Francia romantikus zeneszerző, ragyogó író és kritikus. Orvosi tanulmányait félbehagyva tért át a zeneszerzésre. A Párizsi Konzervatórium növendékeként elnyerte a Római nagydíjat. Műveinek java programzene, irodalmi eredetű témák feldolgozása, fantáziadús zenei színekkel. Jellemző vonásuk az egységet biztosító visszatérő téma. Elismert karmester volt. Hangszereléstana máig alapvető kézikönyv. Művei nyitányok, szimfóniák, kórusművek, operák, dalok. Meghangszerelte a Rákóczi-indulót és befoglalta a “Faust elkárhozása” című szimfónikus művébe.
Leghíresebb műve a Fantasztikus szimfónia, amelyben először alkalmazta a tételeken végigvonuló vezérmotívumot, mely mindig új hangulatot, érzelmet hoz. Az elsők között volt, aki a művész legbensőbb érzéseit, szenvedéseit zenei vallomássá, programzenei alkotássá formálta. Szinte rákényszeríti a hallgatót, hogy együtt örüljön, együtt szeressen és szenvedjen az alkotóval. Az 5 tételes zenemű szöveges programja szerint egy szerelmében csalódott művész látomásairól,vízióiról szól a szimfónia. (1803-1869)
Kapcsolódó könyvek
Gál György Sándor - Messiás
Aligha van zeneszerető ember, aki nem gyönyörködött a Xerxes Largójában vagy a Vízizenében, akinek a szíve nem dobogott gyorsabban a Judás Makkabeus Győzelmi kórusa hallatán, vagy akit nem ragadott magával a Messiás Halleluja-kórusának fenséges szépsége.
E gyönyörű dallamok szerzője George Friedrich Händel. Minden idők egyik legnagyobb zeneszerzője, aki "angolul beszélt, németül gondolkodott, franciául levelezett és olaszul énekelt", aki egyformán nagyot alkotott a bravúráriákkal teletűzdelt barokk opera, a hatalmas kórust mozgató oratórium, a concerto grosso és a versenyművek műfajában.
E csodálatos tehetség kibontakozását, az elismertetésért folytatott harcát, fordulatokban bővelkedő kalandos életútját maga mutatja be regényében Gál György Sándor, gondosan megrajzolva a kort is, amely Händel életének és művészetének hátteréül szolgált.
Nádor Tamás - Antonio Vivaldi életének krónikája
Velence "rőt papjának" muzsikája korunkban olyan népszerűségre tett szert, mint kevés más mester alkotásai. Concertóit lépten-nyomon játsszák, kamarazenekarok éppúgy, mint nagy együttesek, sőt, eljutottak a jazzesítéshez is. A "Négy évszak" hanglemezfelvételeinek felsorolása katalógus-oldalakat tölt meg, de egyre-másra "fedezik fel" a hanglemezgyárak és a koncertrendezők Vivaldi vokális zenéjét is.
Nádor Tamás krónikája a legújabb forrásmunkák alapján követi "napról napra" Vivaldi életútját. Azt az életutat, ami valóságos regény. Hiszen Vivaldi felszentelt pap volt, de nem misézett, hegedűművész volt, de operákat írt, népszerűségét concertóinak köszönhette, de a legfontosabb számára a színpad volt. Bejárta Európa számos zenei színpadát, ünnepelték Drezdában és Amszterdamban, Rómában és persze Velencében, de szegény nincstelenként temették el Bécsben.
S a regényes életút leírása mögött kirajzolódik a Tengeri Köztársaság háttere is, a hanyatló hatalmú Velence örök karneválja. Megjelennek a korabeli velencei muzsikusok, megismerkedünk Serenissima operai életével és cenzoraival, leányárvaházi zenekaraival és a San Marco zenészeivel, valamint a más életében elfeledett zeneszerző "feltámadásával", ami külön regény...
Bókay János - Bohémek és pillangók
"Puccini a Pillangókisasszony bemutatójakor budapesten volt. Az Andrássy úton valami sétakocsizáskor megállította fogatát és egy leánykának, aki a Tosca zongorakivonatát vitte a hóna alatt, valami ilyenfélét írt a kottájába: "Emlékül Giacomo Puccinitől, a vándor komédiástól". A zeneszerző csapongó temperamentuma, keverve némi pózzal - ez van a kis esetben s az emléksorban. De egyúttal Puccininak, a kedélyembernek őszinte vallomása is. Máskor is mondta, amikor bosszantották, hogy nem igazi muzsikus - hiszen én nem is vagyok az, én színész vagyok, komédiás!... Mikor az Operában három év előtt a Pillangókisasszony premierjén az izgalomtól piros és tüzelő emberi arcokat és megzavarodott szemeket néztem és a tekintetek szemérmetes szégyenkezésében a megindultság titkolózását figyeltem, valóban be kellett látnom, hogy a függöny előtt hajlongó "komédiás" nagyszerű és ritka művész. Ma a legnagyobbak közül való - így írt a századforduló idejének egyik legnagyobb novellistája és zenekritikusa, s csak napjainkban újra felfedezett Csáth Géza Pucciniról, a kortárs szemével. És ennek a "komédiásnak", ennek a "nagyszerű és ritka művésznek" állít emléket regényében a Puccinit ugyancsak a kortárs szemével látó, a mester korát és művészetének népszerűsödését kortársként átélő Bókay János.
