Szülőnek lenni nem mindig egyszerű! Mit feleljünk a miértekre vagy a kínos kérdésekre? Mit mondjunk, és mit ne mondjunk? Hogyan segítsük gyermekünk testi és lelki fejlődését? Szabad-e büntetni? Hogyan jutalmazzunk? Millió kérdéssel szembesülünk, amikor a kisbabából gondolkodó, önálló akarattal rendelkező kisgyerek lesz, és nemcsak a növekedéssel kell megbirkóznia, hanem az óvodai beilleszkedés nehézségeivel is. A Pszichotrükkök 3-6 éves korig a nagyobbacska gyermekek szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat. Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós műsorok rendszeres szakértője is.
Értékelések 4.5/5 - 1 értékelés alapján
Kapcsolódó könyvek
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 6-9 éves korig
Szülőnek lenni mindig más! Amikor gyermekünk „nagy” lesz, megváltozik a mi életünk is. Egyre önállóbbá válik, és nekünk is biztatnunk kell erre, hiszen nem lehetünk mindig mellette. Az iskolában új elvárásokkal találja szemben magát, és nem mindig könnyű megfelelnie. A leckeírás és a gyakorlás sem megy mindig „simán”. Hogyan segíthetünk gyermekünknek? Mit tehetünk, ha nem szereti az iskolát? Miért nincs barátja? Baj, ha túl élénk, és az is baj, ha túl jó? Csak nem hiperaktív?
A Pszichotrükkök 6-9 éves korig a kisiskolások szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat.
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 0-3 éves korig
Szülővé válni nem is olyan egyszerű! A "Pszichotrükkök 0–3 éves korig" világos, egyértelmű válaszokat ad azokra a kérdésekre, amelyeket a szülők a leggyakrabban feltesznek gyermekeikkel kapcsolatban. Egyszerű, praktikus tanácsokkal és trükkökkel szolgál, hogy megkönnyítse a kisgyermekes családok életét. Ha pedig épp nincs időnk elveszni az egyes témákban, akkor is segít: minden fejezet végén röviden, velősen összefoglalja, mit és hogyan érdemes tennünk.
Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós
műsorok rendszeres szakértője is.
Adele Faber - Elaine Mazlish - Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
"Csodálatos szülő voltam, mielőtt gyermekeim születettek volna" - kezdi könyvét az írópáros. Nem éreztük ezt gyakorló szülőként oly sokszor? Elméletben mindig sokkal könnyebben mennek a dolgok, de amikor saját családunkban kell szembenézni a durcás gyerekkel, a hisztivel, a kiabálásokkal, sértődésekkel, akkor megfogadjuk: Holnaptól másképp lesz! Azután kezdődik elölről, mert nem tudjuk, hogyan.
Ez a könyv segít megtanulni:
- hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
- hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak lennénk;
- hogyan állítsunk fel határokat úgy, hogy megőrizzük a gyerekek szabadságát;
- mit tegyünk büntetés helyett;
- hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülőknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves grafikákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
Vekerdy Tamás - A szülő kérdez, a pszichológus válaszol
"Én azt hiszem, hogy az igazán jó válaszok - ha vannak ilyenek - nem a receptek, hanem azok, amelyek tovább kérdeznek és netalán újabb kérdéseket hívnak elő az olvasóban. Mert azt hiszem, hogy a kérdező ember van igazán közel a dolgok áramához, és nem a válaszoló ember, különösen nem az, aki azt hiszi, azt képzeli magáról, hogy ismeri a helyes - netán egyedül helyes - válaszokat."(Vekerdy Tamás)
A kötetben összegyűjtve olvashatjuk a Nők Lapja hasábjain megjelent olvasói levelekre adott szakértői válaszokat.
Ranschburg Jenő - Popper Péter - Személyiségünk titkai
A szülő-gyermek kapcsolat kialakulása a messzi múltban kezdődik, jóval a gyermek megszületése előtt.
