A két szerző, P. Takács József Ince (1894–1974) ferences rendi történész és Pfeiffer János (1897–1983) nagyprépost, a Veszprémi Egyházmegye múltjának kutatója, csaknem húszévi kutatás után, 1948-ban fejezte be az 1777 előtti veszprémi egyházmegye területén élt ferencesek történetét feldolgozó monográfiáját. Az 1949-es fordulat – a kommunista berendezkedés – miatt a könyv nem jelenhetett meg. Most Kapiller Imre, Kiss Gábor, Mezei Zsolt és dr. Szinku Mihály gondozásában, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és más szervezetek támogatásával jelent meg ez az értékes forrásmunka, amelynek kéziratát csak néhány kutató ismerte és használta. Külön értékes a függelékként hozott okmánytár, a forrás- és irodalomjegyzék. Történészkutatók hálásak lehetnek e posztumusz monográfia megjelentetéséért.
Kapcsolódó könyvek
Johannes Jörgensen - Assisi Szent Ferenc élete
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
William V. Bangert - A jezsuiták története
A szerző egy kötetben foglalta össze a jezsuiták sokoldalú történetét 1540-tol napjainkig. Ez az egyetlen könyv, amelyikből megismerhetjük a jezsuiták muködését a világ minden részén. Alapos tudományos munka, dokumentumokkal alátámasztott történelmi tényeket tár fel, melyek sokak számára még ismeretlenek. A kötet érdekessége, hogy a magyar jezsuiták történetére vonatkozó kiegészítéseket is tartalmazza. (Libri)
Rózsásné Kubányi Andrea - Hűséggel a megpróbáltatásokban
Rózsásné Kubányi Andrea hittanár, újságíró, négy gyermek édesanyja. A Sapientia Hittudományi Főiskolán végzett hittanár-nevelő szakon 2003-ban, ezt követően az Igen Egyesület által szervezett újságíróképzésen vett részt. 2004 óta készít interjúkat idős szerzetesnővérekkel és szerzetesekkel, melyeket először az Igen honlapján lehetett olvasni. Később az Új Ember hasábjain, majd a Keresztény Életben jelentek meg az interjúk. A most napvilágot látott kötet a 2010-ben megjelent _Őrizték a tüzet_ című könyv folytatása.
___ "Egyik délelőtt a harcok miatt nem vittük le az udvarra a gyerekeket, csak a teraszon játszottak. Előbb kész lett az ebéd, ezért üzentem, ebédelhetünk. Fönt a betegszobában is feküdt hat-nyolc gyerek, őket is levittük a földszintre. A Gondviselés rendezte így, mert déli 12-kor, amikor megkezdtük az ebédet, egy nagy dörrenést hallottunk, füstfelhő mindenütt, az ablakok kitörtek. A gyerekek éppen a levest ették, mikor belövést kaptunk, a felső terasz leszakadt. Mindenki felugrott, sírva rohantak hozzám a gyerekek."
_Részlet Brath Julianna Jácinta nővér (Isteni Szeretet Leányai Kongregációja) visszaemlékezéséből_
Aki szívesen olvas egyszerű, bölcs és szent emberekről (ráadásul saját népünk, országunk polgárairól), olvassa el a könyvet! A könyv több szereplője már odaát van a Győztes Krisztus Országában. Ha olvasunk életükről, felpillanthatunk rájuk, beszélgethetünk velük, és kérhetjük imájukat, hogy mi is tudjunk ma hasonlóan Istent és felebarátot szolgáló, Jézusról tanúságot tevő, mindvégig hűséges életet élni.
