Ajax-loader

'beat' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


William S. Burroughs - A ​narkós
A ​világhíres amerikai író előteljes szavakkal tárja elénk egy narkós életét: vízióit, kísérteties éjszakai kóborlásait, különös szexualitását és a tű utáni mohó vágyát. Hősét közép-nyugati szülőhelyétől New Yorkon és New Orleanson át Mexikóvárosig követve, megdöbbentő és felejthetetlen módon szembesít a narkóegyenlettel: "Az anyag, eltérően az alkoholtól vagy a fűtől, nem arra való, hogy jobban élvezd az életet. Nem dob fel. Az anyag életforma."

Sükösd Mihály - Beat ​- hippi - punk
A ​társadalomba beleszelidülő, letűnőben levő hippivilággal és a helyét átvevő, elsősorban brit, punk mozgalommal foglalkozik a szerző.

%c3%9cv%c3%b6lt%c3%a9s
Üvöltés Ismeretlen szerző
elérhető
3

Ismeretlen szerző - Üvöltés
Az ​ötvenes évek amerikai fiatalsága kételyeinek, egzisztenciális helyzetéből adódó nyugtalanságának, rossz közérzetének kifejezője-hangadója a beat-nemzedék irodalma. Ez a nemzedék McCarthy pápasága idején eszmélt a világra, a koreai háború frontjelentéseit olvasta a főiskolai tankönyvek mellé, a totális pusztulás nukleáris reklámjaival és fenyegetéseivel találkozott a mozivásznon és tévé-ernyőn, s később sem felejtette el emlékeit. Huszadik évük körül a jövő, a napról napra közelgő "felnőttség": az átlagpolgár szürkesége rémlik fel előttük fenyegető árnyként. Láthatatlan, de olajozottan működő csavarnak lenni a gépezetben, leszokni az álmokról, később a véleményalkotásról. Ha mindez átfut a tudaton, nem személytelen gondolatok, hanem fogalmaknál elevenebb képek sorában - ilyenkor tör elő az üvöltés, amely a beatirodalom és a beat-zene számos alkotásának cime, és tagolatlan kétségbeeséssel adja ki mindazt, amit lázadásuk nem tud és nem akar értelmi felismeréssé szilárditani. Másfél évtized telt el e válogatás első megjelenése óta. A beat-nemzedék hajdani tagjai ma már jócskán középkorúak, őket is, műveiket is megrostálta az idő. Mégsem csupán egy letűnt korszak történelmi dokumentuma ez a kötet; a régi beatnikek indulata nem hűlt ki, dühük ma is perzsel.

William S. Burroughs - Meztelen ​ebéd
Burroughsnak, ​a 2. világháború utáni amerikai irodalom fenegyerekének első magyarul megjelenő regénye olyan világot mutat be, amelyet a szerző - miután két évtizeden át volt krónikus kábítószer-élvező és -kereskedő - tudományos alapossággal ismer: a szenvtelen, érzelmektől mentes erőszak világát. E sötét pokolbugyorban az ember teljesen kiszolgáltatottan, önnön szenvedélye rabjaként elveszti kapcsolatát a valósággal, a víziók, rémálmok, egy képzelt valóság birodalmába sodródik. Morbid humorral, iróniával elbeszélt, apró történetekből összemontírozott regény a Meztelen ebéd, amely szerkezetében is követi a drogok előidézte látomások logikáját, illetve logikátlanságát, az áldozatul esettek nyomorúságos széthullását, testi, lelki, fizikai leépülését, pusztulását.

