A kötet tematikusan csoportosított gyakorlatai, feladatai a tanuláshoz nélkülözhetetlen általános képességeket fejlesztik: a koncentrációs képességet, a beszédképességet, a hatékony olvasás képességét, az emlékezőképességet, a gondolkodóképességet és a szellemi életben való tájékozódás képességét. Emellett konkrét tanulási módszereket is javasolnak; helyes, ökonomikus tanulási szokások kialakítására buzdítják a gyerekeket.
Kapcsolódó könyvek
Lomb Kató - Így tanulok nyelveket
Ha valahol nyelvismereteimre kerül a szó, az emberek mindig ugyanazt a három kérdést intézik hozzám. Én mindig ugyanazokat a válaszokat adom. Ezt a könyvecskét azért írtam meg, hogy kollektíven felelhessek rájuk. 1. kérdés: Lehet-e tizenhat nyelven tudni? Válasz: Nem, nem lehet. Legalábbis egyforma színvonalon nem. Anyanyelvem csak egy van: a magyar. Az orosz, angol francia és német a magyarral egyszerre él bennem. Ezeket bármely kombinációban, azonnali "váltással" fordítom egymásra. Olasz, spanyol, japán, kínai vagy lengyel nyelvi feladatok esetén fél napot szoktam szentelni jegyzeteim átnézésre és a tanultak felfrissítésére. A többi hat nyelven csak szép- és szakirodalmi fordítási gyakorlatom van. 2. kérdés: Miért nem vállal nyelvoktatást? Válasz: Nem ez a mesterségem. A tanításhoz nem elég, hogy az ember egy sereg nyelvet elsajátított. Ha a statisztikai adatok gyűjtőiben több humorérzéket sejtenék, az összeíróívek "foglalkozás" rovatába azt írnám: "nyelvtanuló". A tanítás más szakma. Biztosan van a világon sok szerencsétlen ember, aki több hasműtéten esett át. Mégsem adná senki kezükbe a kést azzal, hogy annyi tapasztalatot szereztek, most már nyugodtan elvégezhetnek maguk is egy operációt. 3. kérdés: Kell-e nyelvtehetség ahhoz, hogy az ember ennyi nyelvet meg tudjon tanulni? Válasz: Nem, nem kell. A művészeteket kivéve minden emberi tevékenység eredménye az érdeklődés intenzitásától és a befektetett energia mennyiségétől függ. Aki szívesen bolyong a szavak és gondolatok erdejében, az biztosan célhoz ér. Saját tapasztalataimból szűrtem le ezt a következtetést; megfigyeléseimről szeretnék beszámolni e kis könyvecskében. Fogyatékosságai az én hibámból születtek. Érdemeiért azoknak jár elismerés, akiket idéztem. Olvasóimnak szeretetébe ajánlom. Lomb Kató
Werner Metzig - Martin Schuster - Tanuljunk meg tanulni!
Álmunkban tanulni? Ez csak hiú remény. Azonban arra, hogy miként könnyíthetjük meg a tanulás fáradságos munkáját, választ kaphatunk a szerzők izgalmas, olvasmányos, ugyanakkor tudományos alapossággal megírt könyvéből. Aki szeretné elsajátítani a hatékony tanulás módszereit, az ebben a könyvben megtalálja a különböző tanulási stratégiák átfogó ismertetését. Olyan módszerekkel ismerkedhet meg, amelyeket a legkülönfélébb tanulási szituációkban alkalmazhat a hitelkártyával történő vásárláshoz szükséges PIN-kód megjegyzésétől egészen valamely tantárgy terjedelmes vizsgaanyagának bevéséséig. A könyv olvasója választ kaphat arra a kérdésre is, hogy miként győzheti le a tanuló a sikertelenségtől való - és gyakran a tanulást is megbénító - görcsös félelmet.
Szepesi Nikolett - Én, a szexmániás
Dokumentumregény? Vagy erotikus iromány? Esetleg önéletrajz? Szepesi Nikolett olimpikon zavarba ejtő botránykönyvében nem csak a főhős valóságos személy, hanem mindenki más is.
Csábítások és elcsábulások. Mámoros orgiák és megalázó pofonok. Szerelmek és tragédiák.
