Üstökösként emelkedõ alkotói pálya Szentandrássy Istváné. Vagy mégis inkább olyan, mintha valaki egy õserdõn küzdené át magát. Vagy még inkább, mint aki a mélységbõl feljut egy széljárta magaslatra. Kezdetben verseket, drámákat ír és rajzol. 1979-ben Csapiban, egy cigány olvasótáborban megismerkedik az elsõ magyarországi hivatásos roma festõmûvésszel, Péli Tamással, aki felfigyel rá és tanitványául fogadja. Szentandrássy, Péli nyomán a reneszánsz hagyományokra támaszkodva, sajátosan egyéni képi nyelvet hozott létre.
Kapcsolódó könyvek
Földényi F. László - A testet öltött festmény
Földényi F. László e könyve a kortárs magyar képzőművészetről írott esszéit tartalmazza: huszonöt alkotóról mintegy negyven írást. A tárgyalt képzőművészek között olyanokat találunk, mint Bak Imre, Birkás Ákos, Galántai György, Jovánovics György, Kelemen Károly, El Kazovszkij, Klimó Károly, Körösényi Tamás, Nádler István, Somogyi Győző, továbbá a magyar vizuális kultúra közelmúltjának olyan legendás alakjait, mint Erdély Miklós és Hajas Tibor.
Földényi a képzőművészetről nem művészettörténeti megközelítésben beszél, esszéinek perspektívája talán egzisztenciálisnak nevezhető: a művészetfilozófia, esztétika, valamint a kultúrtörténet elemeit a szabad asszociáció révén mozgásba hozva úgy írja le az érdeklődését felkeltő jelenséget, hogy mindig a személyes, belső befogadói történések drámája kerül a szöveg előterébe. A kötet írásai nemcsak képzőművészek, hanem az írások szerzőjének portréját is megrajzolják, aki csak olyan művekkel foglalkozik, melyek valóban megszólítják.
Tatai Erzsébet - Neokonceptuális művészet Magyarországon a kilencvenes években
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Hungarian Art 1900-1950 - Radnai Collection, Győr
A hazai műgyűjtés példaértékű képviselője, Radnai Béla (1891-1962) gyűjteményét bemutató, angol nyelvű reprezentatív album.
Végh János - Németalföld festészete a XV. században
Az egykori Németalföld - a mai Belgium és Hollandia - kultúrájának hirtelen felvirágzása a XV. század fordulóján csaknem egy időbe esik az itáliai kora reneszánsz művészetével. Maga a jelenség azonban - legalábbis ami az alkotások szellemét és formai megjelenését illeti - inkább a középkorhoz kötődik.
Ezt a sajátos fejlődést követi nyomon a könyv egészen a XVI. századig, az itáliai hatás kizárólagossá válásáig. A tanulmány a XIV. század végi viszonyok ismertetésével kezdődik, azzal a korral, amelyben a németalföldi és a francia festészet olyan szorosan összefonódott egymással, hogy a szakirodalom "franko-flamand" művészetként emlegeti. Az északi születésű Limbourg fivérek vagy a név szerint nem ismert Maréchal de Boucicaut hóráskönyvének Mestere fő műveiket a francia arisztokrácia szolgálatában alkották. A Van Eyck fivérek azonban a genti oltárt már egy gazdag flamand polgár megbízásából festették. Az északi országrész festői közül a könyv elsősorban Geertgen tot Sint Jans és Hieronymus Bosch munkásságát emeli ki. Az első kivételes kolorista képességeivel, az utóbbi vízióinak fantasztikus világával emelkedik ki kortársai közül.
A szerző a történeti fejlődés felvázolásán túl arra törekedett, hogy feltárja a művek rejtett jelentését, azokat az utalásokat és gondolati tartalmakat, amelyek a mai néző számára már nehezen hozzáférhetőek.
Az illusztrációk - 48 színes képtábla - a tárgyalt mesterek és a XV. századi németalföldi festészet fő művei, amelyeknek felvételeit számos nagy múzeum bocsátotta rendelkezésünkre: a Prado (Madrid), a Louvre (Párizs), a National Gallery (London), a Groeningemuseum (Brugge), a Musées Royaux des Beaux-Arts (Brüsszel), a Metropolitan Museum of Art (New York) stb.
