Thomas Gordon könyve, a P. E. T. – A szülői eredményesség tanulása az elmúlt két étvizedben megjelent egyik legsikeresebb tudományos-ismeretterjesztő mű – igazi pedagógiai bestseller. A szerző a már magyarul is megjelent T. E. T. – A tanári hatékonyság fejlesztése című könyvéhez hasonlóan “Gordon-módszerrel” avatja be a felnőtteket, szülőket és laikus nevelőket, hogyan változtathatják meg a gyerekekhez fűződő, sokszor egyoldalú, hatalmi tekintélyen alapuló, érzelmileg megromlott viszonyukat egyenrangú, szeretettel teli, megértő, örömöt hozó kapcsolattá.
Thomas Gordon a szülő és a gyerek kommunikációs szokásaira figyel fel, és nagyon szemléletesen, párbeszédek sokaságával érzékeltetéstől kezdve a gyerek önbecsülésének megtámadásán át egészen a konfliktust megkerülő, elvtelen engedékenységig, hogyan juttatják zsákutcába a szülő-gyerek kapcsolatot.
Ezután lépésenként mutatja meg azt az utat, amelyen érdemes elindulni és végigmenni, ha jó, de legalábbis jobb szülei és partnerei szetnénk lenni gyerekeinknek. A módszer nem szigorú szabályokat, hanem más emberi viszonyulásformákat állít elénk. Figyeljünk értőn, fogadjuk el gyermekünket olyannak, amilyen, fejezzük ki érzéseinket anélkül, hogy a másikat leminősítenénk.
Gordon hétköznapi, minden család életében gyakran előforduló helyzeteken, konfliktusokon át mutatja be a szerinte eredményes és hatékony viselkedést, melynek sikere abban áll, hogy a vita végén senki nem szenved vereséget. Mindenki nyer.
A mű nem csupán egy új gyermeknevelési módszerbe avat be, hanem újraértelmezi az emberi kapcsolatokat. Ma Magyarországon, társadalmi és politikai viharaink közepette, nagyobb szükség van az egymás iránti türelemre, elfogadásra, kiegyensúlyozott családi életre, mint valaha.
Kapcsolódó könyvek
Steve Biddulph - Hogyan neveljük a lányokat?
A Hogyan neveljük a fiúkat? szerzőjének várva-várt könyve!
„Egy gyönyörű kislány édesanyja vagyok, aki gyermeke születésével roppant nehéz, de ugyanakkor csodálatos feladatot kapott. Segítenem kell neki eligazodni az élet minden területén, tanítani őt szerénységre, önfegyelemre, őszinteségre, megbízhatóságra. Egyben arra is, hogy szerethető embernek lássa magát, akiből később jó társ és jó édesanya lesz. Közben sokszor elakadok, kételkedem abban, hogy elég jó anyja vagyok-e a gyermekemnek. Ezért is örülök annak, hogy Steve Biddulph a fiúk után a lányok neveléséről is könyvet írt, és útmutatásaival segít nekünk, lányos anyukáknak jobb szülővé válni.”
Gombos Edina, a Gombos-sorozat háziasszonya
Steve Biddulph könyvében a nevelés szempontjából vizsgálja a nemek közti különbségeket. Kimondja: a lányok igenis mások. Fontos, hogy a szülők, pedagógusok, pszichológusok és mindazok, akik gyerekekkel foglalkoznak, pontosan tisztában legyenek ezekkel a különbségekkel, illetve mindazokkal a szükségletekkel, melyek kielégítése elengedhetetlen ahhoz, hogy gyengéd, mégis erős nőket neveljünk. A szerző klinikai tapasztalatai szerint az elmúlt 10 évben a lánygyermekeket körülvevő szociokulturális környezet olyan változásokon ment keresztül, melyek negatív eredménye az egyre több és egyre fiatalabb korban szakember segítségére szoruló lány. Steve Biddulph tanácsait követve szerencsére bárki sikert érhet el a nevelésben, ha valóban megfontolja mindazt, ami a mai kor speciálisan a lányokra váró kihívásaiból adódóan feltétlenül figyelemre és kezelésre szorul.
