Posta, trolibusz, orvosi ügyelet, plázasétány, iskola, végállomás, tömött vasúti kocsi, kutyafuttató – Tóth Krisztina ötven története a mi mindennapi életünkben játszódik. Mintha mi állnánk saját magunk előtt a sorban. Gogol szelleméhez hűen: ha nevetünk, magunkon nevetünk. Már pedig abszurd humorból és empatikus iróniából itt nincs hiány. A Párducpompa elbeszélései groteszken realista pillanatfelvételek, lírai lassítások, precíz megfigyelések arról, miképpen élünk és félünk a mai Magyarországon. Pontos történetek az útvesztésről út közben. A bevándorlásról és a kivándorlásról, a szegénységről és a betegségről. A Blaha Lujza térre az aluljáróból huszonöt lépcsőfok vezet a felszínre, derül ki az egyik írásból. Haza a mélyben. Ilyenek ezek a megható és megrázó novellák is: grádicsonként érzékeljük a különbséget a lent és a fent között, a hatalmi agresszió és az emberi szolidaritás között. A Párducpompa olyan, mintha egy teljes kört mennénk valamelyik trolival: ugyanott vagyunk, mint ahol felszálltunk, mégis máshogy és máshová érkezünk meg.
Értékelések 5.0/5 - 3 értékelés alapján
A dunszt.sk kritikája itt olvasható: https://dunszt.sk/2017/11/17/a-gonoszsag-konyve/
→ Az értékelés eredetileg itt jelent meg:
Kapcsolódó könyvek
Makai Máté - Koriolán dala
A kötet zárónovellájában valaki egy szibériai félszigeten fejest ugrik egy zárt fenekű kráterbe és nyomtalanul eltűnik annak mélyén. Beszippantja a sötétség, vagy a fizika törvényeinek felfüggesztődése, saját gőgje, hiúsága, nagyravágyása, a különböző pszichotikumok felszabadítóan szorongató mámora, esetleg egy végtelenségig kitartott szeptimakkord tömegvonzása, vagy talán mindez egyszerre. Makai Máté kötetét olvasni olyan, mint fejest ugrani abba a bizonyos kráterbe. Az ismeretlen mélységbe, ahol a poszt-beat generáció felfüggesztett téridejében, a szoláris pillanatok kairoszában egyszerre létezik és hat a rockzene, az esztétika, az LSD, a fantasztikum, Pynchon, Burroughs és Philip K. Dick.
A teremtő paranoia birodalma ez, ahol az ógörög maxima szerint minden mindennel összefügg, minden mindennel kapcsolatban áll, s melynek alapjai a művészet és a drog életveszélyes keresztmetaforáin nyugszanak.
Urbán Bálint
Cserenkó Gábor - Talán a dalok
"A nyomodban lépegettem, most meg itt
vagy valahol a mellkasom mögött.
Egyébként létrejött az agyamban is egy
fiók, belőled.
Szintakkora, mint a gondolkodást vagy az
érzékelést jelző központom. Alap"
Ismeretlen szerző - A türelem és szabadság útján
"...2010 végén belső késztetést éreztem, hogy én is pályázatot írjak ki a szárnyait próbálgató amatőr íróknak, költőknek, még ha szerény díjakkal is, hiszen csak saját könyveimet tudtam felajánlani.
2012 elején ismét volt egy pályázati felhívásom, és nagy örömmel töltött el, hogy várakozáson felül érkeztek írások. Igyekeztem olyan témaköröket találni, amelyek minden ember életében fontosak.
Az első témakör a "türelem" volt, a második pedig a "szabadság". Életutunkon szükség van mind a kettőre, a türelmet tanulni kell, a szabadságot pedig megélni...
...Minden írás érték, úgy érzem, hogy ez az antológia is lehetőség valamilyen szinten, hogy ezek az írások megjelenjenek, és az alkotóikat jobban megismerjék..."
