Ajax-loader

'művészet' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Michel Houellebecq - A ​térkép és a táj
A ​nagy sikerű Elemi részecskék szerzőjének új regénye a művészet, a pénz és az elérhetetlen szeretet meséje. A regény Jed Martin, a Franciaország turisztikai térképeiről készített fotóival egyszeriben világhíressé váló képzőművész életét meséli el: tétova szerelmi próbálkozásait, építész apjával való nehézkes kapcsolatát, küzdelmeit a művészettel és a művészeti iparral. Jed élete akkor vesz különös fordulatot, mikor találkozik az Írországban visszavonultan élő Michel Houellebecq-kel, majd akinek brutális meggyilkolása kapcsán egy rendőrségi nyomozásban is részt kell vennie. A könyv tavaly megkapta Franciaország legrangosabb irodalmi kitüntetésének számító Goncourt-díjat.

Walter Kolneder - Antonio ​Vivaldi
Mintegy ​ötven éve, szinte bűnügyi regénybe illő körülmények között fedezték fel és azonosították Antonio Vivaldi, a nagy barokk velencei mester két hatalmas gyűjteményt kitevő kéziratos alkotását, egyebek közt 300 versenyművet, 16 teljes operát, mintegy öt kötetre való egyházi kompozíciót. Ezzel megindult művei reneszánsza, Vivaldi a legnépszerűbb zeneszerzők egyikévé vált, a közönség széles rétegeinek körében. Dr. Walter Kolneder nyugatnémet professzor, a nemzetközi zenetudomány elismert Vivaldi-szakértője elsőként írt monográfiát Vivaldiról teljes életművének ismeretében. Ez a kitűnő és egyszersmind olvasmányos könyv magyarul is igen hamar elfogyott. Most a Zenei Kiskönyvtár keretében a Kiadó ismét hozzáférhetővé teszi.

George Sbarcea - Befejezetlen ​emlékirat
Nagy ​szellemek árnyékában az apró ember is krónikássá buzdul. Körülbelül ez történt velem is a Bartók Béláról, Móricz Zsigmondról, Karinthy Frigyesről, Móra Ferencről, Kosztolányi Dezsőről és még jó néhány íróról és művészről szóló, magyarul írt visszaemlékezéseim során. Lapszerkesztői, fordítói és zeneírói tevékenységem kapcsán egy évtizeden át szorgalmaztam velük az ismeretséget. Szakmabeli, sokszor az időszerű újságírás szükségletét szolgáló találkozásainknak talán gyermekkori Ady-élményem volt az elindítója. Benyomásaimat, beszélgetéseinket tollhegyre szedtem, és egy-kettőt közöltem is a két háború közötti román sajtóban, felpuhítva olvasóim közönyét a részükre még idegen magyar irodalommal és művészettel szemben. Írásaim legtöbbje azonban a halogató taktikázással élő polgári lapok papírkosarában lelte meg nem érdemelt halálát. Ez érthető, mivel érdeklődésem a második világégést megelőző években különállásnak, az akkori rendszer szemében majdnem kihívásnak számított. Annál is inkább, mert pillanatfelvételeim nyomán nem egyszer visszhang támadt: hisz egyek vagyunk, egyre vágyunk, a történelem ugyanazon kohójából kerültünk ki mindannyian! Ezért, bármily szerények is, dokumentumok maradnak nemes poétákról, emberségről, bátor művészekről és együvé tartozásról. Így, összegyűjtve, memoárjellegük ellenére is talán némi szolgálatot tehetnek olvasóknak és az irodalom céhügyeit kutatóknak egyaránt.