Az olimpikon megdöbbentő őszinteséggel ír a sztársportolók világáról, arról a közegről, amelyet az átlagember eddig csak kívülről és kellő áhítattal figyelt. Több ez, mint egyszerű életrajz – inkább valamiféle korrajz, a mai huszonévesek zaklatott, felszínes örömökkel és kapcsolatokkal teli világáról.
Sokkoló valóság.
Egy 26 éves lány útkeresése.
Oroszlány Péter - Tanulásmódszertan
Franklin Benjámin szerint a zsenialitás 1% tehetségből és 99% szorgalomból jön létre. Valószínűleg van egy kis túlzás ebben az állításban, mégis jól kifejezi a szándék, az erőfeszítés és az akarat jelentőségét szellemi képességeink kibontakozásában. Ahogy haladsz előre a különböző iskolafokokon, egyre inkább érvényes ez a megállapítás, mert növekszik a tananyag, és egyre kevesebb a gyakorlásra szánt idő. A tanulásban szinte magadra maradsz, ezért nem közömbös, hogy milyen módszerrel tanulsz, és mennyi időt töltesz elmélyült tanulással.
A tanulás megtanulása halaszthatatlan feladatod, amikor belépsz az iskola kapuján. Könyvünk ezt a feladatot kívánja segíteni. Tanáraid is sokat segíthetnek, azonban mégis arra biztatunk, hogy magad láss hozzá a könyv feldolgozásához. A tanulásban ugyanis a legnagyobb jelentősége az aktivitásnak, a kedvvel végzett munkának van – ha a tanulás számodra kényszerrel, a helyzet passzív elszenvedésével jár, kevés maradandó tudásra számíthatsz. A tanulás nem öncél, és nem is az érvényesülésért vívott küzdelem eszköze, hanem lehetőség arra, hogy az emberlét teljességét megélhesd, és ezáltal emberségre, az idő haladásával pedig megtartó bölcsességre juss. Ebből a bölcsességből a memoriterek egy része is ízelítőt ad, más részük viszont szépségével gyönyörködtet, és érzelmekben gazdagít, ugyanakkor mindkettő próbára teszi akaratodat is. Értelem, érzelem és akarat, a három együtt adja lényed harmóniáját.
Talán meglepő számodra, hogy egy tanulással foglalkozó könyv énekekkel kezdődik. Ha megtanulsz a hangokra, bármilyen hangra figyelni, nem lesz kérdés számodra, miért életreszóló ajándék minél több dal ismerete és a dalos kedv. Figyelem nélkül semmit nem tudhatsz meg a világról. Ezért találsz sok figyelmi gyakorlatot a könyvben – ha kitartóan végzed őket, az elmélyülés, a valamibe való belemerülés képességét erősíted magadban. A szép beszéd és a pontos fogalmazás lehetővé teszi, hogy másokkal kedvedre való kapcsolatokat építs ki. Gondolataidat szavakkal tudod a legárnyaltabban kifejezni, beszédedben nyilvánul meg legelevenebben, hogy ki vagy és mire törekszel. A beszédhez a szavakat olvasással gyűjtheted a legeredményesebben. Az élőbeszéd a hatalmas magyar szókészlethez képest kevés szót használ – ha csak erre hagyatkozol, nem leszel jó szövegértő. Pedig az írott szöveg hordozza legteljesebben az emberiség kultúráját, ezért ha nem válik kincseddé a könyv, nemcsak a tanulásban lesznek nehézségeid, hanem szellemi fejlődésed is belefullad a hétköznapiságba. Az emlékezet segít abban, hogy amit már tudsz, eszedbe is jusson. A bevésési és felidézési módszerek használata jelenti a legnagyobb segítséget a mindennapi iskolai munkában. Ha ezeket a módszereket jól begyakorolod és használatukat napi szokásoddá teszed, a számodra oly fontos sikerek sem maradnak el.
Önmagadban csak akkor jutsz előbbre, ha időnként tükörbe nézel, hogy lásd magad. A tanulással kapcsolatos önismerethez segítenek hozzá az önvizsgálat kérdőívei. Tekintsd ezeket saját magad felfedezéséhez fontos eszközöknek.