Lena Belicosa
Ismeretlen szerző - Pokoli teremtmények, ördögi szerkezetek
A Főnix Könyvműhely egy különleges antológiával kedveskedik olvasóinak. A kötetben alkotóink arra vállalkoztak, hogy egy-egy novella erejéig kóstolót adjanak a steampunk univerzumából, természetesen a saját szemszögükből. Holden Rose a gőz uralta világ egy sötét arcát mutatja be egy rabszolgaként tartott kislány szemén keresztül. Imre Viktória Anna történetében egy család menekül mágia segítségével az örök sötétségre kárhoztatott Londonból. Peter Sanawad tanmesének is beillő novellájában a fiatal Galileo Galilei, egy gólem és egy derék egyházfi kalandját kísérhetjük végig a Naprendszeren keresztül. Habony Gábor a zene és az energia kapcsolatát tárja fel egy rejtélyes harmónia segítségével, Hudácskó Brigitta az alternatív történelem vizeire evez, Mickey Long a steampunk vadnyugatra kalauzol el minket, ahol hősét egy legendás hírű csavaros veszi üldözőbe. Benyák Zoltán a háború poklán át szöktet meg Sanghajból kisregényében, Bajkán László a zsáner különböző izgalmas találmányok iránti szeretetét demonstrálja, Patrick J. Morrison egy apokaliptikus esemény után a múlt technológiai szintjére visszasüllyedt Földet tár elénk. Vivien Holloway a Végtelen horizont előzménynovellájában a léghajós műfajt példázza parádésan, Hertelendy Anna a mágusok és mérnökök között kirobbanó osztályharc előzményeibe ad betekintést a saját gőzvandál világában, A. M. Aranth pedig egy steampunk boszorkányvadászatra invitálja a Kedves Olvasót, vissza a XVI. századba.
Popper Gábor - A lélek polcai
Megállítjuk-e valaha életünk rohanását, hogy magunkba tekintve elgondolkodhassunk azon, milyenek vagyunk? Hol tartunk? Mit értünk el? Miben hibáztunk? Popper Gábor új novelláiban lelassul a pörgés, és az élete derekán járó férfi szembesül az élet legfontosabb kérdéseivel, hogy aztán furcsa találkozások, szellemes eszmefuttatások és pergő párbeszédek után elrendezze dolgait "a lélek polcain".
Mindeközben remekül szórakozhatunk azon, hogy Popper Gábor felnőttek számára "továbbgondolja" és "aktualizálja" a világirodalom klasszikus meséit, megtudhatjuk belőlük, hogy Hófehérke miért vágyakozik vissza a törpék közé, miért alszik tovább Csipkerózsika, és hogyan lesz a Farkasból Piroska marketingmenedzsere.
A sokoldalú és kalandos életű (volt vendéglős és politikus egyaránt) Popper Gábornak A lélek polcai a negyedik könyve. Úgy tűnik, a Séták apámmal, a Képzeld, apu és a Tévutakon? után sikerült a híres apa, Popper Péter szellemi hagyatékának terheitől függetlenednie.
Czvikovszky Beáta - Titokkazal
_Vígh Katalin:_
Ha címkét kellene a könyvre ragasztani megkönnyítendő az olvasónak a tájékozódást és a választást, a legtalálóbb stílus megjelölés e kötet írásaira nézve talán az lenne: mágikus realizmus. Indokolná ezt az, hogy a szerző egyben pszichiáter lévén, elemzi szereplői problémáit, helyét a világban, miközben ehhez a tisztánlátáshoz különleges, mágikus színezet társul. Szép írások ezek a szó legigazibb, legegyszerűbb, de semmiképpen sem felhőtlen és rózsaszín értelmében. Szépek a szavak, a szóképek, a mögöttük húzódóérzések és gondolatok, akár szelíd boldogságról, vagy kínzó fájdalomról beszélnek, szépek a tájak, szépek az emberek, mert az esendőben és a szenvedőben is lehet szépség, szép az érintés és a hangulat, ami olvasás után marad.
Az írások másik jellegzetes jegye a nőiesség. Ez azért fontos, mert nem a témaválasztásban és a gondolatiságban jelentkezik - az egyetemes marad, s ez így van rendjén -, hanem a stílusban, a hangvételben: a metafórák, hasonlatok szintjén, hisz az írónő olyan képeket láttat, amiket csak egy nő képes láttatni a maga elemi női, sőt anyai énjével; s az érzelmi reagálások szintjén, hisz a nők egészen más típusú érzékenységével fordul a világ felé.
_Varga Pál:_
E kötet azt az üzenetet hordozza, hogy amit megélünk, az életünk része. Pontosabban: életünk annyi, amennyit megélünk belőle. Ez némi biztatást jelent, mert arra a szabadságra emlékeztet, amelyről mindennapjaink korlátai között már-már meg is feledkezünk.
Eric Van Dien - Bábjáték és más elbeszélések
Ramando del LaCorbot, Warvik kalandor lovagját megfosztják világi javaitól és kitaszítják Ranagol egyházából.
