1965-ben új tárgykör vonult be a középiskolába: a filmelemzés, elterjedt nevén: “filmesztétika”. Ott, ahol eddig kísérleti jelleggel bevezetésre került, a magyarórák keretében kapott helyet, az irodalom tanárai tanítják. Ma már egyre jobban terjed az a helyes törekvés, hogy az irodalomórákon ne bizonyos ismereteknek az átadása álljon előtérben, hanem a művészi alkotások (versek, elbeszélések, regények, drámák) minél teljesebb átélését segítsük elő a művek közös elemzésével. A filmoktatás szervesen illeszkedik bele a műértő közönség nevelésének ebbe a munkája, sőt: sokoldalúbbá teszi ezt a tevékenységet azáltal, hogy a látáskultúra fejlődését is szolgálja.
Kapcsolódó könyvek
Cserné Adermann Gizella - A tanulás- és kutatásmódszertan alapjai
Cserné Adermann Gizella a Janus Pannonius Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás fejlesztési Intézetének egyetemi docense. Egyetemi tanulmányait az ELTE Bölcsészettudományi és Természettudományi Karán végezte, ahol pedagógia előadó és matematika szakos középi tanári oklevelet szerzett. Egyetemi doktori értekezésé felsőoktatásban alkalmazott értékelési eljárásokat, a vizsgáztatás problémáit tárgyalta. Kandidátusi disszertáció az önmagát beteljesítő jóslat pedagógiai problémájáról írta.
Felnőttképzési tevékenysége mellett a JPTE Tanárképző Intézetének docenseként jelentős tapasztalatot szerzett a pedagógusképzésben és továbbképzésben is.
Andragógiai és az értékeléselméletekkel foglalkozó elméleti és oktatómunkája mellett évek óta tart kutatás-módszertani kurzusokat különböző szinteken alapképzéstől a doktori programig.
Cs. Nagy István - A jövő olvasói
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Zsolnai József - Beszédművelés kisiskolás korban
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Seres József - Szépprózai művek elemzése az általános iskolában
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Csabai Mária - A tanítás problémái
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
L. B. Itelszon - Matematikai és kibernetikai módszerek a pedagógiában
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Závodszky Géza - Történelem III.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Szociálpedagógia
Magyar nyelven ez az első, a külföldi szakirodalmat átfogóan bemutató munka: a pedagógus-, a gyógypedagógus- és a szociálismunkás-képzésben alapkönyv, illetve kiegészítő irodalom. Megismertet a szociálpedagógia problémavilágával, forrásaival, modern irányzataival, intézményrendszerével, színtereivel és eszközrendszerével, s kitér a pedagógia más paradigmáihoz való kapcsolatának kérdéskörére is. Magyarországon ez a szociálpedagógia első korszerű tankönyve, amely a nyugat-európai, s ezen belül különösen a német nyelvterület eredményeire alapozva tesz kísérletet a hazai szociálpedagógia elméleti megalapozására.
Holló Dorottya - Kontráné Hegybíró Edit - Tímár Eszter - A krétától a videóig
A három szerző - nyelvtanárként és a módszertan elismert szakembereként - olyan kézikönyvet nyújt át az olvasónak, amelyet a gyakorló nyelvtanár éppoly haszonnal forgathat, mint az egyetemek, főiskolák nyelvszakos hallgatója.
A kézikönyv sorra veszi a nyelvóra legfontosabb "kellékeit": a tantermet, az óratervet, a tankönyvet, és a nyelvtanítás kérdésköreit: egyebek közt szó esik az alapkészségek, a nyelvtan, a kiejtés és a lexika tanításáról, az értékelésről és a hibajavításról.
A szerzők elsődlegesen korszerű szemléletmód kialakítására (vagy megerősítésére) törekszenek, valamint annak az eszközrendszernek a bemutatására, amelynek segítségével bármely nyelv igénye tanára sikeresen tudja megvalósítani elképzeléseit. Olyan ismereteket közölnek, amelyek segítik a tanári tájékozódást és a döntéseket. Mindamellett számtalan gyakorlati ötletet, tanácsot is adnak.
"Széles szakmai érdeklődésre számító, valós igényeket kielégítő és jól használható munkának tartom." (Enyedi Ágnes vezető tanár)
"Kitűnően megírt, magas színvonalú és hézagpótló alkotás..." (Lukács Józsefné vezető tanár)
"Pontosan ilyen kézikönyvre van szükségük a pályakezdő nyelvtanároknak!" (Dr. Medgyes Péter egyetemi tanár)
Bábosik István - A modern nevelés elmélete
E kézikönyv megjelenését az indokolja, hogy a szakirodalom többnyire kevés támpontot ad ahhoz, hogy az egyes XX. századi nevelési koncepciók, valamint a rájuk épülő megoldásmódok hatékonyságát, szakszerűségét, azaz pedagógiai értékeit vagy hiányosságait biztonságosan megítélhessük. A megbízható tájékoztatáshoz a szakmai elemzés, a sokoldalú összehasonlítás, az egyes megoldásmódok előnyös és kevésbé előnyös elemeinek a bemutatása elválaszthatatlanul hozzátartozik. Ezt a szempontot érvényesítve törekedtünk ebben a kézikönyvben a nevelés értelmezésének változásait, valamint a XX. század legnagyobb hatású nevelési koncepcióit elemzés alá venni, s a nevelés elméletének és gyakorlatának fejlődési irányait felvázolni.
