Az ismert emberek ismert fotósa – ma már így jellemzik az újságírásban és a fotózásban egyaránt jártas szerzőt, aki ezúttal memoárkötettel jelentkezik. A kötet a kis Edit ama élményével kezdődik, amikor megpillantja alig hat évesen a magyar földet, szülőhelyéről, a belgiumi Genkből érkezve.
A háborús évek, a fordulat éve (1949) után alakuló sorsa érdekes olvasmány: a kor lenyomata egy fotós szemüvegén keresztül. A Nárcisz presszóban összegyűlő fiatalok, a Quint-csoport szellemi hangadói határozzák meg további szakmai fejlődését, s az ő biztatásuk segíti elő fotóművészi munkásságának kiteljesedését.
Kapcsolódó könyvek
Kincses Károly - Nádas Péter - Mai Manó fotográfiái / Photographs by Manó Mai
Kincses Károly tanulmányával, Nádas Péter esszéjével, magyar-angol nyelven. Pár évvel ezelőtt, amikor először mondta, írta le Kincses Károly ezt a nevet: Mai Manó, azt hitték, jópofáskodik. Azóta sokan megtanulták, hogy a "Maimanó" az egy gyönyörű és párját ritkító műteremház a Nagymező utca 20. alatt. S akkor végre itt az ideje, hogy azt is megtudják, és főleg meglássák, Mai Manó a 19-20. század fordulójának különleges képességű fényképésze, a kor legjobb fényképészeti lapjának a főszerkesztője és jelentős közszereplő volt. Az Ab Ovo Kiadó és a Magyar Fotográfiai Múzeum közös albuma Mai Manó legjobb fényképeiből mintegy százat, Nádas Péter manózását és Kincses Károly életrajzi esszéjét tartalmazza. A kötet megjelenésével egyidőben Mai Manó képeinek kiállítása nyílik egykori műteremházában.
Escher Károly - Riportfényképezés
A riportfényképezés mind a napilapokban, mind pedig a hetenként megjelenő képes újságokban egyre komolyabb és jelentősebb szerepet kap. A kis helyet elfoglaló kép gyakran többet mond hétköznapjaink kisebb-nagyobb eseményeiről, mint egy hosszú tudósítás. A szerző, aki a magyar fotoriportázs egyik úttörője volt, sok évtizedes munkásságának tapasztalatait írta le ebben a könyvben. Nézete az, hogy a riportfényképezésre recepteket adni nem lehet, de olyan tanácsokkal, amelyek a fotoriportert a művészibb képek készítésére ösztönzik, bőven ellátja olvasóit.
Közel nyolcvan igen szép és művészi kép támasztja alá a szerző mondanivalóját, és segíti az olvasót a témakeresésben.
Scott Kelby - A digitális fotós könyv 3.
Ez a könyv egy zseniális alapelvre épül. A szerző így írja le: Ha együtt fotóznánk valahol, és azt kérdeznéd tőlem: Hé Scott, ha nagyon lágy és előnyös fényt szeretnék a modellen milyen távol helyezzem tőle ezt a softboxot?, akkor nem kezdenék bele egy kiselőadásba a vakuarányokról és a fényveszteségről. Egyszerűen csak azt mondanám: Vidd olyan közel a modellhez, amennyire csak tudod, anélkül hogy belógna a képbe. Ugyanazokat a tippeket, tanácsokat és technikákat adom át, amelyeket én tanultam az évek során a legjobb profi fotósoktól, mintha egy barátommal fotóznánk részletes technikai magyarázatok és szakzsargon nélkül."
Minden egyes oldal egyetlen, a fotóidat jobbá tevő témát jár körül. Minden lapozás után egy-egy újabb profi beállítással, eszközzel vagy trükkel ismerkedsz meg, amelyek segítenek a képeidet kiállítható minőségűvé tenni. Ha már eleged van abból, hogy a képeid az "elmegy" kategóriába tartoznak, ha meguntad azt, hogy akárhányszor belenézel egy fotósmagazinba, azt gondolod: "Az én képeim miért nem így néznek ki?", akkor ez a könyv neked való.
Ez nem egy elméleti könyv, nincs tele zavarba ejtő szakkifejezésekkel és részletes leírásokkal. Ez a könyv arról szól, hogy mikor és melyik gombot kell megnyomni, melyik beállítást kell használni. A könyv közel 200 féltve őrzött fotóstrükkel segít lényegesen jobb, élesebb, színesebb és profibb képeket készíteni.
Scott Kelby - A digitális fotós könyv 2.
