René főtörzsőrmester szakasza csupa fiatal fiúból áll. Az afganisztáni misszió az első nagy próbatétel az életükben. Indulásuk pillanatában egyikük sem tudja még, hogy a háború egyik legveszélyesebb helyszínére, a Gulisztán-völgy északi bejáratánál lévő Ice Előretolt Műveleti Bázisra készülnek. Egy olyan helyre, ahol nincs más, csak homok, ahol a tűző nap kötőhártya-gyulladást okoz, éjszaka pedig tilos világítani, nehogy ágyútűz célpontjai legyenek. A bázison már várja őket Alessandro Egitto orvosfőhadnagy: ő magánéletének pusztító viharából “menekült” ide, a fegyverekkel vívott, igazi háborúba. Az újoncok viszont – köztük az alig húszéves Antonio René szakaszvezető – a hőség, az unalom és a mind valószínűtlenebbnek rémlő háborús fenyegetettség közepette éppenséggel az otthon hagyott, jól ismert életüket rekonstruálják, barátságaikat mélyítik, viszályaikat élezik itt, a sivatagi bázison, mígnem…
A világsikerű első könyv, A prímszámok magánya immár nálunk is népszerű fiatal olasz szerző második regényének hol vidám, hol drámai hangokat megszólaltató kórusa megdöbbentő életszerűséggel ábrázolja, milyenek is a mai “új típusú” háborúk.
A Könyvjelző magazin 2015. októberi számában megjelent cikk: Keleten a helyzet…
Fordította: Matolcsi Balázs
Kapcsolódó könyvek
Max Hastings - 1914
1914-ben Európa belekezdett a 20. század első, rettenetes önpusztító aktusába - az első világháborúba. A századik évfordulón Max Hastings egyrészt azt vizsgálja, hogyan robbant ki a háború, másrészt hogyan élték meg férfiak és nők milliói az első hónapok megpróbáltatásait. Úgy látja, hogy a háborúért a fő felelősség Ausztriát és Németországot terheli. Jóllehet mérhetetlen tragédia lett belőle, Hastings szenvedélyesen tagadja azt az "emelkedett nézetet", hogy ezt a háborút nem volt érdemes megnyerni. Európa szabadsága érdekében, szögezi le, Vilmos császár Németországát mindenáron le kellett győzni.
Ahogyan leírja a kezdeti harcokat, az meg fogja lepni azokat, akiknek a háborúról csak a sár, a szögesdrót, a lövészárok és a rohamsisak jut eszébe. Hastings beszámol arról a szinte idilli képről, hogyan vonult csatába a francia hadsereg az érintetlen tájon piros-kék egyenruhában, lovon ülő tisztek vezetésével, verdeső zászlók alatt, zeneszóra. Az egész háború legvéresebb napja a nyugati fronton 1914. augusztus 22-re esett, amikor a franciák 27 ezer katonát veszítettek. Négy nappal később Le Cateau-nál a britek különleges ütközetet vívtak az előrenyomuló ellenséggel, a történelem egyik utolsó "klasszikus" ütközetét. Októberben pedig, az első yperni csatában, retten áron megtartották a szövetséges arcvonalat a nagy erejű német támadásokkal szemben.
A szerző kitér a szerbiai, kelet-poroszországi és galíciai vadállati küzdelmekre is, ahol karácsonyra a németek, osztrákok, az oroszok és a szerbek hárommillió fős veszteséget okoztak egymásnak.
Komor Zoltán - Tépő Donát - Nácik a dínók ellen
1944. június 6. Egy sereg német katona várakozik Normandiánál. Hamarosan csapatszállító hajók érkeznek a tenger felől és elszabadul a pokol: a partot ellepik a vérengző velociraptorok. Hősünk, a háborúba belefáradt katona társával, Klaus-al inkább menekülésre adja a fejét. A két dezertőr Caenig jut – közben szörnyűséges pteranodonok és egy t-rex is útjukat állja. Végül egy föld alatti szajha-bunkerben lelnek menedékre, a szadista, puskalábú matróna, Helga és négy angyali szőkeség társaságában. Nem is sejtik, hogy az igazi pokol, amihez képest még a dinoszaurusz-apokalipszis is vakáció, odalenn vár rájuk.
