Sokszor tapasztaljuk, hogy a könyvolvasás a felnövekvő nemzedékek életében egyre inkább háttérbe szorul. És sokszor gondoljuk, hogy jó lenne, ha a következő nemzedékek is szeretnének és tudnának örömmel és értő módon olvasni. Ám a legtöbben széttárják a kezüket: érzékelik a folyamatot, de nincsenek konkrét eszközeik, módszereik, technikáik; nincsenek példák előttük arra, mit tegyenek. A könyvünkben megszólaló tanárok, könyvtárosok, írók, költők, pszichológusok, irodalomkutatók sem gondolják, hogy kezükben a bölcsek köve; csupán leírják személyes élményeiket, tapasztalataikat, bevált módszereiket, gondolataikat. Teszik ezt azzal a közös hittel, hogy sok múlik rajtunk, felnőtteken, mert sok mindent tehetünk azért, hogy gyermekeink is átélhessék az olvasás gyönyörűségét.
Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Gyermekirodalom
Ez a könyv kézikönyv: _Bevezetés a gyermek- és ifjúsági irodalomba._ A maga nemében magyar nyelven az első. Ajánljuk mindazoknak, akik a gyerekkönyvek világára kíváncsiak, és abban tájékozódni akarnak. De a tankönyv szerepét is betölti, elsősorban a pedagógus- és könyvtárosképzés számára készült.
E munka tárgya elsősorban a magyar gyermekirodalom. De a világirodalom gyerekirodalma mindvégig háttértörténet a könyvben, jelenségek forrásvidéke, halhatatlan klasszikus alkotók embergalériája. (_Miért jó gyerekkönyv a_ Micimackó? _Miért szép_ A kis herceg?).
A kötet nemcsak a klasszikus gyermekirodalmat mutatja be, hanem a modern idők gyermekkönyveit is. Szerkezete kifejezi azt, hogy az irodalom nemcsak az írók, a művek, hanem az olvasó ember/gyermek története is.
A könyv első ciklusa a _Klasszikus gyermekirodalom_ címet viseli. Bemutatja a klasszikus gyermekirodalom történetét, műfajait: a gyermekverset, a mese világát, a meseregényt, a mondát és a történelmi elbeszélést, az ifjúsági regény műfaji változatait a robinzonádtól a sci-fi-ig, az irodalom és a művészet gyermekábrázolásait a Bibliától a 20. századig.
A második rész a _modern gyermekirodalom_é. Jelenségeket mutat be az egyes műfajok körében (gyermekvers, verses mese, mese, gyermektörténet, ifjúsági regény) és gyermekkönyvtípusokat (a képeskönyvtől a képregényig, az ismeretterjesztő gyerekkönyvig).
A harmadik ciklus címe: _A gyermek olvasó._ Ezekben a fejezetekben befogadás-lélektani, olvasásszociológiai, metodikai kérdésekről esik szó. (_Mi lesz veled, olvasó? Hogyan tanítsunk verset, mesét, regényt? Miként használjuk fel a drámapedagógia eszköztárát?_) Szó esik a gyermeksajtóról, az illusztrációról és a média világáról is.
A szerzők irodalomtörténészek, írók, kritikusok, olvasáskutatók. Többségük főiskolán tanít. Gyermekirodalmat is.
Gombos Péter - Dobj el mindent… és olvass!
Miközben még mindig vannak szépirodalmat faló könyvmolyok a környezetünkben, a többség szabadidejében inkább valamilyen digitális eszköz mellett találja meg szórakozását.
Jómagam régóta állítom, hogy ez ellen jobb híján - tényleg csak muszájból, hiszen az olvasóvá nevelés sokkal inkább a családi környezetben kellene, hogy történjen - a tanítók és a magyartanárok tehetnek legtöbbet.
Amikor néhány évvel ezelőtt egy hetedikes csoportot kaptam, rögtön elhatároztam, itt az idő, hogy bebizonyítsam, amiről addig "csak" prédikáltam. Ráadásul az alanyaim teljes mértékben megfelelőek voltak ehhez, mert a 14 gyerekből mindössze egy vallotta magát olvasónak, a többiek – saját elmondásuk szerint – soha (!) nem olvastak kedvtelésből.