Részlet Tomka Ferenc teológus előszavából
John W. O'Malley - A jezsuiták története
Már csak néhány évtizednek kell eltelnie, és a Jézus Társasága 1540-es megalapításának ötszázadik évfordulóját fogja ünnepelni. Az elmúlt majdnem fél évezred alatt eseményekben gazdag, bonyolult, és gyakran viharos története volt. Sokan csodálták, sokan gyűlölték, és soha nem lehetett felületesen beskatulyázni. Alapjában a Társaság egyszerűen csak egy római katolikus szerzetesrend, melynek tagjai a hagyományos szegénységi, tisztasági és engedelmességi fogadalmakat teszik le. Úgy, ahogy a többi rend tagjai, a jezsuiták is a szokásos szolgálatokat végzik: prédikálnak, és kiszolgáltatják a szentségeket. Sok más szerzetesrendhez hasonlóan a jezsuiták is elutaznak messzi földekre, távoli népekhez misszionáriusként. „Az egész világ a mi otthonunk,” ahogy Jerónimo Nadal, az egyik első, rendkívül nagy hatású jezsuita mondta. Ám alig tíz évvel az alapítás után a jezsuiták elkezdtek iskolákat működtetni világi tanulók számára, amivel ilyen nagymértékben addig egyetlen más rend sem foglalkozott. Akkor alakult ki jellegzetes, minden más rendtől különböző arculatuk. Az iskolákon keresztül kapcsolatba kerültek a világi kultúrával, olyan módon és széles körben, amelyre addig egyetlen más rend esetében sem volt példa. A jezsuiták költők, csillagászok, építészek, antropológusok, színházigazgatók lettek, és még sok más területen is dolgoztak. Sok elismerésben volt részük. Sokszor viszont féltek tőlük, gyűlölték őket, még a katolikusok köreiben is. A róluk írt történelemkönyvek századokon át ezt a kettősséget tükrözik: a jezsuiták hol szentek, hol ördögök. Természetesen mindig is többen voltak, akik józanul ítélték meg őket, de csak mintegy húsz évvel ezelőtt történt az a hatalmas változás, amikor a történészek is sokkal objektívabban kezdték a jezsuitákat vizsgálni, és arra az egyszerű kérdésre keresték a választ, hogy milyenek is voltak valójában. Ez a megközelítés igen gyümölcsözőnek bizonyult, és példátlanul sok tanulmányt eredményezett a jezsuiták vállalkozásainak minden területén. Ez az újfajta kutatás igen magas színvonalú. Ma többet tudunk a jezsuitákról, mint valaha is bármikor, és új, érdekes nézőpontokból látjuk őket.
Helena Christaller - A szent láng
"Valamennyien visszatértek helyükre az oltártól, pusztán Sciffi Klára hiányzott. A püspök körülnézett. Ott térdelt nem messze az oltártól és semmit sem látszott észrevenni abból, ami körülötte történik. Atyai mosoly lopakodott az egyházfejedelem szigorú arcába. Fogta az oltáron heverő pálmaágak egyikét és hirtelen ott állt a térdeplő leány előtt aranytól csillogó miseruhájában.
___ Az aranygyűrűvel díszített papi kéz Klára felé nyújtotta a szentelt ágat, amelyet elfelejtett elhozni az oltártól.
-- Béke veled, leányom!
___ Azután a püspök az oltár felé indult. Tudott talán valamit a leány elhatározásáról és finom tapintattal így akarta beleegyezését adni? A hatalmas, előkelő főpap most ott állt az oltárnál és minden mozdulatára vakítóan ragyogtak az aranysújtások a drága miseruhán.
___ Klárának ekkor eszébe jutott egy nyomorúságos szürke csuha, amelyet kötél övezett és maga előtt látta a sarutlan lábakat, amelyek nemrég ugyanitt haladtak végig. Szívében elcsendesült minden fájdalom. Gondolatát arra a férfiúra összpontosította, akivel meg akarta osztani életét, aki nővérének szólította és semmi sem látszott előtte kivihetetlennek és nehéznek. Mint fiatal hősnő, emelt homlokkal lépett a szegénység és nélkülözés elé, amely már várt az előkelő nemzetség sarjára."
Török József - Legeza László - Kartauziak
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Takács Ince - Szent Ferenc rendje
"Jelen mű a rendi teológián egy évtizeden keresztül folytatott előadásaimnak írásba foglalása. E könyv általánosságban vonatkozik Szent Ferenc rendjére. Ezért is külön nem tárgyaltam a Minorita-, Kapucinus-, Klarissza- és a ferences harmadik rendről. A magyar Ferencrend eseményeit is mellőztem. Mindezekről e műben csak esetlegesen és a történeti folytonosság vagy a tárgyalt rész megvilágítása szempontjából esik szó. Még így is távol állott tőlem az a szándék, hogy a rend történelmének teljességére törekedjem. Szent Ferenc szerzetének vázlatos és áttekinthető megírása adta kezembe a tollat. Vezérelt ebben az a tudat is, hogy ezzel valamiképp hozzájárulok a rend történetének és szellemének ismertetéséhez."
