Van egy századokkal ezelőtt élt festője a világnak, aki ma is hódít: mind több hívet, sőt rajongót szerez magának évről évre. Ezt a művészet, Pieter Bruegel mestert (1515-30?-1569) paraszt-Bruegelnek nevezik sokan, s remekművei közt csakugyan számos falusi tárgyú kép van. De hogy ő maga a paraszti világból emelkedett volna ki?
E könyv szerzője magukról a Bruegel-képekről “leolvasott” érvekkel oszlatja a festő alakja köré font képzelgéseket. Elvezeti az olvasót a 16. század második felének Németalföldjére, s ott leli meg az igazi Bruegelt: a kor nagy műveltségű, széles látókörű polgárát, aki gyűlöli országának idegen elnyomóit, szívből vonzódik viszont a hazai tájhoz és néphez. Roppant éles szemű megfigyelő létére a fantasztikum is erősen csábítja, főleg Hieronymus Bosch félelmetes alakjai. Sikeresen megteremti mégis a maga szuverén festői világát, ahol jól megfér együtt eszményi szép és groteszk, vaskosan valódi és allegorikus, természeti és emberi, hétköznapi és ünnepi.
Szerzőnk példás felkészültséggel ír minderről. Látni tanít: felfedezni a Bruegel-képeken mindazt, ami első látásra még rejtve marad. S érteni tanít: megfejteni a Bruegel-varázslat titkait.
Könyvében 16 színes és 24 fekete-fehér reprodukció ad ízelítőt az életmű legjavából.
Kapcsolódó könyvek
Lyka Károly - Nagy magyar művészek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Leonardo da Vinci - Tudomány és művészet
A Leonardo da Vinci tudományos és művészetelméleti írásait összefoglaló könyv az olasz reneszánsz egyetemes lángelméjét arról az oldaláról mutatja be, melyet eddig a magyar közönség alig ismert. A reneszánsz óriásának művészetelméleti fejtegetései, festészeti szabályai, melyeket az utódok "A festészet tudománya" című művében gyűjtöttek össze, nem csupán történetileg értékesek, de nagyrészt ma is érvényesek. Viszont ha Leonardo tudományos fejtegetéseit mellőzzük, hiányos képet nyújtunk festészetelméletéről is, mert ezekben a tudományos leírásokban, aforizmákban az objektívvalóságot úgy fedezi fel, mint a művészet előfeltételét. A világ valóságát tudományosan kutató, művészileg ábrázoló festészetelméletet és gyakorlatot teremtő Leonardo írásaiból Kardos Tibor, az olasz reneszánsz kutatója ad bő válogatást és fordítást a nagyszámú képet és rajzot tartalmazó kötetben.
Ismeretlen szerző - Gauguin
Cezanne, Gauguin, Monet, Renoir, Van Gogh, Picasso, Dalí, Chagall - az a nyolc festő, akinek életművét, művészi fejlődését egy-egy kötetben, sok ismert és kevésbé ismert festmény színes fotójával illusztrálva mutatja be új sorozatunk.
Haulisch Lenke - Vaszary
Vaszary Jánost, a francia festészet mindenkori újdonságainak virtuóz átvevőjét, a tüzes színek és lendületes vonalak mesterét ez a tanulmány első ízben méltatja - korai művei alapján - a magyar realista művészet jelentős képviselőjeként. A falusi szegényembereket és az első világháború frontkatonáit, hadifoglyait ábrázoló, megdöbbentő erejű festményei mindeddig nem voltak általánosan ismertek.
B. Haulisch Lenke tanulmányát 50 egyszínű és 5 színes kép illusztrálja.
Az kötet első kiadása 1960-ban jelent meg.
Francesco Salvi - Az impresszionisták
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hazel Harrison - Diana Craig - A vízfestés technikáinak enciklopédiája
A klasszikus művészeti kalauz ismerteti az akvarellfestés hagyományos eljárásait, olyan új technikákkal kiegészítve, amelyek tükrözik a festékgyártás technológiájának fejlődését. Fényképek segítségével lépésről lépésre mutat be több mint 35 technikát, melyekkel sokféle stílusban lehet festeni.
A vízfestés hagyományos módszerei mellett számos kísérleti megoldást és szakmai fogást szemléltet.
A technikákat alkalmazásuk közben mutatja be, kiemelve a konkrét témák megörökítéséhez szükséges készségeket és jártasságokat.
Mindezt nemzetközileg elismert képzőművészek újabb keletű munkáival illusztrálva.