A program neve: "Dobj el mindent, és olvass!" A lényege az, hogy a nap bármely szakában megszólalhat egy speciális jelzőcsengő, melyet meghallva minden diák, de a tanárok, sőt a technikai dolgozók is "leteszik a munkát", és előveszik a könyvüket. Innentől a következő jelzésig mindenki néma csendben olvas.
A "játék" gyorsan kedvelt lett, nem múlt el óra nélküle. Második alkalommal már volt, aki kérte, hadd vigye haza a könyvet, s akadt, aki rögtön szerette volna a folytatást is, mondván: "egy könyv kevés lesz a hétvégére".
Nem vagyok naiv, tudom, ezek a diákok az iskolából hazaérve még mindig előbb nyúlnak a távirányító vagy a számítógép után, mint könyvhöz. De a viszonyuk a könyvekhez, az olvasáshoz megváltozott. Remélhetőleg életre szólóan.
Kádár Annamária - Mesepszichológia
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és - ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.
A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.
Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.
Dr. Kádár Annamária: Pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián - kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.
Adele Faber - Elaine Mazlish - Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
"Csodálatos szülő voltam, mielőtt gyermekeim születettek volna" - kezdi könyvét az írópáros. Nem éreztük ezt gyakorló szülőként oly sokszor? Elméletben mindig sokkal könnyebben mennek a dolgok, de amikor saját családunkban kell szembenézni a durcás gyerekkel, a hisztivel, a kiabálásokkal, sértődésekkel, akkor megfogadjuk: Holnaptól másképp lesz! Azután kezdődik elölről, mert nem tudjuk, hogyan.
Ez a könyv segít megtanulni:
- hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
- hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak lennénk;
- hogyan állítsunk fel határokat úgy, hogy megőrizzük a gyerekek szabadságát;
- mit tegyünk büntetés helyett;
- hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülőknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves grafikákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
Fűzfa Balázs - Mentés másként
A MENTÉS MÁSKÉNT könyvcím nemcsak a számítógép talán legismertebb parancsára utal, hanem arra is, hogy bizony másként kellene hozzáfognunk a mentőcsónakok leeresztéséhez, mint ama hajón tették egykor. Mert különben mi mindannyian, akik az irodalom és az iskola közelében élünk, hamarosan a Titanic zenekarához leszünk hasonlatosak... Szeretném remélni, hogy az elmúlt években megjelent új szemléletű irodalomtankönyveim, A 12 legszebb magyar vers-program vagy a maratoni felolvasások és az olvasótáborok, illetve ez a kötet is egy-egy ilyen – kicsike, de talán nem teljesen erőtlen, s talán még idejekorán leeresztett – mentőcsónak. Mentőcsónakot vízre bocsátani, mentőövet leereszteni pedig akkor is érdemes, ha Ivan Illichnek valószínűleg igaza van: „A könyv egyre kevesebb embernek a jelentés kikötője”.
A. S. Neill - Summerhill (angol)
Publisher Harold Hart approached Neill to write about his controversial school, & together compiled this book from Neill's other works, which became the number one nonfiction bestseller in the USA. The effect of the book helped to promulgate Neill's educational theories, as well as reviving the flagging attendance at the long-running experimental school that he had founded in 1921 in Germany in conjunction with the Neue Schule, & then moved to England in 1923.
Maggie Jones - Hiperaktív gyermekek
Ha a hiperaktív gyermek energiáit jó irányba tereljük, és megtanítjuk együtt élni a problémával, betegsége kifejezetten előnyére is válhat! A könyvben tanácsokat találnak a napirend és az étrend kialakításával, az otthon biztonságossá tételével, a szülői hozzáállással kapcsolatban. A hiperaktivitás kezelésének rengeteg alternatívája van a gyógyszeres ellátáson kívül, hiszen a gyógyszer csak addig szükséges, amíg a gyermek megtanulja az önszabályozást. Kiegészítő gyógymód lehet a viselkedés-terápia, az akupunktúra, az aromaterápia, a homeopátia, a reiki, a siacu, a Bach-virágterápia, a mozgásterápia stb. A könyv nem pótolja a szakember segítségét, de komoly támogatást nyújthat gyermekeinknek.
Steve Biddulph - Hogyan neveljünk boldog gyermekeket?
