Kapcsolódó könyvek
Csordás Mihály - Nagy Tibor - Matematikai versenytesztek 2002
A Matematikai versenytesztek sorozat tizedik kötete a 2002. évi 13. Zrínyi Ilona Matematikaverseny feladatait, megoldásait és eredményeit tartalmazza. Ez a verseny lényegesen eltér a hagyományos versenyektől, hiszen nagyon rövid idő alatt (egy feladatra átlagosan csak 3 perc jut) kell kiválasztani öt válasz közül az egyetlen helyeset.
Cervenakné Neményi Eszter - Herczeg Jánosné - Mérő László - Varga Tamás - Kézikönyv a matematika 2. osztályos anyagának tanításához
Ez a könyv az ideiglenes matematika-tanterv szerint tanítók kézikönyvének átdolgozása. Tartalmában - feladatanyagában - kismértékben módosult az új tantervnek megfelelően, az új elsős kézikönyvre épül. A másodikos matematika kézikönyv szerkezetében eltér az elsőstől. (1984)
Ismeretlen szerző - Matematikai versenytesztek 2003
A Matematika versenytesztek sorozat tizedik kötete a 2003. évi 14. Zrínyi Ilona Matematikaverseny feladatait, megoldásait és eredményeit tartalmazza. Ez a verseny lényegesen eltér a hagyományos versenyektől, hiszen nagyon rövid idő alatt kell kiválasztani öt válasz közül az egyetlen helyeset. A könyv első részében a 2003. évi verseny első és második fordulójának feladatsorai találhatók. A második részben a feladatok megoldásait közöljük. Törekedtünk a teljes matematikai megoldásra, de több helyen kihasználtuk a tesztes versenyforma lehetőségeit. Sok feladatnak megoldásként olyan utat választottunk, amely magasabb évfolyam tananyagába tartozó matematikai ismereteket is felhasznál.
B. Méhes Vera - Számlétra
Kovácsék kirándulnak falusi házukba, ahol a gyerekek létrára másznak, labdáznak, virágot ültetnek, uzsonnáznak. Ugye csupa matematikai helyzet? B. Méhes Vera képeskönyvében igen, mert - előző kötetéhez, a Számlépcsőhöz hasonlóan - játékosan rávezeti a gyerekeket újabb matematikai alapfogalmakra. A feladatok megoldásában Kiss István egyszerű vonalú, színes rajzai segítik a gyerekeket.
Frank R. Giordano - Joel Hass - George B. Thomas - Maurice D. Weir - Thomas-féle kalkulus 3.
A Thomas-féle Kalkulus a mérnökök matematikai oktatásában világszerte fogalommá vált. Az eredeti, 15 fejezetből álló terjedelmes tankönyv központi témája a differenciál- és az integrálszámítás, célja pedig, hogy az olvasót bevezesse az analízis e két alapvető eszközének legfontosabb alkalmazásaiba. A mű egyik nagy erénye, hogy rendkívül nagy számban tartalmaz kidolgozott példákat, illetve különböző szintű gyakorló-feladatokat, így egységes komplex tankönyvként és példatárként használható. A magyar kiadás 3 kötetben jelenik meg.
Az első kötetet tárgya a differenciálszámítás. Az első fejezet lényegében a továbblépéshez szükséges középiskolai ismeretek összefoglalása. A 2. fejezetben a szerzők a határérték és a folytonosság fogalmát tárgyalják, majd ezt követi a 3. fejezetben a derivált fogalmának bevezetése és a deriválási szabályok ismertetése. A 4. fejezet a derivált legfontosabb alkalmazásait öleli fel, itt kaptak helyet oly fontos és közismert tételek is, mint a Bolzano- vagy a Darboux-tétel.
A második kötet tárgya az integrálszámítás. Mivel a fejezetek folyamatos számozását a 3 kötetben végig fenntartjuk, a 2. kötet az 5. fejezettel indul, melyben a szerzők bevezetik a határozott integrál fogalmát és ismertetik a Newton-Leibniz-tételt. A 6. fejezet a határozott integrál tipikus alkalmazásait tárgyalja, a terület- és térfogatszámítást, továbbá egyes fizikai alkalmazásokat. A 7. fejezet témája a transzcendens függvények. A következő két fejezet ismét az integrál gyakorlati oldalához tér vissza. A 8. fejezetben a különféle integrálási technikákkal ismer-kedhet meg az olvasó, míg a 9. fejezetben az integrál kevésbé triviális alkalmazásairól: a differenciálegyenletek néhány típusáról esik szó.
