A kötetben foglalt tanulmányok sora több éve tartó kutatómunka eredménye. Előzménye a Közösségfejlesztés az alsó tagozatban című, 1981-ben megjelent kötet, mely az alsó tagozatos tanulók iskolai közösségi beilleszkedését, közösségi tapasztalatait és a kisiskoláskor közösségi normáinak tudati elemeit taglalja.
A kutatómunka folytatódott, s ennek összegzése a felső tagozatos közösség fejlesztésének alapos, ugyanakkor mértéktartó módszertani eszköztárat .fölvonultató vizsgálata. A szerzők érdeme, hogy a helyenként közhellyé koptatott témát tudományos alapossággal dolgozzák föl az intézményközi együttműködés szép példájaként. A könyv a közösséggé szerveződés objektív és .szubjektív feltételrendszerét nem szólamokként, hanem az ok ok ismeretében megfogalmazott járható útként mutatja be; az adatok, a felsorakoztatott érvek az olvasó számára is érthető, elfogadható magyarázatként válnak nyilvánvalóvá. Külön emeli a könyv értékét a benne helyet kapó tartalmas szakirodalmi bibliográfia.
Kapcsolódó könyvek
Vörös László - Vitairat az 1970-es, 1980-as évek felsőoktatásáról 1-2.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Süss fel nap I.
"... úgy hallgattam a mesét, hogy a szememet a szemedben láttam." _(Egy hatéves kislány)_
"... Az egész élet egészsége attól függ, hogyan viselkedik az ember egy gyermek közelében." _(Rudolf Steiner)_
"Vallom, hogy a nevelés elsődleges alapja a gyermeknek abban a szellemi erejében rejlik, hogy képes azoknak az általános fejlődési vonalaknak megfelelően tevékenykedni, amelyek a civilizációt is létrehozták." _(Dewey)_
"Adjátok keze ügyébe a kérdéseket, és hagyjátok, hadd oldja meg ő maga! Ne azért tegyen szert tudásra, mert ti megmondtátok neki, hanem azért, mert magától megértette. Ne tanulja a tudományt, hanem fedezze fel." _(Rousseau)_
"Az egyetlen igazi tanulás: a lényünkben szunnyadó tudásnak tevékennyé ébresztése." _(Weöres Sándor)_
"A nevelőknek az a szerencséjük, hogy olyan feladattal foglalkozhatnak, amelyet az emberi technika még nem fosztott meg természetes tulajdonságaitól. Hegyi patak ez. De aztán mivel túl hamar emelünk eléje gátat, megáll a síkságon. Csak tőlünk függ, hogy hagyjuk-e tovább futni a hegyoldalon, magunk is együtt sietünk-e vele, mint egy faltörő a szétrombolandó gátakkal szemben, néha pedig a parton maradva, hogy eltávolítsuk a gyökereket, szabályozzuk a patakmedret, hozzászokva a víz ritmusához, amely legyőzhetetlenül folyik tovább a termékenység, az élet felé." _(Freinet)_
Rita Jordan - Stuart Powell - Autisztikus gyermekek speciális tantervi szükségletei
"Hazai és külföldi kutatások világosan bebizonyították: az autizmus, illetve a tanulási nehézségeknek e kifejezés által jelölt skálája olyan pszichológiai zavar következménye, amelynek idegrendszeri működési zavar az alapja.
Ez Rita Jordan és Stuart Powell alaptétele az autista gyermekekkel kapcsolatos speciális tantervi szükségletekről írott tanulmányukban. Felvázolják a különféle nehézségeket, amelyekbe az autista gyermekek ütköznek a valóság érzékelésekor, és nevelőiknek megközelítési lehetőségeket kínlának a kognitív készségek speciális fejlesztéséhez."
A szerzők: Rita Jordan (Bsc Msc Ma C Psychol) a University of Birmingham Oktatási Tanszékének autizmus előadója.
Stuart Powell (CertEd, BEd, PhD. Cpsychol) a University of Hertfordshire Pedagógiai Pszichológia tanára.