Covers_179707
elérhető
198

Jack Kerouac - Úton
Jack ​Kerouac (1922–1969) az amerikai beatnemzedék egyik kiemelkedő alkotója és teoretikusa, a beatéletmód és a beatideológia modelljének megteremtője – egyben az 1950-es–60-as évek amerikai ifjúságának képviselője és prófétája, a tiltakozás, a menekülés hangjainak megszólaltatója. Lelkes követőket és ádáz ellenségeket szerzett, gondolatai a szexről, a kábítószerekről Európában tovább gyűrűztek akkor is, amikor hazájában már csillapodtak a beat körüli viharok. Könyvei lírai, vallomásos jellegűek, más-más néven majd’ mindegyiknek ő maga a hőse.Főműve, az Úton a nagy utazások, száguldások története. 1947 és 1950 között barátjával, Neal Cassadyvel beautózta az Egyesült Államok és Mexikó legkülönfélébb tájait, utána egy évig tervezte az erről szóló beszámoló formáját, szerkezetét, majd pedig befűzött az írógépbe egy negyvenméteres papírtekercset – és megszületett a "spontán próza" műfaja.Az eredmény: a 60-as évek "ellenkultúrájának" beharangozása és majdani Bibliája, általános kritikusi értetlenség, valamint hatalmas közönségsiker. Sal Paradise és Dean Moriarty (Kerouac és Cassady fiktív megfelelője) szédületes dzsesszfanfárral került be az amerikai és a világirodalom halhatatlanjai közé.

John Lennon - Boldog ​karácsonyt
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Molnár Imre - Molnár Gábor - Halhatatlan ​Beatles
A ​világhódító négy "gombafejű": a Beatles együttes történetét tartja kezében a kedves Olvasó. A példátlan sztori, a szinte hihetetlen ívű karrier már magában véve is lebilincselő; mindez azonban ezúttal csupán mozgalmas kerete az immár örökéletű zenének, amely e lírai monográfia középpontjában áll. A nem fakuló népszerűségű dalok zenéjének és szövegének részletes bemutatásán, elemzésén túl a kötet olvasója közelebbről is megismerkedhet a Beatles-birodalom hat legkiemelkedőbb alakjával: egy-egy szépirodalmi hangütésű portrévázlat villantja fel John Lennon, Paul McCartney, George Harrison és Ringo Starr arcélét, de emberközelbe kerül a legendás menedzser: Brian Epstein és a zenei "varázsló": George Martin is. E kötet lapjait forgatva, a kedves Olvasó szinte a szerzőkkel együtt hallgathatja végig az együttes teljes daltermését, az Életművet. A részletesebb adatok híveinek pedig külön Adattár áll rendelkezésére, amely az együttes és tagjai legkülönbözőbb tevékenységeinek, sajátosságainak gazdag ismeretanyagát tartalmazza - könnyen áttekinthető, akár személyi számítógépen is kezelhető szerkezetben. Különösen részletes adatok mutatják be a Beatles dalait, lemezeit, koncertkörútjait, rádió- és tv-szerepléseit. Bizonnyal elválaszthatatlan társa lesz e könyv a Beatles minden ismerőjének, rajongójának, fiataloknak és idősebbeknek egyaránt.

Koltay Gábor - A ​koncert
- ​Tervei? - Talán összejöhetne a régi Illés-együttes, lehet, hogy egy koncerten ismét megjelenünk. (Interjú Bródy Jánossal, Hétfői Hírek, 1980. december 1.) ... a legendás Illés-zenekar ismét összeáll egy koncert erejéig, erről film és lemez is készül az utókornak, tanulságként... (Ifjúsági Magazin, 1981. január) ... ismét összeáll az Illés-együttes... A fellépés színhelye nem véletlenül a Sportcsarnok, hiszen itt rendezték az első magyar beatkoncertet. (Esti Hírlap, 1981. február 21.) Koltay Gábor, a "Szörényi–Bródy" című nagy sikerű könyv szerzője még mindig nem távolodott el a témától: filmet forgat az együttesről. Mint ismeretes: a koncertet Március 26-án, este 7 órai kezdettel rendezik a Sportcsarnokban. A MAFILM Budapest Stúdiójának felkérésére készül a rendező egész estés filmje: A koncert. (Esti Hírlap, 1981. március 2.)

Allen Ginsberg - Kaddis ​/ Üvöltés - Kaddish / Howl
''...nagy ​változások idején megőrizhette fejlődése kontinuitását. Először tizenhét éves korában tett esküt, térden állva, New York felé menet egy kompon: megfogadta, hogy az elnyomott munkásoknak szenteli életét. Harminc évvel később tanítójával együtt arra esküdött meg, hogy minden érző lényt védelmezni fog.'' Eörsi István

