A kétkötetesre tervezett mű első kötete, a magyar és a világirodalmi fejleményeket párhuzamosan tárgyalva, korszerű irodalomtörténeti összefoglalást nyújt a kezdetektől a romantikáig. A szerzők egyetemi oktatók, ezért napi gyakorlatuknál fogva gyümölcsözően alkalmazták az irodalomtudomány legújabb vívmányait és kutatási eredményeit.
Szerb Antal ma is népszerű, de sok szempontból elavult vállalkozása óta ez a könyv a magyar és egyetemes irodalom történetének első népszerű, tömör és közérthető összefoglalása, amelynek minden művelt ember könyvespolcán ott kell lennie.
Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Világirodalom
A világirodalom egykötetes összefoglaló tankönyve! Diákoknak, egyetemistáknak, irodalomkedvelőknek! Könnyen áttekinthető formában mutatja be a világ közel ötven irodalmának összehasonlító történetét.
Ismeretlen szerző - 1001 könyv, amit el kell olvasnod, mielőtt meghalsz
Egy remek és bátor kézikönyv a világ képzeletét megragadó regényekről és szerzőkről. Hasznos kalauz a könyvekhez, amelyek - akár kritikai sikerként, akár kultuszműként - hatást gyakoroltak ránk. Az írókból, kritikusokból, tudósokból álló nemzetközi szerzőgárda eklektikus válogatása új megközelítést ad a régi klasszikusokhoz, és eligazít a kortárs szépirodalom hatalmas dzsungelében. Több mint 600 színes illusztráció – könyvborítók, plakátok és fakszimile oldalak -, a regényekből vett idézetekkel kiegészítve: íme az ideális segédkönyv az olvasás szerelmeseinek.
Esterházy Péter - Bevezetés a szépirodalomba
»Fülszöveg, avagy a posztmodern kelgyó enfarkába harap.
_Élt egyszer egy_ Olvasó.
Szegényt ide-oda vezették - kelet-európai Olvasó volt -, ám nemcsak az orránál fogva, hogy tudja meg, mi a dörgés, a zörgés, hogy merre hány centi, hogy hol lakik az Úristen, hogy merről esik az ajtó sarka, merre a lakatja, hogy fedőként tudja, mi fő a fazékban, s tudja a járást, mint tarka macska a házhíján, és nemcsak a Szépséges Irodalomba, hanem már a bevezetésbe is kezdték bevezetni.
___Hogy miként sétáljon ebben az Irodalmi Beaoburg-ban, melynek legtöbb szobáját már ismeri vagy ismerheti, az épület maga mégis új, ismerős és idegen; hogy mi volna ez a két kifordult zárójel közé zárt Tér, ez a telt Tér, ahol _minden_ szöveg, a szünet is, melyet ép(p) szövegek tagolnak és értelmeznek (és nem fordítva), illetve hogy épp ez volna _kívül_, és az volna zárójelbe téve, ami nem _ez_, hogy tehát, itt, most, ez és csak ez az, ami _van_..., hogy megint, megint, megint akarnak valamit tőle.
___De hát mért nem hagynak békén. Kérdezem. Ne vezessenek engemet sehova. Ne mondják meg, mi a valóság, és hogy ki vagyok én. Ne mondják meg, mi a szép, mi a rút. Majd én megmondom. Fölkapcsolnám a lámpát, behúzódnék a sarokba, és olvasgatnék. Ezt mért nem lehet? Naiv és nevetséges irodalombarát akarok lenni.
___Felszólítottak, írjak önreklám-szöveget, ám egy ... oldalas, ... fejezetből álló, ... személyt mozgató és 33 x ennyimegennyi sort felvonultató könyv esetében - ahol is e bizonyos sorok egyike sem szándékkal üres - igen komoly akadályok tornyosulnak az ilyesmi elébe, így hát inkább azt mondom el, mi _nem_ ez a könyv.
___Nem az emberemlékezet óta várt magyar nagyregény, jóllehet...
___Nem korrajz, amelyben ... úr magára ismerhet, íme, így élek s virulok...
___Ugyanígy nem társadalomrajz.
___Nem a mindnyájunkat kínzó _problémákat_ tartalmazza, hanem...
___Nem azért író műve, mert ... a feladata (hogy elismételje, amit...), hanem azért, mert és ha ... konstruktív variáció. (Ehhez még hozzátehetjük: mivel ez az összesség szellemében rejlik, ez a könyv idealista, analitikus, alkalmasint szintetikus.)
