Egy magyar és egy svájci kutatócsoport 1996-ban fejezte be azt az összehasonlító vizsgálatot, amelynek során áttekintették a két ország iskolapolitikájának történetét és empirikus elemzésekkel mérték fel jelenkori állapotát. A kötetben – takarékossági megfontolások miatt – a Svájcra vonatkozó rész csak magyarul, a magyarországi eredmények pedig csak németül olvashatók. Svájc kantonok szerint szervezett iskolarendszere napjainkban nagyjából hasonló problémákkal küzd, mint a rendszerváltozás utáni magyar iskolapolitika. Mindkét helyen megingott a bizalom az állami iskolák iránt, és előtérbe kerültek a magán, az alapítványi és az egyházi iskolák. A vizsgálatok három területre koncentrálódtak: szakirodalmi elemzések, törvényi rendelkezések és iskolai rendtartások vizsgálatával a két ország iskolatörténetének elemzése; pedagógiai programok és szervezeti modellek tükrében annak bemutatása, hogy milyen reformelképzelések léteznek az állami és a magániskolákban; végül empirikus vizsgálatok arra vonatkozóan, hogy “milyen didaktikai jellemzőik vannak az állami és a magániskoláknak”. ; A kétnyelvű kötetben előbb a magyar iskola történeti áttekintése olvasható németül, majd Svájc iskolatörténete magyarul.
Kapcsolódó könyvek
Zsolnai József - Beszédművelés kisiskolás korban
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Az iskolai műveltség
A könyv szerves folytatása az eredetileg 1998-ban kiadott s most 2. kiadásban megjelenő Az iskolai tudás című kötetnek. A szerzők arra a kérdésre keresik a választ, hogy mennyiben van összhangban az iskola által közvetített tudás azzal a tudással, amire egy modern társadalomban szükség van. Az egyes műveltségterületeket bemutató fejezetek részletesen áttekintik az adott témakör nemzetközi szakirodalmát, majd az itthon elvégzett vizsgálatok adatait elemzik. A kötet - az előző munka kiegészítéseként - a társadalomtudományok és a humán területek tudásával foglalkozik, többek között a történelem, az irodalom, az idegen nyelv, a szövegalkotás, a kritikai gondolkodás összefüggéseivel.
Csapó Benő - Az iskolai tudás
A múlt század utolsó évtizedeiben a tudás a társadalmi-gazdasági fejlődés egyik legfontosabb tényezőjévé vált, ami erőteljesen befolyásolja a tanulásról és az iskolában elsajátított tudás értékéről való gondolkodást is. E szemléletváltásra Magyarországon azok a nemzetközi felmérések hívták fel a szélesebb közvélemény figyelmét, amelyek megmutatták, hogy tanulóink gyakran az egyébként elsajátított tananyagot sem tudják új helyzetekben alkalmazni, nem képesek tudásukat életszerű problémák megoldására használni. Az összehasonlító elemzések további fontos üzenete, hogy nálunk túlságosan nagyok az egyes iskolák közötti különbségek. A könyv szerzője több évtizede foglalkozik e kérdések kutatásával. Az említett problémákat kutatási eredmények, a magyarországi oktatási gyakorlatból vett példák segítségével szemlélteti. A problémák bemutatása mellett több tanulmányban megjelenik a megoldáshoz vezető út felvázolása is.
Honffy Pál - Miklósné Boda Edit - Englonerné Benkes Zsuzsa - Változatok az irodalomórára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Tartalmak és módszerek az ezredforduló iskolájában
Az OKI Program- és Tantárgyfejlesztési Központja 2002-ben vizsgálatot végzett az általános iskolákban az egyes tantárgyak helyzetének megismerése céljából. 2003-ban a középiskolákban folytatódott a kutatás. A tanulmány ennek a középiskolai helyzetképnek az eredményeit mutatja be. Az elemzés alapvetően a tankönyvek, taneszközök alkalmazására, az egyes tantárgyak tanítása során alkalmazott módszertani eljárások szerkezetének feltárására, továbbá az IKT-eszközök alkalmazásának helyzetére terjedt ki. A beszámolóból kirajzolódó kép arra utal, hogy a módszertani megújulás terén az igazi áttörés még mindig várat magára a középiskolákban.
Beke Kata - Jelentés a kontraszelekcióról
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Vekerdy Tamás - Gyerekek, óvodák, iskolák
Mire van szüksége a gyerekemnek - hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki - ha tehetem? Miért?
És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor "építem a jövőjét")?
Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda, vagy az iskola követel tőle?
Az ismert és kedvelt pszichológus a gyermeknevelésről, iskolaválasztásról ír a sorozat legújabb kötetében.
