Az amatőrfilmesek egyik legkedveltebb műfaja a ma már külön versenyszerűen is bemutatható, egyre nagyobb nyilvánosság elé kerülő: útifilm. Az íráson, a rajzos beszámolókon és a fotókon kívül a film képes igazán arra, hogy a megtervezett utak és a várható vagy váratlan élmények, a “véletlenek” sorát, logikai rendjét tetszés szerint látni és láttatni kívánja. Hat az átélés “szubjektív” erejével, a teljes, szinte tudományos vagy ismeretterjesztő jelleg tárgyilagosságával, tükrözheti a mindennapok valószerűségeit, de felsorakoztatja a rendkívüli hangulati elemeket; lehet bágyasztó, ingerlő, szomorító vagy vidító… olyan, amilyet “gazdája”, a film készítője elképzel, amikor vállára akasztja a betöltött felvelőgépet; zsebrevágja fénymérőjét és a tartalék tekercseket, esetleg egy-két szűrőt, s útnak ered, hogy közeli és távoli világok látványosságait, élményeit dobozokba varázsolja. Ez a kis könyv nem mondhat el mindent, amit általában a filmezésről tudnunk kellene, csak néhány gyakorlati “fogás”-ra mutathat rá, amely az úton filmező segítségére lehet.
Kapcsolódó könyvek
Walter Murch - Egyetlen szempillantás alatt
Szerzőifilmes Könyvtár 1. kötet
Ez a kötet egy rendkívüli utazás a film vágásának roppant bonyolult, de annál izgalmasabb világába.
Raffay Anna - Papp János - Fény-árnyék a keskenyfilmben
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Krzysztof Zanussi - Filmmontázs az amatőr filmezésben
Filmamatőrök Kiskönyvtára 13. kötet
Holló Dénes - Filmes ötletek amatőröknek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kun Miklós - Tanuló filmezők kiskönyve
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Raffay Anna - A keskenyfilmező
A könyv a filmfelvevő műszaki ismereteken kívül, a filmfelvételt készítő (operatőr) mesterségbeli ismereteit adja, amelyek nélkül sok méter jó filmet forgathat el az amatőr. A filmkönyv két nagy fejezete: a filmelmélet és a filmforgatás gyakorlata. A szerző példaképpen egy adott témát visz végig a filmkészítés minden fázisán, egészen a vetítésig. Mindezeket pedig elsősorban a rendező szemszögéből nézve.
A második kiadás az amatőr hangos film készítésével kapcsolatos ismeretekkel bővül.
Vásárhelyi István - Keskenyfilmezés
Egyre többen foglalkoznak a fotóamatőrök közül mozgófilm-felvételekkel. Könyvünk ezeknek ad eligazítást a gépválasztás, a negatívanyagok, a felvétel technikája, a film kidolgozása, vágása, összeállítása szempontjából. Részletesen tárgyalja a közönséges fényképezés és a mozgófényképezés közötti témabeli, esztétikai és technikai különbségeket, és a mozgófényképezés érdekes ágát, a trükkfilm mindhárom faját: a rajzfilm, az árnyfilm és a bábfilm készítését. A könyv a "Fotókönyvtár" második száma, 80 ábrával, 16 táblázattal, 19 recepttel és 11 számpéldával.
Vadász János - Vásárhelyi István - Filmezzünk így
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Németh József - Különleges objektívok
Haladó fotósaink fáradhatatlanul keresik megörökítésre az _örök szépet._ Eközben minduntalan felbukkan előttünk a nagy kérdés: "mit? mivel? hogyan?" Erre ad feleletet _Németh József_ fotóművészünk "KÜLÖNLEGES OBJEKTÍVOK" című munkája írásban és képben. Sorra ismerteti a nagylátószögű, a hosszú gyújtótávolságú, a nagy fényerejű a reprodukciós, a lágyrajzú és a "gumiobjektívokat". A fotós szerszámok e nagy tárának bemutatása után 80 fényképen mutatja meg, hogy melyikkel milyen témát, milyen "megfogásban" örökítsük meg, ha szépet, ha művészit, ha emberit akarunk.