___Nem szatíra, hanem pozitív konstrukció.
___Nem hitvallás, hanem szatíra.
___Nem pszichológus-ember könyve.
___Nem gondolkodó-ember könyve (mivel a gondolati elemeket olyan rendbe szedi, amely).
___Nem dalnok könyve, aki...
___Nem sikerszerző könyve, nem sikertelen szerző könyve.
___Nem könnyű és nem nehéz könyv, mert ez teljességgel az olvasótól függ.
___Azt hiszem, nem is kell folytatnom, máris közölhetem: aki tudni óhajtja, mi ez a könyv, a legjobban teszi, ha maga olvassa el (nem hagyatkozik sem az én, sem mások ítéletére, hanem maga olvassa el).
___ _Élt egyszer egy_ Író, maga is Olvasó.«
Szerb Antal - A világirodalom története
„Ha a három pompás köteten, a világirodalom regényes életén, mohón és szinte megállás nélkül átvágtuk magunkat, s az első kábulatból ocsúdva visszaidézzük a szinte fizikai jóérzést, amit a rohanás okozott, rájövünk, hogy fiatalságunk támadt fel, és sodort szeszélyes törtében magával...
Csak a húszas éveink ismerték a céltalan vélemények, sommás ítéletek pergőtüzét, az értékelések és újjáértékelések, a felfedezések és megtagadások, a célzások és idézetek záporozást, a vélemények fuldokló bőségét, érvek és ellenérvek kifogyhatatlan csatáját. A hajnalig tartó baráti vitákon alkoholnál részegítőbben szállt fel a könyvek gőze, megülte agyunkat, hogy támolyogva mentünk ki a szabad levegőre. Térben és időben milyen felelőtlen száguldás volt ez, népek és stílusok, egyének és korszakok seregszemléje, micsoda távoli szellemek lettek barátainknál bizalmasabbak, szerelmeinknél ismertebbek számunkra, mennyi titok részesei voltunk, miket életük és műveik sugalltak. Voltak kegyencek közöttük, akiknek cinkos módra elnéztük gyengéit, hahotázva idéztük csínyjeit, könyveiken keresztül-kasul szaladgáltunk, mint a játszótereken. Másokat dobogó szívvel tiszteltünk, műveikbe olyan áhítattal léptünk, mint a templomba, és szorongva mutogattuk egymásnak rejtett kincseit. Olvasni, minél többet olvasni, érezni, minél többet érezni - vallottuk mi is a századvég eszményét; beszélni róla, minél többet beszélni - kapcsoltuk hozzá a magunk fiatal igényét." - Halász Gábor
Ismeretlen szerző - Bevezetés a modern irodalomelméletbe
Ez a könyv a nem szakember számára is érthető áttekintést nyújt a modern irodalomelmélet immár klasszikusnak számító (formalizmus, strukturalizmus, pszichoanalízis, marxizmus) és kortárs (dekonstrukció, feminizmus) irányzatairól. Egyszerre tekinthető tankönyvnek és viszonylag naprakész áttekintésnek. A szerzők nem egyesített irodalomelmélet írására törekedtek, hanem arra, hogy az egyes elméletek különbségeit és hasonlóságait hangsúlyozva az olvasóra bízzák a választást. A kötetet átfogó angol nyelvű bibliográfia zárja, amelyet válogatott magyar bibliográfia egészít ki.
Stephen W. Hawking - Az idő rövid története
ÚJ, BŐVÍTETT ÉS ÁTDOLGOZOTT KIADÁS
Ez a könyv a XX. század klasszikussá vált, rengeteg meglepetést kínáló tudományos ismeretterjesztő munkája. Az ősrobbanástól az általános relativitáselméletig sok helyen próbára teszi a fantáziánkat, és kiszélesíti a Világegyetemről alkotott elképzeléseinket.
Volt-e kezdete az időnek? Folyhat-e visszafelé az idő? Végtelen-e a Világegyetem, vagy vannak határai?
