A Hogyan neveljük a fiúkat? szerzőjének várva-várt könyve!
„Egy gyönyörű kislány édesanyja vagyok, aki gyermeke születésével roppant nehéz, de ugyanakkor csodálatos feladatot kapott. Segítenem kell neki eligazodni az élet minden területén, tanítani őt szerénységre, önfegyelemre, őszinteségre, megbízhatóságra. Egyben arra is, hogy szerethető embernek lássa magát, akiből később jó társ és jó édesanya lesz. Közben sokszor elakadok, kételkedem abban, hogy elég jó anyja vagyok-e a gyermekemnek. Ezért is örülök annak, hogy Steve Biddulph a fiúk után a lányok neveléséről is könyvet írt, és útmutatásaival segít nekünk, lányos anyukáknak jobb szülővé válni.”
Gombos Edina, a Gombos-sorozat háziasszonya
Steve Biddulph könyvében a nevelés szempontjából vizsgálja a nemek közti különbségeket. Kimondja: a lányok igenis mások. Fontos, hogy a szülők, pedagógusok, pszichológusok és mindazok, akik gyerekekkel foglalkoznak, pontosan tisztában legyenek ezekkel a különbségekkel, illetve mindazokkal a szükségletekkel, melyek kielégítése elengedhetetlen ahhoz, hogy gyengéd, mégis erős nőket neveljünk. A szerző klinikai tapasztalatai szerint az elmúlt 10 évben a lánygyermekeket körülvevő szociokulturális környezet olyan változásokon ment keresztül, melyek negatív eredménye az egyre több és egyre fiatalabb korban szakember segítségére szoruló lány. Steve Biddulph tanácsait követve szerencsére bárki sikert érhet el a nevelésben, ha valóban megfontolja mindazt, ami a mai kor speciálisan a lányokra váró kihívásaiból adódóan feltétlenül figyelemre és kezelésre szorul.
Steve Biddulph nemzetközileg elismert szaktekintély, gyerekpszichológus és családterapeuta, akinek első sikeres könyvét, a Hogyan neveljük a fiúkat? c. kiadványt azóta több nevelésről és szülői feladatokról szóló kötet is követte.
Kapcsolódó könyvek
Kim John Payne - Egyszerűbb gyermekkor
A világhírű pszichológus-pedagógus szerző műve több országban valóságos mozgalmat indított el: szülőkét, akik nem hagyják, hogy korunk konzumkultúrája bedarálja őket, és egy élhetőbb, tartalmasabb, szebb gyermekkort kívánnak lányaiknak és fiaiknak biztosítani.
Ez a könyv arról szól, miként csökkenthetjük gyermekeink életében a fékevesztett tempót, a stresszt, a képernyők uralmát, a tárgyak, tevékenységek és tagolatlan információk sokaságát, melyek anélkül árasztják el és teszik függővé őket, hogy igazi örömet nyújtanának nekik. (Sőt: közvetlenül járulnak hozzá ahhoz, hogy napjainkban egyre több a különböző pszichológiai „címkével” ellátott – hiperaktív, figyelemzavaros, magatartászavaros – gyerek.)
A könyvben leírt egyszerűsítési rendszer minden családban megvalósítható, feltéve, hogy megvan a szándék és az elkötelezettség. A lépéseket nem teendőjegyzéknek, hanem menünek kell tekinteni, melyből az olvasó választhatja ki a saját családjában megvalósítható és fenntartható pontokat.
A szerző nem „könnyen, gyorsan” típusú instant megoldásokat kínál, hanem egy szemléletmódot: a gyermekkor tiszteletét. Ettől azonban nemcsak gyermekünk fog megkönnyebbülni, de mi magunk is felszabadítónak találjuk majd az egyszerűsítéssel nyert bensőségesebb, melegebb családi légkört és szülői hitelességünk növekedését.
„Kívánom, hogy minél több szülőhöz jussanak el a könyv mindennapi életben hasznosítható ötletei. Nem fognak csalódni – egy más minőségű családi életet jósolok mindenkinek, aki kipróbálja. Én már megtettem: azóta nagyokat lélegzem, a családommal együtt.”