A 3. kötet a 10. fejezettel kezdődik. A 10. fejezetben a kúpszeletekkel és a polár-koordinátákkal ismerkedhetünk. A 11. fejezet tárgya a véges sorok és sorozatok elmélete. A 12. fejezetbe került a tér koordinátageometriájának ismertetése. A 13. fejezet a vektor értékű függvényekkel és a térbeli mozgások leírásával foglalkozik. A 14. fejezet tárgya a parciális deriváltak, a 15. fejezeté a többszörös integrálok. A 16. fejezet pedig az integrálfogalom kiterjesztésével vektorterekre való foglalkozik.
A. N. Kolmogorov - A valószínűségszámítás alapfogalmai
˝Kolmogorov könyve először 1933-ban német nyelven, majd 1936-ban orosz nyelven jelent meg. Ezt a művét azóta is mint a valószínűségszámítás modern matematikai megalapozóját tartják számon. Bár tartalmának egy része megtalálható a tankönyvekben , változatlanul érdekes a valószínűségszámítással alaposabban foglalkozóknak, mert a valószínűségszámítás matematikai alapjait igen tömören és viszonylag kevés matematikai alapismeretet kívánóan foglalja össze. Megjelenése óta számos nyelvre lefordították és a valószínűségszámítási szakembereknek ma is ez a bibliája.˝
I. N. Bronstejn - K. A. Szemengyajev - G. Musiol - H. Mühlig - Matematikai kézikönyv
Bronstejn Matematikai kézikönyvét az utóbbi évtizedekben nemzedékek használták Magyarországon. Legutóbbi (8.) kiadása 2006-ban jelent meg kiadónknál.
A könyv hosszú időn át tartó népszerűsége azzal indokolható, hogy a matematika egészét átfogó munka, mely áttekintésre, ugyanakkor pontos fogalomalkotásra törekszik anélkül, hogy beleveszne a részletekbe. Emiatt jól használható a gyakorlatban.
A Harri Deutsch kiadónál a mű több kiadásban is megjelent németül, a legutóbbi, 1998-as a jelenlegi fordítás alapja. A németek a feldolgozás elvét és a szerkezetet megtartva jelentősen átdolgozva és új fejezetekkel bővítve modernizálták a művet. Az új német kiadásról elmondható, hogy naprakész, foglalkozik pl. adatvédelemmel, pénzügyi matematikával, a számítógépek használatával, sőt olyan igen komoly szoftverek leírásával, mint pl. a Mathematica vagy a Mapple.
Almássy Zoltán - Karádi Károlyné - Számoljunk!
– Műveletek egész számokkal és tizedes törtekkel
– Feladatok maradékos osztásra
– Számok különböző alakjai
– Műveletek törtekkel
– Egész számok
– A műveletek sorrendje
– Műveleti összetevők és algebrai kifejezések
– Egyenletek megoldása
– Mértékegységek átváltásának gyakorlása
– Mértékváltás
Előfordult már, hogy nem jutott hirtelen eszedbe, "hogyan kell ezt kiszámolni"? És az, hogy elnézted, és ezért kaptál rosszabb jegyet?
E kötet 8-14 éves diákok számára készült. Használatával önállóan fejleszthető a számolási készség. A biztos számolni tudás lehetővé teszi azt is, hogy több idő maradjon a nehezebb feladatok megoldására.
Walter Rudin - A matematikai analízis alapjai
Ez a mű a világirodalomban az első igazán modern szemléletű bevezetés a matematikai analízis elméletébe, amely figyelembe veszi a halmazelmélet, a modern algebra és a funkcionálanalízis eredményeit. Ezek felhasználásával tömören, világosan, jól érthetően foglalja össze az egy- és a többváltozós függvények analízisét és a valós függvénytan alapfogalmait.
Dr. Eperjesi Ferencné - Jámbor Balázs - Gazdasági matematika
A tankönyv nagyrészt a Felsőfokú Szakképzés egy félévének gazdasági matematika anyagát tartalmazza. Sokéves tapasztalat, hogy a középiskolát - különösen középszinten - végzetteknél a függvényekkel kapcsolatos ismeretek elég felszínesek. Ugyanakkor a szakmai tárgyaknál is fontos az ilyen szemléletben való gondolkodás. Nem beszélve arról, hogy annak, aki később olyan síkon kíván felsőfokú tanulmányokat folytatni, ahol matematikaoktatás is van, biztosan szüksége lesz megfelelően mély függvényfogalmakra. Ezért ezt a 2. fejezetben az alapoktól indítva részletesen tárgyaljuk. Valójában ezt a célt szolgálják a további 3. és 5-7. fejezetek is.
Ma már nemcsak a gazdasági szakembernek, hanem az átlagembernek is szüksége van bizonyos pénzügyi alapismeretekre. Ezek elsajátítására nyújt remek lehetőséget a 4. fejezet. Az adatfeldolgozás, elemzés során gyakran fordulnak elő táblázatok, ún. mátrixok. Az ezekkel kapcsolatos alapismereteket tartalmazza a 8. fejezet.
