A pszichodinamikus pszichiátria tankönyvének jelen kiadása jelentős mértékben gazdagodott azáltal, hogy Dr. Gabbard ebben az egyedülálló és értékes könyvben az agykutatás legújabb eredményeit az emberi pszichikummal kapcsolatos klinikai elméleteinkkel ötvözte. Ez az új kiadás élesíti pszichodinamikai látásmódunkat, elmélyíti pácienseink megértését, és javítja terápiáink hatékonyságát. Minden kétséget kizáróan a klinikumban dolgozók számára nélkülözhetetlen kézikönyvről van szó.
Kapcsolódó könyvek
Irvin D. Yalom - A terápia ajándéka
Irvin D. Yalom negyvenöt évnyi praktizálás után összegyűjtötte leghasznosabbnak bizonyult terápiás módszereit, hogy ekképp járuljon hozzá pályakezdő kollégái szakmai fejlődéséhez. Nyíltan és szinte zavarba ejtően tárja elénk saját kétségeit, botladozásait éppúgy, mint briliáns megoldásait. Eszmefuttatásai a laikus olvasó számára is érthetőek, sok az esetleírás, a gyakorlati tanács. Az írásokon átsüt emberszeretete, empátiája, toleranciája, hitelessége és bölcsessége. A legkényesebb kérdésektől sem zárkózik el; saját haláláról vagy az élet értelméről ugyanolyan tárgyilagosan ír, mint a páciens és terapeuta kapcsolatának buktatóiról vagy a szexuális kapcsolat létesítésének tilalmáról. A sokat tanult és sokat megélt terapeuta lényegesen többet enged meg magának a páciens-terapeuta viszonyban, mint tapasztalatlanabb kollégái. Laza és magabiztos, dörzsölt és érzékeny. Tanácsait pácienseknek és terapeutáknak egyaránt érdemes megfontolni. - Irvin D. Yalom (1931) orosz zsidó bevándorló szülők gyermekeként született Washingtonban. A Stanford Egyetem pszichiátriaprofesszora, író. A fikciót, filozófiát és pszichoterápiát ötvöző regényei, A Schopenhauer-terápia és az Amikor Nietzsche sírt világszerte több millió példányban keltek el, és ismertté tették a magyar olvasóközönség számára is.
Irvin D. Yalom - Szerelemhóhér és más pszichoterápiás történetek
Ebben a könyvben tíz pszichoterápia története szerepel. Mind a tíz páciens az élet szokványos helyzeteitől szenvedett: egyedüllét, impotencia, migrén, szexuális túlfűtöttség, elhízás, hipertónia, szomorúság, emésztő szerelem, hangulatváltozások, depresszió. Mégis, a terápia folyamán ezen mindennapi problémák alapjainak kutatása a lét legmélyebb lényegét tartalmazó gyökerekhez vezetett.
"Akarom! Akarom!" hallatszik végig ezekben a történetekben. Az egyik páciens halott lányát akarta vissza; egy másik erősködött, hogy - halálra ítélve a nyirokráktól - joga van a gátlástalan szexualitásra; a harmadik örökre fiatal akart maradni, nem tudván lemondani harmincöt évvel fiatalabb barátjáról.
A szerző - a Stanford Egyetem orvosprofesszora - szerint a pszichoterápia elsődleges anyaga mindig az ilyen létező, az egyén törekvéseinek és az élet kíméletlen tényeinek könyörtelen disszonanciájából eredő fájdalom, legyen annak eredete tudott vagy tudattalan. A hátterükben pedig ott magasodnak a lét nagy problémái: a hiányzó szabadság sorsunk akaratlagos alakítására, a mindannyiunk és szeretteink számára elkerülhetetlen halál, a magányosság, és végül: életünk világos értelmének hiánya.
Bármennyire kegyetlennek tűnjenek is ezek a helyzetek, tartalmazzák a remény és a megváltás magvait. Ez a tíz pszichoterápiás történet remélhetőleg bizonyítja, hogy szembe lehet nézni a lét igazságaival, sőt! - hasznosítani lehet hatalmukat az egyéni változás és gyarapodás szolgálatában. És ennek a folyamatnak első meghatározó lépése - akár a terápiában, akár azon kívül -, hogy az érintett felelősséget vállal saját kellemetlen életéért. A többi lépés?...ez talán kiderül Yalom doktor könyvéből.