László Zsuzsa
oktatásszociológus
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 6-9 éves korig
Szülőnek lenni mindig más! Amikor gyermekünk „nagy” lesz, megváltozik a mi életünk is. Egyre önállóbbá válik, és nekünk is biztatnunk kell erre, hiszen nem lehetünk mindig mellette. Az iskolában új elvárásokkal találja szemben magát, és nem mindig könnyű megfelelnie. A leckeírás és a gyakorlás sem megy mindig „simán”. Hogyan segíthetünk gyermekünknek? Mit tehetünk, ha nem szereti az iskolát? Miért nincs barátja? Baj, ha túl élénk, és az is baj, ha túl jó? Csak nem hiperaktív?
A Pszichotrükkök 6-9 éves korig a kisiskolások szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat.
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 9-12 éves korig
Szülőnek lenni néha komoly feladat! Amikor gyermekünk kiskamasz lesz, komoly testi és lelki változások indulnak meg benne. Hogyan alkalmazkodjunk a változásokhoz? Hogyan segítsük gyermekünk fejlődését? A gyerekeink hol gyerekesek, hol felnőttesek. Rohamléptekkel haladnak tovább a felnőtté válás útján. A változékonyságuk, hangulatuk kihat az egész család életére, a feladatunk azonban ugyanaz marad: segítenünk kell nekik, hogy egészségesen fejlődhessenek. A Pszichotrükkök 9-12 éves korig a kiskamaszkor kérdéseit veszi sorra, és ad világos, egyértelmű válaszokat. Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós műsorok rendszeres szakértője is.
Adele Faber - Elaine Mazlish - Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
"Csodálatos szülő voltam, mielőtt gyermekeim születettek volna" - kezdi könyvét az írópáros. Nem éreztük ezt gyakorló szülőként oly sokszor? Elméletben mindig sokkal könnyebben mennek a dolgok, de amikor saját családunkban kell szembenézni a durcás gyerekkel, a hisztivel, a kiabálásokkal, sértődésekkel, akkor megfogadjuk: Holnaptól másképp lesz! Azután kezdődik elölről, mert nem tudjuk, hogyan.
Ez a könyv segít megtanulni:
- hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
- hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak lennénk;
- hogyan állítsunk fel határokat úgy, hogy megőrizzük a gyerekek szabadságát;
- mit tegyünk büntetés helyett;
- hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülőknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves grafikákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 0-3 éves korig
Szülővé válni nem is olyan egyszerű! A "Pszichotrükkök 0–3 éves korig" világos, egyértelmű válaszokat ad azokra a kérdésekre, amelyeket a szülők a leggyakrabban feltesznek gyermekeikkel kapcsolatban. Egyszerű, praktikus tanácsokkal és trükkökkel szolgál, hogy megkönnyítse a kisgyermekes családok életét. Ha pedig épp nincs időnk elveszni az egyes témákban, akkor is segít: minden fejezet végén röviden, velősen összefoglalja, mit és hogyan érdemes tennünk.
Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós
műsorok rendszeres szakértője is.
Vekerdy Tamás - Gyerekek, óvodák, iskolák
Mire van szüksége a gyerekemnek - hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki - ha tehetem? Miért?
És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor "építem a jövőjét")?
Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda, vagy az iskola követel tőle?
Az ismert és kedvelt pszichológus a gyermeknevelésről, iskolaválasztásról ír a sorozat legújabb kötetében.
Dr. Henry Cloud - Dr. John Townsend - Gyerekhatárok
A nevelés célja - emelik ki a szerzők -, hogy gyermekeink önmagukért felelősséget vállaló és mások iránt figyelmes felnőttekké váljanak. A gyermeknevelésben a kapcsolat fontosságát hangsúlyozzák. A gyerekek a szüleikkel való kapcsolatukban szerezhetnek tapasztalatot a határok működéséről, amikor viselkedésük következményeivel találkoznak, vagy amikor korlátokba ütköznek. A pszichológus és családterapeuta szerzőpáros könyve bemutatja, miként állíthatók a határok a jellemformálás szolgálatába - csecsemőkortól tinédzserkorig. Humorral, konkrét példákkal, az életből vett párbeszédekkel teszik olvasmányossá és a gyakorlatban is jól hasznosíthatóvá könyvüket.
