Hogy tíz nő tízféle, az talán természetes. Hogy tíz kortárs magyar fotográfusnő tízféle, az már korántsem annyira természetes.
A művészet és az ipar művelőit egyaránt érdekcsoportokba és stílusegyengető klikkekbe szervező évszázad fordulóján inkább meglepő, semmint magától értetődő. Az kell hozzá, hogy ők tízen olyan sokszínű háttérből emelkedjenek ki, amilyen a magyar fotográfia. Miért éppen ők tízen? Erre a tárgyszerű kérdésre csak szubjektív válasz adható. Bizonyos, hogy lehetnének helyükben – vagy ha helyükben nem is, hát mellettük – még mások is.
Most ők tízen beszélnek magukról, persze nem maguktól. Külön-külön is érdekes emberek. Együtt, bízunk benne, még inkább.
Kapcsolódó könyvek
Mary Warner Marien - A fotográfia nagykönyve
A FOTOGRÁFIA NAGYKÖNYVE az eddigi legteljesebb összefoglalás a kezdetektől napjainkig, szerzője fotótörténeti kánont alkotott. Közel 600 kép ismerteti meg az olvasót a fotózás történetével a művészet és technika, a szociográfia és divat, a háború és természetfotózás szemszögéből. Az olyan világfordító történelmi eseményekhez kapcsolódó fotók, mint Lincoln elnökké választása vagy MacArthur tábornok és Hirohitó császár első találkozása, meglepő részletekkel gazdagítják eddigi ismereteinket. Közelképet kaphatunk azokról az emblematikus fotósokról is, például Mathew Bradyről, Alexander Gardnerről, Edward Steichenről vagy Gertrude Käsebierről, akik egyéni szemléletükkel, technikai újításaikkal váltak e végtelen történet szereplőivé. E mozaik számtalan kockája a fotográfia teljes történetévé áll össze, melyet a kultúra lencséjén át szemlélhetünk.
Kincses Károly - Nádas Péter - Mai Manó fotográfiái / Photographs by Manó Mai
Kincses Károly tanulmányával, Nádas Péter esszéjével, magyar-angol nyelven. Pár évvel ezelőtt, amikor először mondta, írta le Kincses Károly ezt a nevet: Mai Manó, azt hitték, jópofáskodik. Azóta sokan megtanulták, hogy a "Maimanó" az egy gyönyörű és párját ritkító műteremház a Nagymező utca 20. alatt. S akkor végre itt az ideje, hogy azt is megtudják, és főleg meglássák, Mai Manó a 19-20. század fordulójának különleges képességű fényképésze, a kor legjobb fényképészeti lapjának a főszerkesztője és jelentős közszereplő volt. Az Ab Ovo Kiadó és a Magyar Fotográfiai Múzeum közös albuma Mai Manó legjobb fényképeiből mintegy százat, Nádas Péter manózását és Kincses Károly életrajzi esszéjét tartalmazza. A kötet megjelenésével egyidőben Mai Manó képeinek kiállítása nyílik egykori műteremházában.
Torsten Andreas Hoffmann - Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Mit és hogyan érdemes fényképezni?
Mi számít érdekes témának és mi nem? Milyen hatást kelt a kép, és miért? Mitõl lesz a fotó hangulatos? Mi teremt egyensúlyt? Mik azok az ellenpontok? Mi a képi ritmus? Hogy teremtsünk feszültséget? Mi a kulcsa a jó emberábrázolásnak?
Ezekre és számos hasonló kérdésre kapunk választ ebben a könyvben.
Gyakorlatilag minden oldal egy kis tanulmány arról, hogy miért azt, és miért úgy fényképezték, ahogy a képeken látjuk. Száraz magyarázatok helyett a látvány világában tett izgalmas kalandozások részesei lehetünk. A szöveg könnyed, élvezetes, irodalmi stílusú.
Mivel a kötet témája a fotográfiai kompozíció, a technikáról csak érintõlegesen esik szó. A használt objektívek gyújtótávolsága, a felvételi szûrõk és a képek tónusvilágát meghatározó digitális utómunkálatok bemutatása legtöbbször szerepel a leírásokban röviden.
