Kapcsolódó könyvek
Ibos Éva - XIX–XX. századi magyar festészet
Ez a könyv a festészet legérdekesebb száz éven keresztül mutatja be a XIX-XX. század magyar művészetét, átfogó képet adva a stílusok és irányzatok váltakozásáról. A rövid szöveg és a legjelentősebb alkotókat bemutató képanyag révén az album kézikönyvként is jól forgatható kezdő és haladó műkedvelők számára egyaránt.
Rainer Maria Rilke - Rodin
Auguste Rodin, korunk legnagyobb, tán egyetlen nagy, de bizonyára egészen új utakon haladó szobrásza 1840. november 4-én született Párizsban, s 1917. szeptember 17-én halt meg.
Életrajza - mondja róla Gustava Kahn - mint mindazoké a művészeké, akik a művészi ideáljuk felé törést tették életük egyetlen céljává, eseménytelenül egyszerű s határkövekül csak egy-egy kiállítás, egy-egy szobor megalkotása, dolgozati módjának némely megváltozása helyezhető belé...
Stróbl Mihály - A gránitoroszlán
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Szabadi Judit - A modernizmus sorskérdései
Ki, milyen alapon, honnan "számítja" a képzőművészeti modernizmust?
Szabadi Judit minden témában megtalálja azt a pontot, ahonnan ő másként látja, és teszi mások számára is beláthatóvá a már ismert vagy eddig még ily módon fel nem tárt művészettörténeti tényeket.
Alkotói életútjának legfontosabb darabjait tartalmazó, szépirodalomként is olvasható könyve a modernizmus sorskérdésit koherens egységben láttatja. Egyedi szemléletét esszéisztikus stílusban fogalmazza meg, s tanulmányai továbbgondolásra késztetnek minden olvasót, legyen az "laikus" avagy szakember.
A magyar századelő és az európai modernizmus egybejátszatása, egymásra-montírozása a korszak izgalmas aszimmetriája ellenére is megteremti az egységet a tanulmánykötet két ciklusa között. A könyvet olvasva talán lehetőség nyílik majd arra is, hogy tovább töprengjünk a magyar és az egyetemes festészet korrelációjának máig megoldatlan kérdésein.
A kötet 1969 és 2005 között keletkezett, e kiadás számára kiegészített, nem egy esetben újrafogalmazott írásai egy gazdag tudományos pálya ívét rajzolják meg. Egy tudományos pályáét, mely önmagában is tananyag lehetne.
Szabó László - Csontváry Kosztka Tivadar
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Szabó Júlia - Magyar rajzművészet 1849-1890
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
P. Szücs Julianna - Kicsomagolás
Művészettörténészként évtizedek óta foglalkozom a hivatalos művészet és az alkotói kiszolgáltatottság magyarországi eseteivel. A válogatás első blokkját e gazdag témának szántam. Mányoki Ádámtól Munkácsy Mihályon át a művészettörténész Genthon István alakjain keresztül egészen kortársunkig, Fehér Lászlóig gyűjtöttem a külső ráhatások és a belső ellenállások példáit. Lapszerkesztőként több mint két évtizede figyelem a kultúrpolitika és a képzőművészet koccanásos baleseteit, részese voltam magam is egyiknek-másiknak. A második fejezetben korunk jól megfigyelhető torzulásaiból gyűjtöttem esettanulmány-csokrot az új millenniumi szobrászat emlékeitől a Nemzeti Színház szoborparkján át az új ötvenhatos mementókig. Egyetemi tanárként lassan egy évtizede tartok órákat a múzeumok világának új jelenségeiről. A harmadik részben a gyűjteményképződés mai sorsáról írok, a Szépművészeti Múzeumról, külföldi tapasztalatokról, de általános tanulságokról is. Műkritikusként hosszú idő óta foglalkoztatnak a művészet létmódjának alakulásai. A válogatásból elhagytam ugyan a kortársainkról szóló napi bírálatokat, de egy témafüzér - a velencei biennále - kötetbe szerkesztésének mégsem tudtam ellenállni. A megatárlatok ugyanis világmagyarázatokhoz segítettek, a világmagyarázatok megatárlatokban látszottak tükröződni. A negyedik csoportot tehát ezek a beszámolók alkotják. A kötet címadó tanulmányát nem soroltam be sehová, az elejére szerkesztettem. A Bernáth-szekkó története talán egyedül is példázza a művész magányos sorsát, a hatalom hűvös leheletét, a látvány láthatásának változásait és a művészet esendő eseteit. Kicsomagolása számomra szimbólum is, modell is, technika is. P. Szűcs Julianna
