Mint ahogy a sorozat címe – A befejezetlen múlt – is sugallja, a kötetek szerzői arra törekedtek, hogy olyan szellemű tankönyveket írjanak, melyek felénk tartó, nyitott folyamatként, jelenünk előtörténeteként láttatják a múltat.
A 20. század elejére Európát gazdasági és katonai fölénye hozzásegítette ahhoz, hogy a világ nagyobbik részét uralma alá hajtsa. Az első világháború katasztrófájával azonban az európai fölény megrendült, mint ahogy megrendült a 19. századnak az észre és a haladásra alapozott hite is. A századvég és a századelő ellentmondásos évtizedeivel foglalkozik tankönyvsorozatunk 5. kötete.Kapcsolódó könyvek
Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Élő történelem I.
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintű vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül. a kötetekbe.
Kronologikus (pl. Róma felemelkedése) és tematikus (pl. Az antikvitás vallásai) leckék váltakoznak a könyvben, megtartva ezzel a történelmi korok linearitását, és egyben hangsúlyt helyezve a népek, kultúrák és birodalmak kölcsönhatásaira. E két szemlélet együttes alkalmazása és gondosan megtervezett egyensúlya által áll össze az ókori kelet, az antikvitás, a kora középkor, illetve hazánk korai története élő történelemmé. A kötet felépítése megfelel a kerettantervnek, és tartalmilag és metodológiailag teljes mértékben alkalmazkodik mind a közép-, mind pedig az emelt szintű érettségi rendszer követelményeihez. A főszöveg mellett rengeteg forrás, kiegészítő információ, kép, térkép, ábra kapott helyet a könyvben. A szerzők nem titkolt szándéka szerint a források bősége amellett, hogy a pedagógusnak szelektálásra és differenciálásra ad alkalmat, lehetőséget teremt arra, hogy az alapvető kompetenciákat fejlesztve a diákokat motiválja és érdeklődésüket felkeltse a régi korok iránt. A mindvégig magas szakmai színvonalon megírt tankönyv segítségével valóban élményszerű és érdekes elfoglaltság lehet a történelemmel való foglalkozás.
Bencsik Péter - Horváth Levente Attila - Történelem 8. - A huszadik század története
A huszadik század történetének feldolgozása, a világháborúk és békekötések megértése komoly odafigyelést igényel az olvasó részéről. A tankönyv készséges vezetője azoknak, akik érteni akarják a múlt század eseményeit.
Horváth Jenő - Paragi Beáta - Csicsmann László - Nemzetközi kapcsolatok története
Ezt a könyvet elsősorban a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok szakán BA-szinten tanuló diákjainknak szánjuk. Természetesen nagy örömmel vennénk, ha más egyetemeken is használnák a hasonló tanulmányokat folytató egyetemi hallgatók.
Tartalmát és műfaját tekintve könyvünk valahol félúton jár az egyetemi jegyzet és az egyetemi tankönyv között. Terjedelmét tekintve jóval rövidebb és tömörebb a mai egyetemi tankönyveknél, a régi egyetemi jegyzeteknél viszont hosszabb és részletesebb. A könyv tartalmát tekintve összefoglalja A nemzetközi kapcsolatok története 1941–1991 című kurzus előadásainak és szemináriumainak anyagát; természetesen nem fedi le teljesen azt, inkább összefoglalja a vizsgára való felkészüléshez a legfontosabb ismereteket.
Ismeretlen szerző - Oxford világtörténet a 20. században
Az Oxford világtörténet a 20. században a modern történetírás szintézise az elmúlt "rövid évszázadról", fejezetei külön-külön is érthető áttekintést adnak egyes világrészek, régiók történetéről, a teljes kötet pedig átfogó képet nyújt az egész világról.
A kézikönyv első része az eseménytörténeti leírás és összefoglalás előtt a század első éveiben bekövetkező világméretű változásuk mögött meghúzódó okokkal és tünetekkel foglalkozik. A demográfiai helyzet megváltozása, a városiasodás, a tudományos ismeretek bővülése, a művészeti és kulturális változások, a világgazdaság fejlődése - mind e folyamat elemei. A második rész a második világháború előtti és alatti évek eseményeit vizsgálja, azon időszak történetét, amikor - legalábbis a Nyugaton élőknek - még úgy tűnt, hogy a világ sorsa Európa kezében van. A harmadik rész az 1945 és 1990 közötti évekkel foglalkozik, amikor a világpolitika keretét, ha nem is határozta meg teljesen, mégis döntően befolyásolta a hidegháború szuperhatalmainak szembenállása.