Ismeretlen szerző - Általános gyógyszerészeti ismeretek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Cser Andor - Imrecze Zoltánné - Pálfy Sándor - Kézikönyv az ideiglenes matematika-tanterv 8. osztályos anyagának tanításához
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Donald E. Knuth - Számok valóson innen és túl
"Kezdetben puszta vala minden, és J. H. W. Conway elkezde számokat teremteni. Mondá Conway: Legyen két szabály, amely létrehozza az összes számokat, kicsiket és nagyokat egyaránt, s az első szabály ez legyen: Minden egyes szám feleljen meg előzőleg megteremtett számok két halmazának olyképpen, hogy a bal felőli halmaz egyetlen eleme se legyen nagyobb vagy egyenlő, mint a jobb felőli halmaz tetszőleges eleme. És a második szabály ez legyen: Valamely szám akkor és csak akkor neveztessék kisebb vagy egyenlőnek valamely másik számnál, ha az első szám bal felőli halmazának egyetlen eleme sem nagyobb vagy egyenlő a második számnál, és a második szám jobb felőli halmazának egyetlen eleme sem kisebb vagy egyenlő az első számnál. És megvizsgálá Conway a két szabályt, amit alkotott vala, és ímé igen jók valának."
Ezeket a, ha nem is mózesi, de conwayi alapigazságokat vésette kőtáblába Donald Knuth írói képzelete - fontosságukat kiemelendő - , hogy belőlük mint axiómákból kiindulva hőseivel kihámoztassa a számok és rendszámok egységes, ám mégis egyszerű elméletét. Alice és Bill - a két szereplő - maguk járják végig a felfedezés útjait és tévútjait, élik meg sikereit és buktatóit.
Ez a kis könyv antitankönyv. Szerzőjének célja, hogy megmutassa, oktatás és kutatás egysége igenis megteremthető.
Hajduné Kotaszek Hedvig - Kiszámoló a mértékegységekről (nem csak) alsósoknak
Ebben a könyvben olyan feladatsorok vannak, amelyekkel a mechanikus számolási készség - egyre nehezedő példákon - fokról fokra, lépésről lépésre fejleszthető. Az itt lévő példák (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) kitartó gyakorlásával, szorgalmas megoldásával a leggyöngébb tanuló is ügyes számolóvá válhat. E könyvet a kisiskolás alapműveletek gyakorlására, lemaradás behozására, biztosabb tudás megszerzésére és - ha a szülei nem érnek rá segíteni - otthoni, teljesen önnálló munkára is használhatják.
Hajduné Kotaszek Hedvig - Kiszámoló 2. osztály
Ezekben a könyvekben olyan feladatsorok vannak, amelyekkel a mechanikus számolási készség fokról fokra fejleszthető. Az 1-4. osztályos matematikaanyagot évfolyamokra osztva, a tantervnek megfelelő ütemben gyakoroltatja. A kisiskolás használhatja otthon a könyveket az alapműveletek gyakorlására, lemaradása behozására, önellenőrzésre. A pedagógus is beépítheti az órák anyagába: óra eleji gyakorláshoz, házi feladatokhoz, felmérésekhez, korrepetáláshoz, felzárkóztatáshoz vagy differenciáláshoz is.
Hajduné Kotaszek Hedvig - Kiszámoló 3. osztály
Számolni - legkésőbb kisiskolás korban - mindannyian megtanulunk, ki lassabban, ki gyorsabban, ki könnyebben, ki nehezebben. Ebben a könyvben olyan feladatsorok vannak, amelyekkel a mechanikus számolási készség - egyre nehezedő példákon - fokról fokra, lépésről lépésre fejleszthető. Az itt lévő példák (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) kitartó gyakorlásával, szorgalmas megoldásával a leggyöngébb tanuló is ügyes számolóvá válhat, de legalábbis megbízható számolni tudás birtokába jut. Mire használhatja a könyvet a kisiskolás? Alapműveletek gyakorlására, lemaradás behozására, biztosabb tudás megszerzésére és - ha a szülei nem érnek rá segíteni - otthoni, teljesen önálló munkára is. Miben nyújt segítséget a pedagógus számára? A számolástanításnak szinte minden területén felhasználhatja e segédeszközt; óra eleji gyakorláshoz, házi feladatok kiválasztásához, felmérésekhez, osztályozáshoz, korrepetáláshoz, felzárkóztatáshoz vagy differenciáláshoz. Tetszése szerint válogathat, meríthet a könnyebben-nehezebben megoldható feladatok arzenáljából. A nehezebb feladatokat többször is érdemes megoldani-megoldatni. Az ellenőrzésben a könyv végén található megoldások segítenek.
