Kapcsolódó könyvek
Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Élő történelem II.
A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása.
Ha valaki összehasonlítja a 10.-es kötetet az Élő történelem-sorozat előző, kilencedikes kötetével, elsőként a nagyobb oldalszám tűnhet fel. Ez a növekedés azonban meg sem közelíti a követelményszint növekedését: az érettségi követelményekben 12 olyan témakör található, amellyel a kilencedik évfolyamon foglalkozunk, míg 22, amellyel tizedikben.
Mivel mindig könnyebb utánanézni egy évszámnak, mint valamilyen megbízható magyarázatot találni, arra törekedtünk, hogy a főszöveg elsősorban magyarázzon, értelmezzen, illetve az olvasót segítse a források értelmezésében. Külön figyelmet fordítottunk arra, hogy ha egy új fogalom, kifejezés bukkan fel, akkor azt lehetőleg még a szövegben, első előfordulásakor elmagyarázzuk (s a mutatóból könnyen kikereshető az is, hol volt ez az első előfordulás). Ugyanakkor a könyv természetesen minden, a kerettanterv és a érettségi követelmények által előírt adatot tartalmaz.
Tankönyvünk 6 fejezetből és 37 leckéből áll. Egy lecke az előző kötethez hasonlóan itt sem feltétlenül egy órán feldolgozandó anyagot tartalmaz.
A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása. Ennél a kötetnél olyan dilemmák kényszerítették ki ezt a megoldást, hogy például az ezredforduló utáni kor eseménytörténete nem érthető, ha nem magyarázzuk el: milyen szerepe volt a keresztény egyháznak a középkori Európában; viszont ezt a szerepet nem magyarázhatjuk el úgy, hogy nem utalunk közben olyan történelmi eseményekre, mint például az invesztitúraháborúk vagy a keresztes hadjáratok. Ezért lett a két egyetemes középkori fejezet a kronológiai ( érett középkor ® kései középkor ), és a tematikus ( eseménytörténet ® társadalom, gazdaság, mindennapi élet, gondolkodás ), megközelítés ötvözete.
Ujvári Pál - Történelem a 10. évfolyam számára
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintû vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül a kötetekbe.
"Bár elsősorban a középfokú vizsgára készülők igényeit vettük figyelembe, a sorozat megfelelő alapot adhat az emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez is.
Célunk egy olyan tankönyvcsalád elkészítése volt, amely a hagyományos értelemben vett tanulás mellett az információk elsajátításának és feldolgozásának változatos formáiba vezeti be a tanulókat. Az egyes leckék terjedelmét ezért két oldalra korlátoztuk: ennyi a tanulnivaló . A szöveges tanulnivalóval egyenértékűnek szánjuk a mellette helyet kapó forrásszemelvényeket, képeket, vázlatrajzokat, grafikonokat, diagramokat, térképeket ezek nem csupán illusztrációk vagy szemléltető anyagok, sokkal inkább elemzés, feldolgozás tárgyai. A hozzájuk kapcsolódó kérdések, feladatok az érettségi vizsga különböző feladattípusainak felelnek meg, tehát közvetlenül elősegítik a vizsgára való felkészülést. Egyúttal természetesen hozzájárulnak a tananyag, a történelem jobb megértéséhez, segítségükkel a tanulók gyakorlatot szerezhetnek a különféle információforrások értelmezésében, feldolgozásában.
A történelmi térben való eligazodást segítik az egyes tankönyvi leckék elején található sématérképek , az időbeli tájékozódást pedig a leckék időszalagjai könnyítik meg. A főszöveg, a tanulnivaló bevezető kérdései az adott téma feldolgozásához szükséges előzetes ismeretek felelevenítésére szolgálnak, valamilyen formában előkészítik a lecke témáját. A lecke végén található összefoglaló kérdések megválaszolásával ellenőrizhető a tanultak megértése. A fejezeteket lezáró összefoglalások olyan kérdéseket, feladatokat tartalmaznak, amelyek az anyag tételszerű rendszerezésére adnak módot.
A kötetek összeállításánál igyekeztünk bővíteni a hagyományos történelmi anyagot (háborúk, békék, politikai küzdelmek, felkelések, országgyűlések, törvények, nagy emberek stb.). Reméljük, hogy a tankönyv segít majd megismerni a történelmi korok olyan jellegzetességeit is, mint a népesedési viszonyok, a gazdálkodás, az iskoláztatás, az öltözködés, a táplálkozás, a lakásviszonyok, a szabad idő eltöltése vagy az egykor élt emberek gondolkodásmódja."