Scott Kelby, a nagysikerű Digitális Fotóskönyv első kötetének szerzője visszatért egy olyan új könyvvel, ami pont ott folytatja, ahol az első kötet abbahagyta. Ugyanabban a lényegretörő, szakzsargont mellőző stílusban ad azonnal alkalmazható tippeket, ami miatt az olvasónak "Aha, szóval így csinálják!" érzése támad, és ami az első kötetet a világ legsikeresebb digitális fotózásról szóló könyvévé tette. Ez a könyv egy zseniális alapelvre épül. A szerző így írja le: "Ha együtt fotóznánk valahol, és azt kérdeznéd tőlem, hogyan tudod elkerülni, hogy olyan fekete legyen a háttér a fotózott személy mögött amikor vakut használsz, nem kezdenék bele egy előadásba a vakuarányokról, vagy kezdeményeznék beszélgetést a vakuszinkronról és a hátsó redőnyre való szinkronizálásról. Egyszerűen csak az mondanám, hogy növeld a záridőt 1/60-ad másodpercre, akkor jó lesz a háttér. A könyv is pontosan erről szól: mintha együtt fotóznánk, én pedig közben válaszolok a kérdéseidre, tanácsokat adok, és megosztom veled a korábban megtanult titkokat, ahogy egy barátommal tenném - a részletes technikai magyarázatok és szakzsargon nélkül. Minden egyes oldal egyetlen, a fotóidat jobbá tevő témát jár körül. Minden lapozás után egy-egy újabb profi beállítással, eszközzel vagy trükkel ismerkedsz meg, amik segítenek a képeidet kiállítható minőségűvé tenni. Ha már eleged van abból, hogy a képeid "elmennek", ha eleged van abból, hogy akárhányszor belenézel egy fotós magazninba, azt gondolod, "Az én képeim miért nem így néznek ki?", akkor ez a könyv neked való. Ez nem egy elméleti könyv, nincs tele zavarba ejtő szakkifejezésekkel és részletes leírásokkal. Ez a könyv arról szól, hogy mikor, és melyik gombot kell megnyomni, melyik beállítást kell használni. A könyv közel 200 féltve őrzőtt fotóstrükkel segít lényegesen jobb, élesebb, színesebb és profibb képeket készítened. Scott Kelby a számítástechnikai könyvei a világon a legeladottabbak (2004 óta minden évben). Scott a Photoshop User magazin szerkesztője és kiadója, a Photoshop Szakemberek Országos Egyesületének (National Association of Photoshop Professionals, NAPP) elnöke. A nagyra tartott Photoshop User TV társműsorvezetője, és világszerte digitális fotózást és képalkotást oktat. Scott több mint 40 könyv díjnyertes szerzője, a nevéhez fűződik többek között a Photoshop könyv digitális fotósoknak, az iPod könyv, és a Scott Kelby hétpontos rendszere Adobe Photoshop CS3-hoz.
John Freeman - A fotózás kézikönyve
John Freeman A fotózás kézikönyve című kötete teljes áttekintést nyújt mindazoknak, akik szeretnék elsajátítani a fotózás művészetét. Lépésrol lépésre megismerkedhetünk az alapokkal, a megfelelo fényképezogép kiválasztásától az olyan technikai kérdésekig, mint a rekesz vagy a filmérzékenység. Megtudhatjuk a különbözo felszerelések és tartozékok mellett és ellen szóló érveket, így elkerülhetjük a felesleges költségeket. Az egyes technikákat lélegzetelállító képek szemléltetik, és értheto, zsargonmentes szövegek magyarázzák, így könnyedén alapos jártasságot szerezhetünk a legösszetettebb készségekben is. A kötet a fotózás népszerű tárgyai alapján szervezodik: családi portrék, úti képek, természetfotók és tájképek, csendéletek, akciófotók. Egyedülálló módon átfogó fejezetet szentel az olyan professzionális technikai kérdéseknek is, mint a műtermi világítás eszköztára és a digitális képfeldolgozás. A fotózás kézikönyve több száz szakmai ötlettel szolgál arra nézve, hogyan kerüljük el az esetleges csapdákat, és mit tegyünk az olyan problémás helyzetekben, amikor kevés a fény, vagy kedvezotlen az idojárás. Egy sereg információval szolgál a fotózás minden aspektusáról, és megválaszolja az összes olyan kérdést, ami a lelkes fotósban felmerülhet. A fotózás kézikönyve egyetlen kötetben teljes áttekintést nyújt errol a lenyűgözo témáról. • Könyvünk jól áttekinthetoen vonultatja fel az összes közkedvelt témát, a portréktól a látképekig, az esküvoktol az idojárási viszonyokig. • Naprakész információval szolgál a legmodernebb felszerelésekrol, a legegyszerűbb kompakt fényképezogépektol a legújabb, korszerű digitális fényképezogépekig. • Több mint 800 fotóból álló boséges illusztrációt tartalmaz, melyek mindegyikéhez alapos magyarázat tartozik arról, mit, hogyan, miért és mikor tegyünk a képpel.
Roland Barthes - Világoskamra
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bán András - A vizuális antropológia felé
Ez a könyv a fotóról szól. A fotográfiáról nincs már mit mondani. A fotográfia megközelítéséről, használatáról, társadalomtörténetéről, s a vizuális antropológiáról annál többet.
A kulturális antropológia feladata a kultúra működésének felfedezése, leírása, értelmezése, a vizuális antropológiáé pedig az álló- és mozgóképek, de ezen túl a környezet, a tér, a testek és tárgyak rendszerének vizsgálata. E tudományterület, bár évtizedek óta művelik, igen gyorsan változó és bizonytalan körvonalú - tankönyvi kiérleltséggel bemutatni megoldhatatlannak tűnik.
E kötet tanulmányait különféle alkalmak szülték az elmúlt három évtizedben. Műfajuk vegyes, témájuk széles kört ölel fel: a magyar fotó 20. századi történetének rejtelmei, a családi fotó kutatása, a fotó jelentősége a helytörténeti kutatásban, a naiv fotós habitusa, az építészeti fotózás. Ami közös bennük: a vizuális antropológia keresése.
Bán András (1951) műkritikus, a Miskolci Egyetem Kultúrális és Vizuális Antropológia Intézetének oktatója, a Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum igazgatója. Kortárs képzőművészetről és fotóról ír, kiállításokat szervez. 1974-1990 között az Élet és Irodalom képszerkesztője, 1982-1990 között a Magyar Nemzet műkritikusa volt. 1982-1990 között privát fotóval kapcsolatos kutatást vezetett a budapesti Művelődéskutató Intézetben.
Bán András - A vizuális antropológia felé
Ez a könyv a fotóról szól. A fotográfiáról nincs már mit mondani. A fotográfia megközelítéséről, használatáról, társadalomtörténetéről, s a vizuális antropológiáról annál többet.