Rappai Zsuzsa - Mesterek és mesterművek
Ötven éve alakult önálló múzeummá a Magyar Nemzeti Galéria, a magyarországi képzőművészet legnagyobb és legrangosabb közgyűjteménye.
Erre az évfordulóra született ez a reprezentatív jubileumi album, amely a múzeum különböző gyűjteményeiből válogatott legjelentősebb alkotásokon keresztül mutatja be a Galériát.
A legszebb és legismertebb táblaképek, festmények és szobrok egyúttal közel nyolcszáz év magyar képzőművészetét is reprezentálják. A kötetben szereplő több mint kétszáz híres műalkotás annak is bizonyítéka, hogy a magyar festészet és szobrászat mindenkor Európa művészeti áramlataiban létezett, és ezekben képviselt igen magas színvonalat.
Ismeretlen szerző - National Gallery London
A világ nagy múzeumait a milánói Rizzoli Kiadóval közös vállalkozásban bemutató sorozatunk második kötetében Európa egyik legcéltudatosabban fejlesztett képtárával, a londoni National Galleryvel ismerkedhet meg az olvasó.
A National Gallery gyűjteménye két szempontból is kiemelkedik a hasonló európai képtárak közül: egyfelől föllelhetők benne valamennyi nagy, európai festészeti iskola remekei, másfelől jó néhány remekművet a kortársi alkotásokkal együtt tálal a nézők elé. Például a Massacciótól Tintorettóig terjedő korszakban a nagy neveken kívül bemutatja az itáliai reneszánsz másodvonulatához tartozó színvonalas festőket is, és a Németalföldön Rembrandttal fémjelzett évszázad változatos, sokarcú festőművészetét.
A gyűjteményt fennállása óta azzal a meggyőződéssel gyarapították, hogy a szép képeket érdemes megőrizni és tanulmányozni, hiszen megannyi élményt nyújtanak az utókor számára. Ám a képtárat nem csupán a művészet "templomá"-nak tekintik: a kiállított alkotások elrendezésével, a közreadott segédanyagokkal, katalógusokkal az intézmény vonzerejét kívánják fenntartani és fokozni annak tudatában, hogy ezáltal is nő a közművelődésben betöltött szerepe. Michael Levey így ír erről a kötet előszavában: "Műalkotásokból örömöt meríteni komoly tevékenység, talán nélkülözhetetlen is, ha művelt emberek akarunk lenni."
A könyv röviden ismerteti a National Gallery történetét, elemzést ad a 142 legjelentősebb festményről és további válogatott művek 347 fekete-fehér reprodukciójával nyújt bepillantást az összesen 2044 darabból álló gyűjteményegyüttesbe. Kötetünket kalauznak szánjuk azoknak is, akiknek lehetőségük van vagy volt a képtár személyes megtekintésére, de azoknak is, akik csupán e könyvből ismerkedhetnek meg a gazdag gyűjteménnyel.
Horváth Iván - A kínai tájképfestészet - európai szemmel
"Könyvünk célja nem az, hogy bemutassuk, hogyan lehet 'kínaiul' festeni, hiszen úgy csak a kínaiak vagy a Távol-Kelet néhány országának festői tudnak, hanem az, hogy megismertesse a kínai tájképfestészetet, amely ha megérinti az alkotni vágyót, az nem tudja magát kivonni a hatása alól egy életen át, és beépíteni saját művészi munkásságába. Lépésről lépésre mutatjuk be a Szerző festési módszerét, amely alapján megtalálhatjuk a saját technikánkat, utunkat, és készíthetünk kínai tájképfestészet ihlette műveket.' (részlet a Bevezetésből)
Ferkai András - Lévay-Kanyó Judit - Simon Mariann - Családi házak / Family Houses
"Úgy tűnik, a lakás jelentősége a posztmodern nomadizmus korában egyre nő, ami legjobban a saját ház építésében ölt testet. Jelzi az otthonra lelésért folytatott küzdelmet.