A Sors azonban továbbra sem kegyelmez: Warvik bíborosa ráparancsol, hogy derítse fel a tartományban feltűnő kóbor lidércek rejtélyét. LaCorb két társával, egy heves vérű lánnyal és egy saját démonával küzdő félelffel útrakel ősei elhagyott, megtagadott várkastélya felé. Az elveszett uradalomban egy rég halott fivér bosszúszomjas árnya, és egy évszázados, megszegett eskü várja, hogy beteljesítse rajta a végzetét..
A gorviki regényt követő Itosu-novellafüzérben Eric Van Dien véres csatákat és történelemformáló eseményeket villant fel Ynev történelméből az Ötödkor Kyriájától a Hetedkori Enoszukéig.
Ismeretlen szerző - Körkép 1999
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Nagy Atilla Kristóf - A fájdalom felszíne
... és szeretem és sajnálom azt a sokmillió embert, akik úgy halnak meg, hogy nem olvastak egyetlen sor Nagy Atilla Kristófot sem, óh, ezek az eleve elkárhozottak, bármi jót tegyenek, sohasem üdvözülnek, örök kínszenvedés jogos osztályrészük, eljátszották a megváltást, sőt a kinyilatkoztatást is, pokoli kínjaikat részletezni szerénységem tiltja.
Szélpál Árpád - Forró hamu
Szélpál Árpád író, költő, művészetkritikus 1939 óta él Franciaországban. Itthon cselekvő részese volt a századelő egyik legizgalmasabb irodalmi, képzőművészeti mozgalmának, a magyar aktivizmusnak. A Ma című folyóirat munkatársa 1917-1919 között. Kassák Lajos tanítványa, József Attila is jó barátja. A Népszava irodalmi rovatának vezetőjeként 1934-től sokat tett azért, hogy a lapot az igazi irodalom szolgálatába állítsa.
A Népszava tudósítójaként érkezett Franciaországba 1939 januárjában. A német megszállás első két évében is, valamint 1945-től 1948-ig, küldte haza írásait. 1945-től Aurélien Sauvageot mellett dolgozott Párizsban a Francia Rádió akkor alakult magyar osztályán. A fordulat évétől megszakadt kapcsolata Magyarországgal. Az elmúlt években két magyar és egy francia nyelvű verseskötete látott napvilágot Párizsban. 1927 óta a Forró hamu című emlékirat az első Magyarországon megjelenő kötete.
A könyv mindenekelőtt tiszteletadás a szülőföldnek, a mesternek, az elveszett barátoknak, és hiteles vallomás a Ma harcairól, 1918-1919 forradalmairól, a Tanácsköztársaságot követő megtorlásokról, a börtönévekről.
Bartos Zsuzsa - Alkonyőrzők
Veled vagy ellened?
Zóra egy fiatal lány, aki géntervezett és tökéletes – lenne. Csakhogy selejtes, és már csak pár hónap maradt már csak az életéből. Különleges bűnözőként most új feladatot kap, az utolsó természetesen született kislányt kell megmentenie.
_Vajon igaz, hogy a szerelem mindent legyőz?_
Ardan az egyik utolsó természetes apa, a lányát nem ismeri; ám amikor megtudja, hogy elrabolták, olyan próbatétel vár rá, ami talán az életébe kerülhet.
_Meddig hajszol egy ősi késztetés?_
Tarik mélyen sebzett. Öt éve keresi hasztalan Zórát, képtelen elfogadni, hogy elvesztette őt. Tariknak nagy hatalma van, és mindenáron meg akarja óvni a régi értékeket, ám a helyzet kicsúszik az irányítása alól.
_Képes lesz jó döntést hozni? Szembeszáll-e a saját megszállottságával?_
A kemény világ kemény hősöket kíván, és már a jövő a tét.
_Vajon sikerül megmenteni?_
Küzdj mindhalálig!
A kötet a negyedik Aranymosás Irodalmi Válogató nyertes műve.
Grendel Lajos - Rossz idők járnak
Grendel Lajos ebben a kötetében folytatja azt a számvetést, amit a Négy hét az élet című regényével elkezdett - az illúziókkal való kíméletlen leszámolást, és az élet elmúlásával történő hideg szembenézést. Új novelláskötete a tőle megszokott groteszk humorral és keserű iróniával jeleníti meg a közelmúlt és a jelen közép-európai sorshelyzeteit, traumáit.
Nógrádi Gergely - Hátborzongató históriák
„…batyumban ott lapulnak a soha meg nem írt történetek. A történetek, amelyek közlésével várnom kellett. Talán, mert amikor újságíróként »találkoztam velük«, sokkoltak.
