“Nincsenek elvárások, nincsenek világtrendek, nincs igazodás, nincs megfelelés, a szabadság van. Az alkotói szabadság végtelensége. Számomra megrendítő, hogy ennyire kézzel fogható a korszak műveiből ez a fajta alkotói és emberi hozzáállás a világhoz, amit én nagyon szeretnék elérni, de nem nagyon sikerül.
Tényleg nincs más, csak az adott alkotó, és az, amit létrehoz, amit megtalál, és nem fél magában egyre mélyebbre menni, és nem fél szembenézni azzal, amit talál, vagyis nem fél szembenézni önmagával. A fotó, mint tükör tartott tükröt az akkori önmaguknak, és tart ma tükröt, a mai önmagunknak. Hogy lehet így is. Ilyen szabadon vizsgálni a világot, vizsgálni benne önmagunkat, és igenis ilyen szabadon is lehet szembenézni és vállalni önmagunkat.
Ezért van ennyire közel hozzám ez az anyag.
Mert utat mutat. Mert mutat utat!” – Alföldi Róbert
Alföldi Róbert nagyszerű gyűjteménye a korabeli avantgárd legjelentősebb művészeinek reprezentatív műveit tartalmazza, egy olyan anyagot, mely nemzetközi viszonylatban is különleges.
Kapcsolódó könyvek
Gaál Zoltán - 1 év, 50 pillanat - Válogatás
1 év, 50 pillanat (Válogatás)
Gaál Zoltán 1953-ban született, fotóriporterként indult, majd művésszé vált. A hagyományos fotótechnikát részesíti előnyben, eszköztelenségével hatásos, dokumentalista, emberközpontú megjelenítést ér el. Ebben hatottak rá a japán mesterek is, akiktől szintén tanult. Válogatás-kötetében 50 pillanatban örökít meg egyetlen évet, és segítségével mi is másképp láthatunk, a fotóművész szemével.
Ismeretlen szerző - Képességek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Novák Emil - Az én operatőr iskolám
Az Én Operatőri Iskolám [sic!] bepillantást enged több generáció szemszögéből a Magyar Operatőr Iskola történetébe. A könyvben többek között, eddig még sehol nem publikált képek találhatóak a Színház-, [sic!] és Filmművészeti Főiskola híres "Eiben István műtermében" készült operatőr gyakorlatokról. Novák Emil annak az utlsó [sic!] osztálynak volt hallgatója, akiket Illés György operatőr, és Bojkovszky Béla fénymester, az operatőr oktatás alapítói Vagyóczky Tiborral tanítottak közösen. Minden operatőrnek készülő fiatalnak ajánljuk a könyvet.
Ismeretlen szerző - Az év természetfotói - Magyarország 2015
A naturArt - Magyar Természetfotósok Szövetség 2015-ben immár huszonharmadik alkalommal írta ki a nemzetközi szinten is számon tartott természetfotós versenyét. Az Év Természetfotósa 2015 pályázatra beérkezett több mint 3400 pályamű minden korábbinál magasabb színvonala ezúttal is igazolja, hogy a magyar természetfotózás nem véletlenül tartozik a világ élvonalába. A fotóművészet egyik legösszetettebb és legtöbb fáradsággal járó ágának hazai és határon túli képviselői alaposan kitettek magukért, amit látványosan bizonyítanak azok a rendkívüli fotók, amelyek újra és újra meghökkentenek, elgondolkodtatnak, vagy épp megnevettetnek bennünket.
Az év természetfotói Magyarország 2015 album - a korábbi esztendők gyakorlatához hasonlóan - ezúttal is a pályázat legjobb képeiből nyújt lebilincselő válogatást az olvasóknak.
