„Kovács Teréz Vidékfejlesztési politika című könyve az eddigi legátfogóbb munka Magyarországon a vidékfejlesztésről. A könyv mind az elméleti, fogalmi kérdésekkel, mind a gyakorlati fejlesztési kérdésekkel részletesen és behatóan foglalkozik. Hatalmas irodalom feldolgozásáról és áttekintéséről tanúskodik. Feldolgozza és kritikailag értékeli a vidékfejlesztésről, definíciójáról, céljairól és funkcióiról vallott hazai és nemzetközi nézeteket. A vidékfejlesztést komplexen közelíti meg, elemezve annak mind a mezőgazdasághoz kapcsolódó, mind az általánosabb településfejlesztési, szociális és társadalmi kérdéseit.”
(Illés Iván opponens, a könyv első, 2003-as kiadásáról)
Most az olvasó a Vidékfejlesztési politika második, jelentősen átdolgozott, bővített kiadását tartja a kezében. A bővített részben a szerző kitér arra, hogy hazánk az EU-s csatlakozása után milyen tapasztalatokat szerzett a közösségi források lehívása és felhasználása terén. Felvázolja továbbá azt is, hogy Magyarország előtt milyen megoldandó feladatok állnak a vidékfejlesztés terén. A könyv társadalmi (ökoszociális) megközelítésben taglalja a vidékfejlesztést.
Kapcsolódó könyvek
Adolf Hitler - Mein Kampf
A Mein Kampf (Harcom) Adolf Hitler nemzetiszocialista vezető egyetlen, még az életében kiadott könyve, melyet landsbergi fogsága idején kezdett el írni, miután 1923-ban az ún. sörpuccsban való részvételéért börtönbe zárták. A könyvben áttekintette addigi pályafutását és megfogalmazta világnézetét, valamint politikai programját. A mű a nácizmus ideológiai alapvetése lett.
Hitler magát a könyvben nem politikusnak, hanem programadónak (Programmatiker) ábrázolta. Eszerint „a programadó feladata nem az, hogy az ügy teljesíthetőségének különböző fokait megállapítsa, hanem, hogy az ügyet mint olyan megvilágítsa: másként szólva: kevésbé kell törődnie az úttal, mint a céllal.” Továbbá: „[a programadó] jelentősége csaknem mindig csupán a jövőben mutatkozik meg, mivel ő nemritkán az, akit „világidegen” szóval illetnek. Mert ha a politikus művészete valóban megfelel a lehetséges művészetének, a programadó azokhoz tartozik, akikre áll, hogy az isteneknek csak úgy tetszenek, ha a lehetetlent követelik és akarják.”
Hitler ezzel az írással egy átfogó elméletet kívánt a nép elé állítani a marxizmus ellenében. Emellett úgy kívánta bemutatni addigi pályáját, mint ami pártja és az egész nép ideális vezetőjévé teszi őt a zsidóság, mint közös ellenség elleni összefogásban. Megerősítette az NSDAP 25 pontos programjának érvényességét. Megállapította, hogy a nemzeti szocializmus egyik elődjének számító Völkisch mozgalom sikertelen maradt és ideje lejárt; ezzel szemben az NSDAP modern, céltudatos gyűjtőmozgalommá vált, amely sikerrel tömörítheti a weimari köztársaság nacionalista és antidemokratikus erőit.
Beluszky Pál - A Nagyalföld történeti földrajza
A szerző vélekedése szerint a Nagyalföld sajátosságai - mint pl. a városi keretek között folytatott agrártermelés, a "szabályos falvak" korábbi hiánya, a családok térbeli osztottsága, a mezővárosok és a tartozéktelepülés jellegű szórványok, tanyák között stb. - nem csupán a táj "megkésettségéből" fakadnak, nem véletlenszerű tényezőkkel magyarázhatók, hanem sajátos, egyéni, alföldi fejlődési útról beszélhetünk. Az "alföldi fejlődési út" lényege, hogy a régió úgy került át a feudalizmus előtti állapotból a feudalizmus utáni állapotba, hogy közben a feudalizmus kifejlett formája meg sem szilárdult, nem vált általánossá. Az Alföld uralkodó településformája, ill. "helyi társadalma", a mezőváros a (fél)szabadparaszttá-válás feltételeit teremti meg, így az Alföld a nyugat-európai társadalomfejlődés egyes jegyeit mutatta. Ezt a "másságot" tekinti át a szerző a kötet első részében, ismertetve a másságra vonatkozó eddigi teóriákat, majd saját elemzései révén tárgyalja a Nagyalföld színes történetét, földrajzát: pl. a mezővárosok és kialakulásuk a török hódoltság idején, a polgári korszak kezdetén, a "másodvirágzás" kora és a válság első jelei, az 1945 utáni felemás modernizáció, és az "alföldi út" mai öröksége. A könyvet mintegy 50 ábra, térkép, valamint fotók egészítik ki. A könyv hasznos anyaga a földrajz, geográfia, településtervező, szociológia és történelem szakos egyetemi oktatásnak, a tájtörténettel, történeti földrajzzal kapcsolatos doktorandusz-képzésnek, és az Alföld után érdeklődő, mívelt nagyközönségnek.