Scott Kelby - A digitális fotós könyv 1.
Scott Kelby, aki a Photoshop Digitális Fotósoknak című sikerlistás, díjnyertes könyvével mindörökre megváltoztatta a "digitális sötétkamrát", ezúttal a digitális fényképészet legfontosabb területével küzd meg, és megmutatja nekünk, hogyan készíthetünk profi minőségű felvételeket a legjobb digitális fotósok trükkjeit használva (amelyek mellesleg egyszerűbbek, mintsem gondolnánk). Nézzük, Scott miként mutatja be könyvének lényegét: "Ha mi együtt fotózni mennénk, és megkérdeznéd, hogy "Te, hogyan kapjam le ezt a virágot úgy, hogy éles legyen?", nem kezdenék el fényképész leckéket tartani Neked. Egyszerűen azt mondanám, hogy "Rakd fel a zoom objektívet, állítsd a blendét f/2.8-ra, fókuszálj a virágra, és kattints." Erről szól a könyv: mi ketten fotózni megyünk, válaszolok a kérdésekre, tanácsokat adok, és megosztom az általam ismert titkokat, ahogy egy barátommal tenném - a technikai magyarázat és a fotós szakzsargon nélkül." Ez nem elméleti könyv, amely zavaros szakszöveggel és részletes fogalomleírásokkal van tele! Ez a könyv arról szól, hogy melyik gombot kell megnyomni, melyik beállítást használjuk és mikor tegyük. A fényképész szakma majd 200 féltve őrzött titkát felfedő könyv birtokában észrevehetően jobb, élesebb, színesebb, professzionális fényképeket készíthetünk. Minden oldalon találunk valamit, amivel jobbá tehetjük felvételeinket. Minden lapozással egy újabb profi beállításhoz, eszközhöz vagy trükkhöz jutunk, amelyek használatával fényképeinkből galériába illő műremekek válnak. Ha unjuk már, hogy "nem rossz" fényképeket készítünk, ha unjuk már, hogy a fényképész magazinokat nézegetve mindig arra gondolunk, hogy "Az én képeim miért nem így néznek ki?", akkor ez a könyv pontosan nekünk szól! Scott Kelby a világ egyik legolvasottabb szerzője a számítógépes könyvek területén, a Photoshop User magazin főszerkesztője, az amerikai National Association of Photoshop Professionals elnöke, a Nikon Software User magazin főszerkesztője, és az Adobe Photoshop TV video podcast egyik társházigazdája. Scott a szerzője a Photoshop Down & Dirty Tricks és a magyarul is megjelent Photoshop Digitális Fotósoknak kiadványoknak, illetve ő a New Riders kiadó által megjelentetett Killer Tips sorozat sorozatszerkesztője is.
Dulovits Jenő - Így fényképezek
Dulovits Jenő (Budapest, 1903 - Budapest, 1972): filmoperatőr, fotóművész, feltaláló. A budapesti tudományegyetemen tanári diplomát szerzett (1927). Középiskolában matematikát tanított. Kimagasló szerepe volt a harmincas évek elején az ellenfényes fényképezés, az ún. magyar stílus kialakításában, amellyel az amatőrök között iskolát teremtett. Képei rendszeresen jelentek meg az Új Idők és más korabeli folyóiratok, képes újságok hasábjain. Tóth Imre mérnökkel közösen kidolgozta a felvétel lágyítására szolgáló ún. Duto előtétlencsét, amely az egész világon elterjedt. Szőts István filmjeinek operatőre volt (Kádár Kata, 1944.) Mint operatőr is felhasználta az ellenfényes fényképezés technikáját. Feltalálta a Duflex kisfilmes fényképezőgépet (1948), amely a legelső tükörreflexes, kisfilmes és vízszintes betekintésű, beugrórekeszes objektívvel működő fényképezőgép. Az első mintapéldányok elkészítésében ő maga is részt vett a Gamma Műveknél.