A szerzõ neves német fotóesztéta, számos könyv és újságcikk szerzõje. Most magyar nyelven is kézbe vehetjük legújabb munkáját. Azoknak ajánljuk, akik szeretnének tudatosabban látni, jobban elmélyedni a fotográfia tartalmi és formai világában. Ezzel nemcsak az alkotói munkánk válik élvezetesebbé, de képeink is sokkal hatásosabbak lesznek.
Dékán István
Ismeretlen szerző - A 20. század fotóművészete
Ez a kiadvány kitűnő, tömör szócikkeivel a modern fotóművészet jól forgatható kislexikona, a kölni Ludwig Múzeum Fotógyűjteményének legfőbb kincseit tartalmazza. Lapjain 1900-tól napjainkig követhetjük nyomon az európai (ide értve az orosz, illetve szovjet) és az amerikai fotóművészet nagyjainak alkotásait. Bemutatja a festészet és a fotóművészet állandóan változó, versengő viszonyát, megismertet a különböző új irányzatokkal és kísérletekkel, így például a szocio-dokumentarista fényképezéssel, a "tiszta fényképezéssel" és a "szerzői fotográfiával".
David Präkel - Fekete-fehér fotózás
A sorozat harmadik tagjaként megjelenő könyv a fekete-fehér fotók készítésének rejtelmeibe avatja be az olvasót. A kötetet különösen aktuálissá teszi, hogy a szerző a színes digitális technikával készült képek igényes fekete-fehér fotókká alakításának műhelytitkaival is foglalkozik.
Reményeink szerint a könyv segít napjaink tehetséges fiatal fotósainak elsajátiítani és tökélyre fejleszteni azt a dokumentarista technikát, amelyben 20. századi elődeik – Moholy, Capa, Kertész, Brassaï – kiemelkedő alkotásaikkal megalapozták a magyar fotográfia nemzetközi hírnevét.
A gazdagon illusztrált könyv logikus felépítésével, gyakorlatias tanácsaival, áttekinthető ábráival és inspiráló fotóival a fotográfiát még csak most tanulók és az elkötelezett amatőrfotósok számára egyaránt hasznos olvasmánynak bizonyulhat. Emellett a gyakorlottabb fotósoknak is segítségére lehet abban, hogy a csupán csak néhány évtizede elterjedt digitális technikával és számítógépes képfeldolgozással miként lehet a korábbi analóg eljárásokhoz hasonló hatásokat elérni.
A fekete-fehér technikát a mai napig a fotográfia sava-borsaként tartják számon: a színek sokszor figyelmet elterelő hatása nélkül is képes a lényeg megragadására. Sokak számára egyben a technikai tudás forrásaként is szolgál, ezért még napjainkban is elengedhetetlen a szakma megértéséhez.
Daniel Lezano - Fotós biblia
A Fotós Biblia minden, a fényképezéshez kapcsolódó témára kiterjedő útmutató. Megtalálni benne a legfrissebb tudnivalókat, a legújabb digitális fényképezőgépeket, szkennereket, nyomtatókat és szoftvereket csakúgy, mint a filmekről, gépekről és tartozékaikról szóló leírásokat. Daniel Lezano bemutatja nekünk az összes alapvető fényképkészítési technikát, kezdve a tökéletes portrékép titkától a gyönyörű tájképek megkomponálásán át a hangulatos fekete-fehér képek megalkotásáig. A szöveget mindvégig lenyűgöző felvételek egészítik ki. A kiadvány tökéletes útmutató a XXI. századi fényképészet hardver, szoftver és technikai tudnivalóihoz.
Anne Cartier-Bresson - Kincses Károly - Kertész és Brassai előtt
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok 2.
