Kapcsolódó könyvek
Winkler Erika - Zalán Vince - Eric Rohmer írásaiból
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Martin Schuster - Művészetlélektan
Nincs még egy olyan vonatkozás, amely az ember élményvilágának és viselkedésének történeti függőségére jobban rávilágítana, mint éppen a művészethez fűződő kapcsolata.
A szerző szól a művészeti alkotások vizuális szemléléséről, a látás szabályszerűségéről, s mindarról, amiképpen egy műalkotás a nézőre hat. Miért tart a néző szépnek egy művet? Melyek az esztétikum pszichológiai alapjai? Betekintést enged ugyanakkor a kreativitás pszichológiájába is: Mi a háttere egy mű megszületésének? A modern művészet új útjairól, a komputergrafikáról, fényképezésről és reklámokról ugyanúgy olvashatunk, mint a műgyűjtésről, a lakásdíszítésről, sőt a kereskedelem, a média - a tömegkommunikáció - lélektanáról is.
Ismeretlen szerző - Nézőpontok, motívumok - Irodalmi témakörök
A kötetben olyan témaköröket mutat be a szerkesztő, amelyek újdonságukkal, a témaválasztás érdekességével, a középpontba állított probléma feszítő voltával, a műválasztás szokatlanságával másféle megközelítést igényel tanártól és diáktól. Az új típusú érettségi vizsga szempontjaira figyelve a középiskolai irodalmi anyagot nem a hagyományos irodalomtörténeti szempontból rendezte: témakörei tematikus-motivikus, műfaji-poétikai, kultúrtörténeti alakúak, de szól az irodalom határterületeiről, illetve ajánl szabad témakört is. A kidolgozott "tételekkel" mintát is szeretne adni a középiskolai irodalmi tananyag más szemléletű feldolgozásához.
Szigethy Gábor - Tündérkirálynő
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Az irodalmi szöveg antropológiai horizontjai
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Mészöly Miklós - A tágasság iskolája
Tanulmányok irodalomról, zenéről, filmekről. Tanulmányok különféle művészi irányzatokról. Tanulmányok, melyek egyetlen műalkotás organikus közegét, belső mechanizmusát követik. Esszék a művészet megvalósított és lehetséges funkcióiról. Ösvények, csapások kutatása, ahonnan éntudatunk, létérzékelésünk, művészetszemléletünk felzárkózhat - vagy ahonnan szembeszegülhet - új, tudományos világképünkhöz, mely földrengés erejével rázta meg biztonságos, statikusnak hitt világszemléletünket. A szintézis kereséséről a tonalitás és atonalitás "közérzete" között: az elektronikus zenéről és Bartókról. A magyar Szisziphosz-mítoszról: Madáchról, Camus vízióinak dermesztően forró szépségéről. Corneille időszerűségéről. A szépség monstruozitásáról és zsákutcájáról Krúdy írásaiban. A "kegyetlen művészet" létéről, jogosságáról és abszurditásáról: magától értetődővé teheti, ami ellen lázítani, amivel szemben sokkolni akart. Esszéi: felfedezések. Mintha elsőként pillantana meg egy művészi objektumot, olyan kíváncsian, friss intenzitással fogja fel esztétikai, emocionális gondolati anyagát. Figyelme sokirányú, pontos és intuitív, a részleteket hűségesen követi, "tudja", amit az egész koncentráltan sugalmaz. A gondolkozás, a felfedezés izgalmas új ösvényeire kényszeríti az olvasót. Nem ítéleteket fogalmaz, hanem gondolatokat és kérdéseket, írásainak sűrű fénye lesöpri az előítéletek, az előregyártott, "kész", konvencionális meghatározások porát. Hűvösek és lobogóak Mészöly esszéi. Az absztakciók közegében mozdulatai biztosak, pontosak - makacsul, elszántan következetes. Élményeit, következtetéseit a végsőkig kifeszíti, de az állításokból, a logikai futamokból nem hagyja el a kérdőjeleket sem. Következetes kérdező. Esszéi az alkotó műhelyproblémái, műhelymunkái is. A művészitől nem választja el az ember általánosabb ügyeit: a morált, a külvilágot, a történelmet. Az ember és világ titkait kutatja: minél többet kimondani, megfogalmazni, napfényre hurcolni, elhódítani a homályból azt, ami kimondásra, napfényre vár.