Gloviczki Zoltán - Zsinka László - Nevelés és iskola az antik és középkori Európában
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatói átfogó, új, korszerű feldolgozását adják az ókori és a középkori nevelés történetének. A kötet áttekinti az oktatási rendszereket, a tananyagokat, az ifjúság nevelésével kapcsolatos elméleteket és intézményrendszert mindezt széles társadalmi keretbe ágyazva. Az antik kulturális örökség a középkori iskolai művelődés alapját képezte. Ezért ki kell térnünk arra, hogyan alakultak az ókori irodalmi és tudományos művek áthagyományozásának történeti feltételei. Az antik auctorok igen összetett szelekciós folyamat keretében épültek be a középkori iskolai hagyományba, miközben egyes művek háttérbe szorultak vagy elvesztek. A hagyományozás tágabb törvényszerűségeken, szubjektív döntéseken és véletleneken nyugodott. A késő ókortól az érett középkorig jól körülírhatók az ókori örökség áthagyományozásának jelentősebb fordulópontjai, amelyek az iskolai művelődés kereteit is befolyásolták.
Ismeretlen szerző - Oktatáselméleti kérdések a szakképzésben
E kötet az _oktatáselmélet_ kérdéseivel foglalkozó konkrét témaelemzéseket és a szakképzés jelenleg folyamatban lévő fejlesztéséhez kapcsolódó írásokat tartalmazza. Bár az általános megközelítés és a rendszerezés igénye jellemzi az írásokat, az a tény, hogy mindegyik a szakképzéshez kapcsolódik, és az oktatáselmélet egy-egy alaptémájának a gyakorlatorientált feldolgozására vállalkozik, sajátos szakmai-módszertani lehetőséget kínál a pedagógusképzés számára. Elsősorban a szakmai képzésben részt vevő tanárok, szakoktatók számára nyújt segítséget ahhoz, hogy az oktatáselmélet elvi, elméleti jellegű fogalmai, összefüggései a gyakorlati alkalmazás, célirányos elemzés és rendszerezés jóvoltából valóban meggyőző és jól alkalmazható ismeretekből tudássá váljanak. Talán e vonatkozásban, s talán nem csak másodlagosan, a továbbképzések keretei között mindennapi szakmai tudásukat felfrissítők számára is hasznos az időszerű és egyben korszerű témák áttekintése, és az elmélet és gyakorlat mindig is összetett problémájának új elemekkel való kiegészítése.
Vekerdy Tamás - Álmok és lidércek
1987 október. Indul a repülőgépem Wittenbe.
Miért is megyek?
Egyrészt -- ez világos volt -- azért, hogy megnézzem mi is lett abból, amiről oly sok éven át itthon olvasgattunk, olvasgattam, a Waldorf-pedagógiából. Hogyan működik -- és működik-e -- odakint Rudolf Steiner szellemi hagyatéka, a mindig kicsit az obskurantizmus vádja ellen védelmező antopofózia?
Másrészt -- és ez volt a szorongató -- tudtam, hogy valahogy azt kellene majd kitalálnom, arra is rá kellene jönnöm, hogy -- ha a dolog él és olyan, amilyennek én gondolom -- hogyan volna hazahozható, itthon megvalósítható...
Ismeretlen szerző - Tartalmak és módszerek az ezredforduló iskolájában
Az OKI Program- és Tantárgyfejlesztési Központja 2002-ben vizsgálatot végzett az általános iskolákban az egyes tantárgyak helyzetének megismerése céljából. 2003-ban a középiskolákban folytatódott a kutatás. A tanulmány ennek a középiskolai helyzetképnek az eredményeit mutatja be. Az elemzés alapvetően a tankönyvek, taneszközök alkalmazására, az egyes tantárgyak tanítása során alkalmazott módszertani eljárások szerkezetének feltárására, továbbá az IKT-eszközök alkalmazásának helyzetére terjedt ki. A beszámolóból kirajzolódó kép arra utal, hogy a módszertani megújulás terén az igazi áttörés még mindig várat magára a középiskolákban.
