Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - "Irgalmad többet ér, mint az élet"
II. János Pál pápa három évtizedes munkája révén világszerte egyre szélesebb körben ismerik meg és fogadják el Boldog Faustyna Kowalska nővér Naplójának tartalmát. A Napló elmondja „az Isteni Irgalmasság üzenetét, és azt, miként születik a szent fájdalmak, szenvedések és megalázódások közepette.”
Ez a kiadvány rövid összefoglalását kívánja nyújtani egyrészt az Isteni Irgalmasságról szóló szentírási és pápai tanításnak, másrészt a Naplóban található üzenetnek s a belőle fakadó evangelizációs lehetőségnek.
Müller Lajos - Aszkétika és misztika I.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Lev Gillet - Az ortodox lelkiség
Olyan írást vehet kezébe az Olvasó, amely keleti keresztény Testvéreink tiszteletére és saját hagyományunk szeretetére tanít. A könyvben bőséggel hozott szentírási idézetek segítenek imádságban átelmélkedni hitünk alapjait. Megláttatják, hogy Krisztus tanítása csodálatosan tiszta forrás és nincs nagyobb ajándék, mint hogy tanítványai lehetünk.
Az örök élet meghozza a látás teljességét. "Mert most tükör által, homályosan látunk, akkor pedig színről színre; most töredékes az ismeretem, akkor pedig úgy fogok ismerni, ahogyan engem is megismert az Isten" (1 Kor 13,12). De ebben a földi életben minden keresztény, bárki legyen is, részesülhet e _Látásból_, legalább egy röpke pillantás erejéig. Isten dicsőségének néhány sugara érheti. Ezek a pillanatok és sugárnyalábok gyakran megadatnak, sokkal gyakrabban, semmint gondolnánk. Csakis ezeknek az ajándékoknak köszönhető, hogy sokan, "akik keményen meg vannak terhelve" , képesek tovább élni. Urunk Arca homályosan kirajzolódhat előttünk az emberi szív tükrében. Ha az Úr Jézus hív bennünket és megkérdezi: "Mit akartok, mit tegyek veletek?", így válaszoljunk: "Azt, Uram, hogy megnyíljék a szemünk" (Mt 20,32). Hiszen mindegyikünk a _Színelátásra_ van meghívva. És boldogok azok, akik útjuk végén elmondhatják: "nem voltam engedetlen a mennyei látomás iránt" (ApCsel 26,19). (részlet a könyvből)
Oslay Oszwald - Az élet trubadúrjai: Prohászka - Assisi Szt. Ferenc
E könyv az „Élet” szolgálatába szegődött. Annak az életnek a szolgálatába, mely maga az Úr Jézus. Az élni tudás igen nehéz mesterség!... Jézus élni tudása ez egyszerű kettő: szeresd Istenedet és szeresd embertestvéredet.
E kettő Jézus világnézetében nem iga, nem teher, – hanem öröm; még több: lakodalmas élvezet az Atya országában. Sokakat meghívott erre az evés-ivás lakomára, de a meghívottak nem siettek a terített asztalhoz! Nekik több élvezetet adott az ökrökkel, a majorsággal való foglalatosság... Megharagudván pedig az Úr, megparancsolá szolgáinak, hogy elmenvén az utcákra és városok részeire, a szegényeket, bénákat, vakokat és sántákat hozzák asztalához.
Szomorúan örök életű ez a krisztusi hasonlat. Mily kevesen tudnak élni! Talán csak a szegények, az élet haldoklói... Ezeknek a mestere Assisi nagy koldusa: Szent Ferenc. Ebben ismeri fel nagyságát Prohászka, s énekli meg benne az igazi Életet. A jézusi Életet, e két nagy Apostolának szívét, lelkét kötötte csokorba e gyűjteményes könyv.