Carl Gustav Jung - Analitikus pszichológia
1935-ben a hatvanas éveiben járó Jung professzor öt előadásból álló kurzust tartott a londoni Tavistock Klinikán a legkülönbözőbb iskolákból érkezett pszichiátereknek és pszichoterapeutáknak. Az előadásoknak és az azokat követő vitáknak anyagát adja közre ez a könyv.
Jung előadásaiban azokra az alapelvekre összpontosított, amelyekre saját munkássága épült. Két fő területről beszélt: egyrészt a lélek szerkezetéről és tartalmairól, másrészt a kutatásokban és gyógyításban használatos eljárásokról, köztük a szóasszociációs tesztről, az álomanalízisről, az aktív imaginációról, az álmokban előforduló szimbólumok ősi jelentéseiről. Az előadásokat kiváltképpen élvezetessé tette Jung szemléletes és szellemes beszédmódja, személyiségének az írott szövegen is átsugárzó varázsa, valamint pszichológiájának lenyűgöző szellemi ereje.
A könyv, melyet az olvasó kézben tart, nem csak kitűnő bevezetést nyújt Jung analitikus lélektanának alapjaiba, hanem komoly adósságot is törleszt; s remélhetőleg ösztönzője lesz a kultúrtörténeti jelentőségű gondolkodó további megismerésének.
Carl Gustav Jung - Emlékek, álmok, gondolatok
A modern pszichológia egyik igen jelentős, sokat vitatott vezéralakja, Freud tanítványa - ellenlábasa - és művének, részben, folytatója, a svájci Carl Gustav Jung memoárjaiban számos belső - lelki - "emléket", megfejtett-megfejtetlen "álmot", gondolkodásra serkentő "gondolatot", néhány izgalmas esettanulmányt, valamint természeti népek körében szerzett úti élményt hagyott az utókorra.
Dr. Buda Béla írja a kötethez csatlakozó, Jung munkásságát a mai lélektan tükrében elemző tanulmányában: "Jung - ez nem kétséges - európai örökségünk része. Hatása a pszichológián, a pszichoterápián túl a művelődéstörténetben, a társadalomfilozófiában, az irodalomelméletben, sőt kiváló szépírók alkotásaiban is lemérhető. Elég, ha a Svájcban letelepedett Kerényi Károly munkásságára utalunk.
[...] Visszaemlékezéseinek most megjelenő gyűjteménye plasztikusan mutatja személyiségét. Olyan ember áll az olvasó elé, aki mélyen átélte egyedi sorsát, igyekezett megérteni önnön lényegét és megvalósítani önmagát; a szó legteljesebb értelmében európai volt. Élete - az említett buktatókkal is - példázatos és keresésre sarkalló.
Bízunk benne, hogy itt közreadott gondolatai fölkeltik majd az olvasó érdeklődését a szerző többi műve iránt is, s hogy ezek ismeretében maga is tehet néhány lépést előre az objektív önmegismeréshez vezető úton."
Ismeretlen szerző - Klinikai pszichológiai esettanulmányok
A klinikai pszichológiai szakmai gyakorlatból ad válogatást ez a gyűjtemény, amelyet a ma már igen széles szakvizsga-anyagból válogattak a szerkesztők. Az esetekből négy-négy képviseli a felnőtt, illetve a gyermek-serdülő klinikum területét; a tanulmányok szerkesztésénél elsősorban azt tartották szem előtt, hogy a terápia „hogyanja” bontakozzon ki, s ezzel együtt az is, mekkora toleranciára, nyitottságra van szükség, valamint a módszertani tisztaság mellett mennyire megengedhető egy jó értelmű „eklekticizmus” is.