A kulturális antropológia feladata a kultúra működésének felfedezése, leírása, értelmezése, a vizuális antropológiáé pedig az álló- és mozgóképek, de ezen túl a környezet, a tér, a testek és tárgyak rendszerének vizsgálata. E tudományterület, bár évtizedek óta művelik, igen gyorsan változó és bizonytalan körvonalú - tankönyvi kiérleltséggel bemutatni megoldhatatlannak tűnik.
E kötet tanulmányait különféle alkalmak szülték az elmúlt három évtizedben. Műfajuk vegyes, témájuk széles kört ölel fel: a magyar fotó 20. századi történetének rejtelmei, a családi fotó kutatása, a fotó jelentősége a helytörténeti kutatásban, a naiv fotós habitusa, az építészeti fotózás. Ami közös bennük: a vizuális antropológia keresése.
Bán András (1951) műkritikus, a Miskolci Egyetem Kultúrális és Vizuális Antropológia Intézetének oktatója, a Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum igazgatója. Kortárs képzőművészetről és fotóról ír, kiállításokat szervez. 1974-1990 között az Élet és Irodalom képszerkesztője, 1982-1990 között a Magyar Nemzet műkritikusa volt. 1982-1990 között privát fotóval kapcsolatos kutatást vezetett a budapesti Művelődéskutató Intézetben.
Steve Yates - A tér költészete
Yates könyve a fotóelméleti szakirodalom egyik alapművévé vált. Bár alcíme szerint fotókritikai antológia, jóval inkább fotóteoretlkus, médiamelméleti áttekintés, melynek centrumában a tér kérdése áll. A tér jelentése az interpretáció számára rendkívül homályos terület, állapítja meg Yates. Az utóbbi egy-két évtizedben a téri fordulat, a spatial turn kifejezés gyakran bukkan föl, és méltán. A tér, ahogy ma elgondoljuk, megtapasztaljuk, történeti fejlemény. Michel Serres matematikus-tudományfilozófus szerint a "tiszta tudományok révén a terek sokaságát ismerjük. A tér a kultúra terméke, a történelem terméke, és talán nem is csak a geometriáé, hanem a teológiáké és a politikáé." Korábban azt mondták - írja Kállai János pszichológus -, a tér az, ami két egymáshoz közel álló dolog között van, a semmi. Az ilyen jellegű tér azonban emberi kapcsolatokkal van kitöltve. Kommunikatív és imaginatív kapcsolatok hálózata. A térérzékelés nemcsak korai, proverbális élményeinknek, de a térről való tudásunknak is ki van szolgáltatva. A térről való tudás megváltoztatja a térélményt." Yates válogatásának egyes fejezetei nálunk is ismert teoretikusok elgondolásait mutatják be (Moholy-Nagy László, Carnap, William M. Ivins, Edward T. Hall, Jonathan Crary, Rudolf Arnheim). A könyv túlnyomó részét azonban felénk jószerivel ismeretlen szerzők térrel kapcsolatos, (fotó)művészeti vonatkozású koncepciói teszik ki (köztük olyan klasszikus munkák, mint például Gaston Bachellard-é). - Tillmann József -
Steve Yates az első tudós, aki háromszor nyerte el a Fulbright Ösztöndíjat (1991, 1995, 2006-7). Szakterülete a Szovjetúnió, Oroszország és Kelet-Európa fényképészettörténete. Az általa kutatott témánk felölelik Alexander Rodchenko, Moholy-Nagy László, Robert Rauschenberg és Joel-Peter Witkin munkásságát, a modert fényképészetet, valamint a művészettörténeti párhuzamokat Amerika és Oroszország között.
Steve Yates - A tér költészete
Yates könyve a fotóelméleti szakirodalom egyik alapművévé vált. Bár alcíme szerint fotókritikai antológia, jóval inkább fotóteoretlkus, médiamelméleti áttekintés, melynek centrumában a tér kérdése áll. A tér jelentése az interpretáció számára rendkívül homályos terület, állapítja meg Yates. Az utóbbi egy-két évtizedben a téri fordulat, a spatial turn kifejezés gyakran bukkan föl, és méltán. A tér, ahogy ma elgondoljuk, megtapasztaljuk, történeti fejlemény. Michel Serres matematikus-tudományfilozófus szerint a "tiszta tudományok révén a terek sokaságát ismerjük. A tér a kultúra terméke, a történelem terméke, és talán nem is csak a geometriáé, hanem a teológiáké és a politikáé." Korábban azt mondták - írja Kállai János pszichológus -, a tér az, ami két egymáshoz közel álló dolog között van, a semmi. Az ilyen jellegű tér azonban emberi kapcsolatokkal van kitöltve. Kommunikatív és imaginatív kapcsolatok hálózata. A térérzékelés nemcsak korai, proverbális élményeinknek, de a térről való tudásunknak is ki van szolgáltatva. A térről való tudás megváltoztatja a térélményt." Yates válogatásának egyes fejezetei nálunk is ismert teoretikusok elgondolásait mutatják be (Moholy-Nagy László, Carnap, William M. Ivins, Edward T. Hall, Jonathan Crary, Rudolf Arnheim). A könyv túlnyomó részét azonban felénk jószerivel ismeretlen szerzők térrel kapcsolatos, (fotó)művészeti vonatkozású koncepciói teszik ki (köztük olyan klasszikus munkák, mint például Gaston Bachellard-é). - Tillmann József -
Steve Yates az első tudós, aki háromszor nyerte el a Fulbright Ösztöndíjat (1991, 1995, 2006-7). Szakterülete a Szovjetúnió, Oroszország és Kelet-Európa fényképészettörténete. Az általa kutatott témánk felölelik Alexander Rodchenko, Moholy-Nagy László, Robert Rauschenberg és Joel-Peter Witkin munkásságát, a modert fényképészetet, valamint a művészettörténeti párhuzamokat Amerika és Oroszország között.
