“Ó, a Balaton, régi nyarakon” – így szólt Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikussá vált dalának a refrénje. A dal is, meg a könyv is visszatekintés arra a korra, mikor a “nagy generáció”, a mai hatvanasok legfogékonyabb éveiket élték. Balaton, Balcsi, a tó, a víz… Mennyi szép nyaralás emléke tolul fel, visszagondolva a gyermekkorba, ifjúkorba. A vízszag, a jegenyék, az elmenő vonatok hangja. A víz hűvössége, selymessége, tágassága. A nádasok, a naplemente, a csónak. Minden korban más arcát fedeztük fel a tónak. Gyerekként a fürdések, a hatalmas, fekete, kiszuperált, felfújt autógumi belső (aminek szelepe mindig felhorzsolta valakinek a bőrét), a szürke homok, a nagy dinnyék, fagylaltok, főtt kukoricák. Aztán később a mólók, a randevúk, a szerelmek, a nagy séták, a titokzatos, reményteli esték. Aztán nyaralások a családdal, nyaralások a barátokkal, nyaralások lányokkal, nyaralások már a saját családdal. A Balaton vize, ami semmivel össze nem téveszthetően selymes, ami csodálatosan meleg tud lenni, ami strandnak hatalmas, mégis emberien véges. A túlsó part hegyei, dombjai. A fák, a jegenyék, a fűzek, a platánok, a fenyők. A kövek a vízparton. A tejivók, a lángossütők, a gombák, a piacok. A mólók, a parkok, a vasútállomások, a restik…
Kapcsolódó könyvek
Gál László - "Csak a szépre..."
A cím felidézte örökzöld sláger (Csak a szépre emlékezem) kezdősorát már szállóigeként szokás idézni. Az 1947-ben született szerző bevallottan-vállaltan nosztalgiakönyvet állított össze, több mint 200 fotóval, annak a korosztálynak a gyermek- és ifjúkoráról, amely némi iróniával-öngúnnyal "nagy generációnak" nevezte el magát. E nemzedék Budapestjét, helyszíneit, utcáit, tereit, ünnep- és hétköznapjait, jellegzetes alakjait, tárgyait mutatja be Gál László, fanyar humorral illusztrálva a remek képanyagot. E röpke két évtized alatt mi minden történt... A kissrác színes fakockával játszott, fémépítővel, és igazi gombokból reszelte-ragasztotta gombfocicsapata játékosait, kamaszként a hábéken feketecímkés cseresznyét ivott és az Ifiparkba járt táncolni (ahova twistpulóverben nem, csak sötétnadrág-zakó-fehéring-nyakkendő összeállításban engedélyeztetett belépni). S közben nem csak nézte, látta is a várost, a Várost, melynek minden pontja s momentuma emlékezetébe ragadt. Az emlékekből válogatott nagytotálokat és apró részleteket, tömegjelenteket és egyéni portrékat nyújtja át a Fekete Sas Kiadó az olvasónak, aki alkalmasint észreveheti, hogy van a képek között nem pont az adott időszakban készült, ám - megnyugtathatjuk - az is éppen "olyan".
Muriel Barbery - A sündisznó eleganciája
Az ötvennégy éves Renée egy párizsi magánpalota házmestere. Kövér, tyúkszem van a lábán, hitvány ételeket eszik és szappanoperákat néz. Csakhogy Renée-nek van egy titka: hihetetlenül művelt. Szereti a filozófiát, a zenét, és a japán művészetet. Álarca mögül mélyen lenézi a luxuslakások gazdag lakóinak üres életét.
A 12 éves Paloma, az ötödik emeletről, látszólagos engedelmességgel igyekszik belesimulni a tizenévesek popkultúrájába, de ő is kimagasló intelligenciát takargat. És mivel lesújtó véleménnyel van a világról, azt tervezi, hogy tizenharmadik születésnapján felgyújtja lakásukat, majd véget vet életének.
Ők ketten a regény főszereplői és egyúttal narrátorai. Meg a házba költöző dúsgazdag japán férfi, aki puszta létével, no meg azzal, hogy átlát a szitán, izgalmas mozgásba hozza az eseményeket...
