Mitől lesz hatékony, produktív és korszerű egy pedagógiai módszer a 21. században? A válasz az innovációban, a játékosságban és a belső motivációban rejlik. Az új kiadványunkban megismertetett módszer mindhármat ötvözi magában, ez pedig nem más, mint a gamification, vagyis játékosság módszere. Nagy előnye, hogy megoldást nyújt mindazokra a nehézségekre, amivel korunk pedagógusai – így Ön is – küzdenek:
Hogyan lehet az osztály minden egyes tagjára differenciálni?
Hogyan lehet felszámolni a motiválatlanságot és a teljesítményszorongást?
A nagy tananyagmennyiség mellett hogyan készítse fel az iskola az életre a gyermeket?
Mi az a gamefication és hogyan vigyük be a tanórákba?
Prievara Tibor nagy sikerű és komoly eredményeket hozó módszere csak nálunk érhető el szakkönyv formájában!
A módszer valójában nagyon egyszerű: a játék élményszerűségét, természetes motiváló erejét használja fel; ötvözve a videojátékok pontokat gyűjtő, szinteket ugró struktúrájával: a diákok magukénak érzik az iskolai előmenetelük irányítását, saját maguknak jelölnek ki célokat, amit a saját maguk által megtervezett úton, módszerekkel érnek el. A büntetés és megbélyegzés helyett lehetőségük van arra, hogy hibázzanak, és a javítás lehetőségét a módszer felépítése eleve tartalmazza.
A könyvben megismertetett módszert alkalmazva hatékonyan és könnyedén tudja ezt megoldani. Gyakorlati ötletek, tapasztalatok segítik abban, hogyan strukturálja a feladatokat, tananyagot, hogyan ütemezze a haladás tempóját, mindezt a sikeres és eredményes munka érdekében.
Kinek ajánljuk:
tanítóknak
általános iskolai középiskolai tanároknak
A kiadvány felépítése:
Előszó
Baj van, nem is kicsi
A jövő képességei
Tanár a présben
IKT és a tanár
Még elvek és minden egyéb, amire a rendszer épül
A rendszer valóban beindul és már élhető (2.0)
IKT és a diák
A pontrendszer evolúciója
Gyakran ismételt kérdések, avagy GYIK
Mit gondolnak a diákok?
Pontrendszer lépésről lépésre
Az értékelési rendszer adaptációja
Utószó
Kapcsolódó könyvek
Rókusfalvy Pál - Dr. Stuller Gyula - Kelemenné Tóth Éva - Pedagógusszemélyiség és tanárképzés
A ma még újszerűen hangzó pedeutológia elnevezés egy napjainkban önállósuló tudományágat jelöl: a pedagóguspályának és a pedagógusok személyiségének sokoldalú kutatását.
E könyv szerzői arra vállalkoztak, hogy rendszerezett feldolgozásban tegyék közzé a tudományos műhelyükben - a testnevelési főiskolán - tanárképzéssel kapcsolatban felhalmozott tapasztalataikat. A pedagógiai munka más területein (elsősorban a felsőoktatásban) dolgozó szakembereknek tanulságos példát nyújt a mű az önnevelést is szolgáló tanulási folyamat, értékelés következetes megszervezésére. a pedagógiai pszichológia témái iránt behatóbban érdeklődő, esetleg önálló vizsgálódásokat tervező vagy végző olvasónak hasznos módszertani segítséget is adhatnak a matematikai statisztikai eljárásokkal igazolt fejtegetések.
Osvát Erzsébet - Mókás ábécé
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Osho - Intelligencia
Osho megkérdőjelezi azt az elméletet, miszerint az intelligencia fejlesztésének legjobb módja az intellektus tréningezése. Az intellektus darabjaira bontja a dolgokat, hogy lássa, hogyan működnek; az intelligencia összerakja a részeket, hogy lássa az egész működését. Osho azt állítja, hogy csupán az intelligencián keresztül válaszolhatunk kreatívan a változó világ kihívásaira.
Ez a kötet - ahogy a teljes sorozat is - arra törekszik, hogy rávilágítson azokra a tévhitekre és nézőpontokra, amelyek nem engedik, hogy igazán önmagad lehess. Arra ösztönöz, hogy nézz szembe mindazzal, amit leginkább próbálsz elkerülni, hiszen ez adja meg a kulcsot a valódi felismerésekhez és az erőhöz.
John Holt - Iskolai kudarcok
Egy sikerre orientált kultúrában nehéz elviselni a kudarcot. Kudarcot vallunk mi magunk és az iskoláinkban a gyerekek is, mégpedig ijesztő számban. Még az irigylésre méltó osztályzatokat elérő gyerekek sem képesek megtanulni jó részét annak, amit megtanítani remélünk nekik: az absztrakciót, a kíváncsiságot és mindenekelőtt a helyes ítéletalkotást. Egy tantárgy anyaga gyakran szinte nem is több, mint a nevelési célok eléréshez szükséges eszköz, ám a tananyag mégis túl sokszor válik öncéllá.