Szombathely,
P. Takács Ince O. F. M.
teológiai tanár
Chinorányi Ede - Mátraverebélyi Szentkút kegyhely története
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Mehrle Tamás - Szent Domonkos életének tanítása
"Elmélkedésünk alapjául P. Petitot: _Vie de Saint Dominique_-jét vettük. Módszerünk általában az volt, hogy Szent Domonkos élettörténetének egy-egy szakaszához fűztük reflexióinkat. E megfontolásokat egyrészt P. Petitot-nak említett műve sugallta, de mégsem kötöttük magunkat e könyvhöz, hanem egészen szabadon, a szükségnek és a körülményeknek megfelelően fűztük gondolatainkat. Ha most újra átolvasnám a sorokat, bizonyára feltűnnék, hogy mennyire tükröztetik vissza a mi életünket, küzdelmeinket, problémáinkat. Szent Domonkos élete alkalmasnak mutatkozott arra, hogy alkalomszerű megjegyzések, reflexiók, lazán összefüggő sorozatát kapcsoljuk hozzá."
- - - - - - - - - - -
"Kövessük Szent Domonkos Atyánkat:
tartsuk magunkat Rendünk haszontalan tagjainak,
Isten haszontalan szolgáinak.
Viszont ha jóakaratú munkánknak sem lesz eredménye,
alázattal dolgozzunk tovább.
Áldozzuk rá és tegyük fel egész életünket
szent célunk érdekére, bízva abban,
hogy Isten a megfelelő órában
majd megadja a sikert, a növekedést.
Örüljünk annak, ha azt, amit mi vetettünk el,
mások majd learathatják! ...
Hiszen, sem nem az valami, aki ültet,
sem nem az, aki öntöz,
hanem Isten, aki a növekedést adja!
Aki pedig ültet, és aki öntöz
mindegyik a saját jutalmát
nyeri majd el munkája szerint. (1.Kor. 3,7-8.)"
Puskely Mária - Szerzetesek
Harminchárom férfi és hatvanhat női szerzetesközösségről kaphat az olvasó alapvető információkat ebben a kötetben. Mi az indíttatásuk, a céljuk, miben áll tevékenységük lényege, milyen hagyományokat követnek, milyen tettekkel írták be magukat a világ és Magyarország történelmébe. Több mint kétezer rend, kongregáció, közösség közül választotta ki Puskely Mária Kordia nővér, a vatikáni rádió volt munkatársa, számos spirituális, hagiográfiai, művelődéstörténeti munka szerzője, fordítója ezt a kilencvenkilencet. Azok kerültek bele, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a magyarsághoz, amelyek jelentőségükkel beleszóltak az emberiség sorsának alakulásába, amelyek kezdeményezéseikkel a katolikus egyház, a kereszténység megújulásra való törekvéseit, képességeit hirdetik. A mű első kiadása tavaly jelent meg Ausztriában, ma már gyakorlatilag beszerezhetetlen. Ez az új, átdolgozott kiadás a történelmi áttekintést könnyítő mellékletével, gazdag bibliográfiájával kitűnő segítője lehet tudományos kutatónak és az alkalmi érdeklődőnek egyaránt. A kiadó elsősorban a fiatal olvasóknak ajánlja, akik az ismert okokból nagyon keveset tudhattak meg erről a témáról és nagyon sokat szeretnének megtudni róla.
