Johannes Vermeer (1632-1675) páratlan életműve a kortársak közül csupán Rembrandtéhoz fogható. Ellentétben Rembrandttal őt a hétköznapi témák vonzzák, melyeket a legszigorúbb műgonddal és igényességgel fest meg. E látszólag semmitmondó történetek képein egy álomszerűen zárt, befelé forduló világgá állnak össze, melyhez a szemlélő csak nehezen talál után. Minél tovább nézzük festményeit, annál több rejtéllyel találjuk szemközt magunkat. Vermeer bécsi képe, A festőművészet a világhírű életmű szintézisének tekinthető. Allegorikus célzásait a szerző, Fogarassy Miklós élvezettel boncolgatja, és az elemzés végére közelebb kerülünk nemcsak a talányos Vermeer-jelenség, hanem e vonzó műfaj, a festőművészet lényegéhez is.
Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Válogatott festmények a Régi Képtárból
A közelmúltban látott napvilágot Pigler Andor német nyelvű kétkötetes katalógusa a Szépművészeti Múzeum Régi Képtáráról. E nagy terjedelmű munka második, képes kötetének 400 képtábláját tartalmazza ez a könyv, mely a Régi Képtár legszebb és művészettörténeti szempontból legjelentősebb festményeit mutatja be.
A képtáblák között Raffaello, Boltraffio, Gentile Bellini, Giorgione, Sebastiano del Piombo, Correggio, Tiepolo, Greco, Murillo, Velázquez, Goya, az id. Pieter Bruegel, Frans Hals, Rembrandt, Claude Lorrain világhírű alkotásain kívül helyet kapnai az olasz, spanyol, flamand, holland, német, francia és angol festőiskoláknak a nagyközönség körében kevésbé ismert mestereitől származó remekművek is.
A bemutatott, mindig jellegzetes példák magas szinten, jelentőségükkel arányos elosztásban képviselik a 14-18. századi európai festészet történetének vezető nemzeteit.
A kötetet a Régi Képtár röviden összefoglalt története egészíti ki.
Kratochwill Mimi - Czóbel Béla
Most minden korábbi Czóbel-albumnál bővebb kép- és dokumentumanyagot ölel fel a kiadvány. A művész életútját nemcsak olvashatjuk, hanem képeken is végigkísérhetjük.
Péter András - A trecento festészete
A fiatalon, tragikus körülmények között elhunyt Péter András (1903-1944) az egyik legtehetségesebb magyar művészettörténész volt. Az 1930-ban megjelent, "A magyar művészet története" című kétkötetes könyve ma is meglep eredetiségével. Fő kutatási területe az itáliai trecento festészete volt, e korszaknak nemzetközileg is méltatott, kiváló szakembere. Számos tanulmánya után - melyek főleg külföldi folyóiratokban jelentek meg - fogott hozzá a trecento festészet összefoglaló bemutatásához. Ennek a műnek első része, a XIV. század első felének ismertetése, készült el, és maradt meg hagyatékában. A könyv a legjelentősebb mesterek (Giotto, Duccio, Simone Martini, Pietro és Ambrogio Lorenzetti stb.), valamint követőik pályaképét rajzolja meg műveik elemzésével.
H. Takács Marianna - Spanyol mesterek Zurbarántól Goyáig
A spanyol festészet színe-java megtalálható e míves albumban, melyben a rövid életrajzokon és stílusismertetőkön kívül 48 nagyméretű színes kép található.
Kmetty János - Festő vagyok és voltam
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Radocsay Dénes - Falképek a középkori Magyarországon
A középkori Magyarország sokszorosan megtizedelt művészeti emlékei között a falképek viszonylag előnyös helyzetben voltak. Nem lehetett őket beolvasztani, mint az ötvöstárgyakat, nem voltak gyúlékonyak, mint a táblaképek, faszobrok vagy textilneműk; tehát valamivel nagyobb százalékban őrződtek meg. Radocsay Dénes, az Iparművészeti Múzeum egykori főigazgatójának avatott kalauzolásával végigkísérhetjük a fejlődést a száma csekély, bár rangos alkotásokkal is büszkélkedő román kori kezdetektől a XVI. század elejéig, a reneszánsz általánossá válásáig. A könyv nem teljességre törekszik, csupán a legjelentősebb alkotásokat tárgyalja, de azoknak igen részletes bibliográfiáját is nyújtja.