Ismeretlen szerző - Az év természetfotói - Magyarország 2004
Ez az album Magyarország legjobb természetfotóinak gyűjteménye. A felvételeket a neves szakértőkből álló zsűri a "Találkozás a Természettel - az Év Természetfotósa 2004" fotópályázatra beérkezett mintegy 4000 természetfotóból választotta ki. A bírálók az esztétikai minőséget tekintették elsődlegesnek, de elengedhetetlen követelményként fogalmazták meg, hogy a fotók a szabadban, természetes körülmények között készüljenek, és elkészítésük ne járjon természetkárosítással. Ez a lenyűgöző kötet újabb bizonyítéka annak, hogy a természetfotózás igen magas színvonalon áll hazánkban.
Zórád Ernő - Tabán - A lebontott romantika
Budapest "Montmartre"-jának, az 1930-as évek elején lebontott Tabánnak szinte csak a neve maradt meg, de hajdani romantikáját, a girbe-gurba utcák, macskaköves terek hangulatát, jellegzetes figuráit s az őket körülvevő tárgyi világot Zórád Ernő képemlékeivel nemzedékek számára látvánnyá tette, "ecsettel lefényképezve" az utókor számára a helyszíneket. Az albumban szereplő 84 kép jórésze eleddig kötetben meg nem jelent alkotás. A könyv irodalmi szemelvényei az eltűnt városrész hangulatát idézik, a térkép és az utcák jegyzéke, várostörténeti leírása pedig topográfiailag pontosítják az olvasóban a kötet forgatása közben már közössé vált képemlékeket. "Egy város ábrázolása pontosabban: megjelenítése a topográfia, az építészet hitelességére kötelez. És a díszlet belvilága, intim hangulata? Az a sajátos atmoszféra, színek, zenék esték! Mert nők és holdvilág nélkül ugyan ki tudta volna elképzelni a Tabánt? Igen, az a bizonyos couleur locale - mindez emlékeim szép korszakából hangzott fel újra. Ebben az érzelmi állapotban ismertem fel, hogy a Kortárs Művészet semmiféle áramlatába nem vagyok már képes beilleszkedni. Tudatosan visszafelé, a múlt általam megélt, minden részletében megtapasztalt irányába fordulok. Az "akkor" társa leszek. Ez volt a Tabán feltámasztása." Zórád Ernő
Colin Monteath - Új-Zéland
Új-Zéland, a maorik és a bevándorló európaiak kultúrájának találkozási pontja, a szélsőségek országa: végtelen zöld síkságokat, sűrű trópusi őserdőket, széles legelőket, rendezett kiviültetvényeket, hallal teli tavakat, fenséges, hófödte csúcsokat, sőt élénk, zajos nagyvárosokat egyaránt találhat itt a látogató.
Brigitte Hamann - Sisi
"A császárné a legszebb asszony a világon" - írja Széchenyi István a naplójába, egy másik helyen pedig asszonyi angyalnak nevezi, aki a magyarság érdekeiért még felséges férjével is képes szembeszállni. Ez a két dolog, a csodálatos szépség és az őszinte magyarbarátság magyarázza, miért volt I. Ferenc József szomorú sorsú feleségének mindig is kultusza Magyarországon. Brigitte Hamann nem idealizálja hősnőjét, nem csak az elragadtatás szavait ismeri: Erzsébet nehezen kezelhető tulajdonságait sem próbálja leplezni. Emberközelbe hozza ezt a szabadságvágytól fűtött, az udvari etikett börtönében inkább csak vergődő, lázadó asszonyt, hatalmas képzeletvilágról árulkodó költészetét, tudásszomját, és mindeközben képet kapunk a tizenkilencedik század második felének társasági (és társadalmi) életéről, szépségápolási és gyermeknevelési praktikáiról, politikai mozgalmairól, a Monarchia boldog békeéveiről, valamint Erzsébetnek a magyar kiegyezésben játszott szerepéről. Érdekes portrét rajzol egy nem mindennapi egyéniségről a gondtalan bajorországi gyermekkortól a fényes bécsi napokon, a budai koronázás pompáján és a királyné nyugtalan világkóborlásain át egészen meggyilkolásáig.
Vida Péter - Európa kastélyai
Elegáns, színes kiadású könyv, amelyben megismerhetjük Európa legszebb és leggazdagabban feldíszített kastélyait belülről és kívülről is.
Balla Gabriella - Herend
A legismertebb magyar porcelángyár sikerekkel és megpróbáltatásokkal teli teljes történetét kínálja az olvasónak ez a könyv. Mindazoknak szól, akiket vonz a porcelán szépsége és titokzatos anyaga, akik érdeklődnek az iparművészet e különleges területe iránt.