Nem kétséges, a technikai képek korában élünk. Filmekből, a televízióból, videokamerák felvételeiről, a digitális médiából képek ostromolják a figyelmünket. Megkísérelnek bennünket elcsábítani, manipulálni, erotizálni. Közben természetesen informálnak is. Valóságos képáradat tör ránk, ami veszélyesen hangzik, de lényegében mindenekelőtt egy fenomenológiai problémára figyelmeztet: mit kezdünk ezzel a rengeteg képpel? Milyen alapon választunk? Egyáltalán mit veszünk még tudomásul? Másfelől, minek van rá esélye, hogy bekerüljön a kollektív képi emlékezetbe? Voltaképpen most éppen paradox helyzetben vagyunk. Míg a hagyományos analóg fotográfia eredeti területén, a hírlapi fényképészet, az amatőr fotográfia világában veszített jelentőségéből, a nyilvánosság egyre többet foglalkozik a hagyományos fényképekkel. A fotók természetszerűen megjelennek művészeti galériákban, vásárokon, aukciókon. Ezzel magától megoldódott a fotográfia művészeti helyzetéről folyó vita. A fotótörténet kulcsfontosságú képeiért hatjegyű dollárösszegeket kínálnak, de már jó ideje ugyanez a helyzet kortárs fotóművészek munkái esetében is. Egy fiatal, gyakran az új médiában tevékenykedő nemzedék felfedezte a fotográfiában azt, amit a korábbi befektetők számára a régiségek jelentettek. A fotográfia befutott, és divatosabb, mint valaha. Mint az inkább szemlélődő művészet közvetítője, új, jövőbe mutató szerepre talált...
Michael Freeman - Fotósszemmel
Egy fénykép sikerének kulcsa a kompozíció. A fotográfus tudásának legfontosabb elemei közé tartozik az a készség, hogy a valóság egy szeletében észrevegye a fotótémát, majd a rendelkezésre álló képelemeket hatásos, magával ragadó kompozícióba rendezze. A digitális fényképezés megjelenése új, izgalmas megvilágításba helyezte a kompozíció témakörét - egyrészt mivel a digitális fényképezőgép közvetlen visszajelzése lehetővé teszi a kép azonnali értékelését és korrekcióját, másrészt pedig azért, mert a képszerkesztő programok az exponálást követően is módot adnak a kép megváltoztatására és a kívánt részletek hangsúlyossá tételére. Így született meg a digitális fotózás korábbiaktól eltérő stílusa. A könyv segítséget nyújt azoknak a képességeknek a kifejlesztésében, amelyek a fotó témájának kiválasztásához és a hatásos digitális fényképek készítéséhez elengedhetetlenek. A szerző nemcsak a kompozíció hagyományos megközelítéseit ismerteti, de kitér arra a digitális technikával megjelent új szemléletmódra is, amelynek tudatában a fotós exponáláskor már figyelembe veszi a digitális képszerkesztés, átalakítás, montázskészítés lehetőségeit - azokat az új eszközöket, amelyek elősegíthetik, hogy akár a keresőablakban látottaktól lényegesen különböző kép születhessen. -A könyv a képkompozíció kérdéseit a digitális technika lehetőségeinek figyelembevételével mutatja be. -Kitér a hagyományos módon, keresőablak segítségével készült kompozíciókra, és a képkészítés új módszereire is, amelyeket a digitális képszerkesztés tett lehetővé. -Megmutatja, hogy miként hozzuk ki a témából a lehető legtöbbet a helyzet és a helyszín elemzése segítségével. -Valós fotográfiai megbízások alapján készült közérthető példákat ismertet, és sematikus ábrákkal magyarázza el, hogyan és miért működnek a képek.