A szülő-gyermek kapcsolat olyan kettős szerep, amelynek mindkét oldalát megéli az ember, csakhogy több évtizedes időeltolódással. Mindenki volt gyermek, azaz átélte saját szüleivel e szociális szerep gyermeki oldalát. Majd évtizedek múltával az egykori gyerek lesz szülő, s megéli e szociális szerep másik oldalát is.
Vajon milyen szülő lesz az egykori gyermekből? Akár akarja, akár nem, ezt részben meghatározza mindaz, amit gyerekként látott, megélt és tapasztalt.
Egykori gyermekkori élményeink ellentétesen és ellentmondásosan csapódnak le bennünk: van, amit követünk, van, amit elutasítunk szüleink egykori viselkedéséből, mindez elkeveredik azóta szerzett tapasztalatainkkal, élményeinkkel. A magatartásformákat sokkal inkább tanuljuk, mint örököljük. De egy-egy nevelési téveszme okozta torz személyiségvonás úgy belénk ivódott, hogy szinte örökletesnek tűnik.
A nagy sikerű sorozat adásai a harmonikus személyiség kibontakoztatásának módjairól szóltak. Ha a két kiváló pszichológus tanácsait megfogadjuk, gyermekeink biztosan különbek lesznek nálunk, de magunk is csak nyerünk az önneveléssel.
Dr. Miriam Kaufman - Hogyan segítsünk depressziós kamasz gyermekünknek?
A tinédzserek gyakran maguk is meglepődnek, elbizonytalanodnak a saját érzéseiktől, s előfordul, hogy nehézségeik támadnak, miután nekivágtak az élet rögös útjainak. Néhányuk el is akad egyszer-egyszer, s a mi dolgunk, szülőké, hogy ilyenkor átsegítsük őket az akadályokon. Vajon ön, kedves szülő, tudja-e, mikor kell jobban odafigyelnie kamasz gyermekére, mi az a határ, amin túl a rosszkedvet már depressziónak hívják? És tudja-e, hogy kihez kell fordulnia, mit kell tennie, hogy segíthessen meggyógyulni gyermekének?
Kim John Payne - Egyszerűbb gyermekkor
A világhírű pszichológus-pedagógus szerző műve több országban valóságos mozgalmat indított el: szülőkét, akik nem hagyják, hogy korunk konzumkultúrája bedarálja őket, és egy élhetőbb, tartalmasabb, szebb gyermekkort kívánnak lányaiknak és fiaiknak biztosítani.
Ez a könyv arról szól, miként csökkenthetjük gyermekeink életében a fékevesztett tempót, a stresszt, a képernyők uralmát, a tárgyak, tevékenységek és tagolatlan információk sokaságát, melyek anélkül árasztják el és teszik függővé őket, hogy igazi örömet nyújtanának nekik. (Sőt: közvetlenül járulnak hozzá ahhoz, hogy napjainkban egyre több a különböző pszichológiai „címkével” ellátott – hiperaktív, figyelemzavaros, magatartászavaros – gyerek.)
A könyvben leírt egyszerűsítési rendszer minden családban megvalósítható, feltéve, hogy megvan a szándék és az elkötelezettség. A lépéseket nem teendőjegyzéknek, hanem menünek kell tekinteni, melyből az olvasó választhatja ki a saját családjában megvalósítható és fenntartható pontokat.
A szerző nem „könnyen, gyorsan” típusú instant megoldásokat kínál, hanem egy szemléletmódot: a gyermekkor tiszteletét. Ettől azonban nemcsak gyermekünk fog megkönnyebbülni, de mi magunk is felszabadítónak találjuk majd az egyszerűsítéssel nyert bensőségesebb, melegebb családi légkört és szülői hitelességünk növekedését.
„Kívánom, hogy minél több szülőhöz jussanak el a könyv mindennapi életben hasznosítható ötletei. Nem fognak csalódni – egy más minőségű családi életet jósolok mindenkinek, aki kipróbálja. Én már megtettem: azóta nagyokat lélegzem, a családommal együtt.”
László Zsuzsa
oktatásszociológus
Steve Biddulph - Hogyan neveljük a lányokat?
A Hogyan neveljük a fiúkat? szerzőjének várva-várt könyve!
