Rembrandt nem jegyezte fel megfigyeléseit, mint Leonardo és Dürer, nem volt körülrajongott géniusz, mint Michelangelo, hogy mondásait megőrizzék az utókor számára, még nagy levélíró sem, mint Rubens, aki korának vezető tudósaival állandó eszmecserében állott. Mégis jobban ismerhetjük, mint az említett nagy mesterek bármelyikét, mert bámulatos önéletrajzot hagyott ránk önarcképeiben. A fiatalsága idejéből valók a sikeres, sőt divatos festőt tükrözik, Saskiával közös képe boldog szerelemről, anyagi jólétről vall, a későbbiekről magányosságot, meghasonlottságot olvashatunk le, az öregkoriak egy nagy, igaz ember anyagi csődjének és töretlen akaratának megrendítő tragédiáját hirdetik.
Az amerikai írónő tizenhét esztendős korától fogva kísér végig bennünket a művész életén, olyan közvetlenül, hogy valósággal vele együtt éljük át küzdelmeit, szerelmeit, sikereit, kudarcait, amint szenvedélyes alkotókészségében minden indulatát színekké, fényekké, árnyékokká, alakokká rögzíti a vásznon. A regény felülmúlhatatlan érdeme, hogy érzékeltetni tudja a művészi alkotás folyamatát, világszerte ismert képei létrejöttének eszmei és érzelmi indítékait. Élvezetesen mutatja be a világhírű alkotások, a Doktor Tulp anatómiai leckéje, az Éjjeli őrjárat, A posztóscéh elöljáróinak csoportképe, a bibliai tárgyú művek, a híres önarcképek keletkezésének körülményeit.
Gladys Schmitt 1909-ben született Pittsburghban, ott végezte iskoláit, az egyetemet, és ma is ott él. Több évtized óta szerkesztője egy pittsburghi művészeti folyóiratnak és tanára az ottani képzőművészeti főiskolának. Hét regénye közül a Rembrandt a legsikeresebb.
Kapcsolódó könyvek
Dallos Sándor - A nap szerelmese / Aranyecset
A nap szerelmese
A nap szerelmese Munkácsy Mihály regényes életrajzának első kötete, mely a nagy magyar festő fiatalságának éveit, pályakezdésének viszontagságait mutatja be az asztalosinasságtól a művész düsseldorfi tartózkodásáig.
A regény valóság és fantázia elemeinek ötvözete, mégis hitelesen kelti életre a festő emberi és művészi egyéniségét, valamint a kor hangulatát, a XIX. század végi magyar Alföld világát, a polgárosodó főváros forgatagát, a bécsi festőiskolát.
Kivételes bepillantást nyújt a fiatal művész szerelmi életének és betegségeinek történetébe, s abba a lelki-szellemi folyamatba, amelynek során végül megtalálja a kulcsot a művészet legmélyebb, legbensőbb rétegeihez, saját művészetének megéréséhez és kiteljesedéséhez.
Dallos Sándor könyve egyszerre ismeretterjesztő mű, és színes, olvasmányos regény, amely generációkon keresztül megőrizte frissességét és vonzerejét.
Aranyecset
Az Aranyecset Munkácsy Mihály regényes életrajzának második kötete, amelyben az író a művész párizsi éveit mutatja be; a siker, a beérkezés éveit, örömeit és gyötrelmét, s a betegség okozta művészi és emberi hanyatlást.
Dallos Sándor teljes részletességgel avatja be az olvasót a festő életének minden mozzanatába. Magánéletének intim részleteit éppúgy megismerhetjük, mint fizikailag és szellemileg egyaránt kemény munkáját. Végigkövethetjük egy-egy kép születését, a modellek felkutatásától kezdve a színek kikeverésén és a vázlatok készítésén át a „csoda” létrejöttéig. Az olvasó úgy érzi, hogy ott áll a műteremben, és a szeme láttára születik meg a mű.
A két regényből egy mozgalmas, romantikus és drámai életutat ismerhet meg az olvasó, melynek hatására alig várja, hogy a festő műveivel találkozzon, és újra meg újra megcsodálhassa azokat.
