Ajax-loader

'művészettörténet' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Giorgio Vasari - A ​legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete I-II.
"Kiváló ​és hőn szeretett művészeim! Miközben legjobb tudásom szerint munkálkodtam az ábrázolás nemes művészetének javán, a munkámmal járó haszon és megbecsülés mellett oly nagy gyönyörűségben volt részem, hogy nemcsak a művészet hírének terjesztésére, dicsőítésére és erőm szerinti felmagasztalására támadt heves vágyam, hanem igaz szeretet ébredt szívemben azok iránt, akik ugyancsak ismerik ezt a gyönyörűséget, s akik talán nálam nagyobb sikerrel gyakorolták e hivatásukat. Így hát szeretetem, de még inkább kiváló tehetségetek iránt érzett tiszteletem, nemkülönben természet adta hajlamom, amelyet a tudatos választás fölöttébb megerősített, mindig azt az érzést táplálta bennem, hogy köteles vagyok mindannyiótoknak támogatást és segítséget nyújtani, ha úgy ítélem, hogy valamilyen módon valamiben örömöt szerezhetek vagy hasznot hajthatok nektek. E cél érdekében adtam ki 1550-ben legjobb és legnevesebb művészeink életrajzát. Fogadjátok tehát jó szívvel fáradozásomat, bármily kevéssé sikerült is elérnem a szeretet sugallta célt: a művészet dicsőségének és a művészek megbecsülésének szolgálatát. Művemet tekintsétek lelkem tükrének, igaz zálogának..." (Giorgio Vasari)

P. Szücs Julianna - Kicsomagolás
Művészettörténészként ​évtizedek óta foglalkozom a hivatalos művészet és az alkotói kiszolgáltatottság magyarországi eseteivel. A válogatás első blokkját e gazdag témának szántam. Mányoki Ádámtól Munkácsy Mihályon át a művészettörténész Genthon István alakjain keresztül egészen kortársunkig, Fehér Lászlóig gyűjtöttem a külső ráhatások és a belső ellenállások példáit. Lapszerkesztőként több mint két évtizede figyelem a kultúrpolitika és a képzőművészet koccanásos baleseteit, részese voltam magam is egyiknek-másiknak. A második fejezetben korunk jól megfigyelhető torzulásaiból gyűjtöttem esettanulmány-csokrot az új millenniumi szobrászat emlékeitől a Nemzeti Színház szoborparkján át az új ötvenhatos mementókig. Egyetemi tanárként lassan egy évtizede tartok órákat a múzeumok világának új jelenségeiről. A harmadik részben a gyűjteményképződés mai sorsáról írok, a Szépművészeti Múzeumról, külföldi tapasztalatokról, de általános tanulságokról is. Műkritikusként hosszú idő óta foglalkoztatnak a művészet létmódjának alakulásai. A válogatásból elhagytam ugyan a kortársainkról szóló napi bírálatokat, de egy témafüzér - a velencei biennále - kötetbe szerkesztésének mégsem tudtam ellenállni. A megatárlatok ugyanis világmagyarázatokhoz segítettek, a világmagyarázatok megatárlatokban látszottak tükröződni. A negyedik csoportot tehát ezek a beszámolók alkotják. A kötet címadó tanulmányát nem soroltam be sehová, az elejére szerkesztettem. A Bernáth-szekkó története talán egyedül is példázza a művész magányos sorsát, a hatalom hűvös leheletét, a látvány láthatásának változásait és a művészet esendő eseteit. Kicsomagolása számomra szimbólum is, modell is, technika is. P. Szűcs Julianna

