“…ha egy gyerek teljes nevelődési folyamatát be kívánjuk mutatni, akkor a tantermen kívülre is figyelnünk kell. A gyerek életének első és egyben az életét végigkísérő tanárára, a szülőre is ugyanakkora figyelmet kell fordítanunk. Az iskolában eltöltött időre nagyon nagy hatással van, ami előtte és utána otthon zajlik. Akármilyen jószándékú is a tanár és a szülő, ha nem rendelkeznek mindketten a jó szándékuk megvalósításához szükséges eszközökkel, akkor a gyerek vesztesként fog kikerülni ebből a játszmából.
A szülőknek és a tanároknak össze kell fogniuk, és együtt kell dolgozniuk. Mindkét félnek tudnia kell, hogy milyen szavakkal lehet egy gyereket demoralizálni, illetve bíztatni. Tudniuk kell, hogy mivel lehet konfrontációt kiváltani, és mivel lehet együttműködésre ösztönözni. És tudniuk kell, hogy milyen szavak akadályozzák meg a gyereket abban, hogy gondolkodni és koncentrálni tudjon, és milyen szavakkal lehet a tanulás iránti veleszületett vágyát szabadjára engedni.
Az is világossá vált a számunkra, hogy a mai gyerekek felé további felelősséggel is tartozunk. Régebben a gyerekeknek nem kellett ennyi durvasággal szembesülniük nap, mint nap. Nem látták minduntalan azt, hogy a problémákat veréssel, golyóval vagy bombákkal oldják meg. Soha korábban nem volt ennyire égető egy másfajta modell bemutatása: meg kell mutatnunk, hogyan lehet őszinte és tiszteletteljes kommunikációval megoldani a nézeteltéréseket. Ez a legjobb védelem, amit adhatunk nekik a saját, belülről jövő agressziójuk kezelésére. Ha frusztráltak és mérgesek lesznek – ami elkerülhetetlen -, akkor a fegyverek helyett olyan szavakért tudnak majd nyúlni, amelyeket az életükben fontos szerepet betöltő felnőttektől kaptak.”
Kapcsolódó könyvek
Adele Faber - Elaine Mazlish - Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
"Csodálatos szülő voltam, mielőtt gyermekeim születettek volna" - kezdi könyvét az írópáros. Nem éreztük ezt gyakorló szülőként oly sokszor? Elméletben mindig sokkal könnyebben mennek a dolgok, de amikor saját családunkban kell szembenézni a durcás gyerekkel, a hisztivel, a kiabálásokkal, sértődésekkel, akkor megfogadjuk: Holnaptól másképp lesz! Azután kezdődik elölről, mert nem tudjuk, hogyan.
Ez a könyv segít megtanulni:
- hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
- hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak lennénk;
- hogyan állítsunk fel határokat úgy, hogy megőrizzük a gyerekek szabadságát;
- mit tegyünk büntetés helyett;
- hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülőknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves grafikákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
A. S. Neill - Summerhill (angol)
Publisher Harold Hart approached Neill to write about his controversial school, & together compiled this book from Neill's other works, which became the number one nonfiction bestseller in the USA. The effect of the book helped to promulgate Neill's educational theories, as well as reviving the flagging attendance at the long-running experimental school that he had founded in 1921 in Germany in conjunction with the Neue Schule, & then moved to England in 1923.
A. S. Neill - Summerhill
Korunk egyik legkiválóbb pedagógusa, A. S. Neill mondja el az általa alapított iskola, Summerhill történetét, valamint gondolatait gyerekekről és szüleikről, iskolákról és tanárokról, szabadságról és kényszerrõl, a szexualitásról és a tanulás pszichológiájáról. Neill forradalmi pedagógiai elvei - ellentétben a tekintélyelvû nevelési módszerekkel - a gyermeknek annyi szabadságot adnak, amennyi csak lehetséges. A szabad, önmagát szabályozó gyermek szabad akaratából tanul és cselekszik, ami egy boldogabb és gyermekibb életet tesz lehetővé, később pedig egy kiegyensúlyozottabb, neurózisoktól mentes felnőttkort. A könyv hozzásegít a gyermeki viselkedés megértéséhez és ezáltal mindennapjaink problémáinak megoldásához. Üdítő és bátorító olvasmány, amely bebizonyítja, hogy a szabadság lehetséges.