"A naturArt - Magyar Természetfotósok Szövetsége által kiírt és lebonyolított Az Év Természetfotósa pályázat minden évben a magyar természetfotózás legnagyobb presztízsű eseménye. Szerencsések vagyunk, mert hazánk, Magyarország, nemcsak a matematikában vagy a zenében nagyhatalom, hanem a természetfotózásban is. Olyan fotósok élnek közöttünk, akik méltán világhírűek. Erre a pályázatra ők is, de a természetfotózás iránt érdeklődő kezdő és haladó fotósok is küldenek képeket, mind belföldről, mind a határon túlról. Az immár huszonharmadik alkalommal megrendezett szakmai megmérettetés idén is nagyon izgalmas versenyt hozott: összesen több mint 3400 képből válogatott a zsűri, és az értékes és komoly szakmai elismerést jelentő díjakért az utolsó fordulóban több mint hatvan alkotó 102 műve versengett. Ezeket a fotográfiákat mutatjuk be kötetünk lapjain: a díjazott alkotások mellett valamennyi képet, amelyek a Magyar Természettudományi Múzeumban megrendezett hagyományos kiállításon a falra kerültek. Az év természetfotóit tartalmazó kiadvány ugyanakkor több mint fotóalbum, hiszen nem csak szebbnél szebb természetfotókat láthatunk a lapjain. A képek készítőitől megtudhatjuk a műveik születésének egyszer izgalmas, máskor mosolyt fakasztó, alkalmasint tanulságos történetét, sőt azt is, milyen eszközökkel készültek ezek a különleges fotográfiák. Reméljük, olvasóink is ugyanakkora örömmel lapozgatják kötetünket, mint ahogyan a benne szereplő alkotók a képeiket készítették!" (Fáth Péter)
Klotz Miklós - Kasserian inkera?
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hevesy Anna - Hevesi Katalin - Kincses Károly - Hevesy Iván és Kálmán Kata könyve
Kálmán Kata és Hevesy Iván külön-külön egyaránt fontos helyet foglalnak el a 20. század magyar fotótörténetében. Ugyanakkor megítélésük mindeddig erősen szegmentált volt: Kálmán Kata csak mint szociofotós jut eszünkbe, a Tiborc-album fotós tevékenysége minden más részét elfedi előlünk. Hevesy Ivánról mindenki tudja, hogy elméleti író, kritkus, de gazdag alkotótevékenységének egyéb elemeit általában figyelmen kívül hagyjuk. A szöveg és a képanyag megmutatja, hogy Kálmán Kata harmincas években kezdődött majd negyven éves fotós pályája a szociofotón kívül egyként kiterjed a tájfényképezésre, a néprajzi fotózásra, magában foglalja Budapest megörökítését és egy sajátos városfényképezést is. Hevesy Iván esztétikai, fotótörténészi munkássága mellett pedig nagy hangsúly kerül arra is, hogy fotográfusként is jelentős személyiség volt, ő tanította meg fényképezni Kálmán Katát, s a legtöbb képüket bizonyíthatóan együtt készítették. A népi építészet, a falusi életképek, tájképek mellett fontos sorozatot szentelt a kapuk és ablakok fényképezésének, a kötet számos, az új tárgyiasság szellemében fogant csendéletét is közli. A kötet a művészházaspár két lányának visszaemlékezése és Kincses Károly monografikus igényű párhuzamos pályarajza mellett minden eddiginél bőségesebb apparátust tesz közzé (bibliográfia, oeuvre-katalógus).
Robert Gurbo - André Kertész - A korai évek
"Én egy amatőr vagyok, és életem végéig az is kívánok maradni, visszautasítok minden professzionális okoskodást és virtuozítást..." André Kertész, 1930
André Kertész a fényképezés történetének legeredetibb, legnagyobb hatású és legtermékenyebb alkotói közé tartozott. Művészete, amelyben a modern látásmód költői szellemiséggel társult, fényképészek nemzedékeinek szemléletmódjára gyakorolt tartós hatást.
Amikor a 31 éves Kertész Andor 1931-ben Párizsba indult, batyujában e könyvecskében látható fényképei lapultak. Andréként érkezett meg, és olyan művészek körébe csöppent jó időben, ahol rajta kívül nem volt fotográfus. Néhány képe megjelent már Magyarországon az 1920-as évek Érdekes Újságjában. Ezek alapján az "apró semmiségek" fotográfusaként jellemezték őt. Nem rohant riporterként az események után, sokkal inkább "érezve", mint "látva" kereste a poézist abban, amit fényképezett.
Ez a könyv, amely elsőként vállalkozik kizárólag Kertész korai, Magyarországon készült fényképeinek bemutatására, egyedülálló bepillantást nyújt egy kivételes tehetség fejlődéstörténetébe. A művész hagyatékában őrzött ezernél több kontaktkópia közül kiválasztott hatvanhat kép felnagyítása a jelenlegi méretre kivételes gondossággal történt.
Ezek a kontaktképek és negatívok a huszadik század egyik jelentős fotóarchívumának a magját alkotják és kivétel nélkül Magyarországon készültek, 1912 és 1925 között.