Julia Godoy - Diana Loomans - Hallgass a gyermekedre!
Mi az, amit minden gyerek tudatni akar a szüleivel? Mire van szüksége minden gyereknek a növekedése során ahhoz, hogy kiteljesedett felnőtt váljon belőle? Fontos kérdések. A legtöbb szülőben mély vágy van arra, hogy a legjobbat nyújtsa a gyerekeinek, ám a gyerekek nem hoznak magukkal felhasználói kézikönyvet. Nem olyanok, mint a testvéreik, a szomszéd gyerekek, a filmek hősei. Különböznek, de mégis vannak eszközök és módszerek, melyek segítenek abban, hogy a nevelés egy örömteli és pozitív folyamat legyen. A szerzők, anya és lánya, ötleteket és gyakorlatokat ajánlanak a különböző életkorú gyermekekhez. Segítenek arra figyelni, mi a legfontosabb és legeredményesebb a szülő-gyerek kapcsolatban, mi a minőségi idő, hogyan őrizhetjük meg optimizmusunkat, miközben kölcsönös, feltétel nélküli szeretettel és tisztelettel töltjük meg ezt a kapcsolatot. Ahogy a világhírű orvos, dr. Bernie Siegel fogalmaz az ajánlójában: "Hát hallgass a gyermekedre, és gyógyítsd meg a családodat. Ha egy gyermek önmagát szeretve és elfogadva nő fel, a szülei egy boldog gyermeket tudhatnak a magukénak -- és a boldog gyermek a szülő igazi sikere."
Dr. Martin Ward Platt - Csodálatos évek
Élete első 5 éve alatt az egészséges gyermek elképesztő fejlődésen megy keresztül: magatehetetlen újszülöttből magas szintű értelmi, érzelmi, mozgásbeli, társadalmi és manipulatív képességek birtokosává válik. A Csodálatos évek c. könyv ezt a fejlődési folyamatot mutatja be: megismerteti az olvasóval a növekedés, a nagy- és finommozgások, a beszéd, az érzelmek és a gondolkodás alakulásának életkorhoz kötött lépcsőit, az ok-okozati összefüggések felismerésének és a céltudatos cselekvések kialakulásának színes és izgalmas folyamatát. Az olvasmányos fejezeteket tanulmányozva a gyermeket nevelő szülők megtudhatják, mely életkorokban milyen fejlettségi szintre kell egy gyermeknek eljutnia, és hogyan segíthetik őt ebben. A témák legnevesebb szakértőinek munkáját a szülő és a gyermekgyógyász tapasztalatával egy kötetbe foglaló szerkesztő nem csupán az életkorhoz kötött elvárható teljesítményt ismerteti, hanem kitér a még elfogadható egyéni változékonyságra, ötleteket ad a különböző készségek játékos, szülő és gyermek számára egyaránt élvezetes fejlesztéséhez, elmondja, milyen a helyes szülői magatartás, milyen a gyermek érzelmi és értelmi fejlődését legjobban elősegítő környezet.