Allen Ginsberg - A ​leples bitang
Az ​1926-ban született amerikai költő grandiózus "szerelmes verse", az Üvöltés 1955-56-ban keletkezett, a legjobbkor, a leginkább időben: programnyilatkozata, politikai és társadalmi manifesztuma lehetett a Mammon, a Moloch hatalmára fülsiketítő nemmel felelő "leples bitangoknak": az amerikai beat-nemzedéknek. Azóta közel harminc év telt el: újabb lázadások söpörtek végig a világon és haltak el, a régi beatnikek elhallgattak, eltűntek (vagy a Halál vagy a "sárga ház" ölelte őket örökre keblére) - Ginsberg azonban maradt. Mert költészete nem egyetlen divat-konjunktúra terméke - sokkal inkább egy alapjaiban rendíthetetlen magatartásé és világnézeté: a minden jobb sorsra érdemes és elnyomott kisebbség fájdalmát már-már perverzül személyesen átélő költő nem maradt megénekelni való "anyag" híján az elmúlt három évtizedben. S ez a lényegében érzékeny és sérülékeny alkat - némi rezignáltság ellenére - megőrizte korai, kihívó, rosszabb pillanataiban taszító exhibicionizmusát is. Legjobb verseiben viszont ez az exhibicionizmus nem egyszerűen polgárpukkasztó elem, hanem a feltárulkozás döbbenetes hatású segédeszköze. Az idő múlásával sokal költője lett, ha nem is mindenkié. De még azok a versértők is, akik nem tudják egészében befogadni költői világát, még ők sem tagadják meg tőle a kivételes tehetség iránti tiszteletet. Mert az ma már nyilvánvaló, hogy a csúcsformájában üvöltő-lihegő-éneklő Ginsberg joggal tekintheti magát a nagyapjának vallott Whitman méltó utódának, az első patrónusaként fellépő William Carlos Williamst pedig egyenrangú társának. S talán még William Blake sem sértődne meg, ha tudná, hogy Ginsberg az ő profétikus látomásaiban véli felfedezni költészetének gyökereit.

Jack Kerouac - Úton ​- Az eredeti tekercs
A ​legenda szerint, melyet főként Allen Ginsberg terjesztett, Kerouac 1951 áprilisában három hét alatt, kábítószertől felpörögve írta az Úton eredeti változatát, egyetlen, a végtelen utat jelképező papírtekercsre, bekezdések és központozás nélkül. A legenda egy része igaz, egy része túlzás. Mint ahogy Allen Ginsberg megjósolta ("valamikor, majd ha mindenki meghal, az eredeti őrült könyv is meg fog jelenni"). 2007-ben végre megjelent ez az ős-Úton; most pedig magyarul is olvashatjuk a könyvet, ahogy Kerouac eredetileg megalkotta: a valóságos nevekkel (Neal Cassady, Ginsberg, Burroughs stb.) és azokkal az akkori időkben botrányosnak számító részletekkel együtt, melyek az 1957-ben kiadott, részben Kerouac által átírt, részben a kiadója által megszerkesztett változatból kimaradtak. Az „Úton” a beatnemzedék leghíresebb műve, amely azonban jóval több, mint egy új életérzés kiáltványa; az ötvenes évek óta töretlen népszerűsége is mutatja, hogy olyan nagyregénnyel van dolgunk, amely elsősorban művészi erejével varázsolja el a mind újabb nemzedékeket. „Lehet, hogy az olvasót eleinte elkápráztatja Neal fehéren izzó energiája, amellyel mindenkit és mindent feléget maga körül, de aztán megértjük, hogy a regény középpontjában Jack nyugtalan szíve dobog, aki ugyanazokat a kérdéseket teszi fel, amelyek minket sem hagynak aludni éjszaka és betöltik napjainkat. Mi az élet? Mit jelent élni, amikor a halál, a leples bitang egyre a sarkunkban jár? Megmutatja valaha Isten az arcát? Szét tudja szakítani az öröm a sötétséget? Ez belső keresés, és az út tanulságai, az amerikai tájak érzékelt és poémaként megörökített varázslata azt szolgálják, hogy megvilágítsák és kitágítsák ezt a szellemi utazást.” Howard Cunnell (Az eredeti tekercs amerikai kiadásának szerkesztője)

