Ajax-loader

'művészettörténet' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Bjørn Sortland - Az ​őszinteség perce
A ​tizenhét éves Fridánál súlyos szembetegséget diagnosztizálnak. Kétségbeesésében céltalanul rója Oslo utcáit, amikor is elhatározza, hogy utazni fog: látni akarja a világ csodáit, mielőtt elhatalmasodik rajta a kór, s már mindenhez túl késő lesz. Firenzében találkozik a szintén norvég, kissé megszállott Jakobbal, aki épp egy ifjúsági magazinnak készül cikket írni arról, hogyan ábrázolták a világ nagy művészei a keresztre feszítést az évszázadok során. Frida a fiú mellé szegődik, együtt utazgatnak. Jakob pedig szívesen magyaráz a lánynak a műalkotásokról, miközben egyre bensőségesebbé válik a kapcsolatuk. Kettejük és az évszázados mesterművek története egymásba fonódik. A lány romló egészségi állapotát követni olyan, mintha egy thrillerbe csöppentünk volna: a kezelés sikere erősen kétséges, s a háttérben folyamatosan ott fenyeget a visszavonhatatlanság réme. Frida ráadásul hajlamos megfeledkezni a gyógyszereiről, amelyeket pedig pontosan kellene szednie… Végül megérkezik az oslói kórházba, ahol megkezdődik a műtét…

Lázár István - Képes ​magyar történelem
„Lovasok, ​hegyek között, sűrű fenyőerdővel szegett úton kaptatnak fölfelé, csatakossá izzadt, rövid lábú, bozontos szőrű, inas lovakon. Megállnak a hágó magasán, a vízválasztó nyergében. Előre figyelnek, visszafelé fülelnek. Csak az előőrs, vagy ez, a főerő?... Hódítóan törnek előre? Megverten menekülnek?" 1100 éve, a népvándorlás egyik kései hullámaként érkezik keletről a Kárpát-medencébe az alapjában finnugor nyelvű, ám inkább türk eredetű, a nomadizáló állattartást és a földművelő gazdálkodást egyaránt ismerő magyar törzsek szövetsége. Európát sokáig rettegésben tartó, kalandozó hadjáratai, végleges megtelepedése, lehiggadása és összeötvöződése a kelet-közép-európai tájon; 1000 év előtti államalapítása, csatlakozása a latin kereszténységhez, és az azóta eltelt tíz évszázad oly sok területvédő és szabadságküzdelemmel gazdag, tragédiákkal teljes története, egészen a történelemként még nem taglalható máig — ennek roppant tömör, korszerű összefoglalását adja könyvünk, ez a színes esszé a magyar történelemről, ahogyan azt sok-sok forrás alapján, ámde egyvalaki látja. A kötet képanyaga - Buzinkay Géza történész válogatása - az események olykor szokatlan, kevéssé ismert összefüggéseire vet fényt, szabadon szárnyalva a korhű ábrázolások és a történeti tudat áttételei közt, a szerző képmagyarázatai pedig nem pusztán leíró jellegűek, hanem a történelmi esszét számos kiegészítő információval teszik még gazdagabbá.

Domanovszky György - A ​kerámiaművészet kezdetei
Kötetünk ​látszólag ismét csak a kerámia, eme ősi anyag és kifejezési forma iránt érdeklődők számára jelent izgalmas olvasnivalót, de pusztán látszólag. Hiszen Domanovszky György munkája az ember egyik legjellemzőbb tevékenységének, a tárgyalakításnak kezdeteit igyekszik feltárni, így a szerző elsődleges célja - a kerámiaművesség eredetének bemutatása mellett és azon túl - a művészet gyökereinek felkutatása. a könyv számos új régészeti és néprajzi szempontot vet fel, így alapot adhat a további tudományos vitákhoz is.