Covers_111477
elérhető
0

Horváth Teri - Sári-gyöp
Horváth ​Teri írja könyvéről: "Ha szíves olvasóm kérdőre von engem, miért írok, gondolkodóba esem: talán önmagamnak. Talán édesapám elfáradt földműveskeze vezeti a tollam, tőle örököltem mesélő kedvemet, szókincsemet. Édesanyámtól jó emlékezetemet és érzékenységemet. Úgy szeretem az emberi szót, mint a madarak énekét. Szeretek írni, mert megkönnyülök tőle, mint a fájdalom a sírástól. Szeretek emlékezni, képzelődni - mesterségem a színészet. Elképzelt lényeket kell életre keltenem, vérrokon bennem a leírt szó és a kimondott szó. Fennhangon írok. Úgy mondom tollamba történeteimet, mintha mellettem állna valaki. Mintha hallgatna valaki. Úgy látszik, nekem az íráshoz közönség kell. Előtódulnak az én világomból asszonyok, emberek, jönnek-mennek, látni ttudom őket, mint tesznek-vesznek. Hallom a hangjukat. Késztetnek engem: róluk írjak, helyettük beszéljek. Ne henyéljek! Írok hogy ne múljék el nyomtalanul a végtelen időben az általam ismert világ. Mert ennek tudója és látója én vagyok... Írok, mert megnyugszom tőle. Talán fölösleges energiaforrásaim fakadnak föl bennem, ha kevésnek érzem a színházi feladatokat. Tévedés ne essék! Nem akarok író lenni. De valamiképpen igazságot szeretnék szolgáltatni áldozatos, agyonszidott nemzedékemnek. Írásaimból nem akarok sem pénzt, sem dicsőséget... Elég nekem az az elismerés, amit pályám folyamán kaptam a közönségemtől. S ezt köszönöm. Tovább írok folyton, kútforrásom a változó világ s az ember. Az eleven jelen. Idestova harminc esztendőt töltöttem el Budapesten, a színházi életben. Szeretnék írni nagy elődeinkről. Elevenekről és holtakról. Ahogyan én láttam őket, ahogyan én ismertem nagy színészeinket. A kulisszák mögött az öltözőkben és a rivaldafényben. Annyi, de annyi a mondanivalóm! Érzek magamban annyi erőt, hogy megírjam a küzdelmes, helyenként örömmel telt felnőttkort!"

Daniel Snowman - Placido ​Domingo
Placido ​Domingo minden idők egyik legnagyobb tenoristája, aki érzékeny színészi játékáról és rendkívüli vokális adottságairól egyaránt ismert. Életrajzírója, Daniel Snowman tanít és ír a zenéről, kórusban is énekel, éppannyira különálló és éppannyira profi, hogy az olvasóközönséget is képviseli, s a szakmában is járatos. Általa éppen azokba a dolgokba látunk bele, amikbe mindig is szeretnénk - hogyan készül egy operaelőadás, egy hanglemez, egy operafilm, hogyan él egy gyönyörű hang tulajdonosa manapság. Könyve távolról sem isteníti tárgyát (az ilyesmi a jobb életrajzokban már különben sem divat), hanem szellemsen, szeretettel és sokoldalúan mutat be egy sztárt és egy embert. Nem követhetetlen és unalmas felsorolása a különböző fellépéseknek - már az első fejezetben túljutunk magán az (eddigi) életrajzon. A továbbiakban egy-egy produkció köré csoportosul egy-egy fejezet, a közéjük elhelyezett "felvonásközök" pedig az operaéneklés, vagy még általánosabban az előadóművészet legkülönbözőbb aspektusait, az operaüzem mai működését tárgylaják: reklám, riválisok, sztárélet, nagy operaházak, az operaéneklés korszakai, operafilmek, kirándulások más műfajokba stb. Snowman könyvében egy nagy művész és egy nagy műfaj kerül emberközelbe.

Dancs Vera - Szép ​szemek áldozatja
Milyen ​volt? Hogyan élt gyarmati Balassi Bálint a XVI. századi fiatal magyar főúr, a magyar irodalomtörténetnek első, valós költői fényben ragyogó csillaga? Milyen volt a család, a környezet, á kor, amelyben élt? Boldog volt? Boldogtalan volt ez a megalkuvásra, vagyonszerzésre képtelen, istenfélő és vad, a női szépségnek ellenállni nem tudó, saját gyámja által kiszipolyozott fiatal férfi, ez a török elleni állandó harcban félelmet nem ismerő, halált megvető, jó hamar lován a széllel versenyt száguldó végvári vitéz, amíg színes-komor rövid életének végére pontot nem tett Esztergom várának ostromakor - nem a török kard - a gyilkos német ágyúgolyó?

