A kiállítások, magazinok, internetes oldalak fantasztikus felvételeken keresztül mutatják be a világot. A legtöbben úgy gondolják, hogy mindez kizárólag a milliós felszerelésen múlik, a hobbifotósnak esélye sincs hasonló szintű fotókra. Ez természetesen nem igaz. Egy jól időzített expozíció, egy bátor trükk remek felvételekkel ajándékozhat meg minket, ha pedig ehhez némi technikai ismeret, szépérzék és megfelelő felszerelés párosul, a siker garantált. A több mint 70%-ban megújult harmadik kiadásunkból a témák részletes leírása mellett a kifejezetten profi módszerek, tippek sem maradhattak ki. Foglalkozunk a különböző megvilágítási helyzetek, napszakok jellegzetességeivel, a képek színhangolásával, körüljárjuk a drónos felvételek rejtelmeit, bemutatjuk a mozgóképből kivett pillanatképek titkait, majd részletesen ismertetjük a perspektíva korrekciós objektíveket, az impresszionista stílust, valamint a bokeh-panorámát. Hiszen ezek a díjnyertes táj- és épületfotók receptjei
Kapcsolódó könyvek
Novák Emil - Az én operatőr iskolám
Az Én Operatőri Iskolám [sic!] bepillantást enged több generáció szemszögéből a Magyar Operatőr Iskola történetébe. A könyvben többek között, eddig még sehol nem publikált képek találhatóak a Színház-, [sic!] és Filmművészeti Főiskola híres "Eiben István műtermében" készült operatőr gyakorlatokról. Novák Emil annak az utlsó [sic!] osztálynak volt hallgatója, akiket Illés György operatőr, és Bojkovszky Béla fénymester, az operatőr oktatás alapítói Vagyóczky Tiborral tanítottak közösen. Minden operatőrnek készülő fiatalnak ajánljuk a könyvet.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok: Képek és történetük 1.
A Fotóikonok két kötete csaknem 170 év anyagából 20, illetve 19 képet mutat be, kronológikus sorrendben. Általában kulcsfontosságú képekről van szó a médium történetéből, amelyek technika, esztétika, társadalmi szokások vonatkozásában előrelendítették a fotográfiát. Hagyomány az ilyen ikonokatönmagukban szemlélni, külön-külön. Egészen biztosan John Szarkowski Looking at Photographs című klasszikus könyve a legismertebb. Az ő asszociatív művéből kiindulva kötetünkben minden képet beható tartalmi elemzés kíséretében mutatunk be. A befogadás történetén túlmenően utánajárunk, mikor és milyen módon vált a szóban forgó kép azzá, ami: az emberi lét központi kategóriáinak megjelenítője.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok 2.
Nem kétséges, a technikai képek korában élünk. Filmekből, a televízióból, videokamerák felvételeiről, a digitális médiából képek ostromolják a figyelmünket. Megkísérelnek bennünket elcsábítani, manipulálni, erotizálni. Közben természetesen informálnak is. Valóságos képáradat tör ránk, ami veszélyesen hangzik, de lényegében mindenekelőtt egy fenomenológiai problémára figyelmeztet: mit kezdünk ezzel a rengeteg képpel? Milyen alapon választunk? Egyáltalán mit veszünk még tudomásul? Másfelől, minek van rá esélye, hogy bekerüljön a kollektív képi emlékezetbe? Voltaképpen most éppen paradox helyzetben vagyunk. Míg a hagyományos analóg fotográfia eredeti területén, a hírlapi fényképészet, az amatőr fotográfia világában veszített jelentőségéből, a nyilvánosság egyre többet foglalkozik a hagyományos fényképekkel. A fotók természetszerűen megjelennek művészeti galériákban, vásárokon, aukciókon. Ezzel magától megoldódott a fotográfia művészeti helyzetéről folyó vita. A fotótörténet kulcsfontosságú képeiért hatjegyű dollárösszegeket kínálnak, de már jó ideje ugyanez a helyzet kortárs fotóművészek munkái esetében is. Egy fiatal, gyakran az új médiában tevékenykedő nemzedék felfedezte a fotográfiában azt, amit a korábbi befektetők számára a régiségek jelentettek. A fotográfia befutott, és divatosabb, mint valaha. Mint az inkább szemlélődő művészet közvetítője, új, jövőbe mutató szerepre talált...
Peter Baki - Colin Ford - George Szirtes - Eyewitness: Hungarian Photography in the Twentieth Century
At a crucial moment between two world wars, in a country destabilized by political turmoil, five men changed the face of photojournalism and art photography, and inspired the world. With their groundbreaking shots, Brassaï, Capa, Kertész, Moholy-Nagy, and Munkásci radically redefined photographic practice and theory, giving rise to iconic images and ushering in the modern era. In this stunning book, essays by leading authorities examine the ways in which the extraordinary activity of these five men established Hungary as a crucible of art photography at the time, as well as the influence they have had on succeeding generations of photographers. Illustrated with their major works and a number by their contemporaries—in many cases using archival prints—the book is a landmark study of modern photography.
