“A helyzet tehát olyan, hogy nem maradhatunk benne szenvtelenek. Nem valami szép lelkű kultúrsznobizmusból paposkodunk a kultúra mellett, hanem a szocializmus és a nemzet alapvető érdekéből. A közművelődés ügye nem járulékos AZÉRT-EZ-IS-MENJEN-CSAK, hanem a nemzet sorsának, jövőjének egyik kulcskérdése. Nem abból kell kiindulni, hogy mennyi kultúra kell a pénzhez, (értsd: a meglévő erőforrások ésszerű felhasználásához, gazdasági fejlődésünk feltételeinek megteremtéséhez).”
Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Magyarok a kultúráért
A katasztrofális elbánást, mely bennünket Trianonban ért, csak az magyarázhatja, hogy azok, akik a békét diktálták, nem ismertek, illetőleg félreismertek bennünket. Olyan beállításban voltunk előttük ismeretesek, amint ellenséges szomszédaink, akik osztozkodni akartak a zsákmányon, bennünket nekik lefestettek. Minket meg sem hallgattak, csak mint vádlottat idéztek ítélőszékük elé, anélkül, hogy védekezésre módot adtak volna. Szóról-szóra valónak fogadták el a vádlók egyoldalú állításait és kihirdették előttünk a majdnem halálos ítéletet. Félrevezetett bíráink nem tudták, kit ítéltek el. Nem tudták, hogy a világháború előidézésében nincs részünk. Nem eszméltek rá, hogy mi védtük meg a művelt Nyugatot a török hódítás ellen, és azt sem vették figyelembe, sőt terhünkre írták, hogy rajtunk törtek meg a bolsevizmus hullámai. A szinte halálra ítélt magyar nemzet azonban nem tette meg vádlóinak azt a szolgálatot, hogy kimúljon. A történelemben párját ritkító energiával talpra állott, tenger akadályon győzedelmeskedve egyensúlyba jutott, és most immár ezeréves hagyományaihoz méltó módon folytatja megakadt életét, kövezi tovább a civilizáció országútját.
Géczi János - Allah rózsái
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - A rokokó
Mi a rokokó? Nevének hallatán kecses, finom formák, hajlékony és rafináltan könnyed vonalvezetés, míves gonddal alkotott miniatűr remekek ötlenek föl bennünk. Légies, pikáns báj, nimfák és pásztorlánykák, pasztellszín tájak, a tündérmese világa. De valóban csupán ez a rokokó? Baróti Dezső a neves irodalomtörténész, A XVIII. századi francia és magyar művelődés kutatója e művében arra vállalkozik, hogy fölfedje a dekoratív felszín alatt rejlő mélyebb tartalmakat. Nagyigényű bevezető tanulmányában foglalkozik az udvari-arisztokratikus művészet végső hajtásaként jelentkező rokokóval, de bemutatja az új polgári életérzések friss hajtásaként jellemezhető törekvéseket is. Az antológiában szereplő dokumentumok - a rokokó esztétikáját , ars poeticáját kifejtő és a rokokót mérlegre tevő írások-, valamint a páratlanul gazdag irodalmi szemelvényanyag meggyőzően támogatják a szerző abbeli törekvését , hogy régit és újat vegyítő , sokszínű, vibráló egészként mutassa be ezt a XVIII. századi Európa valamennyi régiójában elterjedt, érzéki és szellemi élvezetet egyaránt bőven kínáló művészeti irányzatot.
Ismeretlen szerző - Az egzisztencializmus
A modern polgári filozófia és irodalom irányzatai között fontos helyet foglal el az egzisztencializmus, melyet Köpeczi Béla tanulmánya és szövegválogatása ismertet meg az olvasóval.
A bevezető ideológiai igényességgel és pontossággal tisztázza az egzisztencializmus filozófiai és esztétikai problémáit, a szemelvények pedig Kierkegaard, Jaspers, Heidegger, Sartre és Camus műveiből vett részletekkel világítják meg más-más nézőpontból e jelentős irányzat különböző oldalait.
Az egzisztencializmust tárgyaló antológiákkal szemben a kötetnek az az újdonsága és fő érdeme, hogy következetesen érvényesíti a filozófiai és esztétikai szempontot, egyiket a másikkal világítva meg.