A negyedik rész a történelem eurocentrikus szemléletét próbálja kiigazítani azzal, hogy az ázsiai, közel-keleti, afrikai és latin-amerikai társadalmi változásokat és történéseket elemzi. Mivel mind a harmadik, mind a negyedik rész az 1990-es évek elejének történetével végződik, az ötödik rész a 20. század utolsó évtizedét tekinti át, s egyben értékeli a század örökségét. A 20. század remény és félelem paradox keveredésének jegyében indult és ugyanígy is végződött.
Ma, amikor egy újabb évszázad küszöbén állunk, a helyzet hasonlóan paradox-egy lényeges kivételtől eltekintve. A száz évvel ezelőtti remények és félelmek alapjában véve a Nyugat iparosodott társadalmaira korlátozódtak. Ma viszont globálisak.
A kötet magyar nyelvű szakirodalmi tájékoztatóval, kronológiai áttekintéssel segíti a jobb tájékozódást, és egyaránt ajánlható az oktatás és a szélesebb olvasóközönség számára.
Bihari Péter - A 20. század története fiataloknak
Az 1990-es évek egyik legsikeresebb, többszörös tetszésdíjas történelemkönyve most kívül-belül megújult, megszépült. A „főszöveg" rövidebb és egyszerűbb lett, ezért könnyebben érthető, jobban tanulható. A „rövid 20. század" történetének elsajátítását számos új illusztráció - képek, térképek, ábrák és táblázatok - segíti. Igazi újdonságnak számít, hogy mind a 48 fejezet végén érdekes olvamányok -„pluszok" találhatók, amelyek a tizenévesek számára átélhetővé teszik a viharos múlt század fontos eseményeit, közel hozzák annak főszereplőit - többek között Gandhit és Mao elnököt, a versenysportokat és a hírszerzés titkait, a kronstadti felkelést és a csernobili katasztrófát, a hitleri ifjúságot és Budapest ostromát.
Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Élő történelem II.
A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása.
Ha valaki összehasonlítja a 10.-es kötetet az Élő történelem-sorozat előző, kilencedikes kötetével, elsőként a nagyobb oldalszám tűnhet fel. Ez a növekedés azonban meg sem közelíti a követelményszint növekedését: az érettségi követelményekben 12 olyan témakör található, amellyel a kilencedik évfolyamon foglalkozunk, míg 22, amellyel tizedikben.
Mivel mindig könnyebb utánanézni egy évszámnak, mint valamilyen megbízható magyarázatot találni, arra törekedtünk, hogy a főszöveg elsősorban magyarázzon, értelmezzen, illetve az olvasót segítse a források értelmezésében. Külön figyelmet fordítottunk arra, hogy ha egy új fogalom, kifejezés bukkan fel, akkor azt lehetőleg még a szövegben, első előfordulásakor elmagyarázzuk (s a mutatóból könnyen kikereshető az is, hol volt ez az első előfordulás). Ugyanakkor a könyv természetesen minden, a kerettanterv és a érettségi követelmények által előírt adatot tartalmaz.
Tankönyvünk 6 fejezetből és 37 leckéből áll. Egy lecke az előző kötethez hasonlóan itt sem feltétlenül egy órán feldolgozandó anyagot tartalmaz.
A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása. Ennél a kötetnél olyan dilemmák kényszerítették ki ezt a megoldást, hogy például az ezredforduló utáni kor eseménytörténete nem érthető, ha nem magyarázzuk el: milyen szerepe volt a keresztény egyháznak a középkori Európában; viszont ezt a szerepet nem magyarázhatjuk el úgy, hogy nem utalunk közben olyan történelmi eseményekre, mint például az invesztitúraháborúk vagy a keresztes hadjáratok. Ezért lett a két egyetemes középkori fejezet a kronológiai ( érett középkor ® kései középkor ), és a tematikus ( eseménytörténet ® társadalom, gazdaság, mindennapi élet, gondolkodás ), megközelítés ötvözete.
