Kapcsolódó könyvek
Naomi R. Tickle - Olvass az arcból!
Az arc által közvetített információk felismerésével képessé válhatunk mások viselkedésének és rejtett motivációinak jobb megértése, ezáltal sorsunkat is kedvezően befolyásolhatjuk. Az arcelemzés módszereire támaszkodva jobban megérthetjük önmagunkat, tudatosabbak lehetünk a másokkal folytatott kommunikációban és interakcióban. Megtanulhatunk hallgatva odafigyelni ahelyett, hogy azonnal reagálnánk mások cselekedeteire, vagy elhamarkodottan ítélkeznénk az információk hiánya miatt.
Naomi Tickle könyve ebben nyújt segítséget, az arc egyes jellegzetességeinek részletes elemzésével és a különféle személyiségjegyekre utaló vonások bemutatásával, melyeket számos szövegközi illusztráció tesz érthetővé.
Gyárfásné Kincses Edit - Versek és elemzések az ötödik-hatodik osztályban
A Nemzeti Tankönyvkiadó 1994-ben új irodalomtankönyveket jelentetett meg az általános iskolás korosztály számára. Az 5. osztályos tankönyvet Varga Domokos, a 6. osztályost - a tizenkét évesekét - Alföldy Jenő írta. E tankönyvek versanyagából válogatva adjuk közre adott művek elemzését, amelyek a tananyagban - s az adott korosztály irodalmi ismereteiben is - kiemelkedő helyet foglalnak el.
Mir Bashir - A kézelemzés művészete
Minden kéz egy élet térképét tükrözi, amely a múltat tárja fel és a jövőben rejlő lehetőségeket foglalja magába. Tudományként és művészetként is a kézelemzés kulcsszerepet játszhat az egyén pontos fizikai és pszichológiai jellemzésében. Mir Bashir klasszikus munkája a kézelemzés átfogó tanulmányaként ismert. A szerző kutatásai alapján magyarázattal szolgál a kézanalízis két módszeréről: a tenyér vonalaiból következtetett jellemvonásról (chirognómia) és a tenyérjóslásról (chiromantia).
Fenyő D. György - Poétai iskola
Első Rímes, furcsa játék című része a hagyományos poétikát és a stilisztika egy részét öleli fel, a költői nyelv eszközeivel ismerteti meg a tanulókat. Szellemes, olykor tréfás feladatok segítik a diákokat afelé, hogy önállóan is próbálják alkalmazni a költői nyelv eszközeit, a költők fejével próbáljanak gondolkozni a tárgyalt jelenségekről. A Milyen a jó vers? című második rész a verselemzésbe vezeti be a tanulókat. Külön fejezet tartalmazza a nehezebb feladatok megoldását. Végül a tanárok számára fejti ki röviden a szerző, mi is a célja a tankönyvvel és módszereivel. 13 és 17 éves kor között bármikor lehet használni a könyvet, amely valóban gazdag anyag segítségével igyekszik felkelteni a tanulók érdeklődését a költészet iránt.
Vilcsek Béla - A telített pillanat
Vilcsek Béla kitűnő irodalomtörténeti és irodalomelméleti könyvek szerzője ebben a munkájában egyszerre érvényesíti irodalomtudományi ismereteit a művek értelmezésében, megközelítésében, továbbá mozgósítja irodalomtörténészi jártasságát egy-egy alkotás folyamatba illesztésével.
A kötetben a holnapos-nyugatos nemzedék tagjainak dráma és színház iránti vonzódásáról, József Attila esztétikai nézeteiről, Babits Mihály és Radnóti Miklós kései költészetéről ír, áttekinti Faludy György, Hubay Miklós, Gérecz Attila, Nagy Gáspár munkásságát, értelmezi a nyolcvanas évek elején pályájukat kezdő, úgynevezett arctalan nemzedék képviselőit (Petőcz Andrásig, Turczi Istvánig és Zalán Tiborig), foglalkozik különböző művek és életművek recepciójával, az elmúlt században vagy napjainkban született prózai, lírai és drámai alkotások értelmezésével.
