A ma még újszerűen hangzó pedeutológia elnevezés egy napjainkban önállósuló tudományágat jelöl: a pedagóguspályának és a pedagógusok személyiségének sokoldalú kutatását.
E könyv szerzői arra vállalkoztak, hogy rendszerezett feldolgozásban tegyék közzé a tudományos műhelyükben – a testnevelési főiskolán – tanárképzéssel kapcsolatban felhalmozott tapasztalataikat. A pedagógiai munka más területein (elsősorban a felsőoktatásban) dolgozó szakembereknek tanulságos példát nyújt a mű az önnevelést is szolgáló tanulási folyamat, értékelés következetes megszervezésére. a pedagógiai pszichológia témái iránt behatóbban érdeklődő, esetleg önálló vizsgálódásokat tervező vagy végző olvasónak hasznos módszertani segítséget is adhatnak a matematikai statisztikai eljárásokkal igazolt fejtegetések.
Kapcsolódó könyvek
Mérő László - Új észjárások
Miben rejlik a racionális gondolkodás ereje, és mik a korlátai, amelyek szükségessé teszik az okosság más formáinak a fennmaradását is?
A racionális gondolkodás erejének és korlátinak megismerése segít saját gondolkodásunk mélyebb megértésében, valamint nyitottabbá tesz a mienktől eltérő gondolkodásmódok iránt.
Bár a könyvebn van szó tudományról, ismeretet is terjeszt talán, mégsem tudományos ismeretterjesztő mű. Szellemi kalandot ígérő és gondolkodásra késztető, ugyanakkor szórakoztató olvasnivaló.
Ez a könyv a nagy sikerű Észjárások című könyv újraírt változata, a szöveg mintegy fele teljesen új. Az újraírt könyvet, miután a szerző korábbi Mindenki másképp egyforma című könyve 1999-ben elnyerte az "Év tudományos könyve Németországban" díjak egyikét, 2002-ben kiadják az Egyesült Államokban és Németországban is.
Mérő László - Észjárások
A vezérkari főnök betáplálja a szuperintelligens számítógépbe a kérdést: A Szovjetunió vagy az USA fog legelőször embert küldeni a Marsra? Rövid gondolkodás után a gép kiírja a választ: "Igen". A vezérkari főnök dühbe gurul és beüti a következő kérdést: "Igen, de ki?" Rövid gondolkodás után a számítógép kiírja a választ: "Igen, uram".
A szerző hosszú időt töltött a mesterséges intelligencia kutatásával, és tapasztalatait röviden így összegzi: Ebben a viccben az a vicc, hogy nem vicc. A nagy hangon hirdetett "intelligens" számítógépek lépten-nyomon produkálnak ilyenfajta válaszokat. A mesterséges intelligencia kutatások jelenlegi állása nem teszi lehetővé, hogy a józan hétköznapi ész számára nyilvánvaló sületlenségeket elfogadható biztonsággal elkerüljük. Ez a könyv élvezetes olvasmány, izgalmas szellemi kaland a számítógépes szakértelemmel alig vagy egyáltalán nem rendelkezőknek. Megtudhatjuk, hogy mit várhatunk és mit nem az "intelligens" számítógéptől, és ami még izgalmasabb: saját gondolkodásunk működésének mélyebb rétegeibe nyerünk bepillantást. A szöveget nem törik meg jegyzetek, pontos szakirodalmi hivatkozások, de a tárgymutatóban ezek is megtalálhatók. Így a téma iránt mélyebben érdeklődő olvasó a szerző körmére nézhet, hogy milyen tudományos eredményekre alapozza sokszor meglepő, helyenként vitatható állításait az emberi gondolkodás nem racionális tulajdonságairól, a tudomány és az egyéb megismerési módok lehetőségeiről (a művészettől a Zen-buddhizmusig), valamint a természetes és a mesterséges intelligencia erősségeiről és korlátairól.
Thomas Gordon - T. E. T.
A pedagógus tanít - de nemcsak ő. A szülő, az edző, a főnök, a házastárs is tanítani akar - vagyis hatni a másikra, átadni valamit, amit helyesnek és fontosnak ítél.