Prohászka László - Budavári ​szoborkalauz
Budavári ​szobornéző sétára invitál ez a könyv. Bemutatja a Várnegyed területén felállított köztéri szobrokat, megismertet alkotóikkal, az egyes emlékművek témájával, az allegórikus ábrázolások és az idegen nyelvű feliratok segítségével bárki könnyen ráakadhat a keresett alkotásra, és akinek kedve támad rá, egy hangulatos séta keretében megismerkedhet valamennyi művel. ___ A közérthető ismertetők mindegyike mellett, a bemutatott szoborról készített, művészi színvonalú fénykép látható. A kötet felvételeit Barka Gábor készítette.

Horváth György - Bartha ​László
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Erwin Panofsky - Az ​emberi arányok stílustörténete
Erwin ​Panofsky (1892-1968) századunk legkiválóbb művészettörténészeinek egyike. 1935-ben a hitleri terror elől az Egyesült Államokba emigrált, ahol - haláláig - a New York-i, majd a princetoni egyetem professzora volt. Úttörő felismeréseket tartalmazó, méltán világhírűvé lett tanulmányában az emberi testarányok változó képzőművészeti normáinak, "kánonjainak" jelentéstartalmait vizsgálja, a képzőművészeti stíluskutatást - szubjektív, hangulati megállapítások helyett - egzakt, tudományos alapra helyezve.

Vincent Van Gogh - Van ​Gogh válogatott levelei
Vincent ​Van Gogh levelei a XIX. század legnagyobb irodalmi művei közé tartoznak. A gondolatnak, az elmélyülésnek gazdag produktumai, egy hatalmas egyéniség vallomásai az életről. Ezért nem jutott a forráskiadványok általános sorsára, vagyis ezért nem tekintették pusztán dokumentációnak, amit kizárólag a benne foglalt történelmi hitelességű adatok jelentősége miatt becsülnek és értékelnek, hanem mint igazi nagy irodalmon, egy új nemzedék nevelkedett rajta. Még ma is állandóan újabb és újabb kiadásai jelennek meg világszerte, mert szépsége, mind többektől követeli, hogy kézbe vegyék. Századunknak nincs művésze, írója, aki ne ismerné, aki nem tartotta önmagára kötelezőnek, hogy gondolataiba elmélyüljön.

Giorgio Vasari - A ​legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete I-II.
"Kiváló ​és hőn szeretett művészeim! Miközben legjobb tudásom szerint munkálkodtam az ábrázolás nemes művészetének javán, a munkámmal járó haszon és megbecsülés mellett oly nagy gyönyörűségben volt részem, hogy nemcsak a művészet hírének terjesztésére, dicsőítésére és erőm szerinti felmagasztalására támadt heves vágyam, hanem igaz szeretet ébredt szívemben azok iránt, akik ugyancsak ismerik ezt a gyönyörűséget, s akik talán nálam nagyobb sikerrel gyakorolták e hivatásukat. Így hát szeretetem, de még inkább kiváló tehetségetek iránt érzett tiszteletem, nemkülönben természet adta hajlamom, amelyet a tudatos választás fölöttébb megerősített, mindig azt az érzést táplálta bennem, hogy köteles vagyok mindannyiótoknak támogatást és segítséget nyújtani, ha úgy ítélem, hogy valamilyen módon valamiben örömöt szerezhetek vagy hasznot hajthatok nektek. E cél érdekében adtam ki 1550-ben legjobb és legnevesebb művészeink életrajzát. Fogadjátok tehát jó szívvel fáradozásomat, bármily kevéssé sikerült is elérnem a szeretet sugallta célt: a művészet dicsőségének és a művészek megbecsülésének szolgálatát. Művemet tekintsétek lelkem tükrének, igaz zálogának..." (Giorgio Vasari)