Csak néhány kérdés azok közül, amelyeket Stephen Hawking klasszikussá vált mesterművében érint. Bevezetésként áttekinti a mindenségről alkotott legjelentősebb elméleteket Newtontól Einsteinig, majd elmerül a tér és az idő legrejtettebb titkaiban az ősrobbanástól a spirálgalaxisokon és az erős kölcsönhatáson keresztül a fekete lyukakig.
Az idő rövid története tömör és világos nyelvezete milliókkal ismertette meg az univerzumot és annak csodáit. Ez az új kiadás Hawking utolsó gondolatait is tartalmazza a határ nélküli elképzelésről, a sötét energiáról, az információs paradoxonról, az örökké tartó felfúvódásról, a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás megfigyeléséről és a gravitációs hullámok felfedezéséről.
Ismeretlen szerző - 77 híres dráma
65 magyar és külföldi író 77 nagy sikerű drámájának bő kivonata és összefogott méltatása ez a kötet. Az Oreszteia, az Élektra, az Antigoné, A hetvenkedő katona, a Doktor Faustus, a Cid, a Két úr szolgája, a Bölcs Náthán, a Cyrano, a Don Carlos, a Bánk bán, a Godot, A kék madár, a Becket éppúgy fellapozható benne, mint a Vérnász, A szecsuálni jólélek, a Marat, az Operett, a Bösendorfer, az Isten, császár, paraszt, a Taifun és más időtálló színművek színházi estet idéző tartalomleírása.
A drámaismertetéseket olyan neves irodalmárok írták, mint Balassa Anna, Berkes Erzsébet, Bolonyai Gábor, Csűrös Miklós, Dani Tivadar, Dornbach Mária, Földes Anna, Fried Ilona, Hurtony Zsuzsa, Kapitánffy István, Karkovány Judit, Komáromi Gabriella, Mihályi Gábor, N. Horváth Béla, Rigó Béla, Stark Ferenc, Szathmáry Éva, Szentmihályi Szabó Péter, Szepessy Tibor, Szoboszlai Margit, Tarján Tamás, Tótfalusi István, Varjas Endre, Vasy Géza, Zappe László, Zoltai Dénes.
Szabolcsi Miklós - Világirodalom a 20. században
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - A modern irodalomtudomány kialakulása
Bókay Antal az Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban című összefoglaló és áttekintő tankönyvének első feléhez a szerző Vilcsek Bélával közösen szerkesztett szöveggyűjteménye (Osiris, 1998) a pozitivizmustól a strukturalizmusig tartalmazza a legjelentősebb elméleti tanulmányokat és értelmező írásokat. Ez a második szöveggyűjtemény, mely az első kötet világos és áttekinthető rendszerét követi (egy-egy irányzat bemutatása után a legfontosabb irodalomelméleti tanulmányokat közli, majd a műelemzések következnek), a posztstrukturalizmus, a dekonstrukció, a hermeneutika és a posztkulturális kutatás (kultúrkritika, feminizmus és posztkolonialitás) szövegeinek közreadásával az egyetemi és főiskolai irodalomtudományi alapkurzusok számára szükséges anyagot biztosítja.
Hernádi Sándor - Beszédművelés
A nevelőnek fontos munkaeszköze a hangja. Egyszer így, máskor úgy szólaltatja meg; szükséges, hogy tudatosan és célszerűen bánjon vele. De nemcsak a beszéd hangzása ronthatja vagy javíthatja az oktató-nevelő munka esélyeit, hanem szövege is. A beszédművelés, amely a nyelvművelés egyik ága, elsősorban a beszéd jelenségeivel és törvényszerűségeivel foglalkozik, mégpedig: az íráson alapuló beszéddel, vagyis az írásművek fölolvasásával és előadásával; az írástól független beszéddel, pontosabban az ilyen beszéd szövegével (szerkesztésével és megfogalmazásával), valamint hangzásával, hangalakjával. A tankönyv a beszéd jelenségeit és törvényszerűségeit az oktatás és nevelés helyzeteiben vizsgálja, ám hasznos mindazoknak, akik a jól hallható és érthető, az élvezhető és a hangjukat kímélő beszédet szeretnék elsajátítani..
Betty Edwards - Jobb agyféltekés rajzolás - Munkafüzet: gyakorlati útmutató a rajzolás öt alapelemének elsajátításához
A rajztanulás sokban hasonlít valamely sportág vagy a hangszeres játék elsajátításához. Ha már tudjuk az alapokat, a fejlődés csakis a gyakorláson múlik. De mit és hogyan gyakoroljunk? Ebben segít a Jobb agyféltekés rajzolás c. sikerkönyv szerzőjének most megjelenő munkafüzete.
