A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása.
Ha valaki összehasonlítja a 10.-es kötetet az Élő történelem-sorozat előző, kilencedikes kötetével, elsőként a nagyobb oldalszám tűnhet fel. Ez a növekedés azonban meg sem közelíti a követelményszint növekedését: az érettségi követelményekben 12 olyan témakör található, amellyel a kilencedik évfolyamon foglalkozunk, míg 22, amellyel tizedikben.Mivel mindig könnyebb utánanézni egy évszámnak, mint valamilyen megbízható magyarázatot találni, arra törekedtünk, hogy a főszöveg elsősorban magyarázzon, értelmezzen, illetve az olvasót segítse a források értelmezésében. Külön figyelmet fordítottunk arra, hogy ha egy új fogalom, kifejezés bukkan fel, akkor azt lehetőleg még a szövegben, első előfordulásakor elmagyarázzuk (s a mutatóból könnyen kikereshető az is, hol volt ez az első előfordulás). Ugyanakkor a könyv természetesen minden, a kerettanterv és a érettségi követelmények által előírt adatot tartalmaz.
Tankönyvünk 6 fejezetből és 37 leckéből áll. Egy lecke az előző kötethez hasonlóan itt sem feltétlenül egy órán feldolgozandó anyagot tartalmaz.
A 10.-es kötetben egyik fő rendező elvként szintén megmaradt a kronologikus és tematikus leckék váltakozása. Ennél a kötetnél olyan dilemmák kényszerítették ki ezt a megoldást, hogy például az ezredforduló utáni kor eseménytörténete nem érthető, ha nem magyarázzuk el: milyen szerepe volt a keresztény egyháznak a középkori Európában; viszont ezt a szerepet nem magyarázhatjuk el úgy, hogy nem utalunk közben olyan történelmi eseményekre, mint például az invesztitúraháborúk vagy a keresztes hadjáratok. Ezért lett a két egyetemes középkori fejezet a kronológiai ( érett középkor ® kései középkor ), és a tematikus ( eseménytörténet ® társadalom, gazdaság, mindennapi élet, gondolkodás ), megközelítés ötvözete.
Kapcsolódó könyvek
Ujvári Pál - Történelem a 11. évfolyam számára
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintû vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül a kötetekbe.
"Bár elsősorban a középfokú vizsgára készülők igényeit vettük figyelembe, a sorozat megfelelő alapot adhat az emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez is.
Célunk egy olyan tankönyvcsalád elkészítése volt, amely a hagyományos értelemben vett tanulás mellett az információk elsajátításának és feldolgozásának változatos formáiba vezeti be a tanulókat. Az egyes leckék terjedelmét ezért két oldalra korlátoztuk: ennyi a tanulnivaló . A szöveges tanulnivalóval egyenértékűnek szánjuk a mellette helyet kapó forrásszemelvényeket, képeket, vázlatrajzokat, grafikonokat, diagramokat, térképeket ezek nem csupán illusztrációk vagy szemléltető anyagok, sokkal inkább elemzés, feldolgozás tárgyai. A hozzájuk kapcsolódó kérdések, feladatok az érettségi vizsga különböző feladattípusainak felelnek meg, tehát közvetlenül elősegítik a vizsgára való felkészülést. Egyúttal természetesen hozzájárulnak a tananyag, a történelem jobb megértéséhez, segítségükkel a tanulók gyakorlatot szerezhetnek a különféle információforrások értelmezésében, feldolgozásában.
A történelmi térben való eligazodást segítik az egyes tankönyvi leckék elején található sématérképek , az időbeli tájékozódást pedig a leckék időszalagjai könnyítik meg. A főszöveg, a tanulnivaló bevezető kérdései az adott téma feldolgozásához szükséges előzetes ismeretek felelevenítésére szolgálnak, valamilyen formában előkészítik a lecke témáját. A lecke végén található összefoglaló kérdések megválaszolásával ellenőrizhető a tanultak megértése. A fejezeteket lezáró összefoglalások olyan kérdéseket, feladatokat tartalmaznak, amelyek az anyag tételszerű rendszerezésére adnak módot.