Henri Perruchot - Manet élete
„Ismeretes, hogy milyen hatást váltanak ki Édouard Ma-net munkái a Szalonban. Egyszerűen fölperzselik a falat, amelyre fölakasztották őket! És körülöttük ott díszelegnek a divatos művész-cukrászok édességei, a kandiscukor fák és a kalácstészta házak ... Édouard Manet-nak már ki van jelölve a helye a Louvre-ban, akárcsak Courbet-nak, akárcsak minden szenvedélyes és hajhatatlan temperamentumú művésznek ... Lehet, hogy e magasztaló sorok íróját éppúgy ki fogják nevetni, mint ahogy kinevették a festőt. Az idő mindkettőnkért bosszút áll majd. Mert van egy örök igazság, s ez az alapja kritikusi működésemnek: kizárólag az igazi temperamentumok élik túl a múló korszakokat, és ők uralkodnak rajtuk. Lehetetlen – értik? lehetetlen –, hogy Édouard Manet előbb-utóbb ne győzzön, és el ne tiporja az őt környező satnya és középszerű festőcskéket."
(Zola, 1865)
Lion Feuchtwanger - Goya
"A megismerés gyötrelmes útja" - ezt az alcímet adta regényének Lion Feuchtwanger. Francisco Goya, a nagy spanyol festő emberi és művészi kibontakozásának útja ez. Spanyolország a XVIII. század második felében a külső pompa és ragyogás mögött a legsötétebb elnyomás, az inkvizícikó borzongató szellemét őrizte. Mindent elüldöztek, mindent elpusztítottak, ami az emberiesség, a szabadság jegyében született. Goya személyisége, világfelfogása, minden cselekedete kihívás az önkénnyel szemben, egész művészete lázadás, harc az emberi szellem szabadságáért. Feuchtwanger regényéből mozgalmas elevenséggel bontakozik ki a spanyol történelemnek ez az izgalmas fejezete, s Goya központi figurája körül kitűnően ábrázolt mellékszereplők - valóságos és költött személyek - egész sora vonul fel.
Marcel Brion - Rembrandt élete
Marcel Brion, a neves francia művészettörténész-író és akadémikus könyve monográfia, regény és tanulmány együttvéve. Ragaszkodik a tényekhez, és alkalmazkodik az adatokhoz, ugyanakkor behatóan és érzékletesen elemzi az egyes műveket, felhasználva az elbeszélés nyújtotta lehetőségeket is, elsősorban az érzelmi és lélektani motívumok kibontásánál. Az elegáns, árnyalt és igen kifejező stílusú műben Rembrandt élete és művészi munkássága tökéletesen összefonódik. Az élettörténetben benne vannak a művek, a művekben az élettörténet; egyik sem érthető meg a másik nélkül. Ez az ábrázolásmód rendkívüli közelségbe hozza az olvasóhoz Rembrandtot és korát, amelynek a szerző kiváló értője.
A könyv gazdag kor- és művészettörténeti ismereteket nyújt, amelyek segítségével más festőkhoz is közelebb férkőzhetünk.
William Somerset Maugham - Az ördög sarkantyúja
A regény főhősének sorsa lényeges vonásaiban Gauguin, a tragikus sorsú francia festő életrajzával egyezik, de Maugham nem művészbiográfiát akart írni, hanem egy sajátos emberi magatartást s az úgynevezett "zseni-típust" bemutatni; Gauguin hányatott élete ehhez csak alkalmas nyersanyagul szolgált. A szerző saját életébe fonva meséli el a különös történetet, melynek olykor maga is aktív szereplője. Charles Strickland, az ízetlen, műveletlen tőzsdés 40 éves korában rövidke levelet ír feleségének, melyben közli, hogy örökre elhagyja. A szerző utána megy, hogy visszahozza, s felfedezi a józan polgárok számára hihetetlen valóságot: azért hagyta el biztos megélhetését, kényelmes életét, hogy festő lehessen. Strickland Párizsban öngyilkosságba kerget egy nőt, tönkreteszi a férjét, majd több évi nyomor és éhezés után Tahitiba megy, ahol végre megtalálja, amit keresett: igazi hazáját, a buja tájat, a nyugalmat, a magányt, itt végre elfogadják olyannak amilyen, s bár félbolondnak nézik, dolgozni hagyják. Itt festi meg legnagyobb műveit.
A könyvnek nagy vonzereje a különféle környezetek bemutatása. A főhős tipikus angol polgári miliőből indul, majd a párizsi művészvilágban folytatja, innen a marseille-i kikötő csavargói közé kerül, majd a pittoreszk, barbár Tahiti tárul az olvasó szeme elé, hogy a könyv végén ismét visszakerüljünk a sznob londoni társaságba, ahol az életében megvetett Stricklandet évekkel halála után mint világhírű festőt ünneplik.