Ujvári Pál - Történelem a 11. évfolyam számára
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintû vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül a kötetekbe.
"Bár elsősorban a középfokú vizsgára készülők igényeit vettük figyelembe, a sorozat megfelelő alapot adhat az emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez is.
Célunk egy olyan tankönyvcsalád elkészítése volt, amely a hagyományos értelemben vett tanulás mellett az információk elsajátításának és feldolgozásának változatos formáiba vezeti be a tanulókat. Az egyes leckék terjedelmét ezért két oldalra korlátoztuk: ennyi a tanulnivaló . A szöveges tanulnivalóval egyenértékűnek szánjuk a mellette helyet kapó forrásszemelvényeket, képeket, vázlatrajzokat, grafikonokat, diagramokat, térképeket ezek nem csupán illusztrációk vagy szemléltető anyagok, sokkal inkább elemzés, feldolgozás tárgyai. A hozzájuk kapcsolódó kérdések, feladatok az érettségi vizsga különböző feladattípusainak felelnek meg, tehát közvetlenül elősegítik a vizsgára való felkészülést. Egyúttal természetesen hozzájárulnak a tananyag, a történelem jobb megértéséhez, segítségükkel a tanulók gyakorlatot szerezhetnek a különféle információforrások értelmezésében, feldolgozásában.
A történelmi térben való eligazodást segítik az egyes tankönyvi leckék elején található sématérképek , az időbeli tájékozódást pedig a leckék időszalagjai könnyítik meg. A főszöveg, a tanulnivaló bevezető kérdései az adott téma feldolgozásához szükséges előzetes ismeretek felelevenítésére szolgálnak, valamilyen formában előkészítik a lecke témáját. A lecke végén található összefoglaló kérdések megválaszolásával ellenőrizhető a tanultak megértése. A fejezeteket lezáró összefoglalások olyan kérdéseket, feladatokat tartalmaznak, amelyek az anyag tételszerű rendszerezésére adnak módot.
A kötetek összeállításánál igyekeztünk bővíteni a hagyományos történelmi anyagot (háborúk, békék, politikai küzdelmek, felkelések, országgyűlések, törvények, nagy emberek stb.). Reméljük, hogy a tankönyv segít majd megismerni a történelmi korok olyan jellegzetességeit is, mint a népesedési viszonyok, a gazdálkodás, az iskoláztatás, az öltözködés, a táplálkozás, a lakásviszonyok, a szabad idő eltöltése vagy az egykor élt emberek gondolkodásmódja."
Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Élő történelem I.
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintű vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül. a kötetekbe.
Kronologikus (pl. Róma felemelkedése) és tematikus (pl. Az antikvitás vallásai) leckék váltakoznak a könyvben, megtartva ezzel a történelmi korok linearitását, és egyben hangsúlyt helyezve a népek, kultúrák és birodalmak kölcsönhatásaira. E két szemlélet együttes alkalmazása és gondosan megtervezett egyensúlya által áll össze az ókori kelet, az antikvitás, a kora középkor, illetve hazánk korai története élő történelemmé. A kötet felépítése megfelel a kerettantervnek, és tartalmilag és metodológiailag teljes mértékben alkalmazkodik mind a közép-, mind pedig az emelt szintű érettségi rendszer követelményeihez. A főszöveg mellett rengeteg forrás, kiegészítő információ, kép, térkép, ábra kapott helyet a könyvben. A szerzők nem titkolt szándéka szerint a források bősége amellett, hogy a pedagógusnak szelektálásra és differenciálásra ad alkalmat, lehetőséget teremt arra, hogy az alapvető kompetenciákat fejlesztve a diákokat motiválja és érdeklődésüket felkeltse a régi korok iránt. A mindvégig magas szakmai színvonalon megírt tankönyv segítségével valóban élményszerű és érdekes elfoglaltság lehet a történelemmel való foglalkozás.
Bihari Péter - Polgári társadalmak és nemzetállamok (1776-1870)
Mint ahogy a sorozat címe – A befejezetlen múlt – is sugallja, a kötetek szerzői arra törekedtek, hogy olyan szellemű tankönyveket írjanak, melyek felénk tartó, nyitott folyamatként, jelenünk előtörténeteként láttatják a múltat.