Eközben Berlin felkészül a dínók offenzívájára: a kőolaj-milliárdos evolucionista vezér, Darwin próbálja menteni a menthetőt, ám a haditudósításokban megpillantott őshüllők merőben új, érzéki vágyakat ébresztenek a Führerben.
Vér, mocsok, szex és háború! Mindez dinoszauruszokkal! A Bukás és a Kitty-szalon találkozása a Jurassic Park-kal!
Frederick Myatt - Korszerű kézifegyverek
Az utolsó száz évben a világ hadseregeinek rendelkezésére álló kézifegyverek gyors és lenyűgöző fejlődésének lehettünk tanúi. A háború menetét az olyan új fegyverek mint a géppuska, géppisztoly és automata karabély megváltoztatták, de a korszerű harceljárások is új, olyan fegyvereket követeltek, amelyek képesek voltak a kor katonáinak igényeit kielégíteni.
Ez a könyv a múlt század óta kifejlesztett és használt legfontosabb kézifegyverek színes katalógusa. Minden fegyvert különleges eljárással fényképeztünk le. A színes képek egy dupla oldalon találhatók, a fegyver harcászati-technikai adataival és fejlesztésének rövid történetével együtt. A lőfegyver-kategóriába a géppuskát, géppisztolyt, puskát és karabélyt, pisztolyt és revolvert, valamint a kézi páncéltörő fegyvereket soroltuk. Minden fejezet egy áttekintéssel kezdődik, amely bemutatja a különböző típusú lőfegyverek történetét, egy különleges színes metszeten pedig az látható, hogyan működnek.
A kötet több mint 170 lőfegyvert, néhány ismert, s talán kevésbé ismert típust tartalmaz. — A szerző a ritka prototípusokat is bemutatja, amelyek soha nem kerültek tömeggyártásra, mindazonáltal jelentősen befolyásolták a fegyverek fejlesztését. Ez a könyv kiemelkedő az illusztráció minőségét, a szöveg hitelességét tekintve, és bizonyosan nélkülözhetetlen darabjává válik minden haditechnikát kedvelő olvasó könyvtárának.
Janusz L. Wiśniewski - Bikini
A szétbombázott Drezdából a lüktető New Yorkon át Bikini mesés szigetére vezet a fiatal német lány, Anna különleges odüsszeiája. A város pusztulásáról készített zseniális fényképeit látva Stanley, az amerikai fotóriporter kimenti a lányt háború poklából.
Hogy képes szeretni az, aki ennyi borzalmat látott? Hogy lehet boldog, amikor lehetetlen - és nem is szabad - mindezt elfelejtenie? Hogy bízhat bárkiben, ha tudja, mekkora a hazugságra való hajlam az Emberben?
Janusz L. Wisniewski lendületes, felejthetetlen regényt írt életről és halálról, háborúról és békéről meg a szerelemről.
Joel Levy - Ötven fegyver, amely megváltoztatta a történelmet
A gazdagon illusztrált kötetben szemügyre vehetjük az elmúlt 3500 évet meghatározó harci eszközöket. A fotók és illusztrációk, az érdekfeszítő technikai jellemzők és bőséges háttér-információk tökéletesen elhelyezik az adott fegyvert a vizsgált korszakban, bemutatva a háborúk során játszott szerepüket és a reánk hagyott örökséget egyaránt. Könyvünk több mint egyszerű fegyvermustra: olyan átfogó képet nyújt a múltról, amelyből talán jövőnkbe is bepillantást nyerhetünk.
Dan Simmons - Ílion
Javában dúl a trójai háború a Marson, az Olympus hegy lábánál. A csúcsról Zeusz és halhatatlan családja figyeli és alakítja az eseményeket. Thomas Hockenberry, a 21. századi professzor, előbb krónikásként, majd egy fontos küldetés végrehajtójaként bosszúszomjas istenek és istennők ármányos magánháborújában találja magát.