Ismeretlen szerző - Közösségfejlesztés a felső tagozatban
A kötetben foglalt tanulmányok sora több éve tartó kutatómunka eredménye. Előzménye a Közösségfejlesztés az alsó tagozatban című, 1981-ben megjelent kötet, mely az alsó tagozatos tanulók iskolai közösségi beilleszkedését, közösségi tapasztalatait és a kisiskoláskor közösségi normáinak tudati elemeit taglalja.
A kutatómunka folytatódott, s ennek összegzése a felső tagozatos közösség fejlesztésének alapos, ugyanakkor mértéktartó módszertani eszköztárat .fölvonultató vizsgálata. A szerzők érdeme, hogy a helyenként közhellyé koptatott témát tudományos alapossággal dolgozzák föl az intézményközi együttműködés szép példájaként. A könyv a közösséggé szerveződés objektív és .szubjektív feltételrendszerét nem szólamokként, hanem az ok ok ismeretében megfogalmazott járható útként mutatja be; az adatok, a felsorakoztatott érvek az olvasó számára is érthető, elfogadható magyarázatként válnak nyilvánvalóvá. Külön emeli a könyv értékét a benne helyet kapó tartalmas szakirodalmi bibliográfia.
Abaházi Viktor - Puskázási kézikönyv
E rendhagyó könyv elsősorban azokhoz szól, akik nem szeretnek tanulni. Semmiképpen se vegyék meg a jó tanulók és a stréberek. S ha már sikerült beszereznünk, dugjuk el jó mélyre, nehogy meglássák nálunk. S ha ez már jól megy, úgy be is gyakoroltuk a puskázás alapjait. Most már neki is láthatunk a megfelelő puska elkészítésének. S hogy az milyen legyen, vagy hogyan használjuk, arra e könyv ad "hasznos" tanácsokat. Mivel azonban tökéletes puska nincs, a meglévő eszközöket kell az eredeti rendeltetésétől kissé eltérően használni. S ha már elkészítettük a puskát, azzal tanultunk is valamit.
Vekerdy Tamás - Iskolák?!?!
Kétféle alapelv érvényesülhet a gyerekek nevelésében. Az egyik: legyél, aki vagy - én ehhez próbállak hozzásegíteni. Van, aki matematikában jó, más a táncban, faragásban, motorépítésben vagy az énekben - mind egyforma érték. A másik: legyél, akivé én akarlak tenni! Ez az örök harcok és a kétségbeejtő helyzetek útja.
Mennyi az élmény mai iskoláinkban, és mennyi az életöröm? Holott a kilencvenes évek óta tudjuk, hogy öröm nélkül nincs hatékony tanulás! Tudjuk vizsgálatokból azt is, hogy a gyerekek viszonylag nagy kíváncsisággal mennek az iskolába. A kíváncsiság, az érdeklődés, az iskolába lépés után csökken, hanyatlik, majd eltűnik. A fentiek ellenére ma is vannak nagyszerű, jó iskolák, és remek tanítók és tanárok, és én biztos vagyok benne, hogy az iskola gyerekközpontú megújulás előtt áll.
A könyvben szülők kérdeznek, és én válaszolni próbálok. Iskolai ügyekben, tanulási küzdelmekben. Remélem, ezek az összegyűjtött válaszok majd újabb kérdéseket váltanak ki, hoznak felszínre, amikre újra lehet majd válaszolni. (Vekerdy Tamás)
Ismeretlen szerző - A pedagógus új típusú feladatai a modern iskolában
A Közoktatási Törvény, a Nemzeti Alaptanterv, a gyermek- és ifjúságvédelmi törvény, a területi oktatási koncepciók, a megjelent vizsgarendeletek, az elkészült pedagógiai programok, helyi tantervek és azok beválásának vizsgálata sok-sok újabb, más típusú feladat elvégzését, problémák megoldását teszik szükségessé.
Kollégáink alap- és fejlesztő tevékenysége a minőségbiztosítás jegyében, szellemében valósul meg a jövőben.
A feladatok, tennivalók maradéktalan ellátásához, a problémák megoldásához, a másság elfogadásához és kezeléséhez, a tanulók személyiségének feltárásához, önismeretük fejlesztéséhez, az igen fontos erkölcsi értékek átadásához, az osztályfőnöki és szaktárgyi nevelő-oktató munkához kívánunk segítséget adni ezzel a gyűjteménnyel.
Kiadványunk gyakorlatorientált tanítói, tanári, vezetői kézikönyv, a hétköznapok pedagógiáját szolgálja, a hatékonyabb iskolai munkát kívánja segíteni.