Csatár Katalin - Széplaki Györgyné - Matematika 13-14 éveseknek
A kötetben szereplő témakörök: másodfokú egyenletek, egyenlőtlenségek; a háromszögek nevezetes vonalai, pontjai és körei; egyenlet- és egyenlőtlenségrendszerek; hatvány- és gyökfüggvények, az n-edik gyök fogalma; kombinatorika; kombinatorikus valószínűségszámítás; nevezetes szorzatok, szorzattá alakítások.
Rókusfalvy Pál - Dr. Stuller Gyula - Kelemenné Tóth Éva - Pedagógusszemélyiség és tanárképzés
A ma még újszerűen hangzó pedeutológia elnevezés egy napjainkban önállósuló tudományágat jelöl: a pedagóguspályának és a pedagógusok személyiségének sokoldalú kutatását.
E könyv szerzői arra vállalkoztak, hogy rendszerezett feldolgozásban tegyék közzé a tudományos műhelyükben - a testnevelési főiskolán - tanárképzéssel kapcsolatban felhalmozott tapasztalataikat. A pedagógiai munka más területein (elsősorban a felsőoktatásban) dolgozó szakembereknek tanulságos példát nyújt a mű az önnevelést is szolgáló tanulási folyamat, értékelés következetes megszervezésére. a pedagógiai pszichológia témái iránt behatóbban érdeklődő, esetleg önálló vizsgálódásokat tervező vagy végző olvasónak hasznos módszertani segítséget is adhatnak a matematikai statisztikai eljárásokkal igazolt fejtegetések.
Ketskeméty László - Izsó Lajos - Bevezetés az SPSS programrendszerbe
Az információ és az informatika korábanban élünk. A ránk zúduló információk özönéből nem könnyű kihámozni a számunkra hasznosakat vagy felismerni az adatok hátterében meghúzódó összefüggéseket. A statisztika módszerei nagy tömegű adathalmazok matematikai egzaktsággal megalapozott kiértékelését teszik lehetővé. Egyre bővül a statisztikát felhasználók köre, akiknek a mindennapos tevékenységük során elengedhetetlenül fontos az, hogy az adatok tömegét gyorsan és helyesen fel tudják dolgozni. A közvélemény-kutató cégeknél például a felmérésekhez használt sokezres kérdőíveket, a meteorológiai szolgálatoknál a műszeres mérőhálózatról és a műholdakról beérkező mérések sokaságát, az útfelügyeletnél a műszeres mérőkocsik által a közutak állapotát minősítő digitális adatok gigabájtjait, a szupermarketekben a vásárlók vásárlási szokásait visszatükröző pénztárgépi adatokat, vagy a honlapok látogatóinak útvonalát, választásait jellemző–a szerver gépeken folyamatosan képződő–logfájl adatokat kell igen rövid idő alatt hatékonyan kiértékelni. Az ilyen és hasonló problémák megoldása nem képzelhető el valamilyen számítógépes statisztikai programcsomag nélkül.
Ez a könyv az SPSS for Windows programrendszerről szól, amely az ilyen jellegű adatfeldolgozások egyik nemzetközileg leginkább elterjedt eszköze. Szolgáltatásainak tág körét és magas fokú felhasználhatóságát tekintve az SPSS programrendszer ezen a piacon jelenleg a világ egyik vezető terméke. Azzal párhuzamosan, hogy az elégedett felhasználók egyre szélesedő körének kedvező tapasztalatai hazánkban is természetes úton terjednek, az SPSS oktatása és alkalmazása egyre nagyobb teret kap a hazai felsőoktatásban is. Ezt nagyban elősegíti az SPSS Hungary által a felsőoktatási intézmények számára nyújtott kedvezményes licensz-biztosítási lehetőség, amely–évente megújítandó szerződések alapján–a magyar felsőoktatás oktatói és hallgatói számára igen kedvező hozzáférést biztosít a legfontosabb SPSS modulokhoz.
Az SPSS programrendszer ezért már sok hazai felsőoktatási intézményben a különböző statisztikai vagy statisztikát használó tárgyak oktatásának alapja. A szerzők elsősorban erre gondoltak, amikor az egyes témaköröket tárgyaló fejezetek harmadik alfejezetében, illetve a könyv végén egy önálló fejezetben az oktatást segítő mintapéldákat–másfél évtizedes tapasztalataik alapján–megszerkesztették. A könyv ugyanakkor szól a már gyakorló, sőt a gyakorlott SPSS felhasználókhoz is, akik egy-egy speciális területen tovább mélyíthetik tudásukat és gyakorlati útmutatásokat is kaphatnak.
Bényei Károly - 33 matematikai feladatsorozat felvételizőknek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.