Száray Miklós - Történelem IV.
A középkori Európa politikai, társadalmi és gazdasági viszonyainak kialakulását mutatja be az első nagy rész, a második az európai civilizáció megerősödését, valamint a rendiséggel és a városiasodással összefüggő változásokat. A befejező rész a XIV-XV. századi Európáról ad képet.
Borsányi György - Történelem IV.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Történelem IV.
A tankönyvcsalád szerzői kiemelt jelentőséget tulajdonítanak az önálló, kritikai gondolkodás kialakításának és fejlesztésének. E cél elérése érdekében fontosnak tartották, hogy elegendő információhoz juttassák a diákokat.
Céljuk, hogy azok a diákok, akik ezekből a tankönyvekből tanulnak, ne csak leegyszerűsített tudást kapjanak, hanem jól tájékozódjanak térben és időben, és képesek legyenek önálló véleményt alkotni eseményekről, személyekről, történelmi korszakokról. A tankönyv szövege három jól elkülöníthető egységből épül fel. A kiemelt, vastagon szedett részek a feltétlenül megtanulandó, lényeges tudnivalókat tartalmazzák. A normál szedésű szövegek a folyamatok megértését segítik, míg az apró betűvel szedett anyagban nagyon sok információ, háttéranyag található, amely érdekessé és könnyen érthetővé teszi az adott anyagrészt. A kötet nagyszámú forrást közöl, így gyakorlatilag forrásgyűjteményként is használható. A topográfiai ismeretek elsajátítását közel 120 térkép segíti. A képek, ábrák, táblázatok nemcsak illusztrálnak, hanem további elemzések forrásául is szolgálnak. A könyvekhez tartozó Fogalomtárban pedig a történelmi fogalmak és nevek magyarázatai találhatók.
Ismeretlen szerző - Történelem IV.
"Megértés, jó szándék, emberség minden nyelvi akadálytól független. Ez a legbiztosabb híd nemzet és nemzet, ember és ember között." Péchy Blanka
Bihari Péter - Polgári társadalmak és nemzetállamok (1776-1870)
Mint ahogy a sorozat címe – A befejezetlen múlt – is sugallja, a kötetek szerzői arra törekedtek, hogy olyan szellemű tankönyveket írjanak, melyek felénk tartó, nyitott folyamatként, jelenünk előtörténeteként láttatják a múltat.
A tankönyvsorozat 4. kötete a modern világ születését mutatja be. Egy olyan évszázad történetét fogja át, amelyben felgyorsult az idő. Kirobbant az amerikai és a nagy francia forradalom, kibontakozott az iparosodás, kialakultak a polgári társadalmak, új eszmék és politikai mozgalmak születtek, létrejöttek a nemzetállamok. E korszakos változások az Atlanti-óceán partjainál fekvő országokban kezdődtek el, ezért a kötet a nyugat-európai régióval foglalkozik a legalaposabban. A tankönyv átlagosnál hosszabb terjedelmét az magyarázza, hogy sok forrásrészletet közöl.
A szerző arra törekedett, hogy - ahol lehetséges - ne az ő, hanem a kortársak szavai világítsák meg az eseményeket és a folyamatokat. A választott módszerből az is következik, hogy kerülte a végleges és egyértelmű igazságok kinyilatkoztatását. Ezért elsősorban azoknak a diákoknak szól, akik hajlandók részt venni a múlt felfedezésének nehéz kalandjában, és azoknak a tanároknak, akik ebben szívesen a segítségükre vannak.
Száray Miklós - Történelem II.
A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet kiegészítő szinkron időtábla gyors tájékozódást biztosít. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Száray Miklós - Történelem III.
A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet kiegészítő szinkron időtábla gyors tájékozódást biztosít. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Bihari Péter - A régi rend fénykora és válsága 1640-1815
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Száray Miklós - Kaposi József - Történelem IV.
A Forrásközpontú történelem sorozat tankönyvei kísérletet tesznek a történelmi múlt forrásközpontú feldolgozására, és lehetőséget adnak a tanulói tevékenységre épülő történelemtanításra. A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet szinkron időtábla egészíti ki. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Száray Miklós - Történelem I.
