Az operettek színes mesehősei és mesehősnői jelennek meg a könyv lapjain: Bob herceg és Daniló, Marica grófnő és Sybill, Gül Baba és Barinkai… A figurák mögött kirajzolódik valamennyi operett története, tartalma és születésének körülményei. Az írók tömör életrajzi tanulmányokban ismertetik Offenbach, Straussz, Suppé, Huszka Jenő, Kacsóh Pongrácz, Kálmán Imre, Lehár Ferenc és még sok más zeneszerző életét. Mindazokét, akik szerepet játszottak e népszerű műfaj megteremtésében, kialakításában és diadalmenetében. Az OPERETTEK KÖNYVE lényegesen eltér a könyv előbbi formájától: anyaga kiegészült a XX. század világsikerű külföldi és hazai operettjeinek, musicaljainak ismertetésével. A korrajz is szélesült, hiszen nemcsak a valcerütemben ringatózó Bécs, a kánkántól harsogó Párizs, a modern angol táncoperettet teremtő London, a János Vitéz furulyaszavára felfigyelő Budapest jelenik meg előttünk, hanem korunk zenei arcmása is, mely elválaszthatatlan a jazz, a rok and roll, s a legmodernebb beatmuzsika harsányabb színeitől.
Kapcsolódó könyvek
Balassa Imre - Gál György Sándor - Operák könyve
E könyv mióta első ízben megjelent, az operalátogatók és rádióhallgató közönség érdeklődésének középpontjában áll. A számos kiadásban, hatalmas példányszámban elfogyott munka a felszabadulás utáni magyar zenei könyvkiadás egyik legnagyobb sikere.
Ez a siker jó részt zenei életünk örvendetes fejlődésében, az operalátogatók számának emelkedésében leli magyarázatát. Nem kis mértékben azonban a szerzők érdeme, akik a muzsika népszerűsítése terén gazdag tapasztalataik felhasználásával, egyszerű és mégis színes stílusban mutatják be a magyar dalszínházak műsorán leggyakrabban szereplő operákat.
Az egyes szerzők életrajza, a történeti és művelődéstörténeti háttér, a művek keletkezésének megvilágítása, a színesen előadott tartalmi ismertetések teszik a könyvet színvonalas és hasznos olvasmánnyá.
Vincent Sheean - Verdi
A világhírű zeneszerző életútját követhetjük végig a szegény falusi szülőháztól a világhírig.
Ismeretlen szerző - 55 híres opera
A kötet a zeneirodalom 55 híres operájának bő tartalmi kivonata, zenei aspektusainak és cselekményének finom ötvözése, s a zeneköltő pályájának rövid méltatása. A Fidelio, a Carmen, az Anyegin, a Pelléas és Mélisande, a Hunyadi László éppúgy szerepel a kötetben, mint például a Háry János, a Parasztbecsület, a Salome, a Hovanscsina vagy a Porgy és Bess. A műveket a zene oly neves szakértői ismertetik, mint Bojti János, Friss Gábor, Kertész Iván, Majtényi Zoltán, Németh Amadé, Németh Zsuzsa, Papp Márta, Sólyom György, Tótfalusi István, Zoltai Dénes.
Paul Henry Lang - Az opera - Egy különös műfaj különös története
Az opera hosszú évszázadok óta a legnépszerűbb és legvonzóbb zenei műfaj: benne a zene és dráma kombinációja egyedülálló művészi formát hozott létre. Korról korra változó jellegének, összetételének és egyensúlyának megtalálása nehezebb feladat, mintha az operaház nézőterén pusztán átadjuk magunkat a muzsika áradó hatásának.
Ehhez nyújt segítséget e könyv. Szerzője a magyar származású Paul Henry Lang közel egy évtizeden át volt a New York Herald Tribune zenekritikusa. Számtalan operai estén szerzett tapasztalatai adják könyvének alapjait. Írásaiban megőrzi közvetlen reagálását az előadásokra, az élményekre, de ugyanakkor kronologikusan rendezett, átfogó operatörténetet is ad.
Átfogó, de egyáltalán nem szokványos operatörténet ez. Az olvasó több helyen is meghökkenéssel olvassa majd Lang értékeléseit, talán ellentmondásokat is felfedez. A kiadó azonban nem "javított bele" az eredetibe: Paul Henry Lang könyve furcsaságaival és vitatható pontjaival együtt olyan egyéni, látásmódja, stílusa, iróniája, humora révén olyan vonzó, gondolatébresztő, egyszersmind szórakoztató, hogy úgy kell elfogadnunk, ahogyan a szerző megírta.