Rudolf Steiner - A gyermek nevelése szellemtudományi szempontból
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
A. S. Neill - Summerhill
Korunk egyik legkiválóbb pedagógusa, A. S. Neill mondja el az általa alapított iskola, Summerhill történetét, valamint gondolatait gyerekekről és szüleikről, iskolákról és tanárokról, szabadságról és kényszerrõl, a szexualitásról és a tanulás pszichológiájáról. Neill forradalmi pedagógiai elvei - ellentétben a tekintélyelvû nevelési módszerekkel - a gyermeknek annyi szabadságot adnak, amennyi csak lehetséges. A szabad, önmagát szabályozó gyermek szabad akaratából tanul és cselekszik, ami egy boldogabb és gyermekibb életet tesz lehetővé, később pedig egy kiegyensúlyozottabb, neurózisoktól mentes felnőttkort. A könyv hozzásegít a gyermeki viselkedés megértéséhez és ezáltal mindennapjaink problémáinak megoldásához. Üdítő és bátorító olvasmány, amely bebizonyítja, hogy a szabadság lehetséges.
Janice J. Beaty - Picture Book Storytelling
Incorporating holistic philosophy, this text presents an in-depth discussion of how to choose and use young children's picture books. It offers a unique blend of children's literature, child development, and ideas for uniting young children with books. Beaty focuses on the picture books themselves, discussing each one in detail then proposing literacy activities for each.
Ismeretlen szerző - Didaktika
A könyv alcíme - "Elméleti alapok a tanítás tanulásához" - a szerzőknek azt a meggyőződését fejezi ki, hogy a tanítás tudománya vagy művészete kizárólag elméleti ismeretek megszerzésével nem sajátítható el, a könyvben összegyűjtött ismeretek azonban az eredményes tanítás alapjául szolgálhatnak.A többéves pedagógusképzési gyakorlattal rendelkező nyolc szerző arra törekedett, hogy a legújabb tudományos eredményeket a hazai gyakorlat tapasztalataival ötvözze. A könyv fejezeteihez bevezető témafelsorolás, a fejezeteket záró összefoglalás és feladatsor tartozik, s a további tájékozódást gazdag irodalomjegyzék segíti. A kötetet név- és tárgymutató egészíti ki. A tankönyvet (kézikönyvet) a tanító- és tanárképzésben, illetve a továbbképzésben részt vevők egyaránt haszonnal forgathatják, de a pedagógia korszerű kérdései iránt érdeklődő pedagógus kollégák figyelmébe is ajánljuk.
Mészáros István - Németh András - Pukánszky Béla - Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe
A főiskolai tankönyv tíz nagy kormetszetű részben tekinti át az egyetemes és a magyar pedagógia történetét az őskortól napjainkig, az 1993-as oktatási törvény elfogadásáig bezárólag. Elsőként az őskori nevelés jellemzőit, az intézményes nevelés kezdeteit, majd az ókori folyammenti kultúrák (Mezopotámia, Egyiptom, India, Kína) mellett az ókori Görögország és Róma nevelési törekvéseit, kiemelkedő gondolkodóinak (szofisták, Szókratész, Platón, Arisztotelész) pedagógiai elméleteit ismerhetjük meg. A középkori műveltséget, embereszményt s azok közvetítésére vállalkozó intézményeket bemutató harmadik fejezetben kerül sor a magyar intézményes nevelés kezdeteinek beható taglalására. A reneszánsz és humanizmus, a reformáció és ellenreformáció kulturális törekvései, pedagógiai jellemzői kapcsán Rotterdami Erasmus, Juan Luis Vivcs, Michel de Montaigne és Luther nevelésről vallott nézeteit, pedagógiai törekvéseit is tárgyalja a mű. Terjedelmes fejezet foglalkozik az újkorban bekövetkezett pedagógiai nézetek változásaival, a nagy gondolkodók, Apáczai Csere János, Johannes Amos Comenius, John Locke, Rousseau, Helvetius és Pestalozzi gyermekekről, nevelésről vallott nézeteivel. Részfejezetében a magyar neveléstörténet 1616-1806 közötti alakulását, köztük az I. és a II. Ratio Educationist és Tessedik Sámuel Szarvason alkalmazott reformjait vizsgálja. Gazdag ismeretanyagot közvetít a 19. századi iskoláztatást és pedagógiatörténetet bemutató fejezet, amely néhány európai ország (Anglia, Franciaország, Oroszország, német nyelvterület) iskolaügyének és jelentős filozófusainak pedagógiára gyakorolt hatása mellett elsősorban a magyar neveléstörténetnek a századfordulóig bekövetkező maradandó törekvéseit kíséri figyelemmel. A századforduló utáni pedagógiatörténet a reformpedagógia kialakulását, fejlődését, iskolamodelljének és képviselőinek, valamint az elméleti pedagógia főbb irányzatainak részletes áttekintésére törekszik. A kötet az 1849-1919 közötti magyar neveléstörténetet Lubrich Ágost, Kármán Mór, Fináczy Ernő, Weszely Ödön, Prohászka Lajos pedagógiájának tükrében tekinti át, majd az 1919-1945 közötti, illetve az 1945 utáni, "szocialista" iskoláztatás történetének vázlatos bemutatásával zárul. - A lábjegyzetekkel kiegészülő, szakmai alapossága mellett olvasmányos, jól követhető stílusban megalkotott kötet - tanárképző főiskolák, egyetemek mellett széles körben beszerezhető kézikönyv értékű monográfia.