Szentkuthy Miklós - Múzsák testamentuma
Szent Orpheus földi helytartójának legújabb kötete nem regény: több is, kevesebb is annál. Tanulmányokat, esszéket, bírálatokat, emlékezéseket, cikkeket tartalmaz, kimondani is sok, több mint fél évszázad szellemi kalandozásainak a történetét rajzolja meg.Káprázatos filológiai fölkészültséggel ír tanulmányt Ben Jonsonról, de hasonlóképpen szakszerűen hódol Mozart zsenije vagy Bartók művészete előtt. A legfurcsább ugyanis, hogy a mindig ellentmondó, kötekedő, szellemi krakéler Szentkuthy Miklós, amilyen maró gúnnyal tudja elverni a port az álmoderneken, az áltudósokon és valódi fontoskodókon, éppen olyan szenvedélyes áhítattal tudja tisztelni az emberi szellem legnagyobb teremtőit: olyan áhítattal, amely csak az ifjúság, a befogadásra friss lélek sajátja. Tagadás és elismerés, mind a kettő kizárólag szélsőségekben megfogalmazva: ez nemcsak szépprózájának, hanem tanulmányainak, kritikájának is sajátja. Már a legkorábbi írásaiban sem volt kiforratlan, de legutolsó műveiben is forrongó, nyughatatlan és vitára kész. Ez a Szentkuthy-varázs titka.
Ismeretlen szerző - A film jövője a digitalizáció korában / Adatbázis és/vagy narratíva?
“A vita középpontjában a populáris filmgyártás áll, mint olyan profitorientált, a közönség igényeit kiszolgálni igyekvő iparág, melyet napjainkban már minden szinten (gyártás-terjesztés-befogadás) áthat a digitalizáció. A kérdés az, hogy ez megjelenik-e, és ha igen, milyen szinten a filmek elbeszélésében és képi világában? A hivatkozott, erősen önreflexív filmek, mint a Scott Pilgrim a világ ellen, A lé meg a Lola, A nő kétszer, A közösségi háló, illetve az Eredet egy új filmkészítési paradigma előhírnökei, vagy csupán ritka és egyedülálló kivételek a klasszikus elbeszéléstechnikát követő populáris filmek tengerében? Az olyan populáris filmekben, mint a Mátrix-trilógiában, az eXistenZ – Az élet játékban vagy a Truman Show-ban szórványosan megjelenő újmediális utalások csak helyi jelentőségűek, avagy e mélyreható változást vetítik előre? Kiszorítja, kiszoríthatja-e az adatbázis és az algoritmus logikája a narratív logikát? Azaz: leválaszthatók lesznek-e a jövőben a filmek az őket létrehozó mechanizmusról (ahogyan Sághy Miklós állítja), vagy a továbbiakban már az esztétikai elemzés sem kerülheti meg a digitalizáció sajátosságainak szem előtt tartását (amint azt Dragon Zoltán gondolja)?”
– részlet Gollowitzer Diána bevezetőjéből
David Bellos - Jacques Tati
A Frenchman of Russian origins, Jacques Tati worked as a picture-framer and a music-hall mime before being drawn into the world of the French cinema and making the films that rank him with the most popular comedy actor/directors in any country. He brought to his films—Jour de Fête, Monsieur Hulot's Holidays, Mon Oncle, Playtime and others—a healthy openness to new technology in movie-making and a rigorous precision, the hallmark of many great clowns, in the execution of each scene. In this, the first complete, authoritative biography of the French icon, David Bellos has had the complete collaboration of Tati's daughter, and the freedom to examine hitherto inaccessible archives including film footage, videos, taped interviews, and early drafts of shooting scripts. What emerges is the picture of a man at once dedicated, impassioned, and shy, more an artist than a man of business.
