Debussy regénye ez és egy örvénylő koré, mely életre hívta Claude Debussy zenéjét: a Pelléas szinte suttogva elmondott drámájának, A tenger gigászi természetképének, a Faun délutánja antikmodern álmának muzsikáját. Gál György Sándor új könyve zenetörténet és regény, történelem és jellemrajz: egy különös, bonyolult, ellentmondásos alkotószellem képe, egy léleké, mely szerelemből szerelembe, válságból válságba hányódik, ha valóban remekművet alkotott.
Debussy keményen és szépítés nélkül kivésett arcéle mögött egy csodálatos kor rajzolódik ki: Monet és Baudelaire, Renoir és Mallarmé, Zola, France, Rolland, Clémenceau, Dreyfus, D’Annunzio, Jaurés évszázada és a vérözöné, melyet az első világháború zúdított az emberiségre.
Gál György Sándor a muzsikus szakember biztonságával elemzi Debussy korszakos remekműveit, de rávilágít az alkotások emberi forrásaira is: szenvedélyre és csalódásra, szerelemre és haragos indulatra, elénk állítva a világpolgárt és a szenvedélyes franciát, aki a gall szellem tündérkertjét akarta újjáteremteni.
A modern zene regénye ez és a modern művészé, aki az egyre hangosabb gépkorszak robaja közepette is arról énekel, amiről a klasszikusok: a bonyolult, kifürkészhetetlen csodáról: az emberről.
Kapcsolódó könyvek
Szentkuthy Miklós - Händel
A magyar barokk zeneszerző életregénye. Szentkuthy Miklós, akinek Haydn-regénye sok hívet szerzett a komoly zenének, és egyben gondolatkeltő vitákra adott alkalmat, ezúttal is egyéni, sajátosan gazdag stílusában, a korban való teljes beleérzéssel és azonosulással írta meg krónikáját Händel változatos és dicsőséges életéről, máig is eleven, gyakran játszott műveiről. A zeneszerző egyéni élményeit költött vagy valóságban élt személyek életének epizodikus változataiban adja elő (pl. az utolsó Medici herceg, Hogarth, a csípősen szatirikus és egyben moralizáló, kiváló festő és rajzoló, Garrick angol színész). Az így megfestett körkép sok helyütt a XVIII. század gunyoros szellemében torzít ugyan, de igaz és szuggesztív, s a barokk kor és a händeli zene mélyreható ismeretéről tesz tanúságot.
Harold C. Schonberg - A nagy zeneszerzők élete
A nagy zeneszerzők élete nem kuriózumgyűjtemény, még csak nem is életrajz-sűrítmények füzére: lapjain a zene története bontakozik ki, tudományosan megalapozva, de nem a tudomány elvontságával, nem a mindennapi közegéből, keletkezésének és megszólaltatásanak körülményeiből kiszakítva. A zenét emberek alkotják, emberek adják elő, és emberek hallgatják. Nem érthető meg másképp, mondja Schonberg, mint az emberből: alkotójából es korából kiindulva. Ezért olyan eleven e könyv szövege, hogy úgy is lehet olvasni, mint egy izgalmas regényt. Gyakorló zenekritikusként Schonberg a közönséget is képviseli. Az a jó zene, amit az előadók szívesen játszanak, és a közönség szívesen hallgat. De a kritikus előtte is jár a közönségnek. Arra is felhívja a figyelmet, mi az, ami felfedezésre vár és a könyv elolvasása talán sok olyan zenei értékre is kihegyezi az olvasó fülét, amelyre eddig tompa volt.