Nem egyszerűen az ő személyes irodalomtörténete ez a könyv, még csak nem is a korosztályé, hanem a kettős kötődés okán rendkívül izgalmas olvasmány a korábban megjelent és az új tanulmányokból készült válogatás. Dokumentálja, miként érvényesül egy-egy műfajtörténeti felismerés napjaink alkotói esetében, hogyan él tovább az irodalomtörténeti hagyomány, miként alakul az irodalmi alkotásokról készült értelmezések sora az utóbbi években. Jelzi, hogyan alakul ki egy-egy befogadói iskola gondolatrendszere, hogyan lehet a megalkotott fogalmakkal művekhez közeledni, milyen viszonyba kerül a mű és az értelmező e találkozás során.
Vilcsek Béla azon irodalomtörténészek és kritikusok egyike, akik magát az irodalmat vizsgálják, az irodalomtörténeti és az irodalomtudományi tudása pedig nem keresztezi vagy béklyózza felismerésüket, hanem újabb szempontokat ad a mű olvasatához.
György Péter - Állatkert Kolozsváron
Trianon a mai napig hatással van ránk, akár beszélünk róla, akár nem. György Péter új könyvében a Trianon-paradigma és az Erdély-mítosz nyomába ered, a békeszerződés lehetséges előzményeit és számos következményét szemügyre veszi. Hogyan reagált a magyar irodalom 1920-ban a traumára? Hogyan kezdtek új életet és milyen sorsdilemmákkal birkóztak meg az új határok mögött? Hogyan alakítja történelemképünket, azonosságtudatunkat Trianon? Miképpen néz ki napjaink Trianon-paradigmája? Hogyan lehet átlépni a hallgatás és a traumák határvonalait? Irodalmi művek, privát dokumentumok, épületek és műemlékek segítségével mutatja meg és értelmezi az emlékezés és felejtés kettős működését. A könyv nagy utat jár be: a közelmúlttól 1920-on át napjainkig, Pannonhalmától Székelyudvarhelyen keresztül Budapestig; hősei többek között: Karinthy és Kosztolányi, Szabédi László, Bretter György, Gion Nándor és Szilágyi Domokos. Vitaindító mű, amely a kényszeres hallgatás és a kompenzatív túlbeszéd, a patológiás amnézia és a szemérmetlen konfabulálás tünet-együtteseit megértő, mégis éles érzékenységgel elemzi. Így lesz az esszékönyv úti- és korrajz. Látlelet múltunkról és jövőbeli perspektíváinkról. Valamint az is kiderül, hogy mi köze van Bodor Ádámnak a kolozsvári állatkerthez.
Petri György - A szabadság hagyománya
A Beszélő címu folyóirat, amelynek Perti György egyik alapítója s meghatározó szellemi alakítója volt, 1999-ben beszélgetés- sorozatot inditott a magyar polítikai költészet klasszikusairól, arról a tradícióról, amelyet Petri a szabadság hagyományának nevez. Ezeket a beszélgetéseket gyüjtöttük egybe kötetünkben, amelyben Petri György, Babits Mihály, Balassi Bálint, Berzenyi Dániel, Illyés Gyula, József Attila, Petőfi Sándor, Weöres Sándor egy-egy nagy versét elemzi.
Susan Sontag - A fényképezésről
"A fotó: a tér és az idő vékony szelete. A fényképek kormányozta világban minden határvonal ("kivágás") önkényesnek tetszik. Akármi elválasztható, elszakítható akármitől: csak más képkivágást kell alkalmaznunk."