M. Kiss Pál - Művészetről ​mindenkinek
Művészetről ​mindenkinek - ez a könyv címe és egyben ez programja is. Egy kötetben közérthetően nyújtja a képző- és iparművészetre vonatkozó legfontosabb tudnivalókat, a leglényegesebb ismereteket. Röviden összefoglalva, áttekinthetően mutatja be a művészet nagy korszakait, stílusait és technikáit. A szöveget kísérő csaknem ezer illusztráció 81 táblára elosztva a művészet egy-egy korszakát úgy mutatja be, hogy a különböző művészeti ágak alkotásai: épületek, szobrok, festmények és iparművészeti tárgyak együttesen adjanak teljes képet a kor stílusáról. A részletes bevezető szöveg kiterjed a korok, stílusok és technikák általános ismeretségére, a képek melletti leírások pedig az egyes műalkotásokat elemzik. A táblák és különösen egy nagy összefoglaló táblázat rajzokkal is szemlélteti a különböző korszakok legjellemzőbb stíluselemeit. Így nemcsak a fejlődés menetét, hanem az összehasonlítást is lehetővé teszi. A könyvet a művészeti szakkifejezések lexikális rövidségű magyarázata és a könyvben megemlített művészeknek - a legszükségesebb adatokat is tartalmazó - névsora egészíti ki.

Artner Tivadar - Az ​ókor művészete
Mindig ​nagy szavakhoz, jelzőkhöz nyúlunk, amikor az ókori művészet klasszikus alkotásairól kell szólnunk. Az egyiptomi piramisok, a sírkamrák falfestményei, az olimposzi istenek márványtemplomai, a diadalmas szépségű görög szobrok és reliefek, a római diadalívek, amfiteátrumok, császárportrék és a katakombák megindító festészete mellett az újabb idők ásatásai, barlangi felfedezései az őskortól kezdve újabb és újabb kultúrák gazdag művészetével ismertettek meg. Az antik művészet hatása egész földünkön szétsugárzott. A kötet végén rövid kitekintés ezzel a hatással is foglalkozik, megvizsgálja, hogyan maradt forrása napjainkig az ókori művészet a meg-megújuló művészeti törekvéseknek. A szerző gyakorlatias egyszerűséggel vezeti be az olvasót a klasszikus alkotások labirintusába, segíti mélyebb megértésüket, művészi értékük felismerését. Csaknem háromszáz képpel, magyarázó rajzzal, gazdag fényképillusztrációval jelenik meg a kötet, valamint időrendi táblázattal, amely segíti az olvasót abban, hogy a nagy műalkotásokat a történelem és társadalom korabeli eseményeivel kapcsolhassa.

Az_%e2%80%8bexpresszionizmus
Az ​expresszionizmus Ismeretlen szerző
6

Ismeretlen szerző - Az ​expresszionizmus
Az ​expresszionizmus a XX. század irodalmának és képzőművészetének egyik legösszetettebb művészeti irányzata. A század első évtizedeiben az imperializmus korában az emberi jogokért, a teljes emberért emelte fel a szavát, s az emberi érzés, gondolkodás kifejezési formáinak kölcsönösségét hirdette, de humánus eszméinek megvalósítását a stílus forradalmára korlátozta. Koczogh Ákos művében a mozgalom egészét és lényegét ismerteti, s a dogmatikus tagadás vagy éppen ellenkezőleg: a polgári túlértékelés után igyekszik valóságos helyét megállapítani a művészetek történetében, figyelembe véve, hogy korunk haladó művészei közül hányan indultak vele. A sorozat többi köteteihez hasonlóan a mű második része az expresszionizmus megértéséhez elengedhetetlen elméleti és szépirodalmi szemelvényeket tartalmaz.

Maurice Choury - Jó ​napot, Courbet úr!
Maurice ​Choury újabb könyvében a realista festőművészet egyik kimagasló alakjával, Gustave Courbet-val foglalkozik. Regényes életrajza, melyet korabeli dokumentumok, kiadatlan kéziratok alapján írt meg, a festőművész alkotói és politikai pályáját rajzolja meg. Choury pontosan nyomon követi a művész életútját, alkotói fejlődését, de dokumentumregényének középpontjába a párizsi kommün éveit, a politikus művész magatartását helyezi. Courbet-nak a realizmus elfogadtatásáért vívott harca szorosan egybefonódik a mindennapok valóságához kötődő politikus ember humánus gondolkodásával, a művészi és a társadalmi valóság igazságát kereső tevékenységével.

