Ajax-loader

'kortárs művészet' címkével ellátott könyvek a rukkolán

 


Hegyi Lóránd - Új ​szenzibilitás
Az ​"új szenzibilitás" Hegyi tipológiája szerint az avantgárd modernitásával, expanzionizmusával, konceptualizmusával szemben rezignált, introvertált, érzékiségre törekvő műveket teremt. Az 1980-as évek művészetét a szubjektív historizmus és a radikális eklektika jellemzi. A különféle hagyományok és stílusok elemeiből az egyéniség kultuszát hirdető alkotások születnek. Ismét divatossá válik a festészet, a gesztusszerű ábrázolás és az erőteljes kolorit. Magyarországon az új szemlélet a fiatal, pályakezdő és az idősebb, befutott avantgárd művészek munkásságára egyaránt rányomta bélyegét.

Covers_290246
3

Ismeretlen szerző - Kortárs ​művészet – Pécs
Egyedülálló ​kiadványunk elsőként kísérli meg Pécs kortárs művészetének valamennyi ágát egyetlen kötetben bemutatni. Az összegyűjtött gazdag anyag jelentős részét, közel 400 fotót és 300 zenei felvételt a könyvben elhelyezett két DVD tartalmazza.

Antony Mason - Warhol ​kora
A ​huszadik század második felében különféle változások mentek végbe a képzőművészeti stílusok terén. A kötet e kor művészeti mozgalmait mutatja be a fényképészet, szobrászat, pop-art, performanszművészet, installációs és "mixed-media" művészet terén.

Rainbow Rowell - Fangirl
Cath ​imádja Simon Snow-t. Oké, Simon Snow-t mindenki imádja... Ám Cathnek az egész élete abból áll, hogy rajong - amihez nagyon ért. Cath és Wren, az ikrek kisiskolás korukban menekültek a Simon Snow-sorozathoz, miután anyjuk kilépett az életükből. Elolvasták a Simon Show-könyveket. Újraolvasták őket. Beköltöztek a Simon Snow-fórumokra, továbbírták Simon Snow történeteit. Cath testvére nagyjából kinőtt a rajongásból, de Cath nem bír túllépni rajta. Nem is akar. Most, hogy felvették őket a fősulira, Wren közli Cathtel, hogy nem akar együtt lakni vele... Az a nagy kérdés: kibírja-e Cath úgy, hogy Wren nem fogja a kezét? Elég nagy már ahhoz, hogy a saját életét élje? Egyáltalán fel akar-e nőni...?

Ferge Béla - Értékes, ​vagy csak divatos?
Hogyan ​lehet a zene ajándékával teljesebb és boldogabb az életünk? Mi a muzsika üzenete a 21. században? A mi döntésünkön múlik, vagy az aktuális divat határozza-e meg, hogy milyen zenét hallgatunk? Milyen hatással vannak ránk a különböző zenei alkotások? Miképpen találhatunk aranyat a hangok birodalmában? Kérdések és válaszok Az Értékes, vagy csak divatos? című könyv írója szélesre tárja a kaput, kézen fog, és izgalmas, élményekben gazdag kirándulásra hív bennünket a zene fantasztikus világába. Mi pedig boldogan tartunk vele, mert élvezzük az út minden percét, és így mindnyájan gazdagabban térünk vissza erről a kirándulásról.

Charlotte Fiell - Peter Fiell - Design ​a 21. században
Ez ​a könyv az első kiemelkedő jelentőségű írás a design jövőjéről. Azokra a személyiségekre összpontosít, akik a legtöbbet adtak hozzá az új termékek kigondolásához és tervezéséhez - tehát magukra a designerekre helyezi a hangsúlyt. Ők azok a kreatív gondolkodók, akik képesek meghatározni a társadalom valós szükségleteit és problémáit, és válaszolnak is azokra. Ugyanakkor döntéseik alapvető hatással vannak az új termékek jellegére és sikerére, az előállítási stratégiákra és a piaci trendekre. Amit ők a jövőről gondolnak, az valóban komoly jelentőséggel bír - így a Design a 21. században c. könyv bemutatja a holnapról alkotott elképzeléseiket, 45 kortárs formatervező és formatervező csoport legutóbbi, legprogresszívebb munkáin keresztül.

Joanne Gairt - Varázsecset
Az ​álcázás művészét Joanne Gairt az egész világon a smink és testfestés legkiválóbb szakembereként tartják számon. 23 éves pályafutása során együtt dolgozhatott a világ vezető fényképészeivel és rendezőivel, ünnepelt hírességekkel és szupermodellekkel, hogy megalkossa a modernkori média egyik legemlékezetesebb képi világát. Gair ma már fogalmon a divatszakmában, munkáira nagy magazinok, divat- és kozmetikai cégek tartanak igényt. Ez az idézetekkel és humoros képekkel teli album az első önálló kötete.