Ezt akkor veheti észre a tanár, ha beleéli magát diákjai helyébe. John Holt rendelkezik ezzel a ritka képességgel, és szerencsére munkája leírva sem veszít gazdagságából és elevenségéből. Számára a mindennapi tanítás az, aminek lennie kell: Az én, a másik és a tananyag közös felfedezésének, feltárásának és különös egymásra hatásának folyamata, mely tele van élettel, és finoman összetett. John Holt mindenképpen rendkívül hasznos könyvet adott a kezünkbe. Nem afféle teljesítmény azonban ez, mint a zenei virtuózé, akit csodálattal hallgatunk, ám anélkül, hogy bármi esélyünk lenne ugyanolyan jól játszani. Holt tanári virtuozitása olyan meglátások formájában áll előttünk, melyet mindannyian hasznosíthatunk, s ezáltal arra késztet bennünket, hogy hasznosítsuk is, éppoly gyorsan, ahogy e könyv lapjai feltárulnak előttünk.
Jerry Mintz - Szabadság és demokrácia az oktatásban
A demokratikus oktatás nem csupán azzal állítja kihívás elé a mai tradicionális, steril, mechanikusan tanító iskolarendszert, hogy demokratikus folyamatokat vezet be az oktatásba, hanem azzal is, hogy a tanulásról alapjában véve egész másképp gondolkozik...
Muriel Spark - Jean Brodie kisasszony fénykora
Jean Brodie kisasszony karizmatikus tanító és a tökéletes femme fatale. Élete negyvenes éveiben jár, avagy saját szófordulata szerint „fénykorában”, és egyetlen hivatásának azt tekinti, hogy a Brodie-féle csapatot, vagyis osztálya 5-6 kiválasztott diákját a krémek krémjévé formálja. Egyéni pedagógiai és életfelfogása az iskolavezetés állandó támadásainak céltáblájává teszi. Megosztó személyiség, aki nemcsak kollégái számára, de tanítványainak is örök életre szóló enigma. Az 1930-as évek egyszerre felvilágosult és képmutató Edinburghjének háttere előtt kibontakozó történetben idősíkok csúsznak egymásra, perspektívák nyílnak meg és értelmezik egymást, és szemünk előtt kibontakozik a modern angol irodalom egyik legizgalmasabb nevelődési regénye, és Jean Brodie kisasszony tragédiája, aki tanítványa árulása nélkül sohasem szenvedett volna vereséget.
Ismeretlen szerző - A nevelés kozmológusai
Karácsony és Kodály a néplélektani megközelítés jegyében a pedagógia és antropológia között rejtett közös keretet teremtett, és ez a keret tanítványaik révén is életképesnek bizonyult a hivatalos pedagógia körein belül és kívül, de e modell általános érvényét bizonyítja Németh László pedagógiájának sikere is, még ha tárgya folytán másképp is jutott ez érvényre. Szellem, lélek és az anyagi világ egysége, hármasságában is egységes antropológiai vállalkozás: az ontológiai helyreállítás pedagógiája. Egy közösség sorsa áll vagy bukik rajta, de nyertesei mindig személyek, a tanítványok.
Ismeretlen szerző - Kiből lesz az olvasó?
Sokszor tapasztaljuk, hogy a könyvolvasás a felnövekvő nemzedékek életében egyre inkább háttérbe szorul. És sokszor gondoljuk, hogy jó lenne, ha a következő nemzedékek is szeretnének és tudnának örömmel és értő módon olvasni. Ám a legtöbben széttárják a kezüket: érzékelik a folyamatot, de nincsenek konkrét eszközeik, módszereik, technikáik; nincsenek példák előttük arra, mit tegyenek. A könyvünkben megszólaló tanárok, könyvtárosok, írók, költők, pszichológusok, irodalomkutatók sem gondolják, hogy kezükben a bölcsek köve; csupán leírják személyes élményeiket, tapasztalataikat, bevált módszereiket, gondolataikat. Teszik ezt azzal a közös hittel, hogy sok múlik rajtunk, felnőtteken, mert sok mindent tehetünk azért, hogy gyermekeink is átélhessék az olvasás gyönyörűségét.