A_manierizmus
A ​manierizmus Ismeretlen szerző
6

Ismeretlen szerző - A ​manierizmus
A ​manierizmus is azok közé a művészeti mozgalmak és stílusirányzatok közé tartozik, amelyek - akárcsak századunkban a szecesszió - hosszú időn át viselték az igaztalan és méltatlan elítélés bélyegét. Manierizmus! - maga a szó is megbélyegző, hiszen jelentése: mesterkéltség, modorosság. Legalábbis ezt értették rajta a XVII. század klasszicista kritikusai, minden rendhagyó, bizarr, fantasztikus, ádáz ellenfelei. Csak a XX. század ismerte fel, hogy korábban mesterkéltnek hitt művészi megoldások sok esetben korukat megelőző zseniális felismerések, olyan művészi vívmányok, melyeket igazában csak korunk szemlélete és ízlése tud értékelni és hasznosítani. A reneszánsz utolsó szakaszában, annak kései áramlataként kibontakozó manierizmusban már a reneszánsz válsága jut kifejezésre, e válság ideológiai, pszichológiai, művészeti-irodalmi szimptómái sűrűsödnek egybe. Képviselői "szomorú emberek", tragikus életútjuk, életművük azt példázza, hogy a reneszánsz humanizmusának bealkonyult. Eszményeik elbuktak vagy eltorzultak, de üzenetüket ma embere újra meghallotta - immár a maga valóságos jelentésében, tisztán. Ennek tanúsága ez a könyv.

Miklós Pál - A ​Zen és a művészet
"... ​megkísérlem - lehetőleg eredeti szövegek és hiteles adatok segítségével - megrajzolni a Zen-buddhizmus vázlatos történetét. Ehhez a történethez, amely önmagában is művelődéstörténeti érdekesség, szorosan hozzátartozik mindaz, amit manapság - okkal vagy anélkül - kapcsolatba szoktak hozni a Zennel: a kínai és a japán költészet és piktúra s olyan sajátos japán művészetek, amilyen a nó-színház, a teaszertartás és a virágrendezés."

Johan Huizinga - A ​középkor alkonya
A ​történetírást mindig sokkal jobban foglalkoztatja a kezdeteknek a kérdése, mint a hanyatlásé és a bukásé. Bármilyen korszakról van is szó, azt szoktuk vizsgálni, hogy mit ígér a következő korszaknak. Hérodotosz óta, sőt már régebbtől fova, a családok, a nemzetek, a királyságok, a társadalmi formák és az eszmék eredete foglalkoztatja a leginkább az emberi szellemet. A középkori történelemben páldul oly szorgosan kerestük a modern kultúra gyökereit, hogy már-már úgy látszik: a középkor alig több, mint a reneszánsz előjátéka. Pedig a történelemben, miként a természetben is, egyenlő súlya van születésnek és halálnak. A civilizáció túlérett formáinak látványa legalább annyi felismerést kínál, mint a friss formák növekedése. És néha rá kell ébrednünk, hogy egy kor, amelyben eddig főként az új eszmék születését kerestük, valójában az elfakulás és hervadás időszaka. Az olvasó kezében lévő könyv a XIV. és XV. század történelmét tárgyalja, s lezáró korszaknak, a középkor végének tekinti e századokat. E felfogás akkor alakult ki a szerzőben, amikor megkísérelte mélyebben megérteni a Van Eyck testvéreknek és kortársaiknak a művészetét, vagyis igyekezett a kor életének teljes összefüggésében látni alkotásaikat, s ily módon kibogozni azok jelentését. Eközben bebizonyosodott számára, hogy a korszak civilizációjának különböző megnyilvánulásaira sokkal jellemzőbb az, ami a múlthoz köti őket, mint a jövő bennük rejlő csírája. Akkor sikerül a legjobban felbecsülnünk a művészek jelentőségét, de a teológusokét, a költőkét, a krónikásokét, a fejedelmekét és államférfiakét is, ha nem az eljövendő kultúra hírnökeinek tekintjük őket, hanem a régi betetőzőinek és lezáróinak.