Antal Frigyes - Stílustörténet - kortörténet
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Denys Chevalier - Picasso kék és rózsaszín korszaka
"Pablo Picasso (1881-1973) nemcsak a XX. század legismertebb festője, hanem szinte jelképe is korunk művészetének. Munkássága számszerűen is hatalmas, időben pedig átfogja az évszázad háromnegyed részét. Igazi proteuszi művészet az övé, szüntelen változásra, zseniális megújulásokra volt képes. Alkotásai állandó kihívást jelentenek a megelőző évszázadok kulturális örökségével szemben és örökös provokációt az adott jelen valóságával. Honnan indult ez a káprázatos művészpálya, milyen ember volt a fiatal Picasso? Mennyi az igazság a köréje szőtt legendákban, és milyen közegben bontakozott ki ez az első próbálkozásaitól kezdve rendkívülinek tartott művész? Ezekre a kérdésekre ad választ Denys Chevalier francia művészettörténész, aki a kezdő évek szimbolista szecessziós hatásaitól az Avignoni kisasszonyok megfestéséig tekinti át a festő pályakezdését. Fő helyen áll az ún. kék és rózsaszín korszak elemzése, amelyet a köztudat Picasso legkoraibb időszakának tart. E látszatra érzelmes témák mögött azonban már ott feszülnek a későbbi évek merész újításai, mindazok a festői problémák, amelyek a modern művészet nagy forradalmához vezettek. Denys Chevalier a XX. századi művészet alapos ismerője, könyve jelent meg többek között Maillolról, Zadkine-ról, Kleeről, Berrocalról."
Lőrincz Zoltán - Jézus példázatai a magyar festészetben
Lőrincz Zoltán művészettörténész könyve céljának tekinti, hogy „a Biblia, a bibliai történetek, bibliaábrázolások vázlatos bemutatásával eljussunk Jézus példabeszédeinek képzőművészeti megjelenítéséig” és a gondosan kiválasztott bibliai idézetek hozzájuk kapcsolásával e példázatok teljesebb megértéséig. Rövid műelemzésekkel, hazai klasszikus és kortárs alkotók egy-egy művének bemutatásával hozza közelebb – a képzőművészet sajátos „igehirdetés”-én keresztül – az olvasókhoz a Szentírás üzenetét, akárcsak korábbi, ezt a kötetet megelőző és bevezető munkájában, A Biblia a magyar festészetben című könyvében.
Oelmacher Anna - Deák Ébner, Bihari, Fényes
Kedves Olvasó! "Az én múzeumom" című kis könyvek új módszert vezetnek be a művészet ismertetésébe. A sorozatot - melynek első kötete 1963-ban jelent meg - úgy állítottuk össze, hogy minden kötet három-három, klasszikus vagy modern, magyar vagy külföldi mester munkásságát foglalja össze. Az 1968-tól megjelenő kiadványok a festészet nagy mesterei mellett a szobrászat és építészet legkiválóbb alakjai is bemutatják. A művészet megismerését alkotásaikból válogatott hat-hat mű színes - vagy fekete-fehér - reprodukciója is segíti.
H. Takács Marianna - A manierizmus mesterei
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Gellér Katalin - XIX. századi francia festészet
A művészettörténet egyik legizgalmasabb fejezete a XIX. századi francia festészet. Ez a korszak adta nekünk David, Ingres, Delacroix, Cézanne, Van Gogh, Gaugain, Toulouse-Lautrec, Odilon Redon művészetét, a szimbolizmust, az impresszionizmust, s ez a korszak avatta a festészetet a képzőművészetek vezető műfajává. Párizs ekkor lett az európai művészet centruma. A XIX. századi francia festészet egyszerre őrizte a konzervatív, akadémikus tendenciákat s bontakoztatta ki a művészeti forradalmak elméleti és gyakorlati céljait. A klasszicizmus és a romantika kiteljesedése, a forma-szín, a téma felszabadítása, a l'art pour l'art felé vezető utak egymás mellett haladtak. Eddig a köztudatban rengeteg pejoratív elem vegyült a XIX. század művészetének értékelésébe. ám a legutóbbi évek kutatásai bebizonyították, hogy a XX. század művészeti eredményei megítélhetetlenek a XIX. század ismerete nélkül. Gellér Katalin összefoglaló tanulmánya a korszak főműveinek elemzésével segít eligazodni s megérteni ezt az összetett képet.