Passuth László - A ​lombard kastély
A ​regény főhőse egy tehetséges fiatal művészettörténész, aki itáliai tanulmányútján képhamisítási bonyodalomba keveredik. Vele akarják "tudományosan hitelesítetni" hogy a montemaggiói várkastély pincéjében elhelyezett, frissen restaurált képeket Ambrogio de Predis, Leonardo da Vinci kortársa festette a kastély hajdani tulajdonosairól, a Galleraniakról. Édry Loránd, aki éppen Leonardóval és körével foglalkozik, nem teljesen gyanútlan, mégis majdnem kelepcébe esik. A friss kézjegy, a különböző eredetre valló stíluseltérések nyugtalanítják, de képtelen arra, hogy a kastély új tulajdonosával, a nagy formátumú szélhámossal saját erejéből szakítson, s visszatérjen korábbi munkájához, a fegyelmet és aszkézist igénylő tudományos kutatáshoz. Végül is szigorú és példás emberségű professzora az újságok reklámcikkeiből értesül a gyanús kalandról, s leutazik Olaszországba, hogy tehetséges tanítványát megmentse a tudománynak. A lombard kastély-t, mely 1941-ben jelent meg először, nemcsak a művészttörténeti "rejtvényfejtés" logikája és izgalma teszi érdekessé, hanem a tudomány becsületét és a saját jövőjét kockáztató főhős vívódása és belső drámája is.

Deme Gábor - Féjja Sándor - Hajnóczi Gábor - Kelemen Tibor - Lévai Júlia - Maácz László - Mész Lászlóné - Moravecz Imre - Művészeti ​ismeretek a dolgozók gimnáziuma III. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Flavio Conti - Dióhéjban ​a román kor művészetéről
Román ​kor - ez a művészettörténeti szakkifejezés a X - XI. században induló, a XII. században virágzó és a XIII. századba átnyúló stílust jelent. Oly sok mai fogalmunkhoz hasonlóan ez az elnevezés is a XIX. században született, s jelzi azt az igényt, hogy a stílust valami módon a román nyelvekkel, irodalmakkal, az antikvitással kapcsolják össze. A X-XI. századtól kezdve, a keresztény egyház térhódításával párhuzamosan egyre több templom, kolostor épült. A vándorló mesteremberek, a szerzetesrendek egész Európában egységes stílust terjesztettek el és honosítottak meg. A román építészet jellegzetes eleme a félkörív, az épületek hangsúlyos részeinek szobrokkal történő díszítése. A festészetben az alakok nagysága pontosan érzékelteti jelentőségüket. Ez a kis kötet nem aprólékos, részletekbe menő szakkönyv, hanem a tudományos munkákból leszűrt összefoglalás, a stílus általános jellemzőinek ismertetése, történeti magyarázata. Mindazok számára hasznos olvasmány, akik érdeklődnek a művészet iránt, de lehet, hogy sokakban épp ez a könyv veti el az érdeklődés magvát.

Török László - A ​fáraók után
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Romain Rolland - Michelangelo ​élete
A ​Palatinus Kiadó egyik legnépszerűbb könyvsorozatában, a Nobel-díjas írók remekművei között jelenik meg Romain Rolland életrajzi műve Michelangelóról. A francia írót, aki 1915-ben nyerte el a díjat, hosszú éveken át foglalkoztatta a démonaikkal és szenvedéseikkel megküzdő zsenik Beethoven, Tolsztoj, Gandhi sorsa. Az 1907-ben megjelent _Michelangelo élete_ lebilincselő krónika az itáliai mester életútjáról.