Bjørn Sortland - Az ​őszinteség perce
A ​tizenhét éves Fridánál súlyos szembetegséget diagnosztizálnak. Kétségbeesésében céltalanul rója Oslo utcáit, amikor is elhatározza, hogy utazni fog: látni akarja a világ csodáit, mielőtt elhatalmasodik rajta a kór, s már mindenhez túl késő lesz. Firenzében találkozik a szintén norvég, kissé megszállott Jakobbal, aki épp egy ifjúsági magazinnak készül cikket írni arról, hogyan ábrázolták a világ nagy művészei a keresztre feszítést az évszázadok során. Frida a fiú mellé szegődik, együtt utazgatnak. Jakob pedig szívesen magyaráz a lánynak a műalkotásokról, miközben egyre bensőségesebbé válik a kapcsolatuk. Kettejük és az évszázados mesterművek története egymásba fonódik. A lány romló egészségi állapotát követni olyan, mintha egy thrillerbe csöppentünk volna: a kezelés sikere erősen kétséges, s a háttérben folyamatosan ott fenyeget a visszavonhatatlanság réme. Frida ráadásul hajlamos megfeledkezni a gyógyszereiről, amelyeket pedig pontosan kellene szednie… Végül megérkezik az oslói kórházba, ahol megkezdődik a műtét…

Brigitte Lederer - Richard Cavendish - Rosemary Burton - A ​világ száz csodája
Száz ​csodálatos épület, emlékmű, nagyszerű műszaki alkotás leírása és bemutatása színes képekkel. Az emberi kultúra 10000 évének mesterművei földrészenként csoportosítva, időrendi sorrendbe szedve. Az egyes helyszínek pontosabb megértését térképek segítik. Külön fejezetek nyújtanak bepillantást az olyan izgalmas történelmi korszakokba, mint például az inka birodalom kora, vagy az ipari forradalom évszázada.

Joseph Heller - Képzeljétek ​el
A ​súlyos adósságokkal küszködő Rembrandt 1653-ban egy gazdag szicíliai nemesúr megbízásából a Homérosz mellszobra fölött elmélkedő Arisztotelészt festi, aki nedvesnek érzi magát a vastag festékréteg alatt, utálja a festő kapzsiságát, mindazonáltal bámulja káprázatos ecsetkezelését, és leplezetlen irigységgel gondol vissza hajdani vetélytársára, az i. e. 4. században élt Platónra, aki művei főhősének egykori mesterét, Szókratészt tette meg, akit felforgató eszméi miatt halálra ítéltek a kicsinyesen gyűlölködő athéniak, akiket esztelen hadi vállalkozásba hajszolt egy nagyszabású politikai kalandor, Alkibiadész, aki nem ismert sem istent, sem embert, kivéve Szókratészt, aki mindenkit hajlandó volt tanítani, még Platónt is, aki nagyot röhögött volna a festék alatt roskadozó Arisztotelészen, aki szeretne már megszabadulni a festőtől, aki talán nem is maga Rembrandt, hanem egy nagy tehetségű tanítványa, aki a képen nem is Arisztotelészt festette meg, aki... Sorsoknak, történeteknek, gondolatmeneteknek a játék kérlelhetetlen logikájával felépített egymásba fonódása, oda-vissza tükröződése, elmélkedés alany és tárgyi csiki-csuki viszonylagosságáról, a műről, amely egyszersmind a művész, és a művészről, aki egyszersmind a mű: ez Joseph Heller új regénye, a Képzeljétek el. ...