Szarka Klára - Fejér Zoltán - Fotótörténet
A sok fényképpel illusztrált műben a szerzők áttekintik a fotótörténet legfontosabb eseményeit. A mű részben a technikatörténet egy fejezete is, hiszen összefoglalást ad a fényképezőgépek, fényképészeti eszközök fejlesztéséről, ismerteti a legfontosabb géptípusok szerkezetét.
Szarka Klára - Fejér Zoltán - Fotótörténet
A sok fényképpel illusztrált műben a szerzők áttekintik a fotótörténet legfontosabb eseményeit. A mű részben a technikatörténet egy fejezete is, hiszen összefoglalást ad a fényképezőgépek, fényképészeti eszközök fejlesztéséről, ismerteti a legfontosabb géptípusok szerkezetét.
Annie Leibovitz - Annie Leibovitz at Work
The celebrated photographer Annie Leibovitz, author of the New York Times bestselling book A Photographer's Life, provides the stories, and technical description, of how some of her most famous images came to be. Starting in 1974, with her coverage of Nixon's resignation, and culminating with her controversial portraits of Queen Elizabeth II early in 2007, Leibovitz explains what professional photographers do and how they do it. The photographer in this instance is the most highly paid and prolific person in the business. Approximately 90 images are discussed in detail -- the circumstances under which they were taken, with specific technical information (what camera, what settings, what lighting, where the images appeared). The Rolling Stones' tour in 1975, the famous nude session with John Lennon and Yoko Ono hours before Lennon was killed, the American Express and Gap campaigns, Whoopi Goldberg in a bathtub of milk, Demi Moore pregnant and naked on the cover of Vanity Fair, and coverage of the couture collections in Paris with Puff Daddy and Kate Moss are among the subjects of this original and informative work.The photos and stories are arranged chronologically, moving from film to digital. Leibovitz's fans and lovers of great photography will find her stories of how one learns to see -- and then how to photograph -- inspiring.
Annie Leibovitz - Annie Leibovitz at Work
The celebrated photographer Annie Leibovitz, author of the New York Times bestselling book A Photographer's Life, provides the stories, and technical description, of how some of her most famous images came to be. Starting in 1974, with her coverage of Nixon's resignation, and culminating with her controversial portraits of Queen Elizabeth II early in 2007, Leibovitz explains what professional photographers do and how they do it. The photographer in this instance is the most highly paid and prolific person in the business. Approximately 90 images are discussed in detail -- the circumstances under which they were taken, with specific technical information (what camera, what settings, what lighting, where the images appeared). The Rolling Stones' tour in 1975, the famous nude session with John Lennon and Yoko Ono hours before Lennon was killed, the American Express and Gap campaigns, Whoopi Goldberg in a bathtub of milk, Demi Moore pregnant and naked on the cover of Vanity Fair, and coverage of the couture collections in Paris with Puff Daddy and Kate Moss are among the subjects of this original and informative work.The photos and stories are arranged chronologically, moving from film to digital. Leibovitz's fans and lovers of great photography will find her stories of how one learns to see -- and then how to photograph -- inspiring.
Puzsér Róbert - Forrás
Puzsér Róbert független értelmiségi politikai-közéleti-kulturális rádió- és tévéműsoraival vált ismertté. Provokatív szabadgondolkodó, aki a kollektív tabuk és hazugságok leleplezését tűzte ki céljául. Forrás című kötetében egy mentális-spirituális egység megalkotásának igényével tesz kísérletet tudomány, művészet és vallás integrálására.
Magyar Dávid kortárs fotóművész egészen korán, már gyermekkorában megismerkedett a vizuális kultúrával. A fényképezés húszas évei derekán került érdeklődésének középpontjába. A kötetben szereplő fotói és grafikái ember és természet viszonyát, élet és halál összefüggését, a jelenségek mögött megbúvó lényeget kutatják.
Puzsér Róbert írásai és Magyar Dávid képei a könyv oldalain egymás felé fordított tükrök gyanánt vezetnek önmagunk mélyebb és mélyebb rétegeibe.
"Ajánlom ezt a könyvet meditációs objektumnak. Ez Hamvas Béla kifejezése, aki azt mondta, hogy manapság egyedül a könyv és a gondolat az, ami meditáció tárgyává tehető. Én is kipróbáltam. Puzsér gondolataival elkezdett birkózni az agyam, s tovább gondoltam őket - Magyar képei pedig megálltak bennem, mint az álomképek, melyeket meg kell fejteni. Ha valakinek könnyebb a képi meditáció - annak a gondolatit ajánlom. Ha a gondolati a könnyebb - annak a képit. Mert ez azt jelenti, hogy nincs egyensúlyban a bal és jobb, az árnyék és a fény. Gyakorolj! Egy gondolatot tovább gondolni - és egy képet tovább képzelni." Müller Péter
Puzsér Róbert - Forrás
Puzsér Róbert független értelmiségi politikai-közéleti-kulturális rádió- és tévéműsoraival vált ismertté. Provokatív szabadgondolkodó, aki a kollektív tabuk és hazugságok leleplezését tűzte ki céljául. Forrás című kötetében egy mentális-spirituális egység megalkotásának igényével tesz kísérletet tudomány, művészet és vallás integrálására.
Magyar Dávid kortárs fotóművész egészen korán, már gyermekkorában megismerkedett a vizuális kultúrával. A fényképezés húszas évei derekán került érdeklődésének középpontjába. A kötetben szereplő fotói és grafikái ember és természet viszonyát, élet és halál összefüggését, a jelenségek mögött megbúvó lényeget kutatják.
Puzsér Róbert írásai és Magyar Dávid képei a könyv oldalain egymás felé fordított tükrök gyanánt vezetnek önmagunk mélyebb és mélyebb rétegeibe.