A könyv világsiker. Nevelési kérdésekkel foglalkozó könyvek esetén az ilyen ritkán fordul elő. A világsikerhez természetesen hozzájárul a ragyogóan megválasztott téma: ki ne szeretne maradéktalanul boldog gyermekkort teremteni fiának-lányának? De hozzájárul a sikerhez Biddulph üdítően friss stílusa is. A nevelés örök kérdéseire ad mai válaszokat. Hogyan lehet lecsillapítani a dühöngő gyereket? Netán elejét venni a dühkitöréseknek? Hogyan tudjuk leküzdeni a túlzott féltékenységét? Mit kell megtanulnia egy jó apának? Hogyan tudja pótolni a hiányzó másikat az egyedülálló szülő?...Csupa szorongató problémához ad hasznos tanácsokat ez a könnyedén olvasható könyv.
Jean-Claude Carrière - Umberto Eco - Ne remélje, hogy megszabadul a könyvektől
Jön az e-book. Vége a könyvnek? Alighanem nagyobb veszélyek is fenyegették már. 2000 év cenzorai vélekedtek úgy, hogy a szabad gondolat e mindig "megbízhatatlan" hordozóját és jelképét könyvtárak mélyére száműzve jól el kell zárni; a könyvtárakkal pedig az is gyakran megesett, hogy porig égtek. És a mindenkori lángok sok olyan remekművet is elemészthettek, amelynek ma már a címe is kitörlődött az emberiség emlékezetéből. A kultúra az, ami fennmarad. Akárhogy keresünk-kutatunk, könyvtárainkban és múzeumainkban csak azt találjuk, aminek az idő megkegyelmezett.
Két jó barát, két notórius bibliofil: Jean-Claude Carrière és Umberto Eco - egyikük neves színpadi és filmforgatókönyv-szerző, Buñuel és Peter Brook egykori alkotótársa, a másikuk világhírű tudós regényíró - leült, hogy elbeszélgessen közös szenvedélyük tárgyáról, a könyvről. Beszélgetéseik többek között erről: az emlékezetről és az emlékezetből kihagyhatatlan lyukakról, jóvátehetetlen veszteségekről szólnak. Sziporkázó dialógusuk ma, amikor az írott szó hovatovább globális közkinccsé válik, hasznos szempontokat ad a jövő esélyeinek megítéléséhez is.
Az eredmény, olvasók és könyvbarátok örömére: mosolygó főhajtás a Gutenberg-galaxis előtt. Talán az e-könyv olvasókban is sikerül nosztalgiát ébresztenie.
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 0-3 éves korig
Szülővé válni nem is olyan egyszerű! A "Pszichotrükkök 0–3 éves korig" világos, egyértelmű válaszokat ad azokra a kérdésekre, amelyeket a szülők a leggyakrabban feltesznek gyermekeikkel kapcsolatban. Egyszerű, praktikus tanácsokkal és trükkökkel szolgál, hogy megkönnyítse a kisgyermekes családok életét. Ha pedig épp nincs időnk elveszni az egyes témákban, akkor is segít: minden fejezet végén röviden, velősen összefoglalja, mit és hogyan érdemes tennünk.
Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós
műsorok rendszeres szakértője is.
Suzanne Vallières - Pszichotrükkök 3-6 éves korig
Szülőnek lenni nem mindig egyszerű! Mit feleljünk a miértekre vagy a kínos kérdésekre? Mit mondjunk, és mit ne mondjunk? Hogyan segítsük gyermekünk testi és lelki fejlődését? Szabad-e büntetni? Hogyan jutalmazzunk? Millió kérdéssel szembesülünk, amikor a kisbabából gondolkodó, önálló akarattal rendelkező kisgyerek lesz, és nemcsak a növekedéssel kell megbirkóznia, hanem az óvodai beilleszkedés nehézségeivel is. A Pszichotrükkök 3-6 éves korig a nagyobbacska gyermekek szüleinek kérdéseire ad világos, egyértelmű válaszokat. Suzanne Vallières kanadai pszichológusnő három gyerek édesanyja. 1990 óta foglalkozik gyermekekkel és serdülőkkel pszichoterapeutaként és fejlesztő pedagógusként. 1996 óta ír ismeretterjesztő cikkeket a gyermeknevelésről, emellett televíziós műsorok rendszeres szakértője is.