Sz%c3%a9ps%c3%a9g_sz%c3%adve
A ​szépség szíve Ismeretlen szerző
8

Ismeretlen szerző - A ​szépség szíve
A ​Császár szól: "Kuj, megparancsolom neked, hogy szabályozd a muzsikát és tanítsd az elsőszülött fiúkat, hogy mind egyenesek legyenek, de ugyanakkor nyájasak is, nagylelkűek legyenek, de sohasem kegyetlenek, kimértek legyenek, de sohasem gőgösek. A vers szavakba foglalja az érzelmeket, az ének megnyújtja ezeket a szavakat, a skála hangjai erre a megnyújtásra támaszkodnak, a tizenkét síp törvénye pedig harmóniát teremt a hangokból. A nyolcféle zeneszerszám hangja így képes harmóniába csendülni össze anékül, hogy egymást megzavarná. S ezáltal jön létre harmónia a szellemek és az emberek között is."

Rainer Maria Rilke - Auguste ​Rodin
A ​dolgozó test éppen úgy tárulkozott ki előtte, mint korábban a szerelmes test. Az élet új kinyilatkoztatása ez. Ám ez az alkotó annyira a maga dolgai közt él, annyira a saját művei mélységében, hogy kinyilatkoztatásokat nem is képes felfogni másként, mint saját művészete egyszerű eszközeivel. Új élet, ez az ő számára végső fokon: csak új felületek, új mozdulatok. Így vált egyszerűvé körülötte minden. Többé már nem tévedhet. Rodinnak ez a fejlődése útmutatás ebben a tanácstalan korban minden művészetnek. Egyszer majd felismerik, mi tette olyan naggyá ezt a nagy művészt: az, hogy munkás volt, s nem vágyott másra, csak arra, hogy minden erejével behatolhasson szerszáma közönséges és kemény munkájának titkaiba. Ebben volt némi lemondás is az életről, de éppen ezzel a türelemmel nyerte el az életet: mert vésőjéhez odasereglett a világ.

E. H. Gombrich - A ​művészet története
A ​művészet története egyike a legismertebb és legnépszerűbb művészetről szóló könyveknek. Első ízben 1950-ben jelent meg angolul. Ötven év óta páratlan sikerű bevezetésnek bizonyult a művészet történetébe a legkorábbi barlangfestményektől kezdve, napjaink legújabb kísérleti irányzataival bezáróan. A tudós művét azoknak a felnőtteknek és fiataloknak szánta, akik "szeretnének eligazodni a művészet ismeretlen és elbűvölő tájain", akik most fedezik fel maguknak a művészet világát. Gombrich könyvében mindvégig betartja azt az ígéretét, hogy a tudálékos szakzsargont mellőzve, nevek és lexikális adatok túlzsúfolása nélkül igazítja el olvasóit a művészeti korszakok és stílusok világában.

Ágoston Béla - Bory ​Jenő és a székesfehérvári Bory-vár
A ​könyv bevezető sorai: Bory Jenő szobrászművész és építészmérnök alkotása, a székesfehérvári Bory-vár, a város egyik idegenforgalmi nevezetessége, az ország lakossága és a külföldiek által jól ismert és szívesen látogatott különleges építészeti és szobrászati műalkotás. A Bory-vár építésénél az alkotó művészt három fő szempont vezette. a) Az építkezésre elsősorban a monumentális alkotás utáni vágy ösztönözte. Első nagyszabású építkezés terve - a szarajevói Ferenc Ferdinánd fogadalmi templom és Zsófia otthon - az első világháború után kialakult történelmi helyzet következtében nem valósulhatott meg. b) A romantikus vár felesége tiszteletére, a művészházaspár otthonának, alkotóházának létesült. Erről a példamutatóan szép házaséletről beszélnek márványba vésett és betonba öntött versei, a róla készült szobrok és festmények. c) A vár termeiben, udvarában és kertjében helyezte el a több mint 500 alkotásból álló műgyűjteményét, mely magába foglalja neves magyar művészek, továbbá saját, felesége és leánya munkáit is.

Németh Lajos - A ​művészet sorsfordulója
Bár ​a szerző érdeklődésének előterében a képzőművészet áll, írásai minden művészeti területen kiemelkedőek. Meggyőzően fejti ki, hogyan függ össze az esztétikai értékrend devalválódásával a művészet autonómiára törekvése, miként jelenik meg szükségszerűen az önelvű vizualitás elve, s tűnnek fel egymás után, viharos gyorsasággal a legkülönbözőbb, rövid életű művészeti irányzatok. Sokrétű elméleti fejtegetéseit a szerző természetesen konkrét példák sokaságával támasztja alá.

