Kapcsolódó könyvek
Göbölyös N. László - Genesis
1968. február 22-én Angliában megjelent egy érdekes lírai hangvételű kislemez, amelynek címe "Silent-Sun" volt. Az akkori fantasztikus forgatagban nem keltett nagy feltűnést, nem került fel a slágerlistákra, a rádióállomások is csupán néhányszor játszották. 1986 nyarán megjelent az egész világon egy nagylemez, amely az INVISIBLE TOUCH címet viselte. Az album és a belőle kimásolt kislemezek hatalmas mennyiségben keltek el, a rádió, a tv és a szaksajtó lemezlistáin heteken át vezetett a lemez, a video-clip műsorok egy ideig naponta játszották az "Invisible Touch" című dalhoz készült felvételt. Mindkét lemez szerzője és előadója ugyanaz az angol együttes volt: a Genesis.
Jan Rychlik - A jazz világában
Évtizedek óta kíséri a jazzt a komoly zene híveinek gúnyos mosolygása, gyakran kötekedő lebecsülése. Pedig a jazz történetének eddigi fejlődése bizonyítja, hogy nem puszta divathóbortról, átmeneti korjelenségről van szó, hanem a gyakorlati muzsikálás egy olyan formájáról, amelynek gyökerei mélyen belenyúlnak az emberiség muzsikáló kedvének ősi talajába. Ez a fajta zenei gondolkodás egyes elemeiben évszázadok óta él és hat, megérdemli hát, hogy a komolyzenéhez hasonlóan gondos elemző munka tárja fel történetét.
Bartók Béla - A népzenéről
Nyolc rövidebb Bartók-tanulmány kapott helyet ebben a gyűjteményben; olyan írások, amelyek nem zenei szakemberek, hanem az érdeklődő olvasóközönség számára készültek. A szerző részletesen kifejti bennük a népzenére vonatkozó elméletét, gondot fordít arra is, hogy a valódi, értékes parasztzenét élesen megkülönböztesse az álnépi nótáktól. Röviden, de minden apró részletre kiterjedően ismerteti a népzene gyűjtésének szabályait, javaslatot tesz az európai gyűjtések összehangolására. A háború alatt írott cikkeiben pedig éppen gyűjtőútjain szerzett tapasztalatait használja fel, hogy tiltakozzék az értelmetlen pusztítás, a barbarizmus ellen: Így ír: "...talán időszerű rámutatni arra, hogy a parasztokban ádáz gyűlölködésnek más népek iránt nyoma sincs és sohasem volt... Döntő bizonyíték erre a nép lelkének tükre: maguk a lírai népdalszövegek."
LeRoi Jones - A blues népe
Az én hazám Texas, mit is keresek itt?
Az én hazám Texas, mit is keresek itt?
Bizony a whiskyér s a nőkér vagyok itt
„A fehér bluesénekes gondolata még képtelenebb önellentmondásnak tűnik, mint a középosztálybeli bluesénekesé” – írja LeRoi Jones, a rabszolgák leszármazottainak zenéjét elemezve: XX. századi fekete bőrű amerikai íróként ő elsősorban a blues és a jazz „néger” gyökereit érzi és kutatja, s közben mindvégig érezni könyvében a népe sorsával való azonosulást és a főként zenében kifejeződő kultúrája fölött érzett büszkeséget.
A blues népe 1963-as első megjelenése óta a téma klasszikusává vált – s azért válhatott klasszikussá, a modern zenetörténet megkerülhetetlen alapművévé, mert Jones mély társadalmi és lelki vonatkozásaival együtt meséli el a spirituálé, a blues, a jazz, a boogie-woogie, a ragtime, a dixieland, a soul, a swing, a bebop, a rhythm and blues és a rock and roll kialakulásának szövevényes történetét. Amely egyben annak története is, hogyan lettek az Afrikából behurcolt rabszolgák amerikaivá, hogyan próbáltak alkalmazkodni új környezetükhöz, majd az ő gyermekeik és unokáik miként fedezték fel saját kulturális örökségük eredeti – és a szerző szerint a fehér ember számára sohasem igazán átélhető vagy másolható – értékeit.
Újraindított Modern Könyvtár sorozatunkban az új regények mellett felújítunk régi sikereket is: olyan könyveket, amelyek ma is frissnek és elevennek hatnak, sőt az idő egyre inkább kihozza pikáns ízeiket. LeRoi Jones könyve egyértelműen ezek sorába tartozik – csemege mindazok számára, akik nemcsak hallgatni (vagy épp játszani) szeretik a jazzt, illetve az afroamerikai gyökerekből táplálkozó mai könnyűzenét, hanem kultúrtörténetére is kíváncsiak.