Christopher Clouder - Janni Nicol - Kreatív játékok kisgyermekeknek
A Steiner-féle Waldorf-pedagógia mögött húzódó világszerte ismert filozófia célja, hogy a gyermekek testben, értelemben és szellemben is természetesen, kreatívan és holisztikus egységben nőjenek fel.
Ez a szemlélet ideális a mai kor szülői számára, akik az állandó televíziózásnál és a tömegjátékoknál többet szeretnének adni gyermekeiknek.
A gyakorlatias és információgazdag könyv az alábbiakat kínálja:
- Steiner elméletének és gyakorlatának szakértő összefoglalása a 3 hónapos és 2 éves korosztályról.
- Tanácsok, hogyan segítheti gyermeke fejlődését kreatív, ötletes játékokkal.
- Több mint 20 természetes, otthon készült játék elkészítésének lépésenkénti bemutatása.
Rudolf Steiner - A nevelés művészete - Metodika-didaktika
Másfél évtizede újraindult a Waldorf-pedagógia Magyarországon. Az óvodák, iskolák és pedagógusképzések egymás után nyitották meg kapuikat. 2003-ban már 20 Waldorf-iskola működik hazánkban. Sorozatunk azoknak a tanároknak, pedagógusoknak az igényeit kívánja kielégíteni, akik az egyre népszerűbb Waldorf-pedagógia mélyére akarnak hatolni. Rudolf Steiner pedagógiai alapvetéseit az a több mint 20 kötet tartalmazza, melyek a hatalmas életművön belül a nevelés művészetéről szólnak. Korunk egyik legmodernebb pedagógiai irányzata a gyakorlatban nap mint nap bizonyítja létjogosultságát, s különös érzés azt tapasztalni, hogy a neveléstudomány újabb és újabb felfedezései mennyire összecsengnek Rudolf Steiner nézeteivel még akkor is, ha „terminus technicusai” eltérnek a Rudolf Steiner által használt nyelvezettől. Megéri a fáradtságot ez utóbbi, különös nyelvezetnek a megismerése, mely által elénk tárul a gyermek rejtélye. Tartson velünk e csodálatos rejtély megismerésében!
Hevesi Mihály - A nyelvtanulás művészetéről
Kedvcsinálónak íródott e könyv mindazok számára, akik idegen nyelv tanulására vagy tanítására adják a fejüket. Hogyan lesz hatékony a nyelvtanulás és nyelvtanítás? Milyen nyelvtanulási módszerek léteznek? Miért művészet a nyelvtanulás?
A könyvből ötleteket meríthetünk egyéni nyelvtanulási stílusunk felépítéséhez és a nyelvtanulási stratégiánkhoz.. A hatékony nyelvtanulás csodamódszere nem létezik. De igenis lehet öröm a nyelvtanulás. Ezekről a nyelvtanulási és nyelvtanítási módszerekről szól a könyv. Miért ne menne könnyebben a nyelvtanulás, ha teszem azt, kedvenc regényünket olvassuk, vagy kedvenc filmünket nézzük meg az idegen nyelven?
Részletesen olvashatunk LOMB KATÓ nyelvtanulási módszeréről, aki 5 nyelven szinkrontolmács volt, és további 12 nyelvvel is kereste a kenyerét.
Továbbá a nyelvtanulásban átélt kudarc- és sikerélményeiről mesél VEKERDY TAMÁS, VUJITY TVRTKO, HABSBURG GYÖRGY, és SAM BETTS. A második részben megismerkedhetünk a nyelvtanulás holisztikus vagy humanisztikus módszereivel, a játékos nyelvtanulással, nyelvi játékokkal és részletesebben a Waldorf-iskola nyelvtanítási módszerével.