Sikerrel tanítani öröm! Jól tudjuk azonban, hogy milyen gyakran jár kudarccal a legnagyobb igyekezet is. Thomas Gordon könyve világsikert aratott, mert arról szól, hogyan taníthatunk eredményesebben: miért tudnak többet és viselkednek érettebben tanulóink, miközben csökkennek a konfliktusok, és több idő marad érdemi munkára.
A Gordon módszer sajátos szemlélet és problémamegoldó eljárások, gyakorlati fogások tárháza. A T.E.T. nem merev szabálygyűjtemény.
Egyetemes érvényű:
-bármilyen életkorú és élethelyzetű fiatal tanításakor
-minden tanulási vagy fegyelmezési problémánál
-bármely iskolatípusban, bölcsödétől az egyetemig
-nemcsak szakképzett pedagógusoknak, hanem a szülőknek is segítséget nyújt.
C. Neményi Eszter - Halmos Istvánné - Varga Tamás - Játsszunk matematikát!
Az első rész tartalma
Bevezetés gyerekeknek 5
Bevezetés felnőtteknek 7
Folyamatábrák 9
Sorrend megállapítása 9
Döntések 11
Hogyan keressem meg egy könyvben a 73. lapot? 12
73? Nagyobb? Kisebb? 15
Hol használják a folyamatábrákat? 16
Prímtényezőkre bontás 17
Keressük a prímszámokat! 20
Prímszámok keresése gazdaságosabb módszerekkel 24
Megoldások 27
A logikai lapok titkos nevei 31
Megoldások 33
Lyukkártyák, halmazok, kettes számrendszer 35
Lyukkártyák 35
Halmazok 40
Kettes számrendszer 49
Megoldások 55
Valószínűség 65
Számpörgettyű 65
Megoldások 68
Kísérletek tíz pénzdarabbal 69
Megoldások 76
Kísérletek tíz rajzszöggel 77
Megoldások 81
Hány marad a helyén? 83
Játék három koronggal 88
A második rész tartalma
Tér és sík
Mit építsünk Babylon építőből? 5
Megoldások a "Mit építsünk Babylon építőből" c. fejezethez 14
Kilenc szög geometriája 16
Megoldások a "Kilenc szög geometriája" c. fejezethez 35
Fák és utak
Fibonacci furcsa fája 43
Megoldások a "Fibonacci furcsa fája" c. fejezethez 47
Szerpentin- és meredek út 48
Megoldások "Szerpentin-és meredek út" c. fejezethez 51
Pontok és vonalak 54
Megoldások "Pontok és vonalak" c. fejezethez 60
Valószínűségek
Színes golyók 61
Megoldások "Színes golyók" c. fejezethez 47
Kísérletek 2, 3, 4 pénzdarabbal 66
Megoldások "Kísérletek 2, 3, 4 pénzdarabbal" c. fejezethez 76
Hat pénzdarab 81
Páros és páratlan, kicsi és nagy 84
Megoldások a "Páros és páratlan, kicsi és nagy" c. fejezethez 92
Fiús család, lányos család, vegyes család 97
Megoldások a "Fiús család, lányos család, vegyes család" c. fejezethez 99
Mi lesz a sorrend?
Ismerkedés a logikai lapokkal 101
Megoldások az "Ismerkedés a logikai lapokkal" c. fejezethez 106
Hány tulajdonságban különbözik? 110
Megoldások a "Hány tulajdonságban különbözik?" c. fejezethez 117
Mérő László - Az érzelmek logikája
Új könyvében a szerző az érzelmek világába kalauzolja az olvasót, aki sok érdekesség mellett azt is megtudhatja, hogy a szív és az agy indokait lehetetlen szétválasztani egymástól.
Duró Zsuzsa - Tehetségfejlesztés a családban
Duró Zsuzsa könyve a korábban megírt Tehetséges gyerekekről mindenkinek c. kötethez szervesen illeszkedve visz bennünket tovább. A szerző joggal hangsúlyozza a családnak, mint extrém erővel meghatározó szociális közegnek a fontosságát. A genetikai alapokon túl, s az intézményes nevelés- képzés (óvoda, iskola) terrénuma mellett a családnak köszönhet valóban sokat a személyiség. A családnak van alapvető feladata és lehetősége arra, hogy megjelenítse, gardírozza és fejlessze az utódok talentumát. Sok életrajz, vallomás emeli ilyen szempontból is piedesztálra a családot. Érdemes volt tehát ezt a terepet tudományos alapossággal vizsgálat tárgyává tenni. Hasznos vállalkozás tehát Duró Zsuzsáé.