Ezzel a könyvvel megkíséreltük megragadni, hogyan folyik ez a küzdelem ma Magyarországon. Kiválasztottunk az elmúlt tíz évben épült több mint negyven családi házat, amit fontosnak tartottunk bemutatni. Számba vettük az építészeti folyóiratokban és portálokon bemutatott házakat, felhasználtuk személyes ismeretségeinket és szívesen vettünk ajánlásokat is. Célunk volt, hogy tükröt tartsunk önmagunknak és megmutassunk valamit a magyar építészetből." (A kiadó)
A könyv magyar és angol nyelven jelent meg.
Kolozsváry Marianna - Deim Pál
Egymást metsző, érintő síkokból felépülő geometrikus tér. Ezt különböző irányokból érkező vonalkák sűrű zuhataga ás éles körvonalú, merev raszterek áramlása járja át. E bonyolult világban jelenik meg a bábu formájú ember kiszolgáltatottan vagy éppen uralkodóan, egyedül, párosan vagy társaival.
Ezek a legjellemzőbb motívumok Deim Pál egyéni hangú művészetében. "Deim Pál szerencsés, hogy fiatalon olyan életművet sikerült kialakítania, amelyik egységes, és úgy hat, mintha befejezett volna. De én úgy érzem, hogy még hozzá fog tenni ahhoz, amit már kialakított..." - mondta Barcsay Jenő egy 1985-ben készült interjúban.
Lucy R. Lippard - Pop Art
Pop Art embodied the spirit of the 1960s. Despite its carnival aspects, its orgiastic color and giant scale, it was based on a tough, no-nonsense, no-refinement standard appropriate to its time. Here several critics, each involved in Pop Art, but with different backgrounds, vividly bring the movement to life. Lucy Lippard examines Pop's precursor and related styles, ranging from folk art, Surrealism and Dada, to Assemblage, Rauschenberg and Jasper Johns. Lawrence Alloway contributes a chapter on the development of pop in England; Nancy Marmer considers Californian pop; Nicolas Calas, a member of the Surrealist movement in the 1930s and 40s assesses Pop icons. 187 illus., 18 in color.
Francisco Asensio Cerver - Kortárs építészet
A világ legnevesebb kortárs építészeinek munkái illusztrációkkal 1000 oldalon. A világ építészetének 1988 és 2000 között lezajlott fejlődését, legutolsó eredményeit mutatja be. Több, mint 2000 fénykép és rajz tárja az olvasó elé a legjelentősebb építészeti megoldások sorát, irányzatokat, különleges térértelmezéseket és képzőművészeti megnyilvánulásokat. Kézikönyvként használhatják a szakemberek és az építészet iránt érdeklődők egyaránt.
Camila de La Staff Bedoyere - Art Nouveau
This series aims to combine a compact, commercial approach with the breadth and clarity of larger format books. Covering art which both creates the foundation of modern culture and modern art itself, the books include International Arts and Crafts, Turner, Whistler, Monet, and the Art Deco movement.
Ismeretlen szerző - A magyar festészet rejtőzködő csodái I. / The Hidden Treasuries of the Hungarian Painting I.
A Mű-Terem Galéria 24 évvel a Nemzeti Galéria nagysikerű tárlata után vállalkozott arra, hogy a hazai és nemzetközi magángyűjteményekben megbúvó magyar remekműveket újra összegyűjtse és a nagyközönség elé tárja. A galéria célkitűzése az volt, hogy a két egymást követő exkluzív tárlaton ne olyan képek szerepeljenek, melyek az elmúlt években rendszeresen láthatóak voltak különböző kiállításokon. A szervezők sokkal inkább törekedtek arra, hogy olyan rég, vagy soha nem látott festmények kerüljenek be a válogatásba, melyek a művészettörténészek, a gyűjtők és a nagyközönség számára is meglepetést jelentenek. Ezért kapta a kiállítás - és egyben az album is - "A magyar festészet rejtőzködő csodái" címet.