Dr. Paul E. Dennison - Gail E. Dennison - Észkapcsoló agytorna
Nagyon sok jó adottságú gyereknek azért okoz a tanulás gondot, mert agyuk bizonyos esetekben egyszerűen "kikapcsol".
Tudjuk, hogy agyunk mozgatja testünket. De vajon visszafelé nem működik ez a kapcsolat? Testünk mozgása nem tudja-e bekapcsolni agyunk egyes részeit? Ha igen, úgy elég néhány "megfelelő" mozdulat, és agyunk "kikapcsolt" területét újra aktívvá tudjuk tenni.
Az AGYTORNA ezt az elméleti lehetőséget a mindennapok gyakortalával tette a mondern agykutatás eredményeinek alkalmazásával. Olyan "megfelelő" mozgásokat tanít, amelyek agyunkat nyitottá teszik új dolgok befogadására. A tanulás így többé nem fárasztó kötelesség, hanem egy velünk született képességünk örömteli felfedezése.
Vekerdy Tamás - Az iskola betegít?
Az élet dolgai
Szülők, tanítók, intézmények - csak mellékszereplői a népszerű pszichológus, Vekerdy Tamás írásainak, "főhőse" ezúttal is az egyszeri és megismételhetetlen adottságokkal bíró individualitás, a gyermek. Az írások a felelősségről szólnak, legyen bár témájuk a pedagógusi és szülői szerep, a család, az értékszocializáció, a tanszabadság vagy a drogfogyasztás.
Pál Ferenc - A szorongástól az önbecsülésig
A szorongásaink, aggodalmaink, nehézségeink és gyöngeségeink rettenetesen megkeseríthetik az életünket. Hiába szeretnénk fejlődni, növekedni, a sebeink, a zavaraink akadályoznak minket és kapcsolatainkat, de a munkánkat is. Amikor akadozik az élet bennünk és körülöttünk, amikor azt gondoljuk magunkról, hogy velünk valami nincs rendben, éppen akkor van igazán szükségünk az önbecsülésre.
Az önbecsülés az emberi élet egyik alapértéke. Általa vagyunk jóban önmagunkkal, érezhetjük jól magunkat a bőrünkben, és lehetünk érdekes társaság magunk számára. Az önbecsülés tesz alkalmassá arra, hogy megfelelő társat találjunk magunknak, akivel kölcsönös meghitt kapcsolatban lehetünk. A megfelelő önbecsülés segít megvédeni magunkat, és nem engedi, hogy rosszul bánjanak velünk. Megalapozza a hiteles kommunikációt, és alkalmassá tesz az együttműködésre érzelmileg nehéz helyzetekben is.
Az önbecsülés segít, hogy ne vegyünk több terhet magunkra, mint amit az élet valóban nekünk szánt, de ami a miénk, azt képesek legyünk hordozni. Az önbecsülés révén tudjuk kihozni magunkból a legjobbat, és elviselni vereségeinket. Az önbecsülés által tisztelhetjük magunkat akkor is, ha gyöngének bizonyultunk. Szilárdságot biztosít, hogy ne akarjunk mindenkinek megfelelni, és megerősít, ha valaki nem fogad el minket. Az önbecsülés széppé teszi az életet, mert segít fölfedezni mások értékeit, és megbecsülni mindazt, amit kapunk.
Ráadásul az önbecsülés sok pénzt takarít meg nekünk, hiszen nem szorulunk rá arra, hogy tárgyakon keresztül, birtoklás révén bizonygassuk magunk előtt is, hogy érünk valamit. Az önbecsülés hozzájárul a boldogsághoz azáltal is, hogy mindig lesz egy barátunk, akire számíthatunk, aki együttérzéssel fordul felénk - mi magunk. Az önbecsülés sok szorongástól és aggodalomtól szabadít meg, gyógyítja a sebeinket, és lehetővé teszi, hogy egészségesen és önfeledten éljünk. Segít, hogy szembenézzünk a realitásokkal, még ha fájdalmas is.
Az önbecsülés föltárja, hogy a szívünk mélyén lakik bennünk valaki, aki sokkal több, mint amit valaha is reméltünk.