Samu Ágnes - Kreatív írás
A kreatív írás gyakorlata ma még hiányzik a legtöbb iskola tantervéből. Ez a könyv szokatlan, izgalmas szellemi kalandra hívja az olvasót: élményszerűen, kreatív módon, a személyes hangú megszólalás lehetőségét biztosítva kínál olyan feladatokat, amelyek gazdagítják és tökéletesítik a tanulók anyanyelvi önkifejezését, stílusbeli jártasságát, valamint fejlesztik önbizalmukat és helyes önértékelésüket. A felfedezés és alkotás örömével, lépésről lépésre ismerteti meg őket olyan különféle írásbeli konvenciókkal és technikákkal, amelyek segítségével egy-egy műfaj keretein belül változatos témakörökben, egyéni hangon fejezhetik ki magukat. A kreatív írás gyakorlata olyan írj ismeretanyag birtokába juttathatja az olvasót, mely • egyszerre több tantárgy oktatásában is felhasználható: az irodalomban, idegen nyelvekben, drámában éppúgy, mint osztályfőnöki órákon vagy önismereti foglalkozásokon, • nemcsak ismereteket közöl, de gondolkodni is tanít, • megkönnyíti a tanulást, • aktivitásra serkent, • vonzóbbá teszi a diákok számára az írást, • örömet és változatosságot jelent mind a tanár, mind a tanulók számára, • jól működő kapcsolatot épít ki a tanár és diákjai között, • nemcsak intellektuális, de emocionális élményhez is juttatja a tanulókat.
Ronit Bird - Száz játék és fejtörő a számolási nehézségek legyőzésére
A könyv áttekinthető és rendszerezett formában olyan gyakorlatokat és játékokat kínál tanárok és szülők számára, amelyek lekötik és ösztönzik a diákokat, miközben ritkán igényelnek a papírnál, ceruzánál és dobókockánál több eszközt.
Ronit Bird - Hogyan győzzük le a számolási nehézségeket?
Magyarország híres kiváló matematikusairól és matematika oktatásának módszertanáról is. Mégis sok diák számára ez a tantárgy jelenti a legtöbb nehézséget és kudarcot, holott a számolási problémákkal küzdő gyermek számára is érthetővé tehetők az elemi matematika szabályai. Hogyan? Kis lépésekben, saját tapasztalatszerzésre építve, játékosan. Ronit Bird könyve ehhez nyújt segítséget.
E könyvben részletesen kidolgozott és felépített módszereket, számos gyakorlati feladatot és vizualizációs technikát találunk a számolási képességek tanításához. A módszerek értéke abban rejlik, hogy a „Mit?" helyett a „Hogyan számoltál?" kérdésre helyezik a hangsúlyt. A szerző módszertanilag alaposan kidolgozott rendszert épített fel, melynek középpontjában a tárgyakkal való sokoldalú manipuláció áll. Önálló gondolkodásra és az összefüggések felismerésére inspirál, s nem kész műveleti sémákat erőltet. Támogatja az egyéni számolási eljárásokat, időt hagy a feladatok megoldására, s épp a vizualizáció segítségével ad támpontot a fejszámolás elsajátításával küzdő gyerekek számára.
A könyvben feldolgozott területek:
- összeadás és kivonás,
- a tízes átlépés,
- szorzás és osztás,
- következtetések.
További játékok, gyakorlatok, feladványok találhatók a könyv elektronikus Mellékletében, mely a kötetben található egyedi regisztrációs kód segítségével letölthető a www.akademiaikiado.hu oldalról.
Ronit Bird a diszkalkuliás gyerekek egyik legfelkészültebb és legtapasztaltabb tanára, számos könyv és segédanyag szerzője. Módszere sokéves gyakorlaton, valamint a számolási nehézség és a számolási zavar okainak széles körű ismeretén alapul. Jelen könyvét az alsó tagozaton tanítók és a matematika-szaktanárok napi munkájához, eszköztáruk bővítéséhez, valamint vállalkozó kedvű szülőknek ajánljuk.
Szabó Kálmán - Mindennapi erkölcsünk
A szerző középiskolásoknak szánt erkölcstana a társadalomban feszülő legfontosabb erkölcsi összefüggéseket tárja fel. A könyv könnyen áttekinthető tanítási egységekre tagolt ismeretanyaga, hatalmas és változatos példatára, izgalmas feladatai és őszintén feltett - s őszinteségre sarkalló - kérdései, valamint a szerző világos és pontos nyelvhasználata révén kitűnően alkalmas pedagógiai feldolgozásra.
Mérei Ferenc - A Rorschach-próba
Mérei Ferenc A Rorschach-próba c. kézikönyve az Országos Ideg- és Elmegyógyintézet (OIE) sokszorosításában 1966 és 1971 között megjelent Vademecumkiadványok javított változata.