Gombos Károly - Aszkéták, dervisek, imaszőnyegek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Charles Baudelaire - A mesterséges mennyországok
Manapság sokat beszélünk a kábítószerekről. E kis kötet azonban több mint száz évvel ezelőtt született, a 19. század egyik legnagyobb költőjének tollából. Nem mindennapi beszámoló tehát. Egy hallatlan érzékenységű szellem beszél itt a hasis és az ópium hatásairól, képzeletről és tapasztalatról, érzékekről és szorongásokról. Ír személyes beszámolót és ír kommentárt. De Quincey memoárjához. Szigorúbb tudományossággal talán lehet írni e szerek hatásairól, szigorúbb költészettel bizonyosan nem. És tárgyilagosabban is nehéz lenne. Baudelaire e műve most először jelenik meg magyarul teljes egészében, és valószínűleg soha nem volt olyan aktuális, mint éppen most.
Kempis Tamás - Isten felé
Napi használatra szánt elmélkedési anyag; a lelki épülést segítő rövid mondások füzére, egy-egy bibliai idézet köré csoportosítva. Kempis Tamás írói stílusát a célja határozza meg: egyszerűen megragadható mondatokban fejti ki mondandóját, hogy a bonyolult fogalmazás ne zavarja a megértést, inkább a rövid gondolatok, bölcs mondások közvetlen ereje hasson.
Loyolai Szent Ignác - Lelkigyakorlatok
Egyes szerzők gyakran úgy mutatják be Szent Ignácot, mint a katonás önfegyelem, a vasakaratú aszkézis hősét, aki a cselekvés és a szervezés példája: megalapított a jezsuita rendet, a minden szolgálatra kész katonacsapatot és azt a pápa rendelkezésére bocsátotta... Ez a kép átment a köztudatba, Ez a legkevesebb, amit mondhatunk, mert egyoldalúsága miatt annyira torzít, hogy hamisnak is bélyegezhető. Pár évtizede szakemberek megmutatták, hogy Loyolai Szent Ignác mindenek előtt misztikus volt. Erről tanúskodnak különböző feljegyzései (lelki naplója), visszaemlékezései, levelei, de mindenek előtt Lelkigyakorlatai és konstitúciói. (Részlet a könyvből)
Loyolai Szent Ignác - A zarándok
Loyolai Szent Ignác - rendtársainak ismételt unszolására - három évvel a halála előtt, már súlyosan betegen, elmesélte fiatal korának, hivatáskeresésének történetét. Goncalves de Câmara - akit erre Ignác kiválasztott - így emlékszik vissza az eseményre: "Szeptemberben (...) magához hívatott atyánk, és mesélni kezdte egész életét, beleértve fiatalkori kalandjait is, méghozzá mindezt tisztán, világosan és egész részletesen" A krónikás hozzáteszi: minden igyekezetével törekedett arra, hogy a mondottakat pontosan adja vissza: "Igyekszem, hogy csak olyan szavakat írjak le, amelyeket atyánktól hallottam." Így keletkezett ez a páratlan mű, amelyből nemcsak egy szent útkeresését, hanem az egyik legismertebb szerzetesrend keletkezését is megismerhetjük.
Puskely Mária - Öröktől örökké
A francia B. Charles de Foucauld és az olasz Carlo Carretto a sivatag hangját tolmácsolják korunk kereső emberének. Tuaregek sátra alatt, remeteségben, katonák, munkások, fiatalok gyűrűjében vagy teljes magányban ugyanazt a kérdést feszegetik: mi az ember boldogságának a titka? Délibábot kergetünk, vagy kézenfekvő a rejtély megoldása? Kalandsorozatunk nyomán hangzik el személyes válaszuk.
Puskely Mária - Akik a jobbik részt választották
Útjukon betértek egy faluba. Egy Márta nevű asszony befogadta házába. Ennek nővére, Mária, leült az Úr lábához és hallgatta szavait. Márta meg sürgött-forgott, végezte a háziasszonyi teendőket. Egyszer csak megállt: Uram - méltatlankodott -, nem törődött azzal, hogy húgom elnézi, hogy egyedül szolgálok? Szólj neki, hogy segítsen.
Az Úr azonban így válaszolt: Márta, Márta sok mindenre gondod van, sok minden nyugtalanít, pedig csak egy a szükséges. Mária a jobbik részt választotta, nem is veszti el soha.