Ismeretlen szerző - Expositio II. - Borsos Mihály fotográfiái
A könyv a 2006-ban megjelent Expositio I. című kötet folytatása, tartalmilag és szerkezetileg is ikertestvére az elsőnek. Ötvenhét fotóesszét tartalmaz: portrét a művészről, enteriőrfotót a műteremről, reprodukciót a munkájáról - ahogy Borsos Mihály kamerája látja; továbbá érzékenyen megírt rövid tanulmányok olvashatók Horváth György művészettörténész tollából. Több év kutatómunkája s megannyi műterem-látogatás eredményeként állt össze ez a kötet is, amelynek szerkesztése során fontosnak tartottuk, hogy minél több művészeti ág és műfaj képviselője szerepeljen benne. Ugyanakkor arra törekedtünk, hogy érzékeltessük azt is, ami közös bennük: a minőség, a szellemi telítettség, az alkotás nem ritkán örömteli kínja. A kötet igényesen tervezett oldalpárjait lapozgatva, a legkülönfélébb anyagokkal és szemlélettel dolgozó művészek egymást vállaló kollegiális szövetsége tárul elénk.
Hemző Károly - Fotográfiák
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Módos Gábor - Akt-album
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - 134 pillanat
Az Aposztróf Kiadó által meghirdetett digitális fotópályázat legjobb képeiből összeállított album. 84 szerző 134 képe, 134 szemet gyönyörködtető, vagy éppen elgondolkodtató fotó.
„A beküldött felvételek tükrözik azt az alkotói vágyat, hogy hosszú időre szeretnék rögzíteni a megállított időt, hisz jó színvonalon fejezik ki a hozzájuk fűződő gondolatokat. Színvonalas, gyakran a hivatásosakat meghaladó képekkel találkozunk, és ez már nem a szerencse kérdése, nem a nagyszámok törvénye. Szépen megszerkesztett, jól komponált, tudatos képeket találunk, látszik a munkákon az igényesség és a szeretet.” (Thaly Zoltán, a zsűri elnöke)
Burger Barna - Kékvándor
Ki az, aki életében legalább egyszer ne akart volna útra kelni? Szabadon, bakanccsal, hátizsákkal gyalogolni az úton? Érezni a füveket, fákat, utat, találkozni bárkivel és bármivel, ami szembejön?
Burger Barna fotográfus az Országos Kéktúrát gyalogolta végig. Közel egy év leforgása alatt, tizenkét szakaszra osztva megtett 1180 kilométert, és útjának élményeit képekben rögzítette.
Lenyűgöző tájak, ismerős-ismeretlen emberek, meglepetések vagy éppen apró, szép részletek bukkannak elő ennek a vándornaplónak a lapjairól. S az olvasó, ha végigköveti a fotóssal az utat, azt is megértheti és átélheti, ami az igazi vándorok legnagyobb élménye.
Azt, hogy a vándorlás mindig tiszteletadás a természetnek, és erőt adó spirituális élmény is.
„Túrázni jó! Ez a két szó nem mindenkinek jelenti ugyanazt, de a lényeg nem is ez. A hangsúlyos szó a JÓ. Mert lehet egy túra rövidke, pár órás - csak a közeli kiserdőben, mondjuk kutyasétáltatás apropóján - vagy lehet napokon, heteken, hónapokon át tartó, néhol valóban EMBERPRÓBÁLÓ feladat, a lényeg mégis ez: JÓ!
Senki nem marad ugyanaz, miután megtette a rászabott UTAT, mint annak előtte. Bátorság, kihívás, kíváncsiság vagy a felfedezés öröme? Ahány ember, annyiféle motiváció, de egyazon cél: megtenni azt, amit mások nem mernek, amit mások talán nem értenek, amire mások nem képesek. A cselekvés öröme. Ez mozgatja azt, aki túrázásra adja a fejét. Burger Barna fotóit látva pedig még egy fontos momentum is képbe kerül: nincs két egyforma nap, óra, perc, pillanat, és ha ezeknek csak egy kis részét is meg lehet örökíteni, azzal másoknak is át lehet adni valamit ebből az élményből. Kívánom, hogy Te, aki most a kezedben tartod ezt a könyvet, hozzám hasonlóan gyönyörködj mindebben, és érezd azt, ami ezeken a lapokon keresztül átadható és megmutatható mindabból, amit Magyarország tájai, emberei, képei jelentenek!” Lukács László (Tankcsapda)
Az elindulás nehézsége.