Heitler László - Vágfalvi Ottó
Vágfalvi Ottó, a Fűzfőgyártelepen élő festő Veszprém megye közismert és kedvelt alkotója. Művészi inspirációját a természetből meríti. Tájképeinek leggyakoribb szereplője a balatoni környezet, melynek legapróbb változásaira is érzékenyen reagál. Lírai hangvételű képei atmoszferikus hatások iránti fogékonyságról, a pannon táj szeretetéről vallanak. Több évtizedes alkotómunkáját indulásától, egyéni stílusának kialakításán keresztül, annak kiteljesedéséig mutatja be a kortárs és pályatárs Heitler László. A monografikus feldolgozásban kibontakozik előttünk Vágfalvi Ottó művészi pályája, a társadalmi közeggel együtt bemutatva egy nemzedék emberi-művészi útkeresését is. Heitler László érzékletes képleírásait a Balatonhoz és a festőtárshoz kapcsolódó személyes vallomásokkal teszi élményszerűvé. Találó párhuzamokat vonva jelzi a Balaton-festésben, a magyar piktúrában Vágfalvi rokonait-őseit.
Az Eötvös Károly Megyei Könyvtár harminchárom színes és harminc fekete-fehér képet bemutató kismonográfiáját a helyi művészeket bemutató sorozat első kötetének szánja.
Pataky Dénes - Bernáth Aurél
Bernáth Aurél festészete és elméleti munkássága mintegy fél évszázad óta a magyar művészeti élet homlokterében áll.
Somogy megyében, Marcaliban született, és első művészeti impulzusait Kaposvárnak, Rippl-Rónai városának köszönhette, de tulajdonképpeni iskolája a nagybányai művésztelep volt. Rövid bécsi és berlini expresszionista kitérő után végérvényesen a nagybányai iskola szubjektív lírai természetszemléletéhez kanyarodott vissza. Egy átmeneti korszak markánsabb művei (Csendélet sakktáblával, Hegedű, Riviéra) után lágyabb, bensőségesebb hangulatú festmények következtek (Reggel, Ősz, Tél), majd a művészpálya hűvösebb, tartózkodóbb, legújabb figurális kompozíciókig, csendéletekig és a balatoni képek közismert sorozatáig vezet tovább.
Bernáth Aurél esztétikai, művészetelméleti és irodalmi jellegű írásai 1935 óta folyamatosan jelennek meg.
Az album 24 nagyméretű színes reprodukciója a művész festői pályafutásának valamennyi eddigi korszakát fő művekkel kívánja bemutatni. Az egyszínű képek grafikai munkásságából adnak szemelvényeket, illetve néhány megsemmisült alkotást dokumentálnak.
Solymár István - Bartha
Bartha László a mai magyar festészet kiemelkedő alakja. Művészi inspirációit a természetből meríti, főleg tihanyi otthona balatoni környezetéből, amelyet egyre inkább leegyszerűsített, összefogott formákban jelenít meg.
A könyvet 56 művészi reprodukció, és 6 színes nyomat illusztrálja.
Johannes Jahn - Prado
A világ nagy képtárai között a Prado különleges helyet foglal el. Nemcsak azért, mert itt a spanyol festészet teljes egésze és fejlődése nyomon követhető, hanem azért is, mivel a nagyszerű galériában az európai festészet más iskoláit, például az olasz és flamand festészetet a világhírű művek képviselik. E kötet a nagy spanyol mesterek - El Greco, Velázquez, Ribera, Goya - mellett Tiziano, Rubens, Bosch remekműveit is bemutatja 100 színes reprodukción. A bevezető tanulmány a Prado történetét ismerteti, a képek jegyzéke a kötetben szereplő mesterek és művek legfontosabb adatait tartalmazza.
Sarah Carr-Gomm - A művészet titkos nyelve
Sarah Carr-Gomm, a művészettörténet professzora nagyszerű ismertetővel szolgál a nyugati művészet nagy témáit alakító kulcsfigurákról, eseményekről, legendákról és szimbólumokról. A hetvenöt nagy művel s több mint hetvenöt sokatmondó műalkotás-részlettel látványosan illusztrált könyv a művészet hét évszázadát öleli fel-a középkor mesterműveitől a huszadik századi remekművekig.
A könyv öt, egy-egy nagy témakört feldolgozó fejezetből áll: Görög és római mítoszok és legendák; a Biblia és Krisztus élete; Szentek és csodatételeik; Történelem, irodalom és művészetek; valamint Szimbólumok és allegóriák.Minden egyes fejezet a nyugati művészet leghíresebb festményeinek csokrával kezdődik; a képeket tanulságos elemzés, valamint legjellegzetesebb figuráinak és szimbólumainak magyarázata kíséri. A fejezetek második része alakok és jelképek tematikus útmutatója, a fő témát kiegészítő egyéb vonatkozásokkal és lábjegyzetekkel.