Tüskés Tibor - Testvérmúzsák
Ahogy a görög mitológiában a művészetek kilenc istennője együtt táncolt és dalolt az Olümposzon vagy a tiszta vízű források közelében, úgy minden időben sűrűn találkozik, kapcsolódik a költészet, színjátszás, zene, tánc egymással és a képzőművészetekkel, sőt a tudománnyal is, akár a reneszánsz korabeli "egyetemes ember" alkotóműhelyében, akár nagy tehetségű művészcsaládokban, akár kávéházi művészasztaloknál, nagy művészbarátságokban. A kötet célja, hogy a különböző művészetek esztétikai kérdéseivel megismertesse az olvasót, s beszéljen új művészeti ágakról is a testvérmúzsák ürügyén.
Anne Tardy - Claire Merleau-Ponty - Sylvie Laferrére - Sárkányos könyv
A belga Casterman kiadó Musée en Herbe sorozatának egyik remek kötetét tartja kezében az olvasó. A sorozat három szerkesztő-írója, egy kitűnő karikaturista: Serge Ceccarelli és a kötet két tervezője, megformálója egyenrangú társként teremtette meg sok-sok ötlettel a sárkányok könyvét.
A kötet lapjain mintegy 30 művészi alkotásban vagy annak részletében - mint látványban gyönyörködhet az olvasó, miközben maga cseveg el vidáman a sárkánnyal, efféle kérdéseket téve fel neki: "Ki vagy, különös sárkány? Hány éves vagy? Hol laksz?" - És a sárkány válaszol. hol az európai középkor ördöge, hol a kínaiak jóságos esőhozója ez a sárkány.
Tüzet okád Uccello képein, az aranyalmát őrzi a Hesperidák kertjében. A kötet végén találós kérdésekre és játékcsináló ötletekre is bukkan a kis olvasó, hogy még jobban megszeresse a kalandozást a művészetek birodalmában, ahová Serge Ceccarelli "kis kobak" figurái kísérgetik hűségesen.
Ismeretlen szerző - A klasszicizmus
A szerző tulajdonképpen 2000 éven kalauzolja végig az olvasót ebben a művében, hogy a klasszicizmusról világos és átfogó képet adhasson. Míg a futurizmus, az expresszionizmus vagy a modern irodalmi irányzatok legtöbbje időben pontosan körülhatárolható, s mindössze egy-két évtizedet foglal magában, a klasszicizmus a nagy görög tragédiaírókig és Arisztotelészig nyúlik vissza, a reneszánsz görög ihletésű irodalmi törekvésein keresztül a XVII. század francia irodalmában bontakozik ki, és Goethe és Schiller nagy századáig terjed.
A klasszicizmus nem is stílus vagy irodalmi mozgalom, sokkal inkább írói, etikai magatartás, amely a jelenségek rendezésére, harmóniában, egységben láttatására törekszik, a nemes tisztaságot, a lényeg megragadását és kifejezését tekinti feladatának. Rónay György kitűnően érzékelteti munkájában a klasszicizmusnak ezeket a sajátosságait, s nagy világirodalmi tájékozottsága lehetővé teszi számára, hogy sokoldalúan és híven tárja az olvasó elé a klasszicizmus gazdag tartalmát.
Aby M. Warburg - Mnémoszüné
Abraham Moritz Warburg(1866 - 1929): német művészet-, vallás- és kultúrtörténész, könyvgyűjtő, az ikonológia és a kultúrtörténeti módszer megteremtője. A gazdag zsidó bankárcsaládból származó Warburg művészettörténetet, régészetet, történelmet és klasszika-filológiát tanult Bonn, München és Strassburg egyetemén, művészettörténeti stúdiumait pedig a firenzei német kultúrintézetben fejezte be. Családja vagyonának és személyes ambícióinak köszönhetően nem lépett egyetemi pályára; a századforduló éveiben itáliai és amerikai utazásokat tett és ekkor kezdett hozzá később legendássá vált kultúrtörténeti könyvtára anyagának gyűjtéséhez is. 1904-től Hamburgban könyvtára felépítésével foglalkozott, részese volt a város tudományos és közéletének és számos művészet- és kultúrtörténeti tanulmányt jelentetett meg, közben pedig folyamatosan dolgozott ikonográfiai és ikonológiai elméletén. 1920-tól súlyos elmebetegként egy magánklinikán ápolták, 1924-es felépülésétől azonban haláláig folytatta tudományos és tudománymecénási tevékenységét. A kultúr- és művészettörténész Warburg elsősorban a kultúra vizuális világából, annak ikonológiai elemzéséből, mintegy a civilizációk képrejtvényeinek megfejtéséből kívánt a kultúrát alkotó ember gondolatvilágába behatolni. Ebben a folyamatban természetesen jutott el a vallástudomány és a művészettörténet szükségszerű összekapcsolásának a kultúrhistória egész rendszerét megvilágító gondolatához és ez vezette a démonikus és asztrális hitvilág szimbolikájának elemzéséhez, amely híres Luther-könyvének vagy a bibliai képvilágot elemző tanulmányainak is témája, mitológiai elemzései pedig Jung magyarázataival mutatnak némi rokonságot. Az általa megalapozott ikonológiai módszer, mint a művészet- és a vallástudomány közös eszköze, sajátos hermeneutikája elsősorban az azt továbbfejlesztő Erwin Panofsky jóvoltából vált a vizuális valláshermeneutika egyik fő eszközévé.