Halász Gábor - A magyar közoktatás az ezredfordulón
A XXI. század első éveiben különösen nagy súllyal vetődik fel az a kérdés, vajon közoktatásunk milyen irányban fejlődjék tovább. Egy évtizeddel a politikai és gazdasági rendszer átalakulását követően lassan véget ér az a szakasz, melyben a közoktatás változásait a társadalmi, gazdasági és politikai környezet drámai mértékű és gyorsaságú átalakulása determinálta.
Minden jel szerint a végéhez közeledik az a gazdasági válságperiódus, amelyben gondolkodásunkat a túlélés, az átvészelés kényszerei határozták meg. A gazdasági növekedés elindulása és tartósnak bizonyulása együtt jár azzal, hogy a "válságmenedzselés" helyét a jövőben kihívásokra való felkészülés, a tervezés és a perspektívák latolgatása veszi át.
Ez a könyv elsősorban a közoktatás jövőjéről, a jövőbeni teendőkről szól, de kiindulópontja a jelen bemutatása és értékelése. Olvasása nemcsak pedagógusoknak, a közoktatásban dolgozó szakembereknek és a tanári pályára készülőknek ajánlható, hanem mindenkinek, akit érdekel az oktatás jelene és jövője, és többet szeretne tudni a terület hazai és nemzetközi fejlődési trendjeiről.
Ismeretlen szerző - The Official SAT Study Guide
The Official SAT Study Guide: Second Edition™ features 10 official SAT® practice tests created by the test maker. With over 1,000 pages and more than 20 chapters, it's packed with the most up-to-date information regardless of the jacket and students need to get ready for the test.
Students will gain valuable experience and raise their confidence by taking practice tests, by reviewing critical concepts, test-taking approaches, and focused sets of practice questions just like those on the actual SAT.
The Official SAT Study Guide: Second Edition will help students get ready for the SAT with
- 10 official SAT practice tests, including 3 new recent exams
- detailed descriptions of math, critical reading, and writing sections of the SAT
- targeted practice questions for each SAT question type
- practice essay questions, along with sample essays and annotations
- a review of math concepts tested in the exam
- test-taking approaches and suggestions that underscore important points
- free online score reports
- exclusive access to online answers and explanations at collegeboard.com
- $10 discount on The Official SAT Online Course to all book owners
There's also a complete chapter on the PSAT/NMSQT®.
A. S. Neill - Summerhill (angol)
Publisher Harold Hart approached Neill to write about his controversial school, & together compiled this book from Neill's other works, which became the number one nonfiction bestseller in the USA. The effect of the book helped to promulgate Neill's educational theories, as well as reviving the flagging attendance at the long-running experimental school that he had founded in 1921 in Germany in conjunction with the Neue Schule, & then moved to England in 1923.
Cserhalmi Zsuzsa - Amit az irodalomtanításról tudni kellene...
A könyv gyakorló magyartanárok és magyar szakos hallgatók nélkülözhetetlen szakkönyve. A szerző az irodalomtanítás problémaköréből azokat a témákat emeli ki, amelyekkel leírható, megragadható a tárgy tanításának tartalma. A történetileg változó irodalomfogalom kialakításának módszereiről, a műismeret, az elméleti és történeti képzés technikáiról is szó esik a könyvben. Gyakorlati útmutatókkal segíti a leendő és gyakorló tanárok munkáját.