A tankönyvsorozat 4. kötete a modern világ születését mutatja be. Egy olyan évszázad történetét fogja át, amelyben felgyorsult az idő. Kirobbant az amerikai és a nagy francia forradalom, kibontakozott az iparosodás, kialakultak a polgári társadalmak, új eszmék és politikai mozgalmak születtek, létrejöttek a nemzetállamok. E korszakos változások az Atlanti-óceán partjainál fekvő országokban kezdődtek el, ezért a kötet a nyugat-európai régióval foglalkozik a legalaposabban. A tankönyv átlagosnál hosszabb terjedelmét az magyarázza, hogy sok forrásrészletet közöl.
A szerző arra törekedett, hogy - ahol lehetséges - ne az ő, hanem a kortársak szavai világítsák meg az eseményeket és a folyamatokat. A választott módszerből az is következik, hogy kerülte a végleges és egyértelmű igazságok kinyilatkoztatását. Ezért elsősorban azoknak a diákoknak szól, akik hajlandók részt venni a múlt felfedezésének nehéz kalandjában, és azoknak a tanároknak, akik ebben szívesen a segítségükre vannak.
Závodszky Géza - Történelem III.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Helméczy Mátyás - Történelem 7.
Az általános iskolákban méltán népszerű hetedikes tankönyv a felvilágosodás, a forradalmak, a nemzetté válás, a gazdasági modernizáció és a gyarmatosítás korába kalauzol. Az ekkor született technikai találmányok tökéletesített utódai ma is részesei mindennapjainknak, ekkor alakult ki a polgári állam s azok a formák, amelyek ma is jellemzik a politikai életet. Olyan eszmék szülője volt e kor, amelyek a ma embere számára is fontosak, gondoljunk csak a "Szabadság! Egyenlőség! Testvériség!" jelszavára vagy a nemzeti büszkeség érzésére.
___ A tankönyv legfontosabb célja, hogy a 18-19. századi viharos változások világában a tanulók fölfedezzék a lényeget, érzékeljék a helyes arányokat. Jelentőségüknek megfelelően mutatja be a forradalmakat, a munkásmozgalom eseményeit éppúgy, mint a hatalmi erőviszonyokat megváltoztató folyamatokat, eseményeket,
Változatosak, találóak és a tananyag feldolgozásába szervesen illeszkednek a leckéket kísérő forrás- és dokumentumrészletek. A polgári fejlődés megrázkódtatásainak és hazánk sorsfordulóinak bemutatásakor a szerző nem csupán az értelemre, hanem az érzelmekre is hat.
Dürr Béla - Történelem 8.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Filla István - Történelem és állampolgári ismeretek 5.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Sipos Sándor - Az emberiség rövid története II.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ujvári Pál - Történelem a középiskolák III. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Balla Árpád - Történelem 7
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Érettségi, felvételi feladatok - Történelem (1991-1995)
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Filla István - Történelem az általános iskola 5. osztálya számára
Történelem az általános iskola 5. osztálya számára.
Ismeretlen szerző - Történelmi olvasókönyv - Ókor
A Nemzeti Tankönyvkiadó új, négykötetes Történelmi olvasókönyv-sorozata igazodik a történelemtanítás megváltozott céljaihoz, új hangsúlyaihoz. A kötetek szerzői kevésbé ismert, színesebb, és a bemutatni akart korszakot hívebben tükröző forrásokat válogattak. A politikai események, társadalmi ellentétek helyett többet olvashatunk a mindennapokról, életmódról, a történelemformáló egyéniségekről, jogfejlődésről, eszmékről és a kultúra sokszínű világáról. A források megértését az összeállító rövid magyarázatai segítik. A történelemtanár az általános iskolai és a középiskolai tanórákhoz egyaránt talál megfelelő forrásokat. Borhy László Ókor című kötetéből nemcsak az ókori Kelet isteni uralkodóinak hiúságáról és emberi gyöngéiről, hanem az egyiptomi gyermekek sorsáról, gyilkossági ügyekről, kölcsönügyletekről olvashatunk. Eldönthetjük, hogy jó volt-e élni a távolról csodált athéni demokráciában. A római diktátorok példáján keresztül megérthetjük, milyen apróságokon múlhat a dicsőség, a torz egyéniségű császárok sorsa pedig arra int, hogy nincs az a hatalom, amely bármit megtehetne, de sokszor túl sok embernek kell elpusztulnia, amíg ez kiderül. Megtudhatjuk, hogy már Róma utcáin is bírságolták a szabálysértőket, s mosolyoghatunk a fürdő zajától nyugodni nem tudó római polgár panaszain.