Ismeretlen szerző - A magyar festészet rejtőzködő csodái II. / The Hidden Treasuries of the Hungarian Painting II.
A Mű-Terem Galéria 24 évvel a Nemzeti Galéria nagysikerű tárlata után vállalkozott arra, hogy a hazai és nemzetközi magángyűjteményekben megbúvó magyar remekműveket újra összgyűjtse és a nagyközönség elé tárja. A galéria célkitűzése az volt, hogy hogy a két egymást követő exkluzív tárlaton ne olyan képek szerepeljenek, melyek az elmúlt években rendszeresen láthatóak voltak különböző kiállításokon. A szervezők sokkal inkább törekedtek arra, hogy olyan rég, vagy soha nem látott festmények kerüljenek be a válogatásba, melyek a művészettörténészek, a gyűjtők és a nagyközönség számára is meglepetést jelentenek. Ezért kapta a kiállítás - és egyben az album is - "A magyar festészet rejtőzködő csodái" címet.
Tamás Kieselbach - Hungarian Art and Music
In this impressive book Tamás Kieselbach, famous art collector, art dealer and art historian, who has published several beautiful volumes on art, presents the contact points of visual art and music. His intention was not to write a scientific study but to flash exiting and characteristic parts of the encounter of the characteristic parts of the encounter of the two branches of art in hungary. The overlaps are interpreted by well-known art historians, focusing mainly on the outstanding painters, musicians and performers from the Academic painting of the 19th century, through Art Deco to Béla Kondor's oeuvre. Kieselbach, the editor did not forget about the most famous representatives of Hungarian visual art and he also inserted a chapter on word-famous Hungarian phototgraphers' pieces of work with the topic of music. Kieselbach handles the history of hungarian painting in a completely new way. This volume talks about his clear conviction thet Hungarian painting should not be presented to the world as an isolated phenomenon; it should be shown bound to the dramatic history of 20th century Hungary, bound to the pieces of work of other branches of art: music, literature and photography. This volume is an important step towards this direction.
Erich Lessing - Vincente Pomarède - The Louvre: All the Paintings
Endorsed by the Louvre, and for the first time ever, every painting from the world's most popular and renowned museum is available in one stunning book. All 2,954 paintings are fully annotated with the name of the painting and artist, date created, size and medium.
Marta Sylvestrová - Petr Stembera - A nő dícsérete
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Tim Richardson - Konceptuális kertek
A könyv az ötven legizgalmasabb és leginnovatívabb kortárs kert- és tájtervező irodát ismerteti, amelyek a világ különböző pontjain működnek. Minden tervező munkáját informatív szövegek, fényképek és tervek mutatják be. A különböző tárgykörökben esszék térképezik fel az igencsak egyéni megközelítések mögött meghúzódó alapelveket és mutatják be, hogy egy feltörekvő generáció hogyan utasította vissza a nyugati kerttervezés naturalisztikus hagyományát és fordult inkább a modernizmus, a posztmodernizmus, a pop-art és a land-art felé inspirációért. Tim Richardson, a világ egyik vezető kert- és tájkritikusa nagy szakmai tudással és érdekfeszítő stílussal nyúlt a témához. Több mint 100 projekt ismertetésével a szerző enciklopedikusan vizsgálta a kerttervezés legújítóbb gondolatait, és inspiráló gyűjteményt készített a tervezők és a témáért lelkesedők számára, illetve tulajdonképpen bárki számára, aki érdeklődik a tervezett tájak iránt.