A kötetek összeállításánál igyekeztünk bővíteni a hagyományos történelmi anyagot (háborúk, békék, politikai küzdelmek, felkelések, országgyűlések, törvények, nagy emberek stb.). Reméljük, hogy a tankönyv segít majd megismerni a történelmi korok olyan jellegzetességeit is, mint a népesedési viszonyok, a gazdálkodás, az iskoláztatás, az öltözködés, a táplálkozás, a lakásviszonyok, a szabad idő eltöltése vagy az egykor élt emberek gondolkodásmódja."
Perger Gábor - Történelem felkészítő könyv a középszintű érettégire
Négy év anyaga egy kötetben!
Lassan tendenciózus törekvéssé vált a történelemoktatásban, hogy az adatszerű tudásról a használható ismeretekre kerüljön a hangsúly. Ezt tükrözik az érettségi feladatai is. Ugyanakkor az évszámok, nevek és az eseménytörténet biztos elsajátítása nélkül aligha lehet bármit is átültetni a gyakorlatba. A Műszaki Kiadó legújabb kiadványa ezért egy kötetben tartalmazza a négy év ismeretanyagát, ezúttal feladatok, térképek, források nélkül.
Logikus, áttekinthető szerkezetben, közérthető stílusban, ugyanakkor kimerítő részletességgel, a teljesség igényével dolgozza fel a középszinten elvárt ismereteket. Az anyag meghatározásánál figyelembe vettük mind az érettségit leíró jogszabályokat, mind a kétszintű érettségi bevezetése (2005) óta kiadott írásbeli vizsgafeladatok tapasztalatait.
A fent említett szándék tükröződik a könyv alábbi jellegzetességeiben is:
Szerkezete pontosan követi az érettségi vizsgakövetelményt meghatározó jogszabályban (40/2002. OM rendeletet) megadott témákat. Azonban nem különálló tételek összessége, hanem koherens egész, mely biztosítja mind a korszakokon átívelő folyamatok nyomon követését, mind az egyetemes és magyar történelem összefüggéseinek megvilágítását.
A kerettantervi adatokat, vagyis a vizsgázó által kötelezően ismerendő földrajzi és személyneveket, évszámokat és fogalmakat félkövér szedéssel emeltük ki. Ezek a könyv végén található mutatókban külön is fel vannak sorolva. A könyvben nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy fejlesszük a vizsgára készülők szakszókincsét, az alapfogalmakat egyértelműen és közérthetően definiáljuk.
Minden egyes fejezet végén felsoroltuk azokat a feladatokat, melyek a kétszintű érettségi bevezetésétől 2010 májusáig kiadott 18 hivatalos érettségi feladatlap 360 feladata közül az adott témához tartoznak.
A könyv agyagának ismerete azonban nem pótolhatja sem az írásbeli vizsga típusfeladatainak megoldásában mindenekelőtt a források (szövegek, képek, ábrák, táblázatok, grafikonok és diagramok) elemzésében szerzett gyakorlatot, sem a középiskolai történelmi atlasz alapos ismeretét, de amit betéve kell tudni az minden benne van.
Száray Miklós - Kaposi József - Történelem IV.
A Forrásközpontú történelem sorozat tankönyvei kísérletet tesznek a történelmi múlt forrásközpontú feldolgozására, és lehetőséget adnak a tanulói tevékenységre épülő történelemtanításra. A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet szinkron időtábla egészíti ki. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Száray Miklós - Történelem I.
A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet kiegészítő szinkron időtábla gyors tájékozódást biztosít. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Dupcsik Csaba - Repárszky Ildikó - Élő történelem I.
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintű vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül. a kötetekbe.