Arthur F. McClure - Ken D. Jones - Western Films
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Val Holley - James Dean
Published on the 40th anniversary of James Dean's death, Holley's biography admirably avoids buying into the mythos that has grown around Dean over the years, instead presenting a fascinating description of a flawed human being. Holley draws on diverse sources, many of them previously unavailable, to create a candid and fully realized portrait of this most enigmatic of actors. Dean was a shy, deeply insecure man who never recovered from the early loss of his mother. Charismatic, ambitious, and astoundingly gifted, Dean was also notoriously moody and difficult, his desperate need for affection and attention often manifesting itself in contradictory, ultimately self-destructive behavior. Thoroughly researched and engagingly written, this is a worthy addition to the growing body of literature surrounding an actor whose life achieved mythic proportions as a result of his untimely death. Recommended for all types of libraries.?Cynthia Ward Cooper, Carrolton Libs., Tex.
Copyright 1995 Reed Business Information, Inc.
Chris Epting - James Dean Died Here
Packed with historical information, this travel guide explores the sites where pop culture history was made. With hundreds of photographs, this encyclopedic resource covers approximately 600 sites of the most famous and infamous pop culture events. The greatest landmarks from Americana, movies, music, tragedy, crime, television, and sports are included, such as where George Washington crossed the Delaware River; the diner in the film Diner; the site of the Planet of the Apes finale; the Hindenburg crash site; the Brady Bunch house; and the location of the 1980 Olympic “Miracle on Ice” hockey team victory. This offbeat travelogue provides the armchair traveler or road warrior tourist with all the information needed to visit America's pop culture sites of significance.
George Perry - James Dean
The only fully illustrated chronological biography authorized by the Dean family, "James Dean is an amazing retrospective packed with images from his classic movies, family archives and private collections. This candid portrait of one of the greatest stars of all time tells the story behind the making of an American icon, uncovering new details about the man behind the legend, with in-depth commentary from his closest friends and family, including his cousin and executor of his estate, Marcus Winslow and his best friend and roommate, William Bast. Loaded with features that chronicle his life and times, this book is a must have for fans of the man, the movie star--the legend.
A. Noble - James Dean
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Dennis Stock - Joe Hyams - James Dean: Fifty Years Ago
Like a restless ghost, James Dean (1921-1955) continues to haunt us. Though he died nearly 50 years ago, the enigmatic star of "East of Eden, Rebel without a Cause", and "Giant" still symbolizes the mystery and torment of adolescence, an image that his sudden, violent death fixed forever in the public mind.
Magnum photographer Dennis Stock met Dean in Hollywood in 1954 and began to capture him on camera. Shot over a three-month period just as the young actor's star began to rise, these iconic photographs are the greatest pictures ever taken of Dean. Together with Stock's text and an introduction by Dean biographer Joe Hyams, the images provide an extraordinarily intimate view of the cult legend whose brooding good looks captivated fans by illuminating the troubled depths of his character. Published on the 50th anniversary of his death, this is the definitive photographic portrait of James Dean in both his professional and his private worlds, the real man behind the lingering legend.
Kocsis L. Mihály - Bara Margit tekintete
„ (…) több Bara Margit nem fog születni, nem fog tündökölni, s nem fog eltűnni előlünk úgy, hogy mégis örökre megmaradjon. Bara Margit a gyöngyvászon egyszeri királynője, koronája nem hullt le, talán mert látni se láttuk, hogy fejére illesztették – hiszen mindig ott volt, ugye? Ezért aztán megmaradt olyannak, amilyennek mutatta magát.” – írja a színésznőről a szerző.
René Passeron - A szürrealizmus enciklopédiája
A szürrealizmus nem csupán képzőművészeti és irodalmi mozgalom, hanem az erkölcsről, az erotikáról is van mondanivalója. A korabeli mélylélektani kutatásokkal párhuzamosan, az alkotói folyamat hagyományos felfogásán túl a művészet létét és szükségességét is megkérdőjelezi. A szürrealisták tárgyakat helyeztek a kiállítótermekbe, és tárgyakat alkottak maguk is. A költők felfedezték az automatikus írást, a festők egy belső modellt követtek, másoltak képeiken. Amit létrehoztak - sok újításukban nagy elődökre támaszkodva -, az a század legélénkebb, legvitatottabb és sok országban máig is élő mozgalmát eredményezte. Új látásmódjuk s az a számtalan lelemény, amelyet módszereikben alkalmaztak, alapjaiban változtatta meg a látásmódot, ember és műalkotás viszonyát. René Passeron, a könyv szerzője (ma a párizsi egyetem tanára) maga is résztvevője volt a mozgalom második világháború utáni időszakának. Szubjektív szemlélete tükröződik írásában és azokban a portrékban, amelyeket kortársairól - bár csak címszavakban - felvázol. Személyes hangja teszi élvezetessé a könyvet, amely sok adatot, átfogó elméletet közöl, és a szürrealista technikák tömör ismertetését nyújtja. A könyv enciklopédikus részében helyet kaptak az előfutárok s a szürrealista szellemben és látásmóddal alkotó mai művészek is.