Lawrence Ferlinghetti - Egyes ​szám negyedik személy
Lawrence ​Ferlinghetti regénye különös átmenet a szimbolikus költemény és a pikareszk regény közt. Mondhatnánk úgy is: "beat-eposz" - az örök kamaszfantázia modern, nagyvárosi odüsszeiája. A téma önéletrajzi fogantatású: egy magányos fiatalember bolyongása az éjszakai Párizs elhagyott utcáin, illetőleg: allegorikus vándorútja, melynek során keresztül-kasul járja emlékekből és előérzetekből kikerekedő teljes élettörténetét. A zarándok célja: mindenekelőtt a társkeresés, a homályos utcasarkokon s a tudattalan őszösztönök hasonlóképpen homályos mélyeiben időnként fel-feltűnő arc nélküli Nőalak követése, s önmaga titokzatos Egyéniségének, az "Egyes Szám Negyedik Személynek" fölfedezése. Lawrence Ferlinghetti a beat-mozgalom legnagyobb hatású teoretikusa, s egyben legradikálisabb, az aktuális politikai és társadalmi kérdések iránt legfogékonyabb képviselője. Az Egyes szám negyedik személy újabb híradás, hiteles és érdekes információ a beatekről.

Covers_27103
Beatköltők Ismeretlen szerző
5

Ismeretlen szerző - Beatköltők
Az ​amerikai beatnemzedék a huszadik század ötvenes éveiben indult és mintegy másfél évtizeden át világszerte meghatározó szerepet játszott: művészetükbe radikálisan befogadták a szubkultúra, ellenkultúra termékeit is. Műveiket az egyén felszabadításának vágya hatja át, merész kísérletezőkedv jellemzi. A nonkonformizmus úttörőiként a mobil autós életformában a szabadság, társadalmon kívüliség szimbólumát látták. Az ő eszméik álltak a hatvanas évek szexuális forradalma mögött.

Jack Kerouac - On ​the Road
_On ​the Road_ chronicles Jack Kerouac's years traveling the North American continent with his friend Neal Cassady, "a sideburned hero of the snowy West." As "Sal Paradise" and "Dean Moriarty," the two roam the country in a quest for self-knowledge and experience. Kerouac's love of America, his compassion for humanity, and his sense of language as jazz combine to make On the Road an inspirational work of lasting importance. Kerouac's classic novel of freedom and longing defined what it meant to be "Beat" and has inspired every generation since its initial publication more than forty years ago.

Patti Smith - Kölykök
,,Mindketten ​Robert lelkéért imádkoztunk, ő eladni akarta, én megmenteni." Patti Smith - a könnyűzene és a költészet találkozási pontjait kereső legendás énekes-dalszerző - fiatalkorának és egy elveszett generációnak állít emléket Kölykök című könyvében. A visszaemlékezés főszereplője egy egész életen át visszhangzó szerelem: ám Robert Mapplethorpe, a később világhírű fotóművész még ugyanúgy csak keresi az útját a kötet lapjain, mint Patti Smith, a punk leendő keresztanyja. Történetük mögött ott lüktet a késő hatvanas és hetvenes évek Amerikája, New York excentrikus művészvilága, feltűnik Allen Ginsberg, Andy Warhol, Janis Joplin vagy Jimi Hendrix is. A Kölykök 2010-ben elnyerte az amerikai National Book Awardot.

Bánosi György - Tihanyi Ernő - Horváth Endre - B ​mint Beatles
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Allen Ginsberg - Halál ​Van Gogh fülére
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Sebők János - Magya-rock ​1.
A ​maga nemében egyedülálló könyvet tart kezében az olvasó. Felmérések szerint ma már Magyarországon is több, mint 5 millió ember hallgatja rendszeresen a rockzenét, a megjelenő lemezek elérik a negyedmilliós példányszámot is, nyugodtan mondhatjuk tehát: az új zene hozzátartozik mindennapi életünkhöz. A modern kultúra e sajátos, ellentmondásos jelenségének átfogó bemutatására azonban eddig senki nem vállalkozott. Éppen ezért tarthat érdeklődésre számot Sebők János könyve, amely először kísérli meg, hogy a sztáréletrajzok, mítoszok, jelenségek és botrányok bonyolult szövevényében megpróbálja bemutatni a hazai rock történetét és eligazítást adjon a műfaj útvesztőibe. A könyv kalauz, emlék- és vitairat egyszerre, amely nemcsak a műfaj iránt érdeklődőknek, az egyes előadók rajongóinak is élvezetes olvasmány, hiszen az egyes korszakok, a kiemelkedő együttesek pályafutásának elemzésével, a jelenségek mögött meghúzódó \mélyrétegek\ feltárásával a magyar-rock sajátos \kelet-európai fejlődési útját\ is vázolja a szerző.