E kötete is szabatos stílusú, olvasmányos, s bizton elő-feltételezhetjük, hogy sokak - szülők, nagyszülők, pedagógusok, - illetve az általa oly nagy türelemmel és eredményességgel oktatott főiskolai, egyetemi hallgatók egyik kedves és hasznos olvasmánya lesz.
Dr. Balogh Tibor D. Sc.
filozófiai - pszichológiai tudományok akadémiai doktora
A tartalomból:
A család
- mint elsődleges szocializációs kiscsoport
- funkciói
- nevelő, szocializációs funkciója
Nevelési légkör a családban
A tehetség definíciói, osztályozása
Öröklés vagy környezet?
A szociokulturális tehetségmodell modern kutatási eredményei
Tehetség és család - optimális otthoni környezet
Nevelési és fejlesztési gondok a családban
Pápes Éva - Királylányok, tündérek, boszorkányok
Szeretne találkozni igazi királylányokkal? Olyanokkal, akikért a mesei hős életét is kockára téve elindul, hogy akár csak egyetlen pillantást vethessen rájuk? Esetleg tündérekkel, akik játszi könnyedséggel teljesítik a vágyakat, de hatalmuk tudatában ugyanilyen könnyedséggel veszejtenek is el, ha óvatlanok vagy tiszteletlenek vagyunk velük? Netán boszorkányokkal, aki olyan titkok tudói, amelyekkel nemcsak élni, de egyben ölni is lehet? Akkor nézzen mélyen a saját lelkébe, mert ott megtalálja mindhármat!
A kötet a mesék bölcsességének segítségével a női lét három alapvető szakaszán vezeti végig az olvasót, feltételezvén, hogy a mai világban semmivel sem nehezebb királylánynak, tündérnek vagy boszorkánynak lenni bármely nő számára, mint hajdanán… Ezek ugyanis olyan női minőségek, amelyeket nagyon jól ismerünk, élünk benne vagy vele, csak éppen nem kapcsoljuk össze az éppen aktuális életkorunkkal, élethelyzetünkkel. Hajdani őseink az életről, a női élet ciklusairól szóló minden tudásukat „elmesélték” – „bele-mesélték” a következő generációk tudatába.
„Rólad szól a mese, csak a név más” – mondja Horatius, ahhoz azonban, hogy megtaláljuk/felismerjük benne magunkat, nem mindig vagyunk készen. Bár a mese a mai napig úgy működik, mint Ariadné fonala, mert a megrekedt, válságba került ember ebbe kapaszkodva újra megtalálhatja a helyét a számára elidegenedett világban, mégis egyre nehezebben tudjuk megragadni ezt a segítséget.
A kötet fő célja, hogy a választott népmesék felfejtésével ráébressze a meséről (és egyben a képi gondolkodásról) leszokott mai olvasót, mesehallgatót, hogy mekkora erő és tudás az, amit a sarokba állítottunk…
Tóth László - Pszichológia a tanításban
Ez a könyv a pszichológiáról szól – kimondottan pedagógusjelölteknek és pedagógusoknak. Célja, hogy tudományosan megalapozott ismereteket nyújtson rendszerezett formában a fejlődésről, a tanulásról, a motivációról, az értékelésről, az egyéni sajátosságokról, egyáltalán a pszichológiának az oktató-nevelő munkával összefüggő legfontosabb területeiről. Emiatt tartalmában és megközelítési módjában különbözik minden más, a pszichológiát bemutatni kívánó munkától. Tartalmában azért, mert arra koncentrál, amire a pedagógusnak szüksége lehet a pszichológiából, megközelítési módjában pedig azért, mert ezen ismereteknek a gyakorlati pedagógiai munkában, a tanításban való alkalmazását tartja szem előtt.
