Kapcsolódó könyvek
Bihari Péter - Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Európa fölénye és katasztrófája (1867-1930)
Mint ahogy a sorozat címe – A befejezetlen múlt – is sugallja, a kötetek szerzői arra törekedtek, hogy olyan szellemű tankönyveket írjanak, melyek felénk tartó, nyitott folyamatként, jelenünk előtörténeteként láttatják a múltat.
A 20. század elejére Európát gazdasági és katonai fölénye hozzásegítette ahhoz, hogy a világ nagyobbik részét uralma alá hajtsa. Az első világháború katasztrófájával azonban az európai fölény megrendült, mint ahogy megrendült a 19. századnak az észre és a haladásra alapozott hite is. A századvég és a századelő ellentmondásos évtizedeivel foglalkozik tankönyvsorozatunk 5. kötete.
Ujvári Pál - Történelem a 10. évfolyam számára
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintû vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül a kötetekbe.
"Bár elsősorban a középfokú vizsgára készülők igényeit vettük figyelembe, a sorozat megfelelő alapot adhat az emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez is.
Célunk egy olyan tankönyvcsalád elkészítése volt, amely a hagyományos értelemben vett tanulás mellett az információk elsajátításának és feldolgozásának változatos formáiba vezeti be a tanulókat. Az egyes leckék terjedelmét ezért két oldalra korlátoztuk: ennyi a tanulnivaló . A szöveges tanulnivalóval egyenértékűnek szánjuk a mellette helyet kapó forrásszemelvényeket, képeket, vázlatrajzokat, grafikonokat, diagramokat, térképeket ezek nem csupán illusztrációk vagy szemléltető anyagok, sokkal inkább elemzés, feldolgozás tárgyai. A hozzájuk kapcsolódó kérdések, feladatok az érettségi vizsga különböző feladattípusainak felelnek meg, tehát közvetlenül elősegítik a vizsgára való felkészülést. Egyúttal természetesen hozzájárulnak a tananyag, a történelem jobb megértéséhez, segítségükkel a tanulók gyakorlatot szerezhetnek a különféle információforrások értelmezésében, feldolgozásában.
A történelmi térben való eligazodást segítik az egyes tankönyvi leckék elején található sématérképek , az időbeli tájékozódást pedig a leckék időszalagjai könnyítik meg. A főszöveg, a tanulnivaló bevezető kérdései az adott téma feldolgozásához szükséges előzetes ismeretek felelevenítésére szolgálnak, valamilyen formában előkészítik a lecke témáját. A lecke végén található összefoglaló kérdések megválaszolásával ellenőrizhető a tanultak megértése. A fejezeteket lezáró összefoglalások olyan kérdéseket, feladatokat tartalmaznak, amelyek az anyag tételszerű rendszerezésére adnak módot.
A kötetek összeállításánál igyekeztünk bővíteni a hagyományos történelmi anyagot (háborúk, békék, politikai küzdelmek, felkelések, országgyűlések, törvények, nagy emberek stb.). Reméljük, hogy a tankönyv segít majd megismerni a történelmi korok olyan jellegzetességeit is, mint a népesedési viszonyok, a gazdálkodás, az iskoláztatás, az öltözködés, a táplálkozás, a lakásviszonyok, a szabad idő eltöltése vagy az egykor élt emberek gondolkodásmódja."
Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Élő történelem II.
A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása.
Ha valaki összehasonlítja a 10.-es kötetet az Élő történelem-sorozat előző, kilencedikes kötetével, elsőként a nagyobb oldalszám tűnhet fel. Ez a növekedés azonban meg sem közelíti a követelményszint növekedését: az érettségi követelményekben 12 olyan témakör található, amellyel a kilencedik évfolyamon foglalkozunk, míg 22, amellyel tizedikben.
Mivel mindig könnyebb utánanézni egy évszámnak, mint valamilyen megbízható magyarázatot találni, arra törekedtünk, hogy a főszöveg elsősorban magyarázzon, értelmezzen, illetve az olvasót segítse a források értelmezésében. Külön figyelmet fordítottunk arra, hogy ha egy új fogalom, kifejezés bukkan fel, akkor azt lehetőleg még a szövegben, első előfordulásakor elmagyarázzuk (s a mutatóból könnyen kikereshető az is, hol volt ez az első előfordulás). Ugyanakkor a könyv természetesen minden, a kerettanterv és a érettségi követelmények által előírt adatot tartalmaz.
Tankönyvünk 6 fejezetből és 37 leckéből áll. Egy lecke az előző kötethez hasonlóan itt sem feltétlenül egy órán feldolgozandó anyagot tartalmaz.