A Földön az utolsó túlélő emberek kis csoportja az elveszett múlt és egy pusztító igazság után kutat, míg négy érző robotszerű lény elhagyja a Jupiter vidékét, hogy megtalálja és felszámolja egy katasztrofális sugárzás forrását valahol egy hegy csúcsán, kilométerekkel a terraformált vörös bolygó felszíne felett.
Hat évvel a Hyperion Cantos lezárása után Dan Simmons visszatért a sci-fihez, és az Ílion-duológiával ismét bemutatta, hogy képzelete és stílusa felülmúlhatatlan. Az _Ílion_ban minden megtalálható, ami a Hyperion-sorozatban, sőt még annál is több. A regényt 2003-as megjelenése után Locus-díjjal tüntették ki.
Umberto Eco - Öt írás az erkölcsről
Itt kötetbe gyűjtött írásai alkalmi jellegűek. Témabeli sokféleségük ellenére együvé tartoznak: mind etikai kérdéseket vetnek föl, és járnak körül az értelmiségi szerep tudatában és felelősségével, amely abból áll, "hogy kritikus szemmel azonosítsuk, mi az, ami hellyel-közzel kielégítő módon megfelel az igazságról alkotott elképzelésünknek. E szerepet gyakorolhatja bárki, akár egy társadalom szélére sodródott ember is, amikor végiggondolja és valahogy kifejezi helyzetét, de elárulhatja az író, amikor mondandóját nem hagyja leülepedni, hanem hirtelen érzelmektől indíttatva reagál az eseményekre." Az értelmiséginek az a dolga, hogy, mint a Pinocchio mesealakja, a Szóló Tücsök gondolkodjon - aztán beszéljen.
Oriana Fallaci - Insallah
Részlet a Professzor egyik leveléből: Elkezdtem, kedvesem, dolgozom rajta! Minden este bezárkózom az irodámba és dolgozom, dolgozom, dolgozom: a hőn óhajtott regény tajtékos vizein navigálok. Nem tudom, melyik kikötőbe fog elvinni. A regény még írójának sem vallja be titkait, még neki sem fedi fel rögtön valódi természetét. Mint egy pontos arcvonások nélküli magzat, az elején felvetések tömkelegét zárja magába: törmérdek jó és rossz meglepetést tartogat. Minden lehetséges. A legrosszabb is. És mégis, a test körvonalai már kialakultak, a szíve ver, a tüdő lélegzik, a köröm és a haj nő, a bizonytalan arcban meg lehet különböztetni a szemet, az orrot, a szájat: be tudom mutatni neked. Sőt előre meg tudom mondani, hogy a történet három hónap alatt játszódik le, kilencven nap alatt egy október végi vasárnaptól egy január végi vasárnapig, hogy a történet krónika keretét adó allegóriával, a bejrúti kutyákkal kezdődik, a kettős vérfürdővel indul, és egy matematikai egyenlet, Boltzmann S = K.lnW-je adja a vezérfonalát, melyre Ulixes hamleti pajzshordozójának segítségével építem rá a cselekményt. Vele, aki az Élet képletét keresi. (Őt Angelónak - Angyalnak - nevetem el, úgy véltem, hogy ez a név felel meg legjobban romlatlan okosságának, különben sem aggattam senkire az isteni eposz neveit. Az akháj főnököknek madarak nevét, vagy karikatúrák gúnyneveit adtam. A többieknek, ahogy jött, és amiről úgy éreztem, illik arra a személyre). A személyek a képzelet szülöttei. Még akkor is azok, amikor bizonyos modellekből merítek ihletet. Nem ritkán ugyanis megszököm a papírok közül, és észrevétlenül mindent megfigyelek. Figyelek, kémkedem, lopok a valóságból. Aztán kijavítom a valóságot, újjáalakítom, újrateremtem, és hamleti pajzshordozóm mellett, íme itt a zsarnokoskodó tábornok, aki azt hiszi, hogy legyőzheti a Halált, íme kiábrándult és szeszélyes tanácsadója, íme tanult, de furcsa vezérkari főnöke, íme egyszer csak harcias, máskor szelíd tisztjei, íme a legénység sokarcú tömege. A katonák, akikre előző leveleimbe utaltam, a fiúk,akiket minden civilizált vagy nem civilizált társadalomban