Ismeretlen szerző - Az iskolai ártalmak megelőzése
Az óvodás és iskolás korú gyerekek lelki egészségvédelmével kapcsolatos számtalan gondolatébresztő fejtegetéssel találkozhatnak az olvasók e könyv lapjain. Az eredetileg előadások szövegeként készült tanulmányok szerzői - NSZK-beli és osztrák pszichológusok, orvosok és pedagógusok - humanista felelősségtudattal közelítenek a valamennyi nevelőt nyugtalanító kérdésekhez, s igyekszenek segítséget adni a nevelői hivatás eredményesebb gyakorlásához. Sokoldalú megvilágításban tárják fel az iskolai és a családi élet jellegzetes hátrányos hatásait, amelyeknek szenvedő alanyai a gyerekek. Hogy csökkenjen e hatások száma és visszatérjen az iskolákba a derűs légkör, szoruljon háttérbe az egyoldalú, lélektelen teljesítményelv - e könyv szerzőinek legfőbb törekvése.
A problémagazdag tanulmánygyűjtemény izgalmas olvasmánynak ígérkezik, s nagyban hozzájárulhat a pedagógusok magabiztos, igényes eljárásaihoz, a nem rutinszerű nevelői munkához.
Demeter Lázár Katalin - Játszótárs 2.
Ajánljuk ezt a könyvet pedagógusoknak, szülőknek, mindazoknak, akik elmúltak tíz évesek, s kamaszként, vagy kamaszokkal foglalkozó felnőtt szakemberként nem férnek a bőrükbe! Azoknak, akik ismerik a bizsergető, fáradhatatlan kíváncsiságot, tettrekészséget, érzékenységet, meg-megújuló hevületet, amely szüntelen kutatásra, alkotásra serkenti az embert. Akiknek mindig csillog a szemük, és mindig újszerűen közelítenek a világ csodáihoz. Ajánljuk továbbá azoknak, akik nem egészen ilyenek, de szeretnének ilyenek lenni, szeretnének izgalmasabban, színesebben élni. E könyv segít, hogy gyakorolhassák és fejleszthessék kreativitásukat. Kreativitásfejlesztés drámajátékokkal, történetekkel, beszéddel, logikai gondolkodással tizenéveseknek. A nagysikerű Játszótárs 1. folytatása a tizenéves korosztály számára, külön hangsúllyal a tehetséggondozásra. Szülőknek, pedagógusoknak egyaránt ajánlott!
Fischer Eszter - Modern mostohák
Amikor megmondtuk a férjem hatéves kislányának, hogy összeházasodunk, azt kérdezte tőlem, hogy akkor most én is az anyukája leszek-e. Mondtam: nem, hiszen neki van anyukája... Még hozzátettem, hogy nagyon remélem, hogy jóban leszünk, mivel ő nekem igazán rokonszenves, de az anyukája akkor sem leszek. Biztos van, aki ezt a választ barátságtalannak, visszautasítónak találja, de nekem az volt az érzésem, hogy a gyerek megkönnyebbült. Helyükre kerültek a dolgok.
De hogyan kerülnek, kerülhetnek a helyükre a dolgok a patchwork-családban, azaz egy olyan kapcsolatban, amely nem független emberek újraházasodása révén jön létre? Milyen buktatókkal kell szembenézni? Ki segíthet a problémák megoldásában?
Fischer Eszter pszichológus könyve ezt a korábban ritka, ma már azonban egyre gyakoribb együttélési formát vizsgálja - konkrét példákon keresztül -, számos tabuként kezelt vagy éppen elhallgatott kérdést is érintve.