Arnold Gehlen - Kor-képek ​1907-1914
Arnold ​Gehlen (1904-1976) filozófus, szociológus, a 20. századi polgári gondolkodók egyik legjelentősebb képviselője volt. Filozófiai antropológiai főművét, Az embert már korábban megismerhették a magyar olvasók. Kor-képek című művészetszociológiai kötete a modern művészeti törekvések összefoglalása. Gehlen a festészet alkotásait egyszerre tekinti művészeti produktumnak és a társadalmi mozgás tükröződésének. A nonfiguratív festészet szükségszerűségét és létjogosultságát kutatva - az emberben leírtakhoz hasonlóan - a hangsúlyt ebben a művében is az emberi aktivitásra, illetve az ösztönösség és a tudatos ellenőrzés kölcsönhatására helyezi. Ilyen szempontok szerint elemzi Klee, Mondrian és Kandinszkij festményeit, illetve a modern művészet peremhelyzetét a tudományos-technikai forradalom korában. Elméletének alátámasztásául felhasználja a különféle szaktudományokat: a pszichológiát, a társadalomtörténetet, a filozófiát, a művészettörténetet. Törekvése, hogy mindezek szintézisével igazolja: a 20. század művészetének szükségszerűen el kellett jutnia a nonfiguratív ábrázolási módhoz.

Beke László - Műalkotások ​elemzése I.
Évfolyam: ​9. A tankönyvjegyzéken szerepel. Ez a tankönyv a korábbi Műalkotások elemzése átdolgozott, továbbfejlesztett változata. A gimnáziumi tananyagot két részre bontottuk: az első kötetben ismerkedünk meg a képzőművészeti alkotások sajátosságaival, míg a másodikban kerül sor az építészet és a tárgyi környezet problémáira. A módosításra azért volt szükség, mert korunk társadalma új kérdéseket állít a művészet számára, de változnak a műelemzés módszerei is. Az elemzett példákat történeti sorrendbe állítottuk, hogy ily módon is hangsúlyozzuk a művészettörténeti szemlélet fontosságát. A könyvet szakkifejezések kislexikona és tartalomjegyzék egészíti ki.

John Vermeulen - Tánc ​az akasztófa alatt
Egy ​kisfiú titkon kegyetlen jelenet szemtanúja lesz: embereket húznak fel a bitófára a spanyol inkvizíció poroszlói, a kíváncsi csőcselék pedig bámész élvezettel figyeli az akasztást. A fiú rajzon örökíti meg a szörnyű élményt, majd évek múltán elkészül a később világhírű festmény: a Tánc az akasztófa alatt. A németalföldi festő, idősebb Pieter Bruegel már ifjú éveiben felkelti a hatóságok figyelmét, gúnyrajzai miatt tömlöcbe zárják. Granvelle bíboros, a spanyol II. Fülöp nagy hatalmú helytartója szerencsére felismeri a tehetségét, és Pieter Coecke mesterhez küldi inaskodni. Ennek azonban ára van: ettől fogva Bruegel élete a kegyetlen főpap kezébe kerül, aki a háttérből mozgatja a szálakat. A holland szerző valós tényekre támaszkodó regénye nemcsak a művész életét és munkásságát mutatja be, hanem hiteles korrajz is Németalföld történelmének legmozgalmasabb és legkegyetlenebb időszakáról.