Sebők János - Magya-rock ​2.
A ​maga nemében egyedülálló könyvet tart kezében az olvasó. Felmérések szerint ma már Magyarországon is több, mint 5 millió ember hallgatja rendszeresen a rockzenét, a megjelenő lemezek elérik a negyedmilliós példányszámot is, nyugodtan mondhatjuk tehát: az új zene hozzátartozik mindennapi életünkhöz. A modern kultúra e sajátos, ellentmondásos jelenségének átfogó bemutatására azonban eddig senki nem vállalkozott. Éppen ezért tarthat érdeklődésre számot Sebők János könyve, amely először kísérli meg, hogy a sztáréletrajzok, mítoszok, jelenségek és botrányok bonyolult szövevényében megpróbálja bemutatni a hazai rock történetét és eligazítást adjon a műfaj útvesztőibe. A könyv kalauz, emlék- és vitairat egyszerre, amely nemcsak a műfaj iránt érdeklődőknek, az egyes előadók rajongóinak is élvezetes olvasmány, hiszen az egyes korszakok, a kiemelkedő együttesek pályafutásának elemzésével a rock sajátos \kelet-európai fejlődési útját\ is vázolja a szerző. Az 1983-ban napvilágot látott írás szerves folytatásaként megjelenő II. kötetből most a hazai rockzene történetének 1973-tól napjainkig terjedő szakaszával ismerkedhet meg az olvasó.

William S. Burroughs - A ​vörös éjszaka városai
A ​beatirodalom egyik legismertebb figurája A vörös éjszaka városait 1981-ben írta, de a benne felvázolt őrült, apokaliptikus látomás még ma is aktuális. A könyv úgy kezdődik, mint egymástól független történetek sorozata: az egyik 1923-ban játszódik, a másik a XVIII. század körül egy kalózhajón, a harmadik a modern kori Amerikában, egy magánnyomozó kalandjait megörökítve. Ám rá kell jönnünk, hogy ez a sok szál mind összefügg, hiszen Burroughs munkájában nemcsak az egyes korok, hanem az egyes emberek közötti határok is elmosódnak. S miközben a valóságról kiderül, hogy vízió, a vízióról pedig, hogy valóság, a kábítószerfüggő író időutazásról, szexről, halálról, (újjá)születésről, bizarr rítusokról mesél őrült, nehezen megfejthető mondatokkal. Az olvasónak – miközben egyre kevésbé érti a dolgot – nincs is más dolga, mint hogy drukkoljon, nehogy a hagymázas vízió jóslattá váljon.

Bob Dylan - Krónikák
A ​Krónikák első kötetében a szerző életének és pályájának fordulópontjai közül tár fel néhányat. A szomorkás emlékezéseket borotvaéles megfigyelések színezik. A történet érinti New Yorkot, New Orleanst, Woodstockot és még néhány kevésbé ismert pontját az Egyesült Államoknak. Őszintén, személyesen, bensőségesen idézi fel azt a rendkívüli korszakot.

Allen Ginsberg - Howl ​and Other Poems
The ​epigraph for Howl is from Walt Whitman: "Unscrew the locks from the doors!/Unscrew the doors themselves from their jambs!" Announcing his intentions with this ringing motto, Allen Ginsberg published a volume of poetry which broke so many social taboos that copies were impounded as obscene, and the publisher, poet Lawrence Ferlinghetti, was arrested. The court case that followed found for Ginsberg and his publisher, and the publicity made both the poet and the book famous. Ginsberg went on from this beginning to become a cultural icon of sixties radicalism. This works seminal place in the culture is indicated in Czeslaw Milosz's poetic tribute to Ginsberg: "Your blasphemous howl still resounds in a neon desert where the human tribe wanders, sentenced to unreality".

