E munka összeállításában az a szándék vezetett, hogy a művelt magyar zeneértő ebben a kis kötetben röviden, világosan egybefoglalva együtt lássa mindazt, amit Beethoven zenéjéről tudnia kell és mindenek felett tudnia érdemes.
Hasonló természetű összefoglaló stílustörténeti munka legjobb tudomásom szerint a nemzetközi Beethoven-irodalomban sem áll rendelkezésre.
Kapcsolódó könyvek
Richard Petzoldt - J. S. Bach élete képekben
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
H.C. Robbins Landon - 1791 - Mozart utolsó éve
Életének utolsó évében Mozart olyan lázasan dolgozott, mintha megérezte volna, hogy összegeznie kell, és hamarosan búcsúznia is. Ebben az 1791-es esztendőben több hangjegyet vetett papírra, mint az azt megelőző három évben együttvéve. Olyan csodálatos művek születtek ekkor, min a Varázsfuvola és a Requiem.
E gazdag és tragikus év eseményei elevenednek meg az angol Langdon professzor könyvének lapjain. Műve korántsem zenetörténeti szakmunka csupán - noha annak is remekmű -, de egyszersmind hiteles és aprólékos életrajz is, sőt élvezetes olvasmány nemcsak zenerajongók, de minden más olvasó számára is, akit érdekel a történelem, és a nagy művész mindennapjainak története, amiben itt kell rejtőznie a remekművek titkának is, ha ez végül mindig megfejthetetlen marad is. Ez a regényszerűen izgalmas történelmi, zenetörténeti esszé bemutatja a zseni életét, a nagy művek keletkezésének körülményeit, és friss szemmel vizsgálja azt a sok legendát, amely Mozart utolsó életévét, házasságát és halálát övezi.
A szerző a bécsi klasszika egyik legismertebb tudósa; műve alapkönyvnek számít a Mozart-irodalomban.
Duke Ellington - Mindenem a muzsika
A század egyik legkiemelkedőbb és leghíresebb dzsessz-komponistája és zenekarvezetőjének önéletrajzát már számos nyelvre lefordították. Hosszú életének mintegy hatvan éve a zene jegyében telt, így önéletrajza is "zenévé vált" emlékeiből áll össze. Közvetlen hangú, könnyed, érdekes könyve nemcsak a maga sikeres pályájáról, utazási élményeiről vall, hanem a vele együtt dolgozó vagy környezetében megfordult pályatársakról s az amerikai dzsessz társadalmi életéről is színes képet ad. A könyvet mintegy száz fénykép illusztrálja, s megtalálja benne az olvasó Ellington műveinek és hanglemezeinek jegyzékét is.
Harold C. Schonberg - A nagy zeneszerzők élete
A nagy zeneszerzők élete nem kuriózumgyűjtemény, még csak nem is életrajz-sűrítmények füzére: lapjain a zene története bontakozik ki, tudományosan megalapozva, de nem a tudomány elvontságával, nem a mindennapi közegéből, keletkezésének és megszólaltatásanak körülményeiből kiszakítva. A zenét emberek alkotják, emberek adják elő, és emberek hallgatják. Nem érthető meg másképp, mondja Schonberg, mint az emberből: alkotójából es korából kiindulva. Ezért olyan eleven e könyv szövege, hogy úgy is lehet olvasni, mint egy izgalmas regényt. Gyakorló zenekritikusként Schonberg a közönséget is képviseli. Az a jó zene, amit az előadók szívesen játszanak, és a közönség szívesen hallgat. De a kritikus előtte is jár a közönségnek. Arra is felhívja a figyelmet, mi az, ami felfedezésre vár és a könyv elolvasása talán sok olyan zenei értékre is kihegyezi az olvasó fülét, amelyre eddig tompa volt.
James Webster - Georg Feder - Haydn élete és művei
Joseph Haydnt a halála óta eltelt két évszázad során szívesen nevezték a "vonósnégyes atyjának", de hasonló joggal tarthatjuk a "szimfónia atyjának" is, és sokan emlékeznek a pódiumról és a hallgatóság soraiból nagyszerű oratóriumainak és miséinek előadására, egy-egy billentyűsdarabjának eljátszása eddig mindenki számára szinte felüdülés.