A könyv további erénye, hogy tankönyvként van megírva. A szerző a tudományos igényességet megőrizve, ugyanakkor didaktikus formában és élvezetes stílusban úgy mutatja be a pszichológiát és annak alkalmazási lehetőségeit a pedagógiában, hogy a közölt ismeretanyag önállóan is feldolgozható. Ötvöződik benne a tudomány, az olvasmányosság és a tanulhatóság.
Aki ezt a könyvet áttanulmányozza, nem lesz kétsége a felől, hogy a pszichológia hasznos segítőtárs lehet a gyakorlati pedagógiai munka során. Szempontjai, felvetései új oldalról világítják meg a pedagógiai folyamatot, hozzájárulva ahhoz, hogy a pedagógus a munkáját hatékonyan, tanítványai és önmaga megelégedésére végezze. Mint ilyen, egyetlen pedagógus könyvespolcáról sem hiányozhat.
Vitéz Gyöngyvér - Konstruktív pedagógiára épülő tanulásszervezési módok, módszerek a gyakorlatban
Ebben a könyvben azoknak a pedagógusoknak kívánunk hasznos segítséget nyújtani, akik nem egy tanulásszervezési mód, módszer elkötelezettjei, hanem keresik azokat a tanítás-tanulás folyamatában kiaknázható lehetőségeket, melyek alapvetően a társas, csoportos tevékenységek kapcsán elsajátítható kompetenciákat fejlesztik, hiszen a valóság nem rekeszthető ki az osztálytermekből. A társadalmi és munkaerő-piaci elvárások jogos igénye az, hogy versenyképes – általános (generikus) és szakmai – kompetenciával rendelkező munkavállalók kerüljenek a munkaerőpiacra, akik a ma már követelményként elvárt készségekkel, képességekkel rendelkeznek, s a projekt alapú, önálló és csapatban történő feladatvégzésben konstruktívan vesznek részt.
Az ember élete három fő pilléren nyugszik: család, iskola, munkahely. Az intézményes oktatás, az iskola feladata az, hogy a lexikális ismeretek átadásán túl a családból hozott személyes és szociális kompetenciákat továbbfejlessze, a hiányokat pótolja annak érdekében, hogy a gyermek az iskolapadból kikerülve ne csak a szakmai, hanem személyes kompetenciái segítségével megállja a helyét a teljes embert igénylő csapatmunkában. Bár ez a felismerés zömében minden pedagógus fejében megfogalmazódott, mégis a pedagógiai elmozdulás lassú.
A „konstruktivista pedagógia” – gyűjtőfogalom; nem módszer, hanem szemlélet. Arra épül, hogy a tudást mindenki maga építi fel, ebben a gondolkodási folyamatban aktívan kell részt vennie, ehhez másokkal együtt kell működnie. A leegyszerűsített, leképzett, megszerkesztett tananyag ezt nem tudja biztosítani, csak a tapasztalatok és az életszerű helyzetek. A komplex tanulási környezet megteremtése alapfeltétel: többé már nem egy tankönyv és egy tanár az információ forrása, hanem maga a valóság, amelynek leghatékonyabb közvetítője a gyakorlat s a tevékenységbe ágyazott órai munka! Az életszerű helyzetekben fellelhető valóságos problémákra csoportosan, változatos munkaformákkal és módszerekkel keresik a diákok a választ. A konstruktivista pedagógia sajátos tanulási környezetet igényel, ami olyan hely, ahol a tanulók együtt dolgozhatnak és segíthetik egymást, változatos eszközöket és információs forrásokat használva a tanulási célok elérésére és a problémamegoldó tevékenységhez.
Ismeretlen szerző - Történetek - módszerek
Sokan, sokféle nézőpontból igyekeznek megválaszolni a kérdést, hogy mitől jó az iskola. Öltönyben és nyakkendőben, állami hivatalokban keressük a választ, hogy mitől jó a költségvetésnek, a gazdaságnak, a társadalomnak. Azután otthon lazul a nyakkendő, mesélni kezd a gyerek, és hirtelen eszünkbe jut az iskola valósága: az életpillanatok, kicsik és nagyok együttélésének egy életen át kitörölhetetlen mozzanatai.