Kronologikus (pl. Róma felemelkedése) és tematikus (pl. Az antikvitás vallásai) leckék váltakoznak a könyvben, megtartva ezzel a történelmi korok linearitását, és egyben hangsúlyt helyezve a népek, kultúrák és birodalmak kölcsönhatásaira. E két szemlélet együttes alkalmazása és gondosan megtervezett egyensúlya által áll össze az ókori kelet, az antikvitás, a kora középkor, illetve hazánk korai története élő történelemmé. A kötet felépítése megfelel a kerettantervnek, és tartalmilag és metodológiailag teljes mértékben alkalmazkodik mind a közép-, mind pedig az emelt szintű érettségi rendszer követelményeihez. A főszöveg mellett rengeteg forrás, kiegészítő információ, kép, térkép, ábra kapott helyet a könyvben. A szerzők nem titkolt szándéka szerint a források bősége amellett, hogy a pedagógusnak szelektálásra és differenciálásra ad alkalmat, lehetőséget teremt arra, hogy az alapvető kompetenciákat fejlesztve a diákokat motiválja és érdeklődésüket felkeltse a régi korok iránt. A mindvégig magas szakmai színvonalon megírt tankönyv segítségével valóban élményszerű és érdekes elfoglaltság lehet a történelemmel való foglalkozás.
Ujvári Pál - A befejezetlen múlt 2.
Mint ahogy a sorozat címe – A befejezetlen múlt – is sugallja, a kötetek szerzői arra törekedtek, hogy olyan szellemű tankönyveket írjanak, melyek felénk tartó, nyitott folyamatként, jelenünk előtörténeteként láttatják a múltat.
Farkas Judit - Színes érettségi tételek történelemből
Kötetünk annak a Színes érettségi sorozatnak a része, amelynek tagjai a középszintű szóbeli érettségire való felkészülésben nyújtanak segítséget a pedagógusoknak, vizsgázóknak és alsóbb évfolyamos diákoknak egyaránt. Az érettségi követelményrendszerben meghatározott tartalmak mindegyike előfordul a 75 színes tétel valamelyikében, amelyek forrásanyagaihoz forrásmagyarázat is tartozik. A kötet célja, hogy ne csak a tételkidolgozást ismerje meg az olvasó, hanem a forráselemzés lépéseit is. A tételek az érettségi követelményeknek megfelelően tematikusan csoportosítva követik egymást. Minden tételhez tartozik egy feleletvázlat is, amelyek a könyv végén (öt minta-feleletvázlat), illetve a kiadó weboldalán (a másik hetven tétel feleletvázlata) érhetőek el. A színes képi forrásokban is bővelkedő kiadványt nemcsak iskolai, hanem otthoni gyakorlásra is ajánljuk.
Richter Ágnes - Führung in Budapest
A leendõ idegenvezetõket sokoldalú, változatos felkészülésre ösztönzi a kiadvány, hogy hivatásukat, munkájukat szívesen és örömmel végezzék.
A bevezetõ témák (fõvárosunk földrajzi jellemzõi és rövid története) után három kiszállóhely (Hősök tere, Bazilika, Budai vár) ismertetése következik, majd a hagyományos útvonalaké (Városliget, Andrássy út, Deák tér Lipótváros Parlament, Dunai rakpart, Fő utca, Tabán és Gellérthegy, Erzsébet híd, Rákóczi út, Sportnegyed, Dózsa György út), végül az alternatív szakaszoké. Az egyes helyszíneken a legfontosabb látnivalókat jelölő térképek is segítik az eligazodást és az ismeretek kapcsolását, rögzítését.
Gerse László - Tamás Gábor - Híres magyar cégek / Famous hungarian companies
Amikor a magyar vállalkozások hazai és nemzetközi esélyeiről szót ejtünk, nem hagyhatunk ki egy rendkívül fontos tényezőt, a produktumokban testet öltő kulturális-szellemi kincset, a hagyományokat és az azokat a korszerű követelményekhez igazítani képes innovációt. A könyvünkben szereplő vállalkozások mindegyike rendkívül szerencsés ebben a megközelítésben: sikerük az úgynevezett „emberi tényező" nélkül elképzelhetetlen lett volna. Bárhova lapozunk a könyvben, a bemutatott vállalkozások mindegyike mögött szilárd bázisként megjelenő szellemi tőke előtt meg kell emelnünk a kalapunkat.