A szerző célja, hogy átfogóan és hatékonyan segítse a rajzolás öt alapvető készségének elsajátítását. A negyven gyakorlat között vannak ismerős módszerek (például a megfordított rajzolás), de az egyes rajzkészségek kapcsán sok új téma is megjelenik. Mindegyik feladatnál megtalálható a szükséges eszközök listája, ezt rövid bevezető, mintarajzok ill. a gyakorlatot követő jó tanácsok egészítik ki. Az előre elkészített keretek rajzlapként is felhasználhatók. A könyv túllép a ceruzával készített önarcképeken: a gyakorlatok során új témák (csendélet, tájkép, fantáziarajz) és új eszközök (toll, tus, szén, rajzkréta) is előkerülnek. Az olvasó a füzet végén egy műanyag képsíkot/keresőt talál, amely komoly segítséget nyújt a térhatású rajzok készítésében.
Dr. Betty Edwards a Long Beach-i California State University nyugalmazott művészettanára, a művészet, oktatás és az észlelés pszichológiájának témakörében szerzett doktori címet. Rendszeresen tart előadásokat egyetemeken, művészeti iskolákban és cégeknél (pl. a Walt Disney Company és az Apple Computer). Betty Edwards a Kalifornia állambeli Santa Monicán él.
Kelecsényi László Zoltán - Magyar irodalom
Az Atlasz sorozatban ez az első kötetünk, mely magyar témával foglalkozik és hazai szerző munkája: nemzeti irodalmunkat tekinti át a kezdetektől napjainkig, a szájhagyomány útján terjedő emlékektől a posztmodern szerzőkig.A sorozat jellegéhez hűen adatokban, információkban rendkívül gazdag összefoglalások fejlődési szakaszokra bontva ismertetik irodalmunk fő tendenciáit, s részletezik ezen belül az egyes korszakok legjelentősebb alkotóinak munkásságát. A nemzeti irodalom történeti összefoglalásai közül céltudatos rövidsége és rendszerezettsége emeli ki. Ezért alkalmas kiválóan az érettségire, felvételire készülők számára, hiszen biztos alapfonalat ad a tanuláshoz. Erre a vázra mindenki az érdeklődése szerint fűzhet föl további részleteket.A könyv a sorozatra jellemző grafikus ábrái tekintetében is különbözik a megszokott irodalomtörténetektől. Ezek az ábrák szemléletességükkel segítik a leírtak megértését: egy részük grafikon jellegű, más részük térképvázlat, de számos táblázat és irodalmunk jeleséinek portréja is megtalálható a könyvben.
Cory Bell - Világirodalom
Ha a világirodalomból találomra kiválasztunk néhány nevet, Homérosz, Shakespeare, Tolsztoj stb. ismerősen csengenek, ugye? De tudjuk-e, hogy mikor éltek, mit írtak, amitől még ma is lázba hozzák a képzeletet. Beletartoznak-e világirodalomba a sci-fik, a krimik? Erre meg még sok minden másra mind választ kapunk a VILÁGIRODALOM című szórakoztató és szellemes műből.
Almási Miklós - Mi lesz velünk, Anton Pavlovics?
Könyvemben a Sirály, a Ványa bácsi, a Három nővér és a Cseresznyéskert nekem irodalmi "rendezőpéldány" megírásaképp kínálkozott: azaz kerestem, mi van a sorok mögött, a maszkok alatt. Anton Pavlovics Csehov a sokértelműség szerzője, kimeríthetetlen az a röntgenkép, amit a jelen rohangászó vagy épp depressziós hőseiről, s talán jövőnkről sejtet. Cvikkeres tekintetével olyan mélyre lát hősei lelkébe - azaz bajaink-örömeink mélyére -, hogy száz év után is mai, sőt rejtélyes drámavilággal lep meg bennünket. Játsszták már szomorú-sírós részvéttel, ironikusan, hogy nevessünk Ványa bácsi elfuserált lövöldözésén, és - követve a szerzői intenciót - kegyetlenül. A Három nővér végén Mása és szerelme, az elvezényelt alezredes, búcsúzna, de Csehov ebben az érzékeny jelenetben otthagyja Olgát - így az utolsó intim pillanatot is elveszi kettejüktől. Ez a távolságtartó, hűvös szemléletmód talán orvosi praxisából és a Szahalin-sziget büntetőtelepén tett látogatásából táplálkozik - ott ugyanis igazi szenvedéssel találkozott. Ezért van az, hogy finom idézőjelbe tudja tenni az értelmiségi, vagy csak jómódú árvák, élettől eltaposott figurák lelki viharait, és olykor még nevetni is engedi nézőit sejtelmes és kíméletlen, mulatságos és köznapi: huszonegyedik századi színpadvilágában. (Almási Miklós)
Ismeretlen szerző - 111 híres regény I-II.