Molnár Antal - Brahms
Míg a hasonló muzsikus-monográfiák általában az életrajz és a mű kronologikus egységének kényelmes szálára fűzik fel mondanivalójukat, ez a könyv sziporkázó esszék sorozata, melyek mindig új meg új aspektusból közelítik meg a mester életét, művészetfelfogását, alapvető művészi hozzáállását és alkotásainak egymással folytonosan összehasonlított, egész művészetét jellemző tükrében, műveit; s még azt is megengedi magának, hogy egy Brahms-műnek egy egyszerű, nem zeneértő hallgatóra tett hatását regényrészlet felidézésével érzékeltesse (Priestley: Angyalok utcája). ; A kötetnek szűkebb témáján túlmutató alapgondolata a romantikus művészetnek a klasszikussal való tüzetes szembeállítása, persze elsősorban a zene területén: annak kimutatása, hogy a szerves, apró részleteikben is megváltoztathatatlan nagy formák a romantikus művészet számára miért nem valósíthatók meg igazán. Plasztikus képet ad Brahms egyéniségéről, nem hallgatva el az ún. "forradalmi" romantika mesterei (Wagner, Liszt) iránti ellenszenvét; finoman jellemzi sajátos művészetét (melynek eredetét a dalszerűségben keresi); foglalkozik eredetiségével (illetve az általa feldolgozott hatásokkal), hangszerkezelésével és hangszerelésével, műfaji csoportonként méltatja fő műveit; elhelyezi őt kortársai közt, s kitér magyarországi kapcsolataira is. A kötetet rövid kronológia, műjegyzék és részletes mutató kerekíti ki - minden zeneszerető olvasónak ajánlható.
Ismeretlen szerző - Ha Mozart naplót írt volna
A népszerű naplósorozat újabb kötete Mozart életét tárja elénk. Mindazokhoz szól, akik szeretik Mozart muzsikáját.
A Mozart leveleiből és egyéb dokumentumokból nagy gonddal és hozzáértéssel összeállított munka mély betekintést nyújt a nagy mester alkotó tevékenységébe és életébe.
Valóban naplóról van szó, mert minden esemény, minden gondolat és érzés úgy sorakozik időrendbe egymásután, hogy szinte észrevétlenül kialakul előttünk a nagy zeneköltő pályafutása, művészete és kora.
Petrovics Emil - Maurice Ravel
A magyar zenekedvelő közönség, de a zenésztársadalom is hajlamos Maurice Ravel művészetét Debussy csillogó, de erőtlenebb visszfényének tekinteni. Az impresszionista iskola vezére és tanítványa - így vélekednek általában.
Kitűnő és szeretett mesterem, Farkas Ferenc jegyezte meg egyszer nagyon találóan: Debussy zseni volt, Ravel pedig művész. A könyv egyik feladatát abban láttam, hogy ezt a különbséget képességeimhez és lehetőségeimhez mérten megvilágítsam.
Legány Dezső - Henry Purcell
Halkan vedd kezedbe e könyvet és vigyázva forgasd. Régi emberekről szól, foszladozó lapokról, rajtuk néhány névvel. Született... élt... meghalt... Ennyi az egész. Vágyaikat eltemették, örömükről ki sem tud már, munkájukat emészti a feledés.
Ó, figyeld! - életének értelmét, féltett művészetét mind egyetlen forrásba önti, ahonnan könnyen s nesztelenül egy sugár, a leghatalmasabb és legmelegebb egész Angliában, a mély tajtékokból lángolva veti fel Henry Purcell nevét!
Eősze László - Kodály Zoltán élete képekben és dokumentumokban
"Kodály Zoltán élete - mely a mintegy kétszázötven, jórészt ismeretlen képből, dokumentumból s a rövid tanulmányokból e kötet lapjain kibontakozik az olvasó előtt -, ez a küzdelmekben gazda életpálya, olyan, mint egy hatalmas, jól szerkesztett variációs mű: kompozíciói, írásai, beszédei mind egyetlen téma hordozói. Ez a központi gondolat, amely Kodályt sokrétű munkásságának minden ágában vezérelte, egy európai rangú s egyben sajátosan magyar zeneművészet és zenekultúra megteremtése volt."