Bob Spitz - A ​Beatles teljes története
A ​Beatlesnek hamar legendája támadt, és ez az éleket lecsiszoló, a homályos foltokat könnyedén elfedő legenda volt forgalomban negyven évig. Csaknem egy évtizedes kutatómunkával ásott mélyen a felszín alá Bob Spitz, hogy végre megírja minden idők e legnépszerűbb popegyüttesének a hiteles és alapos történetét. Mindenkit kikérdezett, akinek csak köze volt hozzájuk, tömérdek eddig ismeretlen dokumentumot fedezett fel. Először felvázolja Liverpool történetét, a helyszínt, ahonnan elindultak, és mindazt, ami ezt lehetővé tette, majd sorra veszi mindnyájuk gyerekkorát, a családi környezetet, egyéniségük gyökereit. Mintha ott ülnénk McCartneyék nappalijában, ahol Paul és John közösen tanulják a dalszerzés fortélyait. Elkísérjük a fiúkat magányos turnékra fagyos skót városokban, majd a hamburgi hírhedt vöröslámpás negyed kocsmáiba, ahol hajnali kettőig nyomják a rock and rollt szünet nélkül, akkor még öten, a dobot Pete Best püföli, a basszusgitárral Stuart Sutcliffe próbálkozik, mérsékelt sikerrel. Alaposan megedződve és immár Beatlesként térnek haza, de még mindig messze a világhírtől. Aztán sorra következnek a ma már történelmi lépések: amikor a liverpooli Cavern Club fülledt mélyén rájuk talál Brian Epstein, és felcsap menedzserüknek, amikor Ringó először ül a dobhoz a Best-rajongók viharos tüntetése közepette; lemezfelvételek az Abbey Road stúdióiban, ahol egy George Martin nevű fiatal producer veszi őket a szárnyai alá - és így tovább és tovább. De persze nemcsak eseményeket elevenít meg a szerző, hanem ugyanilyen láttató erővel a kapcsolatok hálóját is, a forrásokat és a feszültségeket, mindazt, ami a Beatlest a csúcsra repítette, és végül a felbomlását okozta. Bob Spitz, az amerikai újság- és életrajzíró semmit nem ken el, nem cukroz meg: amit olvashatunk, az csakugyan a Beatles teljes története.

William S. Burroughs - Naked ​Lunch
Naked ​Lunch is the unnerving tale of a monumental descent into the hellish world of a narcotics addict as he travels from New York to Tangiers, then into Interzone, a nightmarish modern urban wasteland in which the forces of good and evil vie for control of the individual and all of humanity. By mixing the fantastic and the realistic with his own unmistakable vision and voice, Burroughs has created a unique masterpiece that is a classic of twentieth century fiction.

Keith Shadwick - Led ​Zeppelin 1968-1980
A ​Led Zeppelint a Yardbirds ambiciózus gitárosa, Jimmy Page alapította 1968-ban. A vele, valamint Robert Planttel, John Bonhammel és John Paul Jonesszal felálló négyes egyetlen év leforgása alatt ismertté és elismertté vált Amerikában és Nagy-Britanniában, valamivel később pedig a világ többi táján is. Egészen 1980-as feloszlásáig a hard rock műfaj legnagyobbjai közé tartozott.

Csatári Bence - Az ​ész a fontos, nem a haj
"Először ​megverni, aztán megnyerni!" - ezt az elvet követte a korai kádári pártvezetés ha a fiatalok megregulázása került napirendre. De nem csupán a fiatalokat, hanem hazai bálványaikat is rövid pórázon tartotta a hatalom: Bródy Jánost rabosították, Nagy Ferót pedig bántalmazták az állambiztonság emberei, máskor pedig rafináltabb módszerekkel igyekezett a pártállam kontroll alatt tartani a könnyű műfaj zenészeit. És miközben a magyar zenekarok óriási sikerrel turnéztak a keleti blokk országaiban, itthon kénytelenek voltak elviselni a hatalmasok vegzálását. A "slendirán diktatúra" sorra gyártotta a hősöket és a mártírokat - és érdekes módon voltak olyan zenészek, akik mind a két kategóriába beletartoztak. Hogy miként is gondolkodtak a pártvezetők és apparatcsikjaik a zenészekről, utóbbiak pedig milyen túlélési technikákat alkalmaztak, kiderül Csatári Bence könyvéből, amely eddig nem publikált iratokat is felhasználva mutatja be a Kádár-kor könnyűzenei kultúrpolitikáját.