Charlotte Gerlings - 100 híres festőművész
A nagy művészeti alkotások... legalább annyira kimeríthetetlenek és kiszámíthatatlanok, mint a valós emberek. Érdekfeszítő világ ez... melynek megvannak a .rajár törvényei és izgalmai. ".. hogy élvezhessük ezeket az alkotásokat, friss szellemre van szükség, mely képes felfogni minden finom üzenetet, és érzékelni minden rejtett harmóniát. E. K Gombrich A 100 hires festőművész című könyv bemutatja az európai festészet színe-javát, Fra Angelicótól Whistlerig; a XIII. századtól a legújabb korig. A gyönyörű kivitelezésen túl, a válogatás azzal a céllal készült, hogy az olvasókat végigkalauzolja egy szerteágazó felfedezőúton, s feltárja, hogy az európai festészet hagyománya hogyan nyert új értelmezést a különböző helyszíneken, az Újvilágtól aTávol-Keletig. Többnyire igaz, hogy az európai festészet kiemelkedő képviselői tanították egymást, illetve ihletet és hatást gyakoroltak egymásra, és ebben a könyvben az olvasó ösztönző és gyümölcsöző összefüggésekkel találkozhat, melyek segítségével jobban tudja értékelni ezeket a művészi kapcsolatokat. A 100 hires festőművész ábécé sorrendben tárgyalja az alkotókat, s egy vizuális és gondolatébresztő kaland lehet bárki számára, akit érdekel a nyugati festészet. Minden egyes rész tartalmaz egy elemző fejtegetést, egy életrajzi vázlatot, hogy történelmi perspektívába tudjuk helyezni az alkotót, és két színes képet.
Irving Stone - Van Gogh élete
Van Gogh élete egyike a legtragikusabb művészsorsoknak. Rengeteget dolgozott, kisérletezett, de soha egyetlen képét sem vásárolták meg. Minden kezdeményezése kudarcba fulladt, minden szerelme újabb szenvedést megaláztatást hozott számára. Végül elméje elborult, saját kezével vetett véget zaklatott életének. S alig néhány esztendővel halála után nevét szárnyra kapta a világhir, és a legnagyobbak sorába emelte.
A nagy holland mester életregénye Irving Stone tolla nyomán elevenedik meg előttünk. Az angol iró - elsősorban Vincent Van Goghnak a testvérével Theóval folytatott levelezése alapján - szinesen, érdekesen és valósághűen irja le a történteket. Könyve, mely számos angol kiadás mellett sok más nyelven - köztük oroszul, lengyelül, franciául is - megjelent, világszerte nagy sikert aratott. Film is készült belőle, a Magyarországon is bemutatott "A Nap szerelmese" cimű alkotás.
Magyarul az életrajzi regény most ötödik kiadásban jelenik meg. A kötet illusztrációs anyaga Van Gogh 16 művét tartalmazza, közülük nyolcat szines nyomatban.
Ulrike Becks-Malorny - Paul Cézanne - A modernizmus előfutára
Cézanne munkái a klasszikus görög nagyság örökösei. Vásznai az ókor festményeinek és terrakotta figuráinak nyugalmát, hősi derűjét árasztják magukból. Csodálatos csendéletei, melyeken oly hajszálpontos a tónusok egymáshoz fűződő viszonya, valamiféle ünnepélyes igazságot hordoznak. Ez a festő azért fejez ki érzelmeket megannyi vásznán, mivel ő maga is heves érzéseket él át a természet közelségében, s minden művészi tudását felsorakoztatja, hogy ezeket visszaadhassa.
Pierre La Mure - Moulin Rouge
Toulouse-Lautrec élete - aki gyermekkorában nyomorékká vált, s aki csak mérhetetlen akaraterejének és szívósságának köszönhette, hogy kivételes művészi képességeit ki tudta bontakoztatni - valóban hálás téma a regényírónak. S Pierre la Mure kezén nem sikkad el az a lehetőség, amelyet témája nyújt: színes meseszövés, jó karakterábrázoló készséges, éles szeme, amely felfedezi a századvégi párizsi élet jellegzetes vonásait, együttérzése, melyen nyomon kíséri könyve hősének küzdelmes fejlődését - mindez biztosítja, hogy az olvasó érdeklődése nem lankad. A Montmartre, a műtermek, az éjszakai mulatók életét - amelynek művészi ábrázolása oly döntő hangsúllyal szerepel Toulouse-Lautrec életművében - a könyv szerzője a regényíró eszközeivel állítja elénk. De eközben módot talál arra is, hogy az akkori párizsi művészeti élet egyes kiemelkedő alakjai - Vincent von Gogh, Oscar Wilde, Yvette Guilbert, Sarah Bernhardt, Emile Zola és mások - itt-ott felbukkanjanak a könyv lapjain.