Horváth Terézia - Kosaras Béla - Ujvári Pál - Németh Gábor - Történelem a 9. évfolyam számára
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintû vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül a kötetekbe.
"Bár elsősorban a középfokú vizsgára készülők igényeit vettük figyelembe, a sorozat megfelelő alapot adhat az emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez is.
Célunk egy olyan tankönyvcsalád elkészítése volt, amely a hagyományos értelemben vett tanulás mellett az információk elsajátításának és feldolgozásának változatos formáiba vezeti be a tanulókat. Az egyes leckék terjedelmét ezért két oldalra korlátoztuk: ennyi a tanulnivaló . A szöveges tanulnivalóval egyenértékűnek szánjuk a mellette helyet kapó forrásszemelvényeket, képeket, vázlatrajzokat, grafikonokat, diagramokat, térképeket ezek nem csupán illusztrációk vagy szemléltető anyagok, sokkal inkább elemzés, feldolgozás tárgyai. A hozzájuk kapcsolódó kérdések, feladatok az érettségi vizsga különböző feladattípusainak felelnek meg, tehát közvetlenül elősegítik a vizsgára való felkészülést. Egyúttal természetesen hozzájárulnak a tananyag, a történelem jobb megértéséhez, segítségükkel a tanulók gyakorlatot szerezhetnek a különféle információforrások értelmezésében, feldolgozásában.
A történelmi térben való eligazodást segítik az egyes tankönyvi leckék elején található sématérképek , az időbeli tájékozódást pedig a leckék időszalagjai könnyítik meg. A főszöveg, a tanulnivaló bevezető kérdései az adott téma feldolgozásához szükséges előzetes ismeretek felelevenítésére szolgálnak, valamilyen formában előkészítik a lecke témáját. A lecke végén található összefoglaló kérdések megválaszolásával ellenőrizhető a tanultak megértése. A fejezeteket lezáró összefoglalások olyan kérdéseket, feladatokat tartalmaznak, amelyek az anyag tételszerű rendszerezésére adnak módot.
A kötetek összeállításánál igyekeztünk bővíteni a hagyományos történelmi anyagot (háborúk, békék, politikai küzdelmek, felkelések, országgyűlések, törvények, nagy emberek stb.). Reméljük, hogy a tankönyv segít majd megismerni a történelmi korok olyan jellegzetességeit is, mint a népesedési viszonyok, a gazdálkodás, az iskoláztatás, az öltözködés, a táplálkozás, a lakásviszonyok, a szabad idő eltöltése vagy az egykor élt emberek gondolkodásmódja."
Kaposi József - Szabó Márta - Száray Miklós - Megoldókulcs a történelem érettségi feladatgyűjtemény 11. évfolyamos kötetéhez
Ez a kiadvány a Feladatgyűjtemény az új történelem érettségihez. Írásbeli, 11. évfolyam című könyv feladatainak a megoldásait tartalmazza. A megoldókulcs olyan, mint az új érettségihez használatos javítókulcsok. A tesztfeladatoknál tömör válaszokra törekedtünk, gyakran csak a kulcsszavakat adtuk meg. Az esszéfeladatok megoldását válaszelemekre bontottuk, és elemenként jeleztük a szükséges kompetenciákat is.
Howard Zinn - A People's History of the United States: 1492 to Present
Consistently lauded for its lively, readable prose, this revised and updated edition of A People's History of the United States turns traditional textbook history on its head. Howard Zinn infuses the often-submerged voices of blacks, women, American Indians, war resisters, and poor laborers of all nationalities into this thorough narrative that spans American history from Christopher Columbus's arrival to an afterword on the Clinton presidency.
Addressing his trademark reversals of perspective, Zinn--a teacher, historian, and social activist for more than 20 years--explains, "My point is not that we must, in telling history, accuse, judge, condemn Columbus in absentia. It is too late for that; it would be a useless scholarly exercise in morality. But the easy acceptance of atrocities as a deplorable but necessary price to pay for progress (Hiroshima and Vietnam, to save Western civilization; Kronstadt and Hungary, to save socialism; nuclear proliferation, to save us all)--that is still with us. One reason these atrocities are still with us is that we have learned to bury them in a mass of other facts, as radioactive wastes are buried in containers in the earth."
