Shakespeare évszázadok óta a drámaírók eszménye. Minden korban más-más intenzitással ugyan, de feltámadt a vágy a drámaírókban, hogy kövessék stíluselveit. Milyen lehetőség kínálkozik erre a modern dráma esetében, mi a feltétele a shakespeare-i nagy dráma megalkotásának? A tanulmány erre a kérdésre ad választ, e szempontból elemzi a század drámafejlődésének főbb csomópontjait, Hauptmann, Ibsen, Shaw, Gorkij és Trenyov drámáinak bemutatásán keresztül. Az ismert drámaírók és drámák újszerű, érdekes megvilágításban kerülnek elénk Almási Miklós fejtegetései kapcsán. Megmutatja, milyen világnézeti feltételei vannak a shakespeare-i dráma megalkotásának, és miként zárja el a polgári társadalmi szerkezet a shakespeare-i formák felé vezető utat.
Kapcsolódó könyvek
Francis Fergusson - A színház nyomában
Francis Fergusson amerikai irodalomtudós és színházi szakember, 1904-ben született. A színház nyomában című könyve 1949-ben jelent meg először. Elemzéseinek tárgya, egyben a könyv alcíme: a dráma művészete változó perspektívában. Abból indul ki, hogy a modern drámairodalom színes, de centrum nélküli gazdagságában lehetetlen eligazodni a színháznak valamilyen általános alapeszméje nélkül (erre utal a könyv eredeti címe: The Idea of a Theater), ezt az alapeszmét viszont csak abban a színházban lehet megtalálni, amely még nem részleges, hanem egyetemes nézőpontból szemlélte az életet, és a közösség életének gyújtópontjában a teljes kultúra mind megannyi vetületét egybefogta. Vagyis "a jámbor igyekezet, hogy értékeljük a kortárs drámaírókat, szükségképp túlvezet rajtuk - Shakespeare és Szophoklész drámai művészetéhez". A könyv az Oedipus király és a Hamlet gazdag elemzését nyújtja, két fejezet Racine Berenicé-jével és Wagner Trisztán és Izoldá-jával foglalkozik mint olyan művekkel, melyekben a görög tragédia eszménye kétfelé hasad, a tiszta ész, illetve - a merő szenvedély világára. A továbbiakban a modern színház különféle lehetőségeit veszi sorra a szerző, Csehovtól T. S. Eliotig. Következetes és mélyen átgondolt világképe a műalkotások egyedi jellegzetességei iránti finom érzékkel párosul - ezért tud többségükben közismert művekről annyi újat és érdekeset mondani.
Lukács György - Lukács György összes művei I-XIV.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Robert Brustein - A lázadás színháza I-II.
„Ennek a könyvnek hármas célja van: egy uralkodó eszme, illetve magatartás fejlődését vizsgálja meg nyolc drámaírónál; munkásságukat részletesen elemzi, végül javaslatot tesz arra, hogy egészében véve miként közelíthető meg a modern dráma. Nagyra törő és, semmi kétség, borzasztóan önhitt, hiú vállalkozás ez. Hogyan képviselhet nyolc ember megfelelően egy olyan nagy és bonyolult jelenséget, mint a modern drámairodalom? Egyfajta magatartás vagy eszme miként foghatja át ennek változatosságát, s miért épp e nyolc író munkássága lenne a mérce? Munkám alapgondolata és célja bebizonyítani, hogy a lázadás témája kellően általános és átfogó ahhoz, hogy szokatlan hangsúlyt megérdemelje: valóságos vezérfonalként köti össze a modern darabok többségét. Remélem, sikerül azt is megmutatnom, hogy ez a téma az egyes drámaírók kezében egyszersmind meghatározza majd a jellemhez, a cselekményhez, a dikcióhoz és a stílushoz való közeledésüket is.”