Herendi porcelán. A magyar műipar és örökség világhírű része, gyűjtők kincse, a nagymama nászajándéka: kinek-kinek tapasztalata és érdeklődése jelentheti valamelyiket vagy mindezt együtt.
Fényképekkel gazdagon illusztrált album a könyv első része: történeti sorrendben mutatja be a herendi porcelán történetét az "első alapító" Stingl Vincétől a porcelángyártás szenvedélyének elkötelezett Fischer Móron át napjaink manufaktúrájáig.
A nemes kerámia Magyarországon című fejezet az asztali kultúra, a terítés, étkezés történetét gazdag történelmi, kulturális, ipartörténeti háttér előtt mutatja be a magyar királyság kezdeteitől egészen a reformkor nagy fellendüléséig, a polgári Magyarország kialakulásáig.
A herendi gyár alapítása különös és mindmáig alig ismert érdekes eseményekbe avatja be az olvasót: feltárja a kezdeteket, bemutatja Stingl Vincét és kalandos életű családját. Stingl volt az, aki, ha gazdaságilag sikertelenül is, de először rendezett be kerámiaműhelyt a "herendi népes pusztán", a Veszprémet és Pápát összekötő országút melletti vidéken.
Hőskorszak, fénykorszak. Fischer Mór gyára. A 19. század magyar kerámiatörténetében meghatározó szerepet játszott a Fischer család, nevükhöz számos kerámiagyár alapítása és működtetése fűződik. A szenvedélyes törekvés, a minőség iránti elkötelezettség és az üzleti józanság tette sikeressé Fischer Mórt. Ezeknek az adottságoknak a segítségével lett ő az első magyar porcelán manufaktúra létrehozója, a magyar porcelán megteremtője.
Jeles megrendelések és vásárlások. Herend művészi arculatát történetének kezdetén a megrendelések határozták meg. Fischer Mór megbízói iránt érzett nagyrabecsülése és tisztelete jeléül jellegzetes díszítményeit a megrendelőkről nevezte el. Legfőbb támogatója és megrendelője az Eszterházy család volt, az ő nevüket minta is őrzi, akár sok már híres megrendelőét. Habsburg Miksa, I. Ferenc József öccse Trieszt melletti kastélya számára rendelt készletet, ekkor született a Miramare minta. Számos híres család mellett a legnevesebb megrendelők közé tartozik az angol Viktória királynő, akinek a nevét a mindmáig legismertebb herendi díszítés őrzi.
Ajándékok Fischer Mórtól - ez a fejezet ismerteti azokat a kiemelkedő darabokat, melyeket Fischer személyes tisztelete jeléül vagy józan megfontolásból közismert személyeknek, közgyűjteményeknek ajándékozott.
Távol-keleti minták egész sorát sikerült Herenden egyéni hangvétellel, de az eredeti szépséget megőrizve, kialakítani és elterjeszteni. Ez a mintakincs máig a Herendi manufaktúra egyik legfontosabb öröksége.
A manufaktúra Fischer Mór visszavonulása után nehéz időszakot élt át, fiainak a megelőző korszaknál nehezebb külső, gazdasági feltételek mellett kellett a gyárat tovább működtetni. A manufaktúra részvénytársasággá változott, az új vezetés hibái és a nehezedő feltételek veszélybe sodorták az első magyar porcelánmanufaktúra létét.
A századforduló - Farkasházy [Fischer] Jenő. A művészeti íróként is ismert unoka a hagyományok tiszteletben tartása és követése mellett új technikákat vezetett be, új formákkal, mázakkal és tárgytípusokkal, például a máig emblematikus kis figurákkal, szobrokkal gazdagította a Herendet. De az első világháború utáni gazdasági helyzet a nehézségeivel nem tudott megbirkózni, halála előtt három évvel, 1923-ban ismét részvénytársasággá alakult a cég.
Herend a két világháború között. Ezt a nehéz korszakot egy kitűnő szakember, Gulden Gyula neve fémjelzi. Neves, jó művészeket alkalmazott művészeti tanácsadóként, a fejezet bemutatja, hogyan születtek meg Herend máig legközismertebb kisplasztikái, a Déryné, Táncoló paraszt, ifj. Vastagh György Csikós szobra, Kisfaludy Pengéjét néző huszárja.