Zoltán János - Szikora Róbert
A szerzőről
1953-ban születtem, Budapesten. Szokásos iskolák. A hatvanas évek közepétől engem is elkapott és azóta sem enged el a beat-, a pop- és a rockzene. A gimnáziumi évek alatt már publikáltam. Az egyetem elvégzése után, 1985-ben végeztem el a MÚOSZ iskolát. 1973 óta végigjártam az újságíró szamárlétrát, a külső munkatárstól a főszerkesztői posztig (Pop Express, Metál Hammer, Poptükör, Popvilág, Polip). 1991 és 1998 között a Pesti Riport és a Heti Riport popzenei rovatát vezettem.
Eddig öt különböző pop és rockzenei szaklexikon, több rockévkönyv megírásában és szerkesztésében vettem részt, valamint 12 beat-, pop és rocktörténeti dokumentációs könyvem jelent meg. A 2005-ben megjelent Rockcirkusz című enciklopédiára különösen büszke vagyok, melyben 140 beat, pop és rock stílusú együttes története olvasható. Jelenleg A magyar beat, pop és rockművészet ötven éve című DVD-n dolgozom.
Sting - Széttört zene
Miután életem nagy részében dalszerző voltam, rövid, rimes versszakokba sűritettem gondolataimat és érzéseimet, és zenét irtam hozzájuk, sohasem jutott eszembe, hogy könyvet irjak. De amikor eljutottam a számvetésre késztető ötvenéves korba, azt vettem észre, hogy most először kedvem támadt hosszú prózai szövegeket irni, ami éppannyira ösuztönzőnek és izgalmasnak bizonyult, mint amilyen a dalszerzés volt valaha is.
És igy kezdett formát ölteni a Széttört zene. Ez a könyv életem korai szakaszáról szól, a gyermekkoromtól a serdülőkoromon át majdnem egészen a Police-szal aratott sikereim kezdetéig. Ezt a történetet nagyon kevés ember ismeri.
Nem volt kedvem a hagyományos önéletrajzok szabályai szerint mindent elmesélni, ami valaha történt velem. Ehelyett az vonzott, hogy megvizsgáljak bizonyos pontokat, egyes embereket és kapcsolatokat, konkrét eseményeket, amelyek ma is nagy erővel rezonálnak bennem, miközben próbálom megérteni a gyereket, aki voltam, és a felnőttet, aki vagyok.
Sting
H.C. Robbins Landon - 1791 - Mozart utolsó éve
Életének utolsó évében Mozart olyan lázasan dolgozott, mintha megérezte volna, hogy összegeznie kell, és hamarosan búcsúznia is. Ebben az 1791-es esztendőben több hangjegyet vetett papírra, mint az azt megelőző három évben együttvéve. Olyan csodálatos művek születtek ekkor, min a Varázsfuvola és a Requiem.
E gazdag és tragikus év eseményei elevenednek meg az angol Langdon professzor könyvének lapjain. Műve korántsem zenetörténeti szakmunka csupán - noha annak is remekmű -, de egyszersmind hiteles és aprólékos életrajz is, sőt élvezetes olvasmány nemcsak zenerajongók, de minden más olvasó számára is, akit érdekel a történelem, és a nagy művész mindennapjainak története, amiben itt kell rejtőznie a remekművek titkának is, ha ez végül mindig megfejthetetlen marad is. Ez a regényszerűen izgalmas történelmi, zenetörténeti esszé bemutatja a zseni életét, a nagy művek keletkezésének körülményeit, és friss szemmel vizsgálja azt a sok legendát, amely Mozart utolsó életévét, házasságát és halálát övezi.
A szerző a bécsi klasszika egyik legismertebb tudósa; műve alapkönyvnek számít a Mozart-irodalomban.
Nádor Tamás - Antonio Vivaldi életének krónikája
Velence "rőt papjának" muzsikája korunkban olyan népszerűségre tett szert, mint kevés más mester alkotásai. Concertóit lépten-nyomon játsszák, kamarazenekarok éppúgy, mint nagy együttesek, sőt, eljutottak a jazzesítéshez is. A "Négy évszak" hanglemezfelvételeinek felsorolása katalógus-oldalakat tölt meg, de egyre-másra "fedezik fel" a hanglemezgyárak és a koncertrendezők Vivaldi vokális zenéjét is.
