Ajax-loader

'képzőművészet' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Lyka Károly - Kis ​könyv a művészetről
Lyka ​Károly e munkája 1904-ben született, de már több kiadásban került a könyvpiacra, és a magyar közönség ama széles rétegének ajánlja a szerző, amely örömmel érdeklődik a képzőművészetek iránt. Célja az, hogy az olvasót figyelmeztesse egy sor szempontra, amelyek révén talán könnyebben értheti meg a képet, a szobrot, az épületet, a lakásberendezés műtárgyait. E tanulmánygyűjtemény forrásanyag értékű, a szöveg mindenki számára érthető, a szerző állításait kevés, de jellemző példával bizonyítja, észrevétlenül vezeti el az olvasót a rajz szépségének, a szín kifejezőerejének s a szobrászat törvényeinek megismeréséhez. 104 képpel mellékelve.

Reisinger János - Munkácsy ​Krisztus-trilógiája
Kötetünk ​két részre oszlik: az elsőben nyomon kísérjük az alkotásfolyamatot, a másodikban mindhárom festményt részletesen elemezzük, értelmezzük. Rámutatunk európai előzményekre és kortársi párhuzamokra, közölve ezeket a műveket is. A kötetet összesen 150 festményreprodukció, vázlatrajz, fotó...

E. H. Gombrich - A ​művészet története
A ​művészet története egyike a legismertebb és legnépszerűbb művészetről szóló könyveknek. Első ízben 1950-ben jelent meg angolul. Ötven év óta páratlan sikerű bevezetésnek bizonyult a művészet történetébe a legkorábbi barlangfestményektől kezdve, napjaink legújabb kísérleti irányzataival bezáróan. A tudós művét azoknak a felnőtteknek és fiataloknak szánta, akik "szeretnének eligazodni a művészet ismeretlen és elbűvölő tájain", akik most fedezik fel maguknak a művészet világát. Gombrich könyvében mindvégig betartja azt az ígéretét, hogy a tudálékos szakzsargont mellőzve, nevek és lexikális adatok túlzsúfolása nélkül igazítja el olvasóit a művészeti korszakok és stílusok világában.

Jankovics Marcell - A ​fa mitológiája
"A ​fa, mint az Idő szimbóluma - ez könyvem vezérmotívuma, legyen akár olyan időegységekről szó, mint a hét napjai, egy holdhónap, egy naptári év a maga ünnepi állomásaival, egy emberi élet, vagy világ teremtésétől az utolsó ítéletig tartó kozmikus sorsforduló... De korunkban, amikor a természet, a környezet pusztítása lassan megfordíthatatlan folyamattá válik, és lassú halált okozó öngyilkossággal ér fel, minden jó szó, ami a fáról elhangzik, aktuális politikai tettnek számít, hiszen mi más lehetne szebb szimbóluma a kíméletre, törődésre szoruló természetnek, magának a fenyegetett Életnek, mint a FA?"

Zombori Attila - Képes ​könyv
Zombori ​Attila Képes könyve a 20. század legnagyobb szabású magyarországi műkincsrablásának történetét mutatja be. 1983-ban a Szépművészeti Múzeumból elraboltak hét festményt, melyek összértéke akkori áron 1 milliárd 436 millió forint volt. A modern történelem során először követett el Magyarországon szervezett bűnözői csoport ilyen jellegű bűncselekményt.

Németh Lajos - A ​művészet sorsfordulója
Bár ​a szerző érdeklődésének előterében a képzőművészet áll, írásai minden művészeti területen kiemelkedőek. Meggyőzően fejti ki, hogyan függ össze az esztétikai értékrend devalválódásával a művészet autonómiára törekvése, miként jelenik meg szükségszerűen az önelvű vizualitás elve, s tűnnek fel egymás után, viharos gyorsasággal a legkülönbözőbb, rövid életű művészeti irányzatok. Sokrétű elméleti fejtegetéseit a szerző természetesen konkrét példák sokaságával támasztja alá.