Vajda Zsuzsanna - Kósa Éva - Neveléslélektan
A könyv átfogóan, teljes keresztmetszetében foglalkozik a felnevelkedés pszichológiai aspektusaival. A nevelés-felnevelkedés folyamata a társadalmi gyakorlat egyik kiemelten fontos része, ezzel összefüggésben a pszichológia gyakran vizsgált, mégis igen kritikus területe. Az egyéni fejlődés és a környezet bonyolult dinamikájában nem könnyű a hatótényezőket elválasztani és elemezni, különösen, mivel kapcsolatuk az egyéni fejlődésben és történetileg is változó. A szerzők célja, hogy a felnevelkedés folyamatát egységben szemléljék, szakítva azzal a korábbi hagyománnyal, amely egymástól függetlenül vizsgálta a nevelés legfontosabb színtereit és intézményeit (a család, az iskola, a tömegtájékoztatás). A nevelés iránt érdeklődők itt egy kötetben találják meg a felnevelkedés összetett, ugyanakkor egymással szoros kapcsolatban álló ágenseit. A szerzők arra is törekedtek, hogy megmutassák, melyek a nevelés és felnevelkedés viszonylag állandó, az ember antropológiai jellegzetességeihez kapcsolódó, illetve a kultúra kontextusába ágyazott, történeti elemei. A kötet alapos és részletes ismertetést tartalmaz a család és az iskola mai jellegzetességeiről, e sajátosságoknak a fejlődésre gyakorolt hatásairól, valamint a globalizált világban egyre fontosabb szerepet játszó elektronikus média (televízió, mobiltelefon, internet) és a nevelés kapcsolatáról.
Ranschburg Jenő - Szülők könyve
"Nevelési hibát kétféle okból követhet el a szülő: saját jellemhibájából adódóan, vagy egyszerűen tudatlanságból – azért, mert téves vagy hiányos információkkal rendelkezik arról, hogyan kell megoldania a problémákat, melyek a családi élet elkerülhetetlen kísérői. A felhalmozott tapasztalatok és kutatási eredmények összefoglalásával azonban lehetőséget adunk – és kell is adnunk – a szülőnek ahhoz, hogy elsajátítsa mindazt, amit a gyermeknevelés nehéz és felelősségteljes munkájához feltétlenül tudnia kell. Miért gondoljuk, hogy az a biológiai érettség, amely a szülővé válás nélkülözhetetlen előfeltétele, nyomban gyermeknevelésre is alkalmassá teszi az embert? A gyermek viselkedésében minden kétséget kizáróan ott van a környezet hatása: a felnőttek, mindenekelőtt a szülők világképe, életfelfogása, nevelési módszerei, melyek a kívánt – vagy éppen azzal ellentétes –irányban, de mindenképpen formálják, alakítják a személyiséget. „Nem Messiás-é minden újszülött? – kérdi Madách Az ember tragédiájában – Fénylő csillag, mely feltűnt a családban…” E könyvvel segítséget szeretnék nyújtani ahhoz, hogy a sok, szeretettel és reménységgel várt újszülöttből – „mely feltűnt a családban…” – egészséges, becsületes és harmonikus ember váljék."
Steve Biddulph - Hogyan neveljünk boldog gyermekeket?
A könyv világsiker. Nevelési kérdésekkel foglalkozó könyvek esetén az ilyen ritkán fordul elő. A világsikerhez természetesen hozzájárul a ragyogóan megválasztott téma: ki ne szeretne maradéktalanul boldog gyermekkort teremteni fiának-lányának? De hozzájárul a sikerhez Biddulph üdítően friss stílusa is. A nevelés örök kérdéseire ad mai válaszokat. Hogyan lehet lecsillapítani a dühöngő gyereket? Netán elejét venni a dühkitöréseknek? Hogyan tudjuk leküzdeni a túlzott féltékenységét? Mit kell megtanulnia egy jó apának? Hogyan tudja pótolni a hiányzó másikat az egyedülálló szülő?...Csupa szorongató problémához ad hasznos tanácsokat ez a könnyedén olvasható könyv.
Dr. Miriam Stoppard - Mit tud a gyerek?
Hogyan segítsük gyermekünk fejlődését?
Ez a könyv részletes, tudományosan megalapozott és közérthető választ ad e tipikus szülői kérdésre.
Dr. Miriam Stoppard, a Nők könyve, A gyermekbetegségek A-Z-ig, a Tinilányok könyve és a Babakönyv népszerű szerzője, gyönyörűen illusztrált művében a csecsemőkortól az iskoláskorig térképezi fel a fejlődés menetét és szakaszait. Bemutatja, hogyan ébresszük fel gyermekünk érdeklődését a környező világ iránt, hogyan bátorítsuk kísérletező kedvét, hogyan fejlesszük képességeit.