A kötethez Mezei Ottó írt utószót, amelyben "Szürrealizmus és szürrealista látásmód a magyar művészetben" címmel a stílus hazai képviselőiről szól.
A 416 kép, amelynek csaknem egyharmada színes, gazdag, összefoglaló gyűjteményét adja a szürrealista festészet legjavának, s ezzel régóta meglévő hiányt pótol a magyar művészetkedvelők könyvespolcán.
André Breton - Philippe Soupault - A mágneses mezők
"- De hát mi ez az új izmus, amely nem tágít tőlünk?
- A szürrealizmus nem költői forma.
A szellem kiáltása, mely önmaga felé irányul, de el van rá szánva, hogy kétségbeesetten szétzúzza béklyóit, méghozzá, szükség esetén, kegyetlen anyagi kalapácsokkal!"
Az 1925. január 27-i szürrealista nyilatkozatból való a fenti idézet, aláírói között Breton és Soupault nevét is ott találjuk. Ez a radikális, a teljes élet megváltoztatására törő program egészében sohasem valósult meg, de a szürrealizmus a XX. sz-i művészet egyik legeredetibb és legjelentékenyebb mozgalmává nőtt. Breton és Soupault költői életműve mind ez idáig csak töredékesen lehetett ismert a hazai olvasók előtt. A műfordító Parancs János e régi adósság törlesztésére vállalkozott. Kötetünk Breton életművének jelentős alkotásait, Soupault szürrealista korszakában írt verseinek reprezentatív válogatását és a manifesztumost sok évvel megelőző közös művük - A mágneses mezők - eddigi legteljesebb fordítását tartalmazza. Az egykor feltűnést, botrányt keltő költemények azt bizonyítják, hogy képi gazdagságuk és ötletességük ma is eleven, megőrizték bizarr, nyugtalanító és felszabadító hatásukat.
Karafiáth Judit - Szürrealizmus
_"Eljutottunk oda, hogy a képzelet talán nemsokára visszahódítja jogait. Ha lelkünk viharai olyan különös erőket rejtenek, amelyek a felszíni erők megsokszorozására vágy sikeres lebírására képesek, fontos; hogy vitorláinkba fogjuk őket, még ha aztán alá is vetjük őket az értelem ellenőrzésének. "_ (André Breton)
- részletes válogatás az irányzat legfontosabb elméleti és művészi dokumentumaiból: kiáltványok, versek, prózarészletek - a mozgalom születése és történetének főbb szakaszai - a szürrealizmus alapkérdései, főbb témái és technikái - a szürrealizmus képi világa és ikonográfiája - vélemények a szürrealizmusról - részletes bibliográfia, kronológia, mutatók
A kísérőtanulmányt és a szövegmagyarázatokat írta, az antológia anyagát válogatta és szerkesztette Karafiáth Judit. A képeket válogatta és a művészettörténeti kommentárokat írta: Tóth Szilvia.
Roger Price - Franciaország története
Franciaország. Születése óta viszonyítási pont nemcsak Európa, de az Újvilág számára is. Ezen a tájon ringott a lovagkor bölcsője, de a forradalmi terroré is. A kötet, hasonlóan a sorozat többi darabjához, rövid, de lényegre törő összefoglalását kínálja egy nagy és tekintélyes európai állam történelmének. Az Île-de-France megyéből fokozatosan kiterebélyesedő erős és virágzó francia feudális állam fejlődését éppúgy megismerhetjük, mint a felvilágosodás nagy korszakát, vagy éppen kortársaink rendszerét. A világhírű angol tudós munkája megmutatja azokat a csomópontokat és fejlődési irányokat, amelyek iránytűként szolgálnak a francia történelem labirintusában.