Zoltán János - Szikora Róbert
A szerzőről
1953-ban születtem, Budapesten. Szokásos iskolák. A hatvanas évek közepétől engem is elkapott és azóta sem enged el a beat-, a pop- és a rockzene. A gimnáziumi évek alatt már publikáltam. Az egyetem elvégzése után, 1985-ben végeztem el a MÚOSZ iskolát. 1973 óta végigjártam az újságíró szamárlétrát, a külső munkatárstól a főszerkesztői posztig (Pop Express, Metál Hammer, Poptükör, Popvilág, Polip). 1991 és 1998 között a Pesti Riport és a Heti Riport popzenei rovatát vezettem.
Eddig öt különböző pop és rockzenei szaklexikon, több rockévkönyv megírásában és szerkesztésében vettem részt, valamint 12 beat-, pop és rocktörténeti dokumentációs könyvem jelent meg. A 2005-ben megjelent Rockcirkusz című enciklopédiára különösen büszke vagyok, melyben 140 beat, pop és rock stílusú együttes története olvasható. Jelenleg A magyar beat, pop és rockművészet ötven éve című DVD-n dolgozom.
Legány Dezső - Henry Purcell
Halkan vedd kezedbe e könyvet és vigyázva forgasd. Régi emberekről szól, foszladozó lapokról, rajtuk néhány névvel. Született... élt... meghalt... Ennyi az egész. Vágyaikat eltemették, örömükről ki sem tud már, munkájukat emészti a feledés.
Ó, figyeld! - életének értelmét, féltett művészetét mind egyetlen forrásba önti, ahonnan könnyen s nesztelenül egy sugár, a leghatalmasabb és legmelegebb egész Angliában, a mély tajtékokból lángolva veti fel Henry Purcell nevét!
Petrovics Emil - Maurice Ravel
A magyar zenekedvelő közönség, de a zenésztársadalom is hajlamos Maurice Ravel művészetét Debussy csillogó, de erőtlenebb visszfényének tekinteni. Az impresszionista iskola vezére és tanítványa - így vélekednek általában.
Kitűnő és szeretett mesterem, Farkas Ferenc jegyezte meg egyszer nagyon találóan: Debussy zseni volt, Ravel pedig művész. A könyv egyik feladatát abban láttam, hogy ezt a különbséget képességeimhez és lehetőségeimhez mérten megvilágítsam.
Ismeretlen szerző - Ha Mozart naplót írt volna
A népszerű naplósorozat újabb kötete Mozart életét tárja elénk. Mindazokhoz szól, akik szeretik Mozart muzsikáját.
A Mozart leveleiből és egyéb dokumentumokból nagy gonddal és hozzáértéssel összeállított munka mély betekintést nyújt a nagy mester alkotó tevékenységébe és életébe.
Valóban naplóról van szó, mert minden esemény, minden gondolat és érzés úgy sorakozik időrendbe egymásután, hogy szinte észrevétlenül kialakul előttünk a nagy zeneköltő pályafutása, művészete és kora.
Szentkuthy Miklós - Händel
A magyar barokk zeneszerző életregénye. Szentkuthy Miklós, akinek Haydn-regénye sok hívet szerzett a komoly zenének, és egyben gondolatkeltő vitákra adott alkalmat, ezúttal is egyéni, sajátosan gazdag stílusában, a korban való teljes beleérzéssel és azonosulással írta meg krónikáját Händel változatos és dicsőséges életéről, máig is eleven, gyakran játszott műveiről. A zeneszerző egyéni élményeit költött vagy valóságban élt személyek életének epizodikus változataiban adja elő (pl. az utolsó Medici herceg, Hogarth, a csípősen szatirikus és egyben moralizáló, kiváló festő és rajzoló, Garrick angol színész). Az így megfestett körkép sok helyütt a XVIII. század gunyoros szellemében torzít ugyan, de igaz és szuggesztív, s a barokk kor és a händeli zene mélyreható ismeretéről tesz tanúságot.