Ismeretlen szerző - Irodalomtanítás a harmadik évezredben
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Rudolf Steiner - Általános embertan, mint a pedagógia alapja
Másfél évtizede újraindult a Waldorf-pedagógia Magyarországon. Az óvodák, iskolák és pedagógusképzések egymás után nyitották meg kapuikat. 2003-ban már 20 Waldorf-iskola működik hazánkban. Sorozatunk azoknak a tanároknak, pedagógusoknak az igényeit kívánja kielégíteni, akik az egyre népszerűbb Waldorf-pedagógia mélyére akarnak hatolni. Rudolf Steiner pedagógiai alapvetéseit az a több mint 20 kötet tartalmazza, melyek a hatalmas életművön belül a nevelés művészetéről szólnak. Korunk egyik legmodernebb pedagógiai irányzata a gyakorlatban nap mint nap bizonyítja létjogosultságát, s különös érzés azt tapasztalni, hogy a neveléstudomány újabb és újabb felfedezései mennyire összecsengnek Rudolf Steiner nézeteivel még akkor is, ha "terminus technicusai" eltérnek a Rudolf Steiner által használt nyelvezettől. Megéri a fáradtságot ez utóbbi, különös nyelvezetnek a megismerése, mely által elénk tárul a gyermek rejtélye. Tartson velünk e csodálatos rejtély megismerésében!
Christopher Clouder - Janni Nicol - Kreatív játékok 2-4 éves gyermekeknek
A Steiner-féle Waldorf-pedagógia mögött húzódó világszerte ismert filozófia célja, hogy a gyermekek testben, értelemben és szellemben is természetesen, kreatívan és holisztikus egységben nőjenek fel.
Ez a szemlélet ideális a mai kor szülői számára, akik az állandó televíziózásnál és a tömegjátékoknál többet szeretnének adni gyermekeiknek.
A gyakorlatias és információgazdag könyv az alábbiakat kínálja:
- Steiner elméletének és gyakorlatának szakértő összefoglalása a 2-4 éves korosztályról.
- Tanácsok, hogyan segítheti gyermeke fejlődését kreatív, ötletes játékokkal.
- Több mint 20 természetes, otthon készült játék elkészítésének lépésenkénti bemutatása.
Vekerdy Tamás - Álmok és lidércek
1987 október. Indul a repülőgépem Wittenbe.
Miért is megyek?
Egyrészt -- ez világos volt -- azért, hogy megnézzem mi is lett abból, amiről oly sok éven át itthon olvasgattunk, olvasgattam, a Waldorf-pedagógiából. Hogyan működik -- és működik-e -- odakint Rudolf Steiner szellemi hagyatéka, a mindig kicsit az obskurantizmus vádja ellen védelmező antopofózia?
Másrészt -- és ez volt a szorongató -- tudtam, hogy valahogy azt kellene majd kitalálnom, arra is rá kellene jönnöm, hogy -- ha a dolog él és olyan, amilyennek én gondolom -- hogyan volna hazahozható, itthon megvalósítható...
Johanna Friedl - Az iskolai siker titka - a játék
A gyerekeknek már sok mindent kell tudniuk, mire iskolába mennek. A szülőknek, nevelőknek, tanítóknak játékok széles választéka áll rendelkezésre ahhoz, hogy megkönnyítsék a gyermek számára az iskolai élet első hónapjait. E könyv számtalan tréfás, szórakoztató ötletet kínál Önnek, melyek segítségével olyan alapvető készségek gyakorlását segítheti, mint például a koncentrálás vagy a beszédértés. A gyermekek a foglalkozások keretében játékokon keresztül alapozzák meg iskolai sikereiket.
A tartalomból:? Játékok a helyes beszéd és a beszédértés gyakorlásához? Játékok a hallás és a szövegértés fejlesztéséhez? Játékok a koncentráció és a memória erősítéséhez? Játékok a betűkkel, a szavakkal? Játékok a számokkal, a színekkel, a formákkal? Az első matematikai műveletek.
Horváth Zsuzsanna - Felvégi Emese - Még mindig tudok olvasni!
Szövegértési segédkönyv diákoknak, pedagógusoknak, felnőtteknek A magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgán önálló feladat a szövegértés, ennek ellenére a diákok jelentős része problémákkal küszködik ezen a téren. Pedig korunkban mind a szövegértés, mind a szövegek létrehozásának képessége az egyén és a társadalom életminőségét és perspektíváit befolyásoló tényező, a szövegek megértése olyan alapvető kulturális kompetencia, amely az önálló tájékozódás, a kritikus gondolkodás és bármely tanulás feltétele. Ez a segédkönyv az elméleti háttér rövid tisztázása után feladatsorokkal és megoldókulccsal, valamint szakirodalom-jegyzékkel segíti mind a diákok, mind a tanárok munkáját.