„Egy gyönyörű kislány édesanyja vagyok, aki gyermeke születésével roppant nehéz, de ugyanakkor csodálatos feladatot kapott. Segítenem kell neki eligazodni az élet minden területén, tanítani őt szerénységre, önfegyelemre, őszinteségre, megbízhatóságra. Egyben arra is, hogy szerethető embernek lássa magát, akiből később jó társ és jó édesanya lesz. Közben sokszor elakadok, kételkedem abban, hogy elég jó anyja vagyok-e a gyermekemnek. Ezért is örülök annak, hogy Steve Biddulph a fiúk után a lányok neveléséről is könyvet írt, és útmutatásaival segít nekünk, lányos anyukáknak jobb szülővé válni.”
Gombos Edina, a Gombos-sorozat háziasszonya
Steve Biddulph könyvében a nevelés szempontjából vizsgálja a nemek közti különbségeket. Kimondja: a lányok igenis mások. Fontos, hogy a szülők, pedagógusok, pszichológusok és mindazok, akik gyerekekkel foglalkoznak, pontosan tisztában legyenek ezekkel a különbségekkel, illetve mindazokkal a szükségletekkel, melyek kielégítése elengedhetetlen ahhoz, hogy gyengéd, mégis erős nőket neveljünk. A szerző klinikai tapasztalatai szerint az elmúlt 10 évben a lánygyermekeket körülvevő szociokulturális környezet olyan változásokon ment keresztül, melyek negatív eredménye az egyre több és egyre fiatalabb korban szakember segítségére szoruló lány. Steve Biddulph tanácsait követve szerencsére bárki sikert érhet el a nevelésben, ha valóban megfontolja mindazt, ami a mai kor speciálisan a lányokra váró kihívásaiból adódóan feltétlenül figyelemre és kezelésre szorul.
Steve Biddulph nemzetközileg elismert szaktekintély, gyerekpszichológus és családterapeuta, akinek első sikeres könyvét, a Hogyan neveljük a fiúkat? c. kiadványt azóta több nevelésről és szülői feladatokról szóló kötet is követte.
Ranschburg Jenő - Szülők kis könyve
"Elsőéves egyetemista koromban úgy jegyzeteltem az előadásokat, mint a gép: leírtam szinte minden elhangzó szót, válogatás nélkül. Mindennek nemcsak az lett a következménye, hogy megfájdult a fejem és a csuklóm, hanem az is, hogy a visszaolvasásnál alig értettem valamit az előttem hömpölygő betűhalmazból. Ettől kezdve már csak a lényeget jegyeztem: a legfontosabb gondolatokat és adatokat, amelyek lehetőséget nyújtottak arra, hogy a vizsgára készülés során felidézzem az előadásokból mindazt, amire szükségem volt. Úgy érzem, a könyv, amit az Olvasó a kezében tart, ilyen 'értelmes jegyzet': gondos szerkesztők nekiültek a Szülők könyve című munkám betűtengerének, és finom sebészi munkával kiemelték, kötetté formálták azokat a fejezeteket, amelyek a legtöbb haszonnal forgathatók a gyermeknevelés szerteágazó napi gondjainak megoldásához. őszintén remélem: a Szülők kis könyve teljesíti a feladatot, amelyre rendeltetett." (Ranschburg Jenő)
Boldizsár Ildikó - Meseterápia
„Boldizsár Ildikó korábbi, nagy sikerű meseválogatásai után most a mesék gyógyító erejét tárja fel előttünk. Bevezet a történelmi gyökerekbe, rámutat a népmese szerepére a hajdani közösségekben, feleleveníti a legértőbb mese-kommentárokat, saját praxisából hoz példákat a lelki gyógyulásra, és végül hasznos tanácsokat ad, hogyan is meséljük a mesét, hogyan segítsünk vele másokon. A könyv hosszas kutatómunka eredménye, teljességgel eredeti végkövetkeztetésekkel. Minden fejezetében izgalmas, tartalmas és hasznos olvasmány.”
Dr. Paul Hauck - Csak a baj van velük?