Lk 10,38-42
Marie de Hennezel - Mindhalálig méltósággal
Nap mint nap ezrek és ezrek halnak meg félelemben, kínok között, közönytől övezve, olyanok, akik nyilvánvalóan azt szeretnék, hogy nagyobb szakértelemmel, több emberséggel ápolják őket, hogy enyhítsék testi-lelki fájdalmaikat. Figyelembe véve a népesség elöregedését és az orvostudomány gyors ütemű fejlődését, néhány év elteltével még többen szorulunk majd - gyakran elhúzódó és orvosi felügyelettel zajló - élet végi ellátásra. Muszáj tehát meghozni a szükséges döntéseket!
Vajon azt a változatot fogadjuk el, mely szerint szükség van a jogi keretek kidolgozására annak érdekében, hogy mindazok meghalhassanak, akik nem akarnak tovább élni, mert úgy érzik, magányosak, mindenki elhagyta őket, akikkel csak baja van a társadalomnak, és akik helyett talán majd mások döntik el, hogy nincs értelme tovább élniük?
Vagy inkább válasszuk azt, hogy megteremtjük a súlyos élet végi esetek kezelésére valóban alkalmas politika föltételeit oly módon, hogy jó előre számba vesszük a fölmerülő kérdéseket, a legszélesebb körben meghonosítjuk a palliatív kezelési módszert, és kifejlesztjük a haldoklógondozás kultúráját azért, hogy mindhalálig méltóságban élhessünk?
Marie de Hennezel
A pszichológus és szakíró Marie de Hennezel - akinek A halál művészete és a A meghitt halál című művét is ismerheti már a magyar olvasó - a "mindhalálig méltóságban eltöltött életért" folytatott elméleti munkássága és küzdelme révén vált ismertté.
Az eutanáziát Marie de Hennezel elítéli. A halál ugyan elháríthatatlan, de a szenvedést, rettegést enyhíteni lehet és kell, s a haldokló és környezete kölcsönösen sokat nyújthat még egymásnak. Ez az életidő módot nyújt az együttlétre, a tisztázásra, a búcsúra, s a minőségi élethez feltétlenül hozzátartozik a hátramaradók számára is. Marie de Hennezel kis könyve hozzásegíthet a szemléletváltáshoz, és éppen azért érdekes, mert nem irodalmi-filozofikus igényű, szónoki hevületű, hanem tárgyilagos írás.
Marie de Hennezel - A meghitt halál
Hennezel 10 éve áll annak a mozgalomnak az élén, amely a halál emberivé szelídítésének jelszavát tűzte zászlajára, 10 éve pszichológus egy különös egészségügyi intézményben, ahol a pácienseket nem gyógyítják - mert itt csupa gyógyíthatatlan beteg van -, hanem ápolják - és nemcsak a testet, de mindenekelőtt a lelket. Az itt dolgozóknak az a feladatuk, hogy a menthetetlen betegeket elkísérjék a halálba, a nemlét küszöbéig, hozzásegítsék őket, hogy emberhez méltó körülmények között, gondoskodástól, szeretettől körülvéve, az élettel, embertársaikkal, önmagukkal megbékélve haljanak meg. 10 év megrendítő és felemelő élményeit, tapasztalatait, tanulságait meséli el-összegzi a szerző a könyvben.
Bolyki János - A tanúvallomás folytatódik
Az Osiris Kiadó bibliai kommentársorozatának második kötetét bocsátja útjára. Ennek a sorozatnak az a sajátos vonása, hogy egyesíti a tudományos igényt a régi szöveg mondanivalójának megértésével, továbbá ökumenikus, figyel a szövegkritikára, a hatástörténetre, a korai egyházatyáktól napjainkig. A fontosabb fogalmakat exkurzusok dolgozzák fel. Jelen kommentárunk abból indul ki, hogy mind János evangéliuma, mind az első levél szerzője "Tanúnak" nevezi magát, a második és harmadik levél küldője viszont a Presbiter. Tehát a három levélnek két írója van, ezek közül az első az Evangélium szerzőjével azonos. Kiről tanúskodnak ezek a levelek? Istenről, aki "lélek, világosság és szeretet" (Jn 4,24; 1Jn 1,5; 4,8). Jézusról, aki a Krisztus, aki a jánosi paradoxia szerint: valóságos ember és valóságos Isten, ahogy a Szentlélek szavaként őt meghatározza (1Jn 4,2). Az Evangélium tanúságtétele tehát a levelekben folytatódik. A kötet szerzője, Bolyki János a teológia és az MTA nyelv- és irodalomtudományi doktora, a KRE-HTK emeritus professzora.