Stemlerné Balog Ilona - Történelem és fotográfia
Könyvünk azt mutatja be, hogy mire képes a fotográfia az egyes korokban, a technikai fejlettség adott szintjén milyen jellegű fényképekre számíthat egy-egy téma kutatásánál a történész. A fényképezés technikájának csak a legfontosabb csomópontjait ismertetjük, azokat, amelyek meghatározzák, hogy milyen fényképek születhettek az adott korszakban. Csak olyan eljárásokról írunk, amelyeket általánosan használtak a fotográfusok, s olyan fényképfajtákról, amelyek széles körben elterjedtek és kedveltek voltak a közönség körében, s darabjaik fellelhetők a múzeumokban és más közgyűjteményekben, valamint a műtárgypiacon. A fényképformák és technikák változása mellett a könyv azt is nyomon kíséri, hogy milyen szerepet tölt be a fotográfia a mindenkori társadalomban, mire használják, milyen szerepet kap a mindennapi életben, a tudomány és a művészet területén, kik a fényképezők, és kik a megrendelők. A fotográfia kifejezést mindkét értelmében használjuk: úgy is, mint eljárást, és úgy is, mint magát a fényképet. A fényképekhez kapcsolható információk összegyűjtésekor kiemelt szerepet tulajdonítunk az egymást követő korok változó viseletének, mert ez adja a legszélesebb körben használható kapaszkodót a kutató számára a datáláshoz.
Dékán István - Digitális fényképezés az alapoktól a szakmai ismeretekig
A könyv tartalma viszonylag széles spektrumú. A legnagyobb részt kitevő törzsanyagot elsősorban a nem egészen kezdő, illetve gyakorlottabb fényképezők hasznosíthatják. Didaktikus felépítésénél fogva oktatási segédkönyvként is felhasználható.
A kötet első fejezete a digitális kép természetrajzával foglalkozik. A második rész a szkennelés gyakorlati kérdéseit mutatja be. A következő fejezet a digitális fényképezőgépek működését és használatát ismerteti. Külön részben foglalkozunk a tükörreflexes fényképezőgépekkel. Ez után a képek számítógépes korrigálása, a digitális "labormunka" kerül sorra egy terjedelmes fejezetben. Végigvesszük azokat az ismereteket, amik a képek korrigálásához leginkább szükségesek. Végül a nyomtatásról és nyomtatókról lehet olvasni. Mindezt egy digitális kislexikon egészíti ki. A kötet szerzője szakújságíró.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok: Képek és történetük 1.
A Fotóikonok két kötete csaknem 170 év anyagából 20, illetve 19 képet mutat be, kronológikus sorrendben. Általában kulcsfontosságú képekről van szó a médium történetéből, amelyek technika, esztétika, társadalmi szokások vonatkozásában előrelendítették a fotográfiát. Hagyomány az ilyen ikonokatönmagukban szemlélni, külön-külön. Egészen biztosan John Szarkowski Looking at Photographs című klasszikus könyve a legismertebb. Az ő asszociatív művéből kiindulva kötetünkben minden képet beható tartalmi elemzés kíséretében mutatunk be. A befogadás történetén túlmenően utánajárunk, mikor és milyen módon vált a szóban forgó kép azzá, ami: az emberi lét központi kategóriáinak megjelenítője.
Doug Harman - David Jones - A digitális fotózás alapjai
Profi tanácsok, tippek : A fényképezőgépek típusairól; A számítógépekről, szoftverekről és egyéb kiegészítőkről; A pixelekről és a felbontásról; A memóriáról; A képek elmentéséről; Az exponálásról; A kompozícióról; A megvilágításról; A kamera felvételi módjairól; A különleges képi hatásokról; A fényképek manipulációjáról; A régi fotók retusálásáról; A digitális nyomtatásról; A nyomtató és a papírtípus kiválasztásáról; Az archiválásról; A képek e-mailhez csatolásáról; A fényképek internetes publikálásáról.
Peter K. Burian - Robert Caputo - Tippek és trükkök
E hiányt pótló, könnyen érthető és gyakorlati kézikönyvből nem csupán fotózás technikai alapjait ismerhetjük meg, hanem elleshetjük a National Geographic fotósainak trükkjeit is. A könyv részletes ismertetőt ad a fényképezőgép működéséről, az objektívekről, a fénymérésről, a különféle filmtípusokról és formátumokról, a kompozíció, a világítás és a szűrők hatásairól és sok egyéb eszközről és eljárásról, amelyekkel technikailag tökéletes fotókat készíthetünk. A fotózás kreativitásának is komoly szerep jut. Saját gondolataink, érzéseink kifejezését a könyv világhírű NG fotósok módszerének stílusának bemutatásával segíti.