Steve Biddulph nemzetközileg elismert szaktekintély, gyerekpszichológus és családterapeuta, akinek első sikeres könyvét, a Hogyan neveljük a fiúkat? c. kiadványt azóta több nevelésről és szülői feladatokról szóló kötet is követte.
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 3-6 éves korig
Szülőnek lenni nem mindig egyszerű! Mit feleljünk a miértekre vagy a kínos kérdésekre? Mit mondjunk, és mit ne mondjunk? Hogyan segítsük gyermekünk testi és lelki fejlődését? Szabad-e büntetni? Hogyan jutalmazzunk? Millió kérdéssel szembesülünk, amikor a kisbabából gondolkodó, önálló akarattal rendelkező kisgyerek lesz, és nemcsak a növekedéssel kell megbirkóznia, hanem az óvodai beilleszkedés nehézségeivel is. A Pszichotrükkök 3-6 éves korig a nagyobbacska gyermekek szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat. Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós műsorok rendszeres szakértője is.
Adele Faber - Elaine Mazlish - Testvérek féltékenység nélkül
A Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje szerzőinek második könyve méltán világsiker, mert a minden többgyerekes szülőt érintő testvérféltékenység problémájára kínál gyakorlatias megoldásokat. Ez a könyv bármely korú testvérek nevelésében segít, egyszerű, de hatásos eszközöket kínálva a testvérek közötti rivalizálás enyhítésére, a családi béke megőrzésére. Az életből merített példák és rövid képregények olvasmányossá, érdekessé teszik a könyvet, ami olyan problémában segít, amelyre máshonnan nem találni megoldást.
Janikovszky Éva - Már óvodás vagyok
"Amikor Dani először ment óvodába, nagyon örült annak, hogy már óvodába mehet, csak még annak nem tudott eléggé örülni, hogy ott is kell maradni." Mert így van ez, hogy az ember örül is meg nem is. Akkor is így van, ha az ember történetesen még kicsi. Hiszen nagyszerű dolog az - rang és tisztesség! -, hogy valaki már óvodás! Viszont mégiscsak: nincs ott Anyu, csak az óvó néni, idegen a hely, idegenek a gyerekek, és nem lehet hazaszaladni. Hát így kezdődik. De szerencsére felülkerekedik a kiscsoportosban is az "óvodásöntudat" - és ezzel elkezdődik az óvodai élet, a maga mindennapi kis történéseivel, örömeivel és szorongásaival. Janikovszky Éva vidám, okos, nagy gyermekismeretre valló könyvét - amely számos külföldi kiadást is megért - Réber László derűs, színes illusztrációi egészítik ki.
Vekerdy Tamás - Nagy családkönyv
A Nagy családkönyv olyan nagy formátumú, összegző mű, amelyből a gyermekeiket, unokáikat nevelő szülők, nagyszülők minden kérdésükre választ kaphatnak. Vekerdy Tamás, a Nők Lapja ismert gyermekpszichológusa különleges alapossággal és részletességgel foglalkozik a családban felmerülő szokatlan helyzetekkel és nevelési problémákkal. Tanácsokat kapunk a csecsemőkori gondokra, a későbbi iskolai, kamaszkori furcsaságokra, vagy a válás, eltávozás folytán adódó kétségeinkre. Témáit a szerző - mint mindig - az olvasók leveleiből, tehát a mi tapasztalatainkból és élményeinkből meríti.
Thomas Gordon - T. E. T.
A pedagógus tanít - de nemcsak ő. A szülő, az edző, a főnök, a házastárs is tanítani akar - vagyis hatni a másikra, átadni valamit, amit helyesnek és fontosnak ítél.
Sikerrel tanítani öröm! Jól tudjuk azonban, hogy milyen gyakran jár kudarccal a legnagyobb igyekezet is. Thomas Gordon könyve világsikert aratott, mert arról szól, hogyan taníthatunk eredményesebben: miért tudnak többet és viselkednek érettebben tanulóink, miközben csökkennek a konfliktusok, és több idő marad érdemi munkára.
A Gordon módszer sajátos szemlélet és problémamegoldó eljárások, gyakorlati fogások tárháza. A T.E.T. nem merev szabálygyűjtemény.