Szabó Attila - Művészettörténet ​vázlatokban
Szabó ​Attila könyvét mindazok örömmel fogják használni, akik a művészetek bármely ágával foglalkoznak, akár általános iskolai tanulók, középiskolások, felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók, vagy a művészetek történetét, történelmet, irodalmat, zenét tanító pedagógusok. A könyv elsősorban a műalkotások és történelmi, szellemi hátterük megértéséhez nyújt összefoglaló ismeretanyagot, de mindazok haszonnal forgathatják, akik szeretnék, ha nagyobb rálátásuk lenne egy-egy stílustörténeti korszakra, egy-egy nép mai kultúrájának gyökereire, művészetének eredetére és alapvető fejlődéstörténetére. Bemutatja a kezdetektől napjainkig született legfontosabb művészeti eredményeket, a különböző művészeti ágak adott korra jellemző stílusjegyeit, kiemeli és megmagyarázza azokat az építészeti, művészeti alapfogalmakat, amelyek ismerete egy-egy kor művészetének és műalkotásainak elemzéséhez nélkülözhetetlen. Irodalmat kínál a részletesebb művészeti tanulmányokhoz, és megemlít műalkotásokat, amelyek egy-egy korszak művészetében és az emberiség történetében kiemelkedő jelentőségűek, vagy legalább példaértékűek. (...)

Artner Tivadar - Ló ​és lovas a művészetben
Artner ​Tivadar, az ismert művészettörténész könyve a világ művészetének legszebb ló- és lovasábrázolásait mutatja be. Eközben megismertet bennünket azzal is, milyen szerepet játszott a ló az emberi élet mindennapjaiban. A kötet az ősi barlangfestmények egy kivételesen szép darabjával indul, több antik remeket vonultat fel, majd az egyetemes művészet olyan kiemelkedő alakjainak művei következnek, mint Jan van Eyck, Piero della Francesca, Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer, Tiziano, Rembrandt, Géricault, Toulouse-Lautrec, Picasso. A borítón Andrea del Verrocchio: Colleoni lovas szobra (1481-1488)

Miklós Pál - A ​Zen és a művészet
"... ​megkísérlem - lehetőleg eredeti szövegek és hiteles adatok segítségével - megrajzolni a Zen-buddhizmus vázlatos történetét. Ehhez a történethez, amely önmagában is művelődéstörténeti érdekesség, szorosan hozzátartozik mindaz, amit manapság - okkal vagy anélkül - kapcsolatba szoktak hozni a Zennel: a kínai és a japán költészet és piktúra s olyan sajátos japán művészetek, amilyen a nó-színház, a teaszertartás és a virágrendezés."

Johan Huizinga - A ​középkor alkonya
A ​történetírást mindig sokkal jobban foglalkoztatja a kezdeteknek a kérdése, mint a hanyatlásé és a bukásé. Bármilyen korszakról van is szó, azt szoktuk vizsgálni, hogy mit ígér a következő korszaknak. Hérodotosz óta, sőt már régebbtől fova, a családok, a nemzetek, a királyságok, a társadalmi formák és az eszmék eredete foglalkoztatja a leginkább az emberi szellemet. A középkori történelemben páldul oly szorgosan kerestük a modern kultúra gyökereit, hogy már-már úgy látszik: a középkor alig több, mint a reneszánsz előjátéka. Pedig a történelemben, miként a természetben is, egyenlő súlya van születésnek és halálnak. A civilizáció túlérett formáinak látványa legalább annyi felismerést kínál, mint a friss formák növekedése. És néha rá kell ébrednünk, hogy egy kor, amelyben eddig főként az új eszmék születését kerestük, valójában az elfakulás és hervadás időszaka. Az olvasó kezében lévő könyv a XIV. és XV. század történelmét tárgyalja, s lezáró korszaknak, a középkor végének tekinti e századokat. E felfogás akkor alakult ki a szerzőben, amikor megkísérelte mélyebben megérteni a Van Eyck testvéreknek és kortársaiknak a művészetét, vagyis igyekezett a kor életének teljes összefüggésében látni alkotásaikat, s ily módon kibogozni azok jelentését. Eközben bebizonyosodott számára, hogy a korszak civilizációjának különböző megnyilvánulásaira sokkal jellemzőbb az, ami a múlthoz köti őket, mint a jövő bennük rejlő csírája. Akkor sikerül a legjobban felbecsülnünk a művészek jelentőségét, de a teológusokét, a költőkét, a krónikásokét, a fejedelmekét és államférfiakét is, ha nem az eljövendő kultúra hírnökeinek tekintjük őket, hanem a régi betetőzőinek és lezáróinak.