Bár, ha nagyon őszinte akarok lenni, ma, évek távolából is beleborzongok némelyikbe...”
Nógrádi Gergely tizenöt novellájának mindegyike olyan hátborzongató történet, amelyről szeretnénk hinni, hogy mese, és nem ilyenek vagyunk mi, emberek. Pedig de. Sőt…
Szil Ágnes - Tangram
„Variációk szenvedélyre és csömörre, meddőségre és termékenységre. Álomszerű töredékek, szilánkok, hasadékok, kulcslyukak, mítoszcserepek. Robogóval érkező Narcisszusz, a mediterrán ízek és illatok után szocreál szerelmek kemény és szürke kontúrjai, a gyönyör keresése a közömbös tömegben. Lélekvándorlás. Eltévedés a dimenziókban, próteuszi szerepjátékok.”
(Részlet Garaczi László ajánlásából)
„A Macskajáték bécsi bemutatójának napján születtem az Alföld egy ma már nem létező településén. Az orosházi gimnázium emblematikus személyisége, egy női Pygmalion kalapálta le rólam a felesleges követ; tizenhét éves koromban jelent meg első műfordításom, Vergilius Aeneisének egy részlete. A József Attila Tudományegyetemen végeztem előbb latin, majd magyar nyelv és irodalom szakon, végül a Budapesti Műegyetemen szereztem oklevelet. Békésen élek, ami nemcsak állapot-, hanem helyhatározó is. A Békési Újságban jelennek meg nyelvi tárcáim, a rovat címe: Egy nyelvet beszélünk — még ha a címben egyre kevésbé hiszek is. Az elmúlt hat év anyaga 2012-ben jelent meg könyv alakban. Publikáltam novellákat, esszét, verset és fordításokat. 2006-ban a Magyar Tudományos Akadémia Tibullus összes műveinek magyarra ültetéséért Pedagógus Kutatói Pályadíjjal jutalmazott.”
(Szil Ágnes)
Szöllősi Mátyás - Váltóáram
Az Orion csillagkép egyik csillaga fölrobbant, és a maradványa nagy, fehér foltként ragyog az égbolton, mintha egy másik hold is sütne az éjszakában, megvilágítva valóságos, földi élethelyzeteket. Vágyakozás, csalódás, betegség, szégyen és magány - csupa olyan dolog, amiről nehéz beszélni. A kötet kilenc novellájában egyszerre formálódik meg egy sejtés - egy már-már apokaliptikus vízió -, és elevenednek meg abszurd, de nagyon is hús-vér figurák, akiket ismerhetnénk akár a mindennapjainkból is. Szöllősi Mátyás első prózakötetének ereje többek közt a pontos lélekábrázolásban és a látomásos, költői nyelvben rejlik.
Szöllősi Mátyás (1984, Budapest) Önálló verseskötetei: Aktív kórterem (Parnasszus, 2010), Állapotok - negyvenöt töredék (Kalligram, 2011). Íróként mindhárom műnemben alkot. Fotóriporterként is dolgozik. Örkény István-ösztöndíjas és a Budapest Katalógus szerkesztője.
Fejes Endre - Vidám cimborák
Régen esedékes tartozását egyenlíti kiadónk Fejes Endre újabb novelláskötetének kiadásával. Ezek az írások ugyanis - melyeknek jó része folyóiratokban, antológiákban már megjelent - A hazudós c. novelláskötet és a világszerte érdeklődést keltett Rozsdatemető c. regény között születtek, szorosan hozzátartoznak neves prózaírónk eddigi életművéhez, s kitűnően példázzák Fejes Endre fejlődésének, de főleg művészi igényességének egyre magasasbb színvonalát.
A kötet érdekességeként kiemeljük az Etűd I és Etűd II c. novellákat, amelyek az író készülő regényéből egy motívumot variálnak, s amely írások szinte ízelítőt adnak az új regény rendkívül izgalmas atmoszférájából.