Az államosított porcelángyár. A háborút követően az államosítás egy jól szervezett jó irányba haladó, képzett szakmunkásgárdával műkődő porcelángyárat vett át. Az olvasó megismerkedhet a Rákosi korszak ideológiáját, politikai légkörét dokumentáló porcelánfigurákkal; például az Alkotmány és az Öt éves terv címűekkel, vagy a Rákosi Mátyásné tervezte, a korszak jeles ipari létesítményeit ábrázoló teáskészlettel. A hagyományokban gazdag üzem szerencsésen vészelte át a legnehezebb éveket, és jól használta ki az 1968 utáni új gazdasági lehetőségeket.
A manufaktúra az ezredfordulón. A sikeres, munkavállalói tulajdoni formában működő manufaktúra legújabb termékeinek, újításainak, fellendülésének bemutatása zárja a könyv történeti sorrendben haladó, képekben gazdag első részét.
A mélyebb ismeretekretörekvő olvasók, köztük a régi és új herendi porcelánokat gyűjtők igényeit a Jegyzetek mellett a Függelék szolgálja. Ebben az album jellegű első részt - ugyancsak fényképekkel - a herendi szakképzés története, a herendi porcelánmúzeum bemutatása, az anyagokat és technikákat ismertető fejezet, időrendi áttekintés, a bemutatott tárgyak adatai és jelzései valamint részletes bibliográfia egészíti ki.
A Herend című, 281 színes 106 fekete-fehér képpel és 163 jegyfotóval illusztrált könyv - a szerző és kiadó szándéka szerint - a herendi porcelán történetét, művészetét részleteiben és átfogóan is bemutató, sokak érdeklődését felkeltő munka.
Jack Kerouac - Úton
Jack Kerouac (1922–1969) az amerikai beatnemzedék egyik kiemelkedő alkotója és teoretikusa, a beatéletmód és a beatideológia modelljének megteremtője – egyben az 1950-es–60-as évek amerikai ifjúságának képviselője és prófétája, a tiltakozás, a menekülés hangjainak megszólaltatója. Lelkes követőket és ádáz ellenségeket szerzett, gondolatai a szexről, a kábítószerekről Európában tovább gyűrűztek akkor is, amikor hazájában már csillapodtak a beat körüli viharok. Könyvei lírai, vallomásos jellegűek, más-más néven majd’ mindegyiknek ő maga a hőse.Főműve, az Úton a nagy utazások, száguldások története. 1947 és 1950 között barátjával, Neal Cassadyvel beautózta az Egyesült Államok és Mexikó legkülönfélébb tájait, utána egy évig tervezte az erről szóló beszámoló formáját, szerkezetét, majd pedig befűzött az írógépbe egy negyvenméteres papírtekercset – és megszületett a "spontán próza" műfaja.Az eredmény: a 60-as évek "ellenkultúrájának" beharangozása és majdani Bibliája, általános kritikusi értetlenség, valamint hatalmas közönségsiker. Sal Paradise és Dean Moriarty (Kerouac és Cassady fiktív megfelelője) szédületes dzsesszfanfárral került be az amerikai és a világirodalom halhatatlanjai közé.
Nyáry Krisztián - Így szerettek ők
Nyáry Krisztián néhány évig költészettörténetet tanított a pécsi egyetemen, majd a 90-es évek közepén otthagyta a katedrát, azóta kommunikációs tanácsadóként dolgozik. Vezetett pr-ügynökséget és közvélemény-kutató intézetet, volt állami szervezet kommunikációs igazgatója, de a hobbija az irodalomtörténet maradt. 2012 elején barátai szórakoztatására kezdte publikálni a Facebookon magyar írók és művészek szerelemi életéről szóló képes etűdjeit, amivel néhány hónap alatt nagy népszerűségre tett szert. A barátoknak szánt bejegyzésekből mára több mint tizenötezer olvasót vonzó kulturális ismeretterjesztő sorozat lett. A szerző célja, hogy a tankönyvi életrajzok papírmasé figurái helyett a valós, izgalmas, de kevesek által ismert párkapcsolati történetek felidézésével szerethető, hús-vér embereket mutasson be, és ezzel kedvet csináljon a művek olvasásához.
40 történet Petőfitől Vas Istvánig, Benedek Elektől Szabó Magdáig, múzsákról, megcsalt szeretőkről, örök hűségről és a szerelem sokféle arcáról.