Beke László - Műalkotások ​elemzése I.
Évfolyam: ​9. A tankönyvjegyzéken szerepel. Ez a tankönyv a korábbi Műalkotások elemzése átdolgozott, továbbfejlesztett változata. A gimnáziumi tananyagot két részre bontottuk: az első kötetben ismerkedünk meg a képzőművészeti alkotások sajátosságaival, míg a másodikban kerül sor az építészet és a tárgyi környezet problémáira. A módosításra azért volt szükség, mert korunk társadalma új kérdéseket állít a művészet számára, de változnak a műelemzés módszerei is. Az elemzett példákat történeti sorrendbe állítottuk, hogy ily módon is hangsúlyozzuk a művészettörténeti szemlélet fontosságát. A könyvet szakkifejezések kislexikona és tartalomjegyzék egészíti ki.

Sz%c3%a9ps%c3%a9g_sz%c3%adve
A ​szépség szíve Ismeretlen szerző
8

Ismeretlen szerző - A ​szépség szíve
A ​Császár szól: "Kuj, megparancsolom neked, hogy szabályozd a muzsikát és tanítsd az elsőszülött fiúkat, hogy mind egyenesek legyenek, de ugyanakkor nyájasak is, nagylelkűek legyenek, de sohasem kegyetlenek, kimértek legyenek, de sohasem gőgösek. A vers szavakba foglalja az érzelmeket, az ének megnyújtja ezeket a szavakat, a skála hangjai erre a megnyújtásra támaszkodnak, a tizenkét síp törvénye pedig harmóniát teremt a hangokból. A nyolcféle zeneszerszám hangja így képes harmóniába csendülni össze anékül, hogy egymást megzavarná. S ezáltal jön létre harmónia a szellemek és az emberek között is."

Makkai László - A ​reneszánsz világa
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Hekler Antal - Az ​újkor művészete
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Michael Levey - A ​festészet rövid története - Giotto-Cézanne
A ​kötet átfogó képet ad a nyugat-európai festészet fejlődéséről Giottótól Cézanne-ig. Szerzője, Michael Levey, a londoni National Gallery tudományos munkatársa, gondosan kiválasztott példákkal jellemzi az egyes festők művészi tevékenységét és a festészet fejlődésben betöltött szerepét. Levey a hatalmas anyagot biztos tudással kezeli, s határozottan elválasztja az értékest a talmitól. Bár gyakran friss, egyéni meglátással, állásfoglalással fűszerezi mondanivalóját, mindig megőrzi tudományos tárgyilagosságát, és kiváló arányérzékről tesz tanúságot. A kötet rendkívül hasznos az európai festészet története iránt érdeklődőknek, mert élvezetes formában hatalmas ismeretanyagot közöl. Minthogy a könyv tárgya a nyugat-európai festészet fejlődésének nyomon követése, a szerző nem tér ki a közép- és kelet-európai - köztük magyar - festészet világviszonylatban is jelentős alkotásaira. 549 színes kép egy köteteben, valóságos kis múzeum, támasztja alá a szerző állításait. A szöveget jegyszék egészíti ki, amely a szerzők ábécérendjében tárgyalt művek valamennyi fontos adatát tartalmazza