Egyetemes érvényű:
-bármilyen életkorú és élethelyzetű fiatal tanításakor
-minden tanulási vagy fegyelmezési problémánál
-bármely iskolatípusban, bölcsödétől az egyetemig
-nemcsak szakképzett pedagógusoknak, hanem a szülőknek is segítséget nyújt.
Aimee Bender - A citromtorta különös szomorúsága
Kilencedik születésnapjának előestéjén a mit sem sejtő Rose Edelstein, az iskolaudvari játékok és a zaklatott szülői figyelem perifériáján létező kislány beleharap édesanyja házi sütésű csokoládés citromtortájába, és rájön, hogy varázslatos képességgel rendelkezik: a süteményben képes megízlelni az anyja érzéseit.
Legnagyobb döbbenetére fedezi fel magában ezt az adottságot, az anyjából ugyanis – az ő életvidám, ügyes kezű, tevékeny édesanyjából – a lemondás és a kétségbeesés íze árad. Az ételek egyszeriben – és életre szólóan – veszedelemmé, fenyegetéssé válnak Rose számára. Bármelyik étkezésnél bármi kiderülhet. A bátyja, Joseph pirítósát képtelen megenni; a sarki pék sütijét harag ízesíti; a szőlődzsem savanyú nehezteléssel teli.
Átokkal is felérő adottsága révén a kislány olyan titkos tudás birtokába jut, amit minden család elrejt a világ szeme elől – az édesanyja családon kívüli életét, az édesapja elhidegülését, Joseph hadban állását az egész világgal.
Ám Rose felcseperedvén mégis megtanulja hasznosítani ezt az adottságát, és rájön, hogy vannak olyan titkok, melyeket még az ő ízlelőbimbói sem képesek érzékelni.
A citromtorta különös szomorúsága sziporkázó mese arról, hogy milyen mérhetetlenül nehéz tiszta szívből szeretni valakit, akiről túlságosan sokat tudunk. A szívszorítóan mulatságos, bölcs és szomorú történet azt bizonyítja, hogy Aimee Bender olyan író, akinek káprázatos prózája a mindennapi élet furcsaságait veszi górcső alá.
Aimee Bender két ízben kapott Pushcart-díjat, 2005-ben Tiptreedíjra jelölték. Számtalan antológiában jelentek meg írásai, műveit eddig tíz nyelvre fordították le. Los Angelesben él.
Bagdy Emőke - Családi szocializáció és személyiségzavarok
Ez a könyv az emberré nevelés társas meghatározottságú folyamatával, a gyermekkori szocializáció családon belül zajló legfontosabb történéseivel, eredményeivel és következményeivel foglalkozik.Az emberformálás társas folyamatában nyomon kíséri azokat a legjelentosebb idoszakokat, amelyekben a gyermek útravalót gyujt a felnott élethez, megtanul szeretni, örülni, ragaszkodni, együttérezni, beletanul az emberi viselkedés követelményeibe, szabályaiba, és kitörölhetetlenül bevési a szülei, családja és személyeskörnyezete által nyújtott viselkedési mintákat.
Vida Ágnes - Babapszichológia
Miért alussza át az egyik csecsemő az éjszakát, és miért riasztja anyját óránként a másik? Miért játszik el magában akár félóráig is az egyik baba, és miért sír azonnal a másik, ha leteszik? Miért mar az arcodba és húzza meg a hajadat a kilenc hónapos, és miért bántja a többi kisgyereket a játszótéren a másfél éves, holott otthon sosem látott ilyet?
Ez a könyv lélektani szempontból mutatja be, hogyan is „működik” a baba, mit érez, miként formálódik a személyisége, milyen veleszületett tulajdonságai vannak, és mi az, amit szülőként mi alakíthatunk.
Miért fontos az, hogy anyaként vagy apaként megértsd a csecsemőkort? Például azért, mert így sokkal könnyebb lesz a helyzeted: tudod, miért viselkedik a gyermeked éppen úgy, ahogy; nem aggódsz azon, vajon „normális-e”, amit csinál; megérted, hogyan fejlődik – és innen már csak egy lépésre vagy egy-egy konkrét nevelési helyzet megoldásától.