Szerb Antal - Szerelem a palackban
Szerb Antal novelláinak minden eddiginél teljesebb gyűjteményét kapja kezébe ezzel a kötettel az olvasó. Több elbeszélése most kerül először kötetben kiadásra. Az irodalomtörténetek alkotója, a tanulmányíró Szerb Antal gyakran szépírói beleérzéssel, könnyedséggel eleveníti meg az elvontabb tárgyakat is - a novellista pedig szinte tudós készültséggel, sokoldalú műveltségét kamatoztatva, igényes elemzésekkel és míves csiszoltsággal írta elbeszéléseit. Nemcsak tematikája, hanem írásainak megformálása és nyelvi hangszerelése is sokféle, változó. Történelmi legendákat szólaltatott meg újra, népiesebb motívumokat és lovaghistóriákat modernizál, személyes emlékeket, eseményeket idéz fel líraian és elemző tudatossággal. A Szerelem a palackban elbeszélései meghitt és maradandó élménnyel gazdagítják az olvasót.
Anthony Horowitz - A selyemház titka
„Az események, amelyeket leírni készülök, túl szörnyűségesek, túl döbbenetesek voltak ahhoz, hogy nyomtatásban megjelenhessenek. Még ma is azok. Ha elkészültem, már amennyiben lesz erőm bevégezni a munkát, becsomagoltatom a kéziratot, és azt az utasítást adom mellé, hogy a csomagot száz évig tilos kinyitni. El sem képzelhető, milyen lesz akkor a világ, meddig jut el addigra az emberiség, de a jövőbeni olvasók talán edzettebb lélekkel viselik majd el a romlottság elborzasztó képeit, mint az én közönségem tenné. Az utókornak hagyom hát örökül Sherlock Holmes utolsó portréját és a valóság egy olyan arcát, ami mindeddig rejtve volt.”
Dr. Watson
Erin Morgenstern - Éjszakai cirkusz
1886-ban egy rejtélyes utazócirkuszból nemzetközi szenzáció lesz. A _Cirque des Rêves_ csak éjjel van nyitva, fekete és fehér színekben pompázik, és mindenkit vár, aki felfedezné kör alakú ösvényeit vagy felmelegedne tüzeinél.
Noha itt is találhatóak akrobaták, jósok és kígyóemberek, az álmok cirkusza nem szokványos látványosság. Egyes sátraiba beköltöztek a felhők, másokban jég van. Mintha valamiféle varázslat bűvkörébe vonná a szerelmeseit, akiket rêveurnek, vagyis álmodozónak hívnak.
A történet középpontjában két fiatal mágus áll: Celia és Marco. Kisgyermek koruktól fogva arra tanították őket, hogy mágikus erejük segítségével győzelmet arassanak a másik felett. Amikor Celia véletlenül rájön, hogy Marco az ellenfele, együtt lenyűgöző varázslatba kezdenek.
Douglas Adams - Dirk Gently holisztikus nyomozóirodája
Mi lehet a közös egy döglött macskában, egy számítógépzseni kölyökben, egy Elektromos Szerzetesben, aki rózsaszínben látja a világot, a kvantummechanikában, egy több mint 200 éves időutazóban, Sammuel Taylor Coleridge-ben, a híres költőben és a pizzában? Tulajdonképpen nem sok, gondolhatjuk egészen addig, amíg Dirk Gently, az állítólagos magánnyomozó be nem bizonyítja, hogy a fenti dolgok és személyek között bizony alapvető összefüggések vannak. Közben sikerül megoldania egy rejtélyes gyilkossági ügyet, segítségére siet egy különös professzornak, rájön egy misztikus titok megfejtésére, és ezalatt tekintélyes mennyiségű pizzát elfogyaszt - még nem is említve, hogy megmenti az emberi fajt a kipusztulástól (és ezért nem is számít fel külön díjazást.) Aki többet akar megtudni, olvassa el ezt a könyvet (ill. először vegye meg, és csak azután olvassa el) - vagy vegye fel a kapcsolatot Dirk Gently holisztikus nyomozóirodájával.