Ágoston Béla - Bory ​Jenő és a székesfehérvári Bory-vár
A ​könyv bevezető sorai: Bory Jenő szobrászművész és építészmérnök alkotása, a székesfehérvári Bory-vár, a város egyik idegenforgalmi nevezetessége, az ország lakossága és a külföldiek által jól ismert és szívesen látogatott különleges építészeti és szobrászati műalkotás. A Bory-vár építésénél az alkotó művészt három fő szempont vezette. a) Az építkezésre elsősorban a monumentális alkotás utáni vágy ösztönözte. Első nagyszabású építkezés terve - a szarajevói Ferenc Ferdinánd fogadalmi templom és Zsófia otthon - az első világháború után kialakult történelmi helyzet következtében nem valósulhatott meg. b) A romantikus vár felesége tiszteletére, a művészházaspár otthonának, alkotóházának létesült. Erről a példamutatóan szép házaséletről beszélnek márványba vésett és betonba öntött versei, a róla készült szobrok és festmények. c) A vár termeiben, udvarában és kertjében helyezte el a több mint 500 alkotásból álló műgyűjteményét, mely magába foglalja neves magyar művészek, továbbá saját, felesége és leánya munkáit is.

Urbán Ernő - A ​Szahara szíve
Hat-nyolcezer ​esztendővel ezelőtt földünk legnagyobb sivatagát, a Szaharát még dús növényzet borította, szavannáin tulokcsordák legeltek, s a területet vadászó, pásztorkodó törzsek népesítették be.Valamikor az i. e. IV. évezredben kezdődhetett az a kegyetlen kiszáradási folyamat, amely a viruló tájat a mai vigasztalan pusztasággá változtatta. Vajon kik lehettek a Szahara lakói a hajdani termékeny korszakban? Honnan jöttek, és hova tűntek?

Jánosi-Halász Rita - Entz Sarolta - Fekete-Horváth Erika - Állatok ​a múzeumban
A ​Múzeumi Egér és unokatestvére éjszakánként a múzeum termeit járják. Képeket, szobrokat néznek, közben pedig a művészetről beszélgetnek. Az egerek eszmecseréje arról folyik, hogyan ábrázolják az állatokat a művészetben. A könyv képanyaga (140 színes kép) nem egyszerűen állatábrázolásokat mutat be, hanem ezek kapcsán művészettörténeti ismereteket közvetít: miért a lovaknak köszönhetjük a mozgókép feltalálását; hogyan készül a bronz- vagy a márványszobor; miért ábrázolnak egyes szenteket állatok társaságában stb.

B. Szűcs Margit - Az ​építészet története - Újkor / Reneszánsz
A ​kötet tartalmából: A XV. század - quattrocento - építészete; A XVI. század - cinqueccento - építészete; A reneszánsz elterjedése Európában.

Szentkirályi Zoltán - Az ​építészet története - Újkor / Barokk
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Brigitte Lederer - Richard Cavendish - Rosemary Burton - A ​világ száz csodája
Száz ​csodálatos épület, emlékmű, nagyszerű műszaki alkotás leírása és bemutatása színes képekkel. Az emberi kultúra 10000 évének mesterművei földrészenként csoportosítva, időrendi sorrendbe szedve. Az egyes helyszínek pontosabb megértését térképek segítik. Külön fejezetek nyújtanak bepillantást az olyan izgalmas történelmi korszakokba, mint például az inka birodalom kora, vagy az ipari forradalom évszázada.