Bolyki János - Csanády András - Kinyilatkoztatás: Két megközelítés
Két mai szerző (református teológus és filozófus) tanulmánya a “kinyilatkoztatás-kijelentés” témájában. Bolyki János a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának újszövetséges professzora, a Szentírás kettős természetét újszerűen (a kalcedoni dogma komplementaritás fogalma és a XX. századi atomfizika összevetésével) kutatja. Csanády András Hegel rendszerére építve fejti ki elképzeléseit a témáról. Teológus és filozófus dialógusa a füzet. Kérdés, hogy mennyiben talál egymásra Hegel dialektikus módszerhez kötött Istene, illetve Ábrahám istenfogalma.
Bolyki János - Igaz tanúvallomás
Az Osiris Kiadó legújabb sorozatának első kötetét tartja kezében az olvasó. A "Kommentárok a Szentíráshoz" a Biblia egyes könyveit eredeti szövegük alapján, tudományos módszerek felhasználásával magyarázza.
A kötetek szerzői különböző felekezetekhez tartoznak. A művelődés- és vallástörténet eme egyetemes kincsét ilyen részletességgel és tudományos igényességgel elemezve első ízben kapja kézbe a hazai közönség. Az egyes kötetek megjelenése nem követi a bibliai könyvek sorrendjét. Az Újszövetség negyedik evangéliuma sajátos látásmódjával eltér a talán megszokottabb, sokak által jobban ismert első három evangélium gondolatmenetétől. Éppen e különlegesség adhatja meg annak magyarázatát, hogy "sorsszerűen" miért ez lett az első e kommentársorozatban.
Bolyki János "Igaz Tanúvallomás" - Kommentár János evangéliumához című könyve különös drámai per cselekményeként vonultatja fel az evangélium eseményeit. E kozmikus per tanújaként vall János evangélista, aki szemtanúként hiteles, vagyis igaz tanúvallomást tesz a megtestesült Igéről, Jézus Krisztusról. Erről a tanúról, Jánosról, az ő Jézusról szóló tanúvallomásáról, annak részleteiről, igaz voltáról tesz bizonyságot mai tanúként a szerző.
Bolyki János a budapesti Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának emeritus professzora.
Benedikt Stolz - Az isteni szeretet lángja
A Megfeszített Jézusról nevezett Boldog Mirjam (1846-1878) a Szentföld szülötte. Életét, gondolatait olvasva megérint bennünket a levegőnek az a különös illata, amely Isten jelenlétével van tele, és amely a Kármelnek is sajátja. Látjuk Mózest, aki visszatartja az Úr haragját, hogy el ne pusztítsa a népet. Írástudatlan, ezért nem lehet kórusnővér; segítő nővérként szolgál, főként konyhai munkát végez, később a betlehemi alapításnál ő vezeti az építkezést. Életét betölti a szenvedés misztériuma. Az Úr rendkívüli természetfölötti ajándékokkal halmozza el. Amikor reá tekintünk, mégse a rendkívüli kegyelmek sokasága érintsen meg, hanem az a páratlan természetesség és egyszerűség, amellyel valamennyit fogadja és megéli! II. János Pál pápa avatta boldoggá 1983-ban. Amikor ismertette Boldog Mirjam életét, kiemelte óriási jelentőségét a mai világban, amikor a Szentföld állandóan véres az összetűzésektől.
Aurelius Augustinus - De civitate Dei
"De civitate Dei" from Aurelius Augustinus. Augustine of Hippo (354–430), also known as Saint Augustine or Saint Austin, was an early Christian theologian whose writings were very influential in the development of Western Christianity and Western philosophy.
Aurelius Augustinus - A Szentháromságról
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Aurelius Augustinus - Fiatalkori párbeszédek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.