Viktor Lazarev - Bizánci ​festészet
A ​templomépületek, a mozaikok, a falfestmények, az ikonok, a kegyszerek, a miseruhák, a szertartások, az egyházi énekek, a liturgikus szövegek mind szerves elemei a kultusznak, amelynek feladata, hogy miközben esztétikai élvezetet nyújt, a mennyekbe emelje a hívő lelkét... A bizánci ember a mennyországban érezte magát, amikor hallgatta a zsolozsmát, amely a pillanathoz illő hangulattal eltöltötte, látta a lobogó gyertyák százait és a mozaikok aranyán át villódzó visszfényeket, elmélyedve szemlélte a bolthajtásokat díszítő evangéliumi jeleneteket, vagy magán érezte a falakról vagy az ikonokról rámeredő szentek és aszkéták tekintetét, amikor a gazdag ornátusba öltözött papok felmutatták a színes zománccal borított, csillogó kegyszereket, s felhangzott az ékes szavú prédikáció... Viktor Lazarev, a neves szovjet művészettörténész tanulmányai történelmi-társadalmi háttérbe ágyazva mutatják be a bizánci művészet páratlan festészeti emlékeit, ikonográfiai típusait. A magyar olvasó számára ez a könyv ad először átfogó képet Bizánc szellemi és művészeti világáról.

Beke László - Műalkotások ​elemzése I.
Évfolyam: ​9. A tankönyvjegyzéken szerepel. Ez a tankönyv a korábbi Műalkotások elemzése átdolgozott, továbbfejlesztett változata. A gimnáziumi tananyagot két részre bontottuk: az első kötetben ismerkedünk meg a képzőművészeti alkotások sajátosságaival, míg a másodikban kerül sor az építészet és a tárgyi környezet problémáira. A módosításra azért volt szükség, mert korunk társadalma új kérdéseket állít a művészet számára, de változnak a műelemzés módszerei is. Az elemzett példákat történeti sorrendbe állítottuk, hogy ily módon is hangsúlyozzuk a művészettörténeti szemlélet fontosságát. A könyvet szakkifejezések kislexikona és tartalomjegyzék egészíti ki.

Pázmány Ágnes - Permay Éva - Látás ​és ábrázolás
Tankönyvünk ​megjelenése óta szívesen használt és kedvelt taneszköze a középiskolásoknak. Mind a folyamatos vizuális nevelésben alkalmazva, mind az érettségizőknek nélkülözhetetlen tudnivalókat tartalmaz jól rendszerezetten és szemléletes képanyaggal illusztrálva. A látás fiziológiájával indítva a látás nevelését, a fényről és a szemről, a színlátásról, a térbeli látásról, állandóságról és mozgásról, valamint az optikai csalódásokról is szól. Fontos fejezete a látás és gondolkodás, az ábrázolás és alkotás összefüggéseinek vizsgálata. Foglalkozik téri, formai, színbeli jelenségekkel és vizuális problémákkal, sorra veszi az elemi formákat, a kompozíciós problémákat, valamint az ábrázolási rendszereket. Szó esik nemcsak a síkábrázolásról, de a szobrászatról, az iparművészeti technikákról, az írásról mint vizuális jelről, a nyomtatásról, valamint korszerűen az új médiáról, mely jelen van a vizuális művészetekben is. Kislexikon zárja a tankönyvet. Különösen ajánlott a hagyományosan képző gimnáziumokban, de jól használható a hatosztályos gimnáziumokban is.

Henri Perruchot - Van ​Gogh élete
Henri ​Perruchot művész-életrajzait a magyar olvasóközönség is megszerette. A nagy példányszámban megjelent Gauguin-, Cézanne- és Manet-köteteknek már elkészült, illetve készülőben van a második kiadása. A kitűnő francia műtörténész irodalmi eszközökkel, regényes formában eleveníti meg hőseit, a XX. századi művészet nagy újítóit, de az olvasmányosság mindig tudományos igényű hitelességgel párosul. A sok dokumentum felhasználásával készült életrajzok a modern művészet kutatói számára is forrásértékű pályaképek. Van Gogh életrajzában meggyőzően érzékelteti a szerző, hogy az egészen egyéni utakon járó tragikus életű művész alkotásai, a meg nem értés, a magány, a fájdalom és meghasonlás közepette készült képei az igazi művészet varázsa folytán hogyan válhattak az utókor számára az élet örömeit, szépségét és a belső megbékélést árasztó élményforrásokká egyre nagyobb tömegek számára.