Daniel Pennac - Iskolabánat
Szülő, tanár és rossz tanuló diák (főként fiú) örökös háromszöge, a nem értés szomorúsága, a szülő reménytelensége, a fenyegetően rájuk zuhanó jövőkép... A neves francia író egykor maga is reménytelenül "írástudatlan", éjszakai szorongásokkal teli, nappali kudarcokkal együtt élő lusta diák volt, aki évtizedekig tanított később Nizzában egy középiskolában - "problémás gyerekeket", majd főként színes bőrű bevándorlók "reménytelen" gyermekeit. Bár a háttérben a francia iskolarendszer meredezik, az előtérben látható kis- és nagykamaszok nálunk is itt vannak már: a kudarcra ítéltek, az agresszióba menekülők, szociális és etnikai előítéletek és hálók foglyai.
Pennac követendő példát is ad, nem csupán feltérképez. A könyvet az előkelő Renaudot-díjjal tüntették ki 2007-ben.
Ismeretlen szerző - Új megközelítések a tanulásról és a tanításról
Az Új megközelítések a tanulásról és a tanításról című szöveggyűjtemény az Eötvös Loránd Tudományegyetem "Önálló lépések a tudomány területén" TÁMOP-4.2.2./B-10/1-2010- 0030 programja keretén belül készült el. Ennek megfelelően a címben szereplő új megközelítés a tanulás és tanítás témakörét nemzetközi perspektívába helyezi (Hongkong, Oroszország, Finnország, Anglia, India), a tanulmányok szerzői az adott téma jeles, nemzetközileg elismert szakértői.
A szöveggyűjtemény két tematikus egységben (Tanulás változó térben és Pedagógusképzés- Pedagógus professzió) hat tanulmányt tartalmaz. A tanulmányok az expanzív tanuláselméletre, valamint a vele kapcsolatos kutatásokra és kritikákra; az akciókutatás és az intézményvezetési stratégiák pedagógusi hatékonyságban betöltött szerepére; a tanulás és tanítás nézőpontjából az újmédiumok jellemzőire; a konstruktivizmus irányzataira és tanárképzésben történő alkalmazhatóságára; a kulcskompetenciák tantervi értékelésének helyzetére, nemzetközi trendjeire; illetve egy indiai helyi ellenőrzés gyakorlatára fókuszálnak.
A szöveggyűjtemény elsősorban a Neveléstudományi Doktori Iskolák doktoranduszai és oktatói számára készült, ám nagy haszonnal forgathatják a neveléstudományi mesterképzés hallgatói, a pedagógusképzésben érintettek és a téma iránt érdeklődők egyaránt.
A. S. Neill - Summerhill
Korunk egyik legkiválóbb pedagógusa, A. S. Neill mondja el az általa alapított iskola, Summerhill történetét, valamint gondolatait gyerekekről és szüleikről, iskolákról és tanárokról, szabadságról és kényszerrõl, a szexualitásról és a tanulás pszichológiájáról. Neill forradalmi pedagógiai elvei - ellentétben a tekintélyelvû nevelési módszerekkel - a gyermeknek annyi szabadságot adnak, amennyi csak lehetséges. A szabad, önmagát szabályozó gyermek szabad akaratából tanul és cselekszik, ami egy boldogabb és gyermekibb életet tesz lehetővé, később pedig egy kiegyensúlyozottabb, neurózisoktól mentes felnőttkort. A könyv hozzásegít a gyermeki viselkedés megértéséhez és ezáltal mindennapjaink problémáinak megoldásához. Üdítő és bátorító olvasmány, amely bebizonyítja, hogy a szabadság lehetséges.
Bakonyi László István - Félpercesek a tanárráválásról
"Ez Bakonyi László István eddigi legjobb könyve. Vagy a második legjobb. Nehéz eldönteni." (Bakonyi László)
"Ez a könyv azonnal a kedvencem lett. Egy éve nem olvastam ilyen jót." (B.L.)
"A sit-down comedy legjobb félpercesei a tanárráválásról. Meg sok egyébről. Meg inkább kétpercesek, de lassan olvasok." (Bakonyi)
"Történetek a születéstől az óvodán, iskolán, gimnáziumon, főiskolán át a katedráig, olyan erővel ábrázolva, mintha az én életemet olvasnám." (László Bakonyi)
"Aki tud olvasni, annak ez tetszeni fog. Aki nem, annak kicsit unalmas lesz. De még neki is tetszeni fog." (Bakonyi László István)
"Nem rossz, nem rossz." (A szerző)
Filla István - Vaczulik Margit - Történelmi olvasókönyv 1. - Forrásszemelvények az ókori történelem tanításához
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
John Driscoll - Vitorlázás haladóknak
Kevés vitorlázó állíthatja, hogy már nincs mit tanulnia erről a sportágról. Ez a könyv segíthet képességeid fejlesztésében. A vitorlázás haladóknak nemcsak a különböző tudásszintű vitorlázóknak nyújt segítséget a vízen töltött órák megszépítésére, de felfedezheted tudásod hiányosságait is.
A sportág egyik legnevesebb oktatókönyvírója számos értékes és egyszerű instrukcióval látja el az olvasót a vitorlázás minden területén.