Csapó Benő - Az iskolai tudás
A múlt század utolsó évtizedeiben a tudás a társadalmi-gazdasági fejlődés egyik legfontosabb tényezőjévé vált, ami erőteljesen befolyásolja a tanulásról és az iskolában elsajátított tudás értékéről való gondolkodást is. E szemléletváltásra Magyarországon azok a nemzetközi felmérések hívták fel a szélesebb közvélemény figyelmét, amelyek megmutatták, hogy tanulóink gyakran az egyébként elsajátított tananyagot sem tudják új helyzetekben alkalmazni, nem képesek tudásukat életszerű problémák megoldására használni. Az összehasonlító elemzések további fontos üzenete, hogy nálunk túlságosan nagyok az egyes iskolák közötti különbségek. A könyv szerzője több évtizede foglalkozik e kérdések kutatásával. Az említett problémákat kutatási eredmények, a magyarországi oktatási gyakorlatból vett példák segítségével szemlélteti. A problémák bemutatása mellett több tanulmányban megjelenik a megoldáshoz vezető út felvázolása is.
Gianni Rodari - A képzelet grammatikája
Gianni Rodari könyvét sok nyelvre lefordították, világszerte szülők, pedagógusok tankönyve lett: ma már elképzelhetetlen, hogy ne ismerje ezt az alapvető művet az, aki gyerekekkel foglalkozik, aki gyerekkel akar szót érteni. Ez a könyv nem a fölöslegesen okoskodó-tudományoskodó traktátusok stílusában íródott, hanem maga is gyönyörködtető, szórakoztató, elbűvölő olvasmány arról, hogy miként is férkőzhet közel a felnőtt a gyermek észjárásához, gondolkodásához - végső soron: a lelkületéhez. Mivel a gyerek a képzelet segítségével értelmezi a világot, Rodari számára kézenfekvő, hogy a képzelet működésének titkait fürkéssze, és megalkossa a fantázia működésének, sőt fejlesztésének mindenki számára hozzáférhető, játékos enciklopédiáját. Aki ezt a varázslatos, lebilincselő könyvet elolvassa - megtanul olvasni a gyermekek gondolataiban, néha logikátlannak tűnő fantáziálásaikban ; és ő is képes lesz megértetni magát a gyerekekkel.
Hargitai Katalin - Módszertani kézikönyv a Játék tankönyvekhez
A Játék tankönyvekhez készített módszertani kézikönyv a Játékház–Játékvár–Játékváros–Játékvilág tankönyvcsaládok módszertani leírása.
Elméleti és gyakorlati szempontból gondosan összeállított kiadvány. A pedagógusban tudatosítja, hogy az olvasás-, írástanításban miért fontosak a betű-, hangmegfeleltetések, a szótagolás, a szóolvasás, valamint mondat- és szövegértés tanításának szintjei. A könyv a mindennapi tanórai felkészüléshez tartalmazza az olvasás-, írás-, fogalmazástanítás szakmai alapelveit, didaktikai lépéseit.
Ajánljuk a normál fejlődésű és a sajátos nevelési igényű gyerekekeket tanító pedagógusoknak.
A kézikönyv CD-n is kapható.
Forray R. Katalin - Az iskolakörzetesítések rövid története
A rövid történeti áttekintéssel az a célom, hogy érzékeltessem, a közoktatási intézményhálózat szűkítésére tett erőfeszítések egyidősek a ma csak idézőjelben emlegetett szocialista forradalommal. Ezt a törekvést csak korlátozottan szabad azonosítani a mai vagy hivatkozott európai hálózati átalakulásokkal. Talán a legfontosabb megkülönböztető jelük, hogy a nagy célok kitűzése során az egyének, a közösségek, lakóhelyelyek erejére, értékeire nemcsak hogy nem építettek, hanem figyelmen kívül hagyták őket, ha éppen nem ellenségnek tekintették. (Részlet a szerző bevezetőjéből.)