Mindannyian úgy szeretnénk felnevelni gyerekeinket, hogy boldog, magabiztos emberekké váljanak, és a lehető legtöbbre vigyék az életben. De ők bizony ezt néha nehezen hagyják...
A legtöbb szülőnek szüksége van időnként valamilyen útmutatásra. Paul Hauck könnyed stílusban megírt könyve arról tanúskodik, hogy nagyon is jól ismeri azokat a problémákat, amelyekkel a szülők nap mint nap szembekerülnek. A racionális-emotív (a logikára és az érzelmekre egyaránt építő) terápia elméletéből kiindulva Hauck számos példával bizonyítja, hogy módszere valóban beválik. Hiszen egyszerű és logikus.
Ismeretlen szerző - A lélek dolgai
Vajon mi minden rejlik bennünk, amiről nem is tudunk? Miként találhatunk rá belső erőforrásainkra életünk nehéz helyzeteiben? Hogyan hozhatunk ki magunkból többet, léphetjük át korlátainkat, és juthatunk el a legjobb lehetőségeinkig? Miképp képviselhetjük önmagunkat, saját értékeinket és érdekeinket úgy, hogy ezzel ne tegyük tönkre a kapcsolatainkat, és tiszteletben tartsuk a másik ember értékeit és érdekeit is? Hogyan szolgálhatjuk jól egymás életét? Ebben a kötetben (mely a korábban megjelent Belső utakon című könyv folytatása) ezeknek a kérdéseknek a nyomába eredünk, nagyszerű szellemi útitársak irányításával.
Tizenegy évvel ezelőtt indult útjára a Nyitott Akadémia sorozat, mely azóta a legismertebb magyar pszichológiai előadásfolyamként az egész országot behálózza, sőt, immár határainkon is túlnyúlik. Alkalmakat teremt arra, hogy a közönség személyesen is találkozhasson a legkiválóbb hazai szakemberekkel és gondolkodókkal, és velük együtt töprenghessen a hétköznapok érdekes lélektani kérdésein.
E gyűjteményes kötetben tizenegy különösen izgalmas előadást válogattunk össze az elmúlt évek gazdag terméséből. A könyv két nagyobb részre tagolódik: első felében az önmagunkhoz vezető ösvényeken indulhatunk el Almási Kitti, Bagdy Emőke, Orosz Katalin, Popper Péter, Szendi Gábor és Pál Ferenc vezetésével, második felében egymáshoz léphetünk közelebb Böjte Csaba, Ranschburg Jenő, Beata Bishop, F. Várkonyi Zsuzsa és Vekerdy Tamás segítségével. Az utak pedig végül összeérnek...
Dr. Miriam Stoppard - Mit tud a gyerek?
Hogyan segítsük gyermekünk fejlődését?
Ez a könyv részletes, tudományosan megalapozott és közérthető választ ad e tipikus szülői kérdésre.
Dr. Miriam Stoppard, a Nők könyve, A gyermekbetegségek A-Z-ig, a Tinilányok könyve és a Babakönyv népszerű szerzője, gyönyörűen illusztrált művében a csecsemőkortól az iskoláskorig térképezi fel a fejlődés menetét és szakaszait. Bemutatja, hogyan ébresszük fel gyermekünk érdeklődését a környező világ iránt, hogyan bátorítsuk kísérletező kedvét, hogyan fejlesszük képességeit.
Dr. Csernus Imre - Ki nevel a végén?
_"Hosszú évek óta foglalkozom mind a szülőkkel, mind a gyerekeikkel. Drog-, alkohol-, játékszenvedély-, gyógyszerfüggőséggel és más nyomorokkal, amelyekben a gyerekek vannak és lesznek érintve. Azt hiszem, rég eljött az ideje, hogy kinyissuk a szemünket."_
Mivel kell ma szembenéznie annak, aki gyereket vállal és nevel? DR. CSERNUS IMRE szerint elsősorban önmagával. Hiszen csak ezután birkózhat meg a világ démonaival, kábítószerrel, erőszakkal, szexualitással, bűnnel és bűnhődéssel.