C. Orselli - E. Rescigno - R. Garavaglia - R. Tedeschi - G. Lise - R. Celletti - Az opera születése
... ne becsüljük a zenének azt a fajtáját,
mely a szavakat érthetetlenné téve
tönkreteszi a vers értelmét,
hol megnyújtva, hol megkurtítva a szótagokat,
hogy az ellenponthoz igazítsa -
a költészetet kerékbe törti.
(Giulio Caccini, Firenze 1601)
Bryan Magee - Wagner világképe
„Magee olyan szélesre tárta Wagner intellektuális világának kapuját, mint őelőtte még senki más.” Literary Review
„Magee könyve könnyedén és szellemesen vezet végig a legnehezebb fogalmi rendszereken.” Spectator
Wagner úgy él a köztudatban, mint egy egocentrikus, paranoid és antiszemita egyén, s ez műveinek megítélését is sokszor beárnyékolja. Fiatalkorában azonban igazi forradalmár volt, s később a nagy zeneszerzők közül messze ő mutatta a legnagyobb fogékonyságot a filozófia kérdései iránt. Bryan Magee korának sajátos közegében vizsgálja Wagner gondolatvilágának fejlődését, és feltárja, mely filozófiai nézetek érhetők tetten érett operáinak világlátásában. Szól arról az erőteljes hatásról, melyet Schopenhauer gyakorolt a zeneszerzőre, és bemutatja, hogy Nietzschéhez fűződő barátsága milyen meglepő és értékes adatokkal gazdagíthatja a Wagner világnézetéről és személyiségéről alkotott képünket. Nyíltan elemzi a zeneszerző vérmes antiszemitizmusát és Hitler Wagner-rajongásának okait.
A végeredmény egy lebilincselő portré, amely egészen új megvilágításba helyezi Wagner személyét, életművét, és bemutatja a Ring, a Trisztán és a Parsifal mögött felsejlő, döntő fontosságú, ám sokszor figyelmen kívül hagyott szellemi áramlatokat.
Eősze László - Az opera útja
Az opera - ez az immár három és fél évszázad óta legnépszerűbb és napjainkban is legkedveltebb zenei műfaj - a 16-17. század fordulóján Firenzében született s azóta is világszerte virágzik. A tudomány több mint harmincezer operát tart számon, így joggal mondhatjuk, hogy ennek a zenei műfajnak eddig megtett útja és sokszínűen gazdag eredménye híven tükrözi mind az egyes népek alkotó hozzájárulását a hangok művészetéhez, mind pedig az európai társadalmak fejlődését.
Eősze Lászlónak - a külföldön is értékelt Kodály-monográfia szerzőjének - könyve az első magyar mű, amely rövid, áttekinthető és élvezetesen olvasmányos módon foglalja össze az opera negyedfél évszázados történetét: miként terjedt el és ágazott szerte Itáliából az új énekes-hangszeres műfaj, s hogyan lett Németországban szimfonikus, Franciaországban táncos, Oroszországban kórus-jellegűvé; miképpen lépett át a haladás földrajzi és nyelvi határokon, majd ismét: miként vált más korokban mindenütt a nemzeti kultúrák szerves alkotó elemévé... A zárófejezetben a szerző az opera és a társadalmi fejlődés szerves összefüggéseiről nyújt világos képet.
Minden zenebarát érdeklődésére számíthat a könyv tudományos értékű függeléke is, amely a névmutatón és a zenei műszavak jegyzékén kívül az ismertetett mintegy 300 opera fontosabb adatait és az opera műfaji történetéről megjelent könyvek nemzetközi bibliográfiáját közli.
Falk Géza - Mindentudó zenei zsebkönyv
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Wagner in Bayreuth
Német nyelvű operakalauz Wagner műveihez.
Borza Tünde - Komolyzenei arcképcsarnok
Sokan legyintenek a komolyzene szó hallatán, vagy éppenséggel Haydn, Mozart, Beethoven neve tölti el őket olyan irtózattal, mintha a pokol legsötétebb bugyrainak emberkínzó ördögeit említették volna előttük. Úgy képzelik el, hogy az elmúlt századok zeneszerzői mással sem töltötték az időt, csupán énekléssel, zeneszerzéssel, és egész nap verték a zongora billentyűit, nyúzták a hegedű húrjait. Igaz, hogy a legtöbb zeneművész már gyermekkorában a muzsika bűvkörébe került, általában a családja hatására. Vannak közöttük olyanok, akik hamarabb megtanultak zenét szerezni, mint írni-olvasni-számolni. Ettől függetlenül, bármennyire is zseniknek számítottak jó néhányan, kitartóan, szorgalmasan kellett gyakorolniuk, és nem az ördöggel kötött szövetség eredményeként alkottak remekműveket a világnak. Emellett ugyanúgy élték a mindennapjaikat, mint mások. Szerettek; ha megtehették, jókat ettek-ittak; segítették egymást, vagy éppenséggel másokon átgázolva törtettek előre. Hogy melyikük milyen életet élt, hogyan érte el céljait, s mit hagyott az utókorra, kiderül ebből a színes fotókkal, rajzokkal, festményekkel illusztrált kiadványból.