Antony Mason - Warhol ​kora
A ​huszadik század második felében különféle változások mentek végbe a képzőművészeti stílusok terén. A kötet e kor művészeti mozgalmait mutatja be a fényképészet, szobrászat, pop-art, performanszművészet, installációs és "mixed-media" művészet terén.

Abigail Wheatley - A ​festészet története
A ​barlangrajzoktól egészen a mai modern remekművekig végigkísérheted a festészet fejlődését. Történelmi utazásunk során olvashatsz meghökkentő tényekről, rejtélyes legendákról és ellátogathatsz a festőműhelyekbe is. Felfedezheted, hogy az ókori görögök miként készítettek vízálló festéket. Megtudhatod kik voltak a képrombolók és, hogy miért romboltak képeket. Kifürkészeheted Mona Lisa titokzatos mosolyát.

Françoise Gilot - Carlton Lake - Életem ​Picassóval
A ​negyvenes-ötvenes évek Picasso-műveiben újra meg újra felbukkan egy rokonszenves fiatal női arc: Francoise Gilot-é, aki közel tíz éven át volt Picasso élettársa; két gyermekük is született. Évekkel szétválásuk után Carlton Lake-kel, a neves amerikai művészeti íróval közösen megírta visszaemlékezéseit a Picassóval eltöltött esztendőkről. A mű mégsem igazi memoár, hanem mindvégig lebilincselő, izgalmas életrajzi regény, amely több nyelven is bestseller lett. Az a Picasso, akit itt megismerünk: a férfi, a férj és apa, a művész, aki asszonyának elmondja forradalmi, meghökkentően eredeti vélekedését az életről és a művészetről. Az érett Picassót bemutató ábrázolások közül egyetlen arckép sem olyan találó, hiteles és megragadó, mint ez, amelyet egy asszony szeme s szíve rögzített. Picasso mellett felvonulnak a könyvben a művészbarátok, és sokan a Riviéra hírességei közül is. A közvetlen hangú, friss, szórakoztató részletekben bővelkedő emlékek nyomán úgy érezhetjük, közeli ismerősünkké válik Matisse, Éluard, Aragon, Gertrude Stein, Chaplin, Gide, Cocteau, Miró és a negyvenes, ötvenes évek izgalmas és ellentmondásos világa.

Szabó Katalin - Ferenczy ​Béni
Múlt ​és jelen kultúrájának értékei kevés magyar művész munkásságában forrottak össze olyan harmonikus egységgé, mint a közelmúltban elhunyt Ferenczy Béni alkotásaiban. Amikor a kötet munkáit elkezdtük, még ő maga támogatott bennünket. Ferenczy Béni művészete a hazai hagyományokon nőtt naggyá, magába olvasztotta a görög és a reneszánsz szobrászat tanulságait, sikerrel gyümölcsöztetve a modern irányzatok eredményeiből is mindazt, amit alkalmasnak tartott egyéni stílusának továbbfejlesztésére. Ferenczy Béni métán tartozott itthon is, határainkon túl is a legismertebb magyar művészek közé. A művészet kiskönyvtára sorozatban megjelenő kötet, Szabó Katalin művészettörténész tanulmányával és a művész alkotásainak reprodukcióival, most a szélesebb közönséggel kívánja megismertetni életútját és alkotásainak java részét.