Ismeretlen szerző - Molnár-C. Pál
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Sarah Kent - Kompozíció
A képi elemek elrendezésének elmélete és gyakorlata
Hans Belting - Giovanni Bellini: Pietà
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Pataki Gábor - Vajda Lajos
Vajda Lajos (1908-1941) Vajda Lajos művészete nem tartozik a legkönnyebben megközelíthető életművek közé. Olyan utakon járt, ahova „nálunk emberfia nemigen teszi a lábát” – írta róla talán legértőbb kritikusa, Kállai Ernő a harmincas évek végén. Alig adatott számára egy évtizednél több, hogy létrehozza életművét, hisz 1941-ben, mikor meghalt, még nem töltötte be harmincnegyedik évét. Vajda Lajos a szokásos művészpályán, a művészeti közéletben elérhető sikereknél, boldogulásnál fontosabbnak tartotta saját elképzelései következetes megvalósítását. Kivételes rajztudása és színérzéke révén akár a művészeti világ naposabb, elismerést és pénzt hozó oldalán is találhatta volna magát, ám ő többre tartotta ennél a maga elé tűzött művészi problémák megoldását. Már a Képzőművészeti Főiskola „rebellis” hallgatójaként kísérletezni kezdett, s a valóság új összefüggéseinek kutatása során terelődött figyelme a fotó és a film felé. Később a Korniss Dezsővel közösen kidolgozott „szentendrei programban” nem kevesebbre vállalkozott, mint egy, a népi tradíciók talaján álló, a Nyugat és a Kelet közt szintézist teremtő, egyszerre közép-európai és magyar modern művészet megteremtésére.
Ismeretlen szerző - Gótikus stílus
A gótikus stílus 1140 körül az Ile-de-France-ban alakult ki, onnan terjedt el Európa egész területén. Bár első alkotásai a székesegyházak és a nagy apátságok voltak, a stílus fokozatosan uralkodóvá vált a várak és paloták világi építészetében is. A kötet a gótika egészét fogja át - földrajzi, kronológiai és műfaji tekintetben egyaránt. Az áttekintést többek között a város fejlődéséről vagy a kor tudományosságáról szóló fejezetek teszik teljessé.
Veszprémi Nóra - Madarász Viktor
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Boros Judit - Hollósy Simon
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Antal Frigyes - A firenzei festészet és társadalmi háttere
"A londoni National Gallery nagy központi termében két festmény látható egymással szemben: mind a kettő a Madonnát ábrázolja gyermekével. Masaccio munkája az egyik, Gentile da Fabrianóé a másik. Firenzében készült mind a két kép, 1426-ban, illetve 1425-ben, mindössze egy év különbséggel. A különbség mégis óriási a két festmény között" - ezzel a megállapítással indítja Antal Frigyes korszakos jelentőségű monográfiáját a firenzei festészetről.
Majd felteszi a kérdést:
"Hogyan festhettek két ennyire különböző képet ugyanabban a városban, ugyanabban az időben? Milyen választ adna erre a kérdésre a művészettörténet?"
A firenzei festészet és társadalmi háttere című munka ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ, megvilágítva a XIV. és XV. század nagy művészeti központjának bonyolult társadalmi, politikai viszonyait, tudományos, filozófiai és vallási áramlatainak összeszövődését a művészet stílusfejlődésével. Plasztikusan rajzolódik ki a műből a művészek és a megrendelők portréja, életszemléletük, gondolkodásmódjuk sokfélesége.
Az 1948-ban angolul megjelent, világszerte nagy elismerést kiváltó művet most végre magyar fordításban veheti kézbe az olvasó.