Nem kész, konzerv megoldásokat szeretnék átadni neked, mert azokkal már most is tele a padlás. „Hagyja sírni, anyuka” – mondja a védőnő. „Adj neki cumit, nekünk az segített” – mondja a szomszéd kismama. „Szoptasd meg, amikor csak sír” – ajánlja a szoptatáscentrikus internetes portál. De melyik a jó módszer? Sokan a megérzéseikre hagyatkoznak, mások vakon bíznak az orvos, a védőnő tanácsaiban, megint mások csak gyűjtik az információkat, és végül elbizonytalanodnak, mit is kéne tenniük.
Én abban hiszek, hogy nincsenek egyedül üdvözítő módszerek – minden gyerek más, ezért ami az egyiküknél hatásos, az a másiknál hatástalan. És bizony mi szülők is mások vagyunk, a nevelési módszernek tehát nemcsak a gyerek, de a szülő személyiségéhez is illenie kell.
Ez a könyv arról szól, hogyan találd meg az egyensúlyt a gyermek egyénisége, a saját személyiséged és a sokféle módszer között.
Az interneten évente több ezer anyuka kérdéseire válaszolva gyűjtöttem össze azokat a tapasztalatokat, és formáltam azokat a technikákat, amelyeket e könyvben bemutatok.
Vida Ágnes: Babapszichológus, a havi 250 000 olvasóval büszkélkedő Kismamablog és Gazdagmami szerzője. A Kismamablog 2011-ben, a HVG Golden Blog szavazásán elnyerte a legjobb szakértői blog címet.
Ross Campbell - Életre szóló ajándék
A pszichiáter szerző, négy gyermek édesapja, könyvében rávilágít arra, hogy a gyermekünkkel való jó kapcsolat alapja a feltétel nélküli szeretet és elfogadás, ami elengedhetetlen az egészséges személyiségfejlődéshez. Gyakorlati tanácsaiból megtanulhatjuk, hogyan ajándékozhatjuk meg gyermekünket tartósan ezzel az érzéssel.
"Ross Campbelltől megtanulhatjuk, hogyan lehet a gyermeket nemcsak szeretni, hanem jól szeretni, sőt szeretettel fegyelmezni."
Dr. Pálhegyi Ferenc, pszichológus
"Tanít minket, hogy sokszor elég egy szemvillanás, egy vállra tett kéz, egy kérdés, mindegy miről, mert te érdekelsz, fiam. Az a néhány egyszerűnek tűnő tanács, az a néhány szó csodát tehet..."
Miklya Luzsányi Mónika, író, pedagógus, öt gyermek édesanyja
"Mondhat-e még újat a szülőknek egy nevelési tanácsadó könyv? Varázslat kell ahhoz, hogy a hétköznapokban elfásult mamák és papák ugyanúgy szeressék kamasz kölyküket, mint egykor? Ha igen, akkor Dr. Campbell képes erre a varázslatra."
A boldog család c. lap
Dr. Campbell neveléssel foglalkozó könyvei több mint 150 ezer példányban jelentek meg magyarul.