"Fényképet gyűjteni annyi, mint a világot gyűjteni. A film és a tévéműsor megvilágítja a falat, fölvillan és kialszik; az állókép viszont tárgy is, súlytalan, olcsón előállítható, könnyen hordozható, gyűjthető, tárolható. Godard Les Carabiniers (Karabélyosok) című 1963-ban készült filmjében két tunya lumpenparaszt azért csap fel katonának a királyi ármádiába, mert azzal kecsegtetik őket: kifoszthatják, megbecsteleníthetik, legyilkolhatják az ellenséget, tehetnek vele, ami csak kedvükre van, s meggazdagodhatnak. Hanem a hadizsákmánytól duzzadó bőröndről, amelyet Michelangelo és Ulysses évek múltán diadalmasan hazavisz feleségének, kiderül, hogy csak képeslappal van tele, százszámra lapulnak benne a műemlékek, az áruházak, az emlősök, a természeti szépségek, a közlekedési eszközök, a műalkotások és a földgolyó egyéb - téma szerint csoportosított - kincsei. Godard ötlete színesen figurázza ki a fénykép kétes értékű varázsát. Talán a fénykép a legtitokzatosabb mindazon tárgyak közül, melyekből összeáll és szövevénnyé sűrűsödik az a környezet, amelyet modernnek látunk. Minden fénykép valóban egy-egy rabul ejtett élmény, s a fényképezőgép eszményi fegyver a bírnivágyással teli tudat számára.
Fényképezni annyi, mint birtokba venni a lefényképezett tárgyat. Azt jelenti, hogy bizonyos viszonyt létesítünk a világgal... A világ arányaival ügyeskedő fényképet magát is kicsinyítik, nagyítják, vágják, retusálják, utókezeléssel és trükkökkel átformálják. A fénykép megöregszik - megviselik a papírra leselkedő szokásos bajok; a fénykép elvész; a fényképből érték lesz, a fényképet adják-veszik; a fényképet reprodukálják."
Forrás:
http://www.sunbooks.hu
Richard Webster - Arcolvasás mindenkinek
"Arcunk titkot rejt. Titkot, amely lelkünk mottóját viseli, és amelyből az is kiolvashatja természetünket, aki még az ábécét sem ismeri." - Sir Thomas Browne
Soha ne ítélj a külső alapján! A közismert mondás ellenére az emberek évezredek óta ezt teszik. Az arcolvasás művészete valószínűleg Kínában kezdődött 3000 évvel ezelőtt. A középkorban egyetemi szinten tanították az arcolvasást. Napjainkban ez a tudományág egyfajta újjászületésen megy keresztül. A világ minden táján zajló kutatások újraértékelik, hogy mit is látunk valójában az arcon.
Elménk ezernyi megismert arcot tárol és társít a megfelelő jellemvonásokkal. Különféle arckarakterek alapján véleményt alkotunk embertársainkról. Vajon az ebből eredő következtetéseink minden esetben reálisak? Mit szólnál hozzá, ha képes lennél megismerni egy pillantás alatt a másik embert? Az Arcolvasás mindenkinek épp ezt a tudást nyújtja át.
A könyv két részből áll: az első a hagyományos arcolvasást, míg a második a jelek értelmezését, illetve az arckifejezések megfejtését írja le. Mire a végére érsz, kapcsolataid gördülékenyebbé válnak, megértőbb leszel, felismered mások motivációit és szükségleteit, mindezt az arcuk alapján. Az Arcolvasás mindenkinek elindít az önismeret felé vezető úton is, saját arcod feltérképezésével tovább fejlesztheted személyiségedet.
Az arcolvasás képességének elsajátításával egy olyan tudást kapsz, amellyel toleránsabbá válsz, könnyebben oldod meg a konfliktusokat és jobban kiigazodsz a körülötted élőkön. A könyvben leírtak segítségével sikeresebbé és sokkal könnyebbé teheted saját magad számára az életet.