Ezekben a pillanatokban, akár az előtérben áll, akár a háttérben húzódik meg, nem lehet nem észrevennünk a pedagógus személyét. Látványosan vagy láthatatlanul, tudatosan vagy ösztönösen, ő adja a kulisszákat, ő hozza létre az iskolai nevelődés közegét, meghatározó módon jelen van a folyamatban.
Mit jelent: jelen lenni? Legelsősorban, mielőtt bármit is tennénk, a megfigyelés képességét. Észrevenni a lehetőségeket, a szükségleteket, az anomáliákat. És természetesen a cselekvés képességét. Vagyis tudni kell, mit kell tenni, és tudni kell, hogyan.
A kötetünkben található írásokat a fentiek szerint rendeztük ciklusokba. A Történetek gyerekekről és az Iskolai esetek című fejezet a rácsodálkozás, megfigyelés, megértés, elemzés eszközeivel ad példát arra, hogyan gondolkodjunk a gyermekekről. De nemcsak a gyermek, a világ megfigyelése, megértése is nélkülözhetetlen a tudatos pedagógus jelenléthez – ehhez szolgál adalékokkal Változó világban című fejezetünk. Az anomáliákat észrevenni, és tudni, mit kell tenni – Az agresszióról című fejezetünkkel igyekszünk megfelelő háttérismereteket és beavatkozási lehetőségeket bemutatni napjaink egyik legnagyobb kihívást jelentő problémájához. Végül pedig, tudni mit kell tenni és tudni, hogyan – Gyakorlatok című fejezetünkben többféle, szociális kompetenciákat fejlesztő foglalkozástervet közlünk, egy összefoglaló táblázattal segítve a közöttük való válogatást.
Stöckert Károlyné - Személyiség-lélektan nevelőknek
„Ismereteim szerint a maga nemében pillanatnyilag egyedülálló" - írja a könyvről lektori véleményében Vekerdy Tamás. A szerző hármas célt tűzött maga elé a megírásakor:
- az olvasók szakmai-lélektani ismereteinek erősítését és bővítését;
- a személyiség megismerhetőségével kapcsolatos kérdések tisztázását;
- annak a tévhitnek az eloszlatását, hogy az emberi személyiség direkt és célzott eljárásokkal fejleszthető.
Reménykeltőnek tartja, hogy a lélektannal való találkozás önmagában is érdeklődést kelt az emberek nagy részében maga és mások személyiségének felfedezéséhez. Feltehető ezért, hogy e könyvet is többen forgatják majd, mint a címben feltüntetettek.
„...mindenkire vár a létramászás egy olyan »lelki létrán«, amelynek egyes lépcsőfokai az emberi élet és fejlődés évei. Ezek visznek (vihetnek!) egyre közelebb a célhoz..."
„Úgy gondolom, hogy aki gyerekek, fiatalok nevelésével foglalkozik, annak különösen fontos, hogy »létráján« megfontoltan, komolyan és ügyesen lépegessen. Igyekezzen személyiségét minél érettebbé és teljesebbé tenni... Csak így lehet képes arra, hogy az utána következő kis »létramászókat« mindaddig segítse haladásukban, amíg majd önállóan is biztosan közlekedhetnek."
„Segíteni pedig csak akkor tud, ha ismeri az emberi személyiség (az emberi lélek) legfontosabb sajátosságait, megközelítési módjait és lehetőségeit" (Idézetek a tartalomból).