Minden művészetszerető, képtárlátogató és művészettörténész ideális társaként egy a könyv új módon kelti életre a nyugati művészet nagy alkotásait- ahogy a fő motívumaik ismeretéhez elvezet, úgy válik egyre élvezetesebbé tanulmányozásunk. Miközben Sarah Carr-Gomm átkalauzol bennünket a művészet jelképrendszerének labirintusán, a művek lényegi megértésének gazdag kincsére teszünk szert.
Ismeretlen szerző - A magyar festészet rejtőzködő csodái I. / The Hidden Treasuries of the Hungarian Painting I.
A Mű-Terem Galéria 24 évvel a Nemzeti Galéria nagysikerű tárlata után vállalkozott arra, hogy a hazai és nemzetközi magángyűjteményekben megbúvó magyar remekműveket újra összegyűjtse és a nagyközönség elé tárja. A galéria célkitűzése az volt, hogy a két egymást követő exkluzív tárlaton ne olyan képek szerepeljenek, melyek az elmúlt években rendszeresen láthatóak voltak különböző kiállításokon. A szervezők sokkal inkább törekedtek arra, hogy olyan rég, vagy soha nem látott festmények kerüljenek be a válogatásba, melyek a művészettörténészek, a gyűjtők és a nagyközönség számára is meglepetést jelentenek. Ezért kapta a kiállítás - és egyben az album is - "A magyar festészet rejtőzködő csodái" címet.
Rácz István - Gadányi
A közelmúlt magyar művészetének egyik legkövetkezetesebb egyénisége volt Gadányi Jenő. A szélesebb közönség körében eddig kevéssé ismert művésze nemcsak festményeiben, grafikáiban valósította meg művészi elképzeléseit, hanem számos írást is hagyott hátra, amelyekben világosan megfogalmazza elveit.
Rácz István, a kötet szerzője, a művek ismertetése mellett több idézetet közöl a művész írásos hagyatékából is. A szöveget illusztráló 56 reprodukciót a legszebb művekből válogatta össze.
Gerő Ödön - Londesz Elek - Modern magyar festőművészek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Solymár István - Duray Tibor
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bauer Jenő - Hincz Gyula
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Pogány Ö. Gábor - A magyar festészet forradalmárai
Ha valaki a két világháború közti magyar festészetet tárlataink anyagából akarná összeállítani, merőben hamis képet kapna, mert volt piktúránknak Bernáth Aurél, Szőnyi István, Egry József, Márffy Ödön, Czóbel Béla és Bérény Róbert mellett egy olyan beláthatatlan gazdagságú része, melynek feldolgozása, közzététele, népszerűsítése hatalmas nyeresége lesz kultúrtörténetünknek. Mednyánszky László, Csontváry Tivadar látomásos képei, Uitz Béla ívelő térképzései, Nagy Balogh János proletár szűkszavúsága, Gulácsy Lajos mesélő kedve, Nemes-Lampérth József vérmes zsúfoltsága, Nagy István komor népi stilizáltsága, Derkovits Gyula lenyűgöző prófétasága mind a forradalmi mozgalom útját jelzik. A személyes élmény erejével megírt tanulmányt több mint száz, köztük 30 színes kép díszíti.
Pogány Ö. Gábor - Csáki-Maronyák József
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Supka Magdolna - Szabó Vladimir
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Losonci Miklós - Kenyér a képzőművészetben
Békénk, a társadalmi haladás, nyugalom, harmónia függ attól, hogy "fiat panis", - legyen kenyér mindenütt a világon. Századunk drámája, hogy ma is vannak éhező milliók Indiában és a Száhel övezetben, s ebben az interkontinentális döbbenten megnyugtató sziget, hogy népünk "mindennapi kenyere" tízmilliós asztalunkra kerülhet. Tegnap fekete kenyér, ma már kalács is. József Attila szavait kölcsönözve, - a Föld "szerkesztett harmóniája" akkor valósulhat meg, - ha a világ kenyere búzában, rozsban, kölesben, húsban, tejben nyugodt megélhetést biztosít a sok milliárd létszámúra duzzadt emberiségnek. Az értelemnek erre kötelező összepontosítására, hogy szűnjön meg az éhezés botránya, s az értelem, a jó szándék, az összefogás nemzeti törekvésekkel és a FAO keretein belül biztosíthatja ezt a kibontakozást, mely nem egyszerűen az emberi humánum gyakorlata, hanem sorsunk. Megmaradásunk vagy pusztulásunk, új mennyboltunk vagy poklunk.