"Ajánlom ezt a könyvet meditációs objektumnak. Ez Hamvas Béla kifejezése, aki azt mondta, hogy manapság egyedül a könyv és a gondolat az, ami meditáció tárgyává tehető. Én is kipróbáltam. Puzsér gondolataival elkezdett birkózni az agyam, s tovább gondoltam őket - Magyar képei pedig megálltak bennem, mint az álomképek, melyeket meg kell fejteni. Ha valakinek könnyebb a képi meditáció - annak a gondolatit ajánlom. Ha a gondolati a könnyebb - annak a képit. Mert ez azt jelenti, hogy nincs egyensúlyban a bal és jobb, az árnyék és a fény. Gyakorolj! Egy gondolatot tovább gondolni - és egy képet tovább képzelni." Müller Péter
Stemlerné Balog Ilona - Történelem és fotográfia
Könyvünk azt mutatja be, hogy mire képes a fotográfia az egyes korokban, a technikai fejlettség adott szintjén milyen jellegű fényképekre számíthat egy-egy téma kutatásánál a történész. A fényképezés technikájának csak a legfontosabb csomópontjait ismertetjük, azokat, amelyek meghatározzák, hogy milyen fényképek születhettek az adott korszakban. Csak olyan eljárásokról írunk, amelyeket általánosan használtak a fotográfusok, s olyan fényképfajtákról, amelyek széles körben elterjedtek és kedveltek voltak a közönség körében, s darabjaik fellelhetők a múzeumokban és más közgyűjteményekben, valamint a műtárgypiacon. A fényképformák és technikák változása mellett a könyv azt is nyomon kíséri, hogy milyen szerepet tölt be a fotográfia a mindenkori társadalomban, mire használják, milyen szerepet kap a mindennapi életben, a tudomány és a művészet területén, kik a fényképezők, és kik a megrendelők. A fotográfia kifejezést mindkét értelmében használjuk: úgy is, mint eljárást, és úgy is, mint magát a fényképet. A fényképekhez kapcsolható információk összegyűjtésekor kiemelt szerepet tulajdonítunk az egymást követő korok változó viseletének, mert ez adja a legszélesebb körben használható kapaszkodót a kutató számára a datáláshoz.
Stemlerné Balog Ilona - Történelem és fotográfia
Könyvünk azt mutatja be, hogy mire képes a fotográfia az egyes korokban, a technikai fejlettség adott szintjén milyen jellegű fényképekre számíthat egy-egy téma kutatásánál a történész. A fényképezés technikájának csak a legfontosabb csomópontjait ismertetjük, azokat, amelyek meghatározzák, hogy milyen fényképek születhettek az adott korszakban. Csak olyan eljárásokról írunk, amelyeket általánosan használtak a fotográfusok, s olyan fényképfajtákról, amelyek széles körben elterjedtek és kedveltek voltak a közönség körében, s darabjaik fellelhetők a múzeumokban és más közgyűjteményekben, valamint a műtárgypiacon. A fényképformák és technikák változása mellett a könyv azt is nyomon kíséri, hogy milyen szerepet tölt be a fotográfia a mindenkori társadalomban, mire használják, milyen szerepet kap a mindennapi életben, a tudomány és a művészet területén, kik a fényképezők, és kik a megrendelők. A fotográfia kifejezést mindkét értelmében használjuk: úgy is, mint eljárást, és úgy is, mint magát a fényképet. A fényképekhez kapcsolható információk összegyűjtésekor kiemelt szerepet tulajdonítunk az egymást követő korok változó viseletének, mert ez adja a legszélesebb körben használható kapaszkodót a kutató számára a datáláshoz.
Eifert János - Aktfotográfia
A kötet az aktábrázolás művészettörténeti áttekintésétől a legújabb fényképezési technikák bemutatásáig vezeti az olvasót. A szerző bemutatja, hogy a mezítelenség ábrázolása a különböző korokban és társadalmi közegekben mennyire eltérő volt. A skála a szépség dícséretétől a botrányig terjedt. Az aktfotográfia nemcsak „megfogható” testábrázolás, hanem költészet és álom: az ösztönök, a vágyak, a látomások világa. A fényképezésnek ez a területe, amelyben a művészet, az erotika és a pornográfia szálai finoman egybefonódnak, tág lehetőséget ad tehetségünk, ízlésünk, mesterségbeli tudásunk bizonyítására. Gyakorlása során olyan készségek, képességek fejleszthetők, amelyek a fotóművészet más műfajaiban is kamatoztathatók.
Eifert János - Aktfotográfia
A kötet az aktábrázolás művészettörténeti áttekintésétől a legújabb fényképezési technikák bemutatásáig vezeti az olvasót. A szerző bemutatja, hogy a mezítelenség ábrázolása a különböző korokban és társadalmi közegekben mennyire eltérő volt. A skála a szépség dícséretétől a botrányig terjedt. Az aktfotográfia nemcsak „megfogható” testábrázolás, hanem költészet és álom: az ösztönök, a vágyak, a látomások világa. A fényképezésnek ez a területe, amelyben a művészet, az erotika és a pornográfia szálai finoman egybefonódnak, tág lehetőséget ad tehetségünk, ízlésünk, mesterségbeli tudásunk bizonyítására. Gyakorlása során olyan készségek, képességek fejleszthetők, amelyek a fotóművészet más műfajaiban is kamatoztathatók.