Umberto Eco - A ​tegnap szigete
A ​tegnap szigete afféle megtalált kézirat. Descartes-ból, Galileiből és Spinozából, Marinóból és John Donne-ból, Vermeerből, Arcimboldóból és mindenféle furcsaságokból összegyúrt, mégis szívgyönyörködtetően eredeti olvasmány. Egy barokk ifjúról szól, akit sorsa a spanyolok ostromolta Casale hős várvédőjéből szabadgondolkodó párizsi szerelmessé, majd a Bastille foglyává, Mazarin titkosügynökévé és végül déltengeri hajótörötté tesz. Végül? Hajótörése nem szokványos: "mióta világ a világ, alighanem egyetlen olyan képviselője vagyok emberi fajunknak, aki egy elhagyatott hajón szenvedett hajótörést” – írja a hajdani ifjú, Roberto de la Grive a lakatlannak tetsző hajón. A lakatlan hajó pedig egy szigettől (az "antipódus-délkör” vonalán túli legendás Salamon-szigettől?) nem messze horgonyoz, és minden földi jóval roskadásig meg van rakva, de ketrecbe zárt trópusi madarakon kívül egy lélek sincs rajta. Valóságos kísértethajó. Jobban mondva... Roberto egyre furább jeleit észleli egy titokzatos Másik nemkülönben titokzatos jelenlétének. Ki lehet az? A gyerekkorától a fantáziájában élő Hasonmás, aki miatt alkalmasint bajba, majd tengerre került? Az ilyen és ehhez hasonló kérdésekre választ kap az olvasó. A végső válaszokat azonban mintha a Tegnap szigete kínálná. Át kéne jutni. De hogyan? Roberto nem tud úszni. Vajon sikerül-e? A regényhős gyakorol, gyakorlás közben leveleket ír Szíve Hölgyének, emlékezik, és képzeleg. Végül úgy dönt, hogy a saját kezébe veszi sorsát. Ajtót nyit a Képtelenség Palotáján. Belép a tulajdon regényébe.

Antony Mason - Warhol ​kora
A ​huszadik század második felében különféle változások mentek végbe a képzőművészeti stílusok terén. A kötet e kor művészeti mozgalmait mutatja be a fényképészet, szobrászat, pop-art, performanszművészet, installációs és "mixed-media" művészet terén.

Kaesz Gyula - Ismerjük ​meg a bútorstílusokat
Kaesz ​Gyula neves tervezőművész és főiskolai tanár összefoglaló stílustörténeti tanulmánya méltán ismert és népszerű. Miközben rendkívüli alapossággal rendszerezi a bútorok fejlődését a "primitív népek bútoraitól" kezdődően, megtanít minket arra, hogy értékeljük és szeressük a régi bútorokat, tudjunk gyönyörködni bennük Az egyes fejezetekben a tömöt tárgyalási mód ellenére gazdag utalásokat találunk az egyes korszakok építőművészetére, képzőművészetére. A tanulságos illusztrációs táblák és a fényképanyag szemléletesen egészíti ki a szöveget. A kötet végén található mutató, kislexikon és az időrendi táblázat nagymértékben megkönnyíti a tájékozódást a kötetben s a bútorok érdekes világában. Úgy gondoljuk, hogy ma, mikor az "antik" bútorok iránt ismét óriási az érdeklődésk, e nagyszerű kötet nemcsak a szakembereknek, hanem a nagyközönségnek is örömet okoz majd.

Prohászka László - Barangolások
A ​könyv szerzője, Prohászka László több, hazai vonatkozású művészettörténeti kiadvány után,ezúttal külföldre hívja az olvasót. Az írások sora Isztambultól Londonig vezet. Akár az egykori nevezetes Orient expresszre is lehetne gondolni, ám a kötet - térben és időben egyaránt - más útvonalon halad. A rövid elbeszélések sora a nagyvárosok mellett eldugott, alig ismert településekre is elvezet, mint Keresztény-sziget, Borsi, Windisch, Nedec vagy Marlow. A személyes élményekre épülő szellemi őrjárat irodalmi, történelmi és művészeti tárgyú írásait a határainkon túl búvópatakként felbukkanó magyar vonatkozások fűzik egybe.

Horváth Tünde - Művészettörténet
A ​Diák-kiskönyvtár a tudomány és a művészetek területén való ismeretszerzést segíti. A középiskolai tananyagra és a legfontosabb lexikonokra építve egy olyan összeállítást készítettünk, melyből könnyen és gyorsan lehet tájékozódni. Hasznos segítség lehet nemcsak feleletek és dolgozatok előtt, hanem minden olyan helyzetben, amikor nem áll rendelkezésre több kötetes lexikon, vagy kevés az idő a bővebb információ megszerzéséhez.