A versidézeteket fordította Dávidházi Péter.
Matti Vainio - A finn zene története
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Békefi Antal - A bakonyi szegényember dalai
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Gerő András - Hargitai Dorottya - Gajdó Tamás - A Csárdáskirálynő
A Csárdáskirálynő története sikertörténet. Túlélt világháborút, forradalmakat, rendszerváltásokat. Változott, de nem a felismerhetetlenségig. Lényege szerint születése óta egyenlő önmagával: operett. Kibírta a dicséreteket és a lesújtó kritikát is. Elviselte a besorolásokat is. Azt is, hogy bécsinek tartsák, pedig valójában osztrák-magyarnak született, s aztán magyar lett. Azt is, hogy a polgári középosztályhoz kössék, pedig valójában szinte azonnal folklorizálódott. Senki szeretetét nem utasította vissza, de azt is tudomásul vette, hogy ne szeressék. Tartották az osztrák identitás, életérzés egyik kifejezőjének, és persze valami nagyon magyarnak is. Pedig valójában egyik se. Ha már valahogy be kellene sorolni, akkor leginkább valami olyasmi, ami talán fából vaskarikának, fogalmi önellentmondásnak tűnik, de a szerző(k), a történet és a közeg hármasságában mégiscsak értelmet kap. A Csárdáskirálynő közép-európai hungarikum. Más szóval: monarchikum.
Bari Máriusz - Bevíz Mihály - Flór Gábor - Gayer Ferenc - Géczi Zoltán - Lógó Attila - Mucsányi Gábor - Najmányi László - Ongjerth Dávid - Pelyhes Gábor - Csak a zene
Nehéz, ám rendkívül kellemes feladatra vállalkoztunk, midőn könyvet készítettünk a könnyűzene történetéről. Tekintettel a téma szerteágazó mivoltára és a terjedelem korlátaira, a teljesség igénye helyett arra törekedtünk, hogy valamennyi fontos műfaj képviseltesse magát, hogy felsorakoztassuk a legjelentősebb művészeket, illetve a legérdekesebb tudnivalókat.
A könyv megírását zenészek és gyűjtők, az adott műfajok értő ismerői, még inkább művelői vállalták fel.
Hunyadi Zsuzsa - Találkozások a kultúrával 3. – A budapestiek kulturálódási szokásai
1. A kulturális fogyasztásban 1996 és 2003 között bekövetkezett változások legfőbb jellemzői
2. A budapestiek kulturálódási szokásai 2003-ban
A kulturális intézmények közönségének nagysága, a látogatások gyakorisága / Színház / Otthoni zenehallgatás / Olvasás, könyvtárlátogatás / Múzeumok, kiállítások / Keresztművelődés
Ismeretlen szerző - Fejezetek a magyar jazz történetéből 1961-ig
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Géczi László - A jövő gitáros istenei
A gitárosok istenítésének története 1965-ben kezdődött, amikor egy 20 éves fiatal angol gitáros olyan hatással volt a közönségre, hogy Londonban megjelentek a tűzfalakon és a metróban a Clapton is God (Clapton az isten) graffitik. A Lassúkezűnek is becézett gitáros abban az időben John Mayall Bluesbreakers-ében játszott.
Eric Clapton rászolgált a rajongók istenítésére, odaadó szeretetére, hiszen pályafutása szinte töretlen azóta is a ma már 70 felé közelítő művésznek. Ebben a könyvben azonban nem róla, nem a múlt és a jelen szerencsére még élő gitáros istenségeiről (Jeff Beck, Jimmy Page, B.B. King, Buddy Guy, Leslie West, Walter Trout, Clem Clempson, Alvin Lee, Steve Hackett, Robin Trower, Joe Bonamassa…, de nem sorolom tovább őket) lesz szó hanem a legfiatalabb trónkövetelőkről.
A könyvben szereplő 33 (a szám a krisztusi korra utal) ifjú gitáros többsége a 20-as, 30-as éveiben jár, mindössze néhányan vannak közülük, akik a 40-es középgenerációt képviselik. A blues, a blues-rock, de úgy általában a rockzene hagyományainak megfelelően a szólógitárosok többnyire fiúk, így lesz ez nálam is, de hét (!) férfiakat megszégyenítő tehetséggel megáldott hölgyet is bemutatok a könyvben (így ők lehetnek az istennőink)!