Richard C. Woolfson - A boldog gyermek
A szülőknek döntő szerep jut gyermekük érzelmi és társas igényeinek felismerésében és kielégítésében. Ez a könyv szakértők tanácsain, megoldási stratégiákon és pozitív nevelés példákon keresztül mutatja meg annak titkát, hogyan nevelhetünk boldog, magabiztos és jól beilleszkedő gyerekeket:
- Fejlesszük a gyermek rendkívül fontos társas készségeit!
- Tanuljunk meg érthetően és hatékonyan kommunikálni!
- Fedezzük fel a tartalmas, közös időtöltés különféle módjait!
- Kezeljük az iskolai és a kortársi feszültségeket!
- Tanítsuk meg a gyerekeket a mások iránti tiszteletre!
- Küzdjünk meg a leggyakoribb félelmekkel és problémákkal!
Ranschburg Jenő - Szülők kis könyve
"Elsőéves egyetemista koromban úgy jegyzeteltem az előadásokat, mint a gép: leírtam szinte minden elhangzó szót, válogatás nélkül. Mindennek nemcsak az lett a következménye, hogy megfájdult a fejem és a csuklóm, hanem az is, hogy a visszaolvasásnál alig értettem valamit az előttem hömpölygő betűhalmazból. Ettől kezdve már csak a lényeget jegyeztem: a legfontosabb gondolatokat és adatokat, amelyek lehetőséget nyújtottak arra, hogy a vizsgára készülés során felidézzem az előadásokból mindazt, amire szükségem volt. Úgy érzem, a könyv, amit az Olvasó a kezében tart, ilyen 'értelmes jegyzet': gondos szerkesztők nekiültek a Szülők könyve című munkám betűtengerének, és finom sebészi munkával kiemelték, kötetté formálták azokat a fejezeteket, amelyek a legtöbb haszonnal forgathatók a gyermeknevelés szerteágazó napi gondjainak megoldásához. őszintén remélem: a Szülők kis könyve teljesíti a feladatot, amelyre rendeltetett." (Ranschburg Jenő)
Richard C. Woolfson - Szülők kézikönyve
E könyv sok hasznos, gyakorlati tanáccsal látja el olvasóját a gyermekkori viselkedési problémák kezelésével kapcsolatban. Megtudhatjuk, mire van szükségünk ahhoz, hogy boldog és magabiztos szülők legyünk.
E könyv számba veszi a viselkedés minden aspektusát kétéves kortól nyolcéves korig. Tanácsokat ad a mindennapi problémák kezelésére - például a válogatós gyermekekkel vagy az alvajárással kapcsolatosan. Emellett összetettebb kérdésekre is válaszokat keres - mint a testvéri rivalizálás vagy a fegyelmezés.
Megmutatja, hogyan reagáljunk gyermekünk érzelmi igényeire, és miként alakítsunk ki vele szeretetteljes, hosszan tartó kapcsolatot. Elmagyarázza, miért kell hatékonyan figyelnünk a testbeszédre, és segítenünk gyermekünket a félelmek és szorongások legyőzésében.
Tanácsokat ad a szociális problémák kezelésére - mint például a félénkség és a zsarnokoskodás -, illetve bemutatja, hogy miként taníthatjuk meg gyermekünket a felelősség vállalására.
Kádár Annamária - Mesepszichológia
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és - ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.
A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.
Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.
Dr. Kádár Annamária: Pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián - kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.
Jan-Uwe Rogge - Korlátok és kételyek
Mit tegyünk, ha egy-egy kritikus helyzetben hibáztunk? Hol húzódik a határ következetesség és büntetés között? Milyen életkortól kezdve érdemes korlátokat felállítani? Nem vezet-e romboló agresszióhoz a túl szoros, illetve a túl laza korlát? Ártanak-e az ijesztő mesefigurák, adjunk-e a gyerek kezébe játék fegyvert? Melyek azok a rítusok, amelyek fogódzót nyújthatnak a kamaszoknak? Segít-e a gyerekeknek a fantáziából merített erő felülkerekedni a hétköznapi élet és az emberi kapcsolatok nehézségein? Miként beszéljünk gyerekünkkel a szexről? Hogyan feleljünk arra a kérdésre, hogy "mi lesz a halál után"?