Krasznahorkai László - Megy a világ
Megy a világ előre. És akkor mi marad hátra a végidők kezdetekor? Például Krasznahorkai László titokzatos-személyes elbeszélései, melyek között akad monológ, rövidtörténet, töprengés, vallomás, visszaemlékezés és előrepillantás; igazi mesterdarab mind. Lenyűgözően tágas Krasznahorkai-mondatokban ismerkedhetünk meg az elbeszéléskötet rejtélyes hősével, aki először beszél, aztán elbeszél, végül pedig elköszön. Ebben a hármas léttagoltságban találkozhatunk a többiekkel, akikről ő beszél. A földet először elhagyó Gagarin, a röpülni képtelen okinavai guvatr, a berlini metró peronján dolgát végző hajléktalan, a tébolyult Nietzsche Torinóban, a beváltott éden ígéretét megfesteni igyekvő Palma Vecchio, a Shanghaiban dolgozó tolmács, aki azt tervezi, hogy egyszer elmegy az Angel-vízeséshez, a Victoria-vízeséshez, vagy legalább a schaffhauseni vízeséshez, a hárshegyi gyerekgyilkos, az egy kézen álló indiai aggastyán. Ami a különböző figurákat és históriákat összeköti: az író szenvedélyes, csillapíthatatlan érdeklődése és figyelme az emberi táj iránt. Hogy _„egyszer egy tájban a legmélyebb szépségben és enyészetben valamit megpillanthatunk: valamit, azt, ami ránk vonatkozik."_ A bölcseleti téteket, egzisztenciális kérdéseket fanyar-felszabadító, önmagával is kíméletlen iróniával ellensúlyozva, Krasznahorkai a távolit hozza közel, az univerzálisban az egyszerit csillantja fel, és ahogy olvassuk az írásokat, kirajzolódik saját létezésünk egyetemes mélysége is: _„hisz ott áll az ember egy végtelen, számára felfoghatatlan bonyolultságban, és teljességgel értetlenül áll ott, tanácstalanul és elveszetten, kezében az emlék végtelen egyszerűsége – meg persze mind efölött a melankólia pusztító gyöngédsége, mert azért érzi, miközben ott ez az emlék, hogy a valósága ennek az emléknek a szívtelen, józan, jéghideg messzeségben van."_
Cserna-Szabó András - Fél négy
Van, aki nem szeret írni, mégis ír. Nehezen, nagy szenvedések árán, de ír, mert kényszeresen el akar mondani valamit. Van, aki szeret írni, mert kényszeresen el akar mondani valamit ő is, de ez jó neki. Gyönyörködik a történetekben, a szavak engedelmességében, a képzelet valóságosságában és az emberek csodálatosságában.
Cserna-Szabó András történetei erről a boldogságáról szólnak: hogy jó élni és jó írni. Egyszerű dolog ez, gondoljuk és lazán hátradőlünk olvasás közben. Lapozunk, lapozunk, aztán rájövünk, hogy mégis inkább bonyolult és összetett dolog: az élet és az írás.
Cserna-Szabó András a fantáziát vegyíti a valósággal, a szomorút a vidámmal, az egyszerűt a bonyolulttal, úgy, hogy közben örömére szolgál mindez. És ha neki jó, akkor jó az olvasónak is.
Bányai Tamás - A vesztes jutalma
Bányai Tamás író (Budapest,1946). 1972 óta az Egyesült Államokban él. Volt lapszerkesztő és kiadó, nyomdász, majd a floridai Fort Lauderdale egyik külvárosában könyvtáros. Jelenleg Észak-Karolinában él. Írásai az amerikai magyar sajtóban, a pécsi HetedHéthatárban, internetes irodalmi portálokon, valamint antológiákban jelentek meg. Mire minden jóra fordul című regényével 2008-ban elnyerte a Barankovics Alapítvány regénypályázatának első díját.
Legújabb, erősen önéletrajzi kötetében novellái olvashatóak.
Szabó T. Anna - Törésteszt
"Fejben dől el, de kinek a fejében? Meghaladni önmagunkat, kilépni, kinyúlni, elérni, húzz bele, a mi lányunk az ott az elején, igen, szinte ott van már, miénk a győzelem, de kié?"
Mi minden fér egy kapcsolatba? Mit lehet kibírni, hogy lehet kibírni, ki győz le kit? Lehet-e birtokolni valakit anélkül, hogy megtörjön, vagy beletörődjön abba, amin nem mer változtatni? A test törékeny, a test erős.
Vágy és harag, nő és férfi. Itt és most. A szereplők ismerősek, mégis különös fénytörésben látunk rájuk, ahogy a szerelem és a lemondás határán kibeszélik a titkaikat, végre kimondják a vágyaikat, vagy lelepleződnek a hazugságaik.
Szabó T. Anna első felnőtteknek szóló prózakötete a Törésteszt. Novellái kíméletlenül és együttérzően szólnak a magányról, a párkapcsolatok szívszorító hidegháborújáról, a szenvedélyről és a szeretetről.