Vekerdy Tamás - Gyerekek, óvodák, iskolák
Mire van szüksége a gyerekemnek - hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki - ha tehetem? Miért?
És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor "építem a jövőjét")?
Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda, vagy az iskola követel tőle?
Az ismert és kedvelt pszichológus a gyermeknevelésről, iskolaválasztásról ír a sorozat legújabb kötetében.
Christian Grüning - Az eredményes tanulás titka
Az eredményes tanulás titka többrétű: motiváció; koncentráció; stresszmenedzsment; időgazdálkodás; memória. A könyv gyakorlatainak elvégzése után gyorsabban és - ami még fontosabb - értőbben fogunk tudni olvasni (gyorsolvasás). A komplexebb információkat is könnyen az agy működési szabályainak megfelelően tudjuk majd feldolgozni, és fáradság nélkül hozzá tudjuk kapcsolni a már meglévő tudásunkhoz (elmetérképezés). Az így megszerkesztett tudás könnyen újraszerkeszthetővé válik, hogy a kellő pillanatban rendelkezésre álljon (memorizálási stratégiák és mnemotechnika). Ezt a folyamatot erősíti a helyes időgazdálkodás. Megtanuljuk, hogyan javítsuk koncentrációképességünket, és hogyan alakíthatunk ki erős motivációt a fontos feladatok elvégzéséhez. És mindezt lehetőleg stresszmentesen. Hihetetlenül hangzik, ugye? A szerző már egyetemi tanulmányai alatt létrehozta saját, továbbképzéssel foglalkozó egyesületét. Egy tehetséggondozó alapítványnál gyerekeket készített fel a memória-világbajnokságra, ekkor kezdett el a hatékony tanulási- és munkatechnikák területével elmélyülten foglalkozni. A képzési intézet vezetői feladatai mellett egyetemi docensként és gazdasági mediátorként tevékenykedik.
John Elder Robison - Nézz a szemembe
John Robison egészen kiskora óta vágyott arra, hogy az emberek szóba álljanak vele és minél többen vegyék körül. Különc szokásainak köszönhetően azonban – kerülte a szemkontaktust, előszeretettel mondott illetlen vagy nem oda való dolgokat, darabjaira szedte a rádiókat és másfél méteres lyukakat ásott a földbe, amelyekben az öccsét, Augusten Burroughs-t egrecíroztatta – kamaszkorára már mindenki antiszociális csodabogárnak könyvelte el. Negyvenéves volt, amikor az autizmus egyfajta megnyilvánulását, az Asperger-szindrómát diagnosztizálták nála. Ez a felismerés gyökeresen megváltoztatta a magáról és a világról addig alkotott képét. Önéletrajzi ihletésű könyvében Robison megindítóan és helyenként fekete humorral fűszerezve ír az életéről. Arról, miként jutott el oda, hogy a legendás KISS együttes füstokádó gitárjainak tervezőjéből mára felelős munkaadó és családapa lehessen. Különös, tekervényes történet az övé. Helyenként azt érezhetjük, mintha egy másik bolygóról jött volna. Legtöbbször viszont inkább azt, hogy ellenállhatatlanul és mélyen emberi.
Csíkszentmihályi Mihály - Flow - Az áramlat
Flow - a szó angolul folyást, áramlást, lebegést jelentett egészen e könyv 1990-es megjelenéséig. Azóta már egy pszichológiai fogalmat jelölő tudományos kategória is, és egyben olyan szakkifejezés, amely egyre inkább a művelt köznyelv részévé válik.
Nem csak az angolban: közel egytucatnyi nyelv szókészletét gyarapítja, a fordítási kísérletek ugyanis, bár voltak közöttük nagyon szellemesek, szinte egy nyelvben sem honosodtak meg.
Flow - mondják németek és japánok, talán nem véletlenül, hiszen e könnyen kiejthető szó hangulatával is kifejezi azt a szellemi állapotot, amelyet jelöl.
A boldogság keresése az ember alapvető törekvése, az ideális életről való elmélkedés egyidős a filozófiai gondolkodással. Mi is az, ami az embert boldoggá teheti?