Makai Máté - Koriolán ​dala
A ​kötet zárónovellájában valaki egy szibériai félszigeten fejest ugrik egy zárt fenekű kráterbe és nyomtalanul eltűnik annak mélyén. Beszippantja a sötétség, vagy a fizika törvényeinek felfüggesztődése, saját gőgje, hiúsága, nagyravágyása, a különböző pszichotikumok felszabadítóan szorongató mámora, esetleg egy végtelenségig kitartott szeptimakkord tömegvonzása, vagy talán mindez egyszerre. Makai Máté kötetét olvasni olyan, mint fejest ugrani abba a bizonyos kráterbe. Az ismeretlen mélységbe, ahol a poszt-beat generáció felfüggesztett téridejében, a szoláris pillanatok kairoszában egyszerre létezik és hat a rockzene, az esztétika, az LSD, a fantasztikum, Pynchon, Burroughs és Philip K. Dick. A teremtő paranoia birodalma ez, ahol az ógörög maxima szerint minden mindennel összefügg, minden mindennel kapcsolatban áll, s melynek alapjai a művészet és a drog életveszélyes keresztmetaforáin nyugszanak. Urbán Bálint

Miklós Tibor - Keresem ​a szót, keresem a hangot...
...a ​beat sokáig tiltott gyümölcs volt. Szülők, tanárok ellenezték, egy-egy bulira el- és bejutni eseményt, kalandot, jó balhét jelentett... Milyen a helyzete nálunk ennek a zenének ma, 1976-ban? Hiszen a műfaj időközben kinőtt a gyerekkorból s ma már nehezen azonosítható tizenegy évnyi előzményeivel. Fejlődött, megváltozott ez a zene, helet szerzett világunkban és legjobb képviselőinek teljesítményei magas mércét állítottak a műfaj művelői elé. Mindig érdekelt azoknak a sorsa, embersége, akikkel a közelmult: a mi beat-nemzedékünk közössége, emlékeink sokasága összeköt. Rólunk szeretnék írni, azokról a fiatalokról, akiket híressé tett zenéjük. Dalok, stílusok, irányzatok tömegében az embert szeretném fölfedezni; tehetség és egyéniség forrását, tápláló talaját szeretném megismerni huszonkét fiatal pop-muzsikus életének, jellemének néhány fontos kérdésére választ várva. Portréim pillanatfelvételek - az interjúk tartalma sokban kötődik az alapul szolgáló beszélgetések

Jack Kerouac - William S. Burroughs - És ​megfőttek a vízilovak
1944-ben ​döbbenetes gyilkosság rázta meg a baráti társaságot, amelyből aztán a beatnemzedék legnagyobb írói kinőttek. A történet és a véres végkifejlet – a bonyolult kapcsolat, mely egy szép, tehetséges, szexuális identitását még csak kereső fiú és középkorú, őrülten szerelmes mentora, gyámja és zaklatója között kialakult – nemcsak az újságok számára volt szenzáció, hanem írók egész sorát igézte meg. Az akkor huszonkét éves Jack Kerouac és a harmincéves William S. Burroughs – még mindkettő ismeretlen, sehol sem publikáló író – közösen megírta a maga változatát, mely nemcsak a bűnügy sztorija, hanem a későbbi beat spontán, szikár stílusában varázsolja elénk New York hangulatát a háború utolsó éveiben – és annak az elveszett nemzedéknek az útkeresését, amely Amerika addigi értékrendjét sok szempontból felrúgva, sőt dühösen elátkozva, az életben és a művészetben is egyre új kalandokra vágyott. A kisregényt sokáig csak mint legendát – mint Kerouac és Burroughs korai, elveszett közös művét – tartották számon a beatirodalom rajongói. De a mű nem veszett el, csak évtizedekig meglapult egy dobozban, mert főhőse, a két író fiatalkori barátja, aki a gyilkosság miatti büntetését letöltve neves újságíró lett, nem járult hozzá a megjelentetéséhez. Végül csak az ő halála után, 2008-ban látott napvilágot a könyv: „a gyilkosság története, amely megszülte a beatnemzedéket”.