Tartalom
Előszó 5
Czetőné Schmalcz Katalin: Egy anorexia nervosában szenvedő lány kórtörténete és terápiája 7
Császár Noémi: „Megérintve” ─ Egy dermatitiszes nőbeteg esete 27
Fülöp Márta: Egy „emlékmécses” gyermek felnőttkori zavarai: depresszió, agykárosodás vagy valami más? 60
Katona Judit: Gondolatok az enurézis problémaköréből 94
Kovács Dénes: Liza, a borderline 112
Kuhn Gabriella: Nehézlégzés a hatalmas elemek tövében – Tizenegyéves dadogó fiú vizsgálata és kezelése 150
Kuritárné Szabó Ildikó: Aki kétszer teremtette meg önmagát ─ borderline férfibeteg terápiája 169
Péley Bernadette: Létezem, mert már van saját történetem 194
Pléh Csaba - A társalgás pszichológiája
Életünk tele van társalgásokkal. Ismeretlenekkel, ismerősökkel, intim barátokkal, meghódításra váró fiúkkal, gonosz rendőrökkel mindig a szerepeket váltogató szóbeli közlekedésen keresztül érjük el, amit akarunk, közelebb kerülünk a másikhoz, vagy éppen elhidegülünk tőle. Bizonyos értelemben minden emberi kapcsolat társalgás. A társalgás pszichológiája a mai pszichológia, szociológia és nyelvészet egyik központi érintkezési területét tárgyalja: megmutatja, hogyan hangoljuk össze viselkedésünket, hogyan befolyásoljuk egymást, irányítunk, hízelgünk, engedelmeskedünk a társalgás során és annak segítségével. Ez a tankönyvként is remekül használható összefoglalás feltárja a társalgások mögötti rejtett emberi tényezőket - útmutatója lehet mindazoknak, akik diákként, hivatásból vagy csupán emberként foglalkoznak a kommunikációval.
Pléh Csaba (1945) - A Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja pszichológiatörténet, pszicholingvisztika és kognitív tudomány témákban. Jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetem Kognitív Tudományi Központ vezetője. Több évtizede tanít, több száz tudományos cikket és több tucat könyvet írt, illetve szerkesztett.
Irvin D. Yalom - A csoportpszichoterápia elmélete és gyakorlata
Irvin D. Yalom A csoportpszichoterápia elmélete és gyakorlata című munkája jó ideje a szakterület alapvető tankönyve, az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb hatású pszchiátriai tárgyú műve.
Az ötödik, bővített kiadás Dr. Molyn Leszcz közreműködésével jött létre. A szerzők közel egy évtized új kutatásaira és saját, széleskörű klinikai ismereteikre és tapasztalatukra támaszkodva mutatják be a csoportpszichoterápiával kapcsolatos legújabb kutatásokat, kézikönyveket, megismertetve a szakterület legfrissebb eredményeit. A kötet új részekkel bővült, melyek a rövid csoportterápiát, az online terápiás csoportokat, az etnokulturális különbségeket, a traumák kezelését valamint a speciális és strukturált csoportokat (az addikcióval küzdők és a szomatikus betegek számára indított csoportokat) állítják középpontba. A szerzőpáros a szövegbe illusztrációként beillesztett, életközeli esettanulmányokat az általuk vezetett több ezer csoportterápiás ülés anyagából merítette.
A csoportterápia területén jelenleg ez az informatív, egyszerre tudományos és olvasmányos új kiadás a legfrissebb, legátfogóbb munka.
Tringer László - A pszichiátria tankönyve
Tringer László a Budapesti Orvostudományi Egyetemen végzett, majd számos szakból, többek között pszichiátriából, neurológiából, csoportpszichoterápiából, klinikai farmakológiából, orvosi pszichológiából, klinikai szakpszichológiából, pszichoterápiából, magatartásterápiából, addiktológiából, geriátriából szerezte meg szakvizsgáit. 1994-től 2004-ig a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának igazgatója. Ebben a minőségében jelentős változtatásokat kezdeményez. Fokozott figyelmet fordít az oktatás korszerűsítésére. Új tárgyak oktatását kezdi meg (gyógyszerészi és fogorvosi pszichológia, pszichoterápia, orvosi rehabilitáció). Belső szervezeti átalakítások mellett krízis intervenciós osztályt létesít, pszichiátriai konzultációs szolgálatot, közösségi pszichiátriai programot indít, klinikai farmakológiai csoport kialakítását kezdeményezi. Tudományos munkásságának tengelyében a lelki jelenségek, magatartási zavarok és terápiájuk, valamint ezek biológiai, szociális és filozófiai összefüggései állnak. Munkásságát 173 publikáció, ebből hat önálló monográfia, 30 könyvfejezet, valamint 385, jelentős részben idézhető előadás jellemzi. Nemzetközi folyóiratokban angol, német és francia, illetve litván nyelven jelentek meg cikkei. Számos nemzetközi és hazai tudományos társaság, valamint szakfolyóirat szerkesztőbizottsági tagja. "A pszichiátria tankönyve" immáron harmadik kiadása jelzi, hogy nem csupán az egyetemi hallgatóság és a szakképzésben lévő orvosok használják szívesen, hanem a könyv olvasmányos stílusa lehetővé teszi, hogy érdeklődő kívülállók is haszonnal forgathassák.