Kassák Lajos - Képzőművészetünk
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Stróbl Mihály - A gránitoroszlán - Strobl Alajos
"Élt a XIX. század fordulóján egy zseniális magyar szobrász, a nagyapánk, Strobl Alajos. És végigélte a XX. századot egy kitűnő mérnökember, az édesapánk, Stróbl Mihály. Mindkettőjüket hatalmas munkabírás és végtelen szorgalom jellemezte. Egyikük a magyar szobrászat felvirágoztatója volt, másikuk hivatása mellett édesapja emlékének ápolója. Kutatásainak eredményét, élményeit, a családi feljegyzéseket és nagyanyánk, Strobl Alajosné korabeli fotográfiáit felhasználva írt közel háromszáz oldal családtörténetet. Egy művészettörténész nem tudna olyan szeretetteljes portrét rajzolni a nagy alkotóról, mint fiú az apáról. Az olvasó egy erősen tömörített, szerkesztett változatot tart a kezében, ami nem műelemzések sora, de kitűnő kor- és jellemrajz. Megtudhatjuk, hogy hazánk nagyjai nemcsak tehetségesek, de igen szorgalmasak is voltak, és egész életművükkel szolgáltak. Nekünk is bírni kell abban, hogy mindig lesznek olyan tehetségeink, akik a kultúrát, a művészetet, az embert tekintik elsődlegesnek, akikre büszkék lehetnek utódaik, mint mi a nagyapánkra és az édesapánkra. Ezért nyújtjuk át édesapánk évtizedes munkájának ezt a töredékét. Fogadják szeretettel." (Stróbl Veronika, Alajos, Mátyás, Krisztina és Zsófia)
Dimitrij Szergejevics Mereskovszkij - Örök útitársaink
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Amy Dempsey - A modern művészet története
A modern kor művészetét a stílusok, iskolák, mozgalmak határozzák meg. A közülük itt összegyűjtött háromszáz bemutatja a nyugati festészet, szobrászat, építészet és formatervezés fejlődésének fő irányzatait és útmutatóként szolgál a művészettörténet egyik legdinamikusabb, legizgalmasabb korszakában.A száz legfontosabb címszó kronológiai sorrendben követi egymást, a tizenkilencedik század impresszionizmusától a huszonegyedik század olyan irányzatáig, mint az Earth Art, a hangművészet és a netművészet. Vizsgálatuk kiterjed az irányzatok történeti összefüggéseire, kiatakulására-a manifesztumokban megfogalmazott művészeti szándékra, a kiállítások körüli drámai eseményekre, a kritika értékítéleteire, a közönség elragadtatására vagy felháborodására. A fennmaradó kétszáz kiegészítő szócikk a tényegi stílusok és irányzatok kölcsönös utatásokkal ellátott összefoglalását nyújtja, felvázolva a hatások és a fejlődés izgalmas mintázatát. A kihajtogatható időszalagon egyetlen pillantással felmérhető miként esik egybe a művészet fejlődése történelmi eseményekkel, emellett az egész korszakról átfogó képet nyújt.Részletes képjegyzék, gondosan válogatott ajánlott irodalom és a kötetet összefoglaló név- és tárgymutató zárja a könyvet, amely a modern művészet mintegy 1000 alkotóját, építészét, formatervezőjét, impresszárióját, kritikusát, műgyűjtőjét szerepelteti, összekapcsolva azokat a stílusokkal, iskolákkal és művészeti mozgalmakkal.Rendkívül értékes forrás mindenki számára, aki érdeklődik a modern kor művészete iránt.
Bolvári-Takács Gábor - Táncosok és iskolák
A kötet a hazai színpadi táncművészképzés 1833 és 1958 közötti intézménytörténetét tekinti át. A kezdő időpont a táncosképzés állami szerepvállalásának első eseményéhez, a Magyar Tudományos Akadémia színházi pályázatához köthető. A záró dátum nem általános cezúra, de a bemutatott intézmények történetében azonosítható szakaszhatár. A szerző a témát elsősorban tánctörténeti, illetve nevelésszociológiai alapállásból közelítette meg. Azt vizsgálta, hogy a 19. század első harmadától az állam milyen lépéseket tett a táncosképzés állami intézményrendszerének kiépítésére, s ehhez milyen társadalmi és politikai tényezők szolgáltatták a körülményeket. A könyv a táncosképzés eddig főleg személyes emlékeken alapuló történeti önreflexiója mellett - illetve helyett - primer források alapján szolgál új információkkal a művészeti ág fejlődéstörténetéről.