Szabadi Judit - A ​magyar szecesszió művészete
A ​magyar szecessziónak csaknem a legutóbbi évekig igen mostoha volt a sorsa. Csak amikor az ötvenes évektől kezdve Nyugat-Európában, majd lassanként Közép-Európában is "felfedezte" a jelenkor ezt az évtizedekig feledésbe merült művészeti-szellemi áramlatot, kezdtünk fölfigyelni arra, hogy Budapest utcaképét milyen erősen formálta a szecesszió, és a magyar iparművészetben is önálló áramlatot alkotott. De még akkor is kétséges volt: létezett-e egyáltalában magyar szecessziós képzőművészet. Szabadi Judit könyve ennek a kérdésnek a megválaszolására vállalkozik. Noha a magyar szecesszió nem nőtt olyan egységes és különösen nem olyan forradalmi irányzattá, mint például a belga art nouveau vagy a német Jugendstil, 1890 és 1914 között, azaz egy negyedszázadon át formálta képzőművészetünk arculatát. A szerző a magyar szecesszió szeszélyes természetéhez, extrém vonásaihoz, váratlan felíveléseihez igyekezett alkalmazkodni akkor, amikor könyvében külön fejezetet szentelt a szecesszió epizodistáinak, és külön azoknak, akiknek munkásságában sorssá növekedett a "modern stílus". Ebben az összefüggésben ismerjük meg Ferenczy Károly, Vaszary János, Csók István, Fényes Adolf, Egry József, Iványi Grünwald Béla, Lesznai Anna szecessziós periódusát és azokat a lenyűgöző életműveket - Rippl-Rónai Józsefét, Gulácsy Lajosét és Csontvárí Kosztka Tivadarét -, melyekben egységbe forrt az új szellemi áramlat életérzése, stiláris kifejezésmódja és alkotói magatartása. A stílus tudatos és programszerű megvalósítását képviseli a század elején szerveződött gödöllői művésztelep, élén Körösfői_Kriesch Aladárral és Nagy Sándorral. A könyv a képzőművészet valamennyi műfajában - a festészetben, grafikában, szobrászatban - áttekinti és értékeli a szecesszió hazai jelentkezését és szerepét. Egyben része, mintegy első állomása egy nagyobb vállalkozásnak, amely arra hivatott, hogy a századelőnek ezt a jellegzetes művészeti áramlatát az építészet és az iparművészet vonatkozásában is bemutassa. A könyvet 332 fekete-fehér és 32 színes kép illusztrálja.

Millard Meiss - Giotto ​és Assisi
A ​kötetben olvasható tanulmány előadásként hangzott el 1959. február 9-én a New York-i egyetem művészettörténeti tanszékén, a James B. Duke House felavatása alkalmából. Millard Meiss, aki maga is ezen az egyetemen tanult, főként a XIV. századi európai festészettel foglalkozott, e tárgykörben írt Painting in Florence and Siena after the Black Death (Firenzei és sienai festészet a pestisjárvány után) című munkája napjainkig alapvető jelentőségű. Annak a kiváló művészettörténész generációnak a második nemzedékéhez tartozott, amelyet legjobban Erwin Panofsky neve fémjelez. 1975-ben bekövetkezett haláláig a princetoni egyetem professzora volt. Itt közreadott munkájának középpontjában a helyi és az egyéni stílus vizsgálata áll, a trecento egyik legtöbbet vitatott problémájának megoldásához járul hozzá. Stíluskritikai alapon elkülöníti Giotto és az ún. Izsák mester munkáit, rámutat azokra a kérdésekre, amelyek a Giottónak tulajdonított festmények datálása, egymásmellettisége kapcsán felmerülnek, s ezek egy részének a megválaszolására is kísérletet tesz.

Bosnyák Viktória - Elképesztő!
Elképesztő ​álmai mindenkinek vannak. A tiéd mi? Luxusnyaralás? Léghajózás? Száguldozás egy spéci terepjáróval? Hogy felvegyenek a legmenőbb gimibe? Vagy olyan őrült barátot szeretnél, aki betör a kedvedért egy múzeumba? Eset?leg valami különleges tehetségre vágysz? Jóhegyi Laci, Dóri és Sári - a népszerű Tündérboszorkány-trilógia szereplői - rejtélyes meghívót kapnak egy ismeret?len suli gólyatáborába. De vajon miért tilos az internet és a mobil használata? Ez gáz! Elmenjenek egyáltalán? De talán épp ez lesz az a nyár, amikor a legelképesztőbb álmaik is valóra válnak. Világéletemben imádtam rajzolni. Első értékelhető munkámat három évesen festettem az unokatesómról, amint felcsavarja a szőnyeget. Szigetszentmiklóson nőttem fel, de Sopronban váltam grafikussá, osztálytársaimmal azóta a Halisten Stúdióban dolgozunk. Imádom a színes harisnyákat, rengeteg sci-fi-t és veszélyesen sok kávét fogyasztok. Gyerekkoromat a budai Vár, és a Gellérthegy bűvöletében töltöttem. Már akkor tudtam, hogy ez a környék különleges, sőt, isteni. Sajnos, amikor gimibe jelentkeztem, az AA még nem nyitotta meg titkos kapuit, ezért nem járhattam oda. Vajon felvettek volna egyáltalán? Most abban reménykedem, hogy egyszer tarthatok ott író-olvasó találkozót.