Szilágyi Vilmos - Mélylélektan és nevelés
Tartalom
Bevezetés
A mélylélektan kialakulása és fejlődése (Pedagógiai szempontú történeti áttekintés)
Társadalmi feltételek, tudományos előzmények
Freud útja az idegenlélektantól a pszichoanalízisig
A "pszichoanalitikus neveléstan" fejlődése
A pszichoanalízis alkalmazása a nevelésben
A gyermekanalízis
Nevelési tanácsadás és gyermekvédelem
A pszichoanalitikus nevelés önrevíziója
A mai mélylélektani irányzatok és a pedagógia
A Freud utáni freudizmus
Az indiviudálpszichológia
A "komplex-pszichológia"
A neopszichoanalízis
Sorsanalízis, létanalízis és egyéb irányzatok
Mélylélektani személyiségfelfogások
A személyiség struktúrája és dinamikája
A gépi modell
"Ösztöndinamika" és "libido-ökonómia"
Veszélyelhárítás, feszültségcsökkentés, konfliktusfeldolgozás
Az individuálpszichológia személyiségképe
A komplex-pszichológia személyiségképe
Újabb mélylélektani személyiségteóriák
Karakterológia és tipológia
Libidofejlődés és jellem
A "karakteranalízis" (W. Reich)
Individuálpszichológiai típustan (A. Adler)
A komplex-pszichológia típustana (C. G. Jung)
Neopszichoanalitikus karakterológiák és tipológiák
A személyiségfejlődés mélylélektani elméletei
A pszichoanalízis fejlődéspszichológiája
Biológiai preformizmus és fáziselmélet Freudnál
A "libidofejlődés" mint a személyiségfejlődés alapjai
Az Ödipusz-konfliktus szerepe a személyiségfejlődésben
A latencia periódustól a genitális fázisig
A "realitásérzék" fejlődése
Individuálpszichológia és személyiségfejlődés
Pszichikus fejlődés és egyéniesülés (Individuáció)
Neposzichoanalikus fejlődéselméletek
Alapkonfliktus és önmegvalósítás
Az énállapotok és éndinamizmusok fejlődése
Az epigenetikus elv és a normatív válságok
A szülő és a társak szerepe a gyermeki fejlődésben
A "mélylélektanilag megalapozott nevelés" problémája
Általános megjegyzések a mélylélektan pedagógiai alkalmazásáról
Szempontok és módszerek a gyermek megismeréséhez
Nevelhetőség, nevelési célok és feladatok
A nevelés szubjektív tényező. Attitűdök és módszerek
A tudattalan szerepe a nevelésben
Megengedés és korlátozás. A tekintély problémája
A nevelő mint magatartási modell
A családi nevelés problémái és alternatívái
Az intézményes nevelés - és a mélylélektan
Az óvodai nevelés
Az iskola pszichés klímája. Nevelés és mentálhigiénia
Az indulatáttétel szerepe az iskolában
A feszültséglevezetés és szublimálás elősegítése
Közösségalakítás és csoportdinamika
Tanítás és tanulási problémák
Tanulás és motiváció
A tanulási gátlások
Gyermekotthoni nevelés
A summerhilli kísérlet
Tehetségesek és nehezen nevelhetők
A nevelési tanácsadás
Felnőttnevelés, felnőttoktatás
Összefoglalás helyett
Fontosabb mélylélektani szakkifejezések magyarázata
Irodalomjegyzék
Madarász Tiborné - Pólos László - Ruzsa Imre - A logika elemei
A szerzők a tankönyv írásakor több évtizedes tudományos és oktatómunkájuk tapasztalatait használták fel. Ezt a rövid logikatankönyvet elsősorban egyetemi, főiskolai hallgatóknak és gyakorló pedagógusoknak ajánljuk, továbbá azoknak is, akiknek fontos a világos fogalmazás, a tiszta, áttekinthető érvelés, a következtetések logikus vagy nem logikus voltának felismerése. A tankönyv logikai eszközök elsajátítására és használatára tanít az oktatásban és a gyakorlati életben egyaránt.
Winkler Márta - Iskolapélda
Winkler Márta iskolája mára már fogalommá vált. Személyiségének ereje, szaktudásának magas szintje és különleges tanítási gyakorlata garantálják, hogy a hozzá járó tanulók nem az iskola kötelező terhétől szenvednek, hanem - mint egy gyermekközösség szabad és önálló tagjai - örömmel járnak iskolába, örömmel tanulnak, érzelmileg és szellemileg egészségesen fejlődnek. Ebben az iskolában nem a tanulás folyamatát segítő tevékenységek különlegesek, hanem már maga a megtanulandó "tananyag" is.
Thom Hartmann - Betegség vagy adottság?