Ismeretlen szerző - Katasztrófaigazgatás és tűzvédelem
Szerzőink a hangsúlyt a megelőzés, védekezés, helyreállítás hármasra helyezik. Részletesen ismertetik a megváltozott hatályos jogszabályok előírásait, miközben gyakorlati útmutatót adnak a katasztrófa helyzetek megelőzésére, azok elleni védekezésre és a bekövetkezett katasztrófák utáni rehabilitációra.
A könyvből választ kap többek között az alábbi kérdésekre:
Melyek a munkáltatók, önkormányzatok tűz elleni védekezésbeni megváltozott feladatai?
Milyen feladatokat kell ellátnia a közbiztonsági referensnek veszélyhelyzetben és, ha nincs közvetlen veszélyhelyzet?
Milyen katasztrófavédelmi feladatokat kell ellátni pl. árvíz, belvíz, földrengés, ipari katasztrófa, veszélyes hulladékok biztonságos kezelése esetén?
Melyek a polgári védelmi igazgatás szabályai?
Ferge Zsuzsa - Elszabaduló egyenlőtlenségek
Sokat töprengtem, hogy szabad-e ezt a kötetet kiadni? Van-e még érvényes mondanivalója az elmúlt több mint tíz év során készült szemelvényeknek? Valamennyire mentegetőznöm kell. Több témában fogtam neki nagyobb lélegzetű, könyvnyi munkának olyan kérdésekben, amelyek a rendszerváltással különös aktualitást kaptak. Az egyik az állam szerepváltozása, funkcióinak bővülése, szűkülése, a jóléti-civilizációs funkciókkal kapcsolatos közfelelősség történelmi alakulása. A másik a rendszerváltás hatása az egyes társadalmi csoportok előnyösebb vagy hátrányosabb helyzetváltozására, a szegényekre és a szegénységre, végső fokon a társadalmi struktúrára és a társadalom integráltságára. A harmadik téma a társadalmi értékekhez való társadalmilag differenciált viszony alakulása, mindenekelőtt a szabadság és a biztonság, a szabadság és az egyenlőség, a szabadság és a szolidaritás közötti összefüggések vizsgálata. A három témát egymással is összekapcsolja, hogy mindegyiket mélyen befolyásolták a globalizációs folyamatok, illetve az, hogy az utóbbi húsz évben a neoliberális filozófia és gazdaságpolitika meghatározó szerepet játszottak. Egyik témából sem készült könyv. Igaz, a rendszerváltás társadalmi hatásait felmérő, öt „átmenetországot” összehasonlító adatfelvételből egy kis kutatócsapat összeállította az angol nyelvű jelentést, de az csak kézirat formában hozzáférhető (Ferge és mások, 1995). Ebből a munkából csak kevés került be e válogatásba.
E kötet egésze végül is kettős célt igyekszik szolgálni. Az egyik az, hogy a szociálpolitika szakszerűbbé és humánusabbá váljon, a másik pedig, hogy minden politika – így a szociálpolitika is – elismerje és elfogadja a „választási demokrácián” túl a „részt vevő demokrácia” elveit és gyakorlatát is. Az érvek a körülményekkel változnak. A célok azonban folyamatosan érvényesek, és mind érvényesebbeknek tűnnek. Remélem, hogy a könyv mindezt segít igazolni.