Dirk Böttger - Wolfgang Amadeus Mozart
Mozart születésének 250. évfordulójára jelent meg Dirk Böttger monográfiája. Az életrajzzal párhuzamosan kitér Mozart apjával, gyerekkorával, szerelmi ügyeivel, Salierivel, Johann Christian Bachhal, Haydnnal, pénzügyi helyzetével, és a halálával kapcsolatos legendákra is, mely legendák kialakulásában és továbbélésében nagy szerepet játszottak a halála után született irodalmi mendemondák Puskintól kezdve Milos Forman Amadeus című filmjéig. A könyv bőséges jegyzetanyaggal rendelkezik, mely néha túl részletesen és túl széles kontextusban tér ki nem csak Mozart holdudvarára, hanem egyáltalán a 18. századi Európára is. A könyv forrásokkal megjelölt fekete-fehér képekkel és illusztrációkkal díszes, valamint tartalmaz egy időrendi táblázatot, bibliográfiát és névmutatót is. Olvasmányos ismeretterjesztő munka.
Jan Assmann - A varázsfuvola
A könyv A varázsfuvola-irodalom egyik csúcsteljesítménye, amely helyreállítja a mű értelmét.
Jan Assmann, a jelentős egyiptológus, aki egyrészt – mint A kulturális emlékezet című könyvéből tudjuk – szilárd elméleti alapon, másrészt – mint Mózes, az egyiptomi című könyvéből már sejthettük – a XVIII. század kultúrájának szakszerű ismerőjeként, sőt imponáló zenei szaktudással is, optimális felkészültséggel tett – meggyőző – kísérletet A varázsfuvola értelmezésére, mind az esztétikai, azaz zenei, nyelvi és drámai forma, mind a művet övező szellemi környezet lehető legátfogóbb vizsgálatával.
A nagyhatású kötet megjelenése óta nemcsak a vallástörténet, az eszmetörténet és a zenetörténet egyik eredeti, kiemelkedő művének számít, hanem világszerte a művelt operakedvelők megkerülhetetlen olvasmánya is lett.
Pierre-Jean Rémy - Maria Callas
Életrajz, művészi méltatás és írói hitvallás keveréke Pierre-Jean Rémy Callas-könyve. Vagy ha úgy tetszik: a prózában elmondott görög tragédia. Nem azért, mert főhősnője, Maria Kalogeropulosz görög származású. Hanem azért, mert Maria Callas élete és pályája valóban ógörög sorstragédia volt. Elkövette a tragikai vétségek sorát: korán vállalt olyan szerepeket, amelyek hangjának korai hanyatlását idézték elő; olyan környezetet vállalt magáénak és magára, amely csak rontott hírben akkor sem hittek indiszpozícióiban, amikor valóban beteg volt. És persze megvolt benne az az életszemlélet, amely magára nézve nem ismeri el a társadalom, a világrend törvényeit, tehát az a "hübrisz", ami végeredményben minden tragikus hős bukását okozza.
Pierre-Jean Rémy nem muzsikus - író. De szakértő rajongója volt Callasnak, s így biztos kézzel festette meg a XX. század "primadonna assolutájának" portréját.
Callast mindenki ismerte és ma is ismeri - a könyv bemutatásához ennyi elég. A többit mondja el az író és a sok szerepkép.
Csende Béla - Fasang Árpád - Ion Bradu - Márai György - T. Florea - A népdalkutató Bartók Béla
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Benedek Szabolcs - Beatles apokrif
„Jó pár tévhit kering a Beatles feloszlása körül. Pedig a megoldás, bár több tényezőből tevődik össze, valójában pofonegyszerű. Egyrészt régóta tudjuk, hogy két dudás nem fér meg egy csárdában. Ráadásul itt akár több dudással számolhatunk, hiszen Lennonon és McCartney-n kívül Harrison is olyan tehetség volt, aki más zenekarokban vezéregyéniség lehetett volna.
Másrészt a Beatles története akkor ért véget, amikor tagjai harmincadik életévükhöz közeledvén kezdték külön egyéniségként szemlélni a világot, és egyszeriben mindnyájuk számára teherré vált a húszas éveik legelején felvett - vagy éppenséggel a menedzsment által rájuk kényszerített - közös szerep.