Dobos Tas László - Szelíd ​vadak
Dobos ​Tas László művészeti írásai széles kultúrtörténeti távlatokat nyitnak. Elsőként Heltai Gáspár kolozsvári Bibliáját nyittatja fel velünk a „civilben költő”, kiváló teoretikus auktor, majd különböző képzőművészeti irányzatok megismerésre feltétlenül érdemes alkotásaira nyújt elmélyült, gyakran lírai rálátást. Örökbecsűt. (Balázs Tibor)

Covers_14721
elérhető
1

Román József - Matisse
Henri ​Matisse a XX. század festőművészetének nagy forradalmára, a szín középponti szerepének fanatikus hirdetője, a színek felülmúlhatatlan varázslója. "Vad" vásznai még legádázabb ellenfeleit is lenyűgözik, tanítványok és rajongók serege látogatja "akadémiáját", és aki először találkozik vele, elképed, mert lobogó hajú, excentrikus festő-zseni helyett tanárosan pedáns külsejű, szemüveges, halk szavú férfival találja szembe magát. Külső élete eseménytelen; annál gazdagabb és színesebb a belső, a par excellence művészi eseménysor, a folyvást megújuló küzdelem a tökéletes kifejezésért, az érzelmek és hangulatok örök érvényű megragadásáért. "Megbűvöltek a tiszta színek", "mindig csupán arra ügyeltem, hogy színeim közvetlenül és szabadon zengjenek", "a színek kifejezőereje ösztönös kényszer számomra", "inspirációm egyetlen forrása a kiváltott érzés", "nem tudok különbséget tenni az élettel kapcsolatos érzelmeim és közlési módjuk között" "egyszerűen csak arra törekszem, hogy színeim megfeleljenek érzéseimnek" - íme művészi hitvallásának sarkalatos tételei, amelyek egyszersmind emberi habitusára, benső világára is fényt vetnek. Román József könyve ezt a belső portrét vetíti elénk az értő esztétikai és lélektani elemzés röntgensugarával.

Karel Krejci - Prága ​legendái
Prága ​Közép-Európa műemlékekben gazdag városai között is a legjelentősebbek közé tartozik. Épségben megmaradt középkori, reneszánsz és barokk épületei valóságos múzeummá avatják. Köveihez hősi és tragikus események emlékei tapadnak, amelyek a nép képzeletében a legendák százait keltették életre. Ezek a legendák a cseh regényirodalomban, drámákban, operákban, a festőművészetben és a szobrászatban nyertek újabb megfogalmazást, s így a köztudat formálóivá s a város hangulatának kialakítóivá váltak.

B. Nagy Margit - Stílusok, ​művek, mesterek
Kötetünk ​tanulmányai a XVIII-XIX. század fordulójának stílusait, műveit és mestereinek tevékenységét elemzik, a barokk és klasszicizmus közötti átmeneti korszak bonyolult kérdéseit kutatják, majd kissé előre lépve az időben, a klasszicizmus és romantika egymáshoz való viszonyát vizsgálják. A vállalkozás nem könnyű, hiszen a kutató előtt nincsenek kitaposott utak. Nem mintha az említett stílusokat szerte a világon mind ez ideig nem tanulmányozták volna elég aprólékosan, s az utóbbi évtizedek tudományossága nem próbálkozott volna az elméleti alapvetéssel is, de a középkelet-európai fejlődés sajátosság e stílusok helyi alakulásának is egyéni utat szabott. Ennek a sajátosságnak a megragadását tartjuk elsődleges feladatunknak, s ezért vállaltuk a minden kezdettel velejáró kockázatot. Kutatói módszerünk, mellyel az említett stílusokat megközelítettük, a megelőző két kötet óta lényegében nem változott: a meglevő emlékanyag és a levéltári források együttes elemzésén alapul.

Lukács György - A ​művészet és az objektív igazság
"A ​műalkotás egész tartalmának formává kell változnia, hogy igazi tartalma művészi hatást tehessen." "A riport a publicisztika abszolút jogosult, nélkülözhetetlen formája. Valódi csúcsain az általánost és a különöst, a szükségszerűt és a véletlent speciális céljainak megfelelően helyesen kapcsolja össze."