Ismeretlen szerző - Tisztaszívűek
_Áldozat a megfeszített Áldozattal_ -- A Szentlélekről nevezett Mária Erzsébet nővér (1899-1957)
Puskely Mária írása
_Az Arc tanúja_ -- Urunk Színeváltozásáról nevezett Marie-Elisabeth nővér (1948-1999)
A Magyarszéki Kármelita Nővérek összeállítása
Egres Odo S. - Szent Bernát élete és tanítása
Egres Odó műve nem történész munkája, mégis sajátos értéke van. Amikor a magyar ciszterciek egy csoportja Zirc feloszlatását követően Dallasban megtelepedett, szükség volt egy kis könyvre, amely a ciszterciek eredetét és eszményeit szemléltető módon és népszerű rövidséggel előadja. Odó atya, aki még a negyvenes évek a Pázmány Péter Tudományegyetemen szerezte meg a doktori címet, majd rövid ideig Baján volt tanár, vállalkozott a mű megírására. Elsősorban Szent Bernát barátjának, Saint Thierry Vilmosnak életrajzára és Bernát műveinek szövegére támaszkodva vázolta föl a nagy clairvaux-i apát arcképét, amit azután más életrajzi forrásokból és legendai hagyományok alapján egészített ki.
Mark Galli - Assisi Szent Ferenc és kora
Lelki fejlődése ellenére továbbra is állandó küzdelmet kellett folytatnia "a gerjedelemre való heves kísértés" leküzdésére. Egy téli napon a sarteanói domboldalon fekvő remetelakban imádkozott, amikor különösen erősen törtek rá ezek az érzések. Levette hát ruháit, és "dühödten korbácsolta" önmagát. Kiment a kertbe és meztelenül belevetette magát a hóba. Ezt követően készített hét hóembert, és így oktatta magát: "Itt ez a hatalmas a feleséged, az a négy pedig ott két fiad, és két lányod; a másik kettő szolgád és szolgálónőd. Siess hát, keríts mindannyiuknak ruhát, mert halálra fagynak! Ám ha az ő bonyolult szolgálatuk terhes számodra, akkor egyetlen Mestert szolgálj hát!"
Ismeretlen szerző - Ferences templom a Belvárosban
A kis könyv, amelyet az Olvasó kézben tart, a templomunkban tett látogatás során kalauzként szolgálhat, hogy a templomépület értékei mellett azt a szellemiséget is fölfedezhesse, amely az évszázadok során beleivódott a falak köveibe. Az első fejezet idegenvezetésszerűen mutatja be a templom műemléki értékeit -- ennek olvasását mindenképpen a helyszínen javasoljuk. A következő fejezetek a templom történetét, mai hitéletét, egyházzenéjét és ferences hátterét mutatják be. Függelékként a pesti ferences, vértanú költőnk, Vásárhelyi András 1508-ban szerzett verses-énekes imádsága olvasható, amely népénekként néhány versszakában máig közismert. A füzetet a gazdag képillusztrációk mellett szómagyarázat, bibliográfia és tartalomjegyzék egészíti ki.
fr. Bagyinszki Ágoston OFM
templomigazgató
René Laurentin - Labouré Katalin élete
Ez a hiteles korabeli dokumentumok alapján megírt könyv Labouré Szent Katalinnak, az Irgalmas Nővérek rendje szentjének és a Csodás Érem látnokának és elterjesztőjének -- egyszerűségében is rendkívüli -- életéről szól. A szentek életét mindig "izgalmassá" teszi az a kívülállók számára nehezen felfogható kontraszt, amely a megélt természetfeletti tapasztalatok "szem nem látta, fül nem hallotta" rendkívülisége és mindennapi életük szürkesége között feszül. Különösen áll ez Labouré Szent Katalinra, akinek élete -- kívülről nézve -- maga az egyszerűség. Az evangélium szellemét ismerő keresztény számára természetesen ez az egyszerűség egyáltalán nem véletlen; sokkal inkább "üzenet".
[...] 1830-ban apja ellenkezése ellenére belép az Irgalmas Nővérek zárdájába. A fiatal novícia még ebben az évben jelenésekben részesül. Látja Szent Vince szívét; más alkalommal felismeri Jézust az eucharisztiában. Majd több ízben a Szűzanya jelenik meg előtte: a rend lelki megújulását sürgeti és parancsot ad a Csodás Érem elkészítésére, az emberiségért szüntelenül közbenjáró Szeplőtelen Szűz képmásával.