Menyhárt László - Szász Endre
Szász Endre festő- és grafikusművész a mai magyar művészeti élet egyik legkülönösebb jelensége. Virtuozitásával, amely egyaránt jellemzi műveit és munkamódszerét, a közönség szemében ő testesíti meg a bűvész művészt. Azt az alkotót, aki úgy ura a mesterségének, mint a régi nagyok.
A legenda azonban, amely alakját övezi, nem csupán félelmetes rajzkészségéből táplálkozik. Az élete is tele van fordulatokkal. Erdélyben született és nőtt fel, de már Budapesten járt a Képzőművészeti Főiskolára. Az ötvenes években börtönben volt, illetve politikai dekorációkat készített, a hatvanas évtizedben az egyik legtöbbet foglalkoztatott illusztrátorként szerzett magának népszerűséget. Majd Amerikába ment, de nem hagyta el hazáját: sokat dolgozik itthon, és, mint e könyvében vallja, magyarsága mindennél többet jelent számára. Könyvünk nem szokványos biográfia: Szász bizarr epizódokkal és fantasztikus történetekkel fűszerezve meséli el az életét, úgy, hogy közben nemcsak magáról szól. Érzékelteti azt is: hogyan látta korát, milyen volt a művészeti közélet, amelyben ő fekete báránynak tudta magát. Elfogultságoktól és szubjektív megfogalmazásoktól sem mentes tehát ez a beszélgetés, amit Menyhárt László készített vele, de stílusos. Pontosan megfelel a művész szürreális látomásainak.
Umberto Eco - Loana királynő titokzatos tüze
A kötet műfaja: képes regény. De a világhírű tudós mester legújabb, ötödik regénye nemcsak ebben más, mint az előzőek, hanem abban is, hogy az illusztrációk - valahai iskoláskönyv- és divatlap-képek, mozgósító plakátok és színes képregényfigurák minden mennyiségben, plusz balillaindulók és érzelmes slágerszövegek a múlt század harmincas és negyvenes éveiből - az eddigi legszemélyesebb Eco-regényhez, valóságos ifjúkori önportréhoz kínálnak kultúrhistóriai hátteret. A regény persze most is regény. Az elbeszélő (hatvanas antikvárius) egy szívrohamot követő kómából ébred, és semmire sem emlékszik, ami személyes. Fejből citálja a fél világirodalmat, tudja, ki volt Napóleon, tudja, hogyan kell autót vezetni és fogat mosni, de nem tudja magáról, hogy kicsoda. A válaszért meg kell dolgoznia; de fordított Proust-hősként ő - érzéki emlékek híján -- nem az eltűnt idő, nem a kor, nem a szavak, hanem eltűnt érzéki önmaga nyomába kell hogy eredjen. Gyerekkorának helyszínére, egy vidéki házba visszavonulva nekilát tehát, hogy az ottani padláson őrzött régi folyóirat-, képregény-, brosúra- és ponyvaregényfüzet-kötegek, valamint 78-as fordulatszámú bakelitlemezek segítségével az alapoktól építse újra magában a saját személyiségét. És ekkor - ahogy Ecótól, a mesemondótól már megszokhattuk - igazi regényes fordulatot vesz a történet...
Bródy Sándor - Rembrandt
„Rembrandt látása munka közben hideg volt. Másképpen nem is lehet. A meglátásban kell lennie annak a benső forróságnak, amely nélkül nincs művészi alkotás.
És ennek a meleg mámor-emléknek úgy kell elkönyvelve lenni a lélekben, hogy arról minden pillanatban azsúr legyen. De nézni, amit csinálunk, nem lehet másképp, csak józan, hideg, szinte kegyetlenül vizsgálódó szemmel. Még egy jóravaló dal sem születhetik másképpen és az ihlet percnyi őrülete színészeknek termett. Meséljék maguknak, akiknek művészetét a múló és részeg perc öleli magába.” (részlet a könyvből)
Hilary Spurling - Matisse the Master
In this astounding book (winner of the Whitbread Book of the Year 2005) Hilary Spurling's fascinating exploration of Matisse's world uncovers the secret life of the artist, whose paintings shocked and infuriated his contemporaries while paving the way for modern art. This beautifully presented second volume tells the story of Matisse's growing artistic maturity and the relationship between his life and art from 1909 to 1954, his glory years.