Robert Brustein
Popper Péter - Kizökkent az idő
Regények, versek, drámák. A pszichológus-író, aki váltig állítja, hogy sokkal több lélekismeretet tanult, mint a tankönyvekből és a tudományos monográfiákból, végül három kötetben elénk tárta bizonyítékait. Az Ők én vagyok, a Kinyílt az Ég? és most a Kizökkent az idő beszél arról a kölcsönhatásról, amelyben az ember kultúrát teremt és a kultúra teremti az embert. "Van akinek az élet kell, van, akinek a könyvek" - állapította meg Füst Milán. De Popper Péternek mind a kettő kellett. Bejárta szinte az egész világot, kutatva, rátalál-e olyan országra, ahol nem érzi rosszul magát. De soha nem szűnt meg benne a megosztani akarás, tehát írt. Nem útleírásokat, hanem belső élményeket, beszélgetéseket önmagával, barátaival, halottaival és az írókkal, a költőkkel, akik mindenhová elkísérték.
Ez a könyv kalandregény. Egy civil bámuló-kérdező szellemi kalandozása az ókori görög tragédiától a modern amerikai abszurd drámáig. A dráma, a színpad, a színészek világában bolyongó, a színház istenei előtt időnként áhítatosan leboruló, néha kételkedve rájuk pislogó író kalandjai, akiben lassan kiformálódik valamilyen érzelmi-intellektuális-misztikus többlet, ami csak ennek a zárt világnak az ajándéka lehet.
Géher István - Shakespeare
Géher István költő, műfordító, egyetemi tanár, az ELTE Angol-Amerikai intézetének oktatója, a Magyar Shakespeare Társaság elnöke. Shakespeare-monográfiájának átdolgozott és kibővített kiadása a modern magyar Shakespeare-filológia alapműve. Az irodalom szakos és az angol szakos egyetemi hallgatók tankönyve, tudományos szakmunka, amely teljes áttekintést nyújt Shakespeare koráról, színházáról, életéről és műveiről, szakirodalmáról és fogadtatásáról, továbbá részletesen elemzi a nagy klasszikus valamennyi darabját. E Shakespeare-monográfia ugyanakkor nem csak a tudós író-tanár könyve, amely óriási műveltséganyagot közvetít, hanem
a költő esszékötete is: elolvasása igazi irodalmi élmény.
Ismeretlen szerző - A dráma művészete ma
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hegedüs Géza - Kónya Judit - Kecskeének
Első megjelenése óta 30 év telt el, de népszerűsége nem hogy nem múlik, hanem egyre növekszik. Úgy mutatja be tudományos igényességgel két és fél évezred drámatörténetét (európai ókor, távol-keleti drámairodalom, középkor, reneszánsz és barokk, a felvilágosodás, a romantika, az izmusok és a kortárs drámairodalom), hogy közben stílusa közvetlen, szinte regényként lehet olvasni. Tankönyvként szolgál azoknak, akik drámatagozatos gimnáziumban, bölcsészkaron, színházelméleti szakon vagy a színművészeti főiskolán tanulnak
Lukács György - A drámaírás főbb irányai a múlt század utolsó negyedében
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Peter Szondi - A modern dráma elmélete
Az 1956-ban írt, máig alapműnek számító drámaelméleti könyvében Peter Szondi a 19. század végi dráma válságát és azokat a kitörési kísérleteket elemzi, amelyek e válság leküzdésének különböző lehetőségeit célozzák. Fő esztétikai szempontja a dráma epizálódásának jelensége, az a folyamat, amelynek során a drámai alany drámai tárggyá válik. Ezt a termékeny szempontot vezeti végig századunk drámatörténetén Ibsentől, Csehovtól kiindulva, Strindbergen, Hauptmannon, Pirandellón és másokon keresztül Piscatorig, Brechtig, O'Neillig, Wilderig, Millerig.