Jean Liedloff - Az elveszett boldogság nyomában
Venezuela dzsungeleiben egy fiatal amerikai felkeresi a ma is kőkorszaki körülmények között élő jekána indiánokat. Ezeknek a "vadembereknek" a szemmel látható boldog és kiegyensúlyozott élete lenyűgözi, és két és fél évet tölt el a törzsnél. Az ott töltött hónapok során egyre inkább az kezdi érdekelni, hogy mi az oka annak, hogy az indiánok annyival boldogabbak nálunk civilizált embereknél. Az első meglepő megfigyelése, hogy a jekánák nyelvéből hiányzik a munka kifejezés, és ezzel együtt mindaz, amit mi munka alatt értünk: a muszájból, erőfeszítések árán végzett tevékenység, kevés élvezettel. Számukra minden tevékenység öröm, a megerőltető tennivalók közben vicceket mesélnek egymásnak, és jókat szórakoznak. Minden tevékenységük közben saját jól-létüket növelik. Ha a szomszédos törzsekkel üzletelnek, a jó kapcsolat megőrzése mindig fontosabb számukra, mint a jó alku. Jean Liedloff az indiánok boldogabb életének kulcsát a csecsemőkkel és a gyermekekkel való bánásmódban találja meg. A kontinuum (folytonosság) elve az evolúció alatt kialakult emberi szükségleteket jelenti. Az indiánok a gyerekek eredeti szükségleteit követik, azokat az igényeket, amelyeket a csecsemő magával hozott. A gyermeket mindenhova magukkal viszik, ott van, ahol az élet zajlik, és folyamatosan karban, illetve hordozókendőben tartják. Az újszülöttet nem hagyják egyedül akár alszik, akár ébren van, és legfőképp akkor nem, ha sír. A folyamatosan karban tartott csecsemő azt érzi, hogy minden rendben van, hogy alapvetően jó és szívesen látott vendég a családban. A csecsemő, majd később a kisgyermek is az édesanyával - vagy édesapával, nagymamával, testvérrel - van nappal, éjjel pedig az anya mellett alszik. A rácsos ágy, a külön szoba, a járóka, a babakocsi nem létezik. A civilizált ember inkább az eszére, mint az ösztöneire hallgat. Pedig a kisbabákkal való törődésben nincs helye az intellektusnak - állítja Liedloff. Ahogy az anyaméhben minden az elvártaknak megfelelően történt, a csecsemő a továbbiakban is számít rá, mondhatni biztos benne, hogy a történések megfelelnek elvárásainak. Ez azonban a modern világban szinte soha nem következik be. Mi történik akkor, ha ezek a magunkkal hozott elvárások nem teljesülnek, ha az ember ösztönös igényei nem elégülnek ki? Vajon hiányzik-e ez későbbi életünkben, tovább tudunk-e lépni, képesek leszünk-e egyáltalán egy boldog, kiegyensúlyozott életre? A könyv pszichológus szerzője megfigyelései alapján írja le a kontinuum-elvet, amelyben a boldogság nem egy elérendő cél, hanem egy természetes állapot.
Cziegler Orsolya - Én? Te? - Mi!
"...E könyv, amelyet az olvasó a kezében tart, nem a "helyes gyermeknevelés" megmásíthatatlan szabályainak gyűjteménye - hiszen a szülő és a gyermek kapcsolatát a résztvevők karaktervonásai nagyon is egyénivé teszik. A felnőtt tehát saját helyzetének és tulajdonságainak ismeretében, akár felül is bírálhat egy-egy ajánlatot - például dönthet arról, hogy alkalmanként befekteti-e kisbabáját a szülői ágyba, vagy megszoptatja-e éjszaka is, ha a csecsemő nyugtalan.
Azt az atmoszférát azonban, amit Cziegler Orsolya könyve sugároz, feltétel nélkül követendőnek tartom, hiszen a harmonikus gyermekkor, a kiegyensúlyozott és szeretetteljes szülő-gyermek kapcsolat az egészséges és eredményes felnőttkori életvezetés egyik alapfeltétele."
Ranschburg Jenő
Spitzer Gyöngyi (Soma Mamagésa) - Nemek igenje
Nem tudom megmondani, honnan jött és jön az a hatalmas hajtóerő, ami tulajdonképpen egész fiatal korom óta arra ösztönöz, hogy segítsek másokat felszabadítani, vagy ráébreszteni arra, hogyan könnyíthetnek az életükön. (Ezt nyilván a saját életemben kellett először megélnem, szükségem is volt rá…) Ehhez kaptam még egy jó adag gondoskodásszükségletet is. (Úgyhogy ezek után joggal el is neveztem magam „mamagésának.”)
Évtizedek óta leginkább a szabad akarat és a Sors egymáshoz való viszonya és ennek a megélése foglalkoztat. Végletesen habzsoltam mindazt, amit nőként megélhettem. Így hát megéltem saját magam felszabadítását is. Eleinte ösztönösen, később tudatosan, és igen intenzíven tettem azért, hogy Igen-t mondjak a saját nemiségemre, és kiteljesedjek nőiségemben. Az élettapasztalat mellé jöttek a különféle spirituális beállítottságú olvasmányok (amióta az eszemet tudom, mindig vonzódtam a transzcendentálishoz…), az elmúlt 6 évben pedig a pszichológia tanulmányok is. Ezt a hármat ebben a könyvben, amiben egy mese-novellám, majd 3 előadásom hangzik el, én úgy mixelem össze, mint a fondüben az összeolvasztott sajtokat.