Miriam Fields-Babineau - A kutyakiképzés alapjai
Társalogjon sikeresen a kutyájával, és meglátja, hamarosan azt fogja tenni, amit kér. Akár szobatisztaságra, követésre, ülésre megtanítja, akár azt szeretné, hogy odajöjjön, játsszon vagy trükköket mutasson be, ebben a könyvben megtalálja majd a megfelelő kiképzési módszereket. A gyors és hosszan tartó eredményesség kulcsa a dicséret, nem pedig a kutya játékokkal vagy jutalom falatkákkal történő elkényeztetése. Tanulja meg hatékonyan alkalmazni beszédét és testbeszédét, és sajátítsa el a kutya testbeszédét is. Lelje örömét abban, hogy feltárja kedvence különleges személyiségét, érvelőkészségét és humorérzékét. Ez a színes útmutató mindemellett számos egyéb tudnivalót tartogat a kutya- és kölyökgondozástól, a ketreces kiképzéstől és ápolástól a testmozgáson át egészen a kutya társas fejlődéséig. Különleges meglepetésként táblázataink segítségével 75 kutyafajta eltérő ápolási és mozgásigényét tárjuk fel önöknek.
Próbálja ki ön is ezt a könnyen használható és teljességre törekvő útmutatót. Kezdje az újszülött kutyusok gondozásáról szóló ötletek olvasásával, majd térjen át a mintegy nyolchetes szabályozott kiképzési programra, ami előkészíti kutyáját az egész életen át tartó tanulásra. S ami a legnagyszerűbb, hogy kutyájának kiképzését gyakorlatilag bármely életkorban elkezdheti, mert - félretéve a régi mondást - nem igaz az, hogy "öreg kutyának nem lehet új trükköt tanítani".
Miriam Fields-Babineau állatkiképző szakember, valamint a Training Unlimited nevű cég tulajdonosa, amely bemutatókra képezi ki az állatokat, tulajdonosaikat pedig arra tanítja, miként kell kedvenceiket megmutatni másoknak. Az írónő számos televíziós és rádiós műsor meghívott vendégeként ismert, írásai pedig országszerte újságok és képes folyóiratok oldalain jelentek meg. Miriam családjával, két kutyájával, két macskájával és lovával Virginiában él.
Reisinger János - Munkácsy Krisztus-trilógiája
"A magyar idők egyik leghíresebb, legeredetibb és legfüggetlenebb festője egy magyar, akit Munkácsynak hívnak. Ma már gazdag ember, mivel képei rendkívül magas árat érnek, lám nemrég még nyomorban élt, melyet úgy viselt el, ahogy kell, mosolyogva és bátran. Egyik ünnepelt képe a szerencsétlen Miltont ábrázolja, amit vakon, családi fájdalmaktól meggyötörten, tölgyfából és bőrből készült öblös karosszékében ülve diktálja a lányainak az Elveszett Paradicsom verssorait.
Nem véletlen, hogy századunkban, amelynek kaotikus, de a jövőt előkészítő nagysága még nem tudott jelképekbe tömörülni, Munkácsynak ez a képe rajongással tölti el a kritikusokat és a néptömegeket, még akkor is, ha néhány figurája túl szilaj, ha néhány részlet utólagos hozzátoldásnak, mintegy másodlagos gondolatnak, a vezéreszme díszítésének tűnik, még akkor is, ha már eltűnt a hit, amit abba a vallásba vetettek az emberek, amelynek ez a festmény emléket állít.
Munkácsy úgy tekint Jézusra, mint akiben a legtökéletesebb formában ölt testet a legyőzhetetlen eszme hatalma... Munkácsy Jézusa a tiszta szellemben megtestesülő hatalom."
José Marti (1835-1895) kubai költő Munkácsyról
A Krisztus-trilógia első darabjának ötlete 1878 táján, Milton képének sikere után jelent meg Munkácsy pályáján. Ezt követően 17-18 évig foglalkoztatta Jézus életének legdrámaibb részlete: áldozati halála, melyet hat kihallgatás előzött meg, közöttük a két Piilátus előtti is. A Trilógia egyes darabjait - két, mintegy 26, egy mintegy 34 nm2-es óriásvásznat - összesen két és fél év alatt festette meg emberfeletti erővel.
Kötetünk két részre oszlik: az elsőben nyomon kísérjük az alkotásfolyamatot, a másodikban mindhárom festményt részletesen elemezzük, értelmezzük. Rámutatunk európai előzményekre és kortársi párhuzamokra, közölve ezeket a műveket is. A kötetet összesen 150 festményreprodukció, vázlatrajz, fotó illusztrálja.