Peter Watson - Kettős ​(kép)ügynök
1979. ​februárjában, egy hűvös estén, Firenzében Peter Watson, a londoni Sunday Times munkatársa belelapoz egy "TITKOS" jelzésű vaskos dossziéba, amely a műkincslopás nemzetközi alvilágának gyanúsítottjairól tartalmaz adatokat. Vendéglátójával, Rodolfo Sivieróval, a dosszié tulajdonosával hamarosan meg is egyeznek: mivel a műkincslopással foglalkozó rendőri szervek java része maga is korrupt, csak olyan személy eredhet a festmény nyomába, aki nincs kapcsolatban velük. Peter Watson vállalkozik a feladatra: eltűnik mint közismert újságíró, álnevet vesz fel, küllemét is megváltoztatja, s mint A. John Blake, rejtélyes műkereskedő bukkan fel előbb a londoni, majd a nemzetközi színtéren. S ezzel kezdetét veszi egy páratlanul izgalmas "igaz történet": a kettős életet élő, később állandó életveszélyben forgó Watson-Blake egyre mélyebbre merül a műkincslopás- és csempészet szervezett alvilágába... A Kettős (kép) ügynök korunk oly sajnálatosan ismerős világjelenségéről tudósít hitelesen, bármely bűnügyi regénynél izgalmasabban. Nem véletlen, hogy a nyugati könyvpiacnak máig egyik legynagyobb slágere.

Covers_254199
elérhető
0

Ismeretlen szerző - Irodalom ​és művészet az új Kínában
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

A. Mitta - J. Dunszkij - V. Frid - Ragyogj, ​ragyogj csillagom
"A ​kerek tonettszéken egy revolver és egy zsebkendő hevert. A szék tágas és komor, szürke boltozatú pince sarkában állt A három másik sarokban, ugyanilyen székeken, három tiszt ült. szemük bekötve, mindegyik revolvert tartott kezében. A pince közepén Forműtőm állt csüggedt fejjel és elveszetten. - Te vagy a kakukk, mi meg a vadászok - magyarázta neki a törzs kapitány. - Kakukkolsz, mi meg a hangod felé lövünk. Minden tárban három töltény van. Ha megmaradsz, kutya szerencséd van! -Nem marad meg - mondta nyomatékkal a sarokból egyfehér kaukázusi köpenyes tiszt. A törzskapitány odament a szabad székhez, bekötötte szemét a zsebkendővel, és fölvette a revolvert. - Uraim, kezdjük. Forműtőm csak állt középen, nem tudta rászánni magát, hogy megmozduljon. Négy halál meredt rá a revolvercsövek üres szemével. - Ne rontsd el a játékunkat! - rivallt rá mérgesen a törzs kapitány. - Kakukk vagy, hát kakukkolj!... Ha hallgatsz, leveszem a kötést a szememről, és falhoz váglak, mint egy kutyakölyköt! - Ka-kukk! - szólalt meg rekedten Forműtőm. - Bum! Bum! Bum! Bum! - feleltek rá négyfelől a revolverek."

Jerzy Andrzejewski - Jő, ​hegyeken szökellve
A ​Jő, hegyeken szökellve című műben, mely a zseniális öreg festő (Picasso) művészi és férfiúi erejének megújulását mutatja be, a szerelem teremtő ihletéről, a győzelmes életerőről és az alkotás titkairól szól. A Paradicsom kapui a XIII. századi gyermek-kereszteshadjárat színesen kavargó eseményeit mutatja be, s nemcsak bonyolult és torz emberi-szerelmi kapcsolatokat tár elénk, hanem az író töprengéseit is a humanizmus problémáin, az élet értelmén. Az arany róka című mű a maga sajátos szimbolikájával a gyermeklélek különös belső világáról ad meggyőző, reális képet.