Ács Irén - Légyott / Rendezvous
"Ács Irén maga a mosolygó konokság. Jöhet váratlan fordulat, érheti pillanatnyi kudarc, mosolyogva tudomásul veszi, és töretlenül megy tovább célja felé. Talán ezt a mosolyt látva mondta Anna Margit festőművész Ács Irénnek, hogy "te boldogságra születtél". Ennél pontosabban aligha lehet megfogalmazni azt, ami Ács Irén fényképeit jellemzi. Valóban: fényképei arról árulkodnak, hogy számára a lét boldogság, minden velejáró sanyarúság ellenére. Kerüljön bármilyen helyzetbe, mindig kikényszeríti, ha többet nem is, legalább a boldogság csíráját." /Gera Mihály/
Ács Irén - Légyott / Rendezvous
"Ács Irén maga a mosolygó konokság. Jöhet váratlan fordulat, érheti pillanatnyi kudarc, mosolyogva tudomásul veszi, és töretlenül megy tovább célja felé. Talán ezt a mosolyt látva mondta Anna Margit festőművész Ács Irénnek, hogy "te boldogságra születtél". Ennél pontosabban aligha lehet megfogalmazni azt, ami Ács Irén fényképeit jellemzi. Valóban: fényképei arról árulkodnak, hogy számára a lét boldogság, minden velejáró sanyarúság ellenére. Kerüljön bármilyen helyzetbe, mindig kikényszeríti, ha többet nem is, legalább a boldogság csíráját." /Gera Mihály/
Albertini Béla - A magyar szociofotó története a kezdetektől a második világháború végéig
A szociofotó a társadalmi kiszolgáltatottság, a perem-lét, az anyagi elesettség fényképi dokumentuma. A magyar szociális fényképezés történetéről most jelenik meg először átfogó feldolgozás. A kötet bemutatja a magyar szociofotó legkorábbi példáit, a filantróp indíttatású, a zsurnaliszta kuriózumkeresés motiválta képeket, majd a szociáldemokrata, kommunista ideológia alapján keletkező szociofotós életműveket. Egyedülálló magyar jelenség, hogy a harmincas években a baloldali szociofotó mellett megjelenik a népi szociográfiákhoz kötődő, paraszti sorsproblémákat megjelenítő fényképezés is. A kötet az összehasonlító fotótörténet-írás módszerével folyamatosan bemutatja a magyar és a külföldi fotótörténet párhuzamait, eltéréseit.
Albertini Béla - A magyar szociofotó története a kezdetektől a második világháború végéig
A szociofotó a társadalmi kiszolgáltatottság, a perem-lét, az anyagi elesettség fényképi dokumentuma. A magyar szociális fényképezés történetéről most jelenik meg először átfogó feldolgozás. A kötet bemutatja a magyar szociofotó legkorábbi példáit, a filantróp indíttatású, a zsurnaliszta kuriózumkeresés motiválta képeket, majd a szociáldemokrata, kommunista ideológia alapján keletkező szociofotós életműveket. Egyedülálló magyar jelenség, hogy a harmincas években a baloldali szociofotó mellett megjelenik a népi szociográfiákhoz kötődő, paraszti sorsproblémákat megjelenítő fényképezés is. A kötet az összehasonlító fotótörténet-írás módszerével folyamatosan bemutatja a magyar és a külföldi fotótörténet párhuzamait, eltéréseit.
Scott Kelby - Adobe Lightroom for digital photographers
Free Lightroom 1.1 update available. Simply visit peachpit.com/register to gain instant access.
Scott Kelby, author of the world's #1 bestselling Photoshop book, "The Photoshop Book for Digital Photographers," brings his same award-winning, step-by-step, plain-English style, look and feel to "The Lightroom Book for Digital Photographers."
This groundbreaking new book doesn't just show you "which sliders do what" (every Lightroom book does that). This book takes you beyond that to reveal the secrets of the new digital photography workflow, and he does it using three simple, yet brilliant techniques that make this just an incredible learning tool:
#1) Throughout the book Scott shares his own personal settings and studio tested techniques he's developed using Lightroom for his own photography workflow since well before Adobe released even the first Beta version. He knows what really works, what doesn't, and he tells you flat out which tools to use, which to avoid, and why.
#2) The entire book is laid out in a real workflow order with everything step-by-step, so you can jump right in using Lightroom like a pro from the very start and sidestep a lot of productivity killing road blocks and time-wasting frustrations that might have tripped you up along the way.
#3) But what really sets this book apart from the rest, are the last two bonus chapters. This is where Scott visually answers his #1 "most-asked" Lightroom question, which is: "Exactly what order am I supposed to do things in, and where does Photoshop fit in?"
Scott teaches this in a manner we've never seen before in any book, by really showing every step of the entire process, from the initial shoot to the final prints. Both chapters start with an on-location photo shoot, including full details on the equipment, camera settings, and even the lighting techniques. You'll see it all as he takes the photos from each shoot (with you following right along using the very same images) all the way through the entire workflow process, to the final output of the 16x20" prints for the client. Plus, because he incorporates Adobe Photoshop seamlessly right into this workflow, you'll also learn some of his latest Photoshop techniques for portrait and landscape photography, which takes this book to a whole new level.
It's the first, and only book to bring the whole process together in such a clear, concise, and visual way. Best all, it's taught in Scott's trademark plain-English style that has won him legions of Photoshop fans around the world, and made him the #1 bestselling author of all computer books across all Computing and Internet categories since 2004.
If you're one of those people who learns best by actually doing the projects yourself; who learns best without all the complicated technical explanations and confusing jargon, and if you really want to start using Lightroom today to unlock the productivity secrets of "The new digital photography workflow,"----there is no faster, more "straight-to-the-point" or more fun way to learn than this groundbreaking new book, and you are absolutely going to love it!
Scott Kelby - Adobe Lightroom for digital photographers
Free Lightroom 1.1 update available. Simply visit peachpit.com/register to gain instant access.
Scott Kelby, author of the world's #1 bestselling Photoshop book, "The Photoshop Book for Digital Photographers," brings his same award-winning, step-by-step, plain-English style, look and feel to "The Lightroom Book for Digital Photographers."