Az eredeti szöveget helyenként kiegészítettük a szerző 1979-es egykötetes egyetemi jegyzetének azon részeivel, amelyek az 1971 óta eltelt időszak kutatási eredményeit tartalmazzák.
Ezenkívül egy Függeléket is összeállítottunk a következő megfontolásból: A szerző a Rorschach-kézikönyv ötödik kötetének végéhez egy értesítést fűzött, amelyben ismerteti egy további kötet tervét: „Egy hatodik kötet kiadása is szükséges..., amely két nagy diagnosztikai egységet tartalmaz: a neurotikus tünetegyüttesek és az organikus pszichoszindrómák mutatóit. Ezt két általános rész fogja kiegészíteni: a komplex válaszok elemzése és az értelmezés menetének az összefoglalása."
A tervezett hatodik kötet már nem készült el, ezért ezt az értesítést útmutatásnak tekintve megpróbáltuk Mérei Ferenc egyéb, a Rorschach-teszttel foglalkozó írásaiból azokat kiválasztani, amelyek témájukban vagy gondolatmenetükben nagyjából megfelelnek a vázolt elképzeléseknek:
1. A komplex válaszok indulati jelentéstöbblete című cikk, bár valójában az ilyen válasz értékének Osgood-skálával történő ellenőrzésével foglalkozik, a bevezető részben a komplex válasz jelenségének olyan pontos és részletes elemző leírását adja, amely az öt kötetben így sehol sem található.
2. Átvettük Mérei-Szakács A klinikai pszichológia gyakorlata című művéből Mérei három esettanulmányát, mert ezekből az olvasó teljesebb képet kaphat arról a munkamódszerről, ahogy a teszteredményeket kibontó-értelmező gondolkodás a személyiségrajzot megalkotja. (A neurotikus tünetegyüttesek és az organikus pszichoszindrómák elemző kifejtése sajnos nem született meg, az előbbit talán részben pótolják a közzétett esettanulmányok.)
3. Bevettük még a Függelékbe az 1979-es egyetemi jegyzet teljes XI. fejezetét (Értelmezési-statisztikai támpontok), amelyben a nagyszabású magyarországi statisztikai vizsgálat táblázatainak egy része megjelent.
Kutas Ferenc - Útmutató Az elbeszéléstől az érettségi dolgozatig című könyv használatához
Tanári kézikönyv _Az elbeszéléstől az érettségi dolgozatig_ című segédkönyvhöz.
Németh András - A reformpedagógia múltja és jelene
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bábosik István - Neveléselmélet
A kötet a nevelés szerepét, feladatait és metodikáját is az Európai Unió elvárásaihoz igazodva tárgyalja. A nevelési folyamat bemutatása személyiségelméleti alapozású, a kézikönyv elemzi a személyiség motivációs, kognitív és biológiai sajátosságcsoportjának fejlesztési lehetőségeit. Kiemelt helyet kap a tevékenység és a felnőtt-gyerek, valamint a kortársi interakciók nevelésben betöltött funkcióinak tárgyalása, továbbá a direkt és indirekt hatásrendszert szervező nevelési módszerek részletes bemutatása, ami önmagában is jelzi a kézikönyv nevelésértelmezésének korszerűségét.
Újszerű megoldás a kiadványban, hogy a Neveléselmélet című kézikönyvet egy Neveléselméleti báziskötet egészíti ki, amely az alapvetően teoretikus jellegű kézikönyv legfontosabb problémaköreit döntően empirikus, a gyakorlatot tükröző hazai és nemzetközi szakirodalmi szemelvényekkel teszi teljesebbé és alkalmazhatóbbá.
Ismeretlen szerző - Laikus olvasók?
Olyan könyvet tart kezében az olvasó, amely a tudomány eszköztárával vizsgál mindnyájunkat érdeklő kérdéseket. Éppen erről, azaz mindőnkről, a nem hivatásos irodalmárokról szól. Arról, hogy mit szeretünk olvasni, miért, hogy kik is vagyunk olvasás közben, mennyire laikusak, profik, egyáltalán mennyire egyformák, és hogy mennyire laikusok a profik, amikor azon aggódnak, hogy összejönnek-e a Háború és béke szerelmesei. Másrészt, hogy mennyire profik a laikusok, akiknek szintén iskolák, könyvtársak és intézmények közvetítik az olvasás tudományát és hierarchiáját. A kötet alapfeltevése, hogy a tudomány nem értheti meg önmagát és semmi egyebet sem, ha nem néz néha tükörbe, ha nem vizsgálja meg történetileg és strukturálisan saját önképét, kizárásait, indokolatlan preferenciáit. Arra szeretne rámutatni, hogy a jó tudomány nem lehet életidegen: jelentős részben azokat a kérdéseket érdemes teoretizálnia, amelyeket a hétköznapi gondolkodás is érzékel, azok a legizgalmasabb dilemmái, hogy mit és miért olvasnak tanítványaink, nagymamáink, könnyűzene-, kommersz film- vagy képregény-rajongó gyermekeink.
Montágh Imre - Gyermekszínjátszók beszédnevelő könyve
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.