Érdekes, hogy tulajdonképpen mindegy ezeknél a zseniális gitáros palántáknál, hogy a világ mely sarkában születtek, hogy brit, ír, kanadai, egyesült államokbeli, ausztrál, finn vagy dél-afrikai családban látták meg a napvilágot. A döntő az volt, hogy a szülői házban milyen zene vette körül őket, az apák és a mamák lemezgyűjteménye, zenei ízlése volt az a kályha ahonnan elindultak, már gyermekként a hat húr bűvkörébe kerültek, és rengeteg gyakorlással kibontakoztatták a tehetségüket.
Van köztük olyan, akinek eddig mindössze egy-két lemeze jelent meg és már ezzel levette a szakmát és a közönséget a lábáról, de olyanok is vannak szép számmal, akik fiatal koruk ellenére már 10 körül járnak a lemeztermésben.
Sajnos élőben a produkciójukat alig láthatjuk, hiszen hozzánk elvétve jutnak el ezek a bámulatos tehetségű gitárosok, „hála” koncertszervezőink bevállalós tevékenységének, a bemutatásra kerülő zenészek közül, eddig mindössze néhányan jártak Magyarországon! Abban bízom, hogy talán ez a kis könyv is segít abban, hogy változzon ez a méltatlan helyzet!
Zászkaliczky Tamás - Az orgona képes krónikája
Az orgona messziről jól ismert és mégis ismeretlen hangszer. E könyv készítői szeretnék hát a templomok és hangversenytermek elérhetetlen magasságából zengő hangszert az orgonamuzsikát kedvelők táborához közelebb hozni, olyan részleteit megmutatni, amelyeket a zenehallgató nem láthat, és olyan szép orgonákat bemutatni, amelyek távoli kis falvak templomkórusain húzódnak meg. Közérthetően szeretnék elmondani, mi az orgona, miért van szükség a sok sípra, hogyan épül fel és hogyan szólal meg a hangszer.
A maga egyszerűségében vagy bonyolultságában ismertetik az orgona szerkezetét, a sípok sokféleségét, bemutatják hangszíneit, de főleg azt, hogyan alakult, fejlődött az orgona Európában az évszázadok során, és milyen eredményeket mutatott fel a magyarországi orgonaépítészet és művészet a középkortól napjainkig. Olyan hangszert mutatunk be, amely gyönyörűséget vagy megrendülést nyújt a hallgatóinak, örömöt (vagy gyötrelmet) okoz az előadónak - tehát a zeneművészet páratlan jelentőségű eszközét.
Lévai Júlia - Vitányi Iván - Miből lesz a sláger?
"Rengeteget írtak már a slágerről - sokan szidták és sokan magasztalták. Voltak, akik elszánt dühvel támadtak ellene, neki tulajdonítva néptömegek ízlésének romlását, s voltak, akik éppen azért védelmezték, mert kifejezi az egyszerű ember érzelmeit és gondolatait. Kevesen vállalkoztak azonban arra, hogy mielőtt ítélkeznének, előbb sine ira megvizsgálják, mi is hát a sláger, milyen a szövege, milyen a zene anyaga, milyen a kettő összefüggése, mik a legfontosabb jellemvonásai, mi tehát sikerének ha nem is a titka, de legalább a feltétele."
E célt tűzte ki maga elé Lévai Júlia és Vitányi Iván, amikor a Magyar Rádió és Televízió Tömegkommunikációs Kutatóközpontja egy nagyobb kutatási programjának részeként, az elmúlt 40 év kétségtelenül nagy sikert elért 231 slágerének melódiai, harmóniai, tematikai elemzéséhez és ezek kor szerint való eltéréseinek vizsgálatához kezdett. A könyvben a szerzők eddig elért eredményeikről számolnak be, egyben érdekes szociológiai képet festve korunk magyar emberének könnyűzenei ízléséről.
Breuer János - Negyven év magyar zenekultúrája
A szerző írja könyvéről:
".... A zenekultúráról igyekszem áttekintést, összefoglalást adni, nem a zeneszerzésről vagy általában a zenei alkotómunkáról, ideszámítva a zenetudományt is. A zenekultúra ennél sokkal tágabb fogalom, szerves része az alkotás, előadás, befogadás; másik ágán a zenei öntevékenység; harmadik ágán a befogadásra és hivatásos művészéletre egyaránt előkészítő zenei nevelés. Szerves része a zenei szórakoztatás, a nem feltétlenül könnyű "könnyűzene" is. A zenekultúra elképzelhetetlen továbbá kiterjedt terjesztő apparátus és intézményrendszer, anyagi bázis és infrastruktúra nélkül. Éppúgy hozzátartozik a hangversenyrendező, mint a hangversenyterem....