Bár a végrehajtással megbízott gyóntató kétkedéssel fogadja, a novícia, majd a már beöltözött fogadalmas nővér közléseit, a Csodás Érem -- a párizsi érsek támogatásával -- megvalósul, sőt azonnal a vallásos buzgalom felszítását és az engesztelést célzó lelkiségi mozgalom rugójává válik. Az érem terjedését csodák, Katalin jövendöléseinek beteljesülése és rendkívüli megtérések kísérik. Ozanam elragadtatással ír a Csodás Érem "mozgalomról", Newman is viseli az érmet; a zsidó Alphonse Ratisbonne bankár -- miután a Szűzanya jelenésében részesült -- katolizál és szerzetbe lép. Az események -- fontos körülmény! -- a Napóleon utáni Franciaország felzaklatott és meggyötört társadalmának talaján mennek végbe; 1830-ban forradalom, 1832-ben pusztító kolera, 1848-ban ismét forradalom. És jön majd az 1870-es porosz háború és a párizsi kommün, melynek során feldúlják a kolostorokat, agyonlövik az érseket és a papok tucatjait.
___ A párizsi érsek még 1835-ben kánoni vizsgálatot kezdeményez a látomások ügyében, de Katalin -- akit véd a gyónási titok -- megőrzi inkognitóját. Egészen 1876-ban bekövetkezett haláláig.
___ Gyóntatóin kívül senki sem tudta, hogy a Párizs külvárosában működő menhely mellékhelyiségeket takarító, padlót súroló, ebédet osztó és betegeket ápoló apácája, az alázatosság és az egyszerűség példaképe egyszersmind a 19. század egyik legkiemelkedőbb szentje és misztikusa, akinek hitelességét már életében csodák tanúsították. Labouré Katalint XII. Piusz pápa 1947-ben iktatta hivatalosan az Egyház szentjeinek sorába.
Lékai Lajos - Ciszterciek
Lékai Lajos ciszterci szerzetes a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetemen Szekfű Gyulának kiváló tanítványa volt, néhány évig a Ciszterci Rend egri gimnáziumában tanított. 1947-től az Egyesült Államokba emigrált magyar ciszterciek közösségének tagja lett. 1956-tól a dallasi katolikus egyetemen a történelem professzora. Tudományos kutatásait céltudatosan a Ciszterci Rend múltjának szentelte. Mindent elolvasott és feldolgozott, amit rendtörténeti szintézisében alkalmasnak talált felhasználni. Nemcsak a kiadott forrásokat és irodalmat tanulmányozta át, hanem levéltárakban fontos dokumentumokat kutatott fel, elsősorban a rend szülőföldjén, Franciaországban. Ezek új és határozott ismereteket nyújtottak addig homályban maradt történésekről, így a ciszterci kollégiumok, főiskolák működéséről és a francia ciszterci monostorok 17-18. századi életéről.
___ Első rendtörténeti szintézise 1953-ban jelent meg "The White Monks" (A Fehér Barátok) címen. Ezt néhány év múlva francia és német fordítás és átdolgozás követte. Kutatásait ezután is kitartóan folytatta, hogy tisztázza a még homályban maradt területeket. 24 éves fáradhatatlan munka után jelent meg második szintézise, amely nemcsak bővítése az elsőnek, hanem egészében új mű, jóllehet felépítésében az elsőt követi.
___ Lékai neve és műve a ciszterci rendtörténetírásban ettől kezdve fogalommá vált. Flamand, spanyol, japán és olasz nyelvre is lefordították könyvét, amelynek magyar fordítását most kezében tartja az olvasó.
___ A könyv első része időrendben tárgyalja a Ciszterci Rend történetének nagy korszakait 1098-tól napjainkig. A második rész bemutatja, mit adott a rend a lelkiség, a tudomány, a liturgia, az építészet és művészet terén, mi volt a jelentősége a laikustestvérek intézményének és a női monostoroknak. Különösen jelentős a ciszterci gazdálkodásról írt fejezet. Az egyháznak és a társadalomnak tett szolgálatokról is értékes áttekintést ad. A harmadik rész bőséges eligazítást nyújt a rendre vonatkozó irodalomról és az egyes fejezetek feldolgozásához használt forrásokról, értekezésekről. A függelékben találjuk a legrégibb ciszterci okmányok fordítását, statisztikát az apátságok személyi állományáról a 16. századtól, és történeti térképeket a férfi monostorok elterjedéséről. Végül a magyar olvasó áttekintést kap a ciszterciek magyarországi történetéről is Hervay Ferenc tollából. 17 kitűnő illusztráció gazdagítja a kötetet.