Szőnyi György Endre - Új föld, új ég
"Az egyes kultúrkorszakokat tárgyaló könyvek legtöbbször csak a kiváló alkotókat, legkiemelkedőbb személyeket tárgyalják, s ezek szellemi színvonalával azonosítják az egész kort. Ez azonban félrevezető módszer. Azt gondolhatnánk, hogy például a reneszánsz asztronómiára Kopernikusz nézetei a jellemzők, csak azért, mert Kopernikusz ebben az időben alkotta meg rendszerét" - fejtegeti a könyv előszavában a történész szerző, s az olvasó meggyőződhet arról, hogy ennek a forradalmian új történelmi korszaknak a komplex elemzése, áttekintése mennyire megingatja a bennünk kialakult, sémákra épülő, olykor iskolásan leegyszerűsített reneszánszképet, s a számos új összefüggés alapján hogyan gazdagodhat történelmi látásmódunk. Ebben segítenek a könyv érdekes illusztrációi is.
Szegedy-Maszák Mihály - A mű átváltozásai
Az életműsorozatának hatodik kötete abból az alapfeltevésből indul ki, hogy egy műalkotás önmagában aligha vizsgálható: létezési módjától elválaszthatatlan, hogy mindig új összefüggésrendszerbe kerül s ezáltal megváltozik.
Balassa Iván - Ortutay Gyula - Magyar néprajz
A két kiváló tudós, Balassa Iván és Ortutay Gyula a néprajztudomány eddigi eredményeire támaszkodva, a szakemberek, az érdeklődő nagyközönség igényeit egyaránt szem előtt tartva ad átfogó képet a hagyományos népi kultúra valamennyi ágazatáról, a társadalmi, az anyagi és a szellemi kultúráról. (...)
Minden fejezethez rövid bibliográfia csatlakozitk, amely útbaigazítást ad azok számára, akiket egyik vagy másik kérdés közelebbről érdekel. A kötetet gazdag képanyag, 319 fekete-fehér, 65 színes fénykép és 231 rajz, térkép, kotta illusztrálja.
Panyik István - Sellei Sarolta - Kréta, Mükéné, Trója
Egy törzsből származnak az istenek és a halandók. Emberi nemzetséget először fényes aranyból készítettek az istenek, ők, az Olümposzon élők. Akkor még mindenki fölött Kronosz égi király volt, s könnyű szívvel, akárcsak az istenek, élt a halandó, távol a bajtól, távol a jajtól, még az öregség sem járt köztük, mindvégig duzzadt az erőtől karjuk s lábuk, a kórság még nem törte meg őket, mint lágy álom jött a halál rájuk, s amíg éltek, csak jóban volt részük, a föld meghozta magától bő termését és dolgozni merő gyönyörűség volt, sok jó közepette, a dús legelőn legelészett nyájuk, s kedvelték az olümposzi boldogok őket.
André Bazin - Mi a film?
André Bazin a filmkritika, a filmelmélet egyik legjelentősebb alakja - a francia új hullám "szellemi atyja". A Mi a film? című kötet legfontosabb írásainak gyűjteménye, amelyet haszonnal forgathat minden olvasó, akit érdekel a film lényege, a filmnyelv természete, változásai és a filmtörténet mesterrendezőinek (Charles Chaplin, Jean Renoir, Orson Welles, Vittori de Sica) művészete
Rubovszky Kálmán - Apropó, comics!
Kevés magyar nyelvű könyv foglalkozik a képregénnyel. Rubovszky Kálmán Apropó, comics! című munkája az első hazai képregény-esztétikai, -szociológiai, és -történeti kutatás megállapításait adja közre. A száraz tényeken túl rengeteg érdekes információval szolgál a szocializmus képregénykiadási gyakorlatáról.