Nagy Péter Tibor - A magyar oktatás második államosítása
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - „Mit tartogat számomra?”
Az Európai Unió az oktatási, képzési, kulturális, kutatási és az ifjúság számára szóló tevékenységek széles skáláját támogatja. Ez a füzet az Oktatásügyi és Kulturális Főigazgatóság által működtetett programok egy részéről nyújt rövid tájékoztatást. A jobb érthetőség érdekében nem minden esetben alkalmazza a hivatalos európai uniós terminológiát, és nem tartalmazza az összes EU-s programot, eszközt és tevékenységet. Az egyes részek azonban tájékoztatnak arról, hol találhatók további információk. Ezenfelül megtalálható benne a nemzeti ügynökségek és más olyan fontos szervezetek listája, amelyeken keresztül csatlakozni lehet a programokhoz.Elképzelhető, hogy az Ön számára is tartogat valamit!
Szabó László - Biológiai fogalmak
Az ismeretanyag utóbbi években, évtizedekben tapasztalható egyre nagyobb mérvű bővülésével már az általános iskolákban is együtt jár a tananyag bővülése. Ez sajnos azt is eredményezi, hogy az ismeretek átadása és elsajátítása mellett az órákon egyre kevesebb idő jut a fogalmak egyértelmű tisztázására. Enélkül sokszor az ismeretek elsajátítása nehéz és az így megszerzett tudás is meglehetősen bizonytalan.
E könyv megírásával az alapfokú biológia oktatás ezen nehézségén szeretnénk javítani. A könyv elsősorban a 6-8. osztályos iskolásoknak készült, de szeretném remélni, hogy ezt a tanárok is eredményesen használják.
Ilyen, többé-kevésbé lexikon típusú könyvek természetesen már eddig is voltak és a későbbiekben is szép számmal lesznek, de azok használatát igen megnehezíti a címszavak sokszor még az egyetemi tananyagot is sokszorosan meghaladó száma és ezek többnyire szakembereknek készült igen részletes feldolgozása. Éppen ezért ebbe a munkába csak azokat a fogalmakat vettem bele, melyek a tananyagban is előfordulnak és igyekeztem ezek rövid, lényegre törő megfogalmazását megadni. Abból adódóan, hogy - reményeim szerint - ezt a könyvet eltérő előzetes ismeretekkel rendelkező tanulók fogják használni, egy-egy fogalmat törekedtem az első mondatokban a biológiát a még csak most tanulni kezdők számára is érthető módon megfogalmazni, majd ezt a már 7., vagy 8. osztályosok részére szolgáló ismeretekkel kiegészíteni.
A fogalmak ismertetése abban is eltér a hagyományos lexikonokban használtaktól, hogy ott, ahol szükségesnek tűnt, az értelmezést megkönnyítő rövid magyarázatokat is hozzáfűztem, ill. az adott fogalommal kapcsolatos egyéb lényeges információt is közöltem.
a Szerző.
Kozma Tamás - Kié az egyetem?
Mit keres a nevelésszociológus az egyetemen és a főiskolán? Azokat a szocializációs folyamatokat, amelyek a hallgatók, az oktatók és a felsőoktatás megannyi más munkatársa között nem tervezetten, nem szervezett formában, hanem maguktól, spontán módon mennek végbe. E szokatlan megközelítést hasonlítják a néprajzkutató, a szociálantropológus munkájához is. Talán leghíresebb képviselője a francia Pierre Bourdieu. Könyvünkben ezt a hagyományt folytatjuk. A felsőoktatási intézményeket úgy tekintjük, mint egy tulajdonképpen ismeretlen közösség, az adott egyetemi-főiskolai hallgatók és oktatók "lelőhelyét", tartózkodási körzetét. Megfigyeljük és megpróbáljuk megérteni őket.
Jiddu Krishnamurti - Gondolkozz ezeken
Jiddu Krishnamurti (1895-1986) korunk egyik legelismertebb nagy tanítója és filozófusa. Több évtizeden át tartott előadásokat világszerte, amelyek gyöngyszemeit számos nyelven őrzik könyv alakban. Emberek milliói olvassák munkáit, követik gondolkodásmódját és tanításait. Akár egy régi beszélgetésről ír, akár a naplementét festi le találó szavaival, akár nyilvános előadást tart, szavai mindig részrehajlás és elfogultság nélkül valók, egyetemes érvényűek, és különös, megindító módon tárják fel emberi problémáink gyökereit. Jelen kötet e nem mindennapi spirituális mester tündöklő és éleslátó megfigyeléseit adja közre a bennünket körülvevő világról, és az abban elfoglalt helyünkről.
Bassola Zoltán - Decroly pedagógiai rendszere
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.