Az út, amelyen megyünk.
Az egyedüllét.
A már ismerős fájdalmak az izmokban.
A hajnali fények a fák között.
A bokrokból felriasztott madarak hangja.
A felszálló pára.
A lépések egyhangúsága.
A víz íze.
A levegő illata.
A szembe folyó izzadság.
Az eltévedés.
A telefon csörgése az erdőben.
A pillanat egyedülállósága.
Az út, amelyet magunk mögött hagyunk.
Az útközben megszülető tervek.
Az emberi szó.
A pihenés.
A színek.
A gondolatok.
A félelem.
A fáradtság.
Az eső.
A fák.
A kövek.
A fű.
A csend.
A Kék.
Ismeretlen szerző - Az év természetfotói - Magyarország 2004
Ez az album Magyarország legjobb természetfotóinak gyűjteménye. A felvételeket a neves szakértőkből álló zsűri a "Találkozás a Természettel - az Év Természetfotósa 2004" fotópályázatra beérkezett mintegy 4000 természetfotóból választotta ki. A bírálók az esztétikai minőséget tekintették elsődlegesnek, de elengedhetetlen követelményként fogalmazták meg, hogy a fotók a szabadban, természetes körülmények között készüljenek, és elkészítésük ne járjon természetkárosítással. Ez a lenyűgöző kötet újabb bizonyítéka annak, hogy a természetfotózás igen magas színvonalon áll hazánkban.
Krasznai Korcz János - Zsigmond Gábor - Varjasi Farkas Csaba - Célfotó / Photo finish
Krasznai Korcz János és Zsigmond Gábor páratlanul érdekes fotóalbumot készített kiemelkedő sportolóinkról. A képek egyszerre meghökkentőek, mulatságosak, elgondolkodtatóak. Egyes képek valamilyen módon utalnak arra a sportágra, amelyben a sportolók a sikereiket elérték, mások éppen ellenkezőleg, pont olyan oldaláról ismertetik meg velünk a "modelleket", amelyet ezidáig nem ismerhettünk meg. A képekhez Varjasi Farkas Csaba írt pársoros karcolatokat, melyeket magyar és angol nyelven is olvashatunk.
Korniss Péter - Kötődés
„Meg kellene örökíteni azt, ami hamarosan eltűnik! Fotográfusként ennél szebb feladatot nem is találhattam volna magamnak.” Ezzel a mondattal kezdődik Korniss Péter Kötődés című könyve, amely a fotóművész 1967 és 2008 között készült fényképeiből született. A kötetben helyet kapnak régi, nagy sikerű könyveiben, az Elindultam világ útján…, Múlt idő, A vendégmunkás és a Leltár című kötetekben megjelent legismertebb képei olyanokkal együtt, amelyeket még sohasem publikált, valamint az elmúlt években készült legújabb munkái is. Könyvében a kelet-európai hagyományos paraszti életforma és kultúra lassú eltűnése, változása rajzolódik ki. Személyes hangon, sok együttérzéssel beszél egy olyan világról, amelynek fényképezésére több mint negyven évet szentelt. „Dokumentarista fotográfusként mindig tárgyilagos akartam lenni, de magamban tudtam, hogy ez lehetetlen. Tudtam, hogy természetem, tudásom és élményeim meghatározzák, mit s hogyan látok, s miként fényképezek. A képek üzenete eldőlt, mielőtt megnyomtam volna az exponálógombot.”
Ismeretlen szerző - Világesemények képekben
A holland World Press Photo alapítvány önálló, anyagi érdekek nélküli kulturális szervezet, amelyet 1956-ban három amszterdami fényképész alapított, akik az év holland sajtófényképéért rendezett versengést nemzetközivé bővítették.
Az alapítványt riport-fényképészek hozták létre riport-fényképészek érdekében. Céljai közé tartozik egyebek között, hogy érdeklődést keltsen világszerte a sajtófényképezés iránt, hiszen ez fontos eszköze a nemzetközi megértésnek.