Sebők János - A ​Dakota-ház fantomja
Amikor ​John Lennont huszonöt évvel ezelőtt lelőtték, ugyanazt a döbbenetet éreztem, mint milliók világszerte. A legnépszerűbb Beatle kamaszkori hősöm volt: a hatvanas évek közepén az ő zenéjére tomboltam az iskolai klubdélutánokon, néhány évvel később vele énekeltem a Give Peace A Chance-t az Eper és vér című filmben, majd a hetvenes években felszólítására én is egy igazságosabb, szebb és jobb világról álmodoztam. És még évekig hittem abban, hogy ha fia születése után egyszer majd abbahagyja a "háziasszonykodást", akkor az ő vezetésével Woodstock népe mégis valóra válthatja az álmait. A felforgató prófétát a hatalom is felismerte benne. J. Edgar Hoover, az FBI igazgatója okkal mondhatta: John Lennon veszélyesebb a kommunizmusnál. A Dakota-ház előtt eldördült lövések azonban végérvényesen szertefoszlatták az utópikus álmokat, s másokkal együtt eleinte én sem értettem, miért neki kellett meghalnia, miért ölte meg egy "rajongója"? Újságíróként aztán évekig kutattam a halála körülményeit, s nemcsak furcsa, elhallgatott részletekre bukkantam, de arra is rádöbbentem, hogy valójában két John Lennon létezett. Én - másokhoz hasonlóan - csak a körülrajongott rocksztárt, a legendás ikont, a halhatatlan bálványt ismertem, de emellett létezett egy halandó, hétköznapi ember is, aki a hírnév álarca mögött rejtőzködött. Ez a könyv az utóbbiról, a Dakota-ház fantomjáról szól, és az ismeretlen John Lennon különös, eltitkolt életét, illetve rejtélyes halálának körülményeit meséli el. A történet legalább olyan bizarr, mint Elvis Presleyé volt. Imagine - képzeljük el...

William S. Burroughs - Cities ​of the Red Night
An ​opium addict is lost in the jungle; young men wage war against an empire of mutants; a handsome young pirate faces his execution; and the world's population is infected with a radioactive epidemic. These stories are woven together in a single tale of mayhem and chaos. In the first novel of the trilogy continued in The Place of Dead Roads and The Western Lands, William Burroughs sharply satirizes modern society in a poetic and shocking story of sex, drugs, disease and adventure.

Marc Latham - The ​Guns 'n' Roses Worker - Traveller
In ​1987, a few months before I left home to hobo around Europe, Guns N' Roses released Appetite for Destruction. The band and album seemed a complete fit with my mind, beliefs, personality, life and ambitions: the songs told a tale of travelling to a new life; nostalgia for better times and the search for more; partying excess; alienation from society; getting into trouble and paranoia. The band seemed like the 1980s version of Jack Kerouac's beats, who had inspired my travel ambitions with stories about their frenetic trips across the states to California in the 1950s. They'd also been running from what they saw as humdrum existences they could not fit into, but what most people see as normality. My mind had also failed to settle, and just dreamt of escape while working at the mill where most other school drop-outs ended up. As with Kerouac and Axl Rose of Guns N' Roses, boredom and booze in a small town had brought trouble, and my ambitions to travel the world became as much about mental escape as seeing the sights. Experiencing the freedom of the road through hitching and sleeping rough brought amazing peaks and troughs, and this is described as lucidly as possible in the book. There were also exotic and beautiful locations, and both local and international people that provided an introduction to the myriad personalities and behaviour that the human mind manages to create. As well as being the memoir of a rock fan who'd been inspired to travel by Kerouac and found recent confirmation through the songs of Guns N' Roses, this book is also the first account as far as the author knows of the 1980s worker-traveller communities in Europe and the Middle-East. Thatcher's Britain was dystopian for those seeking freedom and fairness, and especially people hit by record unemployment. The unions had been crippled by the government planned miners' strike and those who dropped out of society into the Peace Convoy had been attacked at Stonehenge and basically run out of the country. Europe and the Middle-East offered employment possibilities close to home, although jobs usually only paid enough for survival or a ticket to the next destination. So, many people preferred to escape across the channel to live a freer nomadic life working and travelling with the seasons. Life was anarchic and often messy in the worker traveller communities, as in the 1950s beat communes or 1980s LA rock clubs and parties. Level headed people wouldn't have been impressed, but we thrived on the highs and lows; laughs and tears. We fitted in on the outside.

Kollekciók