A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása. Ennél a kötetnél olyan dilemmák kényszerítették ki ezt a megoldást, hogy például az ezredforduló utáni kor eseménytörténete nem érthető, ha nem magyarázzuk el: milyen szerepe volt a keresztény egyháznak a középkori Európában; viszont ezt a szerepet nem magyarázhatjuk el úgy, hogy nem utalunk közben olyan történelmi eseményekre, mint például az invesztitúraháborúk vagy a keresztes hadjáratok. Ezért lett a két egyetemes középkori fejezet a kronológiai ( érett középkor ® kései középkor ), és a tematikus ( eseménytörténet ® társadalom, gazdaság, mindennapi élet, gondolkodás ), megközelítés ötvözete.
Ujvári Pál - A befejezetlen múlt 2.
Mint ahogy a sorozat címe – A befejezetlen múlt – is sugallja, a kötetek szerzői arra törekedtek, hogy olyan szellemű tankönyveket írjanak, melyek felénk tartó, nyitott folyamatként, jelenünk előtörténeteként láttatják a múltat.
E. A. Koszminszkij - A középkor története
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Herber Attila - Martos Ida - Moss László - Tisza László - Történelem 3. - 1000-től 1500-ig
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Herber Attila - Martos Ida - Moss László - Tisza László - Történelem 2. - Kr. e. 500-tól Kr. u. 1000-ig
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Száray Miklós - Történelem I.
A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet kiegészítő szinkron időtábla gyors tájékozódást biztosít. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Balla Árpád - Történelmi olvasókönyv az általános iskola 6. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Középiskolai történelmi atlasz
Az érettségin hivatalosan engedélyezett tankönyv.
Középiskolák 9-12. évfolyama számára, érettségihez, felvételihez, egyetemi tanulmányokhoz is.
Tankönyvfüggetlen. A művelődéstörténeti térképeket számos, információszerzésre alkalmas grafika egészíti ki.
OM kerettanterv 28/2000 (IX. 21.)
A középszintű érettségi vizsga teljes menetében használható, az emeltszintű érettségi vizsga írásbeli részének 70%-án, és a teljes szóbeli vizsgán használható Az atlasz nem csak a térképes feladatok megoldásában segít.
Felépítés:
Részletes, adatokban gazdag térképei átfogják a teljes magyar- és világtörténelmet az őskortól napjainkig.
Jelenségeket, folyamatokat bemutató tematikus térképei könnyen érthetővé teszik a gazdaság-, a népesség-, a vallás-, a művelődés- és kultúrtörténet eseményeit.
A kultúra, a tudomány és a művészetek fejlődését bemutató művelődéstörténeti térképek kiegészítő adatai és a hozzájuk tartozó grafikák százai a lexikális ismereteket erősítik.
A több száz eseményt tartalmazó, a földrészek és Magyarország történéseit összehasonlító időrendi táblázat segít a tér- és időbeli összehasonlításokban.
A több mint 10 000 földrajzi, történelmi és népnevet tartalmazó névmutató megkönnyíti a gyors tájékozódást az atlaszban. Utalórendszere eligazít a történelmi nevek tér- és időbeli kapcsolódásai között.
Az atlasz komplex módon nyújt segítséget mindenfajta feladat megoldásában.
Dürr Béla - Nagy Erzsébet - Történetek a legújabb korból
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Száray Miklós - Kaposi József - Történelem IV.
A Forrásközpontú történelem sorozat tankönyvei kísérletet tesznek a történelmi múlt forrásközpontú feldolgozására, és lehetőséget adnak a tanulói tevékenységre épülő történelemtanításra. A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet szinkron időtábla egészíti ki. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Száray Miklós - Történelem III.