Boris Vallejo - A fantázia-művészet technikája
A fantázia-illusztráció nem teszi eleve szükségessé, hogy másoljuk az életet, ahogyan például a rémtörténet vagy egy-egy regény esetében tesszük. A fantázia-rajz sokkal nagyobb mértékben igényli a képzelőerőt. Az ábrázolt teremtmények, részben vagy egészen, a fejünkből pattannak ki. És mégis, ha sikert akarunk aratni, az elképzelt jeleneteknek kellően meg kell győzniük a nézőt, hogy érdemes velünk tartania. Hogy azután önként felfüggesztve hitetlenkedését így szóljon: Igen, lehetséges.
David Mitchell - Felhőatlasz
MINDEN ÖSSZEFÜGG
Egy zaklatott életű ifjú zeneszerző az ihlet pillanatában ráérez az örökkévalóságra. Sorsszerű viszonyok, cinikus érzelmek és látnoki szerelmek motívumaiból hat történet rajzolódik ki, melyek mindegyike túlmutat önmagán – egy leírhatatlan harmónia felé. Ez az átkozottul tökéletes összhang szólal meg a Felhőatlasz olvasóiban.
David Mitchell bravúros felépítésű, virtuóz nyelvezetű művében az összefonódó életek minden időbeli és térbeli határt átlépve hatnak egymásra. A lelkek korokon és kontinenseken át vándorolnak, akár az égbolton átvonuló felhők. De ki irányítja sorsunkat: mi magunk vagy valamilyen külső erő? Képesek vagyunk-e tanulni a múltból, az előző életekből, vagy az emberiség újra és újra elköveti ugyanazokat a hibákat?
A regényből a Mátrix-trilógia és A parfüm rendezői forgattak vibrálóan szellemes filmet.
„Az eddigi legmerészebb vállalkozás… egyedi teljesítmény egy rendkívül tehetséges és nagyratörő író tollából.” – Matt Thorne, Independent on Sunday
„David Mitchell egy hullámvasútra csábítja olvasóit, akik először vonakodva szállnak fel, de miután belevágtak a kalandba, nem akarják, hogy véget érjen az út. Velem legalábbis ez történt.” – A.S. Byatt, Guardian
„A jövőbe látás, az elmélkedés és a szórakoztatás ragyogó, elégikus egyvelege.” – Neel Mukherjee, The Times
„A mód, ahogy Mitchell a Felhőatlasz történetét elmeséli, valósággal rabul ejtett.” – Lawrence Norfolk,
Szabó Magda - Merszi, Möszjő
A földkerekség legszigorúbb intézetében neveltek fel: felnőtt önmagam minden sikerét, elért eredményét a családi házon kívül azoknak köszönöm, akik emberré formáltak. Hitet adtak, erőre szoktattak, nem kíméltek, maximális eredményt követeltek, és örökre beillesztettek a nemzet keretébe, Kölcsey elgondolása szerint büszke magyarrá alakítottak. Hogy ezért valamilyen módon kifejezett hála jár, az már nevelésük következménye. Aki Abigél című regényemet olvasta, régi ismerőssel fog találkozni ebben a könyvemben, megtalálja König tanár úr modelljét, s látja aránylag ritka arcom változásait, amikor nekem feltett kérdésre válaszolok vagy valami közérdekű témát érintek: közéleti emberként szerepelve teljesebbé válik az íróról kialakult kép, mert olykor váratlan-szokatlan adattal gazdagítja az addig már ismerteket. Előfordul, hogy amit nyílt sisakkal sose tenne, amikor regényt ír, most megteszi az író, legbensőbb kételyeit vagy gondjait közli a "Magánügy" ciklusban, de hát megteheti, nem él vissza senki a titkaival, egyetlen reális családja van már csak, az olvasók, akik számon tartják gondolatait és kíváncsiak rá. Az író egyébként mindig közli, ha teheti sohase készült írónak, csak Isten mást tervezett vele, az író tanár akart lenni, igazi tanár, akire úgy gondolhat a tanítvány vissza, ahogy ő érzi szívében hajdani nevelőit, Szondy tanár urat, aki higgadtan azt közölte a tízéves gyerekkel, író lesz belőle, kár más utat terveznie, vagy Möszjőt, akitől megtanulta, hoz az élet elég gyászt a tanulókra, ne növelje már, ha elkerülheti, az iskola is. A Merszi, Möszjő valamifajta visszaigazolás volna, hála a szinte megköszönhetetlenért.