Csíkszentmihályi Mihály ezt az ősi problémát választotta kutatása tárgyául.
A modern pszichológia vizsgálati eszközeinek széles skáláját felhasználva több mint két évtizeden keresztül gyűjtötte az adatokat elmélete kidolgozásához. E tudományos munka eredménye a tökéletes élmény elmélete, melyet e könyv most a szélesebb olvasóközönség számára is bemutat.
Csíkszentmihályi professzor hosszú ideig a Chicagói Egyetem pszichológiai tanszékét vezette. A Flow-t megelőzően már több világsikert megért könyvet írt. Az életmű egyes darabjait összeköti az értelemmel megélt alkotó élet jellemzőinek kutatása.
Betty Edwards - Jobb agyféltekés rajzolás - Munkafüzet: gyakorlati útmutató a rajzolás öt alapelemének elsajátításához
A rajztanulás sokban hasonlít valamely sportág vagy a hangszeres játék elsajátításához. Ha már tudjuk az alapokat, a fejlődés csakis a gyakorláson múlik. De mit és hogyan gyakoroljunk? Ebben segít a Jobb agyféltekés rajzolás c. sikerkönyv szerzőjének most megjelenő munkafüzete.
A szerző célja, hogy átfogóan és hatékonyan segítse a rajzolás öt alapvető készségének elsajátítását. A negyven gyakorlat között vannak ismerős módszerek (például a megfordított rajzolás), de az egyes rajzkészségek kapcsán sok új téma is megjelenik. Mindegyik feladatnál megtalálható a szükséges eszközök listája, ezt rövid bevezető, mintarajzok ill. a gyakorlatot követő jó tanácsok egészítik ki. Az előre elkészített keretek rajzlapként is felhasználhatók. A könyv túllép a ceruzával készített önarcképeken: a gyakorlatok során új témák (csendélet, tájkép, fantáziarajz) és új eszközök (toll, tus, szén, rajzkréta) is előkerülnek. Az olvasó a füzet végén egy műanyag képsíkot/keresőt talál, amely komoly segítséget nyújt a térhatású rajzok készítésében.
Dr. Betty Edwards a Long Beach-i California State University nyugalmazott művészettanára, a művészet, oktatás és az észlelés pszichológiájának témakörében szerzett doktori címet. Rendszeresen tart előadásokat egyetemeken, művészeti iskolákban és cégeknél (pl. a Walt Disney Company és az Apple Computer). Betty Edwards a Kalifornia állambeli Santa Monicán él.
Balogh László - A tanulási stratégiák fejlesztésének pszichológiai alapjai
Napjainkban mind gyakrabban megfogalmazott probléma, hogy az iskolákban az átadni kívánt információ egyre nagyobb tömegűvé válik, miközben a diákok alig vagy egyáltalán nem tudnak megbirkózni a tananyaggal. Nehéz helyzetben van a pedagógus és a tanuló egyaránt. Szorít a tanterv, kevés idő jut az ismétlésre, az ismeretek elmélyítésére, a gondolkodásra. A valódi tudás megszerzése helyett a hangsúly egyre inkább a szövegtanulásra tolódik. Csak szóban fogalmazódik meg az, hogy a megtanult ismeretek nem arra valók, hogy visszamondjuk őket. A valódi cél az, hogy az iskolákból kikerült emberek új helyzetekhez tudjanak alkalmazkodni, ismeretlen problémákat tudjanak megoldani, más szóval képesek legyenek eligazodni a világban. A kérdés nem az, hogy mennyit tud a diák, hanem az, hogy átlátja-e a problémákat. A pedagógus szerepe az kellene, hogy legyen, hogy rendszert adjon, olyan keretet, melyben az információk elrendezhetők. Be kell vezetni a diákokat a hatékony információfelvétel és a hosszú távú megőrzés gyakorlatába. Ez a pedagógustól komoly felkészültséget igényel. Kevés esély van arra, hogy ösztönösen, minden külső segítség nélkül meg tudjanak birkózni ezzel a nehéz feladattal. Ahhoz, hogy az iskolai tanítás valóban hatékony legyen, fontos, hogy a tanárok tisztában legyenek a tanulás törvényszerűségeivel, képesek legyenek diákjaikban megfelelő tanulási módszereket kialakítani. A tanulók nagy része ugyanis nem rendelkezik megfelelő tanulási stratégiákkal, ami a tanulási idő megnövekedéséhez és alacsony színvonalú információfeldolgozáshoz vezet. Ma az iskolában csupán arra biztatják a tanulókat, hogy sajátítsanak el egy tananyagot, de nem sok segítséget kapnak ennek kivitelezéséhez. Így ki-ki magának alakítja ki tanulási módszereit, mely vagy hatásos, vagy nem.