Haydn hosszú élete során sok időt töltött Magyarországon (az Esterházy hercegek szolgálatában), meghatározója volt a bécsi és kismartoni zenei életnek, zenéjével meghódította Londont és a briteket. Pályájának, művészi fejlődésének minden jelentős állomását - korabeli dokumentumok alapján - bemutatják könyvünk szerzői, majd közlik Haydn műveinek teljes jegyzékét, minden részinformációval együtt. Mindezt teljességre törekvő bibliográfia egészíti ki.
Kiadványunk az angol Új Grove-monográfiák Haydn-kötetének magyar kiadása, amely alapműnek számít a nemzetközi Haydn-irodalomban.
Alfred Amenda - Eroica
1827. március 26-án halt meg Ludwig van Beethoven, a zenetörténet egyik legnagyobb alakja. Grillparzernek a temetésen elhangzott gyászbeszédéből idézünk: "Művész volt -, ki állhat meg mellette? Mint a behemót a tengereket, úgy száguldotta be művészetének határait. A galambbúgástól egészen a mennydörgésig, a mesterség agyafúrtan kifinomult műfogásaitól addig a félelmes határig, ahol a formába kötött szellemharcos természeti erők alaktalan önkényévé alakul, mindent felmért, mindent megragadott. Aki utána jön, nem folytathat, hanem elölről kell kezdenie mindent, mert elődje csak ott állott meg, ahol a művészet maga véget ér. - Az érzelem túlsága kitér az érzelem elől. Beethoven kerülte a világot, mert a maga szeretettel teli kedélyében nem talált rá fegyvert, hogy szembeszállhasson vele. Elvonult az emberek elől, miután mindenét nekik adta és semmit sem kapott érte. Magányos maradt, mert nem talált másik énjére. De sírjáig megőrizte emberséges szívét minden ember számára, atyai jóságát az övéinek, tehetségét az egész világ üdvére. Így élt, így halt meg s így fog élni minden időkben." Beethoven küzdelmekben és szenvedésekben gazdag életét, remekműveinek születését és fogadtatását, eseményekben gazdag korát tárja elénk Alfred Amenda regénye.
Székely Júlia - Elindultam szép hazámból
"Ha a jövő emberei meg akarják majd tudni, hogyan küzdött és szenvedett a mi korunk embere, s hogyan találta meg a harmóniát és a békét, a felemelő hitet önmagában és életében: Bartók Béla zenéjét kell majd hallgatniok, s újra, meg újra visszatalálniuk a nagy magyar mester példaadásához" - írja az egyik zenetudósunk Bartók Béláról, századunk kiemelkedő művész és tudósegyéniségéről, akinek szerteágazó életművében olyan megkülönböztetett helyet kapott a gyermekek és fiatalok zenei nevelésének forradalmasítása.
A szerző Bartók Béla tanítványa, maga is zenepedagógus.
Barabás Tibor - Mozart párizsi utazása
A Mozart párizsi utazása a nagy muzsikus ragyogó pályafutásának egyik fontos epizódjáról: világhírnevének megalapozásáról, életének első nagy szerelméről, és főúri szolgálatának végéről számol be.
Romain Rolland - Lully
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Samuel Claude - Clara S.
A német romantikus zene fénykorának kivételes zongoraművésznője, Clara S. - azaz Clara Schumann-, asszonynevén, Robert Schumann feleségeként vonult be a zenetörténetbe. Clara 1827-ben született Friedrick Wieck, neves lipcsei zongoratanár és zongorakereskedő lányaként. Apja korán felfigyel a kislány zenei tehetségére, és a csodagyereknek számító Clara kilencévesen adja első koncertjét a lipcsei Gewandhaus zeneértő közönségének, s Beethoven, majd Mendelssohn, Chopin, Liszt, Brahms sorra hajtottak fejet tehetsége előtt. Porosz koncertturnéra indul, bemutatkozik Párizsban, és csupán tizenhat éves, amikor Felix Mendelssohnnal, a Gewandhaus akkori igazgatójával lép fel Lipcsében.
Mendelssohn barátsága mellett a tizenhatodik életév a szerelmet is meghozza Clarának: ekkor vall először érzelmeiről a nála közel húsz évvel idősebb Robert Schumannn. Clara tizennyolcadik születésnapján Schumann megkéri a lány kezét, de a lánya karrierjére árgus szemmel vigyázó büszke apa elutasítja a jóval idősebb, testileg-lelkileg kiegyensúlyozatlan zsenit.