Könyvemnek azt a címet adtam, hogy: Nemek IGENje. Mert mennyi mindenre mondunk nemet, és persze igent is, együtt, mi emberek, és különállóan férfiak és nők!
Az első rész egy mesenovella-féle, a könyv további része pedig 3 előadást fog csokorba. Az elsőben a féltékenységre és a birtoklásra mondunk nemet, illetve igent mindarra, ami segít kilépni ebből. A másodikban az önállóság és önállótlanság, a harmadikban pedig az új, az új dolgok megélése, és az újra való megnyílás a témám.
Bár ezek időben is különálló előadások voltak, mégis szoros összefüggésben állnak egymással, ami a fejezetek olvasása során ki is derül majd.
Szándékom szerint a három előadás úgy van felépítve, hogy a végén erőt kapjunk ahhoz, hogy igent mondjunk mindarra, ami a szabad akarat törekvése által közelebb vihet minket önmagunkhoz, női és férfi létünk örömteli megéléséhez a jelenben.
Vekerdy Tamás - Kicsikről nagyoknak 1.
A neves pszichológus könyve a kezdetektől az iskoláskor küszöbéig kíséri el a gyereket – és vele együtt a szülőt – azon az érdekes, izgalmas, olykor fárasztó, mégis nagyon szép felfedezőúton, amelynek során a kicsiből nagy lesz. Segít felismerni a buktatókat, és megmutatja, hogyan tehetjük ezt az időszakot olyanná, hogy a gyermekünk érzelmileg és értelmileg minél kiegyensúlyozottabban fejlődhessen. Tanácsai hozzásegítenek ahhoz, hogy a kisgyerekkor ne csak a gyermeket, de a szülőt is életre szóló élményekkel gazdagítsa.
„Csak a sokat és jól játszó kisgyerek tud majd jól és elmélyülten gondolkozni.”
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 6-9 éves korig
Szülőnek lenni mindig más! Amikor gyermekünk „nagy” lesz, megváltozik a mi életünk is. Egyre önállóbbá válik, és nekünk is biztatnunk kell erre, hiszen nem lehetünk mindig mellette. Az iskolában új elvárásokkal találja szemben magát, és nem mindig könnyű megfelelnie. A leckeírás és a gyakorlás sem megy mindig „simán”. Hogyan segíthetünk gyermekünknek? Mit tehetünk, ha nem szereti az iskolát? Miért nincs barátja? Baj, ha túl élénk, és az is baj, ha túl jó? Csak nem hiperaktív?
A Pszichotrükkök 6-9 éves korig a kisiskolások szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat.
Berg Judit - Hisztimesék
Hisztizik a kisgyerek - nem akar öltözködni, ebédelni, rendet rakni, vagy éppen csak fel szeretné hívni magára a figyelmet. A könyv meséi válsághelyzetben születtek: síró-rívó, hisztiző kisgyerekei megnyugtatására találta ki őket a szerző. A kedves, rövid kis történetek a mindennapok apró, de sokszor megoldhatatlannak tűnő nehézségeit segítenek áthidalni a 2-4 éves apróságoknak és szüleiknek.
A gyönyörű illusztrációk és rövid párbeszédek az állandóan lapozni vágyó, türelmetlen gyerekek számára is felolvashatóvá és élvezhetővé teszik a meséket.
A kötet elején - bevezetés helyett - egy szülőknek szóló, bátorító-vigasztaló "igaz mese" található. A könyv végén pedig egy ráadásmese, amelynek semmi különös tanulsága nincs, egyszerűen a derűs pillanatokra való.
Horváthné Csapucha Klára - Szabóné Nemes Magdolna - Wittmann-né Dúzs Margit - A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában
A gyermekek fejlesztési lehetőségei közül kiemelkedő helyen kell számításba vennünk a vizuális nevelést és a barkácsolást, mert e tevékenységek az óvodai nevelés irányelvei mentén fejtik ki pozitív hatásukat.