Ferge Zsuzsa
Clara Shih - A Facebook kora
Függetlenül attól, hogy üzleti vállalkozásunk vagy szervezetünk milyen célokat tűzött ki maga elé, ez a könyv segít, hogy a közösségi hálózatok kiaknázásával elérjük őket. A közösségi hálózatok elismert szakértője, Clara Shih, hatékony új ötleteket, bevált módszereket és könnyen hasznosítható teendőlistákat gyűjtött össze, telis-tele a való életben már bizonyított megoldásokkal.
Shih könyvét vállalkozók, marketingesek, illetve értékesítési, ügyfélszolgálati, termékfejlesztési vagy munkaerő-felvételi területen dolgozó szakemberek egyaránt haszonnal forgathatják: a szerző bemutatja, hogyan mozdulhatunk el a közösségi hálózatok taktikai, követő használata felől a stratégiai, irányító megközelítés felé, és hogyan mérhetjük pontosan a sikert.
A magyar változat a könyv jelentősen bővített második angol nyelvű kiadása nyomán készült, amely gyakorlati módszereket mutat be a hipercélzott hirdetésekre, a reménybeli vásárlók figyelmének felkeltésére a Twitter és a LinkedIn segítségével, a változó közösségi szabályok követésére, és így tovább. A kötetben ezen felül több mint három tucat világhírű szakértő működött közre vendégszerzőként; többek között Don Tapscott író, és a Harvard Business School professzora, Mikolaj Piskorski. Ebben a kiadásban vadonatúj fejezetek szólnak az ügyfélszolgálatról és az ügyféltámogatásról, amelyek ma a közösségi hálózatokra épülő üzlet leggyorsabban növekvő területei. Shih emellett külön tanácsokat ad a kisvállalkozásoknak, az egészségügyi és oktatási intézményeknek, a közhasznú szervezeteknek és a politikai kampánystáboknak is – így lesz ez a könyv az első számú, nélkülözhetetlen útmutató a közösségi hálózatok használatához minden szervezet számára.
Temesi Géza - Természetvédelmi jogi és igazgatási ismeretek
A kötet a kézirat lezárásakor hatályos vonatkozó jogszabályok, meghatározóan törvények alapján dolgozza fel a természetvédelem, és azzal összefüggésben a legfontosabb természethasznosító ágazatok (erdészet, vadászat, halászat) alapvető szabályozásait és igazgatási rendszerét. Tartalmával így tágabb értelemben vett természetvédelmi jogi alapozó ismereteket nyújt felsőfokú tanulmányokhoz, valamint az ökológiával vagy természetvédelemmel foglalkozó, vagy azokhoz kapcsolódó munkakörök feladatainak végzéséhez. Anyagának elsajátítása emeli a szakirányban elhelyezkedni kívánók munkaerő-piaci esélyeit, segíti különösen a pályakezdők feladatellátását. Ajánlható a szakkönyv állami szerveknek, természetvédelmi civil szervezeteknek, polgári természetőröknek, természetbarát és természetjáró olvasóknak is.
Kenesei Zsófia - Kolos Krisztina - Szolgáltatásmarketing és -menedzsment
„Mint gyakorló vállalatvezető Kenesei Zsófia és Kolos Krisztina Szolgáltatásmarketing és -menedzsment könyvének előző kiadását a mindennapokban üzleti kézikönyvként használom, legyen szó akár a patikakártya megújításáról, akár egy kiegészítő szolgáltatás bevezetéséről vagy egy hűségprogram indításáról. Az elmúlt évtized gyakorlata számomra is bebizonyította, hogy pénzben megtérülő befektetés az ügyfeleknek nyújtott minőségi szolgáltatás. Ezért is örülök, hogy a szerzők újraírták a könyvet, kiegészítve az elmúlt évek új ismereteivel és az internet lehetőségeinek részletes bemutatásával. Meggyőződésem, hogy ez a könyv nem hiányozhat az üzleti könyvtárak polcairól.”
Dr. Lukács Marianna, Igazgató, Patikapénztár
„Kenesei Zsófia és Kolos Krisztina könyve nagyszerű összefoglalást ad a szolgáltatásmarketing és -menedzsment aktuális kérdéseiről, rendszerezi és összefoglalja az internet világában egyre bonyolultabbá váló ismereteket. Segítséget ad ahhoz, hogy azonnal reagálni tudjunk a szervezetünket ért külső hatásokra, és képesek legyünk vevőink magas színvonalú kiszolgálására. A könyv központi gondolata – a minőségi szolgáltatás kialakítása – lehetőséget teremt minden vállalat számára, hogy biztosítsa vevői elégedettségét és hosszú távon nyereségessé tegye vállalkozását. Ajánlom ezt a könyvet minden szolgáltató ágazatban dolgozó szakembernek, akár stratégiai, akár napi munkája során kíván hasznosítható ismeretekhez jutni.”