Ismeretlen szerző - A 20. század fotóművészete
Ez a kiadvány kitűnő, tömör szócikkeivel a modern fotóművészet jól forgatható kislexikona, a kölni Ludwig Múzeum Fotógyűjteményének legfőbb kincseit tartalmazza. Lapjain 1900-tól napjainkig követhetjük nyomon az európai (ide értve az orosz, illetve szovjet) és az amerikai fotóművészet nagyjainak alkotásait. Bemutatja a festészet és a fotóművészet állandóan változó, versengő viszonyát, megismertet a különböző új irányzatokkal és kísérletekkel, így például a szocio-dokumentarista fényképezéssel, a "tiszta fényképezéssel" és a "szerzői fotográfiával".
André Kertész - Fotografías
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Helmut Newton - Sumo 2009
10 évvel ezelőtt a könyvkiadás óriási eseménye volt Helmut Newton SUMO című művének megjelentetése, amely minden tekintetben lenyűgözően óriási alkotás, és amely méltóképpen tisztelgett a huszadik század legérdekesebb, legnagyobb hatású és egyben legellentmondásosabb fotóművésze előtt.
A June Newton által szerkesztett mű egy több mint 400 fényképből álló válogatás, amely sokrétűen, a maga teljességében mutatja be Helmut Newton kimagasló életművét. A kötetben éppúgy megtalálhatók a fotóművészek több generációjának utat mutató nagyszerű divatfotói, mint aktképei vagy hírességekről készült portréfelvételei. Több fotó ebben a kötetben került először publikálásra.
Bár e nagyszabású mű címét a szerző a szumóbirkózás népszerű japán hagyományából vette, a büszke tulajdonosnak nem kellett birokra kelnie az óriási kötettel, minthogy Philippe Starck egyedülálló könyvtartó asztalkát tervezett a könyvóriás számára, amelyen a könyvet ügyesen el lehetett helyezni, és könnyedén lapozgatni.
A huszadik század legnagyobb méretű és legdrágább könyve, a SUMO, kirobbanó világsiker lett, a 10 000 sorszámozott, a szerző által dedikált példány gyorsan gazdára talált.
Ma már egyre bizonyosabb, hogy Helmut Newton a fotóművészet vitathatatlan klasszikusa, fényképeinek sajátos vonzereje és eredetisége ma is átütő erejű, ezért az idei év szenzációjaként a TASCHEN Kiadó ismét megjelenteti ezt a különleges kiadványt – az előzőnél kisebb méretben, kisméretű asztali könyvtartóval és jóval elérhetőbb áron.
Baricz Katalin - Médium
HATÁS ALATT
(személyes vallomás)
Rabul ejtett a természet élete
Látni vágytam a láthatatlant
Vágytam visszahívni elszállt
lelkeket
Hinni akartam a csodát
Egy lépést sem menni
Tenni amit érzek
Csak lenni
Csendben
Közeg vagyok
Látható és láthatatlan
Föld és ég között
Mint élők mindannyian
Megszoktam hogy egyedül járok
Megszoktam hogy egyedül élek
Látni vágyom a világot
És rögzíteni
Megállítani
Az időt
Képben írom történetem
Miként élem úgy mutatom
Fantáziám végtelen
Itt és most
A szülői ház oltalmában
Telik a hold
Mások vagyunk - mások által
hatás alatt akarva - akaratlan
ülök a kiságyam szélén
ugyanazon ugyanúgy ugyanott
mint annak idején anyám
rám ragyog a felkelő napsugár
a pillanat vár melyben
leárnyékolod a fényt
gyere hogy érezd
együtt velem
tegyél utat, hogy hazatalálj
Fonyód, 2001-2008
Baricz Katalin - Tükör
Az élet víz. Csupa víz. Csurom víz. Borrá változik, ha szeretem és tükörré dermed nekünk, mert fontos tapasztalat a magány.
Baricz Katalin - Apám kertje
„Apám kertje a kerek világ. Figyelem észrevétlen életét, néha rögzítem, mert szeretném megállítani az időt. Ő tudja, hogy nem lehet, a mindent elmúló változás maga az élet... és megélni másokkal és hinni az örökkévalóságban.”
Dozvald János - Megyesi Gusztáv - Budapest - Egy nagyváros apróságai
Pályaudvar előtt csak úgy elsétálni, nem gondolni közben induló vonatra; templom előtt csak úgy álldogálni, nem gondolni bűnbánatra; hídon csak úgy áthajtani, nem gondolni feneketlen mélységre, de főképp arra, hogy mindezt ki építette és miért..., nos, akkor otthon vagy, a város lakója.