Demeter Lázár Katalin - Játszótárs
„Játsszátok a gyerekekkel kedves játékaikat, s akkor együttműködnek veletek” – javasolja a felnőtteknek Don Bosco, a legendás szalézi szerzetes nevelő, aki korán felismerte, hogy a kisgyermekek életformája a játék. Mit játsszunk az öt-tíz éves gyermekekkel, ami örömükre szolgál, s egyben sokoldalúan fejleszti őket? Ebben kívánt segítséget nyújtani Demeter Lázár Katalin, amikor összegyűjtötte, és kötetbe rendezte közel húsz éves pedagógusi munkásságának legeredményesebb játék-kincseit. A mintegy háromszáz, rendszerezett fejlesztő játékból álló gyűjtemény részben a folklórból, részben a klasszikus gyermekjátékokból, részben a szerző saját, gyakorlatban jól bevált közös játékaiból építkezik. A gazdag gyűjteményt lényegre törő elméleti összefoglalók és eredeti gyermekrajz illusztrációk teszik hitelessé. Jó szívvel ajánlom Demeter Lázár Katalin könyvét azoknak a szülőknek, akik szívesen játszanak együtt gyerekeikkel, s születésnapi zsúrokra, közös kirándulásokra és táborozásokra érdekfeszítő, izgalmas játékokat keresnek. Ajánlom továbbá mindazoknak az öt-tíz évesekkel foglalkozó pedagógusoknak és más szakembereknek, akik mindennapi nevelő-oktató, fejlesztő munkájukat élvezetesebbé, hatékonyabbá, eredményesebbé szeretnék tenni. Ebben a kötetben megtalálják, amit keresnek. Kívánok ehhez csillogó gyermekszemeket és gyöngyöző kacagást! Döbrentey Ildikó meseíró
Maggie Jones - Hiperaktív gyermekek
Ha a hiperaktív gyermek energiáit jó irányba tereljük, és megtanítjuk együtt élni a problémával, betegsége kifejezetten előnyére is válhat! A könyvben tanácsokat találnak a napirend és az étrend kialakításával, az otthon biztonságossá tételével, a szülői hozzáállással kapcsolatban. A hiperaktivitás kezelésének rengeteg alternatívája van a gyógyszeres ellátáson kívül, hiszen a gyógyszer csak addig szükséges, amíg a gyermek megtanulja az önszabályozást. Kiegészítő gyógymód lehet a viselkedés-terápia, az akupunktúra, az aromaterápia, a homeopátia, a reiki, a siacu, a Bach-virágterápia, a mozgásterápia stb. A könyv nem pótolja a szakember segítségét, de komoly támogatást nyújthat gyermekeinknek.
Dr. Hermann Alice - A gyermekben érlelődik a jövő
A Magyar Nők Országos Tanácsa nem először adja a szülők, nevelők kezébe Hermann Alice pedagógiai műveit. A szerző nevét és írásait sokan ismerték és ismerik. 1975-ben, nyolcvanéves korában, munkaképessége teljében halt meg. Életműve rendkívül gazdag, számos munkája jelent meg könyve, tankönyvek, tanulmányok, cikkek formájában. Tevékenyésének fő területe az óvodáskorú gyermek nevelésének folyamata. E kötet csaknem valamennyi cikke az óvodáskorral foglalkozik. Írásai több mint negyven évet ölelnek fel, de tanácsai, ötletei ma is érvényesek és aktuálisak.
A gyermek, a jövő felnőttje, nevelése mindannyiunk felelőssége. Bizonyára minden szülő szeretné jobban érteni gyermeke ilyen vagy olyan viselkedését, szeretné tudni, miért szófogadatlan, dacos, rendetlen vagy visszahúzódó, szomoró a gyermeke. A szerző arra tanít, hogy a gyereket, a vele adódó problémákat soha ne önmagunkban, elszigetelten lássuk, hanem keressük az okot, az összefüggéseket, amely magyarázatot adhat a gyerek viselkedésére. A gyerekkel adódó komoly bajok oka mindig szeretethiány. A gyereket szeretni kell, úgy, hogy azt a gyermek érezze, a "szeretet nem kényeztetés"! Az a gyermek, amelyik biztos az anyja szeretetében, az óvodában is könnyebben megszokik. A szerző csaknem mindig az élet által felvetett pedagógiai helyzetekből indul ki, de írásai többek egyszerű tanácsnál, mindenki számára érthetően magyaráznak, értékelnek komoly pedagógiai és pszichológai elveket. A családi nevelésen kívül hasznos tanácsokat ad az intézeti gyermekek neveléséhez is. A könyvet abban a reményben ajánljuk a szülőknek, nevelőknek és a téma iránt érdeklődöknek egyaránt, hogy segíti a kisgyermek jobb megismerését és "emberré" nevelését.
Dr. John Townsend - Kamaszhatárok
A határvonalak-sorozat új darabja a tinédzserek szüleinek ad segítséget abban, hogy miként hozhatják ki a legjobbat a kamaszkor folyamatos változással járó, nehéz időszakából, és hogyan készíthetik fel a tizenéveseket arra, hogy megtanuljanak felelősséget vállalni önmagukért. A pszichológus szerző, aki maga is két tizenéves fiú apja bepillantást nyújt a kamaszok sajátos gondolkodásmódjába és világába, és hangsúlyozza, hogy a kamaszoknak a szülői szeretet és figyelem mellett stabil korlátokra és határokra is szükségük van. Gyakorlatias megközelítéssel mutatja be, hogy a világos határok és a megszegésükkel járó következmények hogyan segítenek a kamaszoknak az éretté válásban. Könyvében sorra veszi a kamaszkorra jellemző problémás viselkedésformákat és konfliktusforrásokat (tiszteletlenség, tanulási problémák, vitatkozás, problémás barátok, kimaradás, telefonhasználat stb.), illetve hatékony kezelésük lehetőségeit.