___ A könyv címe azt fejezi ki, hogy a ciszterciek magas célkitűzéseik mellett részei voltak a mindenkori társadalomnak, s annak problémái őket is érintették. Lékai nem kendőzi a rend belső életében felmerült ellentmondásokat, viszályokat, gyarlóságokat és botrányokat, de ugyanakkor mesterien érezteti a rend múltja és értékei iránti megbecsülését. Műve a maga témakörében sokáig alapvető marad, amelyet a tudományos világ, a történetírás és az egyház történetében elmélyedni akaró olvasó nem nélkülözhet.
Temel M. Amata - Szent Domonkos szerzetesrend szentjei és boldogai
A legteljesebb összeállítás, ami megjelent ebben a témakörben, 100 domonkosrendi szent és boldog részletes életrajza. A hívő szemmel olvasást megkönnyíti, hogy naptárszerűen, hónapról hónapra haladhatunk a „szentek között”.
Kovács Imre Endre - Legeza László - Premontreiek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Nursiai Szent Benedek - Szent Benedek regulája
Nursiai Szent Benedek (480–547) „fordította le” a nyugati ember számára azt a szerzetesi tapasztalatot, amely a Kr. u. 4. században született az egyiptomi pusztaságban. Bár a keresztény szerzetesség már jóval Benedek előtt megjelent az európai kontinensen, sőt az élet szabályozására különféle „regulák” is születtek. Benedek regulája vált mégis egyre meghatározóbbá. Azért különös ez, mert a korai idők sokszínűségéből éppen az a mű emelkedett ki és bizonyult időtállónak, amely talán a legkevésbé törekedett eredetiségre.
Szent Benedek mások tapasztalataiból építkezik, regulájában gyakran szerepelnek „vendégszövegek”. Az az arányérzék azonban, amellyel mindezt elrendezi, és azok a hangsúlyok, amelyeket időnként következetesen és bölcsen módosít, arról tanúskodnak, hogy antropológiájában a legfőbb helyet az Istent kereső ember (szerzetes) foglalja el.
Benedek nem elméletet ír, hanem tapasztalatot rögzít. Közben azonban nagyon ügyel arra, hogy a szabályként rögzített tapasztalatot úgy őrizze meg, hogy az soha ne veszítse el mozgékonyságát. Talán éppen ennek köszönhető, hogy mindmáig élnek olyan keresztények, akik egész életük alakítása szempontjából mértékadónak tartják azt a lelki tanítást, amely a regulában megfogalmazódik.
Kulics Ágnes - Tölgyesi Ágnes - ...evilágból...
"Az én országom nem e világból való" - mondja Jézus Pilátus előtt.
Tölgyesi Ágnesnek a XXI. Magyar Filmszemlén közönségdíjat nyert filmje és Kulics Ágnessel együtt készített interjúkötete egyaránt ezt a címet viseli: ,...evilágból..."
Apácák emlékeznek. Hogyan kapták elhívatottságukat, miként gyakorolták hivatásukat: az ápolást, a szegények gondozását és a tanítást, hogyan élték rendi életüket.
Az a világ, amelyben a kedvesnővéreknek életük nagy részét leélni megadatott, a háborús pusztításnak, az iskolák államosításának, a kitelepítéseknek és meghurcoltatásoknak a világa volt.
1950-ben, a szerzetesrendek szétszóratásakor, több mint tízezer apáca került az utcára. Elhivatottságból, hitből, emberszeretetből felesküdtek a szolgálatra, és esküjüket minden fenyegetettség ellenére mindmáig megtartották, mert számukra "evilágból" nem érkezhet hitükkel ellenkező utasítás.