Kollin Gergely, Szállodaigazgató, Novotel Budapest Danube
Mary Warner Marien - A fotográfia nagykönyve
A FOTOGRÁFIA NAGYKÖNYVE az eddigi legteljesebb összefoglalás a kezdetektől napjainkig, szerzője fotótörténeti kánont alkotott. Közel 600 kép ismerteti meg az olvasót a fotózás történetével a művészet és technika, a szociográfia és divat, a háború és természetfotózás szemszögéből. Az olyan világfordító történelmi eseményekhez kapcsolódó fotók, mint Lincoln elnökké választása vagy MacArthur tábornok és Hirohitó császár első találkozása, meglepő részletekkel gazdagítják eddigi ismereteinket. Közelképet kaphatunk azokról az emblematikus fotósokról is, például Mathew Bradyről, Alexander Gardnerről, Edward Steichenről vagy Gertrude Käsebierről, akik egyéni szemléletükkel, technikai újításaikkal váltak e végtelen történet szereplőivé. E mozaik számtalan kockája a fotográfia teljes történetévé áll össze, melyet a kultúra lencséjén át szemlélhetünk.
Ismeretlen szerző - Régió- és településmarketing
A régió- és településmarketing felértékelődését az Európai Unióhoz történt csatlakozással egyre fontosabbá váló regionális gondolkodás valamint a hagyományos és tájjellegű termékek és szolgáltatások megjelenése hozta magával. A régióban előállított, a vevők elégedettségét maximálisan szolgáló termékeket a marketingeszköz-rendszer segítségével lehet értékesíteni a piacon és ez egyértelműen megköveteli a vevő és eladó valamint a régió, táj és település szoros együttműködését. Ez a szemléletmód, az ún. fordított (reverse) marketing regionális szinten több előnyt is nyújt: egyrészt nagyfokú lojalitás kialakítására nyílik lehetőség, amely az adott régió számára védelmet biztosít a versenytársakkal szemben, másrészt a vevő által tett észrevételek, javaslatok beépülnek a régió, a település szolgáltatásfejlesztési struktúrájába, így a régió fogyasztóorientált és testre szabott kínálattal tud folyamatosan megjelenni a piacon.
Ismeretlen szerző - Gondolatok az ökologikus vidékfejlesztésről
A vidékfejlesztés legfontosabb útja, illetve eszköze a mostaninál lényegesen emberibb életminőség elérésének. Egy olyan világ megteremtésének, amelyben mindennek tere és helye van, a szó fizikai és szellemi értelmében is. Kiváltképp a természetnek. Jelen könyv ízelítőt igyekszik adni a fenntartható fejlődést szolgáló ökologikus vidékfejlesztésből, gondolatokat villant fel, melyek továbbgondolása az olvasóra vár.
Elekes Tibor - A földrajzi tényezők szerepe a település-fejlődésben
A szerző a településfejlődést befolyásoló földrajzi tényezőket a Fehér-Nyikó vízgyűjtője, a Székely-Sóvidék valamint e két területhez kapcsolódó Görgényi-Hargita vulkáni peremfennsík viszonylatában ismerteti.
Egyéni kutatások, mérések, megfigyelések, valamint a hozzáférhető adatok fölhasználásával értékelte a három székelyföldi kistáj természeti adottságait, bemutatta a társadalmi, gazdasági tényezők tér és időbeli változásainak számos sajátosságát, összegezte a települések, a településhálózat kialakulásában, fejlődésében, valamint a közigazgatás változásaiban játszott szerepüket.
2005. augusztus 23-án 2-3 m-es árvíz söpört végig a Nyikó-mentén és térségében. Jelen munka segítséget nyújt e rendkívüli esemény megértéséhez, a jellegzetes természeti, társadalmi folyamatok értékeléséhez, valamint a jövőbeli település- és területfejlesztési elképzelések kidolgozásához.
