Federico Fellini a világ egyik legfantáziadúsabb rendezője volt. Amikor filmekben gondolkodott, mindent megengedett magának, ki merte volna kérdőre vonni a mestert? Riminiben született, Rómában élt, ez a két város adta keserédes történeteinek a hátterét. Mozgóképeket rajzolt, elesett emberekből csinált hősöket, s benépesítette velük az Édes élet különböző állomásait. Megértéssel boncolgatta az emberi tulajdonságok fonákságait, s odaadó szeretettel mutatta be a benne élő Olaszországot az egész világnak. Többször kijelentette, hogy nem tudna Amerikában dolgozni. Hollywood mégis öt alkalommal tüntette ki Oscar-díjjal. A Dolce vita egy saját álmaiba kapaszkodó művész izgalmas életútja.
Kapcsolódó könyvek
Naomi Toth - Quentin Tarantino
A mozitörténelem legfurcsább fekete báránya annak ellenére lett híres és elismert, hogy nagy ívben elkerülte a filmes - és az elemi - iskolákat, továbbá nem volt sem gazdag, sem sármos, csak egy priuszos képregényőrült.
Ebben a kötetben minden aspektusból megvilágítjuk a század legnagyobb rendezőjét. Megismerhetjük a fiút, akit az anyja gyermekként szült, az apja pedig elhagyott; az élő filmlexikonná vált srácot, aki egy tékában dolgozott; valamint a rendezőt, írót és színészt egy személyben, aki leigázta Hollywoodot, miközben a legnagyobb színészóriások dolgoznak neki.
Izgalmas történetek egy csodabogárról, aki frappáns párbeszédekkel, fröccsenő vérrel, női lábakkal, fülbemászó zenékkel és rengeteg káromkodással tette le a névjegyét.
Roger Vadim - Szerelmeim: Bardot, Deneuve, Fonda
Egyik oka, hogy ez a könyv megíródott:\szerettem volna azokról az örömökről és bánatokról, azokról az őrült időkről beszélni, melyeket három figyelemre méltó nő mellett éltem le. Brigitte, Chaterine és Jane: három modern mesebeli hercegnő. A mesék azonban csak ritkán mentesek a kegyetlenségtől, még akkor is, ha végük - szerencsére - többnyire boldog...
Nemeskürty István - Ingmar Bergman-trilógia
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Charlie Chaplin - Életem
Chaplin 1889-ben Londonban született - sosem mondott le az angol állampolgárságáról – de az élete nagy részét Amerikában élte le, végül Svácjban halt meg 1977 karácsonyán. Minden idők legnagyobb komikusa volt, több mint nyolcvan filmet és a Csavargó figuráját hagyta az utókorra. Erről a hosszú és élménydús időszakról mesél Életem című önéletrajzi művében, amit a hatvanas években a Genfi-tó partján vetett papírra, és amit nálunk negyven éve után adtak ki újra.
A bő ötszáz oldal laikusoknak és filmkedvelőknek egyaránt élvezetes olvasmány. Előbbieknek a pikáns részletek magánéletről, szerelmi viszonyairól, utolsó házasságáról egy nála harminchét évvel fiatalabb nővel. Utóbbiak Chaplin szemén keresztül követhetjük végig a film történetét gyakorlatilag a kezdetektől a némafilm haláláig. Emellett Chaplin szavakkal is majdnem olyan jól bánik mint celluloidszalaggal. Az Életem olyan mint a filmjei: egyszerre kell sírni is nevetni rajta.Nagy emberekről írt apróságokban, és kis emberek nagy hibáin keresztül írásban is meg tudja fogni azt ami általános és emberi. A lapokon olyan személyek elevenednek meg újra mint Douglas Fairbanks, Mack Sennett vagy Edna Purviance, akiknek a neve már csak a filmesztétáknak cseng otthonosan és talán csak Mándy Iván ismert mindenkit a könyv szereplői közül. A sok ismerős és anekdota között mégis előbújik maga Chaplin, a a filmről és ez életről vallott véleménye, amit maga egyszer így összegzett: Az élet ha közelről nézed tragikus, de távolabbról nézve komédia. Ezért vállahatta, hogy őszintén írjon a nehéz gyerekkoráról, édesanyja elmezavaráról vagy arról a magyányról és elveszettségtől is, ami újra és újra rátalált, akármilyen gazdag és sikeres volt is. Sajnálat helyett azonban olvassuk tovább a történeteket és szép csendesen a rengeteg anekdotától és intim részlettől az Életem egy színes, de töredezett kaleidoszkóppá válik. Végül az életrajzi adatok helyett csak benyomások maradnak meg: a Csavargó örök embersége és, hogy minden nevetés nélkül telt nap elvesztegetett nap.