_"Ki nevel a végén? Neveljük egymást a sok tudatlanságunkkal, félelmeinkkel, erényeinkkel és hibáinkkal: a gyerekek a felnőtteket, mi őket, a világ mindannyiunkat. A változás nagy fájdalommal jár, egyesek nem is fogják ezt bevállalni, ezzel sincsen gond. Mivel tőlük is sokat tanulhatunk."_
A gyereknevelés kapcsán a szerző ezúttal is olyan kérdésekkel szembesíti olvasóit, amelyeket a legtöbben nem tudnak vagy nem mernek feltenni maguknak. Pedig a jövőnk forog kockán.
Ranschburg Jenő - Mi rontottuk el?
"Azt vallom: a szülői szerepen óhatatlanul átütnek az egyén jellemző vonásai: a felnőtt nem lehet "másmilyen" szülő, mint amilyen "ember" az élet különböző területein. De "szülőnek lenni" mesterség is egyben: a világos nevelési elvek, célok megvalósításának "trükkjei", "fogásai", "technikái" vannak. Persze, előfordult, hogy igyekeztem az elveket is befolyásolni egy picit - de a hozzám intézett levelekre adott válaszaimban elsősorban arra törekedtem, hogy "ötletekkel", megoldási módokkal segítsem a szülőt abban, hogy úrrá legyen a gondon, ami levele megírására késztette.
Őszintén remélem, hogy így, kötetbe gyűjtve, tanulságos és hasznos olvasmány lesz azok számára, akik ilyen, vagy hasonló problémákkal küzdenek - és talán azok számára is, akik tudatosan készülnek a "szülői mesterségre". (A szerző)
Jan-Uwe Rogge - Korlátok és kételyek
Mit tegyünk, ha egy-egy kritikus helyzetben hibáztunk? Hol húzódik a határ következetesség és büntetés között? Milyen életkortól kezdve érdemes korlátokat felállítani? Nem vezet-e romboló agresszióhoz a túl szoros, illetve a túl laza korlát? Ártanak-e az ijesztő mesefigurák, adjunk-e a gyerek kezébe játék fegyvert? Melyek azok a rítusok, amelyek fogódzót nyújthatnak a kamaszoknak? Segít-e a gyerekeknek a fantáziából merített erő felülkerekedni a hétköznapi élet és az emberi kapcsolatok nehézségein? Miként beszéljünk gyerekünkkel a szexről? Hogyan feleljünk arra a kérdésre, hogy "mi lesz a halál után"?
Kell a gyereknek a korlát című könyvéhez hasonlóan a szerző most is a hétköznapi életből vett történetekkel igyekszik válaszolni, olykor szomorkás, olykor viharos, nemegyszer pedig határozottan mulatságos helyzeteket felvillantva.
Vekerdy Tamás - Kicsikről nagyoknak 1.
A neves pszichológus könyve a kezdetektől az iskoláskor küszöbéig kíséri el a gyereket – és vele együtt a szülőt – azon az érdekes, izgalmas, olykor fárasztó, mégis nagyon szép felfedezőúton, amelynek során a kicsiből nagy lesz. Segít felismerni a buktatókat, és megmutatja, hogyan tehetjük ezt az időszakot olyanná, hogy a gyermekünk érzelmileg és értelmileg minél kiegyensúlyozottabban fejlődhessen. Tanácsai hozzásegítenek ahhoz, hogy a kisgyerekkor ne csak a gyermeket, de a szülőt is életre szóló élményekkel gazdagítsa.
„Csak a sokat és jól játszó kisgyerek tud majd jól és elmélyülten gondolkozni.”
Vida Ágnes - Babapszichológia
Miért alussza át az egyik csecsemő az éjszakát, és miért riasztja anyját óránként a másik? Miért játszik el magában akár félóráig is az egyik baba, és miért sír azonnal a másik, ha leteszik? Miért mar az arcodba és húzza meg a hajadat a kilenc hónapos, és miért bántja a többi kisgyereket a játszótéren a másfél éves, holott otthon sosem látott ilyet?
Ez a könyv lélektani szempontból mutatja be, hogyan is „működik” a baba, mit érez, miként formálódik a személyisége, milyen veleszületett tulajdonságai vannak, és mi az, amit szülőként mi alakíthatunk.