Kell a gyereknek a korlát című könyvéhez hasonlóan a szerző most is a hétköznapi életből vett történetekkel igyekszik válaszolni, olykor szomorkás, olykor viharos, nemegyszer pedig határozottan mulatságos helyzeteket felvillantva.
Alison Gopnik - A babák filozófiája
Sokunk számára a gyermeki áldás a legmélyebb, legerősebb és legelbűvölőbb élmény az életben. Ma már a tudósok és filozófusok is nagy becsben tartják a kisbabákat. A legutóbbi évtized tanúja lehetett annak a forradalmi szemléletváltásnak, mely a csecsemők és gyermekek megértésére irányult. A kutatók korábban azt hitték, hogy a kisdedek irracionálisak, gondolati és tapasztalati világuk korlátozott. Az utóbbi időben fény derült arra, hogy a csecsemők mennyivel többet tanulnak, alkotnak, törődnek a dolgokkal, s mennyivel többet tapasztalnak, mint azt valaha is gondoltuk volna róluk. Alapos okunk lehet azt feltételezni, hogy a csecsemők voltaképpen szellemesebbek, talpraesettebbek és tudatosabbak a felnőtteknél.
Ezen új tudomány megválaszolhatja azokat az ősi nagy kérdéseket, melyek emberi mivoltunkat firtatják. Az újszülött megbabonázza tekintetével az anyát, ezzel a szeretet és erkölcs alapjait fekteti le. A tudományos felfedezésekhez vezető kulcs is a járókában tipegő, fékezhetetlen felfedező kezében van. Egy hároméves vadóc magyarázatot adhat a jövőre, regényeket írhat, új technológiákat fedezhet fel. Alison Gopnik - élvonalbeli pszichológus, filozófus és anya - felszínre hozza a pszichológia, az idegtudomány, a filozófia legújabb eredményeit, melyek a gyermekek megértésére irányulnak. A könyv egyrészt megváltoztatja nézeteinket arról, vajon hogyan látják a csecsemők a világot, másrészt elősegíti a szülői szerep átértékelését.
Simone Cave - Caroline Fertleman - Az okos baba
"A kislányom még a pocakomban volt, amikor a közös játékot elkezdtem vele. Megkocogtattam a hasam, vagy énekeltem, dúdoltam neki, és ő mindenre mozgással, forgolódással válaszolt. Tudatta velem, hogy hallja, érti, mit csinálok, és nagyon várja már, hogy ezt a remek mókát a pocakon kívül is folytassuk. Nem is álltam le a játékkal a születése után, azóta sem telik el úgy nap, hogy ne próbálnánk ki, fedeznénk fel közösen valami új dolgot. Erre a könyvre azért figyeltem fel, mert megmutatja, hogy felesleges a boltba rohanni drága játékokért, hiszen egyszerű, otthon fellelhető eszközökkel is leköthetjük csöppségünk figyelmét. A játék által pedig nemcsak szórakozik, hanem tanul és fejlődik is. Összehangoltabb lesz a mozgása, érettebbé válnak az érzékszervei, igénye lesz a beszédre. Általában véve a figyelme kinyílik a világra. Drága szülők, ragaszkodjatok hát ti is a közösen eltöltött, hasznos programokhoz, mert a mi legdrágább kincseinknek a legnagyobb örömet az jelenti, ha veletek együtt fedezhetik fel a világot. Platón már rég megmondta: Tudod-e, hogy a kezdet a legfontosabb, általában is, de különösen a fiatal és zsenge lényeknél? Hiszen leginkább ilyenkor lehet őket formálni, s ilyenkor vésődik beléjük az a forma, amelyet bennük kialakítani vágyunk. Mindenkinek jó játékot kívánok!" - (Gombos Edina)
Ez a hiánypótló kötet a 0-2 éves gyermek megfelelő értelmi-érzelmi fejlődéséhez szükséges szülői támogatás kialakításához nyújt elméleti hátteret és kézzelfogható ötleteket.