Nótári Tamás - Tényálláskezelés és szónoki taktika Cicero védőbeszédeiben
A világtörténelem legnagyobb szónoka, Marcus Tullius Cicero védőbeszédeiben a jogi tényálláskezelés és a szónoki taktika az a két alkotóelem, amelyekből hallgatóságára és a bíróságokra gyakorolt elementáris hatása fakadt - nem véletlenül nevezte már Quintilianus is a törvényszékek királyának. Jelen monográfia e hatás működési mechanizmusának megértéséhez igyekszik közelebb vinni az olvasót tíz cicerói védőbeszéd jog(történet)i és retorikai elemzésével: e kettős megközelítést az indokolja, hogy beszédei megalkotása során Cicero előtt elsődleges - és egyetlen - célként az adott perben elérendő siker lebegett. Mind a római jog tudománya, mind a klasszikus retorika művészete iránt elkötelezetteket gazdagító munkájában a szerző a történeti tényállásokat rekonstruálva világítja meg azok - csupán a meggyőzési folyamat eredményességének kritériuma felől érthető és értelmezhető szónoki kezelési technikáját.
Földényi F. László - A gömb alakú torony
A könyv öt esztendő elméleti vizsgálódásainak és műélményeinek összefoglalása az irodalom, a filozófia és a művészetek határterületéről. A szerző érdeklődésének középpontjában az európai kultúra válsága áll, az egyes életművek és művészeti jelenségek vizsgálatakor elsősorban ennek megnyilvánulásai, illetve létrejöttének, újratermelődésének módozatai iránt tanúsít kiemelt figyelmet. Rendkívüli érzékenységgel figyel az egyedire, az egyes életpályák, világ- és sorsszemléletek, helyek és helyzetek redukálhatatlanul individuális vonásaira: e kötetben többek között Lev Sesztovról, Petőfiről, Kleistről, Goyáról, Bunuelről, Fassbinderről, Berlinről és Budapestről olvashatunk emlékezetes elemzéseket.
Metzger János - Egy téma - tizenöt óra
"Feladatul választottam, hogy egy eszmei és művészi szempontból is kiemelkedő novellának, Móricz: Hét krajcárjának tanítási órákon történő feldolgozásához többféle változat lehetőségét mutassam be. Tizenöt óravariáns ismertetésével és a novellának tanáraink számára szánt elemzésével igazolni kívánom azt a tényt, hogy minden remekmű egy végtelenül gazdag világ..."
Bori Imre - Szövegértelmezések
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Himber Péter - Kapásiné Buza Mária - Kovácsné Soós Piroska - Számvitelelemzés II.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Éva Katalin - Számvitelelemzés I.
A kétkötetes kiadvány a számvitel-elemzési ismeretek megalapozására, illetve bővítésére vállalkozik. A szerzők megismertetik az olvasót a számviteli törvény céljával és alapelveivel, teljes körűen bemutatják az éves, az egyszerűsített éves és az összevont (konszolidált) éves beszámolóra vonatkozó tudnivalókat, valamint a vállalkozásokat számviteli szempontból érintő, a témához kapcsolódó jogszabályi előírásokat. Az első kötetben átfogóan tárgyalják az éves beszámoló mérlegtételeinek tartalmát, az egyes tételek értékelésének, nyilvántartásának és elszámolásának szabályait, valamint az azokkal kapcsolatos elemzési feladatokat és lehetőségeket. A tankönyvbe új elemként került be a valós értéken történő értékelés módszerét taglaló fejezet. A gyakorlati alkalmazás módozatait az egyes témákhoz kötődően példák szemléltetik, melyeket részletes magyarázattal ellátott megoldások követnek.
Graham Handley - Brodie's Notes on William Golding's Lord of the Flies
Part of a series of literature guides designed for GCSE coursework requirements, this book contains - author details, background to the work, summaries of the text, critical commentaries, analysis of characterization, and sample questions with guideline answers.
Bene Kálmán - Kalauz a versértelmezéshez
A kiadvány többségében általános iskolában is tanult versek más-más megközelítési módú és szempontú mintaelemzését tartalmazza. A könyv elsősorban a 12-16 éves, irodalmat szerető, a lírai művek elemzésében jártasságot szerezni kívánó diákokhoz szól, azonban szüksége lehet rá azoknak is, akiknek más az érdeklődési körük, de érettségizni szeretnének. A szerző célja egyfajta verselemzési képesség kialakítása elemzési minták és feladatok segítségével. Ismétlésre és gyakorlásra ad alkalmat a számos irodalomelméleti, verstani,esztétikai fogalom említése. A könyv kiváló kiindulópont lehet az önálló irodalomszemlélet és verselemzési készség kialakításához.