Fergus Greer - Portrék
Az album a nemzetközi fotósvilág legelismertebb alkotóinak munkáit gyűjti össze: megragadó portrékat a világ legszebb modelljeiről, a leghíresebb sztárokról, politikusokról és az uralkodóházak tagjairól. Az alkotókkal készített interjúk bemutatják magukat a fotósokat, megismerhetjük a fotóművészettel kapcsolatos gondolataikat, elmesélik, hogyan jutottak fel a szakma csúcsára. A képekhez mellékelt rövid képaláírások olyan sztorikat fednek fel, melyek egyébként alighanem rejtve maradnának a nagyközönség előtt.
Anne Geddes - Kinn a kertben
A kötet egy varázslatos kertbe csalogatja az olvasót. Olyan világba, amely eddig csupán a rendkívüli népszerűségnek örvendő fotós, Anne Geddes fejében létezett. Csodálatos, egyedülálló fényképeit kedvesen humoros szöveg, és különleges megjelenés teszi még izgalmasabbá.
Hevesy Anna - Hevesi Katalin - Kincses Károly - Hevesy Iván és Kálmán Kata könyve
Kálmán Kata és Hevesy Iván külön-külön egyaránt fontos helyet foglalnak el a 20. század magyar fotótörténetében. Ugyanakkor megítélésük mindeddig erősen szegmentált volt: Kálmán Kata csak mint szociofotós jut eszünkbe, a Tiborc-album fotós tevékenysége minden más részét elfedi előlünk. Hevesy Ivánról mindenki tudja, hogy elméleti író, kritkus, de gazdag alkotótevékenységének egyéb elemeit általában figyelmen kívül hagyjuk. A szöveg és a képanyag megmutatja, hogy Kálmán Kata harmincas években kezdődött majd negyven éves fotós pályája a szociofotón kívül egyként kiterjed a tájfényképezésre, a néprajzi fotózásra, magában foglalja Budapest megörökítését és egy sajátos városfényképezést is. Hevesy Iván esztétikai, fotótörténészi munkássága mellett pedig nagy hangsúly kerül arra is, hogy fotográfusként is jelentős személyiség volt, ő tanította meg fényképezni Kálmán Katát, s a legtöbb képüket bizonyíthatóan együtt készítették. A népi építészet, a falusi életképek, tájképek mellett fontos sorozatot szentelt a kapuk és ablakok fényképezésének, a kötet számos, az új tárgyiasság szellemében fogant csendéletét is közli. A kötet a művészházaspár két lányának visszaemlékezése és Kincses Károly monografikus igényű párhuzamos pályarajza mellett minden eddiginél bőségesebb apparátust tesz közzé (bibliográfia, oeuvre-katalógus).
Szilágyi Lenke - Fényképmoly
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kincses Károly - Nádas Péter - Mai Manó fotográfiái / Photographs by Manó Mai
Kincses Károly tanulmányával, Nádas Péter esszéjével, magyar-angol nyelven. Pár évvel ezelőtt, amikor először mondta, írta le Kincses Károly ezt a nevet: Mai Manó, azt hitték, jópofáskodik. Azóta sokan megtanulták, hogy a "Maimanó" az egy gyönyörű és párját ritkító műteremház a Nagymező utca 20. alatt. S akkor végre itt az ideje, hogy azt is megtudják, és főleg meglássák, Mai Manó a 19-20. század fordulójának különleges képességű fényképésze, a kor legjobb fényképészeti lapjának a főszerkesztője és jelentős közszereplő volt. Az Ab Ovo Kiadó és a Magyar Fotográfiai Múzeum közös albuma Mai Manó legjobb fényképeiből mintegy százat, Nádas Péter manózását és Kincses Károly életrajzi esszéjét tartalmazza. A kötet megjelenésével egyidőben Mai Manó képeinek kiállítása nyílik egykori műteremházában.
Charlie Waite - Adam Nicolson - Landscape in Britain
'There is a slightly rotten shed in the middle distance. The sky unfurls in motorway diagrams of receding cumulus, wisping at the edges. The country has been entirely cleared of human beings, and almost nothing has happened in it since about 1760. Nothing blurs, and an electric neon-lit clarity hovers over the entire scene. There is a sense of perfection on the verge of decay... It is impossible to call Charlie Waite either a romantic or a classical photographer, since he finds in the most romantic of subjects the classic elements of balance, measured near symmetry and the comfort of patterned order.'