Harmadrészt talán szimbolikus, mégis fontos jelentősége van annak, hogy a Beatles éppen akkor oszlott fel, amikor befejeződtek a hatvanas évek. Amikor végérvényesen felnőtt a „nagy”-nak aposztrofált generáció, amikor ez a nemzedék kénytelen volt szembesülni álmai beteljesíthetetlenségével, amikor a rendőrök könnygázgránátot dobtak a virággal tüntetők közé, és amikor a rock egy generáció lázadásából milliárdos iparággá változott.”
Kerekes György - Jazzportrék a kezdetektől az ötvenes évekig
A Jazzportrék című könyv egy háromkötetesre tervezett sorozat első darabja, mely a jazz történetét mutatja be a jazz tizenkilenc legendás alakjának pályáján keresztül. Többek között Jelly Roll Morton, Joe King Oliver, Sidney Bechet, Louis Armstrong életművébe nyerhet bepillantást az olvasó - hogy csak a nagy elsőket említsük. Korrajz, kultúr- és műfajtörténet színes és olvasmányos stílusban, igényes formátumban, Szyksznian Wanda grafikusművész illusztrációival
Sárosi Bálint - A cigányzenekar múltja II.
A cigányzene és a cigányzenészek életében, ugyanúgy, ahogy az egész társadaloméban is, változások jelei a 19. század utolsó évtizedeitől az első világháborúig alig észlelhetők. A háború kezdetéig a cigányzenés szórakozást is a boldog békeidők szelleme lengi át. A cigányzenekarok történetét ismerjük meg Sárosi Bálint gyűjtésében; hogy éltek 1904-1944 között, hogyan szerepeltek a sajtóban, milyen hírünket vitték a világban? A kötethez a Név-, dal- és helymutatót Dörnyei Sándor készítette.
Dave Hunter - Accoustic Guitars
Acoustic Guitars, The Illustrated Encyclopedia is a treasure trove of instrument information and unique pictures for every guitar aficionado or music fan. The comprehensive and informative text is in a clear A-Z format organized by brand name, and written by the world’s leading authorities. It also contains a wealth of illustrative material -- over 1200 pictures in all -- including original ads, colorful period memorabilia, and an astonishing library of key players.
Jacques Offenbach - Hoffman meséi
A sodró lendületű nyitányok, fülbemászó dallamok és népszerű áriák a 20. század leghíresebb operacsillagainak előadásában, a legendás élő felvételek a milánói Scalában, a New York-i Metropolitanben vagy a Bécsi Állami Operaházban páratlanul izgalmas zenei élményt jelentenek mindenkinek.
Helyezze kényelembe magát és élvezze, hogy otthonába költözik az operaházak varázslatos világa!
Jávorszky Béla Szilárd - Muzsikás 40
"Hogyan lett a Muzsikás az egyik legismertebb magyar brand a világ kulturális piacán? Miért éppen ők emelkedtek ki a magyarországi táncházmozgalom mezőnyéből? Milyen tudományos alapok, társadalmi mozgások és személyes ambíciók szerencsés együttállása segítette az egészpályás népművészeti revival, benne a Muzsikás szárnyalását? Mi köze van a Rolling Stonesnak az ördöngösfüzesi ritka magyarhoz? Mi a kulcsa, hogy érzékeny művészemberek évtizedekig elviseljék, de ha kell, el is engedjék egymást? Mitől tart ki a lendület negyven év sikereivel és küzdelmeivel a hátuk mögött, s mit várnak a jövőtől? Izgalmas kérdések, amelyekre őszinte beszélgetések megidézésével kapunk választ ebben a kötetben.
Az alkotói szakaszok mentén haladva, a tárgyilagos szeretettel megrajzolt portrék sorozatából, egymástól merőben eltérő karakterekből áll össze az a rendkívüli jelenség, amit Muzsikásnak hívunk.
A könyvből megtudhatjuk a némiképp szándéka ellenére prímássá lett Sipos Mihály gondolatait Bartók és a népzene kapcsolatáról; láthatjuk, hogyan szakította ki multiinstrumentalista frontember mivoltából ifj. Csoóri Sándort a széki hegedülés varázslata; Hamar Dániel szinte a szemünk előtt lesz a bőgőzés mellett a zenekar szóvivője és - magad, uram, ha szolgád nincs! - ügyeinek intézője; elfogadhatjuk Éri Péter kissé befelé forduló személyiségét, aki a falusi zenészekhez ezer szállal kötődő muzsikájában bontakozik ki; megérthetjük azt a folyamatot, amelynek során Sebestyén Márta zenekari tagból szólistává válik, majd saját jogán lesz a magyar művészet világhírű követe; érezhetjük Porteleki László hegedülésében a magyarpalatkai bandával átélt együttmuzsikálások élményét.
Nem lepődnék meg, Tisztelt Olvasók, ha a képeket nézegetve, a diszkográfiákat olvasgatva újra és újra kedvet kapnának a Muzsikás zenéjének meghallgatásához..." (Berán István)