If your last experience of American history was brought to you by junior high school textbooks--or even if you're a specialist--get ready for the other side of stories you may not even have heard. With its vivid descriptions of rarely noted events, A People's History of the United States is required reading for anyone who wants to take a fresh look at the rich, rocky history of America.
Bencsik Péter - Horváth Levente Attila - Történelem 8. - A huszadik század története
A huszadik század történetének feldolgozása, a világháborúk és békekötések megértése komoly odafigyelést igényel az olvasó részéről. A tankönyv készséges vezetője azoknak, akik érteni akarják a múlt század eseményeit.
Száray Miklós - Történelem IV.
A középkori Európa politikai, társadalmi és gazdasági viszonyainak kialakulását mutatja be az első nagy rész, a második az európai civilizáció megerősödését, valamint a rendiséggel és a városiasodással összefüggő változásokat. A befejező rész a XIV-XV. századi Európáról ad képet.
Bihari Péter - Doba Dóra - Történelem a 12. évfolyam számára
Tankönyvsorozatunk a középiskolák 9–12. évfolyama számára készült, gimnáziumokban és szakközépiskolákban egyaránt használható. A szerzők a kötetek összeállításánál a középszintű érettségi vizsga követelményeit tartották szem előtt: a középszintû vizsgához szükséges valamennyi tudáselem beépül a kötetekbe.
"Bár elsősorban a középfokú vizsgára készülők igényeit vettük figyelembe, a sorozat megfelelő alapot adhat az emelt szintű érettségi vizsga teljesítéséhez is.
Célunk egy olyan tankönyvcsalád elkészítése volt, amely a hagyományos értelemben vett tanulás mellett az információk elsajátításának és feldolgozásának változatos formáiba vezeti be a tanulókat. Az egyes leckék terjedelmét ezért két oldalra korlátoztuk: ennyi a tanulnivaló . A szöveges tanulnivalóval egyenértékűnek szánjuk a mellette helyet kapó forrásszemelvényeket, képeket, vázlatrajzokat, grafikonokat, diagramokat, térképeket ezek nem csupán illusztrációk vagy szemléltető anyagok, sokkal inkább elemzés, feldolgozás tárgyai. A hozzájuk kapcsolódó kérdések, feladatok az érettségi vizsga különböző feladattípusainak felelnek meg, tehát közvetlenül elősegítik a vizsgára való felkészülést. Egyúttal természetesen hozzájárulnak a tananyag, a történelem jobb megértéséhez, segítségükkel a tanulók gyakorlatot szerezhetnek a különféle információforrások értelmezésében, feldolgozásában.
A történelmi térben való eligazodást segítik az egyes tankönyvi leckék elején található sématérképek , az időbeli tájékozódást pedig a leckék időszalagjai könnyítik meg. A főszöveg, a tanulnivaló bevezető kérdései az adott téma feldolgozásához szükséges előzetes ismeretek felelevenítésére szolgálnak, valamilyen formában előkészítik a lecke témáját. A lecke végén található összefoglaló kérdések megválaszolásával ellenőrizhető a tanultak megértése. A fejezeteket lezáró összefoglalások olyan kérdéseket, feladatokat tartalmaznak, amelyek az anyag tételszerű rendszerezésére adnak módot.
A kötetek összeállításánál igyekeztünk bővíteni a hagyományos történelmi anyagot (háborúk, békék, politikai küzdelmek, felkelések, országgyűlések, törvények, nagy emberek stb.). Reméljük, hogy a tankönyv segít majd megismerni a történelmi korok olyan jellegzetességeit is, mint a népesedési viszonyok, a gazdálkodás, az iskoláztatás, az öltözködés, a táplálkozás, a lakásviszonyok, a szabad idő eltöltése vagy az egykor élt emberek gondolkodásmódja."
Ujvári Pál - Történelem a középiskolák II. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Történetelmélet I-II.