Perneczky Géza - Rózsák nyesése
Ha a tehetség fogalmán gondolkodom, mindig megképződik előttem Perneczky Géza ábrázata. Az egyik legtehetségesebb ember, akit valaha is ismertem. Bármihez nyúl — márpedig sok mindenhez nyúl: művészetkritikus, művész, történész, elméletíró, szépíró, foglalkozott mail arttal, könyvei kiadásával, káoszelmélettel, növényrendszertannal, múzeumtervezéssel, s ki tudná felsorolni, mi mindennel még —, érdekeset, magával ragadót, gondolatébresztőt, s a képzeletet kigyújtót alkot. Ebben a könyvében az utóbbi fél évszázad képzőművészetének egy lehetséges történetét meséli el (bőséges kitekintéssel korábbi korszakokra), bámulatos fesztelenséggel és letehetetlenül izgalmasan. A születés pillanatában illetve mozgásban látjuk itt, nemegyszer személyes élményként elbeszélve azt, amit máskor — majdnem mindig — száraz akadémikus tudásként, üres nevezéktanként kapunk a kezünkbe: az irányzatokat, művészi törekvéseket. Perneczky együtt meséli el a művészeti mozgalmak, a művészeti intézmények és a művészeti piac történetét — tömören, elevenen, tehetségesen. Remek könyv.
(Radnóti Sándor)
Péteri Éva - Victorian Approaches to Religion as Reflected in the Art of the Pre-Raphaelites
John Ruskin, the dogmatic, but at heart deeply doubtful art-critic, William Holman Hunt, the moralist artist-preacher, Dante Gabriel Rossetti, the intuitive poet-painter, John Everett Millais, the conscientious realist then popular sentimentalist, and their numerous followers represent different aspects of Pre-Raphaelitism. Yet, they were all typical Victorians, whose religious ideas and biblical works give a fascinating insight into the momentous religious concerns of the age: the fervent sectarian debates of the middle of the nineteenth century, the spread of agnosticism, the new Bible-interpretations called forth by scientific discoveries, and the move towards reconciliation and secularisation at the end of the century.
Bruno Ernst - The Magic Mirror of M.C. Escher
"What makes _The Magic Mirror_ different from other books on Escher is the energy that has gone into explaining his work in simple terms." - _El Cronista_, Buenos Aires
Sárkány József - Vasarely
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bundschuh Ottó - Grabowieczky Leon - A magyar művészi alkotások szemléltető ismertetése a gimnáziumok és leánygimnáziumok VIII. osztályában
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Nathalia Brodskaya - Impresszionizmus
Hosszú út vezetett a hagyományos akadémikus művészettől az új, modern szemléletű impresszionista képekig. A szerző részletesen elemzi az impresszionista mozgalmat, tanulmányában a legfontosabb művészek életművét vizsgálja, bemutatva azokat az egyezéseket és különbségeket, amelyekből megszületett a modern művészet.
Hauser Arnold - Találkozásaim Lukács Györggyel
Hauser Arnold - a nagy művészetszociológus - több mint fél évszázados távollét után 1977-ben tért vissza Magyarországra. Ekkor állította össze ezt a gyűjteményt, utolsó munkáját. a kiadást már nem érhette meg, 86 éves korában, 1978 januárjában meghalt. Hetvenöt éves elmúlt, amikor ennek a gyűjteménynek első darabja keletkezett a Magyar Rádió kezdeményezésére. Ettől kezdve született a többi interjú, nyilatkozat, vallomás pályájáról, ifjúságáról és alapvető szellemi élményét jelentő találkozásairól Lukács Györggyel.
Szegedy-Maszák Mihály - A mű átváltozásai
Az életműsorozatának hatodik kötete abból az alapfeltevésből indul ki, hogy egy műalkotás önmagában aligha vizsgálható: létezési módjától elválaszthatatlan, hogy mindig új összefüggésrendszerbe kerül s ezáltal megváltozik.