Louisa May Alcott - Kisasszonyok
A March család négy lánya - Meg, Jo, Beth és Amy - számára nehéz idők járnak. Édesapjuk az amerikai polgárháborúban szolgál, anyjuk otthon igyekszik elfogadható életet teremteni. Sok megpróbáltatást és jó pár örömteli fordulatot végigélve, a lányokból igazi kisasszonyok válnak a történet végére.
Karen Haber - Todd Lockwood - Átváltozások
Az Átváltozások Todd Lockwood legjobb fantasy-illusztrációit tartalmazza. Todd Lockwood sokirányú művészeti tevékenysége a fontos dolgok ábrázolásától az apró részletek megragadásáig, a ragyogó színkavalkádtól a fekete-fehér képekig, a nevetéstől a félelemig, az ábrázolás alaposságától a leheletfinom impresszionista hatásokig terjed. A hangulatok felidézése munkájának központi témája. A szerző önvallomásai, valamint Karen Haber kísérő szövege választ adnak arra, hogyan vált Todd Lockwood a szakma egyik legismertebb és legelismertebb művészévé.
Szabó Magda - Régimódi történet
Anyámat 1967-ben vesztettem el, azt hittem, sose lesz belőlem ép ember a temetése után. Hogy valahogy talpra álltam, férjemnek köszönöm, aki szokott csöndes estéink egyikén nagyon is felfogott hallgatásomból azzal a szelíd mondattal idézett vissza reális életünkbe: „Rajtad mindig a munka segített, miért nem élsz a magad gyógyszerével? Lenke – mindketten így hívtuk anyámat – mióta élsz, mindig begyógyította minden reális-irreális sebedet. Tündér gyermekének születni nagy áldás, miért nem akarod rögzíteni az emlékét, hogy mások is megismerhessék? Te vagy az egyetlen, aki megteheti és képes erre.”
Kétségbeesetten hárítottam a csendes biztatást, képtelenségnek éreztem, hogy megbolygassam összemetélt tudatomat azzal, hogy megpróbáljam visszaidézni a holtat, részint úgy gondoltam, képtelen ötlet, részint olyan beteg és nyomorult voltam a jelenléte nélkül, hogy eleve kudarcnak éreztem a kísérletezést is. A férjem sose kényszerített semmire, ezen az estén és sok rákövetkező, szintén hallgatag estén se tette, csak annyit mondott: „Majd meglátjuk. Lenke megérdemelné, hogy megmutasd az anyádat a világnak, és neki kevés a rózsaszín márvány sírkő a pár soros verssel. Ha valakinek, neked, és egyedül csak neked fog Jablonczay Lenke válaszolni, ha megkérdezed, és elmondatod vele, ami megértéséhez nem voltál a haláláig elég ép vagy teherbíró, magad is asszony, felnőtt.”
Az én férjem sose tévedett, ha utat mutatott valahová, behunyt szemmel elindulhattam, jobban ismert önmagánál. A könyvet, amelynek Jablonczay Lenkét életre kellene keltenie, megvalósíthatatlan feladatnak éreztem, ha olykor eszembe jutott, iparkodtam elűzni a gondolatát is. Anyám úgy parancsolt nekem mivoltával, szellemiségével egész életemen át, hogy tudtam, ha ő akarná azt, amit a férjem ajánlott, valami rejtelmes módon elmondaná nekem. Múltak a hónapok, eltelt három év, amikor férjemmel együtt meghívtak Amerikába, a State Department vendégei voltunk. Lenke Amerikában szólt hozzám és utasított: ha vágyol utánam, támassz fel és keress meg. Szavadra visszatérek az örökkévalóságból és elmondom neked mindazt, ami megértésére még túl fiatalnak ítéltelek. De most szabad a pálya, keress meg, egymagad kevés leszel hozzá, de segít neked, ha megkéred, egyház, állam, minden hajdani rokonunk, barátunk, életünk szereplői és szemlélői. Ne félj, kicsim, én is segítek. Ha hazakerülsz Amerikából, állj neki a munkának, keresd meg életem történelmi hátterét, egykori helyszíneit, famíliánkat, egy valamikori régimódi történet drámájának főszereplőit. Papok fognak segíteni, apácák, bankárok, tudósok, most megcsinálhatod a saját magyar Elektrádat, és én melletted leszek addig a percig írás közben, míg oda nem kell, hogy testemből adjalak a valóságos életnek, és boldogan és rémülten először látom meg az arcodat azon a bizonyos langyos október ötödikén.