Az óvodai nevelési folyamatnak három fontos része van: a tapasztalatszerzés, az elemi általánosítások és a gyakorlás. Ezeket az egymásba fonódó tevékenységeket a gyerekekkel végzett valamennyi nevelési területen megfigyelhetjük és alkalmazzuk, de a vizuális nevelés, a barkácsolás során végzett játékok bizonyulnak a leggazdagabb lehetőségeknek a cselekvéses tapasztalatszerzésre.
Az óvodai vizuális nevelés feladata az esztétikai fogékonyság kialakítása, az esztétikai érdeklődés felkeltése és az, hogy az esztétikai élményeket észrevegyék és befogadják a gyerekek. A barkácsolás tevékenysége ebben is nagy figyelmet igényel a pedagógustól.
A könyv szerzői nagy hangsúlyt fektettek az anyagok csoportosítására, egymással variálhatóságára. Törekedtek az egyszerűségre, hogy minden óvodában meglévő, vagy könnyen beszerezhető anyagokkal dolgozhassunk. Mégis legfontosabb elvük a szép, esztétikai élményt is nyújtó darabok elkészítése volt! Minden technikánál feltüntették a felhasznált eszközöket, kellékeket, mert ez megkönnyíti a pedagógusok tervező munkáját.
Berg Judit - Meseleves
Akármit főz, akármit mond az anyukája, nem eszik a gyerek. Vagy eszik ugyan, csak éppen az egészséges ételeket képtelenség belédiktálni: se zöldség, se gyümölcs. Szinte minden szülő találkozott már ilyen nehezen kezelhető élethelyzetekkel, amelyek megoldásához segítséget nyújthatnak Berg Judit új könyvének kedves történetei.
A remek illusztrációk és rövid párbeszédek az állandóan lapozni vágyó, türelmetlen gyerekek számára is felolvashatóvá és élvezhetővé teszik a meséket.
A kötet elején egy a szülőknek szóló, bátorító-vigasztaló ,,igaz mese” olvasható. A könyv végén pedig egy ráadásmese az önérzetes Répa vitézről és a friss, finom zöldségek lázadásáról a rossztermészetű szakács ellen.
A Meseleves a nagysikerű Hisztimesékkel megkezdett „problémamegoldó” sorozat új kötete.
Simone Cave - Caroline Fertleman - Az okos baba
"A kislányom még a pocakomban volt, amikor a közös játékot elkezdtem vele. Megkocogtattam a hasam, vagy énekeltem, dúdoltam neki, és ő mindenre mozgással, forgolódással válaszolt. Tudatta velem, hogy hallja, érti, mit csinálok, és nagyon várja már, hogy ezt a remek mókát a pocakon kívül is folytassuk. Nem is álltam le a játékkal a születése után, azóta sem telik el úgy nap, hogy ne próbálnánk ki, fedeznénk fel közösen valami új dolgot. Erre a könyvre azért figyeltem fel, mert megmutatja, hogy felesleges a boltba rohanni drága játékokért, hiszen egyszerű, otthon fellelhető eszközökkel is leköthetjük csöppségünk figyelmét. A játék által pedig nemcsak szórakozik, hanem tanul és fejlődik is. Összehangoltabb lesz a mozgása, érettebbé válnak az érzékszervei, igénye lesz a beszédre. Általában véve a figyelme kinyílik a világra. Drága szülők, ragaszkodjatok hát ti is a közösen eltöltött, hasznos programokhoz, mert a mi legdrágább kincseinknek a legnagyobb örömet az jelenti, ha veletek együtt fedezhetik fel a világot. Platón már rég megmondta: Tudod-e, hogy a kezdet a legfontosabb, általában is, de különösen a fiatal és zsenge lényeknél? Hiszen leginkább ilyenkor lehet őket formálni, s ilyenkor vésődik beléjük az a forma, amelyet bennük kialakítani vágyunk. Mindenkinek jó játékot kívánok!" - (Gombos Edina)
Ez a hiánypótló kötet a 0-2 éves gyermek megfelelő értelmi-érzelmi fejlődéséhez szükséges szülői támogatás kialakításához nyújt elméleti hátteret és kézzelfogható ötleteket.
B. Méhes Vera - Montessori pedagógiai rendszere és alkalmazása az óvodában
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.