101 híres író 111 híres regényének bő kivonata és rövid méltatása olvasható a felújított két kötetben. A Háború és béke, az Ulysses, A tulajdonságok nélküli ember, a Werther, a Candide, az Elveszett illúziók, Az eltűnt idő nyomában, a Gulliver, a Don Quijote éppúgy szerepel benne, mint a Közöny, A varázshegy, a Herzog, A 22-es csapdája, A nagy utazás, a Szegény Avroszimov, az 1984, a Szép új világ, a Zabhegyező, A bádogdob, az Ivan Gyenyiszovics egy napja. Regénymesék a világon mindenütt megjelennek, abban a reményben, hogy nemcsak középiskolások és egyetemisták "puskájául", nemcsak tanárok emlékezetének felfrissítéséül szolgálnak, hanem mindenki kedvet kap tőlük a művek elolvasásához is.
Gósy Mária - Fonetika, a beszéd tudománya
A fonetika, vagyis a beszéd tudománya óriási fejlődésen ment át az utóbbi évtizedekben; számos új ága alakult ki, a tárgyköre is kiszélesedett. Ez tette szükségessé egy olyan korszerű tankönyv és egyben kézikönyv megjelentetését, amely tartalmazza az új tudományos eredményeket, és a lehető legteljesebben tekinti át a fonetika területeit is. A könyv a felsőoktatás különböző szintjein (főiskola, egyetem, PhD) és különféle kurzusokban használható. Az egyes témakörök tárgyalása az alapszintről indul, és fokozatosan jut el az összetettebb problémákhoz. A világ nyelveiből választott jellemzők, példák bemutatását követik a magyar nyelvi sajátosságok elemzései. Az oktatók szabadon válogathatnak, hogy melyek azok a fejezetek, illetőleg témák, amelyeket kurzusaik során célzottan és részletesen, s melyek azok, amelyeket csupán áttekintő módon fognak tanítani. Az egyes fejezetek tárgyalják a beszéd élettani alapjait, képzését, akusztikai jellemzőit, a beszédhangokat, a hangsorokat, a spontán beszédet, a prozódiát, a beszéd észlelését, a gyakorlati alkalmazásokat, a fonetika történetét, valamint a tudományág módszereit és eszközeit. A kötet 160 ábrája és számos táblázata szerves része és fontos szemléltetése a leírásoknak. A könyv célja az is, hogy felkészítse a hallgatókat további tanulmányokhoz a nyelv- és beszédtudomány bármely területén, például az idegen nyelvek oktatásában, a magyar mint idegen nyelv tanításában, a gyógypedagógiában vagy a beszédtechnológiában.
Umberto Eco - A lista mámora
Umberto Eco új könyve, melyet mind megközelítése, mind szerkezete A Szépség történeté-vel és A rútság történeté-vel rokonít a benne foglalt szemelvénygyűjteményt is segítségül híva, arról tanúskodik, hogy a mindenkori irodalomtörténetben, Hésziodosztól Joyce-ig és Ezékieltől Gaddáig, se szeri, se száma a listáknak. Ki a felsorolás puszta élvezetéért állít össze listákat, ki a lista énekelhetőségének ihletésére, ki pedig ahogy az úgynevezett kaotikus felsorolásokban látjuk az egymással különösebb kapcsolatban nem lévő tárgyak összegyűjtésében talál gyönyörűséget. A lista mámora azonban ebben is a két nagy sikerű előzményhez hasonlóan nem csupán egy ritkán elemzett irodalmi forma felfedezésére invitál, hanem azt is bemutatja: milyen módon képesek végtelen listák érzékeltetésére a képzőművészeti alkotások is, holott az ábrázolásnak a kép kerete például nyilvánvaló határokat szab. A művek listájának íve Hieronymus Boschtól Salvador Dalíig, a gótikus székesegyházaktól Andy Warholig feszül; láttukon az olvasót is méltán töltheti el a végtelen mámora.