Ismeretlen szerző - Magyarország megyéi és városai
"A könyv, amelyet az Olvasó most a kezében tart, Magyarország megyéit és városait mutatja be... hazánk sokszínű, szép tájainak társadalmi-gazdasági vonásait..., amelyekből... kiolvashatók: az országot építő magyar munkásosztály, szövetkezeti parasztság és az értelmiség közös alkotó munkájának gazdag eredményei, a szocialista rendszer három évtizedének egyértelmű, meggyőző sikerei..." - írja előszavában Németh Károly elvtárs, s végigolvasva e könyvet valóban az az első gondolatunk, hogy nincs hazánknak olyan területe, települése, amely 1945 tavaszán ne született volna újjá, s ne indult volna el a felemelkedés útján, s ne ért volna el ezen az úton kiemelkedő sikereket. Pedig minden fejezet, minden részlet többet foglalkozik a feladatokkal, a még megoldatlan problémákkal, mint az eredményekkel.
Megszoktuk, hogy a "világszínvonalhoz", a legjobb eredményekhez mérjük magunkat, s magas igényekkel,kritikusan ítéljük meg munkánkat. Az elmúlt harminc esztendő szabad alkotó munkájának éppen az az egyik legfőbb eredménye, hogy reális alapot teremtettünk új normák s új mércék felállításához.
Könyvünk tudományos alapossággal veszi sorra a gazdasági életünk fő területeit, népgazdaságunk ágazatait, az életszínvonal különböző elemeit - a lakáshelyzettől a kultúráig -, feltárja fejlődésünk fő tendenciáit és várható irányait. Mindezt területi szemlélettel és részletességgel végzi el, ezért nemcsak hasznos kézikönyv, amelyből részletes, nélkülözhetetlen ismereteket meríthetünk, de tükör is az Olvasó kezében: ezt tettük, ilyen eredménnyel, s ez vár még ránk, hogy még szebb, még gazdagabb legyen az életünk. Ünnepi számvetésünk "mérlegbeszámolója" is ez a könyv, amely a számok és a tények objektív nyelvén közli eredményeinket, s tárja fel a még megoldatlan feladatokat.
Lakjon, dolgozzon bárhol is az Olvasó, nemcsak saját lakó- és munkahelyének a helyzetét ismeri meg a könyv lapjairól, de módja és lehetősége van a lakó- és munkahelyének országos szerepét, jelentőségét is megismerni, összehasonlításokat tenni: hogyan illeszkedik be szűkebb környezete az ország sokszínű életébe.
Demeter Lázár Katalin - Játszótárs 2.
Ajánljuk ezt a könyvet pedagógusoknak, szülőknek, mindazoknak, akik elmúltak tíz évesek, s kamaszként, vagy kamaszokkal foglalkozó felnőtt szakemberként nem férnek a bőrükbe! Azoknak, akik ismerik a bizsergető, fáradhatatlan kíváncsiságot, tettrekészséget, érzékenységet, meg-megújuló hevületet, amely szüntelen kutatásra, alkotásra serkenti az embert. Akiknek mindig csillog a szemük, és mindig újszerűen közelítenek a világ csodáihoz. Ajánljuk továbbá azoknak, akik nem egészen ilyenek, de szeretnének ilyenek lenni, szeretnének izgalmasabban, színesebben élni. E könyv segít, hogy gyakorolhassák és fejleszthessék kreativitásukat. Kreativitásfejlesztés drámajátékokkal, történetekkel, beszéddel, logikai gondolkodással tizenéveseknek. A nagysikerű Játszótárs 1. folytatása a tizenéves korosztály számára, külön hangsúllyal a tehetséggondozásra. Szülőknek, pedagógusoknak egyaránt ajánlott!
Jerry Mintz - Szabadság és demokrácia az oktatásban
A demokratikus oktatás nem csupán azzal állítja kihívás elé a mai tradicionális, steril, mechanikusan tanító iskolarendszert, hogy demokratikus folyamatokat vezet be az oktatásba, hanem azzal is, hogy a tanulásról alapjában véve egész másképp gondolkozik...