Herman Anna - Kötelező olvasmányok elemzése - gimnázium második osztálya - A romantika irodalmából
A kötelező olvasmányok elemzése sorozatnak a harmadik kötetét tartja kezében az olvasó, mely a romantika korszakába kalauzolja el az érdeklődőket. A sorozat elsősorban középiskolás diákoknak készült, de az irodalom iránt érdeklődők is sok érdekességet találhatnak benne. A kiadó nem titkolt szándéka, hogy könnyítse a felvételire, érettségire készülők helyzetét, segítséget nyújtson az irodalmi művek elemzéséhez. A kötet tartalmazza Hoffmann, Puskin, Kemény Zsigmond, Katona József, Arany János, Madách Imre egy-egy művének elemzését, bemutatva a korszakot és a művész életútját.
A kötet tartalmaz egy, a korszakot átfogó részletes kronológiai áttekintést. A kiadó reméli, hogy mind a diákok, mind az irodalom iránt érdeklődők hasznos kiadványhoz jutnak.
Bényei Tamás - Rejtélyes rend
Ernesto Sábato szerint "a detektívtörténet ugyanaz a huszadik században, ami a lovagregény volt Cervantes korában". Ha ez igaz, akkor korunk Don Quijotéi az antidetektív-történetek. Bényei Tamás könyve arra a kérdésre keresi a választ, hogy vajon miért fordult oly sok jelentős huszadik századi író (Borgestól Robbe-Grillet-ig és Paul Austerig) cervantesi elképzelésekkel a detektívtörténet alsóbbrendű műfajához, hogy mi teszi a klasszikus krimit különösen alkalmassá az efféle felforgató újraírásra, s hogy a krimi formuláinak kifigurázása milyen mélyebb metafizikai és/vagy metapoétikai jelentőséget hordozhat. Az antidetektív-történetek többnyire épp azért bontják ki a krimiben burkoltan meglévő metafizikus és poétikai alapfeltevéseket, hogy aztán a megkérdőjelezett metafizika és poétika zuhanjon vissza saját termékére. A klasszikus krimi és az anti-detektívtörténet viszonyát vizsgálva a könyv többek között Borges, Nabokov, Calvino, Cortázar, Eco, Michel Butor, Robert Coover, John Fowles és Robert Louis Stevenson műveit elemzi.
Ismeretlen szerző - 100 híres regény
Ez a könyv, immár második kiadásban, száz híres regényről tájékoztatja az olvasót a világirodalom száz, hozzávetőlegesen legjelentősebb regényéről. Az ilyenszerű válogatás mindig támadható, hiszen a válogatók ízlése kisebb-nagyobb mértékben eltérhet a kritikusokétól. Nagyjából mégis nyilván a száz legjobb regényt mutatja be a gyűjtemény, s alig képzelhető el válogatás, amely túlnyomórészben ne ugyanezt a száz művet illesztené hasonlóan megszabott keretek közé. Ezt igazolja a második kiadás is, amely tizennyolc új regény ismertetését tartalmazza ugyan, de a cserékre elsősorban nem azért került sor, mert az évekkel ezelőtt felvett művek jelentőségének egy részét elhalványította az idő; ilyesmit Balzac Goriot apó, Dickens Twist Olivér, vagy Tolsztoj Anna Karenina című regényéről - amelyek kimaradtak az új összeállításból - igazán nem állíthatunk. A változtatások mögött főként elvi ok rejlik: a második kiadás az elsőnél nagyobb teret juttat a 20. századi regénynek, hogy - a lehetőségekhez képest - jobb eligazítást adjon az olvasónak korunk sokszínű, szinte áttekinthetetlenül gazdag regénytermésében. Ugyanez az elv vezérelt az írókról szóló ismertetések újraírásakor is.