Stephen J. Spignesi - Stephen King elveszett művei
Stephen King közel 25 éve már hatalmas sikereket ért el a könyvek, filmek világában. King annyira sikeres író, hogy rajongói már alig várják legújabb könyvét. Így született meg "Stephen King elveszett művei", amely segítséget nyújt a ritkaságok felleléséhez.
Ezek az írások, novellák, esszék, melyeket bemutatunk, egy része olyan ritka, hogy sok King-szakértő még csak nem is hallott róla. Ez a könyv annak érdekében született, hogy olyan King írások felé terelje a kedves olvasók figyelmét, melyek esetleg tetszenének, de eddig még nem találkoztak velük. A Stephen King elveszett művei kritikát és tartalmi kivonatot ad a ritka King-írásokhoz. Bár egy esetben a valóságos Stephen King-esszé (az Aszondom - 46. fejezet) is szerepel, teljes hosszában. Áttekintést adunk a kiadatlan kéziratokról, történetrészletekről, átmeneti regényváltozatokról.
Ismeretlen szerző - Irodalomtörténeti atlasz
Egymást kronologikus sorrendben követő térképei segítenek a magyar és a világirodalom nagyjait és műveiket elhelyezni a térben és időben. Részletezi az irodalomtörténet fő korszakait, valamint a jelentős szerzők életpályáját és életművét. A világirodalmon belül kiemelt a szerepe Európa irodalmának, míg a magyar irodalom esetében hangsúlyos a határon kívüli magyar irodalom is. Kiemeli a lényeget, rendszerezi a tudásanyagot. Az egyes korokhoz az oldalakon megtalálható a szerzők életútja, a művek, idézetek, illusztrációk, valamint a kapcsolódó képzőművészeti ágak is. Koncentrált, rendezett ismeretanyaga a térképek, a képzőművészeti, építészeti és kultúrtörténeti képek, idézetek egységével átfogó képet nyújt egy-egy irodalmi korszakról. Jól használható a színház- és drámatörténet, valamint a színjátszás tanításakor, de hasznos tanulmányi kiránduláson irodalmi emlékhelyek és múzeumok látogatásakor is. Néhány oldalon felvillantja a magyar nyelv eredetét és múltját. Az idegen nevek kiejtését is tartalmazó személy- és helynévmutató segíti az eligazodást a kiadványon belül. Valamennyi, az atlaszban előforduló magyar irodalmi hely együtt látható egy Kárpát-medence térképen, kiegészítve a tájékozódást szolgáló jelentősebb településekkel.
Bécsy Tamás - Drámák és elemzések
Bécsy Tamás drámaelméleti alapvetései mellett nagy teret szentelt a drámai előadások, drámaírók bemutatására is. Jelen kötetébe azokat a tudományos publikációit rendezte, amelyek az elmúlt évtizedekben szinte hozzáférhetetlenekké váltak, ugyanakkor az egyetemi hallgatók, magyartanárok továbbképzésében, a téma iránt érdeklődő szakemberek számára fontos tanulmányok.
A kötet tartalmából: Európai drámák: Euripidés újítása - A Mandragora jelentősége a műnem történetében - Triptichon a Téli regéről: Az istennők (A dráma műfajáról); Apolló követe (A "jóvég" és a szerelem); Hermész fia (A művészetről) - Az expresszionista drámabeszéd - Líraiság és a mai dráma: Lorca: Öt év múlva c. drámájáról - Magyar drámák: Kétféle királyság: egy Csíksomlyói Passióról - Diskurzus a műfajjal: Az ember tragédiája lehetséges értelmezéséről - Balázs Béla három drámája: Doktor Szélpál Margit; Az utolsó nap; Halálos fiatalság - A modern cselvígjáték: Molnár Ferenc darabjairól - Drámaelmélet: A Politika és a mai műelmélet - Szemantika és drámaelmélet - Klasszikus drámák-mai előadások - A testbeszéd lehetséges módjáról. A kötet a Theatrology-Dialóg Campus szakkönyvek része.