Supka Magdolna - Kohán ​György
Akit ​manapság, korunk életveszélyes bűvészinasi fejetlensége közepette, személyes létgondok és félelmek ellenére is le tud kötni a művészetek valamelyike a kikapcsolódásnál mélyebben és tartósabban, azt természetesnek találja, hogy maga a művész sem hagy fel az alkotással. Az ilyen műbarát méltán tekint megilletődve a valóban inspirált, jelentős művek alkotóira, s egyszerűen nem hiszi el, hogy eszményképül valaha azok a jelmondatbéli Múzsák állíttattak, kik "fegyverzajban hallgatni" szoktak. Ebben két okból is kételkedik: egyfelől, mert a mi nemtőink maguk tüzelték a poétát daliás időkben, hogy "fegyvert s vitézt énekeljen", másfelől meg azért, mert a Ciceró-féle latin szövegben sem a "múzsák" szerepelnek, hanem helyettük a "törvények", a "leges" szó olvasható, s így már érthető, hogy ezek, mint a higgadt mérlegelés s a rendfenntartás kezesei, nem kívánnak beleszólni a fontolatlan harci hévbe. A lényeg amúgy is az, hogy a múzsák, az idézet általános használatában, a háborítatlanságot igénylő művészetek nevében kérnek szót időről időre, jelezve, hogy minden korban újra él az igény a szuggesztív, igaz és belsőséges hangra, s az meg is teremti szószólóját, a benső sugallatból születő művészetet.

Robert Williams - Luke ​és Jon
A ​13 éves Luke próbál visszatalálni régi életéhez, melyet édesanyja halálával elveszített. Amikor imádnivaló, gyönyörű és habókos anyja egy közúti balesetben meghal, összeomlik a család: az apa az alkoholban próbál vigaszt találni, így Luke magányosan küzd a fájdalmas hiánnyal és a tehetetlenséggel. A fiú a családi élet összezúzott darabjaiból próbálja összeragasztgatni jövőjüket. Az apa és a gyerek kapcsolata azonban csak tovább lazul, s úgy tűnik, megállíthatatlanul távolodnak egymástól. Míg egy nap belép az életükbe egy ósdi ruhákba öltözött fura kis madárijesztő: Jon…

Artner Tivadar - Évezredek ​művészete
A ​képzőművészetek fejlődésének a barlangfestészettel kezdődő csodálatos útján kalauzol végig minket Artner Tivadar könyve. Magyarázatot keres a nagy stíluskorszakok sajátos jellegzetességeire, a társadalmi fejlődéssel való összefüggéseire, kutatja a művészet belső törvényszerűségeit, a művészi látás- és kifejezésmód tökéletesedésének izgalmas folyamatát. Artner műve, noha rendszeres összefoglalását is kívánja adni az egyetemes és magyar művészettörténet legjelentősebb eredményeinek, mindenekelőtt az egyes műalkotások megértésére akar tanítani. Egyes festmények, szobrok művészi értékeinek, szépségének elemzésével szeretné eljuttatni olvasóit a tudatos műélvezet örömeihez, ahhoz, hogy egyre több gyönyörűséget találjanak az emberi megismerés művészi formákban feltárulkozó eredményeiben.

Beke László - Műalkotások ​elemzése
A ​szerzőnek - saját tapasztalataira és számos nagy művész, tudós vagy pedagógus meggyőződésére támaszkodva - az a véleménye, hogy a művészet különös tulajdonságai miatt "nem megtanítható". Rengeteg ismeret és készség átadható és elsajátítható ugyan a művészettel kapcsolatban, elméletben és gyakorlatban egyaránt - csupa olyasmi, "amit minden művelt emberneknek illik tudnia" -, de éppen a legfontosabbhoz, ahhoz a bizonyos "kimondhatatlanhoz", amelynek megragadására minden művész és minden műértő törekszik, kizárólag személyes utak vezetnek. Ahány ember, annyiféle. Emiatt mondhatjuk: könyvünk ugyan sok olyan ismeretet tartalmaz, amit meg lehet tanulni és számon is lehet kérni, mégsem ez a lényeg. És megfordítva: az a célunk, hogy mindenkit a lényeg megismerése felé segítsünk, noha a végeredményt nem mindig tartjuk számonkérhetőnek.