Nemeskürty István - Fábri Zoltán
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Vermes Judit - Korda Sándor, a filmmogul
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Andrzej Wajda - A film és más hívságok
A kötet átfogó képet ad a lengyel - és az egyetemes - filmművészet egyik legmeghatározóbb alkotójának pályájáról. A Lódzi Filmfőiskolán folytatott tanulmányaival kapcsolatban részletesen leírja pályatársainak indulását, valamint Cybulskival, Polanskival létrejött szoros munkakapcsolatát. Külön fejezetet szentel a lengyel filmiskola kialakulásának, bemutatva történelmi és filmtörténeti hátterét. Részletesen elemzi a háború utáni színészgeneráció játékstílusát. A kötet időrendben haladva mutatja be a Wajda számára legfontosabbnak ítélt filmek megszületésének körülményeit. Nem törekszik ugyanakkor teljességre, nem monográfiát ír önmagáról, inkább a rendezői pálya meghatározó állomásait járja körül: a témaválasztás motívumaival, a színészekkel folytatott közös munkával, a forgatás körülményeivel ismerteti meg az olvasót. Terjedelmes részt szán a "Hamu és gyémánt", a "Menyegző", "Az ígéret földje", a "Márványember", a "Vasember" forgatására való visszatekintésnek. A színházi rendezéseinek ("Ördögök", "Bűn és bűnhődés") szentelt fejezet bepillantást enged a híres krakkói Stary Teatr életébe. A kötet végén a mai lengyel filmművészet helyzetét mutatja be.
Michael Korda - A szerencse fiai
Kellner Henrik uradalmi tiszttartó három fia, Sándor, Vince és Zoltán Túrkeve mellől, egy tanyáról vágott neki az országnak, majd a világnak. Már a kezdet kezdetén kiderült, hogy a határozott, erős egyéniségű Sándor a legtehetségesebb köztük. Az 1910-es években Budapesten tevékenykedett filmkritikusként, később rendezőként. A Tanácsköztársaság idején direktóriumi tagként a filmgyártás művészeti vezetője volt, ezért októberben el kellett hagynia Magyarországot. Ausztriában, Németországban, Hollywoodban dolgozott, majd 1932-ben megalapította a London Films céget, s az angol filmipar legmarkánsabb alakja, felvirágoztatója lett. (Ezért is kapta meg, a filmvilágban elsőként, a lovagi címet). Testvéreit maga után hozatva rendkívül összetartó, közös és nagy sikerű munkákra,de családi perpatvarokra is mindig kész együttest szervezett maga köré. A festőnek készülő Vincéből ötletes díszlettervezőt faragott, a függetlenebb természetű Zoltán pedig a maga tehetségéből (de természetesen bátyja támogatásával) lett kiváló filmrendező. Barátaik, közeli munkatársaik között tarthatták számon Winston Churchillt, H. G. Wellst, Graham Greene-t, Charles Laughtont, Laurence Oliviert, Vivien Leigh-t és másokat, akikről e könyv szerzője, Michael Korda, mulatságos, érdekes adomák egész sorozatát jegyezte föl. Filmjeik - a VIII. Henrik magánélete, a Lady Hamilton, a Szép Heléna szerelmei, Az eszményi férj, a Négy toll, a Sanders, a folyam ura, a Kiáltsd, ez kedves vidék! - a mozitörténet klasszikusai.
Michael Korda, Vince fia, aki a három testvér mesébe illő karrierjének történetéből eleven, színes, információgazdag biográfiát írt, más téren, az irodalom területén tett szert hírnévre. Egy patinás könyvkiadó vállalat igazgatóhelyettese és több sikeres könyv szerzője.