Andrásfalvy Bertalan - Vargyas Gábor - Antropogén ökológiai változások a Kárpát-medencében
E tanulmánykötet a Pécsi Tudományegyetem Néprajz – Kulturális Antropológia Tanszéke által Andrásfalvy Bertalan vezetése alatt 2002–2005 között elnyert, „Iskolateremtő egyéniségek – Tudományos Iskolák” támogatására kiírt OTKA program kutatási eredményeit tartalmazza. Tudományos vállalkozásunk célja a Kárpát-medencében az utóbbi 1000 év emberi tevékenysége (különösen az erdőirtás, a vízrendezések, a pusztásodás, a szőlőművelés és a nagyüzemi gazdálkodás) eredményeképp bekövetkezett ökológiai változások történeti-néprajzi vizsgálata volt. Kutatásunk során a gazdálkodás tájra gyakorolt hatásának, ember és ökológiai környezet szerves kapcsolatának a vizsgálata mellett külön figyelmet szenteltünk az ott élő népesség történelmi sorsának, társadalmi-kulturális jellemzőinek, a földtulajdon és a földhasználati jog változásainak, a foglalkoztatottságnak, a demográfiai viszonyoknak - azaz minden olyan tényezőnek, amely az emberi tájhasználatot, az ökológiai környezet antropogén átalakítását befolyásol(hat)ta. A vizsgált folyamatokat - elsősorban a Dunántúl, illetve a Kisalföld eddig kevésbé ismert területeire koncentrálva - meghatározott kutatópontokon vizsgáltuk, törekedve arra, hogy a változásokat a fellelhető történeti térkép és más forrásanyag segítségével időben a lehető legmesszebb visszavetítve nyomon kísérjük és dokumentáljuk. Munkánkkal a jelenkori emberi beavatkozások történeti előzményeit illetve jövőbeli következményeit, várható hatásait, előnyeit és hátrányait kívántuk társadalomtudományi és döntéshozói-politikai szinten egyaránt tudatosítani, egyúttal a jövőbeli beavatkozások tervezéséhez megbízható forrásanyagot, kiérlelt elemzéseket szolgáltatni - ezzel járulva hozzá az egykor létezett, de mára elszegényített szerves tájak ökológiai rehabilitációjához.
Kozma Gábor - Terület- és településmarketing
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Garamhegyi Ábel - Boros Lajos - Bevezetés a településmarketingbe
A jegyzetben többnyire településmarketingről beszélünk. Ennek oka, hogy kutatásainkat elsősorban nagy- és középvárosokon végeztük, ugyanis leginkább számukra adottak a lehetőségek mind pénzügyi, mind humán erőforrás, mind közigazgatási szempontból marketing kampányok tervezésére és lebonyolítására. Ezeken túl legerősebben talán közöttük jelentkezik a piaci verseny és ezzel a szükségszerűség a lehetőségek kiaknázására. Azonban megállapításaink általában kisebb és nagyobb területi egységekre (falvak, megyék, régiók) is alkalmazhatóak, sőt reményeink szerint alkalmazásra is kerülnek. Az angol place marketing mintájára használjuk a „helymarketing” kifejezést is - ezzel is érzékeltetni kívánjuk, hogy a bemutatott elméletek, módszerek többféle területi szintre is érvényesek. A jegyzetet sokféle olvasóközönségnek szántuk: reményeink szerint a leírtak hasznosak lehetnek a geográfusoknak, közgazdászoknak, szociológusoknak, illetve mindazoknak, akik lakókörnyezetük életminőségét megalapozott és következetes marketing munkával kívánják javítani. Mindezt a jegyzet tartalmában és szerkezetében is igyekeztünk figyelembe venni. Ez indokolta, hogy kitérjünk olyan témákra, amelyet egyes olvasók talán az itt leírtaknál mélyebben ismernek, hiszen mások számára hasznos lehet az eltérő tudományterületekről származó legfontosabb fogalmak rövid, csak a legszükségesebb információkra korlátozódó bemutatása. Így a szorosan a településmarketinghez tartozó kérdéseken túl áttekintjük a marketing alapjait és a marketingszemlélet fő jellemzőit, a településekhez és különböző területegységekhez kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat, illetve a települések irányításával kapcsolatos alapvető ismereteket is. Azoknak, akik valamely témában az itt leírtaknál mélyebben el szeretnének mélyülni, a hivatkozott munkák kínálhatnak továbblépési lehetőséget.