Cs. Szabó László - Alkalom
Cs. ​Szabó Lászlónak, aki évtizedek óta Londonban él, több mint harminc esztendeje nem jelent meg könyve Magyarországon. Cs. Szabó a Nyugat második nemzedékének tagja, Illyés Gyula, Vas István kortársa, szépíróként és esszéíróként egyaránt elismert egyénisége a harmincas-negyvenes évek irodalmi életének. 1935-44 között a Magyar Rádió Irodalmi Osztályát vezette, majd a felszabadulás után meghívták a Képzőművészeti Főiskolára, hogy irodalom- és művelődéstörténetet adjon elő. Itt tanított külföldre távozásáig. Ez az esszékötet témák és korszakok gazdag variációjából ad ízelítőt; Cs. Szabónak az utóbbi húsz esztendőben írott esszéit tartalmazza.

Covers_96032
Művészettörténeti ​ABC Ismeretlen szerző
3

Ismeretlen szerző - Művészettörténeti ​ABC
Mintegy ​4800 cikket és 1000 szövegközti ábrát tartalmazó lexikális rész, 86 képes táblával illusztrált kronológia, 1800 művész adatait magába foglaló névmutató - ezek a jelen kötet számszerű adatai. A jeles szakemberek által szerkesztett művel olyan népszerű-tudományos kézikönyvet kívánunk a művészetek iránt érdeklődők és a szakemberek kezébe adni, mely több évtizedes hiányt hivatott pótolni. Az ABC első, lexikális részének betűrendbe szedett cikkei szakszerű, de közérthető tájékoztatást nyújtanak a képzőművészetek (építészet, szobrászat, festészet, grafika) és az iparművészetek egyes ágairól. Ismertetik a technikai eljárásokat és eszközöket, az egyes művészeti stílusokat és irányokat, az esztétikai fogalmakat a művészettörténeti szempontból fontos jelképeket. Tájékoztat a mű az egyes országok művészetéről, a világ jelentős múzeumainak, képtárainak anyagáról, a kiemelkedő műalkotásokról. A kötet második kronológiai része időrendben és országok szerinti tagolásban a művészetek fejlődésről a kezdetektől napjainkig nyújt gyors áttekintést, párhuzamba állítva azt a történeti-társadalmi fejlődés, a kultúrtörténet legfontosabb eseményeivel. A táblázatos megoldás révén az olvasónak érdekes és tanulságos összevetésekre nyílik lehetősége. Az időrendi táblákat a legjelentősebb alkotások műnyomó papírra nyomott fényképei egészítik ki. A kötetet névmutató zárja be, mely a műben szereplő alkotók legfontosabb életrajzi adatait tartalmazza.