André Salmon - Modigliani szenvedélyes élete
Amadeo Modigliani a modern európai művészet egyik legnagyobb festője. Livornóban született. Olaszországból Párizsba ment. Sorsa talán az utolsó romantikus tragédia, írta róla Jean Cassou. Rövid, megrendítő életében egyedülálló művészetet teremtett, jóllehet az ő festészete is beilleszkedik a kor forrongó művészetébe. A nagy kubista művészek - Picasso, Juan Gris, Lipchitz, Zadkine - kortársa. André Salmon Modigliani e „romantikus tragédiáját" írja meg regényében, s egyúttal érdekes képet rajzol a század eleji Párizs művészvilágáról, a Mont-parnasse avantgardista nemzedékéről, amelynek ő maga is nevezetes alakja volt, mint Modigliani közvetlen barátja és életének szemtanúja.
Láng György - Primavera
Láng György az 1930-as években hosszú időt töltött Botticelli hazájában, Firenze városában, s valósággal lenyűgözte őt a korai reneszánsz, a quattrocento kiemelkedő festőjének és grafikusának élettörténete, mélyen filozofikus lelkülete és páratlan szépségű művészete. Szenvedélyesen kutatta, majd nagy írói és képzőművészi tehetséggel e könyv lapjain megelevenítette Botticelli egyéniségét, életének eseményeit, a kortársaihoz fűződő kapcsolatát. Nagy hozzáértéssel avatja be az olvasót műveinek titkaiba, megtanít képei élvezetére. A kötet ráhangolhatja az olvasót, hogy elképzelje Mátyás király nagy hatalmú Magyarországának művészi és gazdasági vonzó erejét, amely elvezette a húszéves Botticellit Vitéz János prímás-érsek, királyi kancellár fényes esztergomi palotájába, ahol az ifjú festő lehetőséget kapott rá, hogy művészi tehetségét bemutassa. 1467. június 20-án fényes európai ünnepséggel megnyílt a Vitéz János prímás által szervezett nagyhírű, nemzetközi egyetem, az Academia Istropolitana. Erre az alkalomra készült el, minden bizonnyal, az érsek dolgozószobájának pompás freskódísze, amelynek része volt a négy kardinális erény allegóriája, amely minden jel szerint Botticelli első alkotásainak egyike.
Hugh McLeave - A festő és a hegy
"Minden látószögből megfestette a hegyet: Gardanne, Saint-Antonin, Beaurecueil felől frontálisan ábrázolta: a Jas mellett fölfedezett egy óriásfenyőt, melynek ágai úgy illettek a hegy cukorsüvegkontúrjához, mint kulcs a zárhoz; az Arc völgyét átívelő viadukt mélységet kölcsönzött a látványnak. A Sainte-Victorie azonban lázadozott, nem adta meg magát. Akár egy élőlény, a megvilágítás szerint változtatta méreteit: kékezüst reggeleken vagy déli verőn hátrébb csúszott, a lilás alkonyban közelebb lopakodott, esőben-ködben lekuporodott a város fölé, akár egy ősi dinoszaurusz." Cézanne művészete: folytonos küzdelem, hogy festménye a megmásíthatatlan, tökéletes remekmű legyen. Élete: a kudarcok, megaláztatások, a későn érkező elismerések fájdalmas sorozata. Hugh McLeave e küzdelmes élet tényeiből kiindulva - az adatbeli vagy pszichológiai "fehér foltokat" merész fantáziával áthidalva - Cézanne-t egy valódi regény főhősévé avatja, a modern művészsors szimbolikus alakjává. Nagy beleérző képességgel tárja fel nehezen megfejthető személyiségét, így közelíti az olvasót a "valódi Cézanne-hoz", ma is látható műveihez.