Bágyoni Attila - Varjas Edit - Okos szóval, türelemmel
"Ismeri a gyermekét, Kedves Olvasó?
Tudja-e - kit utánoz?
- mi szeretne lenni?
- örül-e a jó bizonyítványnak?
- vannak-e sikerélményei?
- elegendő jutalmat kap-e?
- ki mondta el neki, hogyan születnek a gyerekek?
- szabadnak érzi-e magát?
- ö is úgy nevelné a gyermekét, ahogyan Olvasónk nevelte öt?
Bizonyára szeretné, ha gyermeke egészséges, boldog és sikeres ember volna.
Halgassa meg az orvos és a pszichológus tanácsait!"
Dr. Miriam Kaufman - Hogyan segítsünk depressziós kamasz gyermekünknek?
A tinédzserek gyakran maguk is meglepődnek, elbizonytalanodnak a saját érzéseiktől, s előfordul, hogy nehézségeik támadnak, miután nekivágtak az élet rögös útjainak. Néhányuk el is akad egyszer-egyszer, s a mi dolgunk, szülőké, hogy ilyenkor átsegítsük őket az akadályokon. Vajon ön, kedves szülő, tudja-e, mikor kell jobban odafigyelnie kamasz gyermekére, mi az a határ, amin túl a rosszkedvet már depressziónak hívják? És tudja-e, hogy kihez kell fordulnia, mit kell tennie, hogy segíthessen meggyógyulni gyermekének?
Dr. Miriam Stoppard - Mit tud a gyerek?
Hogyan segítsük gyermekünk fejlődését?
Ez a könyv részletes, tudományosan megalapozott és közérthető választ ad e tipikus szülői kérdésre.
Dr. Miriam Stoppard, a Nők könyve, A gyermekbetegségek A-Z-ig, a Tinilányok könyve és a Babakönyv népszerű szerzője, gyönyörűen illusztrált művében a csecsemőkortól az iskoláskorig térképezi fel a fejlődés menetét és szakaszait. Bemutatja, hogyan ébresszük fel gyermekünk érdeklődését a környező világ iránt, hogyan bátorítsuk kísérletező kedvét, hogyan fejlesszük képességeit.
Beth A. Grosshans - Janet H. Burton - Ki az úr a háznál?
Világszerte otthonok ezreiben sokkal inkább a gyerekek, s nem a szülők szabják meg a családi életet és csinálnak belőle rettentő zűrzavart. Zaklatottan, könnyektől terhesen telnek a reggelek, a leckeírás fölér egy rémálommal, minden étkezés merő fejfájás, és ami a lefekvést illeti jobb nem is gondolni rá. A szobafogság módszere, amelyhez az elmúlt két évtizedben sűrűn folyamodnak a szülők, többnyire nem hoz eredményt. Dr. Beth Grosshans gyermekpszichológus arra a következtetésre jut, hogy a gyerekek oly gyakran mutatott zavaró magatartásformái a rakoncátlanságtól a szorongásig legtöbbször azért alakulnak ki, mert a szülők hatalmat ruháznak át a gyerekre. A Büntetésen innen szobafogságon túl fejezeteiben a pszichológus megmutatja, miként esünk mi, szülők, működésképtelen viselkedési minták fogságába, majd kezünkbe adja azokat az eszközöket, amelyek segítségével nemcsak kilábalhatunk, hanem gyermekeinket is rávezethetjük a rendezettebb, tiszteletteljes, együttműködő magatartás szeretetére. Dr. Grosshans először azzal a négy szülői stílussal ismerteti meg olvasóit, amelyek leggyakrabban borítják föl a családi erőegyensúlyt. Azután bemutatja a létrát ezt az öt lépésből álló, könnyen követhető programot, amelyet otthon és nyilvános helyen egyaránt jól használhatunk. Dr. Grosshans mindennapi helyzetekben alkalmazható, konkrét utasításokkal és szövegkönyvekkel szolgál, megmutatja, hogyan vessük be a létrát, ha gyermekünk viselkedése aggodalomra ad okot, hogyan orvosoljunk dührohamokat, szorongásos félelmeket, evés miatti csatározást, alvásproblémákat és a szobatisztaságra szoktatás nehézségeit. Útmutatása mellett hamarosan béke és összhang veszi át azoknak a konfliktusoknak a helyét, amelyeket még a szobafogságon innen szereztünk.