Clara drágán fizet rövid boldogságáért: férjét az elhatalmasodó idegbaj az őrültek házába juttatja, s hiába hogy nyolc gyermek gondja szakad rá, bánat és keserűség, mégis élvonalbeli pianista marad haláláig, hősiesen helytáll emberként és művészként, tiszteletet keltve pályatársaiban és a zeneértő közönségben.
Claude Samuel könyve ennek a rendkívüli asszonynak -akit az utókor immár mint zeneszerzőt is elismer- a regényes, tragikus sorsát, csodálatra méltó tehetségét tárja elénk.
Kroó György - Berlioz
Francia romantikus zeneszerző, ragyogó író és kritikus. Orvosi tanulmányait félbehagyva tért át a zeneszerzésre. A Párizsi Konzervatórium növendékeként elnyerte a Római nagydíjat. Műveinek java programzene, irodalmi eredetű témák feldolgozása, fantáziadús zenei színekkel. Jellemző vonásuk az egységet biztosító visszatérő téma. Elismert karmester volt. Hangszereléstana máig alapvető kézikönyv. Művei nyitányok, szimfóniák, kórusművek, operák, dalok. Meghangszerelte a Rákóczi-indulót és befoglalta a "Faust elkárhozása" című szimfónikus művébe.
Leghíresebb műve a Fantasztikus szimfónia, amelyben először alkalmazta a tételeken végigvonuló vezérmotívumot, mely mindig új hangulatot, érzelmet hoz. Az elsők között volt, aki a művész legbensőbb érzéseit, szenvedéseit zenei vallomássá, programzenei alkotássá formálta. Szinte rákényszeríti a hallgatót, hogy együtt örüljön, együtt szeressen és szenvedjen az alkotóval. Az 5 tételes zenemű szöveges programja szerint egy szerelmében csalódott művész látomásairól,vízióiról szól a szimfónia. (1803-1869)
Eduard Mörike - Mozart auf der Reise nach Prag
Eduard Mörike Mozart prágai utazása c. kötetének eredeti német kiadása.
Gál György Sándor - Egy faun délutánja
Debussy regénye ez és egy örvénylő koré, mely életre hívta Claude Debussy zenéjét: a _Pelléas_ szinte suttogva elmondott drámájának, _A tenger_ gigászi természetképének, a _Faun délutánja_ antikmodern álmának muzsikáját. Gál György Sándor új könyve zenetörténet és regény, történelem és jellemrajz: egy különös, bonyolult, ellentmondásos alkotószellem képe, egy léleké, mely szerelemből szerelembe, válságból válságba hányódik, ha valóban remekművet alkotott.
Debussy keményen és szépítés nélkül kivésett arcéle mögött egy csodálatos kor rajzolódik ki: Monet és Baudelaire, Renoir és Mallarmé, Zola, France, Rolland, Clémenceau, Dreyfus, D'Annunzio, Jaurés évszázada és a vérözöné, melyet az első világháború zúdított az emberiségre.
Gál György Sándor a muzsikus szakember biztonságával elemzi Debussy korszakos remekműveit, de rávilágít az alkotások emberi forrásaira is: szenvedélyre és csalódásra, szerelemre és haragos indulatra, elénk állítva a világpolgárt és a szenvedélyes franciát, aki a gall szellem tündérkertjét akarta újjáteremteni.
A modern zene regénye ez és a modern művészé, aki az egyre hangosabb gépkorszak robaja közepette is arról énekel, amiről a klasszikusok: a bonyolult, kifürkészhetetlen csodáról: az emberről.
Romain Rolland - Goethe és Beethoven
Ezt a művet, melyet a francia kiadó a Beethoven-ciklus második kötetének nevez, Romain Rolland "közjátéknak" szánta abban a sorozatban, amelyben Beethoven nagy alkotó korszakait kívánja jellemezni.
Pernye András - Giacomo Puccini
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Várnai Péter - Heinrich Schütz
Heinrich Schütz anno 1585 született, október 8-án, Kösteritzben, egy Elster melléki kis fészekben, a Voigtlandban. Anno 1591 atyjával, Cristoph Schütz-cel Weissenfelsbe költözött, ahol a nagyapa, Albrecht Schütz, birtokokat hátrahagyva akkortájt meghalt. Schütz atyja később Weissenfels polgármestere lett; azonban 1599 augusztus 20-án, finom hangja miatt Moritz hessen-casseli őrgróf udvarába került, ahol a grófok, nemesek és más derék ingeniumok között elvezettetett a nyelvekhez, művészetekhez és gyakorlatokhoz.