Ernst Trachsel-Pauli - Televízió ​és keresztyénség
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Frank Arnau - Művészethamisítók, ​hamisítók művészete
A ​művészethamisítás műhelyébe, titkaiba, bonyodalmaiba, történelmébe és fejlődésébe enged bepillantást Frank Arnau műve. Három évezred hamisítványait és hamisítóit tárgyalja. A szerzők és műveik katalógusa rendkívül gazdag és színes. Mert a leleplezett hamis alkotások között nem egy akad, mely évezredeken át élvezte az elismerést és a csodálatot. A hamisítók között egyaránt találunk neves mesterekre és hitvány kontárokra, fejedelmekre és kufárokra, a szép önzetlen rajongóira, kudarcot vallott művészekre és szélhámosokra, nyerészkedőkre. Arnau nem csak időbelileg tekint át óriási távot, hanem anyagban is. Szobrokon, festményeken, rajzokon kívül foglalkozik porcelánokkal, bútorokkal, bélyeggel, érmével, könyvvel, sőt hegedűvel is. Könyve érdekes, színes, izgalmas és tanulságos. Kényes és bonyolult problémáját rengeteg konkrét példával sokrétűen világítja meg.

Covers_222599
Elsüllyedt ​városok Ismeretlen szerző
elérhető
0

Ismeretlen szerző - Elsüllyedt ​városok
Könyvünk ​a messze múltba vezeti vissza olvasóit azzal a szándékkal, hogy a letűnt korokat megelevenítse. Az emberek mindig is kíváncsiak voltak arra, hogyan éltek elődeik. Mai tudásunkat a régészeknek, az ősi kultúrák emlékeivel foglalkozó kutatóknak köszönhetjük. Ők ásták ki és tették érthetővé elmondhatatlan fáradozások eredményeképpen azt az anyagot, amelynek alapján a legendákat különválaszthatjuk a valóságtól, hű képet vázolhatunk a múltról. Segítségükkel bejárjuk Egyiptomot, Mezopotámiát, a knossoszi, mükénéi kultúrával ismerkedhetünk, sétálhatunk Pompejiben, majd átkelve az óceánon, az aztékok, maják, inkák világával ismerkedhetünk meg. A kötetet gazdag fényképanyag egészíti ki.

J. M. Lotman - Szöveg, ​modell, típus
Tartalom A ​művészi szöveg szerkezete Bevezető A művészet mint nyelv A szöveg fogalma A szöveg konstrukciós elvei A művészi szöveg paradigmatikájának szintjei és elemei A struktúra szintagmatikai tengelye A szöveg és a szövegen kívüli művészi struktúrák A szövegek strukturális leírásának nehézségei A művészet a modelláló rendszerek sorában A kultúra tipológiája Bevezetés Kultúra és információ Jel és jelrendszer, a XI-XIX. századi orosz kultúra tipológiája "A kultúra elsajátítása" mint tipológiai jellemző A kultúra orientációjának két típusa A "kezdet" és a "vég" fogalmának modelláló jelentősége a szépirodalmi szövegekben A kultúra tipológiai vizsgálata A földrajzi tér foglama az orosz középkori szövegekben Néhány következtetés Jegyzetek A szerző jegyzetei A szerző műveinek bibligoráfiája Szerkesztői utószó Bibliográfia az utószóhoz

Cs. Tóth János - Művészeti ​metszetek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