Paul Duncan - Stanley Kubrick - The Complete Films
"A director is a kind of idea and taste machine" _Stanley Kubrick_
Kimberly Potts - George Clooney
A People magazin kétszer is megválasztotta a világ legvonzóbb férfijának, de soha nem akar újra megnősülni. Világhírű színész, aki imádja megtréfálni a kollégáit a forgatásokon, akit többször is jelöltek Emmy- és Oscar-díjra, és aki a Sziriánában nyújtott alakításával el is nyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Oscart. Igazi hollywoodi híresség, aki azonban keményen megdolgozott a sikerért, és aki a hírnevét ma nem csak üzleti vállalkozásokban kamatoztatja, hanem arra is felhasználja, hogy segítsen bajban levő embertársainak. Ebben a Hollywood egyik legszínesebb egyéniségéről szóló életrajzban Kimberly Potts tömegkultúra-szakértő végigköveti George Clooney életútját. Bemutatja, hogyan lett filmcsillag a kisvárosi srácból, aki lassan, de tudatosan építette fel karrierjét, a szerény kezdetektől az áttörést meghozó Vészhelyzeten át a sikeres mozifilmekig, míg végül elismert színész, forgatókönyvíró, producer és rendező lett belőle. Potts részletesen tárgyalja Clooney-nak a filmvászon meghódítására tett korai kísérleteit, a bulvársajtóból jól ismert szerelmi ügyeit, valamint politikai és humanitárius tevékenységét (például a részben Clooney által alapított Not On Our Watch nevű szervezet küzdelmét a világban folyó népirtás ellen). Potts megmutatja, ahogyan a színész ravasz stratégaként váltogatja a szerepeit a kasszasikernek ígérkező, illetve a kevésbé jövedelmező, de a személyes elveit tükröző és szenvedélyből készített filmek, mint a Sziriána vagy a Good Night, and Good Luck között. Az előbbiért Oscart, az utóbbiért fantasztikus kritikákat kapott, és kap azóta is az olyan intelligens drámákért, mint a Michael Clayton, az Egek ura vagy Az utódok. Ez a kötet, amely egyaránt tartalmaz friss interjúkat, ritkán látható fotókat, naprakész Clooney-filmográfiát és -kronológiát, sőt még a színész 100 kedvenc filmjének listáját is. Egyetlen Clooney-rajongó polcáról sem hiányozhat!
Patrick de Funès - Olivier de Funès - Louis de Funès
Apám mellett az élet kiszámíthatatlan volt, és elragadó. Nem mondható sem szokványosnak, sem szomorúnak. Az a mítosz, hogy a komikus színész a színházból kijövet elveszti humorát, és magára ölti a nyomasztó mélabú maszkját, a mi otthonunkban sosem volt tapasztalható. Louis de Funès az életben éppoly mulatságos volt, mint a filmvásznon, ha nem is ugyanazokat az eszközöket használta, mert mindenekelőtt a hivatásának élt, és végig egész pályafutásán folyamatosan csiszolta színészi játékát. Most mi, a fiai mint egy rendkívül eredeti kaland közönséges tanúi a legtöbb kérdésre mindenkinek választ adunk ebben a könyvben. Louis de Funès, aki milliókat nevettetett a moziban, a filmjei pedig nézettségi rekordokat döntögettek (az Egy kis kiruccanás nézőszámát, évtizedekkel később, csak a Titanicé múlta felül), nem fiatalon vált közismertté. Attól fogva viszont gyakorlatilag eltűnt a külvilág elől, és jóformán sosem nyilatkozott. Elzárkózása számos találgatásra, rossz ízű pletykára, jó és rossz legendák születésére adott alkalmat. Ezt az életrajzot két fia, Patrick és Olivier Funès írta, édesanyjuk Jeanne de Funès közreműködésével, és nem csupán egy hihetetlenül sikeres színészi pályafutás pontos képét rajzolják meg benne, hanem egy nagy nevettető életútját is a születéstől az örökkévalóságig. Azt az életutat, amely nem szűkölködött a filmvászonról is ismert mulatságos helyzetekben, személyes kétségekben és kemény küzdelmekben, szorongásokban és indulatkitörésekben, boldog és elkeserítő pillanatokban. Ez a könyv Louis de Funès ismeretlen arcát mutatja be az olvasónak, és nem csupán remek olvasmány, hanem szép tisztelgés is egy színészlegenda emléke előtt, akinek az élete nem a halállal ért véget, mert filmjei azóta is a nézők újabb és újabb generációinak adnak önfeledten kacagtató, derűs pillanatokat. (Olivier de Funès repülőgép-kapitány, Patrick de Funès röntgenorvos)
Kevin Smith - Tough Sh*t
That Kevin Smith? The guy who did “Clerks” a million years ago? Didn’t they bounce his fat ass off a plane once? What could you possibly learn from the director of “Cop Out”? How about this: he changed filmmaking forever when he was twenty-three, and since then, he’s done whatever the hell he wants. He makes movies, writes comics, owns a store, and now he’s built a podcasting empire with his friends and family, including a wife who’s way out of his league. So here’s some tough shit: Kevin Smith has cracked the code. Or, he’s just cracked.