Alan Walker - A virtuóz évek
Életrajzot rendszerint úgy szokás írni, hogy az író egyszerűen hagyja, hogy a levelek, naplók, kéziratok felfedjék előtte az életpályát. Liszt esetében nem ez történt. A páratlan hírnév, sőt hírhedtség, mely még életében osztályrészéül jutott - s messze túlszárnyalta összes muzsikus kortársáét -, teljesen megfordította a dolgok "normális" menetét. Liszt bárhová ment, életét mindenütt a nyilvánosság reflektorfényében kellett élnie. Az emberek követelték a róla szóló irodalmat. Életrajzok százai jelentek meg szerte a világon Lisztről, a csodagyerekről, a virtuóz zongoristáról, a hódító férfiról, de csak az utolsó néhány évtized kezdte elismernie Lisztet, a zeneszerzőt - Liszttel, a romantikus hőssel szemben.
A korszer felfogásnak megfelelő, Liszt életét, zenei pályáját sokoldalúan bemutató munka megírására vállalkozott Alan Walker három kötetesre tervezett Liszt-monográfiájával, melyből a "virtuóz éveket" ismertető első kötetet tartja most kezében az olvasó.
Megismerjük belőle Liszt életének eseményeit; olvashatunk Berliozzal, Chopinnel, Schuman-nal való találkozásairól, hosszú együttélésről Marie d'Agoutl-val, szoros baráti kapcsolatáról Lamennais abbéval, Lamartine-nel, Victor Hugóval, George Sanddal és a romantika más vezető egyéniségeivel.
Walker professzor rávilágít az érzelmi hatásokra, pszichológiai tényezőkre, amelyek Lisztnél egész életében jelentős szerepet játszottak; elemzi zongoradarabjait és figyelemreméltó részletességgel vizsgálja Liszt zongora-technikáját.
E teljességében, dokumentációs anyagában, élvezetes stílusában páratlan mű önmagában is értékes első kötete annak a hatalmas munkának, mely sokáig vitathatatlanul a legfontosabb Liszt-biográfia lesz.
Ismeretlen szerző - Liszt
"Mint korabeli dokumentum: roppant érdekes. Volt alkalmam a múlt századi, Liszttel kapcsolatos francia sajtót tanulmányozni, és döbbenten tapasztalom, hogy még születése centenáriumán, a tiszteletére kiadott számban is milyen felszínes, hozzá nem értő, lehetetlen írások jelentek meg róla. Voltaképpen még itt is az egyetlen, aki érdemben szólt róla, az akkor már öreg Camille Saint-Saens volt, aki nemcsak hogy sokat köszönhetett Lisztnek, de tett is érte valamit, és megértette a művészetét. Számon kérni e régi újság tévedéseit - anakronizmus volna. Valóban korabeli dokumentumként kell értékelnünk." - Hamburger Klára
Jemnitz Sándor - Wolfgang Amadeus Mozart
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Lehotay-Horváth György - Rózsa Miklós életem történeteiből
43 esztendei távollét után, 1974-ben látogatott ismét szülőhazájába az 1907-ben Budapesten született, kivált filmzenéi által világszerte ismert zeneszerző, Rózsa Miklós. Hogy szellemi gyökerei emberöltőnyinél hosszabb távollét tán sem tépődtek ki talajukból, érzékelhette a rádióhallgató tiszta, élvezetes magyar beszédéből, hamiskássan fordulatos adomázásából, csúfondárosan pesties előadásmódjából, Kötetünk címe tudatosan játékos: nem élettörténetét meséli el Rózsa, hanem valóban élete történeteit, mindenekelőtt találkozásait a legkülönfélébb valódi és talmi hírességekkel - Mario Lanzádtól Toscaniniig, Judy Garlandtól Marilyn Monroe-ig -, valamint olyan, sokszor drámai sorsfordulókat, melyekbe a világtörténelem alaposan belejátszott. Az önmagukban is szórakoztató epizódok mégsem puszta "nagy emberek papucsban"-anekdoták. A zsugorított jellemrajzok, groteszk események mögött felsejlik Holywood, az "álomgyár" fénykora, a korabeli zenei élet és a filmszínészek világának megannyi fénye és árnya.
Az írott szöveg igyekezett az élőszó varászát, egy vonzóan világos, derűs elme sziporkáit átmenteni, remélve, hogy sikerül fölidézni egy különleges életpálya légkörét, s egy részben letűnt, részben nagyon is élő művészvilágot.