Csibra István - Szerdahelyi István - Esztétikai ​alapfogalmak
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Daniel Arasse - Festménytörténetek
A ​szerző kitűnő előadó, aki izgalmas képzőművészeti elemzéseit élvezetes rádióadásokban tette hozzáférhetővé a nagyközönség számára. Festménytörténetek című sorozata 2003. július 28. és augusztus 29. között hangzott el a France Culture adóján. Briliáns elemzést ismerhet meg az olvasó például a Mona Lisáról. Ebben a szerző több meglepetéssel szolgál e számtalanszor leírt festmény hátterével kapcsolatban: felhasználva Leonardo da Vinci legközelebbi munkatársának visszaemlékezését és saját felfedezését a kép és a polihisztor festő térképészeti munkájának kapcsolatáról, megismertet bennünket azzal az összetett szimbólumrendszerrel, amellyel a zseniális művész megkomponálta a boldog fiatalasszony képének hátterét. Megtudjuk, hogy a megrendelő nem kapta meg a festményt, mert annyira megtetszett alkotójának, hogy nem tudott megválni tőle. A legtöbbet elemzett festő Leonardo da Vinci, mintegy főhőse a tanulmánysorozatnak. De sokat megtudunk Tiziano, Raffaelo vagy a későbbiek közül Vermeer, Manet vagy Courbet művészetéről is. Olvasmányos írások ezek, ugyanakkor elmélyült értekezések is egyben a realizmusról, manierizmusról vagy éppen a műalkotások restaurálásáról. A festmények elemzése során Daniel Arasse megtanít bennünket úgy nézni a képeket, hogy varázsuk megelevenedjen és megérintsen.

Covers_410512
Antológia Ismeretlen szerző
elérhető
2

Ismeretlen szerző - Antológia
Ádám ​Zoltán, Braun András, Erdélyi Gábor, Gál András, Hajdú Kinga, Kósa János, Köves Éva, Nemes Csaba, Szabó Dezső, Szalai Attila, Szarka Péter, Szépfalvi Ágnes, Szűcs Attila, Weber Imre képeihez kapcsolódóan Bóna László, Nagy Atilla Kristóf, Háy János, Péterfy Gergely, Vörös István, Bartis Attila, Tóth Krisztina, Galántai Zoltán, Kun Árpád, Térey János, Peer Krisztián, Kukorelly Endre, Kemény István és Abody Rita írásai

Forgács Éva - Kollázs ​és montázs
Értelmes, ​modern fiatalnak lenni és megpróbálkozni a művészet valamelyik ágával - csaknem egyet jelent. Van, aki verset ír, van, aki zenél - Bachot vagy beatet -, és van, aki a képző- és iparművészet egy-egy ágában kísérletezik. Ez a sorozat - MŰHELYTITKOK - az utóbbiakhoz szól. Minden kötetünk szerzője fiatal művész: festő, építész, textiltervező, grafikus, keramikus, bábkészítő és így tovább. Írásaikban nemcsak az adott művészeti ág történetét és esztétikáját foglalják össze, hanem saját érzéseikről, terveikről is vallanak, s - nem utolsósorban - hasznos, sehol másutt nem található tanácsokat is adnak: hogyan fejlesztheti ki az olvasó a benne szunnyadó képességeket?

Kampis
elérhető
1

Ismeretlen szerző - A ​magyar művészet a XIX. és a XX. században
Építészet, ​szobrászat, festészet színes, érdekfeszítő kavargása jellemző Kampis Antal könyvére. Egyben hitelesen állítja elénk a kort is, amelyből kitermelődtek a különböző művészetek sokarcú megnyilvánulásai. Munkácsy, Szinyei Merse, a Ferenczyk, Egry József, Szőnyi István, Medgyessy, Dési-Huber, Derkovits nevei jelzik, hogy ez a két évszázad igen gazdag nagy tehetségekben és tartalmas életművekben. Építészeink is méltán jutottak az európai ranglista élére, elegendő, ha Ybl vagy Lajta Béla nevét említjük.