M. Kiss Pál - Művészetről ​mindenkinek
Művészetről ​mindenkinek - ez a könyv címe és egyben ez programja is. Egy kötetben közérthetően nyújtja a képző- és iparművészetre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat, a leglényegesebb ismereteket. Röviden összefoglalva, áttekinthetően mutatja be a művészet nagy korszakait, stílusait és technikáit. A szöveget kísérő csaknem ezer illusztráció 81 táblára elosztva a művészet egy-egy korszakát úgy mutatja be, hogy a különböző művészeti ágak alkotásai: épületek, szobrok, festmények és iparművészeti tárgyak együttesen adjanak teljes képet a kor stílusáról. A részletes bevezető szöveg kiterjed a korok, stílusok és technikák általános ismeretségére, a képek melletti leírások pedig az egyes műalkotásokat elemzik. A táblák és különösen egy nagy összefoglaló táblázat rajzokkal is szemlélteti a különböző korszakok legjellemzőbb stíluselemeit. Így nemcsak a fejlődés menetét, hanem az összehasonlítást is lehetővé teszi. A könyvet a művészeti szakkifejezések lexikális rövidségű magyarázata és a könyvben megemlített művészeknek - a legszükségesebb adatokat is tartalmazó - névsora egészíti ki.

Giuseppe de Logu - Mario Abis - A ​velencei festészet fénykora
Giuseppe ​De Logunak, a velencei Szépművészeti Akadémia professzorának utolsó munkája ez a könyv. A nagy hírű tudós egész életén át a lagúnák városának művészetével foglalkozott. Számos összefoglaló műve és részlettanulmánya jelent meg erről a kimeríthetetlen témáról. Szenvedélyesen szerette városát, és szenvedélyesen tanulmányozta a velencei festészetet, e város életének legnagyszerűbb tanúbizonyságát. Új nézőpontból sikerült tárgyalnia a témát: írásában a művészet és a társadalom összefüggéseit, az állami megbízások szerepét boncolgatja, azt, hogyan járultak hozzá a festők a köztársaság dicsőítéséhez, tekintélyének emeléséhez. Három évszázad remekművein át elemzi a velencei festészetet, a színes festészetét, olyan festőket, mint a Bellinik, Giorgione, Tiziano, Tintoretto, Veronese, Tiepolo, Guardi. Giuseppe De Logut e munka közben ragadta el a halál. A bevezető tanulmány írásán nem jutott túl, így a képelemzéseket egyik jeles tanítványa, Mario Abis professzor készítette.

Kállay István - Pusztai László - Stipta István - Bernáth Alex - Dercsényi Balázs - Déri Erzsébet - Nagy András - Bírósági ​épületek Magyarországon / Court Buildings in Hungary / Gerichtsgebäude in Ungarn
Az ​építészet és művészettörténet iránt érdeklődők olyan alkotásokkal találkozhatnak a könyvben, amelyek kevésbé ismertek és méltatlanul maradtak ki az összefoglaló művekből vagy a monografikus feldolgozásokból. A XIX. század utolsó harmadában született bírósági épületek tükrözik azokat a változásokat, amelyek a kiegyezés utáni Magyarországon zajlottak le a jogszolgáltatás területén. Ugyanakkor a koraiak és a XX. századiak egyaránt a mindenkori magyar építészet emelkedett színvonalát képviselik a társművészetekkel egyetemben. Erről győznek meg a jog-és építésztörténeti tanulmányok, ezt bizonyítják a színes felvételek is.

Chris Scarre - Hetven ​csoda szerte a világban
Hetven ​pompás építmény leírásából megismerjük a korai társadalmak technológiai fejlettségét, a tizenhat nemzetközi szaktekintély legfrissebb kutatásainak eredményét, funkció szerint csoportosítva megismerjük az építmények történetét, melyek sora a Kr.e. V. évezred kőemlékeitől az aztékok Kr. u. 16. századi Nagy Templomáig terjed. Eljutunk a világ minden részébe: Ázsiától Afrikáig és Európától Amerikáig. Nem csupán jól ismert emlékekre bukkanunk, mint amilyen a gízai piramis, a Stonehenge vagy a kínai Nagy Fal, hanem kevésbé ismert csodákra is lelünk, mint amilyenek a timbuktui vályogmecsetek vagy a sacsawamani inka templomerőd. Minden építmény esetében elolvashatjuk a legfrissebb kutatások alapján szerzett adatokat és gyönyörködhetünk a látványos rekonstrukciós képekben.

Kollekciók