Benedek András - Színházi dramaturgia nézőknek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bécsy Tamás - "E kor nekünk szülőnk és megölőnk"
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hubay Miklós - A dráma sorsa
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
P. Müller Péter - Drámaforma és nyilvánosság
A szerző a magyar drámának azt a néhány évtizedét vizsgálja, amelyben ez a (szélesebb értelemben vett társadalmi nyilvánosságnak leginkább kitett) műnem sok tekintetben új körülmények között ismerhette föl és határozhatta meg önmagát. A könyv érzékeny elemzését adja e feltétel rendszerbeli változásnak: új körülményeket jelentett a külső, szociális-politikai kontextus bizonyosfajta módosulása, de újakat teremtett a műnem alakulástörténete is. A szerző - aki nem becsüli le és nem utasítja el a korábbi hazai drámaértelmezés szaktudományi eredményeit - mindenekelőtt azzal tár új horizontot a műnem történetének legújabb periódusaira, hogy a külső és belső feltételek ,.összjátékát" nem a régi determinációs logika mentén értelmezi. Vagyis nem a Hegel/Lukács-tradíció mentén veszi szemügyre a drámai műalkotás esztétikai teljesítményének mibenlétét. hanem annak az "interperszonális megtörténésként" értett irodalmi kommunikációnak a nézetéből, amelynek Peter Szondi dolgozta ki a hermeneutikai alapjait.˝
Galamb Sándor - A magyar drámairodalom története
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Szappanos Balázs - Bécsy Tamás - Harsányi Zoltán - Tanulmányok a műelemzés köréből
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Mész Lászlóné - Pirandello, Brecht
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Thorwald Dethlefsen - Oidipusz, a talány megfejtője
Thorwald Dethlefsen, a már nálunk is jól ismert, világhírű pszichoterapeuta legújabb könyvében Szophoklész _Oidipusz király_ és _Oidipusz Kolónoszban_ című műveit elemzi. Olyan megközelítési módot kínál, amely segítségünkre lehet abban, hogy a tragédia voltaképpeni célját előítéletektől mentesen befogadjuk, és kultikus hatásának maradéktalanul részesei legyünk. A görög tragédia megfelelő gyógyszer volna számunkra, hogy a _kettős_-ségből, _két_-ségből visszakerüljünk az _egész_-ségbe. Ha sikerül önmagunkra ismerni a tragédiában, akkor az egyfajta kollektív "pszichoterápiává" válhat, és hozzásegíthet bennünket, hogy sorsunkat és a földi létet megértsük.
Oidipusz az ember archetipikus képe - hangsúlyozza a szerző -, s nagysága abban áll, hogy kész a külső királyságot a belső királyságra, az_én_-t az önvalóra cserélni, nézőből látóvá válni. Az ő sorsa a mi sorsunk, s megváltást csak akkor nyerünk, ha a külső útról letérve neki merünk vágni a belső útnak, ha a polaritástól elszakadva megtaláljuk az _egy_-séget, az _egész_-séget.
Ambrus Zoltán - Színház
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Mész Lászlóné - Gorkij, Bulgakov, Garcia Lorca, O'Neill, Dürrenmatt
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bécsy Tamás - Drámák és elemzések
Bécsy Tamás drámaelméleti alapvetései mellett nagy teret szentelt a drámai előadások, drámaírók bemutatására is. Jelen kötetébe azokat a tudományos publikációit rendezte, amelyek az elmúlt évtizedekben szinte hozzáférhetetlenekké váltak, ugyanakkor az egyetemi hallgatók, magyartanárok továbbképzésében, a téma iránt érdeklődő szakemberek számára fontos tanulmányok.
A kötet tartalmából: Európai drámák: Euripidés újítása - A Mandragora jelentősége a műnem történetében - Triptichon a Téli regéről: Az istennők (A dráma műfajáról); Apolló követe (A "jóvég" és a szerelem); Hermész fia (A művészetről) - Az expresszionista drámabeszéd - Líraiság és a mai dráma: Lorca: Öt év múlva c. drámájáról - Magyar drámák: Kétféle királyság: egy Csíksomlyói Passióról - Diskurzus a műfajjal: Az ember tragédiája lehetséges értelmezéséről - Balázs Béla három drámája: Doktor Szélpál Margit; Az utolsó nap; Halálos fiatalság - A modern cselvígjáték: Molnár Ferenc darabjairól - Drámaelmélet: A Politika és a mai műelmélet - Szemantika és drámaelmélet - Klasszikus drámák-mai előadások - A testbeszéd lehetséges módjáról. A kötet a Theatrology-Dialóg Campus szakkönyvek része.