Az_uffizi_k%c3%a9pt%c3%a1r_magyar_%c3%b6narck%c3%a9pei1800
elérhető
6

Ismeretlen szerző - Az ​Uffizi Képtár magyar önarcképei
A ​firenzei Uffizi Képtár gyűjteményében lévő 23 magyar önarcképet mutatja be a kötet korszerű tudományos szempontok szerint. A portrék zegzugos története igazi kultúrtörténeti csemege, melyeket kiváló művészettörténészek írásain keresztül ismerhetünk meg. A másfél évszázad alatt kialakult gyűjtemény első önarcképe Markó Károlyé, a legutóbbi Lakner Lászlóé volt.

Bartók Béláné - Kisné Kertész Gabriella - Nagy Imréné - Ének-rajz-technika ​fogalomtár
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Herendi Miklós - Művészettörténet ​I.
A ​könyvet 1994 óta használják az általános iskola felső tagozatán, eddig a Rajz tantárgy tanításához, valamint a nyolcosztályos gimnáziumok I--IV. osztályában a rajz-művészettörténet-népművészet tantárgy tanításához. A tankönyv az ősművészetektől a barokkig tárgyalja az egyes művészettörténeti korokat, illetve mutatja be a legjellemzőbb műalkotásokat, s a legjelentősebb alkotók kismonográfiájával, valamint kislexikonnal egészíti ki a tudnivalókat. Jól válogatott, színvonalas képanyaga kellő ismeretet ad az egyes művészettörténeti korokról. A tankönyv az iskolai használatban a tapasztalatok szerint maradéktalanul betölti azt a szerepét, hogy a Művészetek tanításához a megújult tartalmú Vizuális kultúra rész-műveltségterületen belül, a vizuális nyelv alapjainak lerakásában, a kifejezés és képzőművészet témakörre szervezett órákon a művészettörténet tanításához, valamint az önálló művészettörténet-órákon használható nyomtatott taneszköze legyen a tanulóknak. A könyv bírálói között Dr. Beke László művészettörténész, a művészettörténeti tudományok doktora, valamint Somodi László középiskolai tanár, szaktanácsadó és Merényi György, a vizuális kultúra országos szakértője, középiskolai tanár voltak. A könyv utóbírálatát Dr. Aradi Nóra művészettörténész, a művészettörténeti tudományok doktora készítette, s a művészettörténeti ismeretek tanításához alkalmas, szép kiállítású könyvnek minősítette.

Horváth Katalin - A ​képzelet világa 8. osztály
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Kontha Sándor - Mészáros ​László
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Környeiné Gere Zsuzsa - Reegnné Kuntler Teréz - Tér-forma-szín
Nyitottá ​válni a művészet számára hosszú folyamat, melynek elengedhetetlen része a módszeres, folyamatos felkészülés, a képekkel való ismerkedés. Ehhez kíván segítséget nyújtani a több mint 20 kiadást megért, sikeres és kedvelt, már klasszikusnak számító _Tér-forma-szín_ tankönyvünk átdolgozott kiadása.