A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet kiegészítő szinkron időtábla gyors tájékozódást biztosít. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Ken Follett - A megfagyott világ
A VÉRES ÉS GYÖNYÖRŰ HUSZADIK SZÁZAD TÖRTÉNETE ÚGY, AHOGY AZT CSAK KEN FOLLETT TUDJA ELMESÉLNI.
A megfagyott világ ott veszi fel a történet fonalát, ahol az 1. kötet abbamaradt: az öt – amerikai, német, orosz, angol és walesi – család egymásba fonódott életét ismerhetjük meg a Harmadik Birodalom felemelkedésével kezdődő, majd a spanyol polgárháborúval és a második világháború nagyszabású drámáival folytatódó, az amerikai és az orosz atombombák felrobbantásáig tartó időszakban. Vagyis az 1930-as évek elejétől 1946-ig.
A német apától és angol anyától született Carla von Ulrich egyszeriben úgy érzi, maga alá temeti a náci árhullám; óriási bátorságról tanúskodó és szomorú következményekkel járó tettre szánja el magát… Woody és Chuck Dewar, a titkokat rejtegető két amerikai fivér is ki akarja venni részét a fasizmus elleni harcban, egyikük Washingtonban, a másikuk pedig a Csendes-óceán véráztatta dzsungeljeiben… Lloyd Williams, az angol diák a spanyol polgárháború tűzkeresztségében eszmél rá, hogy a kommunizmus ellen ugyanolyan elszántan kell harcolnia, mint a fasizmus ellen… Daisy Peshkovot, az Amerikában élő milliomoslányt kizárólag a népszerűség és az élvezetek hajszolása érdekli, amíg a háború meg nem változtatja az életét, nem is egyszer, hanem kétszer is, miközben unokabátyja, Vologya olyan pozíciót harcol ki magának a szovjet hírszerzésen belül, amely az háború kimenetelére hatással lesz.
A főszereplők élete kibogozhatatlanul összekuszálódik, miközben élményeiken keresztül kirajzolódnak a 20. század arculatát meghatározó kataklizmák. A történet a gazdagok dolgozószobájától a vérzivataros, füst borította csataterekig mindenütt egymásba gabalyodik, és az olvasó egyre bonyolultabb drámák tanúja lesz.
Ahogyan azt Ken Follettnél már megszoktuk, a történelmi háttér briliáns bemutatása alapos kutatásokon alapul, a cselekmény gyors sodrású. Az szerző szenvedéllyel és mesteri kézzel vezet el bennünket egy olyan világba, amelyről azt hittük, jól ismerjük, ám amely a könyv elolvasása után már sohasem fog a régi színben feltűnni.
A 2. kötet, A megfagyott világ a Párizs környéki békékkel kezdődik, és az amerikai és a szovjet atombomba feltalálásáig tart, szereplői az 1. rész hőseinek gyermekei.
Bártfai Szabó László - Az utolsó emberig
„Híven az igazsághoz és valósághoz, szépítéstől és túlzástól mentesen leírtam azokat az eseményeket, tapasztalatokat, benyomásokat, melyeket a doni védelem, majd pedig a visszavonulás öt nehéz hete alatt századommal átéltem. Hatszáz kilométert meneteltünk 1943. január 16-tól február 20-ig, és mint a német Cramer-hadtestnek alárendelt magyar csapatok egyike, az »utóvédek utóvédjeiként« soha el nem felejthető, gyötrelmes napokat éltünk át a német vezetésnek kiszolgáltatva.
Amikor a visszavonulás átélt – az általános hadműveleti helyzetbe illesztett – eseményeit leírom, szerény emléket szeretnék állítani azoknak a tízezreknek, akik áldozatai és szenvedő részesei voltak öncélú és helytelen politikai és katonai terveknek, akik életükkel, vérükkel, gyötrelmeikkel fizettek azért, mert akkor éltek és akkor voltak katonák.
Az ember a háborúban átélteket nem felejti el. Az idézett párbeszédek vagy szó szerint, vagy értelmükben és tendenciájukban megegyeznek az események idején elhangzottakkal. Semmit nem tettem hozzá, semmit nem vettem el belőle, mert ha ezt teszem, eltérek a valóságtól. Az események szereplői között költött személy nincs.