Mindig akad valaki, aki régóta jól ismert tudást valamely más nézőpontba helyezve, az információkat új oldalról megvilágítva sok ember számára nyújt új reményt és bátorítást. Így Thom Hartmann könyve is. Végre más megközelítésben szemlélteti a sokat vitatott hiperaktivitást, figyelemzavart, vagy az amerikai terminológiát átvéve: az ADD-t. Feltételezések szerint a nyugati világ gyermekpopulációjának több mint 10 százaléka ADD, figyelemzavaros, ezért gyakran feltettem magamnak a kérdést, hogyan követhetett el a természet ekkora hibát? De hiba-e egyáltalán? Netán csak túl sokszor állapítjuk meg ezt a diagnózist, és túlságosan sok gyermekre ragasztjuk - esetleg megalapozatlanul - az ADD címkét?
Richard R. Skemp - A matematikatanulás pszichológiája
Richard R. Skemp könyve több mint 30 évvel ezelőtt azért született meg, hogy érdemes legyen az iskolákban matematikát tanítani. A gyermeküket fejleszteni akaró szülőknek is szól, de elsősorban természetesen a tanítóknak és a matematikatanároknak. Skemp könyvének az a szépsége, hogy összekapcsolja a pszichológiai és pedagógiai szemléletmódot - az értelmes tanulás törvényszerűségeit - a matematika struktúrájából adódó törvényszerűségekkel. Ezért a "pszichológiaibb" első rész és a "matematikaibb" második rész egyaránt hasznos lehet az értelmes tanulás kérdései iránt érdeklődő pszichológusok és a tanulók matematikai gondolkodásának fejlesztésére törekvő pedagógusok számára. A könyvből bátorítást kaphatnak azok, akik napjainkban a matematikai alapokat és a pszichológiai folyamatokat egyaránt figyelembe vevő tananyagtervezés és taneszközkészítés ambiciózus célját tűzik ki maguk elé. El kell jönnie egy új matematikatanítási "forradalomnak", amelyben "a jó matematikusok a jó pszichológusokkal együtt elkerülik az új matematika hibáit". Törekednünk kell arra, hogy tanulóink megszeressék a matematikai gondolkodás, a logikai analízis "esztétikai szépségét". A matematikatanulás pszichológiája újbóli kiadásával ezt a régi-új törekvést kívántuk elősegíteni.
Csíkszentmihályi Mihály - A fejlődés útjai
Csíkszentmihályi nagysikerű Flow című könyvének folytatása a harmadik évezred emberének legfőbb kihívásairól és a fejlődés lehetőségeiről szól. A világhírű magyar származású pszichológus állítja, hogy azok a genetikailag kódolt személyiségjegyeink, amelyek az evolúció során hatékonyan segítették emberré válásunkat és szaporodásunkat, mára az életünket és a világot veszélyeztető tényezőkké váltak. A gének hatásai mellett a szerző tág teret szentel a Richard Dawkins által bevezetett kulturális mémek szerepének, melyek szintén evolúciós örökségünk részét képezik. Ha képes vagyunk az evolúciós folyamat aktív és tudatos szereplőjévé válni, az nem csupán örömmel tölt el, de értelmet is ad életünknek. A Flow a tökéletes élmény pszichológiájával ismertette meg az olvasót, ez a kötet pedig rávilágít arra, miként emelkedhetünk felül evolúciós örökségünkön, és válhatunk tudatos formálóivá kaotikus világunknak, hogy egy harmonikusabb, élhetőbb bolygót teremtsünk magunknak.
Ismeretlen szerző - Önismereti játékok és beszélgetések
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - A gyógypedagógia alapproblémái
A fogyatékos gyermekek, fiatalok és felnőttek mind tökéletesebb rehabilitációjára való törekvés magával hozta a gyógypedagógia tudományának egyre dinamikusabb fejlődését is. E munka szerzői ennek a fejlődésnek a bemutatására vállalkoztak. Munkájuk hagyománytisztelően történeti, elemzően értékelő és a jövőbe mutató: a korszerű, rehabilitációs szemléletű gyógypedagógiát körvonalazza.
ÍRTÁK:
Dr. Bödör Jenő
Dr. Csabay László
Dr. Göllesz Viktor
Lányiné Dr. Engelmayer Á.
László András
Dr. Méhes József
Subosits István
Sziklay Béla
Dr. Tóth György
Ismeretlen szerző - Eredményes iskola
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.