Rudolf Steiner - A gyermek nevelése szellemtudományi szempontból
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Billenések
Mi történik az érzékelési élményekkel, ha megfosztódnak a mozgásrészüktől? Hogyan segítenek magukon a gyerekek, hogy minden káros civilizációs befolyás dacára megszervezzék saját magukat, még akkor is, ha ez megnehezíti a mindennapokat önmaguk és a környezet számára egyaránt? Hol nyújtanak segédkezet mindebben a kapcsolatok, melyek, ha léteznek, örök érvényű lehetőséget biztosítanak a támaszkereső, felfedező, magabízó emberpalántának? Tudunk-e lényeges összefüggéseket találni egyes afrikai törzsek gyermeknevelési szokásai és a fejlett világban felnövő gyerekek pszichológiai hiánybetegségei között?
Nyugtalanító kérdések ezek. A társadalomtudományokban éppen úgy, mint a természettudományokban számtalan elképzelés született az utóbbi időkben, amely utakat és egyben megoldási kísérleteket kínál a válaszhoz. Ebben a kötetben a dinamikus szenzoros integrációs terápia (röviden DSZIT) szemszögéből látunk rá erre a problematikára. Megismerkedhetünk olyan gyerekeknek szóló mozgásterápiás eljárásokkal, amelyek pszichoterápiás kiindulásúak, játékra épülők, a gyerekek önálló és felelősségteljes döntésein alapulnak. A felelősség és az önállóság pedig a saját test értelmes működtetésében rejlik: egyedül felmászni, ugrani, pörögni, lendülni, billegni egy olyan térben, melyet a gravitáció általános érvényű szabálya ural, nem csekély feladat, de egyben öröm, mely magában hordja a felemelkedést, kibontakozást.
Ezt a kötetet elsősorban gyermekekkel foglalkozó gyógypedagógusoknak, pszichológusoknak, óvodapedagógusoknak, tanítóknak, gyógytornászoknak, orvosoknak állítottuk össze, annak érdekében, hogy tudásukat bővítő és elmélyítő ismereteket nyújtsunk. Mindemellett célunk volt a gyermekségre, a gyermeki problémákra fogékony más szakemberek és az érdeklődő laikusok tájékoztatása, a szenzoros integrációs terápiák sajátos szemszögének megismertetése, és tágabb kontextusa fele orientálása. Hazánkban negyedszázados múltja van már ennek a szelíd, korai érzékszervi ingerlésen alapuló gyógymódnak, amely nemcsak ingereken, behatásokon alapul, hanem elsősorban valaki mással megosztható testi-lelki tapasztalaton, élményeken. A szerzők erről a tapasztalati körről számolnak be, ennek elméleti keretét vázolják fel, és egyben kirándulni invitálják az elszánt olvasót egy vadregényes, színes világba, mindnyájunk egyedi, és ebből felépített közös valóságába. A világunkba.
Jerry Wyckoff - Barbara C. Unell - Fegyelmezés szeretettel
Hogyan kezeljük, ha a gyerekünk hisztizik, felesel és tombol? Ha soha nem akar maga után rendet rakni? Lázad a gyerekülés ellen? És ha netán falánk vagy túl félénk? Jerry Wyckoff és Barbara C. Unell a leggyakoribb gyereknevelési konfliktusok megoldásához kínálnak segítséget, a csecsemőkortól az iskolás évekig. Áttekinthetően, pontokba rendezve magyarázzák el, mit tegyünk és mit ne tegyünk, ha a gyerek nem mond igazat, megállás nélkül a monitort bámulja, káromkodik, vagy soha nem akar időben lefeküdni. A könyvben felsorolt negyvenhárom konkrét nehézséget egy-egy történettel hozzák közelebb az olvasóhoz.
Részletesen beszámolnak arról is, miért és hogyan okozunk károkat a gyerekünkben, ha felemeljük a kezünket, vagy a fenyegetés eszközével élünk. Fegyelmezési szótár is található a könyvben, amely kézzelfogható segítséget nyújt a nehéz helyzetekben, a játékötletek pedig segíthetnek megtalálni a közös nyugalmat. Az Egyesült Államokban számos kiadást megért könyvet ajánlják szülőknek - a nevelői csapat kapitányainak -, nagyszülőknek, bölcsőde- és óvodapedagógusoknak, valamint bébiszittereknek. Jerry Wyckoff és Barbara C. Unell megállapításaikat saját tapasztalataikon túl felmérésekkel, kutatások eredményeivel támasztják alá. Gyakorlatias módszereket kínálnak, melyekben nincs helye a kiabálásnak, a fenyegetésnek - a kulcsszó a fegyelmezésben is a szeretet.