A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet kiegészítő szinkron időtábla gyors tájékozódást biztosít. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Gyapay Gábor - Ritoók Zsigmond - Történelem a középiskola I. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Dr. Besnyő Miklós - Történetek a középkorból
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kulcsár Zsuzsanna - Így éltek a lovagkorban - Nyugat-Európa a XI-XIV. században
Kulcsár Zsuzsanna történész-író volt. Műfaja a történelmi esszé, az a szinte szépírói érzékletességgel és stílussal művelt történettudomány, amely főként az angol és a francia kultúrhistória sajátja. A könyv lebilincselően izgalmas olvasmány. Akár egy egzotikus távoli világot, úgy rajzolja meg, varázsolja elő és láttatja velünk négyszáz távoli év életmódját: a XI-XIV. századét, annak természetesen európai színterein. A szerző mindent ismer, a kolostorok és szerzetesek mindennapjait, a várak és várurak világát, a hős lelkű lovasok, uralkodók, parasztok, polgárok életét, születés és keresztelő, halál és temetkezés, házasságkötés és szerelem - mindennek meghatározott szertartásrendje volt. Megismerkedünk ezekkel a szertartásokkal, de ugyanúgy hírt kapunk az életet keserítő sötét praktikákról is: babonákról és betegségekről, kegyetlenségekről és megkínzatásokról. Az írónő jártas ebben a világban, mintha bizony ismereteit nem oklevelekből és krónikákból, lovagi eposzokból és trubadúrkölteményekből merítette volna, mintha csak egy jelen idejű óriási festményt mutatna be nekünk. Amikor évtizedek után ismét kiadjuk ezt a könyvet, tudjuk, hogy hiányt pótolunk vele.
Jamadzsi Maszanori - Japán
Részlet a szerző ajánlójából: "Ebben a könyvben megkísérlem a magyar közönség Japánnal kapcsolatos ismereteinek kiegészítését; bemutatom Japán múltját, hagyományait, amelyek erősen hatottak a mai Japán kialakulására, és bizonyára a jövő Japánjára is hatással lesznek. Remélem, hogy könyvem elolvasása után Japán valóságosabbá válik az olvasó számára, s ha mégis "csoda" maradna, akkor sem az ikebana, a geisák, a pagodák, a felkelő Nap országának csodája, hanem küzdelmes munkával épített, érdekes világ, amely érdemes arra, hogy foglalkozzunk vele - és nemcsak jelen sikerei miatt."
Ismeretlen szerző - Érettségi témakörök, tételek - Történelem
Ezt a könyvet minden középiskolai tanulónak a figyelmébe ajánljuk - de nemcsak nekik szól.
Szerzői valamennyien gyakorló középiskolai tanárok, akiknek mindennapi , személyes tapasztalatuk, hogy mekkora szükség van az érettségi (és felvételi!) anyagát témakörök szerint összefoglaló kiadványra. A kötet a szóbeli vizsgák követelményeihez igazodik: minden témakörben eszerint összegzi és rendezi az ismereteket. Könyvünket öt neves szaktanár írta, és a gimnáziumi történelemanyagot a készülő alaptanterv témakörei szerint dolgozza föl, átvállalva a diákoktól a "tételkészítés" izzadságos munkáját. Az egyetemes, illetve a magyar történelem korszakos kérdéseinek kifejtését tehát kész formában kapja meg az érettségire készülő diák, de a sok apró tétel, a tagolt idolgozás megkönnyíti a dolgát akkor is, ha a tanára átfogó jellegű tételt fogalmazott meg egy-egy témakörben
Természetesen ez a könyv sem csodaszer. Az összefoglalókat azok forgathatják a legnagyobb haszonnal, akik az évek során tanultak felidézésére, az ismeretek vizsga előtti felfrissítésére kívánják használni ezt a könyvet.
Conrad Totman - Japán története
"Az elénk táruló történet... tele van kérdőjelekkel, s a történet mesélői - ez alól magam sem vagyok kivétel - soha nem tudják maradéktalanul kiszolgálni hallgatóságukat" - jelenti ki a Bevezetőben a szerző, aki könyvében i. e. 8000-től egészen napjainkig tekinti át a szigetország történelmét, sőt az utolsó fejezetben a lehetséges jövőképeket is felvázolja. Mindezt egyetlen kötetben, ami figyelemre méltó vállalkozás, annál is inkább, mert Totman professzor szakít a hagyományos Kelet-Nyugat, ipari-feudális és más, a nyugati történetírásban megszokott ellentétpárokkal. A mű ökológiai megközelítésben vizsgálja a japán történelmet. Ennek megfelelően teljesen új korszakhatárokat állít fel, amelyekbe azután belefoglalja a "hagyományos" kronológiát. A politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális folyamatokat ember és környezet állandóan változó viszonyrendszerébe ágyazva tárgyalja, ami első hallásra talán kissé szokatlan, de éppen ez az, ami különlegessé teszi a könyvet. Az olvasó előtt tehát egészen újszerű megközelítésben tárul fel ennek a távoli országnak a történelme, s minden bizonnyal új gondolatokat ébreszt benne, hiszen, ismét csak a szerzőt idézve: "Az ökológiai megközelítés megköveteli tőlünk, hogy másként tekintsünk mindarra, amiről azt gondoljuk, hogy jól ismerjük."