Montse Sant - Sárkányok
Kit nem bűvöltek még el a sárkányok, ezek a lélegzetelállító lények? Akár az ördög szolgáiként, akár az Igazság és a Jóság őrzőjeként jellemzik őket, a legendákat és a mítoszokat olyan varázslatos bájjal telítik meg, amilyet csak az igazi művész képes életre hívni. A tökéletes kézügyességgel és tapasztalattal rendelkező Ciruelo Cabral és a sárkány-szakértő Montse Sant részletesen bemutatja e veszedelmes és titokzatos lények legtöbb faját. Ebben a csodálatosan illusztrált kötetben Ciruelo kiemelkedő grafikái elevenen adják vissza a sárkányok veszedelmesen megigéző és sokoldalú természetét - a leggyakoribb fajtól, a nagy földi sárkánytól, egészen az ősi legújabb legendák sárkányáig.
Ismeretlen szerző - Barangolás ősi kultúrák világában
2001
Nem tankönyvet tart kezében az olvasó: a szerző izgalmas barangolásra hív az ősi kultúrák világában, lélegzetelállító fotókkal színesítve kalandunkat. Kinek a fantáziáját nem mozgatta már meg Stonehenge, a monumentális kőtömbök titokzatos építménye; vagy az Andok magasán emelkedő Machu Picchu romvárosa? Egyiptom hatalmas alkotásai vagy a perzsa birodalom rejtélyei? Ezekről és még sok más ősi kultúráról szól a kötet.
Tartalom:
Európa - Lascaux (Franciaország); Stonehenge (Nagy-Britannia); Knósszosz (Görögország); Athén (Görögország); Paestum (Olaszország); Róma (Olaszország)
Afrika - Szakkara és Gíza (Egyiptom); Karnak (Egyiptom); Luxor (Egyiptom); Abu Szimbel (Egyiptom); Philae (Egyiptom)
Ázsia - Nimrut Dag (Törökország); Epheszosz (Törökország); Petra (Jordánia); Palmüra (Szíria); Perszepolisz (Irán); Pagan (Burma); Borobudur (Indonézia); Angkor (Kambodzsa); Hszian (Kína); Lojang (Kína)
Amerika - Mesa Verde (USA); Teotihuacán (Mexikó); Monte Albán (Mexikó); Palenque (Mexikó); Tikal (Guatemala); Uxmal (Mexikó); Chichén Itzá (Mexikó); Cuzco (Peru); Machu Picchu (Peru); Húsvét-sziget (Chile)
Ismeretlen szerző - A Mediciek fénykora - Élet és művészet a reneszánsz Firenzében
kiállítási katalógus
Szépművészeti Múzeum, Budapest 2007
magyar szöveg, 351 oldal, színes illusztrációk
ISBN 978 963 7063 48 0
Bikfalvi Géza - „Mindent Isten nagyobb dicsőségére”
Tanulmánykötet
Borsos Balázs - A magyar népi kultúra régiói 1.
_Borsos Balázs és Magyar Zoltán néprajzkutatók az érdeklődő nagyközönség számára mutatják be a népi kultúra regionális tagolódását a teljes magyar nyelvterületen: a Felső-Őrségtől Moldváig és a Szepességtől az al-dunai székelyekig. Leírásuk alapvetően a kultúrának a 19-20. század fordulóján meglévő állapotát idézi meg, kitekintenek azonban a történeti előzményekre és a 20. századi folyamatokra is._
A kultúra eredetét, történetét és jelenségeinek összefüggéseit nem lehet értelmezni anélkül, hogy figyelembe ne vennénk: a kultúra a földrajzi térben létezik. Az emberi létet jellemző kulturális jegyek alapján minden nép, minden etnikum esetében térben elkülönülő csoportokat lehet meghatározni. A magyar néprajztudomány az utóbbi két évszázadban kettős feladatot igyekezett megoldani: egyrészt a közgondolkodásban megjelenő, változatos (történeti, földrajzi, nyelvjárási, népművészeti, stb.) szempontok által elkülönített csoportokat igyekezett jellemezni, másrészt olyan kulturális jellemvonásokat próbált föltárni, amelyek vizsgálata segítségével a területi elkülönülés megállapítható. A 20. század második felére elfogadottá vált az a nézet,hogy a kulturális régiókat nem egyes jellemzők léte vagy hiánya, hanem teljes jelenségcsoportok összehasonlítása alapján lehet meghatározni. Kósa László vizsgálatai nyomán az is nyilvánvalóvá vált, hogy a térbeli tagolódás szorosan összefügg a paraszti polgárosulás folyamatával: annak kibontakozása elősegítette a kultúra területi változatosságát, előrehaladtával azonban a nép kultúra egységesebbé vált. A legnagyobb területi változatosság a 19-20. század fordulója körüli néhány évtizedet jellemezte. Bár a magyar nyelvterületen a táji különbségek valószínűleg még sokáig nem tűnnek el, ezek ma sokkal kisebb jelentőségűek, inkább csak kulturális árnyalatokban mutatkoznak meg, és elsősorban tudati tartalmakhoz kötődnek.