Agamemnon, Menelaosz, Ulixes, Akhilleusz, Ventór és Aiasz elviszi Trója falai alá, hogy aztán ott szenvedjenek és haljanak meg. Beleillesztettem a történetbe, igen, a múltkor felsorolt archetípusokat is. De csak egy szeletét jelenítik meg az emberi mintáknak, melyeket a könyv majd felsorakoztat: a szegény és csúf calabriai, a hallgatag és büszke szárd, a minden lében kanál, élettel teli szicíliai, a gazdag, kiábrándult velencei, a közönséges és éles eszű toszkán, a naív és megfélemlített romagnai, a művelt és optimista torinói... Beleilesztettem a történetbe egy elbűvölő és titokzatos libanoni nőt is, akit Ninette-nek nevezek, és akinek meghatározó szerepet szántam, valamint a szomorú város szimbólumait: az örök mestert, akit az Úr égi hatalommal ruház fel, a Gonosz erők örök eszközét, aki mindenhol jelen van, és itt egy alattomos és gonosz tizennégy éves fiú alakját ölti magára. Beleillesztettem a történetbe a gyerekeket, akiket megöl a háború, a gazembereket, akiknek kedvez a háború, a banditákat, akiket megvéd a háború, több nőt, köztük egy Lady Godiva nevű nőhelyettesítőt, valamint öt apácát, akik elbűvölnek és akiket bele akarok vonni a tragédiába. Főszereplők és statiszták úgy hatvan személy együtt. A szereposztás azonban napról napra nő, benépesedik a színpad, és hamarosan új szereplők fognak megjelenni. Ha Isten megsegít...
Christina Lamb - A herati varrókörök
Amikor Christina Lamb, az egykori haditudósító 2001. szeptember 11-e után visszatér a háború sújtotta Afganisztánba, és ellátogat szeretett városába, Heratba, az utcán egy különös táblára bukkan, amely az Aranytű Női Varróiskolát hirdeti. A pezsgő szellemi életéről és liberális kultúrájáról ismert Heratban, a tálibok uralma alatt a nők csak úgy tanulhattak, ha úgy tettek, mintha varrókörbe járnának, mert az egyetlen engedélyezett női tevékenység a kézimunka volt. Az Aranytű ötlete egy irodalomprofesszor fejéből pattant ki, aki az ellenállásnak azt a módját választotta, hogy létrehoz egy álcázott iskolát, ahol a nők megszabadulhatnak burkájuktól, és tiltott tantárgyakat, többek közt külföldi irodalmat hallgathatnak. Abban a társadalomban, amelyben egy apa még a saját lányát sem taníthatta meg olvasni, a varrókörök megszervezéséhez és látogatásához halált megvető bátorság kellett.
Christina Lamb könyvében számos szuggesztíven és empatikusan megírt történetet olvashatunk. Kalandjai, viszontagságai, döbbenetes tapasztalatainak mozaikkockái közé beillesztve nagyon sok mindent megtudunk az ország iszonyatos múltjáról és jelenéről. Christina Lamb angol újságíró 20 évvel ezelőtt Benazir Bhuttóval készített interjújával robbant be a világsajtóba. Azóta a The Financial Times, a The Sunday Times, a The Sunday Telegraph, a The New York Times és a Times olvasóit tudósítja Afganisztánból, Pakisztánból, Brazíliából és Dél-Afrikából. 2007-ben a brit sajtó másodjára is megválasztotta az év külföldi tudósítójának. Az ő munkássága inspirálta Paulo Coelho A Zahir című bestsellerét. Férjével és kisfiával Londonban és Portugáliában él. Magyarul ez az első könyve.
Marcello Venturi - Fehér zászló Kefalónia felett
Marcello Venturi 1925-ben született olasz író, több regény és számos elbeszélés szerzője. Első írását 1946-ban közölte, 1932-ben pedig megjelent két kisregényt tartalmazó első kötete. Munkásságára, egész emberi és írói magatartására döntő hatással voltak a második világháború eseményei és különösen az Ellenállásban szerzett egyéni tapasztalatai.
Válogatott elbeszélései 1968-ban jelentek meg magyarul.