DR. JERRY WYCKOFF gyerekpszichológusként több mint negyven éve segíti a szülőket és gyermekeket, és öt könyvet írt szerzőtársával, Barbara C. Unell-lel együtt a gyereknevelésről.
BARBARA C. UNELL szülőoktató és újságíró, több mint tíz gyereknevelésről szóló kötet társszerzője. Az általa indított programok szülőknek, gyerekeknek és tanároknak szólnak, a szociális-érzelmi fejlesztést segítik, hangsúlyt fektetve a szülő-gyerek kommunikációra.
Lovász Károly - Élménypedagógia
A szerző a pedagógia, a gyermek- és családpszichológia és az oktatáspszichológia határmezsgyéin mozogva vázolja fel a gyermeknevelés és az oktatás olyan koncepcióját, melynek "eredménye" a kiegyensúlyozott, a tanulásban örömet lelő gyermek. Elképzelései szerint az iskolának úgy kell befolyásolni, alakítani a gyermek személyiségét az iskolai feladatok megoldása során, hogy későbbi felnőttkori feladatainak megoldásához kellő mennyiségű élményanyagot, önbecsülést szerezzen. Különösen fontos feladat a kapcsolatteremtés készségeire való nevelés. Ugyanezeket a célokat kell szolgálnia a családnak is, melynek meghatározott funkciói vannak, ezek teljesítésében minden családtagnak megvan a saját szerepe. Különösen fontos, hogy a gyermekek társadalmilag éretté váljanak, amit napjainkban sok esetben túlzott féltésük akadályoz. A könyv utolsó fejezete azokat a tényezőket veszi sorra, melyek elősegítik, hogy a tanulás a gyermek számára élménnyé váljon. A kötetet a mondanivaló eszmeiségét hangsúlyozó fotók gazdagítják. A könyv végén bibliográfia segíti a téma iránt mélyebben érdeklődőket.
Marcel Frydmann - Televízió és agresszió
Erőszakos világban élünk, és nem kérhetjük azt az újságírótól, hogy igyekezzen elkerülni vagy cenzúrázni a képernyőn feltűnő drámai aktualitásokat, mikor pontosan az a dolga, hogy a hiteles valóságról informálja a közönséget. Ha helytelenítjük is az erőszak túlzott jelenlétét számos televíziós adásban, az a véleményünk, hogy célszerűbb preventív módon cselekedni, azaz a nézőt gyermekkorától kezdve képezni. A nevelést nem alkalomszerűen, hanem szisztematikusan kell végezni, ezért nehéz elképzelnünk iskolai kereten kívül. Marcel Frydman, a Mons-Hainaut-i Egyetem (Belgium) professzora. Kutatómunkája az oktatási módszerekre irányult, majd különböző szociálpszichológiai problémákat tanulmányozott. Könyve mindenkihez szól, aki valamilyen formában érintett a gyermekek nevelésében pedagógusokhoz, pszichológusokhoz, nevelőkhöz és természetesen a szülőkhöz.
Paul Tough - Segítsük kibontakozni gyerekeinket
Miért teljesítenek egyes gyerekek kiválóan, és miért botladoznak mások? Mit tehetünk azért, hogy gyerekeink megállják a helyüket az életben?
Az elmúlt években oktatók, pszichológusok, idegtudósok és közgazdászok sora jutott arra a következtetésre, hogy a gyerekek fejlődésében nem az számít, mennyi információt tudunk az agyukba gyömöszölni. Sokkal fontosabb, hogy segítsük kibontakozni bennük a kitartást, az önuralmat, a kíváncsiságot, a lelkiismeretességet, az állhatatosságot és az önbizalmat.
Paul Tough újságíró, és egyben aggódó apa, összegyűjtötte a legújabb tapasztalatokat és eredményeket, hogy együtt gondolkozhassunk arról, hogyan változtathatunk a gyereknevelés rossz beidegződésein.
Rendkívül izgalmas, hiteles olvasmány minden szülőnek, nevelőnek, tanárnak és politikusnak, aki felelősséget vállal gyerekeink jövőjéért.