Nyáry Krisztián - Festői ​szerelmek
Nyáry ​Krisztián: Festői szerelmek Így szerettek ők - mára kevés magyar olvasó számára ismeretlen ez a cím. Nyáry Krisztián nagy íróink, költőink szerelmi életét megörökítő kötetei töretlen sikernek örvendenek. Az Igazi hősök és a Merész magyarok című könyvekben bemutatott példaértékű életek után a szerző ismét a szerelemről, annak nemcsak sors- és személyiségformáló, hanem életpályákat, alkotói korszakokat meghatározó erejéről ír. Ezúttal azonban a képzőművészeté a főszerep: hogyan éltek híres festőink, kiket látunk a vásznaikon, s kik voltak azok, akiket modellként sosem örökített meg az alkotó, mégis életre szóló hatással voltak a magyar művészetre? Mennyi féle szerelem létezik? Hogyan állít annak emléket egy festő? Megörökíti-e egyáltalán? Még pontosabban tehát: Hogy szerettek ők? Czóbel Béla csak felesége, Modok Mária halála után vette észre, hogy az asszony titokban festett képei remekművek. Czigány Dezső négy embert gyilkolt meg, köztük második feleségét, első felesége és két másik nő a környezetében pedig gyanús körülmények között lett öngyilkos. Rippl-Rónai József 37 évvel fiatalabb modellje, Bányai Zorka egyben a festő utolsó szerelme is volt. Amrita Sher-Gil indiai-magyar festőnő halála után nem tudták eldönteni, hogy egy véletlen mérgezés vezetett-e a halálához, vagy féltékeny férje ölte meg. Munkácsy Mihály felesége, Cécile Papier a világ első női festészeti menedzsere volt, aki gondosan megtervezte férje szereplését a társasági eseményeken. Mednyánszky László hosszú évekig minden naplóbejegyzését halott szerelmének, a paraszti sorból származó Kurdi Bálintnak ajánlotta. Lotz Károly nevelt lányába volt szerelmes, róla festette híres aktképeit. Berény Róbert zeneművész felesége, a Csellózó nő modellje a festővel kötött házassága után képtelen volt kezébe venni a hangszerét. Zichy Mihály Magyarországon hagyta családját és orosz feleségét, miközben ő tanítványából lett szeretőjével Európában utazgatott. Egry József katonakórházi ápolónője elhagyta ezredes férjét, hogy hozzámehessen a közkatonaként szolgáló, szegény, tüdőbeteg festőhöz. Szinyei-Merse Pált gyermekeik halála után elhagyta felesége, a Lilaruhás nő modellje. Vajda Júlia férje, Vajda Lajos halála után újra férjhez ment, de egész életében első férjébe volt szerelmes. Márffy Ödön mindenki meglepetésére vette el feleségül Ady Csinszkáját, Boncza Bertát.

Fehér Renátó - Holtidény
Fehér ​Renátó új könyve az idő és az emlékezet motívumai köré szerveződik. Az emlékezés ideje és az idő emlékezete is belefér a Holtidény metaforavilágába. Mintha a kötet terei is az időben lennének - Terminál, ahogy az egyik vers címe is mutatja. A múlt azonban nem befejezett, hanem folyamatos. Mintha egyszerre lenne a határsáv egyik oldalán a múlt, a másikon pedig a jelen ideje. Fehér finoman stilizált versmondatai is ezt érzékeltetik, egy szórend cseréjével, egy szintagma megfordításával kilép a közlés az eredeti medréből, és máshová kerül a hangsúly. Könyvében külön búvópatakot képez az ismétlésalakzatok nagyszerű alkalmazása. Halkan radikális líráját az első kötet (Garázsmenet) után a kritika a közéleti líra és a nemzedéki irodalom újabb hullámához sorolta. A Holtidény nem az így-jöttem költészete, sokkal inkább a hol-vagyok lírája.

M%c3%b6bion
elérhető
5

Horváth Viktor - Möbion
___Ezzel ​a könyvvel a Villa Negra Egyesület tizenötödik születésnapját ünnepeljük. Meg akartuk mutatni munkáinkat, de nem hagyományos módon: így született meg a Möbion - Szobor, kép és regény. Horváth Viktor meséje izgalmas viszonyban van a művekkel, az odaátról szól. Az eszenciát kutatja egy történeten keresztül, miként Dante és persze mi a művek alkotói. ___A Villa Negra egy létező művészeti jelenség, laza csoportosulás, amely független alkotókból áll. Nyaranta Zalaszentgróton tartanak szimpóziumokat és kiállításokat. Horváth Viktor író, költő, műfordító 1962-ben született Pécsen. 2012-ben elnyerte az Európai Unió Irodalmi Díját a Török tükör című regényéért.

Kollekciók