This groundbreaking new book doesn't just show you "which sliders do what" (every Lightroom book does that). This book takes you beyond that to reveal the secrets of the new digital photography workflow, and he does it using three simple, yet brilliant techniques that make this just an incredible learning tool:
#1) Throughout the book Scott shares his own personal settings and studio tested techniques he's developed using Lightroom for his own photography workflow since well before Adobe released even the first Beta version. He knows what really works, what doesn't, and he tells you flat out which tools to use, which to avoid, and why.
#2) The entire book is laid out in a real workflow order with everything step-by-step, so you can jump right in using Lightroom like a pro from the very start and sidestep a lot of productivity killing road blocks and time-wasting frustrations that might have tripped you up along the way.
#3) But what really sets this book apart from the rest, are the last two bonus chapters. This is where Scott visually answers his #1 "most-asked" Lightroom question, which is: "Exactly what order am I supposed to do things in, and where does Photoshop fit in?"
Scott teaches this in a manner we've never seen before in any book, by really showing every step of the entire process, from the initial shoot to the final prints. Both chapters start with an on-location photo shoot, including full details on the equipment, camera settings, and even the lighting techniques. You'll see it all as he takes the photos from each shoot (with you following right along using the very same images) all the way through the entire workflow process, to the final output of the 16x20" prints for the client. Plus, because he incorporates Adobe Photoshop seamlessly right into this workflow, you'll also learn some of his latest Photoshop techniques for portrait and landscape photography, which takes this book to a whole new level.
It's the first, and only book to bring the whole process together in such a clear, concise, and visual way. Best all, it's taught in Scott's trademark plain-English style that has won him legions of Photoshop fans around the world, and made him the #1 bestselling author of all computer books across all Computing and Internet categories since 2004.
If you're one of those people who learns best by actually doing the projects yourself; who learns best without all the complicated technical explanations and confusing jargon, and if you really want to start using Lightroom today to unlock the productivity secrets of "The new digital photography workflow,"----there is no faster, more "straight-to-the-point" or more fun way to learn than this groundbreaking new book, and you are absolutely going to love it!
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok: Képek és történetük 1.
A Fotóikonok két kötete csaknem 170 év anyagából 20, illetve 19 képet mutat be, kronológikus sorrendben. Általában kulcsfontosságú képekről van szó a médium történetéből, amelyek technika, esztétika, társadalmi szokások vonatkozásában előrelendítették a fotográfiát. Hagyomány az ilyen ikonokatönmagukban szemlélni, külön-külön. Egészen biztosan John Szarkowski Looking at Photographs című klasszikus könyve a legismertebb. Az ő asszociatív művéből kiindulva kötetünkben minden képet beható tartalmi elemzés kíséretében mutatunk be. A befogadás történetén túlmenően utánajárunk, mikor és milyen módon vált a szóban forgó kép azzá, ami: az emberi lét központi kategóriáinak megjelenítője.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok: Képek és történetük 1.
A Fotóikonok két kötete csaknem 170 év anyagából 20, illetve 19 képet mutat be, kronológikus sorrendben. Általában kulcsfontosságú képekről van szó a médium történetéből, amelyek technika, esztétika, társadalmi szokások vonatkozásában előrelendítették a fotográfiát. Hagyomány az ilyen ikonokatönmagukban szemlélni, külön-külön. Egészen biztosan John Szarkowski Looking at Photographs című klasszikus könyve a legismertebb. Az ő asszociatív művéből kiindulva kötetünkben minden képet beható tartalmi elemzés kíséretében mutatunk be. A befogadás történetén túlmenően utánajárunk, mikor és milyen módon vált a szóban forgó kép azzá, ami: az emberi lét központi kategóriáinak megjelenítője.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok 2.
Nem kétséges, a technikai képek korában élünk. Filmekből, a televízióból, videokamerák felvételeiről, a digitális médiából képek ostromolják a figyelmünket. Megkísérelnek bennünket elcsábítani, manipulálni, erotizálni. Közben természetesen informálnak is. Valóságos képáradat tör ránk, ami veszélyesen hangzik, de lényegében mindenekelőtt egy fenomenológiai problémára figyelmeztet: mit kezdünk ezzel a rengeteg képpel? Milyen alapon választunk? Egyáltalán mit veszünk még tudomásul? Másfelől, minek van rá esélye, hogy bekerüljön a kollektív képi emlékezetbe? Voltaképpen most éppen paradox helyzetben vagyunk. Míg a hagyományos analóg fotográfia eredeti területén, a hírlapi fényképészet, az amatőr fotográfia világában veszített jelentőségéből, a nyilvánosság egyre többet foglalkozik a hagyományos fényképekkel. A fotók természetszerűen megjelennek művészeti galériákban, vásárokon, aukciókon. Ezzel magától megoldódott a fotográfia művészeti helyzetéről folyó vita. A fotótörténet kulcsfontosságú képeiért hatjegyű dollárösszegeket kínálnak, de már jó ideje ugyanez a helyzet kortárs fotóművészek munkái esetében is. Egy fiatal, gyakran az új médiában tevékenykedő nemzedék felfedezte a fotográfiában azt, amit a korábbi befektetők számára a régiségek jelentettek. A fotográfia befutott, és divatosabb, mint valaha. Mint az inkább szemlélődő művészet közvetítője, új, jövőbe mutató szerepre talált...
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok 2.