Resperger István - Kiss Álmos Péter - Somkuti Bálint - Aszimmetrikus hadviselés a modern korban
A közelmúlt katonai konfliktusai és hadi eseményei a hadikultúrák szemszögéből vizsgálva két kategóriába sorolhatók:
– Az ún. szimmetrikus katonai összecsapások jellemzője, hogy alapvetően hasonló hadikultúrák vívnak harcot egymással.
– Az ún. aszimmetrikus konfliktusokban pedig az alkalmazott hadikultúrák jellemzően eltérnek egymástól. Tehát az jellemző rá, hogy a résztvevő felek fegyveres harcának jellege, filozófiája jelentős mértékű eltérést mutat.
Az aszimmetrikus hadviselés esetén az ortodox hadikultúra képviselői ütköznek a gerilla hadikultúra képviselőivel.
Ezek az aszimmetrikus összecsapások napjaink egyik legnagyobb kihívását jelentik. Sok szakértő szerint mindamellett, hogy a hagyományos háborúk kirobbanásának az esélye is fennáll, a jövő katonai jellegű konfliktusai elsősorban aszimmetrikus jellegűek lesznek...
Alessandro Baricco - Vértelenül
Alessandro Baricco olasz író harmadik könyvét tartja "kezében" a magyar olvasó. A Selyem és a Tengeróceán után itt a Vértelenül. Hasonlít is, meg nem is az elődeire. Romantikus történet olyan szikáran előadva, hogy hihetetlen feszültséget tud kelteni. Ez ad a látszólag egyszerű kijelentő mondatoknak szivárványos ragyogást. Nagy-nagy emberi szomorúság árad a romantikus történetből, ami több az emberek iránti sajnálatnál - az emberiség iránti sajnálat süt a regényből. Minden szereplőt valami determináltság mozgat. Nem akarja csinálni, amit csinál, mégis csinálja. Íme az ember. Ecce homo.
Marcello Venturi - A senki földje
"A tűzrakások sorához érve lassítok. Szemem előtt, mint viszapergetett filmen, megismétlődik a már ismert jelenet: groteszk női körvonalak, akárha egy rossz álomból léptek volna elő. Tudom, hogy arrább, egy kicsit távolabb a többitől, ott kell lennie neki is, a fehér blúzos, fekete szoknyás lánynak, aki úgy nézett engem. S valóban, pontosan az utolsó máglyával egy vonalban, fényszóróm egyszerre befogja aprócska alakját, a kis retikül is ott himbálózik a karján. Távol tartja magát a társaságtól, tudván, hogy néhány ponttal többet ér a kolléganőinél. Nem kövér s formátlan, nem öreg, mint amazok.
Csak amikor látja, mi a szándékom - miután rákanyarodtam az ösvényre s egy nyárfacsoport mellett leállok -, szánja rá magát, s jön oda hozzám. Együtt indulunk befelé, a földek irányába, szótlanul.
Előttem megy, a tanyához vezet. Mozgása közönyös, szoknyája gyűrött, s alig takar valamit a lábából, mely villogón fehérlik a mező és a nádas szürkéjében; a blúza ugyancsak jól látható. Kitűnő célpont. Óvatosan lépkednek mögötte - az aknák miatt -, szinte lélegzet-visszafojtva.
Talán nem tudja, hogy a senki földje kellős közepén járunk, s hogy minden egyes ösvénykereszteződésnél nőttön-nő a veszély."
Davide Enia - Úgy a földön is
Palermo egyik lerobbant negyedében egy kilencéves fiú életében először száll ringbe. Apja "Lovag" néven a környék leghíresebb bokszolója volt, de nem sokkal a fiú születése előtt meghalt. Nagybátyjára, a hatalmas Umbertinóra marad hát a feladat, hogy felkészítse a bunyós család legújabb reménységét: Davidúnak el kellene nyernie az országos bajnoki címet, amit korábban az apja és a nagybátyja is elbukott.