Ismeretlen szerző - A pszichoterápia tankönyve
A könyv első része a pszichoterápiák általános kérdéseivel foglalkozik (történet, a terápiás kapcsolat, terápiás helyzet, osztályozási szempontok, ambuláns és intézményi terápia). A második rész megismertet a pszichoterápiás módszerekkel. A harmadik fejezet a pszichoterápia alkalmazási területeivel foglalkozik, különös tekintettel egyes speciális területekre, mint pl. gyermek-pszichoterápia, szenvedélybetegségek. A függelék tartalmazza a vonatkozó törvényeket, az etikai kódexet, a szakmai módszertani ajánlásokat.
Hermann Argelander - Az első pszichoterápiás interjú
Régi adósságot törleszt a kiadó, amikor megjelenteti Argelander korszakos kötetét. Kéziratos formában évek, évtizedek óta használják a pszichológus-képzésben, továbbképzésben, a szociális munkások oktatásában, és remélhető, hogy a jövőben felfedezik maguknak a jogászat különböző terepein, valamint az emberi erőforrások válogatásában is. Argelander módszerével készült első interjú a puszta adatvételből tartalmas és tudatosan vezetett beszélgetésé alakult át.
_Dr. Alpár Zsuzsa, pszichológus_
Az első interjú kimeríthetetlen téma, sokfelé ágaztatható, de a gyakorlat számára minden vonatkozásban fontos. Érdemes és kell vele foglalkozni. Argelander könyve a korai, kezdeti próbálkozások egyike a feltárásra, megvilágításra. Ezen a könyvön át könnyebben juthatunk el a probléma és ezen át a pszichoterápiás folyamat megértéséhez.
_Dr. Buda Béla, pszichiáter_
David H. Malan - Egyéni dinamikus pszichoterápia
Mindenkit izgat, mi történik a pszichiáter rendelőjében, a csukott ajtó mögött. Hogyan lehet beszélgetéssel meggyógyítani olyan súlyos bajokat, mint a depresszió, vagy megoldást találni olyan problémákban, ahol látszólag nincs segítség. D. H. Malan professzor nevét a szakmában mindenki ismeri. Talán nem érdektelen, hogy egy újító szellemű londoni pszichoanalitikus tanítványaként kezdte pályáját - mesterét Bálint Mihálynak hívták. Nagyhatású könyvében a szerző szemléletes példákkal mutatja be a lelki folyamatokba való beavatkozás lehetőségeit, gondosan kerülve minden misztifikációt. Vezetésével feltárul az olvasó előtt az a mély humánummal átitatott pszichoterápiás munka, amelyben a pszichoterapeuta intuícióit magasfokú, etikus tudás hitelesíti. Az érdekes sorsok és a szellemes stílus is nagy erénye Malan professzor munkájának, azonban szinte másodlagossá válik, amikor a lelki problémák szirtjei és zátonyai között kanyargó, telibe találó levezetéseibe belemerülünk. Ritkán sikerül elérni, hogy művelt laikus és szakember egyaránt ennyire kedvét lelje egy könyvben - itt ez történik. Olvasása, akárcsak a pszichoterápiás folyamat, személyiséget érlelő szellemi kaland.
Glen O. Gabbard - A hosszú pszichodinamikus pszichoterápia tankönyve
Ez az elismert szakértő tollából származó kivételesen gyakorlatias szöveg, mely az Alapkészségek a pszichoterápiában sorozat öt kötetéből az első, bevezetést nyújt a hallgatók és a szakemberek számára a hosszú pszichodinamikus pszichoterápia alapelveibe. Középpontjában a felnőttekkel folytatott egyéni hosszú dinamikus munka áll. Eltérően a tárgyban már megjelent egyéb írásoktól, ez a tömör kötet a szerző tanári tapasztalatain alapszik, és ezért közvetlenül azokat a problémákat célozza, melyekkel a hallgatók képzési időszakuk során találkozhatnak. Klinikai esetpéldákon keresztül a szerző bemutatja, hogy miként lehet a pszichodinamikus elmélet főbb alapelveit nehéz helyzetekben hasznosítani, és hogy hogyan küzdünk meg a pszichoterápiás munka során gyakran felmerülő nehézségekkel.