Bojár Iván András - Nagy Káli könyv
A _Nagy Káli könyv_, avagy Élet a Káli régióban kiadásának, és az ezzel egy időben fejlesztett honlap működtetésének célja a földrajzi értelemben vett Balaton-felvidék területén túlmutató, mégis egységes népi építészettel, településszerkezeti karakterrel, mezőgazdasági és kézműipari hagyománnyal, táji adottságokkal, és a mindezekre ráépülő életforma-sajátosságokkal rendelkező régió identitáselemeinek számbavétele, és a megőrzendő, illetve a további fejlesztések számára ajánlott értékek módszeres kiválasztása és bemutatása.
Célunk, hogy a Káli régió mai értékelemeinek leltárba vételével pontos önismereti alapot képezzünk annak érdekében, hogy egy későbbi átfogó, a társadalom, a piaci szereplők és a közigazgatás szintjeinek összehangolt munkája révén kialakuló régiófejlesztés alapjait rögzítsük. A Káli régió viszonylagos érintetlensége, településeinek, népi építészetének megőrzött képe, az ember és táj kétezer éves harmonikus együttélését láttató tájképi jellegzetessége a mai Európában egyre nagyobb kincsnek számító sajátosság. Több, mint öt éves, módszeres munkánk során állítottuk össze a Káli régió sajátlagosságait számbavevő értékleltárt. Kötetünk tehát minden idők legátfogóbb helyi gyűjtésének elemeit sorakoztatja fel ugyanazzal a könyvszerkesztői és kiadói szemlélettel, amilyenekkel a Káli régió sikeres és már bizonyított nemzetközi versenytársai (Provence, Toscana, Andalusia stb.) évtizedek óta rendelkeznek. Meggyőződésünk, hogy a „Káli régió” Magyarország nemzetközi (mind turisztikai, mind agrárkarakterisztikai értelemben vett) pozícionálása szempontjából egészen ritka, kiváló adottságokkal rendelkezik. Kötetünk élvezetes, és Magyarország egyik legszebb vidékét magas színvonalon mutatja be, célunk a ráismerés, az újrafelfedezés, a megszokottól eltérő nézőpontú bemutatás. Maradandó művészi értéket képviselő könyvünket exkluzív módon jelentetjük meg, és ezt a régiót kedvelő turistákon kívül a turisztikában meghatározó véleményformáló szakemberek számára kívánjuk eljuttatni, akik tevékenységük révén a figyelem középpontjába tudják állítani a térség természeti, kulturális és építészeti hagyományainak értékeit.
_Ha szeretne saját példányt, írjon nekünk és mi megküldjük a regisztrációs lapot:_
nagykalikonyv@ivon.hu
A könyvben megjelenő települések:
• Ábrahámhegy
• Badacsony
• Badacsonytomaj
• Balatonederics
• Balatonfüred
• Balatonhenye
• Balatonrendes
• Balatonudvari
• Barnag
• Csopak
• Dörgicse
• Gyulakeszi
• Hegyesd
• Hegymagas
• Kapolcs
• Káptalantóti
• Kékkút
• Keszthely
• Kisapáti
• Kisörspuszta
• Kővágóörs
• Köveskál
• Mindszentkálla
• Monoszló
• Nagyvázsony
• Nemesvámos
• Nemesvita
• Örvényes
• Pálköve
• Paloznak
• Révfülöp
• Rezi
• Sajkód
• Salföld
• Sáska
• Szentantalfa
• Szentbékálla
• Szigliget
• Taliándörögd
• Tapolca
• Tapolca-Diszel
• Tihany
• Várvölgy
• Vászoly
• Vigántpetend
• Vonyarcvashegy
• Vöröstó
• Zalaszántó