Herendi Miklós - Művészettörténet ​I.
A ​könyvet 1994 óta használják az általános iskola felső tagozatán, eddig a Rajz tantárgy tanításához, valamint a nyolcosztályos gimnáziumok I--IV. osztályában a rajz-művészettörténet-népművészet tantárgy tanításához. A tankönyv az ősművészetektől a barokkig tárgyalja az egyes művészettörténeti korokat, illetve mutatja be a legjellemzőbb műalkotásokat, s a legjelentősebb alkotók kismonográfiájával, valamint kislexikonnal egészíti ki a tudnivalókat. Jól válogatott, színvonalas képanyaga kellő ismeretet ad az egyes művészettörténeti korokról. A tankönyv az iskolai használatban a tapasztalatok szerint maradéktalanul betölti azt a szerepét, hogy a Művészetek tanításához a megújult tartalmú Vizuális kultúra rész-műveltségterületen belül, a vizuális nyelv alapjainak lerakásában, a kifejezés és képzőművészet témakörre szervezett órákon a művészettörténet tanításához, valamint az önálló művészettörténet-órákon használható nyomtatott taneszköze legyen a tanulóknak. A könyv bírálói között Dr. Beke László művészettörténész, a művészettörténeti tudományok doktora, valamint Somodi László középiskolai tanár, szaktanácsadó és Merényi György, a vizuális kultúra országos szakértője, középiskolai tanár voltak. A könyv utóbírálatát Dr. Aradi Nóra művészettörténész, a művészettörténeti tudományok doktora készítette, s a művészettörténeti ismeretek tanításához alkalmas, szép kiállítású könyvnek minősítette.

Lázár Béla - Kis ​művészettörténet
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Ismeretlen szerző - Ki ​kicsoda a művészetben? - Segédkönyv iskolásoknak
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Maksay László - Műalkotások ​elemzése a gimnáziumok IV. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Horváth Lászlóné - A ​XX. század művészete
Barangolás ​a művészettörténetben.

Covers_
Ars ​sacra Ismeretlen szerző
elérhető
10

Ismeretlen szerző - Ars ​sacra
Ez ​a 800 oldalas, monumentális kötet a nyugati keresztény képzőművészetet és építészetet mutatja be a késő antikvitástól a reneszánszon, a barokkon és a klasszicizmuson át a modern korig. A keresztény múlt máig meghatározó kulturális és művészettörténeti örökségünk. Az „Ars sacra” minden tekintetben igyekszik méltónak bizonyulni a nemes témához: formátumában, kialakításában, a szöveg és a képek minőségében. Az egyes stílustörténeti koroknak szentelt fejezetekben neves szakemberek mutatják be a legnagyszerűbb műalkotásokat az építészet, a festészet, a szobrászat és a díszítőművészet köréből. A részletes leírások új történelmi és kultúrtörténeti összefüggésbe helyezik a műveket. A rendkívül informatív leírásokat páratlanul gazdag képanyag kíséri. A lenyűgöző felvételek segítségével a műalkotások megfogható közelségbe kerülnek, s olyan részletek is láthatóvá válnak, amelyek a valóságban gyakran rejtve maradnak. A könyvet kartondobozos csomagolás védi, és ajándék vászontáskát adunk hozzá.

Bán András - Beke László - Fotóelméleti ​szöveggyűjtemény
Hiánypótló ​könyvet tart kezében a fotográfia és művészettörténet iránt érdeklődő olvasó. Az elmúlt másfél évszázadban számos elméleti igényű megfontolás fogalmazódott meg arról, mi is a fotográfia, milyen szálak fűzik a képzőművészethez, a fotó vajon milyen mértékben a gép vagy az emberi alkotóerő teremtménye, mennyiben a hiteles képi közlés szinonimája...

Kollekciók