Tizenegy tömör fejezetben a szerző mindent összefoglal a pszichodinamikus terápia alapelveitől kezdve a páciensek felbecsléséig, a terápia kezdetét és lezárását illetően, az intervenciókkal kapcsolatban, a terápia hatását és céljait illetően, az ellenállásról, a viszontáttételről, a fantáziáról és az álmokról, végül pedig beszél a szupervízió felhasználásának optimális módjáról, valamint arról, hogy miként mérhetjük az alapkészségek elsajátítását a Pszichiáter Rezidenseket Felügyelő Bizottság szabályozásának megfelelően.
Oliver Sacks - A férfi, aki kalapnak nézte a feleségét
A híres angol neurológus, Oliver Sacks meghökkentő orvosi esettörténeteiben a hangsúly nem a betegségek rémséges leírásán van. Amire Sacks kíváncsi, az a testi-szellemi fogyatékosságaival küszködő ember belső világa. Szerinte az orvos feladata az, hogy megtalálja betegének azt a közeget, a létezésnek azt a módját, ahol fogyatékosságai ellenére épnek, embernek érezheti magát. Nekünk, olvasóknak pedig ezek a történetek lehetőséget adnak arra, hogy rácsodálkozzunk az emberi természet hihetetlen gazdagságára, s egyben felülvizsgálhatjuk a fogyatékosságról alkotott elképzeléseinket. Oliver Sacks 1933-ban született Londonban, orvosi diplomáját Oxfordban szerezte.1965 óta New Yorkban él, ahol az Albert Einstein College of Medicine ideggyógyász-professzora. Eddig 22 nyelven kilenc könyve jelent meg. Ébredések (1973) című kötetéből Robert De Niro és Robin Williams főszereplésével nagy sikerű film készült, amelyet Oscar-díjra jelöltek. A The New York Times egyik kritikusa „az orvostudományok koszorús költőjének" nevezte. Sacks 2002-ben megkapta a Rockefeller Egyetem Lewis Thomas-díját, amellyel a természettudós írói életművének költői értékeit ismerték el.
Carl Gustav Jung - Bevezetés a tudattalan pszichológiájába
"A tudattalan problémáját annyira fontosnak és korszerűnek tartom, hogy nézetem szerint súlyos veszteség lenne, ha ez a mindeneket oly közelről érintő probléma nehezen hozzáférhető szakfolyóiratok hasábjaira száműzve, a művelt közönség látókörén kívül, könyvtári polcokon tengetné árnyékéletét. A most folyó háborút kísérő pszichológiai jelenségek - mindenekelőtt az általános ítélőképesség hihetetlen elvakultsága, a kölcsönös rágalmazási hadjárat, az elképzelhetetlen pusztítási düh, a hazudozás gáttalan árja, s az ember képtelensége arra, hogy a véres démont megállítása útjában - mindennél alkalmasabbak, hogy a rendezett tudatvilág alatt nyugtalanul szunnyadó kaotikus tudattalant a gondolkodó ember számára szembeszökővé tegyék. Ez a háború kegyetlenül megmutatta minden kultúrembernek, hogy alapjában véve még barbár, s egyszersmind azt is, hogy mily kegyetlen fenyítés vár rá, ha még egyszer eszébe jutna saját rossz tulajdonságaiért szomszédját tenni felelőssé. Mert az egyes ember pszichológiája azonos a népek lélektanával. Amit a nemzetek tesznek, azt teszi az egyes ember is, s amíg az egyes ember megteszi, meg fogja tenni az egész nemzet is."
Részlet Jung előszavából könyve első, 1916-os kiadásához.
Döme László - Személyiségzavarok
A szerző összefoglaló munkájában áttekinti a személyiségzavarok alakváltozatait és korszerű útmutatást ad a felismerés és kezelés eszközeiről. A kézikönyv alapvető segítséget adhat a pszichiátereknek, pszichológusoknak, szociális munkásoknak,
de élvezettel olvashatják érdeklődő laikusok is.
Szondi Lipót - A Szondi-teszt
Szondi Lipót e kötete a Szondi-teszt használatát, a kapott diagnosztikus jegyek alapértelmezését tartalmazza. A teszt jól használható a klinikai pszichológiai gyakorlatban, de számos más felhasználói területen is jól alkalmazható, mint például pályaválasztási tanácsadókban, igazságügyi szakértéseknél, munkaalkalmassági-vizsgálatoknál, és más pszichológiai tanácsadók munkájában. A könyvből nem csak a teszthasználat alapjai sajátíthatók el, hanem a teszt mögött álló elmélet, Szondi mentalitása is, ami elősegíti a teszt eredményeinek helyén való értékelni tudását is.