Eifert János - Aktfotográfia
A kötet az aktábrázolás művészettörténeti áttekintésétől a legújabb fényképezési technikák bemutatásáig vezeti az olvasót. A szerző bemutatja, hogy a mezítelenség ábrázolása a különböző korokban és társadalmi közegekben mennyire eltérő volt. A skála a szépség dícséretétől a botrányig terjedt. Az aktfotográfia nemcsak „megfogható” testábrázolás, hanem költészet és álom: az ösztönök, a vágyak, a látomások világa. A fényképezésnek ez a területe, amelyben a művészet, az erotika és a pornográfia szálai finoman egybefonódnak, tág lehetőséget ad tehetségünk, ízlésünk, mesterségbeli tudásunk bizonyítására. Gyakorlása során olyan készségek, képességek fejleszthetők, amelyek a fotóművészet más műfajaiban is kamatoztathatók.
Scott Kelby - A digitális fotós könyv 4.
Scott Kelby, a nagysikerű A Digitális Fotós könyv első három kötetének (mely a világ legnagyobb példányszámban eladott digitális fotózásról szóló könyve lett) szerzője visszatért egy olyan új könyvvel, amely pont ott folytatja, ahol a harmadik kötetet abbahagyta. Ugyanabban a lényegre törő, szakzsargont mellőző stílusban ad azonnal alkalmazható tippeket, ami miatt az olvasónak "Aha, szóval így csinálják!" érzése támad. Ez nem egy elméleti könyv, nincs tele zavarba ejtő szakkifejezésekkel és részletes leírásokkal. Ez a könyv arról szól, hogy mikor és melyik gombot kell megnyomni, melyik beállítást kell használni. A könyv közel 200 féltve őrzött fotós-trükkel segít lényegesen jobb, élesebb, színesebb és profibb képeket készíteni.
Stefan Bollmann - Az olvasó nők veszélyesek
Az olvasó nők története a festészetben és a fotóművészetben is tükröződik, hiszen az olvasó nőalakok minden korszakban lenyűgözték a művészeket. Persze több évszázadnak kellett eltelnie, mire a nők végre valóban azt olvashatták, amihez kedvük támadt. Kezdetben csak hímezniük, imádkozniuk, gyerekekre vigyázniuk és főzniük volt szabad. Attól a perctől fogva azonban, amikor rájöttek, hogy az olvasás révén az otthon szűk világát a gondolatok, a fantázia, és nem utolsósorban a tudás határtalan világával cserélhetik fel, fenyegetést jelentettek a férfiak uralta társadalomra. A nők az olvasás által olyan tudásanyagot sajátíthattak el, melyet eredetileg nem nekik szántak. Stefan Bollmann az olvasó nők történetének ezt az izgalmas fejezetét beható részletességgel vizsgálja a középkortól a jelenig, a súlypontot a XIX. és XX századi alkotásokra helyezve. A kiválasztott festményeket, rajzokat és fényképeket rövid kísérőszöveggel mutatja be. Az olvasó nőket ábrázoló képek különleges szépséggel, bájjal és kifejezőkészséggel rendelkeznek. A rövid kísérőszövegek elmondják, hogy miért vagy mit olvasnak.
Richard Olsenius - National Geographic Fotóiskola - Fekete-fehérben
A könyv a National Geographic nagy sikerű Fotóiskola-sorozatának ötödik kötete. Ebben a rendkívül olvasmányos és tartalmas könyvecskében Richard Olsenius, a magazin neves fotósa, a fekete-fehér fényképezés mai gyakorlatának kérdéseit veszi sorra, különös tekintettel a rohamtempóban fejlődő digitális fényképezésre, amely ebben a klasszikus műfajban is mind több hívet hódít magának. Olsenius nemcsak hasznos tanácsokkal szolgál, de irányt is mutat mindazoknak, akik a fekete-fehér fotográfia kivételes erejét, szépségét a legújabb fotótechnikai eredményekkel, számítógépes képszerkesztő módszerekkel szeretnék ötvözni.