A magyar zenekultúra 40 esztendeje immár történelem, s e históriát átlapozva, nem minden fejezete derűs, örömteljes. Ámde, tanulságaival egyetemben, mindez együttesen alkotja a korszakot, a mi korunkat..."
Mark James Russell - K-Pop Now!
"This is the book on K-pop everybody has been waiting for. It explains for westerners what K-pop music is really all about—a must-read!"—Charlotte Naudin, PR manager for Torpedo Productions
K-Pop Now! takes a fun look at Korea's high-energy pop music, and is written for its growing legions of fans. It features all the famous groups and singers, and takes an insider's look at how they have made it to the top.
In 2012, Psy's song and music video "Gangnam Style" suddenly took the world by storm. But K-Pop, the music of Psy's homeland of Korea, has been winning fans for years with its infectious melodies and high-energy fun. Featuring incredibly attractive and talented singers and eye-popping visuals, K-Pop is the music of now.
Though K-Pop is a relatively young phenomenon in the West, it is rapidly gaining traction and reaching much larger audiences—thanks in large part to social media like Facebook, YouTube and Twitter. Top K-Pop acts get ten million to thirty million hits for their videos—the Girls Generation single "Gee" has over a hundred million views!
In K-Pop Now! you'll find:
Profiles of all the current K-Pop artists and their hits
A look at Seoul's hippest hot spots and hangouts
Interviews with top artists like Kevin from Ze:A and Brian Joo
A look at the K-Pop idols of tomorrow
You'll meet the biggest record producers, the hosts of the insanely popular "Eat Your Kimchi" website, and K-Pop groups like Big Bang, TVXQ, 2NE1, Girls Generation, HOT, SES, FinKL Busker Busker and The Koxx. The book also includes a guide for fans who plan to visit Seoul to explore K-Pop up close and personal.
Join the K-Pop revolution now!
Ismeretlen szerző - "Zeng a lélek..."
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Marton Árpád - A Mozart-galaxis
"Zeneszerző számára nincs nagyobb boldogság, mint amikor avatottak fedezik föl - néha magát az alkotót is megvilágosodásszerű felismerésekre vezetve - rejtett szándékait. A szerző ilyenkor úgy érzi: működésbe lépett az a rendszerező erő, amely munkája során mindvégig ott lebegett a sokasodó hangjegyek fölött. A Mozart-galaxis emiatt különösen kedves számomra: azt igazolja, hogy a katarzis iránt elkötelezett zeneszerző szándéka utat talál a közönség szívéhez. Mint amikor saját szerzeményeimet elemezte, Marton Árpád ezúttal is éppolyan mélyen, szívvel és ésszel szereti és szeretteti meg olvasójával Mozart művét. Elemzéseit olvasva örömmel csodálkozunk rá a próféta isteni játékosságára - nála minden egyszerűvé és végtelenné válik, ami a katarzis nyelvén annyit tesz: műveiben a világ teljessége jelenik meg." Kacsák Tibor Erkel- és Budapest-díjas zeneszerző, a Madách Színház zeneigazgatója, a Színház- és Filmművészeti Egyetem docense, a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjének birtokosa.
Gál Róbert - Mi muzsikus lelkek
Gál Róbert "Mi, muzsikus lelkek" című kötetéből Zerkovitz Béla komponista, szövegíró, egykori színidirektor életét és munkásságát ismerheti meg a zeneszerető közönség.
Bánosi György - Tihanyi Ernő - Beatles zenei kalauz
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Matti Vainio - Finnország hajnalán
A mű a finn nemzeti identitás születését mutatja be, végigkísérve a finn zenei élet fejlődési folyamatát. A szerző a jyväskyläi egyetem zenetudományi professzora, aki korábban az ELTÉ-n is tanított vendégprofesszorként. Több mint 20 zenei és kultúrtörténeti mű szerzője, aki számos módon járult hozzá a magyar-finn tudományos kapcsolatok fejlődéséhez. A könyvet a szentendrei Tillinger Péter Műhelye adta ki, a budapesti finnbarátok egyesülete, a Kalevala Baráti Kör és a Finnagora támogatásával. A kötet fordítója Pap Kinga Marjatta.