Thus, in his eloquent introduction, Adam Nicolson defines the sense of beauty and purity of the photographs in this book. In almost 150 images, the majority in colour, Charlie Waite illuminates a new way of looking at the landscape - one that avoids the twin pitfalls of hazy pastorialism and cheap quirkiness. Instead he has found a form of perfection that is as readily found in the uncelebrated and hidden corners of the countryside as in scenes already more familiar to us. The classic image of the Seven Sisters is seen completely anew, where dramatic folds of rock form a sculpted fringe to the sea. Yet just as compelling is his ability to reveal the significance of a solitary rock outcrop against the horizon, or the velvet veil of dew on fields in the early morning.
These harmonious yet intens images are admirably complemented by Adam Nicolson's perceptive essay on the different ways in which we respond and attempt to understand the landscape. But above all, this book will satisfy the need for a tangible record of the richly patterned landscape of Britain, whose subtlety of shape and form, whose drama and tranquility, is shown here with such indelible force.
'... a splendid compilation, invigorating to read and staggering to look at.'
Johh Hillaby
'What an enjoyable book this is ... a delightful miscellany of landscapes ... the text by Adam Nicolson if fascinating and thought provoking essay on our relationship to the landscape.'
Camera
-
Charlie Waite (left) was an actor for ten years before taking up photography professionally. He first worked for the Salisbury Playhouse as an assistans stage manager, later acting in various roles on the repertory theatre circuit. His initial interest in the camera grew through photographing stage productions and fellow actors. But he became increasingly absorbed in the landscape, which has become his speciality and his passion. He is married to the actress Jessica Benton. They live in London with their daughter Ella.
Adam Nicolson (right) read English at Magdalene College, Cambridge. He contributes regularly to The Spectator, The New York Times and other national journals. He has written two very popular books about walking, both illustrated by Charlie Waite: The National Trust Book of Long Walks and Long Walks in France. He lives in Leicestershire (when not away on his travels), and is married with a son.
Jean-Claude Gautrand - Robert Doisneau
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Moholy-Nagy László munkássága
A Fotóművészeti Kiskönyvtár létrehozóját, szerkesztőjét, a nemrég elhunyt kiváló fotóművészt mutatja be a sorozat következő kötete.
Ismeretlen szerző - Expositio I. - Borsos Mihály fotográfiái
A könyv gerincére írt "Expositio I." cím utal a közös vállalkozás szellemiségére. Alapértelme a klasszikus latinban lelhető meg: 'kifejtés, kihelyezés, kiállítás' a jelentése. A mű akár viselhetné a 'Tükrök csapdájában' címet is. Ebben az esetben a fotográfus maga a tükör. Csapdák sorozata kíséri munkáját. A leképezés, avagy a képalkotás, a bemutatás vagy a véleményalkotás csapdái ezek. A magyar kortárs képzőművészet kínálata elképesztően bő és gazdag, csak szubjektív módon lehetett a kötetben szereplő ötvenhét művészt kiválasztani, viselve a szelekció ódiumát. A fotográfiák nem kelnek versenyre a festményekkel, szobrokkal, egyszóval az exponátumokkal; hanem a fekete-fehér hagyományos portréfotográfia, az enteriőrfotó additív segítséget ad egy-egy művész megismeréséhez. Horváth György művészettörténész esszéi finom eleganciával kalauzolják az olvasót a művészek-műtermek-művek kézenfekvő hármas egységeiben. A kötetet jegyző fotográfus, Borsos Mihály jelen munkája előtt már több komoly, művészetileg és filozófiailag jól megalapozott fotográfiai programot valósított meg. Hosszú utat járt be, míg elérkezett oda, hogy kialakítsa magának a programfotográfia nyelvezetét. Eddigi főbb munkái: a Kokas Ignác Kossuth-díjas festőművészt bemutató album, Fekete Tamás szobrászművész életmű-albuma, a Legendárium - Századvégi arcképcsarnok címmel megjelent fotóportrékötet, a Historicum című történelmi/kultúrtörténeti album, a Későgótikus szárnyasoltárok a középkori Magyarországon című könyv, és számos képzőművészeti katalógus. E programok közös vonása, hogy a fényképész hitet tesz az arc nagyszerűsége s tisztelni való szépsége mellett. A kortárs művészek arcát kevéssé ismerjük, de most lehetőségünk nyílik arra, hogy rácsodálkozzunk az értékteremtők szuggesszív, olykor kíváncsi, rejtőzködő, megfigyelő, bölcsességet sugárzó tekintetére. Expositio I. - Művészek-műtermek-művek. Ebben a kötetben Borsos Mihály és minden modellje ugyanazt akarta: kiállni, kitenni magát, arcát, műtermét a könyvet nézők pillantásának és kiállítani művét, bízva abban, hogy a róla készült fotográfia tükrében megmutatott arca és a fotográfus interpretációjában megjelenő műterme mellett az általa készített munka egysége az élet dolgairól s a dolgok értelméről küld igaz és eligazító jeleket.