Dövényi Zoltán - A Kárpát-medence földrajza
Fél évszázados hiányt pótol a kötet, hiszen utoljára 1947-ben jelent meg a Kárpát-medencét mint egységes földrajzi teret leíró kézikönyv. Geográfusok nemzedékei voltak politikai nyomásra elzárva ettől a témától, majd további évtizedek kellettek az újrakezdett kutatások eredményeinek összegzéséig. A szerkesztők, ahogy az a Világföldrajz kézikönyv esetében is történt, kitárták a kaput, s megpróbáltak mindenkit bevonni a munkába a magyar geográfiából, illetve földtudományból, akinek van érdemi mondanivalója a témában. A szóhasználat nem véletlen: magyar és nem magyarországi geográfiáról van szó, tehát a szerzők a Kárpát-medence különböző részein élnek és dolgoznak, az országhatárok ebben az esetben nem jelentettek akadályt.
Az eredmény páratlanul gazdag és friss, ugyanakkor egységes szemléletmóddal kidolgozott Kárpát-medence kép. A kötet kellően részletes a témában elmélyedni vágyók számára, de elég színes és érdekes ahhoz, hogy magával ragadja az egy-egy részlet iránt érdeklődőket, illetve az Akadémiai Kiadó kézikönyv sorozatának hűséges gyűjtőit is.
Erdősi Ferenc - Magyarország közlekedési és távközlési földrajza
Egykori szolgáló szerepéből kinőve a távközlés a közlekedéssel együtt a gazdaságot és társadalmat formáló, a tér-idő dimenziót viszonylagossá tevő integrált kommunikációs rendszert alkot, mely egyre erősebben befolyásolja a területi folyamatokat. Hogyan, milyen arányok szerint fejlődtek az egyes kommunikációs alágazatok a rendszerváltás óta? Melyek ma a közlekedés területfejlesztési és környezetvédelmi szempontból legfontosabb kérdések? Hogyan tagolják a teret a kommunikációs infrastruktúrák és szolgáltatások Magyarországon? E kérdésekkel foglalkozik e szak- és kézikönyv.
Piskóti István - Régió- és településmarketing
A településmarketing hatékony megszervezéséhez nyújt segítséget ez a könyv, amely gyakorlati megközelítésével könnyen alkalmazható ismereteket tartalmaz. Különös érdeme, hogy a marketing alapjait a szakterületre adaptálva mutatja be, ezért megértéséhez nincs szükség előzetes marketingismeretekre. Mind a gyakorlati szakemberek, mind a marketingképzésekben részt vevő hallgatók számára jól hasznosítható, szakmailag kiforrott, igényes és érdekes szakkönyvet tart a kezében az olvasó.
Dr. Kandikó József, főiskolai tanár
a Magyar Marketing Szövetség alapító elnöke
Beruházásfejlesztési tanácsadóként is értékes, érdekes műnek tartom ezt a könyvet, melyben a marketing gyakorlatát a települések, régiók céljainak aspektusából vizsgálja a szerző. A régió- és településmarketing (RTM) sajátos működési mechanizmusait tekintve igen komplex ága a marketingnek, valahol a közigazgatás, az üzlet és a civil szféra találkozásánál. A sokszínű, hazai és külföldi példákkal gazdagított anyag arra sarkallja az olvasót, hogy újragondolja saját, nem egyszer rutinokra épülő tevékenységét, a gondolatébresztő ötletek pedig segítik abban, hogy meg is tudja újítani azt. Képessé tenni valakit a fejlődésre - ez az igazi hozzáadott érték!
Essősy Zsombor vezérigazgató
MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt.
Beluszky Pál - Magyarország településföldrajza
A kézikönyv az első földrajzi szintézise a magyarországi településhálózatról (tanya, falu, város) összegyűlt ismeretanyagnak. A szerző bemutatja, összegzi a magyar regionális és földrajztudomány, azok rokontudományai településtörténet, történeti földrajz, településnéprajz, szociológia stb. e tárgykörbe tartozó legfontosabb kutatási eredményeit. A társadalomföldrajz egyetemi oktatásában, a szakgeográfus-, a szociológus-, közgazdász-, etnográfus-, államigazgatási jogász, várostervezőmérnök-képzésben, valamint a már a fenti szakmákban tevékenykedő szakemberek, tanárok kézikönyveként is alapmunka. Beluszky Pál több évtizede a magyar településföldrajz meghatározó személyisége, akinek ezen életműöszszegzése a magyar településföldrajz Mendöl Tibor utáni csúcsteljesítményeként fogalmazható meg írja a könyv egyik lektora.