Dallos Sándor - A nap szerelmese
Munkácsy Mihály, a legnagyobb magyar festő regényes életrajzának első része ez a könyv. Nehéz fiatalsága, pályakezdő éveinek viszontagságai összegződnek e kötetben, bemutatva a századvégi magyar Alföld világát, a polgárosodó főváros forgatagát, a bécsi festőiskolát. Szinte népmesehősként indul el életútján a kis asztalosinas. Pályája töretlenül ível felfelé, mégis már ebben a kötetben felsejlenek a tragédiák, amelyek egész életútján ott sötétednek. Hite, energiája, a szépség utáni vágya, tehetsége azonban elpusztíthatatlan, a tragédiák is művészete kiteljesedésének eszközei.
Donald Braider - Rubens
Pieter Pauwel Rubens minden idők legsikeresebb és legnagyobb művészei között tartjuk számon. Vallásos, allegorikus és mitológiai tárgyú festészete, életörömtől duzzadó nőalakjai méltán tették nevét halhatatlanná.
Azt már kevesen tudják azonban, hogy Rubens nemcsak festő volt, hanem a tizenhetedik század első felének egyik legbefolyásosabb európai diplomatája is. A hadban álló spanyol Németalföld uralkodóját képviselte a harmincéves háborúban, amikor – Európa politikai és vallási viszályainak következményeként - minduntalan cserélődött a barátok és az ellenfelek tábora.
Rubens élete alig-alig hasonlít más nagy művészekéhez: a szerencse fia, magánélete boldog, pályafutása siker és ünneplés szakadatlan sorozata. Belső békéjét szeretné viszontlátni a környező világban is, leghőbb vágya, hogy véget vessen a vérontásnak. Becsületessége, intelligenciája, alkalmazkodó képessége hozzájárult, ahhoz, hogy hazája ügyét méltóképpen képviselhette a spanyol, francia és angol udvarban. Aligha élt valaha is művész, aki ekkora szerepet játszott kora eseményeiben, aki ennyire belebonyolódott volna az uralkodóházak szövevényes hatalmi játékaiba.
A ravasz Richelieu bíboros, a félbolond spanyolországi Habsburg uralkodók, I. Károly, Anglia szerencsétlen királya és számos más történelmi személyiség szerepel azok között, akikkel Rubens sorsdöntő kapcsolatba került. Ahol a hivatalos diplomácia csődöt mondott, ott az ő személyes varázsa és tehetsége megnyit minden kaput. Ez a regény olyan alkotó szellem története, aki mindig kész feladni a boldog magánéletét, otthagyni hivatását a haza ügyéért. Udvari intrikák, kétkulacsos miniszterek ármánykodásai és vonuló hadseregek alkotják a regény hátterét, az előtérben pedig ott magasodik Rubens hatalmas egyénisége. Rubens, az ember, a művész, a diplomata lenyűgöző élettörténete mellett a szerző, Donald Braider, akinek El Grecóról írt regényes életrajza is megjelent magyarul a Corvina Kiadó gondozásában, megvilágítja a reformáció és ellenreformáció utáni Európa viszonyait, a vallásháborúk nyomát viselő, élet-halál küzdelmet vívó Európa minden eszmeáramlatát és minden fontosabb eseményét.
Giorgio Vasari - A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete I-II.
"Kiváló és hőn szeretett művészeim! Miközben legjobb tudásom szerint munkálkodtam az ábrázolás nemes művészetének javán, a munkámmal járó haszon és megbecsülés mellett oly nagy gyönyörűségben volt részem, hogy nemcsak a művészet hírének terjesztésére, dicsőítésére és erőm szerinti felmagasztalására támadt heves vágyam, hanem igaz szeretet ébredt szívemben azok iránt, akik ugyancsak ismerik ezt a gyönyörűséget, s akik talán nálam nagyobb sikerrel gyakorolták e hivatásukat. Így hát szeretetem, de még inkább kiváló tehetségetek iránt érzett tiszteletem, nemkülönben természet adta hajlamom, amelyet a tudatos választás fölöttébb megerősített, mindig azt az érzést táplálta bennem, hogy köteles vagyok mindannyiótoknak támogatást és segítséget nyújtani, ha úgy ítélem, hogy valamilyen módon valamiben örömöt szerezhetek vagy hasznot hajthatok nektek. E cél érdekében adtam ki 1550-ben legjobb és legnevesebb művészeink életrajzát. Fogadjátok tehát jó szívvel fáradozásomat, bármily kevéssé sikerült is elérnem a szeretet sugallta célt: a művészet dicsőségének és a művészek megbecsülésének szolgálatát. Művemet tekintsétek lelkem tükrének, igaz zálogának..." (Giorgio Vasari)
Marcel Paquet - Magritte
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.