A kötet egy úgynevezett atlasszal zárul, amely tartalmazza a tesztben megjelenő patológiai, fiziológiai és humanizációs szindrómákat.
Ranschburg Jenő - Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban
A lelki élet rendellenességeivel nem csupán az orvosok és a pszichológusok, de a gyakorló pedagógusok és a szülők is számos alkalommal találkoznak. Senki sem kerülheti el az olyan helyzeteket, amelyekben egyik-másik embertársunk pillanatnyi viselkedése vagy jellemző magatartása fokozottan köti le fígyelmünket, veszi igénybe türelmünket. Hogy ilyenkor kellő megértést tanúsíthassunk és a segítséghez vezető utat is fölleljük, nagy vonalakban ismernünk kell a kórlélektan alapvető fogalmait, összefüggéseit.
Ranschburg Jenő arra vállalkozott, hogy átfogó igénnyel bevezesse olvasóit e terület problematikájába, illetve tájékoztasson a nemzetközi szakirodalomban található legfrissebb felismerésekről. E kötete a tőle megszokott, élvezetes stílusban szinte megjeleníti a zavarokkal küzdő gyerekeket.
Kádár Annamária - Mesepszichológia
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és - ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.
A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.
Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.
Dr. Kádár Annamária: Pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián - kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.
Ismeretlen szerző - Vázlatok a személyiségről - a személyiség-lélektan alapvető irányzatainak a tükrében
Személyiségünk – életünk – világunk. Számos alkalommal feltesszük önmagunk számára a kérdést életünk során – különösen, amikor erőteljes élmények érnek minket – vajon milyen is az a világ, ami körülvesz bennünket – életünk, sorsunk alakulásában vajon mi lehet a saját szerepünk? A kérdésre a válasz nyilván összetett, mégis az események elemzése közben az okok és következmények láncolatában rábukkanhatunk saját jellegzetességeinkre – gondolkodásmódunkra, érzelmeinkre, viselkedésünkre – amellyel erőteljesen megteremtjük, formáljuk életünk eseményeit. A személyiségpszichológia tanulmányozása egy utat, ösvényt nyithat meg bárki számára, aki közelebb szeretne kerülni e titok megfejtéséhez és nyitott önmaga és mások személyiségének megismerésére, megértésére. A kötet, amit kezében tart az Olvasó, elsősorban az egyetemi hallgatók számára íródott, hogy bevezetést nyújtson a személyiségpszichológia tudományterületének 20. századi fejlődésébe, és eligazítást adjon a főbb elméleti irányzatok szemléleti kiindulópontjának áttekintésében. A könyv ugyanakkor alkalmas arra is, hogy a téma iránt érdeklődő Olvasó kézi könyvtárát gyarapítva a személyiség kérdésének legalapvetõbb tudományos ismereteiben való tájékozódását elősegíthesse.
Polcz Alaine - Dinamikus játékdiagnosztika és játékterápia / A bábjáték mint diagnosztikai és terápiás módszer / A világjáték
A gyermekek életét kitöltő játékban benne van mindaz, amit a világból érzékelnek, és amit magukról gondolnak. „Polcz Alaine a bábjátékkal szerzett tapasztalatai nyomán felfigyelt a nagy lehetőségre, amit az jelenthet, hogy a gyermek a játékban egy egész világot építhet fel. Ez a világ bizonyára el fogja árulni a gyerek és családja problémáit, de azon túl még azokat az érzéseket is, amiket a játékvilág építőjében az emberi világ kelt” – így jellemezte a pszichiáter Vikár György azt a lélektani valóságot, amelyre Polcz Alaine a dinamikus játékdiagnosztika és játékterápia módszertanát és gyakorlatát alapozta. Hallatlanul gazdag tapasztalaton nyugvó, kimerítő, rendkívül érzékeny és (több évtized múltán is változatlanul) újszerű kísérlete a játék értelmezésére – egy megkerülhetetlen, alapvető kézikönyvet eredményezett. A Világjáték konstruktív, projektív módszer. A gyermek a valóságos környezet, az élet különböző területeinek, jelenségeinek kicsinyített elemeiből álló játékot kap (házakat, embereket, stb.) és egy tálcán, ami a tengert jelképezi, felépíti a világot, úgy, ahogyan megéli. A Világjátékot haszonnal forgathatja nem csupán a pszichológus vagy a terapeuta, hanem minden pedagógus és szülő, aki a megértés és a segítés szándékával fordul a játékban feltárulkozó gyermeki lélek és a benne fölsejlő világ felé.