Miért fontos az, hogy anyaként vagy apaként megértsd a csecsemőkort? Például azért, mert így sokkal könnyebb lesz a helyzeted: tudod, miért viselkedik a gyermeked éppen úgy, ahogy; nem aggódsz azon, vajon „normális-e”, amit csinál; megérted, hogyan fejlődik – és innen már csak egy lépésre vagy egy-egy konkrét nevelési helyzet megoldásától.
Nem kész, konzerv megoldásokat szeretnék átadni neked, mert azokkal már most is tele a padlás. „Hagyja sírni, anyuka” – mondja a védőnő. „Adj neki cumit, nekünk az segített” – mondja a szomszéd kismama. „Szoptasd meg, amikor csak sír” – ajánlja a szoptatáscentrikus internetes portál. De melyik a jó módszer? Sokan a megérzéseikre hagyatkoznak, mások vakon bíznak az orvos, a védőnő tanácsaiban, megint mások csak gyűjtik az információkat, és végül elbizonytalanodnak, mit is kéne tenniük.
Én abban hiszek, hogy nincsenek egyedül üdvözítő módszerek – minden gyerek más, ezért ami az egyiküknél hatásos, az a másiknál hatástalan. És bizony mi szülők is mások vagyunk, a nevelési módszernek tehát nemcsak a gyerek, de a szülő személyiségéhez is illenie kell.
Ez a könyv arról szól, hogyan találd meg az egyensúlyt a gyermek egyénisége, a saját személyiséged és a sokféle módszer között.
Az interneten évente több ezer anyuka kérdéseire válaszolva gyűjtöttem össze azokat a tapasztalatokat, és formáltam azokat a technikákat, amelyeket e könyvben bemutatok.
Vida Ágnes: Babapszichológus, a havi 250 000 olvasóval büszkélkedő Kismamablog és Gazdagmami szerzője. A Kismamablog 2011-ben, a HVG Golden Blog szavazásán elnyerte a legjobb szakértői blog címet.
Dr. Martin Ward Platt - Csodálatos évek
Élete első 5 éve alatt az egészséges gyermek elképesztő fejlődésen megy keresztül: magatehetetlen újszülöttből magas szintű értelmi, érzelmi, mozgásbeli, társadalmi és manipulatív képességek birtokosává válik. A Csodálatos évek c. könyv ezt a fejlődési folyamatot mutatja be: megismerteti az olvasóval a növekedés, a nagy- és finommozgások, a beszéd, az érzelmek és a gondolkodás alakulásának életkorhoz kötött lépcsőit, az ok-okozati összefüggések felismerésének és a céltudatos cselekvések kialakulásának színes és izgalmas folyamatát. Az olvasmányos fejezeteket tanulmányozva a gyermeket nevelő szülők megtudhatják, mely életkorokban milyen fejlettségi szintre kell egy gyermeknek eljutnia, és hogyan segíthetik őt ebben. A témák legnevesebb szakértőinek munkáját a szülő és a gyermekgyógyász tapasztalatával egy kötetbe foglaló szerkesztő nem csupán az életkorhoz kötött elvárható teljesítményt ismerteti, hanem kitér a még elfogadható egyéni változékonyságra, ötleteket ad a különböző készségek játékos, szülő és gyermek számára egyaránt élvezetes fejlesztéséhez, elmondja, milyen a helyes szülői magatartás, milyen a gyermek érzelmi és értelmi fejlődését legjobban elősegítő környezet.
Angster Mária - Ikertörténetek
A családállítások során sok esetben kiderül, hogy egy vagy több méhen belül elvesztett iker áll a problémák hátterében. Angster Mária, a családállítás legjelentősebb magyarországi képviselője könyvében bemutatja az ikervesztés biológiai hátterét, különböző pszichés jellemzőkben, illetve testi-lelki tünetekben fellépő következményeit. A kötetben helyet kap számos állítás részletes leírása és már terápiás módszerekkel dolgozó pszichológusokkal készült interjúk is olvashatók.