Raffay Anna - A keskenyfilm vágása
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hársfalvi Sándor - Repülőmodellezés
Amint e könyvből is kitűnik, a modellezők a legkülönfélébb anyagok felhasználásával építik modelljeiket, amihez számtalan kéziszerszám, gyakran szerszámgép szükséges. Alapfokon jártassá válnak tehát a fa-, műanyag- és fémipari technológiákban. A modellépítés műszaki rajzismeret nélkül elképzelhetetlen. Egy sor elméleti - matematikai és fizikai - alapismeret is nélkülözhetetlen a modellekhez szükséges számításokhoz, a modellek repülésének megértéséhez és a gyakorlati feladatok megoldásához. Ezenkívül a modellezés fejleszti a vele foglalkozók technikai gondolkodását, kombinatív képességét, hiszen a modellek tervezése vagy modellek berepítése, a hibák elhárítása e készséget feltételezi.
Az előbbiekben említettek megismeréséhez, elsajátításához e könyv tanulmányozása nagymértékben hozzájárulhat. Mindazt az elméleti és gyakorlati útmutatást tartalmazza, amelyek a kezdőket elvezetik a szabadonrepülő kategóriák versenymodelljeihez. A modellezőklubok és -szakkörök tagjainak is hasznos kézikönyve lehet, mivel a témát átfogóan, egy-egy kategória modelljének kivitelezési lehetőségét sokoldalúan tárgyalja.
Sárközi Zoltán - Az én fényképezőgépem
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Sárközi Zoltán - Korszerű fényképezőgépek, automatikák
Szerző a korszerű fényképezőgépeket ismerteti, fejlődésüknek a teljes automatizálás felé vezető bonyolult útján. Tartalom: objektívok, zárrendszerek, szinkronizálás, műveletkapcsolás, fénymérők. Automatizálás fénymérővel. Géprendszerek. Távműködtetés.
Sárközi Zoltán - Fotószámtan
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Karácsonyi Géza - Eiler Emil - Sztereo
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Moholy-Nagy László - Festészet, fényképészet, film
Moholy-Nagy László (1895-1946) egyike a modern művészet legsokoldalúbb egyéniségeinek. Festő, fotográfus, művészeti szakíró, a modern tipográfia egyik megalapítója, aki az ún. fotógramok, fotókollázsok készítése mellett a képzőművészeti karakterű filmalkotásban is járatos volt. Fénymodulátorai, mozgó szín-fényalkotásai, a negyvenes években alkotott forgatókönyvei jelentik a napjainkban virágkorát élő "kinetikus művészet" kezdetét - maga a kifejezés is tőle származik.
Pedagógusként is igen jelentős és nagy hatású munkát végzett: 1923-28 között a Bauhaus tanára volt, majd a 30-as évek végén Chicagóban megalapította a modern amerikai törekvésekben nagy szerepet játszó Új Bauhaust. Mint a németországi Bauhaus tanára, Gropiusszal együtt szerkesztette az ún. Bauhausbücher-sorozatot; néhány kötetét ő maga írta, többek között a "Malerei, Fotografie, Film" címűt is, amely először 1927-ben jelent meg. 1967-ben a "Neue Bauhausbücher" sorozatban ismét napvilágot látott, s most jelenik meg végre magyar nyelven is. Ebben az ősnyomtatvány jellegű, érdekes írásban azokkal az új ábrázolási lehetőségekkel foglalkozik Moholy-Nagy, amelyeket a fényképezés és a film jelent a képzőművészet számára.
A fényképészetben nemcsak a valóság reprodukálásának egyik lehetőségét látta, hanem azt az új képességet is, amely lehetővé teszi a valóság _felfedezését_. Olyasféle felfedezésről van szó, amely a tárgyi világot az új nézetek és látószögek, valamint az akár mikroszkopikus aprólékosságú részletek révén eddig ismeretlen aspektusból tárja elénk. "Másféle természet szól a kamerához, mint a szemhez" - ez Moholy-Nagy felfedezésének az alapigazsága.
S mivel a fényképészeten belül egyetemességre törekszik, könyvében nyolcvanöt oldalon keresztül a legváltozatosabb felvételekben, fotókompozíciókban, illetve fotótrükkökben gyönyörködhetünk.
Ramhab Gyula - A retus
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Sárközi Zoltán - Közelfényképezés, reprodukció
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.