Ismeretlen szerző - Európa regionális földrajza I-II.
Európa regionális földrajzáról az ELTE Eötvös Kiadó gondozásában utoljára 2000-ben látott napvilágot felsőoktatási tankönyv, amely igen kedvező fogadtatásra talált, és rövid idő alatt elfogyott. A sokfelől megnyilvánulő sürgető igény késztette a Kiadót arra, hogy a könyv újbóli megjelentetését szorgalmazza, és ezzel - elképzeléseink és reményeink szerint - egy új, sikeres, valamennyi világrész földrajzát igényesen, korszerű szemlélettel bemutató sorozatot indítson útjára. A most közreadott, kétkötetes Európa nemcsak külső formájában és terjedelmében különbözik elődjétől, hanem tartalmában is gazdagodott. Az ELTE fiatal oktatógárdájának és az ő munkájukat szerkesztőként is összefogó Gábris Gyula professzornak köszönhető a legfontosabb változás, a kontinens természetföldrajzának a korábbinál sokkal részletesebb és alaposabb feldolgozása, amely önálló kötetet igényelt. A társadalomföldrajzi fejezetek a teljes egészükben Európa területén fekvő FÁK-tagállamok, mindenek előtt Ukrajna tárgyalásával bővültek. Az utóbbi évtized fejleményei természetesen szükségessé tették a többi ország anyagának kisebb-nagyobb mértékű átdolgozását is; e feladat jelentős része szintén fiatal kollégákra, elsősorban a szerkesztés számon gondját felvállaló Szabó Pálra hárult. Az élők sorából 2000 óta eltávozott kitűnő geográfusok - Nemerkényi Antal, Sárfalvi Béla és Hajdú-Moharos József - szellemi öröksége azonban az új Európa-kötetekbe is beépült, és azok biztos fundamentumát képezi.Európát joggal tekinthetjük tágabb hazánknak, s ezért a rá vonatkozó részletes földrajzi ismereteknek mind az iskolai oktatás, mind a közműveltség szempontjából kiemelkedő, sőt uniós tagságunk folytán egyre növekvő jelentősége van. Az ismeretanyag kiválasztása és rendszerezése során főként a tanárképzés és -tovább-képzés igényeit tartottuk szem előtt, de úgy véljük: a mind szorosabb egységbe fonódó Európa földrajzi jellemzése a világeseményekben eligazodni kívánó szélesebb olvasóközönség figyelmére is számot tarthat. (Ne feledjük: a nemzetek közötti megértés útja is a kölcsönös megismerésen át vezet.) Épp ezért különös gonddal törekedtünk a közérthető, világos fogalmazásra, továbbá igyekeztünk kiemelni a különböző országokra s régiókra jellemző központi problémákat, megvilágítani sajátos, különleges, egyedi vonásaikat. A terjedelem szabta korlátok között több eltérő léptékű megközlezítésnek is helyt adtunk; az egész kontinens, az integrálódó országcsoportok, az egyes államok és a kisebb tájak vagy régiók arculatának felvázolása ugyanis más-más földrajzi folyamatok, jelenségek, összefüggések feltárására nyújt lehetőséget. Újdonság, hogy az egyes országok tárgyalása a regionális politika módszereibe, célkitűzéseibe és eredményeibe is bepillantást enged.
Hajdú Zoltán - Magyarország közigazgatási földrajza
A könyv feltárja a közigazgatás-földrajz kialakulásának és fejlődésének elméleti és történeti kérdéseit, bemutatja a nemzetközi közigazgatás-földrajz irányzatait, iskoláit. A magyar államtér változásaival összefüggésben elemzi a magyar közigazgatási térfelosztás történeti és térbeli változásainak folyamatát
A könyv feltárja a közigazgatás-földrajz kialakulásának és fejlődésének elméleti és történeti kérdéseit, bemutatja a nemzetközi közigazgatás-földrajz irányzatait, iskoláit. A magyar államtér változásaival összefüggésben elemzi a magyar közigazgatási térfelosztás történeti és térbeli változásainak folyamatát. A XX. századra vonatkozóan részletes kartográfiai és településstatisztikai elemzések segítségével mutatja be a magyar közigazgatás területi rendjének átalakulási tendenciáit. Feltárja az ország területi struktúráiból fakadó térszervezési lehetőségeket, az EU-hoz történő csatlakozás várható távlati, területszervezési, regionális következményeit.