Ez a gondolat- és érzelem gazdag regény ötven év történetét meséli el, a második világháború bombázásaitól kezdve a maffia térnyerésén keresztül egészen 1992-ig, a tragikus palermói merényletekig. Kifinomult érzékkel ötvözi a humort a tragédiával. Brutális, ám ugyanakkor magával ragadó világ bontakozik ki az olvasó előtt: a háború után éledező Szicília mindennapjai.
Szvetlana Alekszijevics - Fiúk cinkkoporsóban
"Mi nem egyszerűen csak rabszolgák voltunk, hanem a rabszolgaság romantikusai" - írja Alekszijevics könyve előszavában, mely mind ez ideig a legkegyetlenebb számvetés arról, mi történt Afganisztánban 1980 és 1989 között. A fehérorosz írónő az Afganisztánt megjárt katonákkal s az elesett fiaikat gyászoló anyákkal folytatott megrázó beszélgetéseit fűzte dokumentumregénnyé, elsősorban azt a kérdést vizsgálva: miként válhat az ember számára természetessé a gyilkolás. A könyv 1991-ben sokkoló erővel szembesítette az orosz társadalmat mindazzal, amit a szovjet hadigépezet Afganisztánban elkövetett, s egyúttal keserű ítéletet mond a "rabszolgaság romantikusait" kinevelő militarista rendszer fölött.
Alessandro Baricco - Történet
A regény Ultimo Parri sorsát kíséri végig. Az olvasó kisfiúként ismeri meg őt a könyv első részében, valamikor a 20. század elején, a legendás múltba vesző hőskorszakában automobilnak és csodálatos férfiaknak. De távoli országokban öregszik meg, különös kalandokban, miközben még akkor is az az egyetlen célja: rendet teremteni a világban. Ötéves, amikor megpillantja az első automobilt, tizenkilenc a caporettói áttörés napján és huszonöt, amikor találkozik a szerelemmel. Az ő története ez a megrendítő regény, mely több hangra íródva mesél egy világról, amelyben az automobil, a sebesség- és versenyszenvedély párosul egy életen átívelő, rejtélyes szerelemmel és a konok tenni akarással, a szavak és formák mögött rejlő jelentések felfejtésével. Baricco újra rátalált arra az elbeszélői hangra, amely a Selyem című regényében ejtette először rabul a magyar olvasót, de a Történet szélesebb ívű, több epizódot hömpölygető. Hősei sokáig az olvasóval maradnak - és segítenek élni.
James Ellroy - Perfídia
1941. december 6. Amerika a második világháború küszöbén áll. A béke reménye végképp szertefoszlik, amikor japán repülőgépek bombázzák Pearl Harbort. Los Angeles sokáig biztonságos menedéket nyújtott az Amerikába áttelepült első és második generációs japánoknak - de a háború kitörésével fellobban a gyűlölet lángja, és megkezdődik a japánok internálása.
Brutális kegyetlenséggel meggyilkolnak egy japán családot Pearl Harbor előestéjén. A gyilkosság három férfit és egy nőt idéz meg a háborús lázban égő városból. William H. Parker a Los Angeles-i Rendőrség századosa. Parker rendkívül tehetséges, könyörtelenül ambiciózus, alkoholista és bizonytalan ideológiák megszállottja. Legnagyobb riválisa Dudley Smith őrmester - ír származású, az IRA egykori katonája, aki igyekszik hasznot húzni a háború kitöréséből. Hideo Asida rendőrségi helyszínelő, az egyetlen japán a Los Angeles-i Rendőrség állományában. Kay Lake huszonegy éves dilettáns, aki ki van éhezve a kalandra és az izgalomra. A nyomozás egymás mellé sodorja négyüket, és örökre megváltoztatja mindnyájuk életét. A bűncselekmény politikai vihart kavar, amely választás elé állítja őket, és átértékeli egymáshoz fűződő viszonyukat - elvtársak, riválisok, szeretők, a történelem bábjai.
A Perfídia lenyűgöző regény. Olyan nézőpontból mutatja be a második világháborút, ahonnan még soha nem láttuk, James Ellroy pedig úgy ír Los Angelesről, ahogyan még egyetlen korábbi művében sem. Kirándulásra invitál bennünket a szakadék szélére, ahol tanúi lehetünk Amerika nagyhatalommá válásának. A Perfídia ezt a pillanatot ragadja meg félelmetes erővel. Egy bűnügy megoldására hívja az olvasót, és cserébe megmagyarázza a háború mibenlétét.