Gál György Sándor - Somogyi Vilmos - Mesél a bécsi erdő
A világhódító tánc - a keringő - története elválaszthatatlanul összefügg a Strauss család történetével. A "március előtti" Bécs korszakától kezdve a huszadik század elejéig ennek a muzsikus dinasztiának tagjai fejlesztették naggyá a keringőt; az ő művészi munkálkodásuk révén vált a népi eredetű, kezdetben vaskos tánc - az idősebb Johann Strauss, majd zseniális fia, az ifjabb Johann és annak testvérei, Josef és Eduard működése révén - egy teljes évszázad uralkodó ritmusává, a könnyűzene halhatatlan műfajává. Lázas sietséggel rohanó történet ez s egyben a romlás csíráit már magában hordozó régi monarchia fénykorának tükörképe. Mert a Strauss-muzsika végigkísérte ezt a korszakot, s máig sem veszítette el varázsát. - Gál György Sándor és Somogyi Vilmos történelmi dokumentumok alapján, színes képzelettel ötvözte regénnyé a Strauss család és a XIX. századi Bécs történetét.
Christoph Wolff - A Bach család
Az olvasó a magyar fordítás megjelenésével első ízben tart kézben a Bach család valamennyi kiemelkedő zenész tagjának életét és munkásságát egyetlen kötetben bemutató művet. A részletes műjegyzék és a hatalmas Bach irodalomból érték szerint válogató bibliográfia tág kaput nyit azok előtt, akik e nem mindennapi zenész-dinasztia sarjainak életét és művészetét részleteiben is meg kívánják ismerni, a középpontban természetesen a legnagyobbal, Johann Sebastiannal.
Molnár Antal - Brahms
Míg a hasonló muzsikus-monográfiák általában az életrajz és a mű kronologikus egységének kényelmes szálára fűzik fel mondanivalójukat, ez a könyv sziporkázó esszék sorozata, melyek mindig új meg új aspektusból közelítik meg a mester életét, művészetfelfogását, alapvető művészi hozzáállását és alkotásainak egymással folytonosan összehasonlított, egész művészetét jellemző tükrében, műveit; s még azt is megengedi magának, hogy egy Brahms-műnek egy egyszerű, nem zeneértő hallgatóra tett hatását regényrészlet felidézésével érzékeltesse (Priestley: Angyalok utcája). ; A kötetnek szűkebb témáján túlmutató alapgondolata a romantikus művészetnek a klasszikussal való tüzetes szembeállítása, persze elsősorban a zene területén: annak kimutatása, hogy a szerves, apró részleteikben is megváltoztathatatlan nagy formák a romantikus művészet számára miért nem valósíthatók meg igazán. Plasztikus képet ad Brahms egyéniségéről, nem hallgatva el az ún. "forradalmi" romantika mesterei (Wagner, Liszt) iránti ellenszenvét; finoman jellemzi sajátos művészetét (melynek eredetét a dalszerűségben keresi); foglalkozik eredetiségével (illetve az általa feldolgozott hatásokkal), hangszerkezelésével és hangszerelésével, műfaji csoportonként méltatja fő műveit; elhelyezi őt kortársai közt, s kitér magyarországi kapcsolataira is. A kötetet rövid kronológia, műjegyzék és részletes mutató kerekíti ki - minden zeneszerető olvasónak ajánlható.
Jemnitz Sándor - Felix Mendelssohn Bartholdy
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Romain Rolland - Beethoven
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kárpáti János - D. Scarlatti
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Jemnitz Sándor - Fryderyk Chopin
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Guy de Pourtalès - Liszt Ferenc élete
"...A hangom lágyan suttogott fülébe
csak mint egy messzi jel,
oly tisztán, mint szemének nyílt örvénye,
oly szűzen, mint ha mély álomzenére
a Végtelen felel."
Székely Júlia - A halhatatlan kedves
Az élményszerű közvetlenséggel megírt regény alapkérdése: ki lehetett a címzettje annak a soha el nem küldött lángolóan szerelmes levélnek, melyet Beethoven halála után találtak meg iratai között. A regény kerete: egy fiatal muzsikus, közvetlenül Beethoven halála után, végiglátogatja azt a hat asszonyt, akiről feltételezhető, hogy a nagy zeneszerzőnek eszményi társai voltak. Bettina von Arnim, Amalie Sebald, Rachel Levin, Giulietta Guicciardi, Brunczvik Teréz és Jozefin - a hat asszony alakja gazdagon festett, eleven korrajz hátteréből bontakozik ki
Eduard Mörike - Mozart prágai utazása
1787 őszén Mozart feleségével együtt útnak indul Prágába, a Don Giovanni bemutatójára.
A partitúra még nincs készen, a kocsiúton az utolsó percig formálódik a remekmű. Útközben meginvitálják őket egy kastélyba, ahol anekdotázással és zenélésel töltik az estét. Másnap a zeneszerző folytatja útját -- még nem sejti, a siker vagy az újabb, méltatlan bukás felé.
Mörike 1856-ban, Mozart születésének 100. évfordulóján jelentette meg halhatatlan biedermeier idilljét, a gyönyörű, művészettel és életszeretettel teli történet azonban a mai olvasót is ellenállhatatlanul magával ragadja.