Közhelynek számít a magyar történeti irodalomban, hogy a magyar historiográfia egy rövid időszakot és irányzatot (a két világháború közötti szellemtörténetet és legfőképpen Szekfű Gyulát) leszámítva nem igazán érdeklődött a történettudomány teoretikus és metodológiai kérdései iránt. Bár minden korszakban (19. századi pozitivizmus, szellemtörténet, II. világháború utáni időszak) jelentek meg elvétve és szétszórva ilyen jellegű írások és fordítások, ezeket azonban szisztematikusan még senki sem gyűjtötte össze. Az írások összegyűjtése után derült ki, hogy jelentős irányzatok, metodológiai iskolák és tanulmányok teljesen hiányoznak ebből az anyagból, valamint, hogy a fordítások jó része nem felel meg a szakmai követelményeknek. Ezek után a szerkesztők feladata az volt, hogy a meglévő fordításokat átnézzék és egy szintre hozzák, a magyarul meg nem jelent tanulmányokat pedig lefordítsák. Ezen túlmenően minden szöveg előtt röviden bemutatják szerzőjének tudományos pályáját, és közlik magyarul megjelent írásainak jegyzékét.
Malcolm Billing - A keresztes hadjáratok
Hiteles, a legfrissebb kutatási eredményekre alapozott munka a keresztes háborúkról, mely az 1096- ban megindított első hadjárattól az utolsó keresztes államalakulat, Málta 1798-ban bekövetkezett bukásáig követi nyomon az eseményeket. Miközben Malcolm Billings olyan markáns karaktereket is felvonultat, mint Oroszlánszívű Richárd vagy Szaladdin, a kereszténységért hadba induló parasztok, lovagok és harcoló szerzetesek küzdelmeinek a bemutatásával sem marad adós, és az iszlám szent harcosairól is szót ejt, akik több évszázados küzdelem után végül diadalmaskodtak. A szerző kiváló elemzést ad a keresztes háborúk és az azokat követő ellencsapások dinamikájáról, emellett részletes leírást közöl arról, hogy milyen változások történtek a keresztes államalakulatok kormányzati struktúrájában a Közel-Keleten, abban a térségben, mely a Nyugat és a Kelet összecsapásainak állandó színterévé vált.
Ismeretlen szerző - Magyar alkotmánytörténet
Az alkotmány történeti felfogása - mely nem a kartális megfogalmazódáshoz köti a constitutiót, hanem az állami élet szerves fejlődésében kialakuló és érvényesülő általános alkotmányos elvek jelenlétéhez - képezi a Magyar alkotmánytörténet szerkesztési koncepciójának alapelvét. A zömében a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem magyar jogtörténészei által írott munka a magyarság nemzetségi, törzsi és törzsszövetségi szerveződésétől a nomád állammodell kialakulásán és működésén át vezeti az alkotmánytörténet folyamatát a Kárpát-medencében megalapított keresztény magyar állam kiépítéséig. Ezt követően a patrimoniális, a rendi képviseleti, az abszolút és alkotmányos monarchia, a parlamentáris királyság és végül a magyar köztársaságok modelljeinek elemzésével teszi teljessé a képet a magyar alkotmányfejlődésről. A kötet tudatosan vállalt szerkesztői elve, hogy csak kevéssé követi a kronologikus rendet, ehelyett a magyar joghistória történetének jellemző alkotmányos jogfolytonosságára helyezve a hangsúlyt a közjogi intézmények (országgyűlés, államfő, központi és helyi közigazgatás, törvénykezési szervek) feldolgozásával rajzolja meg a magyar alkotmánytörténet tablóját. Ezzel lehetővé teszi az olvasó számára, hogy megszabadulva a köz- és politikatörténet szokásos cezúráinak bilincsétől a maguk folytonosságában ismerjen meg olyan jellegzetesen évszázadokon át nyúló intézményeket, mint a szent korona tana, a királyi hatalom és jogkör alakulása, a magyar országgyűlés fejlődése, a vármegyék története. A kötet olvasója így egészében szemlélheti a magyar alkotmányosság és közjog történeti fejlődését.