James Ellroy 1948-ban született Los Angelesben. Ő a szerzője az L.A. Quartetnek - Fekete Dália, A nagy sehol, Szigorúan bizalmas és Fehér jazz - és az Underworld U.S.A. trilógiának - Amerikai tabló, Az élet ára és Blood's A Rover. Ez a hét regény számos díjat nyert, és nemzetközi bestsellerekké váltak.
A Perfídia a második L.A. Quartet első kötete, amelyben Ellroy a második világháború Los Angelesét rajzolja meg. Kibővített sorozata példa nélkül álló vállalkozás. Ellroy az eredeti kvartett és trilógia szereplőinek életét mutatja be lényegesen fiatalabb emberként.
Marcus Luttrell - A túlélő
2005. június 28-án az amerikai haditengerészet megindította a Vörös Szárnyak hadműveletet. Az akció célja az volt, hogy felkutassák és likvidálják az afganisztáni hegységek között rejtőző tálib vezért, Ahmad Shahdot. A bevetés azonban nem várt fordulatot vett. A négyfős, SEAL-kommandós osztag csakhamar harapófogóban találta magát, körbevéve egy egész sereg tálib fegyveressel, reménytelenül elvágva a segítségtől. Az akció súlyos kudarccal végződött, a négyesből egyedül Marcus Luttrell maradt életben.
Luttrell, aki tehát maga a címbéli túlélő, évekkel később megírta ezt a könyvet a tragédiáról, amely azonnal bestsellerré vált. Visszaemlékezéseit a bátorság és hősiesség egyik legigazabb történetének tartják.
Az azonos című filmet február elejétől vetítik Magyarországon.
Marcus Luttrell (1975-) az amerikai haditengerészet egykori tagja részt vett 2005-ben a Vörös Szárnyak hadműveletben. A 10. számú Seal-csoportban végzett hősies tevékenységéért Haditengerészeti Érdemkereszt és Bíbor Szív kitűntetést kapott. Miután első osztályú tengerész alttisztként leszerelt, 2010-ben létrehozta a Lone Survivor alapítványt. Feleségével és két gyermekével a texasi Houstonban él.
Marcus Meadow - A kandahári fogoly
Carmine Grimaldi hétköznapi ember. Az életében nincs semmi különös, s ez így is maradna, ám a cége tönkrement, és az állástalan padovai építész a feleségével Pakisztánba tart. Az asszony művészettörténészként dolgozik a pesavari múzeumban - műkincsbecsléssel foglalkozik. Amikor Chiara tudomására jut, hogy a kabuli múzeumból műkincsek tűntek el, expedíciót szervez a felkutatásukra. Carmine elkíséri a feleségét, s a vakmerő vállalkozás a háború dúlta Afganisztán vad hegyei közé vezeti őket. Az út során a kissé puhány Grimaldi csapdába kerül, és választania kell: vagy felveszi a kesztyűt, és küzd, vagy meghal. Az ízig-vérig városi ember az idegen környezetben rettenetes testi-lelki megpróbáltatásokon megy keresztül, és soha nem lehet biztos benne, ki a barát, és ki az ellenség.
Giovanni Orelli - Az olasz lányok vonata
A II. világháború utáni években olaszok – férfiak, de főként fiatal lányok – érkeznek Svájc egyik határhoz közeli kantonjába. Az őket hozó vonatok mindentudó kalauzának elbeszélésében ismerhetjük meg az itt élők és az ide vetődő, munkát kereső idegen emberek sajátos kis világait. Álomszerű képsorokat láthatunk, beszívhatjuk az Alpok friss levegőillatát, s érzékelhetjük a szorongás és a bizonytalanság a szinte kézzel fogható légkörét.
Mindezt a szerző, az 1928-ban Ticino kantonban született Giovanni Orelli lírai, szaggatott stílusa, sajátos svájci olasz nyelvezete, szinte miniatűr jellemrajzai teszik rendkívüli irodalmi élménnyé.