A_kultura_vilaga
elérhető
0

Ismeretlen szerző - A ​zene / A tánc / A színház / A film
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Ismeretlen szerző - Ki ​kicsoda a művészetben? - Segédkönyv iskolásoknak
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Udvary Gyöngyvér - Vincze Lajos - Ivan ​Mestrovic
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Ifj. Tildy Zoltán - Pro ​Natura
"A ​környezet- és természetvédelem legbiztatóbb jelensége - az egyre súlyosbodó gondok ellenére is az, hogy ma az egész világon mind több ember fedezi fel ismét a természetet - a saját maga számára! Nem lehet eléggé megbecsülni a "hivatalos" intézkedéseket, mellyel az egyes országok, de a legfontosabb nemzetközi szervezetek is a "tiszta természetet" igyekeznek visszahozni. A feltárt tények önmagukért beszélnek és ma már ennek a munkának a fontosságát senki sem vonja kétségbe. De az ember cselekvéseiben érzelmi világa legalább annyira vezeti, mint az ésszerű megfontolás. Ha minél több egyes ember érzi sajátjának az egész természetet, akkor lesz majd igazán sikeres a tiszta természetért folyó erőfeszítés. A veszélyekre figyelmeztető rideg tények is segíthetik ezt a folyamatot, de még jobban segítheti a megismerésből fakadó szeretet. Ez utóbbi gondolat gyűjtette velem össze ennek a könyvnek a képeit. A könyv terve mintegy nyolc évvel ezelőtt alakult ki bennem. 1966-ban a Fotóművészek Szövetsége a könyv címével azonos elnevezéssel kiállítást rendezett természeti képeimből a Nemzeti Galériában. Bár a könyvben közölt képek száma többszöröse a kiállítás képeinek, a teljesség hiányát még ma is érzem. Az anyag gyűjtögetése, rendezése során egyre biztosabban éreztem, hogy akkor tudok legmeggyőzőbb képet adni a hazai természetről, ha azt mutatom be, ami hozzám legközelebb áll." Tildy Zoltán a természetvédelem érdekében végzett munkája során vált a természet szépségeinek ihletett ábrázolójává és népszerűsítőjévé. Képeivel a nézők ezreivel ismerteti meg a természetet és kelti fel bennük a vágyat utána.

Covers_200673
elérhető
0

Ybl Ervin - Robbia
Kevés ​korszak művészete ragyog olyan sokféle színekben, kevés korszakban érvényesülnek a különböző tehetségek egyéniségük szerint olyan szabadon, mint Itáliában a XV. században, a quattrocentóban. A gótikának melodikus, de megunt vonalvezetésétől a legeltérőbb módon igyekeztek szabadulni, és a természet közvetlen szemlélete útján új stílust formálni. Volt olyan művész - hogy csak a szobrászokat tekintsük -, aki közvetlenül az antik emlékeket vette mintául, mint Nanni de Banco, vagy aki könyörtelen következetességgel kereste a valóság visszaadásában rejlő kifejezést, mint Donatello, és volt olyan, mint Ghiberti a természetet megfigyelve, elevenségét el nem rejtve, továbbra is a gótika formaeszményét hangsúlyozta. Ghiberti még legfejlettebb alkotásaiban sem feledkezik meg a körvonalak régi, lágy, szinte dallamos lejtéséről, Luca Della Robbia pedig a Ghiberti-stílusra támaszkodva igazi klasszikus stílust teremtett. Oly tisztán, egyszerűen, nagyvonalúan, a mellékesek elhagyásával formál mindent, hogy alkotásai klasszikusakká válnak szépségüknél, harmóniájuknál, lelki nemességüknél fogva. Kifejező anélkül, hogy művészete a csúnyát ismerné. Raffaello ösztönös zsenialitása jelenik meg benne a maga kiegyenlítettségében, szinte egy évszázaddal korábban.

Fenákel Judit - Dokumentumok ​U. M.-ról
Egy ​budapesti múzeum postán hetvenkét festményt kap, valamennyin ugyanaz a kézjegy áll: U.M. A képek felkeltik a szakértők figyelmét, mivel tehetséges, egyedi alkotások, és kiállítást rendeznek belőlük. A nagy siker után egy fiatal művészettörténész, L. G., beszélgetések és dokumentumok alapján megpróbálja rekonstruálni Uhrin Mátyás, a "huszadik századbeli ismeretlen festő" életét, és kideríteni az okát, hogy miért süllyedt eddig el az ismeretlenségben. Sorra járja Uhrin Mátyás szülővárosában a rokonokat, az ismerősöket, volt kollégákat, és vallomásaikból lassacskán kirajzolódik a vádirat a helyenként még ma is élő "kisvárosi szellem" ellen, amelyben az összefonódottság, a kéz-kezet-mos gyakorlat, pöttömnyi zsarnokok és szürke, nyúlszívű karrieristák még ma is tönkre tudnak tenni egy-egy tehetséget.

Maksay László - Műalkotások ​elemzése a gimnáziumok IV. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Kollekciók