Tough Sh*t is the dirty business that Kevin has been digesting for 41 years and now, he’s ready to put it in your hands. Smear this shit all over yourself, because this is your blueprint (or brownprint) for success. Kev takes you through some big moments in his life to help you live your days in as Gretzky a fashion as you can: going where the puck is gonna be. Read all about how a zero like Smith managed to make ten movies with no discernible talent, and how when he had everything he thought he’d ever want, he decided to blow up his own career. Along the way, Kev shares stories about folks who inspired him (like George Carlin), folks who befuddled him (like Bruce Willis), and folks who let him jerk off onto their legs (like his beloved wife, Jen).
So make this your daily reader. Hell, read it on the toilet if you want. Just make sure you grab the bowl and push, because you’re about to take one Tough Sh*t.
Király Jenő - Karády mítosza és mágiája
Mivel hatott a magyar filmtörténet legnagyobb sztárja, miből táplálkozik még ma is fel-feltámadó mítosza?
Erről szól ez a kötet, amely kivételes igényű vállalkozás a magyar filmes könyvek között. Az olvasó szeme előtt szinte lepereg húsz Karády-mozgókép, de teljessé válik egy huszonegyedik is: a szerző szuggesztívan ívelő gondolatrendszere.
Andrej Tarkovszkij - Napló
Tarkovszkij 1970 áprilisától 1986-ig, haláláig vezetett naplót, melyben feljegyezte filmjeivel kapcsolatos alkotói feladatait, valamint viaskodását a szovjet hivatalos szervekkel. Még ha visszafogott módon fogalmaz is a Napló írója, a műből képet alkothatunk egy mélyen gondolkodó személyiség titkairól, a filmről, irodalomról, filozófiáról szóló nézeteiről. Megtudhatjuk, hogy milyen intellektuális-érzelmi kapcsolat fűzte Tolsztojhoz, Dosztojevszkijhez, Hesséhez; kortársaihoz, Fellinihez, Paradzsanovhoz, Zanussihoz stb. A modern filmművészet egyik csúcspontját jelentő Tarkovszkij-életmű megértéséhez, a filmművészet avatott szakértőit is próbára tevő, talányos alkotások elemzéséhez igen nagy segítséget nyújthat a Napló, melyből az alkotói folyamatot illetően is fontos következtetések vonhatók le.
Shawn Levy - Paul Newman
Paul Newman, a legendás kék szemű Oscar-díjas színész, karizmatikus renegátokat, megtört hősöket és megnyerő hősöket alakított olyan nagyszerű filmekben, mint "A svindler", "Butch Cassidy és a Sundance kölyök", "Az ítélet", "A pénz színe", és a "Senki bolondja". Newman mégis különcnek számított Hollywoodban. Ebben a lenyűgöző életrajzban bepillantást nyerhetünk magánéletébe, a mókázásaiba a forgatásokon, szerelmébe Joanne Woodwarddal és az elviselhetetlen kínba, amelyet fia halála okozott. Az életrajz lenyűgöző portré egy különlegesen tehetséges színészről, aki a 20. század egyik legünnepeltebb filmsztárja volt.
Muhi Klára - Perlaki Tamás - Werner Herzog
A gyakran a német filmművészet romantikus látnokának nevezett Werner Herzog a kalandor, csavargó és fenegyerek rendező jelképes figurája lett. A róla készült dokumentumfilmek - melyek közül a leghíresebb a Les Blank-féle Burden of Dreams ("Az álmok terhe", 1982) - egyaránt megszállott, félőrült művésznek ábrázolják, aki képes kockára tenni az életét egy filmért. Főszereplői, a lázadó álmodozók és eretnekek, fanatikusok és mániákusok mind a független rendező alakmásolatai, aki minden nehézség ellenére megpróbálja valóra váltani elképzeléseit. Minden filmje a másságot kutatja és engedi érvényesülni; a legtöbb egzotikus tájakon játszódik, például a dél-amerikai dzsungelben, mint az Aguirre, Isten haragja (1972) vagy Afrikában, mint a Cobra Verde (1987). Még szűkebb pátriája, Bajorország is mint a modern kor előtti, távoli vidék jelenik meg (Üvegszív, 1976). Az, hogy filmjei felölelik az egzotikus és primitív tradíciókat, egyben azt is jelenti, hogy radikális, gyakran apokaliptikus kritikát gyakorolnak a nyugati civilizáció és a benne uralkodó racionalitás felett.