Geoffrey A. Dudley - Gyorsolvasás
Ez a könyv hozzásegíti, hogy saját erejéből megduplázza az olvasási sebességét, mégpedig úgy, hogy semmit sem veszít el a szöveg értelméből. A könyvben találhatóak koncentrációs gyakorlatok, tesztek és gyakorlatok az olvasási sebesség növeléséhez, módszerek szókincsünk bővítésére, és gyakorlatok az olvasás ritmusának javítására.
Michail Kuziak - Slawomir Rzepczynski - Tanuljunk meg írni!
Írástudó az, akinek nem réved órákig a semmibe a tekintete, ha meg kell írnia egy esszét, aki nem játszik százegy pasziánszot a számítógépén, ha meg kell fogalmaznia egy kérvényt, aki nem mered riadtan az üres papírra, ha kedvesének szerelmes szavakat szeretne küldeni. Írástudó az, aki tud bánni a betűkkel, akinek nem okoz gondot, ha szavait papírra kell vetnie.
Janikovszky Éva - Örülj, hogy lány!
Van, amit az ember előre megérez. Különösen akkor, ha babát vár. Nem voltam kíváncsi, hogy mi lesz, mert tudtam, hogy nekem csak fiam lehet. De amikor meghallottam, hogy én most már igazán anyuka vagyok, és kislányom van, eszembe se jutott, hogy fiút vártam, csak annak örültem, hogy végre megszületett és egészséges, és amikor fölsírt, tudtam, hogy csak ő lehet a mi gyerekünk, senki más. Hogyan is lett volna fiú, mikor kislány!
Frans Carlgren - Szabadságra nevelés
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
László Zoltán - Hiperballada
A fiatal szerzőnek számos novellája jelent meg a Cherubion SF-antológiák, az Átjáró és a Galaktika hasábjain. Első regénye egy alternatív történelmi valóság 2019-ébe vezeti el az olvasót, ahol nem történt meg a rendszerváltás, és a Szovjetunió minden szempontból vezető világhatalomnak látszik.
2019 tele: Grund, a budapesti neuroklinikán új emberré varázsolt háborús veterán kilép a Hungária körút holoreklámos forgatagába, hogy felkeresse titokzatos jótevőjét, aki egy bizonyos szívességet kérne tőle meghitelezett életéért cserébe.
Melinda, a huszadik századi bevásárlóközpont helyét elfoglaló lerobbant iparkörzet, a Hiper sodródó lakója kétségbeesetten szabadulna drogos tartozásait behajtani akaró ismerőseitől, így későn döbben rá: gyanús adásvételi ügyletei a szokottnál sokkal komolyabb - és gyilkosabb - felek párharcába keverték.
Kemal, az Oszmán Csillaga űrállomást uraló roppant hatalmú muszlim dinasztia szökött örököse, aki a Mare Frigoris szélébe vájt, elhagyott holdbázison húzza meg magát, ráébred: félőrült segítője, Pierr málladozó múltja olyan titkokat rejt, melyek gyökereiben forgatják föl életét.
A Hiperballada hőseinek sorsa - induljanak bár a Magyar Népköztársaság mongol üzletemberektől, kirgiz utcai árusoktól nyüzsgő futuroszocialista fővárosából vagy orbitális magánűrállomásról - lassan, ám elkerülhetetlenül fonódik egymásba egy titokzatos műalkotás körül, mely alapjaiban képes megrázni a két szuperhatalom szembenállásába belefásult világot.