Kifejezetten tartózkodtam attól (amennyire lehetett), hogy a következmények ismeretében, a háború után megismert tények szem előtt tartásával fogalmazzak. Mindabból, amit elmondok, az olvasók maguk is könnyen levonhatják a szóban forgó történelmi időszak politikai konzekvenciáit, szomorú tanulságait. Senkit nem kívántam befolyásolni abban, hogy végül is milyen véleményt alakít kis krónikám elolvasása után.
Mindezt abban a reményben tettem így, hogy nyílt, kendőzetlen, őszinte »tanúvallomásom« hozzásegíti a háború után felnőtt generációt – mindenekelőtt a fiatalságot – ahhoz, hogy nemzeti történelmünk e rendkívül súlyos és végzetes időszakát jobban megismerje, és megértse.”
Vámos Miklós - Apák könyve
Az "Apák könyve" ...családhistória is. Sok-sok apa vonul fel benne, ám nem mint Esterházynál "egynevűsítve", hanem megannyi külön-külön történet külön-külön alakjaként. Tizenkét nemzedékről szól, tizenkét prizmán áttörve ugyannak a "nemzettségnek" (ugyanannak?) a históriája, a fejezetek sora mintegy háromszáz évnyi magyar történelmet, itteni sorsot, jelleget vesz elő s elő; az író fájlalja, hogy végződésével a könyv már nem az övé, holott ő maga is folytatódik, az élet is.
Ami főleg izgatott: mitől regény itt a regény? Valóban a történelem írja e történetet, ez nagy hűség, s ennek áldoz-ajándékoz a nyelvezet is. S valóban elkapható a szál, a sodrata-jellege, és ekkor innen várjuk a fordulatokat. Nem a főszereplők "aktívumából". Késélen alakítják s szenvedik el ők a dolgokat. Persze, történeti hitele van csaknem mindennek. De - az én mércém szerint - azért annyira jó regény ez, mert olyan, mintha kitalációs lenne. Persze, legyinthet valaki e mániámra: legyen a regény igenis minél inkább kitalációs hatású. Világos, hogy egy ilyen regényre elszánt írónak nagy büszkesége a historikus hitel. Ellenben megismétlem: a sikert az adja igazából, hogy a dolog, részleteiben is, jól van kitalálva.
Nagyon nem akaródzna nekem Vámos regényét akár az apakönyvek sorába begyömöszölni, azaz helyét kisaccolni. A későbbi korok döntik el némely könyvek valódi jelentőségét, és Vámost népszerűségének tehertétele kétségkívül sokféleképp nyomja. Ha nem a magyarról lenne szó, akkor is így mondanám: nem igazán "normális" az erre-normás közfelfogás." (Tandori Dezső)
James Jones - Most és mindörökké
A terjedelmes regény cselekménye Hawaiion játszódik, 1941-ben, egy amerikai támaszponton. Hősei túlnyomórészt egyszerű emberek, közkatonák, de igazi hőse talán nem is egyetlen ember, hanem egy teljes gyalogosszázad, amelyben az aljasságtól a heroikus emberi tisztességig megtalálható egy kis emberi közösség teljes erkölcsi skálája. A cselekmény a század mindennapi életének ábrázolása, s ennek során Jones könyörtelen kritikát gyakorol az amerikai hadsereg brutális, az emberi méltóságot semmibe vevő módszerei, fasiszta tendenciái felett. Ebben a hadseregben a gyűlölet mély szakadékai választják el egymástól a legénységet, az altiszteket és a tiszteket - lélekölő, pokoli világ ez, amely minden tisztességes embert katasztrófába kerget. Bár ebben a sötét világban is fel-felcsillan az emberi melegség, a humor, a regényt a tragikus alaphang jellemzi. Jones széles körképében nemcsak a második világháborús jelen időt érzékelteti, hanem megeleveníti a háborút közvetlenül megelőző amerikai múltat is - a nagy gazdasági válság általános illúzióvesztését és erkölcsi zűrzavarát: mindazt, amiből a mai Amerika ellentétekkel és ellentmondásokkal teli társadalma és világméretű hatalmi politikája kinőtt. Jones a XIX. század nagy epikus hagyományának méltó örököse. Regénye - hatalmas körképével, epikus távlatával, alakjainak gazdag egyénesítésével, tragikus emberi tisztaságeszményével - felejthetetlen élmény az olvasó számára.