Aurelien Ferenczi - Masters of Cinema: Tim Burton
Tim Burton (USA, b. 1958) is the youngest of Hollywood's most successful directors. He has the knack of making films with a very broad appeal, taking the silliness out of the representation of children, while remaining in touch with the child within himself and his audiences. Burton emerged as a director and storyteller after working as an animator for Disney. His meeting with Johnny Depp enabled him to give physical form to the heroes of his imaginary worlds, where fear is mixed with laughter, strange is normal and those who are not normal, such as "Edward Scissorhands" (1990), must be preserved. After "Beetlejuice" (1988) and "Charlie and the Chocolate Factory" (2005), the resolutely boyish Burton, now in his fifties, presents his version of "Alice in Wonderland" (2010).
Bradányi Iván - Richard és Elizabeth
Elizabeth Taylor a szerencse gyermeke volt. Rendkívüli szépsége mellé egy ambiciózus édesanyát kapott, aki könyörtelenül kergette a művészi pálya soha nem álmodott csúcsai felé. Még a szerelmet is a siker szolgálatába kellett állítania. Első férje a hotelmilliomos Hilton báró fia volt, utána az angol színész, Michael Wilding következett. Mike Todd, a Nyolcvan nap alatt a Föld körül producere a vagyonával kápráztatta el. Tragikus halála után Elizabeth a népszerű táncdalénekes, Eddie Fisher karjai között talált vigaszt. Embereken gázolt át, házasságokat tett tönkre, hogy pillanatnyi szeszélyeit kielégítse. Az emberek gyűlölték vagy imádták, közömbös senki sem tudott maradni vele szemben.
Richard Burton egyéves volt, amikor az édesanyját elveszítette. Részeg apja egyáltalán nem törődött vele. Saját erejére volt szükség, hogy ezeket a mostoha körülményeket legyőzze. Akárcsak Elizabeth Taylor, ő is eszköznek használta az embereket, főleg azokat, akik szerették őt. Mind a ketten veszélyesen éltek, naponta a halállal játszottak. Két vulkán került egymás mellé azon a napon, amikor a Cleopatra forgatása alatt egymásra találtak. Szenvedélyük mindent elsöpört. Az évszázad románcából az évszázad házassága, majd az évszázad válása lett. Tíz év alatt több mint ötvenmillió dollárt kerestek, de minél több pénzük volt, életmódjuk annál féktelenebbé vált. Lángolások, veszekedések, kibékülések váltották egymást. Házasságuk hajója részeg őrület és őrült részegség között hánykódott. Gyengéd óráikat a durvaság hónapjai követték, amikor a legkegyetlenebb igazságokat vágták egymás fejéhez. Hollywoodban, Mexikóban és Svájcban laktak. Már amikor együtt voltak. Viharos életükről szól ez a könyv, amelynek címében Richard Burton régi vágya teljesült: neve Elizabeth Taylor elé került
Ismeretlen szerző - Michelangelo Antonioni
Kötetünk Michelangelo Antonioni filmművészetről, filmjeiről szóló írásainak legteljesebb, magyarul először megjelenő gyűjteménye, amely kiegészül egyik legizgalmasabb, de le nem forgatott filmjének Gaál István fordította szövegkönyvével (Gyöngéd technika), és gazdag válogatást nyújt beszélgetéseinek, interjúinak legérdekesebb, legjellegzetesebb részleteiből is. Antonionit az ötvenes-hatvanas évek fordulóján rendezett alkotásai egy csapásra a nemzetközi filmvilág érdeklődésének előterébe állították: munkásságát, filmjeit szorgosan vitatták, és gyakran díjazták a legrangosabb fesztiválokon (Cannes, Berlin, Velence s később az Oscar-díj). Antonioni nélkül nincs modern filmművészet.
Esztergályos Cecilia - Adj békét, Uram!
Biztosan a balett is az oka, mert ha a táncban például ugrasz és nem kap el a partnered, akkor igen nagyot esel. Én mindent a jóistentől kapok. Akkoriban, amikor 1986-ban megjelent az Adj békét, Uram! című könyvem, még egyáltalán nem volt divat kiejteni az Úristen nevét. Pedig a hit az embernek megadja azt a csodát, hogy élni tudjon.