John Freeman - A fotózás kézikönyve
John Freeman A fotózás kézikönyve című kötete teljes áttekintést nyújt mindazoknak, akik szeretnék elsajátítani a fotózás művészetét. Lépésrol lépésre megismerkedhetünk az alapokkal, a megfelelo fényképezogép kiválasztásától az olyan technikai kérdésekig, mint a rekesz vagy a filmérzékenység. Megtudhatjuk a különbözo felszerelések és tartozékok mellett és ellen szóló érveket, így elkerülhetjük a felesleges költségeket. Az egyes technikákat lélegzetelállító képek szemléltetik, és értheto, zsargonmentes szövegek magyarázzák, így könnyedén alapos jártasságot szerezhetünk a legösszetettebb készségekben is. A kötet a fotózás népszerű tárgyai alapján szervezodik: családi portrék, úti képek, természetfotók és tájképek, csendéletek, akciófotók. Egyedülálló módon átfogó fejezetet szentel az olyan professzionális technikai kérdéseknek is, mint a műtermi világítás eszköztára és a digitális képfeldolgozás. A fotózás kézikönyve több száz szakmai ötlettel szolgál arra nézve, hogyan kerüljük el az esetleges csapdákat, és mit tegyünk az olyan problémás helyzetekben, amikor kevés a fény, vagy kedvezotlen az idojárás. Egy sereg információval szolgál a fotózás minden aspektusáról, és megválaszolja az összes olyan kérdést, ami a lelkes fotósban felmerülhet. A fotózás kézikönyve egyetlen kötetben teljes áttekintést nyújt errol a lenyűgözo témáról. • Könyvünk jól áttekinthetoen vonultatja fel az összes közkedvelt témát, a portréktól a látképekig, az esküvoktol az idojárási viszonyokig. • Naprakész információval szolgál a legmodernebb felszerelésekrol, a legegyszerűbb kompakt fényképezogépektol a legújabb, korszerű digitális fényképezogépekig. • Több mint 800 fotóból álló boséges illusztrációt tartalmaz, melyek mindegyikéhez alapos magyarázat tartozik arról, mit, hogyan, miért és mikor tegyünk a képpel.
Puzsér Róbert - Forrás
Puzsér Róbert független értelmiségi politikai-közéleti-kulturális rádió- és tévéműsoraival vált ismertté. Provokatív szabadgondolkodó, aki a kollektív tabuk és hazugságok leleplezését tűzte ki céljául. Forrás című kötetében egy mentális-spirituális egység megalkotásának igényével tesz kísérletet tudomány, művészet és vallás integrálására.
Magyar Dávid kortárs fotóművész egészen korán, már gyermekkorában megismerkedett a vizuális kultúrával. A fényképezés húszas évei derekán került érdeklődésének középpontjába. A kötetben szereplő fotói és grafikái ember és természet viszonyát, élet és halál összefüggését, a jelenségek mögött megbúvó lényeget kutatják.
Puzsér Róbert írásai és Magyar Dávid képei a könyv oldalain egymás felé fordított tükrök gyanánt vezetnek önmagunk mélyebb és mélyebb rétegeibe.
"Ajánlom ezt a könyvet meditációs objektumnak. Ez Hamvas Béla kifejezése, aki azt mondta, hogy manapság egyedül a könyv és a gondolat az, ami meditáció tárgyává tehető. Én is kipróbáltam. Puzsér gondolataival elkezdett birkózni az agyam, s tovább gondoltam őket - Magyar képei pedig megálltak bennem, mint az álomképek, melyeket meg kell fejteni. Ha valakinek könnyebb a képi meditáció - annak a gondolatit ajánlom. Ha a gondolati a könnyebb - annak a képit. Mert ez azt jelenti, hogy nincs egyensúlyban a bal és jobb, az árnyék és a fény. Gyakorolj! Egy gondolatot tovább gondolni - és egy képet tovább képzelni." Müller Péter