Demeter Lázár Katalin - Játszótárs
„Játsszátok a gyerekekkel kedves játékaikat, s akkor együttműködnek veletek” – javasolja a felnőtteknek Don Bosco, a legendás szalézi szerzetes nevelő, aki korán felismerte, hogy a kisgyermekek életformája a játék. Mit játsszunk az öt-tíz éves gyermekekkel, ami örömükre szolgál, s egyben sokoldalúan fejleszti őket? Ebben kívánt segítséget nyújtani Demeter Lázár Katalin, amikor összegyűjtötte, és kötetbe rendezte közel húsz éves pedagógusi munkásságának legeredményesebb játék-kincseit. A mintegy háromszáz, rendszerezett fejlesztő játékból álló gyűjtemény részben a folklórból, részben a klasszikus gyermekjátékokból, részben a szerző saját, gyakorlatban jól bevált közös játékaiból építkezik. A gazdag gyűjteményt lényegre törő elméleti összefoglalók és eredeti gyermekrajz illusztrációk teszik hitelessé. Jó szívvel ajánlom Demeter Lázár Katalin könyvét azoknak a szülőknek, akik szívesen játszanak együtt gyerekeikkel, s születésnapi zsúrokra, közös kirándulásokra és táborozásokra érdekfeszítő, izgalmas játékokat keresnek. Ajánlom továbbá mindazoknak az öt-tíz évesekkel foglalkozó pedagógusoknak és más szakembereknek, akik mindennapi nevelő-oktató, fejlesztő munkájukat élvezetesebbé, hatékonyabbá, eredményesebbé szeretnék tenni. Ebben a kötetben megtalálják, amit keresnek. Kívánok ehhez csillogó gyermekszemeket és gyöngyöző kacagást! Döbrentey Ildikó meseíró
Ismeretlen szerző - Az egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium jubileumi évkönyve
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hajduné Kotaszek Hedvig - Kiszámoló a mértékegységekről (nem csak) alsósoknak
Ebben a könyvben olyan feladatsorok vannak, amelyekkel a mechanikus számolási készség - egyre nehezedő példákon - fokról fokra, lépésről lépésre fejleszthető. Az itt lévő példák (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) kitartó gyakorlásával, szorgalmas megoldásával a leggyöngébb tanuló is ügyes számolóvá válhat. E könyvet a kisiskolás alapműveletek gyakorlására, lemaradás behozására, biztosabb tudás megszerzésére és - ha a szülei nem érnek rá segíteni - otthoni, teljesen önnálló munkára is használhatják.
Hajduné Kotaszek Hedvig - Kiszámoló 2. osztály
Ezekben a könyvekben olyan feladatsorok vannak, amelyekkel a mechanikus számolási készség fokról fokra fejleszthető. Az 1-4. osztályos matematikaanyagot évfolyamokra osztva, a tantervnek megfelelő ütemben gyakoroltatja. A kisiskolás használhatja otthon a könyveket az alapműveletek gyakorlására, lemaradása behozására, önellenőrzésre. A pedagógus is beépítheti az órák anyagába: óra eleji gyakorláshoz, házi feladatokhoz, felmérésekhez, korrepetáláshoz, felzárkóztatáshoz vagy differenciáláshoz is.
Hajduné Kotaszek Hedvig - Kiszámoló 3. osztály
Számolni - legkésőbb kisiskolás korban - mindannyian megtanulunk, ki lassabban, ki gyorsabban, ki könnyebben, ki nehezebben. Ebben a könyvben olyan feladatsorok vannak, amelyekkel a mechanikus számolási készség - egyre nehezedő példákon - fokról fokra, lépésről lépésre fejleszthető. Az itt lévő példák (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) kitartó gyakorlásával, szorgalmas megoldásával a leggyöngébb tanuló is ügyes számolóvá válhat, de legalábbis megbízható számolni tudás birtokába jut. Mire használhatja a könyvet a kisiskolás? Alapműveletek gyakorlására, lemaradás behozására, biztosabb tudás megszerzésére és - ha a szülei nem érnek rá segíteni - otthoni, teljesen önálló munkára is. Miben nyújt segítséget a pedagógus számára? A számolástanításnak szinte minden területén felhasználhatja e segédeszközt; óra eleji gyakorláshoz, házi feladatok kiválasztásához, felmérésekhez, osztályozáshoz, korrepetáláshoz, felzárkóztatáshoz vagy differenciáláshoz. Tetszése szerint válogathat, meríthet a könnyebben-nehezebben megoldható feladatok arzenáljából. A nehezebb feladatokat többször is érdemes megoldani-megoldatni. Az ellenőrzésben a könyv végén található megoldások segítenek.
A. S. Neill - Summerhill
Korunk egyik legkiválóbb pedagógusa, A. S. Neill mondja el az általa alapított iskola, Summerhill történetét, valamint gondolatait gyerekekről és szüleikről, iskolákról és tanárokról, szabadságról és kényszerrõl, a szexualitásról és a tanulás pszichológiájáról. Neill forradalmi pedagógiai elvei - ellentétben a tekintélyelvû nevelési módszerekkel - a gyermeknek annyi szabadságot adnak, amennyi csak lehetséges. A szabad, önmagát szabályozó gyermek szabad akaratából tanul és cselekszik, ami egy boldogabb és gyermekibb életet tesz lehetővé, később pedig egy kiegyensúlyozottabb, neurózisoktól mentes felnőttkort. A könyv hozzásegít a gyermeki viselkedés megértéséhez és ezáltal mindennapjaink problémáinak megoldásához. Üdítő és bátorító olvasmány, amely bebizonyítja, hogy a szabadság lehetséges.