Nádor Tamás krónikája a legújabb forrásmunkák alapján követi "napról napra" Vivaldi életútját. Azt az életutat, ami valóságos regény. Hiszen Vivaldi felszentelt pap volt, de nem misézett, hegedűművész volt, de operákat írt, népszerűségét concertóinak köszönhette, de a legfontosabb számára a színpad volt. Bejárta Európa számos zenei színpadát, ünnepelték Drezdában és Amszterdamban, Rómában és persze Velencében, de szegény nincstelenként temették el Bécsben.
S a regényes életút leírása mögött kirajzolódik a Tengeri Köztársaság háttere is, a hanyatló hatalmú Velence örök karneválja. Megjelennek a korabeli velencei muzsikusok, megismerkedünk Serenissima operai életével és cenzoraival, leányárvaházi zenekaraival és a San Marco zenészeivel, valamint a más életében elfeledett zeneszerző "feltámadásával", ami külön regény...
Jemnitz Sándor - Felix Mendelssohn Bartholdy
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Romain Rolland - Beethoven
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kárpáti János - D. Scarlatti
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Jemnitz Sándor - Fryderyk Chopin
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Gál György Sándor - Messiás
Aligha van zeneszerető ember, aki nem gyönyörködött a Xerxes Largójában vagy a Vízizenében, akinek a szíve nem dobogott gyorsabban a Judás Makkabeus Győzelmi kórusa hallatán, vagy akit nem ragadott magával a Messiás Halleluja-kórusának fenséges szépsége.
E gyönyörű dallamok szerzője George Friedrich Händel. Minden idők egyik legnagyobb zeneszerzője, aki "angolul beszélt, németül gondolkodott, franciául levelezett és olaszul énekelt", aki egyformán nagyot alkotott a bravúráriákkal teletűzdelt barokk opera, a hatalmas kórust mozgató oratórium, a concerto grosso és a versenyművek műfajában.
E csodálatos tehetség kibontakozását, az elismertetésért folytatott harcát, fordulatokban bővelkedő kalandos életútját maga mutatja be regényében Gál György Sándor, gondosan megrajzolva a kort is, amely Händel életének és művészetének hátteréül szolgált.
Láng György - Bartók élete és művei
Ez írásnak célja az, hogy a legszélesebb rétegeket, - a nem zeneértőket is - elvezesse azokra a területekre, ahol csak csodálni, szeretni és végtelen áhítattal tisztelni lehet a nagy idők nagy Bartókját. És hivatva van arra, hogy megértesse őt és megmutassa, mi módon lehet élvezni halhatatlan műveit. Mert élvezni lehet őt, mindenkinek, akárcsak Haydn-t, vagy Mozart-ot, vagy Schubert-et, vagy Händel-t, mert ugyanazt csinálta, mint azok: művészi zenecsodákat ajándékozott a világnak.
Falk Géza - Wagner
Új könyv jelenik meg Wagner Richárdról. Talán feleslegesnek látszik, mert hiszen a vele foglalkozó irodalom majdnem oly gazdag, mint a Napóleoné. És mégis merem állítani, - noha tömegével jelentek meg tanulmányok, könyvek, breviáriumok, élet- és jellemrajzok, ismertetések és másfajta írások - hogy mindmáig nincs oly kritikai munka, mely valójában felfedi Wagner muzsikus mivoltát és művészetének, zenedrámáinak lényegét.
Guy de Pourtalès - Liszt Ferenc élete
"...A hangom lágyan suttogott fülébe
csak mint egy messzi jel,
oly tisztán, mint szemének nyílt örvénye,
oly szűzen, mint ha mély álomzenére
a Végtelen felel."