Inkey Tibor - Egy fényképész visszaemlékezései
"Hetvenegy éve vagyok fényképész. Ebből három évig tanuló, öt és fél évig segéd, három évig Sümegen önálló fényképészmester, majd Budapesten iparigazolványos fényképész voltam. Hat év fotóriporteri tevékenység után fényképező műtermet nyitottam, ezzel párhuzamosan szerződéssel filmgyári standfotózást vállaltam, amit a háború után hat évig folytattam, majd három és fél évig Fényszöv tagjaként dolgoztam. Utána visszatértem a filmszakmába, és onnan 1970-ben mentem nyugdíjba. Négy éven keresztül nyugaton vállaltam standfotózást. 1974-től napjainkig mint nyugdíjas szabadúszó fényképész-fotóművész a reklámfotótól a színészportréig mindent vállaltam, ami a fényképészetben előfordul. Azt a hetvenegy évet, ami a Boksz Tengortól a lézerig, a fejtámasztól a Hold fényképezéséig eltelt, mind átéltem, és ma már csodálkozás nélkül tudom nézni a Vénuszról küldött fényképeket. Erről tizennégy éves koromban még álmodni sem mertem. És mi jön még? Azt már a ma tizennégy évesek fogják megírni." (Inkey Tibor)
Ismeretlen szerző - Tér és idő határán
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Expositio I. - Borsos Mihály fotográfiái
A könyv gerincére írt "Expositio I." cím utal a közös vállalkozás szellemiségére. Alapértelme a klasszikus latinban lelhető meg: 'kifejtés, kihelyezés, kiállítás' a jelentése. A mű akár viselhetné a 'Tükrök csapdájában' címet is. Ebben az esetben a fotográfus maga a tükör. Csapdák sorozata kíséri munkáját. A leképezés, avagy a képalkotás, a bemutatás vagy a véleményalkotás csapdái ezek. A magyar kortárs képzőművészet kínálata elképesztően bő és gazdag, csak szubjektív módon lehetett a kötetben szereplő ötvenhét művészt kiválasztani, viselve a szelekció ódiumát. A fotográfiák nem kelnek versenyre a festményekkel, szobrokkal, egyszóval az exponátumokkal; hanem a fekete-fehér hagyományos portréfotográfia, az enteriőrfotó additív segítséget ad egy-egy művész megismeréséhez. Horváth György művészettörténész esszéi finom eleganciával kalauzolják az olvasót a művészek-műtermek-művek kézenfekvő hármas egységeiben. A kötetet jegyző fotográfus, Borsos Mihály jelen munkája előtt már több komoly, művészetileg és filozófiailag jól megalapozott fotográfiai programot valósított meg. Hosszú utat járt be, míg elérkezett oda, hogy kialakítsa magának a programfotográfia nyelvezetét. Eddigi főbb munkái: a Kokas Ignác Kossuth-díjas festőművészt bemutató album, Fekete Tamás szobrászművész életmű-albuma, a Legendárium - Századvégi arcképcsarnok címmel megjelent fotóportrékötet, a Historicum című történelmi/kultúrtörténeti album, a Későgótikus szárnyasoltárok a középkori Magyarországon című könyv, és számos képzőművészeti katalógus. E programok közös vonása, hogy a fényképész hitet tesz az arc nagyszerűsége s tisztelni való szépsége mellett. A kortárs művészek arcát kevéssé ismerjük, de most lehetőségünk nyílik arra, hogy rácsodálkozzunk az értékteremtők szuggesszív, olykor kíváncsi, rejtőzködő, megfigyelő, bölcsességet sugárzó tekintetére. Expositio I. - Művészek-műtermek-művek. Ebben a kötetben Borsos Mihály és minden modellje ugyanazt akarta: kiállni, kitenni magát, arcát, műtermét a könyvet nézők pillantásának és kiállítani művét, bízva abban, hogy a róla készült fotográfia tükrében megmutatott arca és a fotográfus interpretációjában megjelenő műterme mellett az általa készített munka egysége az élet dolgairól s a dolgok értelméről küld igaz és eligazító jeleket.
Ismeretlen szerző - Holdvilág
Minden könyv átjáró. Ámulatba ejtő világokba vezetnek. Mindenkit abba, amelyik leginkább vonzza. A Holdvilág átjárójába azok lépnek, akiket lenyűgöznek az archaikus kultúrák, akik titkokat vadásznak bátran, akik mindent lehetségesnek tartanak, akik szeretik a festményszép képeket, akik még tudnak csodálkozni, akik világunk kettős arca mögé látnak, akik mernek szembenézni, akik szívesen mozognak a végletekben, akik el sem mozdulnak a középpontból. Ők gazdagon térnek vissza.