A Hiperballada alternatív jövőjében sosem volt rendszerváltás; a szovjetek látszanak a technológiai verseny nyertesének, ők uralják az űrversenyt és a legfejlettebb számítógépek által megteremtett virtuális valóságokon keresztül állampolgáraik gondolkodását is. A Hálózati Hatóság, a memex, a szintetikus drogok, a szovjet Adatközpontok, az Amerikai Atomcsapás Mártírjainak szentelt emlékmű, vagy Ánya Kuger, a moszkvai kiberhősnő világa nem − vagy nem teljesen − a miénk. Ám a látszólag eltérő felszín mögött, ha gondosan figyelünk, saját valónkat pillanthatjuk meg.
C. Neményi Eszter - Halmos Istvánné - Varga Tamás - Játsszunk matematikát!
Az első rész tartalma
Bevezetés gyerekeknek 5
Bevezetés felnőtteknek 7
Folyamatábrák 9
Sorrend megállapítása 9
Döntések 11
Hogyan keressem meg egy könyvben a 73. lapot? 12
73? Nagyobb? Kisebb? 15
Hol használják a folyamatábrákat? 16
Prímtényezőkre bontás 17
Keressük a prímszámokat! 20
Prímszámok keresése gazdaságosabb módszerekkel 24
Megoldások 27
A logikai lapok titkos nevei 31
Megoldások 33
Lyukkártyák, halmazok, kettes számrendszer 35
Lyukkártyák 35
Halmazok 40
Kettes számrendszer 49
Megoldások 55
Valószínűség 65
Számpörgettyű 65
Megoldások 68
Kísérletek tíz pénzdarabbal 69
Megoldások 76
Kísérletek tíz rajzszöggel 77
Megoldások 81
Hány marad a helyén? 83
Játék három koronggal 88
A második rész tartalma
Tér és sík
Mit építsünk Babylon építőből? 5
Megoldások a "Mit építsünk Babylon építőből" c. fejezethez 14
Kilenc szög geometriája 16
Megoldások a "Kilenc szög geometriája" c. fejezethez 35
Fák és utak
Fibonacci furcsa fája 43
Megoldások a "Fibonacci furcsa fája" c. fejezethez 47
Szerpentin- és meredek út 48
Megoldások "Szerpentin-és meredek út" c. fejezethez 51
Pontok és vonalak 54
Megoldások "Pontok és vonalak" c. fejezethez 60
Valószínűségek
Színes golyók 61
Megoldások "Színes golyók" c. fejezethez 47
Kísérletek 2, 3, 4 pénzdarabbal 66
Megoldások "Kísérletek 2, 3, 4 pénzdarabbal" c. fejezethez 76
Hat pénzdarab 81
Páros és páratlan, kicsi és nagy 84
Megoldások a "Páros és páratlan, kicsi és nagy" c. fejezethez 92
Fiús család, lányos család, vegyes család 97
Megoldások a "Fiús család, lányos család, vegyes család" c. fejezethez 99
Mi lesz a sorrend?
Ismerkedés a logikai lapokkal 101
Megoldások az "Ismerkedés a logikai lapokkal" c. fejezethez 106
Hány tulajdonságban különbözik? 110
Megoldások a "Hány tulajdonságban különbözik?" c. fejezethez 117
Kende B. Hanna - Harry Potter titka
A Harry Potter-könyvek világsikerén elálmélkodva a szerző megkérdezett számos magyar és francia gyereket, olyanokat is, akik kötelező olvasmányaikon kívül soha könyvet nem olvastak: mi késztette őket arra, hogy szenvedélyes olvasókká váljanak. Válaszaikból az derült ki, hogy a könyvet mozgalmasnak és izgalmasnak találták. A szerző saját gyermekterápiás tapasztalata alapján úgy véli, hogy a gyerekek azért ugranak fejest a Harry Potter-könyvekbe, azért érzik magukat otthon bennük, mert belevarázsolja őket egy olyan világba, amely kielégíti csodavilágszükségletüket. Ott minden másképpen van. A felnőttek világában a gyerek kicsi és kiszolgáltatott. Harry Pottert követve - aki bántalmazott kisfiúból nagy varázslóvá, sőt hőssé válik - önbizalmat meríthetnek, s elindulhatnak önmaguk kiteljesítésére.