Nem kétséges, a technikai képek korában élünk. Filmekből, a televízióból, videokamerák felvételeiről, a digitális médiából képek ostromolják a figyelmünket. Megkísérelnek bennünket elcsábítani, manipulálni, erotizálni. Közben természetesen informálnak is. Valóságos képáradat tör ránk, ami veszélyesen hangzik, de lényegében mindenekelőtt egy fenomenológiai problémára figyelmeztet: mit kezdünk ezzel a rengeteg képpel? Milyen alapon választunk? Egyáltalán mit veszünk még tudomásul? Másfelől, minek van rá esélye, hogy bekerüljön a kollektív képi emlékezetbe? Voltaképpen most éppen paradox helyzetben vagyunk. Míg a hagyományos analóg fotográfia eredeti területén, a hírlapi fényképészet, az amatőr fotográfia világában veszített jelentőségéből, a nyilvánosság egyre többet foglalkozik a hagyományos fényképekkel. A fotók természetszerűen megjelennek művészeti galériákban, vásárokon, aukciókon. Ezzel magától megoldódott a fotográfia művészeti helyzetéről folyó vita. A fotótörténet kulcsfontosságú képeiért hatjegyű dollárösszegeket kínálnak, de már jó ideje ugyanez a helyzet kortárs fotóművészek munkái esetében is. Egy fiatal, gyakran az új médiában tevékenykedő nemzedék felfedezte a fotográfiában azt, amit a korábbi befektetők számára a régiségek jelentettek. A fotográfia befutott, és divatosabb, mint valaha. Mint az inkább szemlélődő művészet közvetítője, új, jövőbe mutató szerepre talált...
Daniel Lezano - Fotós biblia
A Fotós Biblia minden, a fényképezéshez kapcsolódó témára kiterjedő útmutató. Megtalálni benne a legfrissebb tudnivalókat, a legújabb digitális fényképezőgépeket, szkennereket, nyomtatókat és szoftvereket csakúgy, mint a filmekről, gépekről és tartozékaikról szóló leírásokat. Daniel Lezano bemutatja nekünk az összes alapvető fényképkészítési technikát, kezdve a tökéletes portrékép titkától a gyönyörű tájképek megkomponálásán át a hangulatos fekete-fehér képek megalkotásáig. A szöveget mindvégig lenyűgöző felvételek egészítik ki. A kiadvány tökéletes útmutató a XXI. századi fényképészet hardver, szoftver és technikai tudnivalóihoz.
Daniel Lezano - Fotós biblia
A Fotós Biblia minden, a fényképezéshez kapcsolódó témára kiterjedő útmutató. Megtalálni benne a legfrissebb tudnivalókat, a legújabb digitális fényképezőgépeket, szkennereket, nyomtatókat és szoftvereket csakúgy, mint a filmekről, gépekről és tartozékaikról szóló leírásokat. Daniel Lezano bemutatja nekünk az összes alapvető fényképkészítési technikát, kezdve a tökéletes portrékép titkától a gyönyörű tájképek megkomponálásán át a hangulatos fekete-fehér képek megalkotásáig. A szöveget mindvégig lenyűgöző felvételek egészítik ki. A kiadvány tökéletes útmutató a XXI. századi fényképészet hardver, szoftver és technikai tudnivalóihoz.
Torsten Andreas Hoffmann - Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Mit és hogyan érdemes fényképezni?
Mi számít érdekes témának és mi nem? Milyen hatást kelt a kép, és miért? Mitõl lesz a fotó hangulatos? Mi teremt egyensúlyt? Mik azok az ellenpontok? Mi a képi ritmus? Hogy teremtsünk feszültséget? Mi a kulcsa a jó emberábrázolásnak?
Ezekre és számos hasonló kérdésre kapunk választ ebben a könyvben.
Gyakorlatilag minden oldal egy kis tanulmány arról, hogy miért azt, és miért úgy fényképezték, ahogy a képeken látjuk. Száraz magyarázatok helyett a látvány világában tett izgalmas kalandozások részesei lehetünk. A szöveg könnyed, élvezetes, irodalmi stílusú.
Mivel a kötet témája a fotográfiai kompozíció, a technikáról csak érintõlegesen esik szó. A használt objektívek gyújtótávolsága, a felvételi szûrõk és a képek tónusvilágát meghatározó digitális utómunkálatok bemutatása legtöbbször szerepel a leírásokban röviden.
A szerzõ neves német fotóesztéta, számos könyv és újságcikk szerzõje. Most magyar nyelven is kézbe vehetjük legújabb munkáját. Azoknak ajánljuk, akik szeretnének tudatosabban látni, jobban elmélyedni a fotográfia tartalmi és formai világában. Ezzel nemcsak az alkotói munkánk válik élvezetesebbé, de képeink is sokkal hatásosabbak lesznek.
Dékán István
Torsten Andreas Hoffmann - Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Mit és hogyan érdemes fényképezni?
Mi számít érdekes témának és mi nem? Milyen hatást kelt a kép, és miért? Mitõl lesz a fotó hangulatos? Mi teremt egyensúlyt? Mik azok az ellenpontok? Mi a képi ritmus? Hogy teremtsünk feszültséget? Mi a kulcsa a jó emberábrázolásnak?
Ezekre és számos hasonló kérdésre kapunk választ ebben a könyvben.
Gyakorlatilag minden oldal egy kis tanulmány arról, hogy miért azt, és miért úgy fényképezték, ahogy a képeken látjuk. Száraz magyarázatok helyett a látvány világában tett izgalmas kalandozások részesei lehetünk. A szöveg könnyed, élvezetes, irodalmi stílusú.
Mivel a kötet témája a fotográfiai kompozíció, a technikáról csak érintõlegesen esik szó. A használt objektívek gyújtótávolsága, a felvételi szûrõk és a képek tónusvilágát meghatározó digitális utómunkálatok bemutatása legtöbbször szerepel a leírásokban röviden.
A szerzõ neves német fotóesztéta, számos könyv és újságcikk szerzõje. Most magyar nyelven is kézbe vehetjük legújabb munkáját. Azoknak ajánljuk, akik szeretnének tudatosabban látni, jobban elmélyedni a fotográfia tartalmi és formai világában. Ezzel nemcsak az alkotói munkánk válik élvezetesebbé, de képeink is sokkal hatásosabbak lesznek.
Dékán István