Foki Tamás - Az újkor
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kaposi József - Szabó Márta - Száray Miklós - Történelem I. - Témazáró feladatlapok
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Horváth Péter - Hámori Péter - Történelem az általános iskola 6. évfolyama számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Helméczy Mátyás - Történelem 8.
A 8-os tankönyv gondosan válogatott tényanyagából megismerhetők századunk változásainak legfőbb mozgatói. Az arányok és hangsúlyok eltérnek a korábbi tankönyvekben tapasztaltaktól és a forgalomban levő tankönyvek többségének arányaitól, hangsúlyaitól. Az 1917-es oroszországi eseményekkel például csak egy lecke foglalkozik, ellenben nagyobb teret szán a szerző az 1920-as éveknek. Önálló lecke emeli ki az első világháború győzteseinek és veszteseinek problémáit, a közép-európai térség gazdasági nehézségeit s nemzetiségi feszültségeit. Elkülöníti a szociális indíttatású és a nemzeti indíttatású forradalmakat, tömegmozgalmakat (a magyarországi őszirózsás forradalmat nemzetinek tartva). Az 1930-as évek bemutatása is részletesebb: az életmódváltozás, a világgazdasági válság okozta nyomor, a vele járó politikai zűrzavarok és a hatalmi átrendeződés adják az időszak vázát. A második világháború utáni időszakból az 1950-es évek mellett teret ad az 1960-as, 1970-es éveknek. Enélkül nem lehetne megérteni az 1980-as évek végének lavinaszerű változásait.
A könyv fontosnak tartja a globális szemléletet. Bemutatja, hogy a 20. századi történelem egyre kevésbé Európa-központú. Az események értelmezésekor a szerző megszabadult a régi beidegződésektől, ehelyett az erőviszonyok, a hatalmi érdekek reális értékelésére tanít.
A tankönyv nagyon jól tanítható. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a szerző pontosan tudja, mit szükséges és mit érdemes megértetni a 13-14 éves gyerekekkel a bonyolult 20. századból.
Balla Árpád - Történelem 6. osztály
"Bizonyára sok mesét és történetet olvastatok már jó és gonosz királyokról, vándortó mesterlegényekről, messzi földet bejárt kalmárokról. E mesék szereplői a középkor világát népesítették be. Tankönyvünk ezt a kort eleveníti meg. Hogyan éltek, mivel foglalkoztak Kr. u. 476, vagyis a Nyugatrómai Birodalom bukása után több mint ezer éven át az emberek szerte a világon? Hogyan vált hosszú évek küzdelmes munkája nyomán egyre könnyebbé az emberek élete? Miként vették birtokba, változtatták, alakították őseink a honfoglalás (895) után a Kárpát-medence gyönyörű tájait? Milyen külső hódítókkal és belső gondokkal kellett megküzdenie népünknek évszázadokon át a fennmaradásért? Mi az igazság mindarról, amit a mesékben olvastatok? Ilyen és hasonló kérdésekre kaptok választ. Persze nem elegendő a szöveget elolvasni, az ábrák, a képek tanulmányozására is szükség van. Mindehhez tanári segítséget is kaptok. A tankönyv kérdései és feladatai megkönnyítik a munkátokat. Egyes kérdésekre, feladatokra szóban, másokra írásban célszerű válaszolni. Ez utóbbi esetben füzetben dolgozzatok! Számos feladat a Képes történelmi atlasz (a továbbiakban KTA) segítségével oldható meg: ha történelemmel foglalkoztok, ez mindig legyen előttetek. A fejezetek végén vázlatban foglaltuk össze a lényeget. A vázlatot felhasználhatjátok felelettervként, és hasznotokra lesz a nagyobb témák összefoglalásakor és ismétlések alkalmával is. Sok érdekes olvasmányt is találtok a tankönyvben, hogy még jobban megismerjétek a tanult kort. Részletesebben feltárja előttetek a középkor világát a 6. osztályos Történelmi olvasókönyv, melyben számos színes mondát, leírást, elbeszélést gyűjtöttünk egybe. Ezek megelevenítik a középkor világát, még közelebb hozzák népünk és az európai népek életmódját, szokásait. Ajánlatos a tankönyvet és az olvasókönyvet párhuzamosan használni."(Részlet a szerző bevezetőjéből)