Fuchs Lívia - Fejezetek ​a modern tánc történetéből
A ​táncművészet nyilvános eseményei és belső folyamatai látszólag mindig is távol állnak a politikai változásoktól. Ez a tánctörténeti jegyzet mégsem jelenhetett volna meg 1989 előtt, hiszen a kifejezés szabadságát, és a képzésben az egyéniség kreatív kibontakoztatását egyaránt valló modern tánc – a "mozdulatművészet" hazai műhelyeinek 1949-es rendeleti úton történő betiltása óta – nem kaphatott teret a magyarországi művészeti életben. 1989 őszén azonban – a Magyar Művelődési Intézet népművészeti osztályának szervezésében – ismét megindult a modern tánc pedagógusok képzése, így négy évtizedes mély hallgatás után e tanfolyamon szerezhettek először átfogó ismeretet a leendő pedagógusok a közel száz éve virágzó, és számtalan irányzatot magába foglaló amerikai és európai modern táncról. E kis kötet részben az ott elhangzott tánctörténeti előadásokat tartalmazza rövidített változatban – és a tánctörténeti folyamatok tanulmányozásához elengedhetetlen audiovizuális "melléklet" nélkül –, részben pedig válogatást nyújt a korábbi években elszórtan megjelent szakirodalmi töredékekből. A kötetet a tájékozódást segítő kislexikon, válogatott bibliográfia és névmutató egészíti ki. S mit nem talál meg az olvasó? Elsősorban a magyar modern tánc múltjáról és jelenéről nem olvashat e jegyzetben, hiszen erről a közelmúltban jelentek meg tanulmányok. Terjedelmi okokból nem kapott helyet a XX. század balettművészetének története sem, mert a balett önálló fejlődése, valamint a balett és a modern tánc egymásra hatásának vizsgálata hasonló terjedelmű kötetet igényelne. Végül még egyetlen, a kötetből hiányzó korszakra és irányzatra hívom fel az olvasó figyelmét, az orosz avatgárdra, mert ismert történelmi okokból nem hathatott az európai – vagy akár az orosz – táncművészet alakulására.

Klaus Honnef - Pop ​art
"A ​pop: mindent elfogadó szeretet. A pop: bombatámadás. Maga az amerikai álom, optimista, nagylelkű és naiv." (Robert Indiana) A pop art az 1950-es évek közepén alakult ki Angliában, de stílusirányzatként az Egyesült Államokban teljesedett ki az 1960-as években. A fenséges helyett a köznapi emelte látókörébe, számára a tucatáru éppen olyan fontos, mint az egyedi, s nem tesz különbséget magas- és tömegkultúra között. Témáit leginkább a fogyasztói társadalmat ötletes eszközökkel ünneplő média és reklám világából meríti. A pop művek, amióta csak megjelentek a kiállítótermekben, az érdeklődés homlokterében állnak, fogadtatásuk napjainkban lelkesebb, mint valaha.

Kolozsváry Marianna - Deim ​Pál
Egymást ​metsző, érintő síkokból felépülő geometrikus tér. Ezt különböző irányokból érkező vonalkák sűrű zuhataga ás éles körvonalú, merev raszterek áramlása járja át. E bonyolult világban jelenik meg a bábu formájú ember kiszolgáltatottan vagy éppen uralkodóan, egyedül, párosan vagy társaival. Ezek a legjellemzőbb motívumok Deim Pál egyéni hangú művészetében. "Deim Pál szerencsés, hogy fiatalon olyan életművet sikerült kialakítania, amelyik egységes, és úgy hat, mintha befejezett volna. De én úgy érzem, hogy még hozzá fog tenni ahhoz, amit már kialakított..." - mondta Barcsay Jenő egy 1985-ben készült interjúban.

Umberto Eco - Nyitott ​mű
A ​könyv elsősorban a kortárs költészet, az új zene, az informel festészet, az Antonioni utáni film fémjelezte új esztétikai helyzetet kívánja vázolni és elemezni. Azokat a műveket, áramlatokat, technikákat mutatja fel, amelyek a befogadótól kreatív önállóságot követelő poétikák jegyében fogantak. Azt a folyamatot követi nyomon, ahogy az alkotás során vagy eredményeképpen egyértelmű és szükségszerű eseménysorozat helyett többértelmű szituáció, valószínűségmező, nyitott mű jön létre.

Rainbow Rowell - Fangirl ​(angol)
A ​coming-of-age tale of fan fiction, family and first love. Cath is a Simon Snow fan. Okay, the whole world is a Simon Snow fan . . . But for Cath, being a fan is her life — and she’s really good at it. She and her twin sister, Wren, ensconced themselves in the Simon Snow series when they were just kids; it’s what got them through their mother leaving. Reading. Rereading. Hanging out in Simon Snow forums, writing Simon Snow fan fiction, dressing up like the characters for every movie premiere. Cath’s sister has mostly grown away from fandom, but Cath can’t let go. She doesn’t want to. Now that they’re going to college, Wren has told Cath she doesn’t want to be roommates. Cath is on her own, completely outside of her comfort zone. She’s got a surly roommate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words . . . And she can’t stop worrying about her dad, who’s loving and fragile and has never really been alone. For Cath, the question is: Can she do this? Can she make it without Wren holding her hand? Is she ready to start living her own life? Writing her own stories? Or will she just go on living inside somebody else’s fiction?

Baricz Katalin - Médium
HATÁS ​ALATT (személyes vallomás) Rabul ejtett a természet élete Látni vágytam a láthatatlant Vágytam visszahívni elszállt lelkeket Hinni akartam a csodát Egy lépést sem menni Tenni amit érzek Csak lenni Csendben Közeg vagyok Látható és láthatatlan Föld és ég között Mint élők mindannyian Megszoktam hogy egyedül járok Megszoktam hogy egyedül élek Látni vágyom a világot És rögzíteni Megállítani Az időt Képben írom történetem Miként élem úgy mutatom Fantáziám végtelen Itt és most A szülői ház oltalmában Telik a hold Mások vagyunk - mások által hatás alatt akarva - akaratlan ülök a kiságyam szélén ugyanazon ugyanúgy ugyanott mint annak idején anyám rám ragyog a felkelő napsugár a pillanat vár melyben leárnyékolod a fényt gyere hogy érezd együtt velem tegyél utat, hogy hazatalálj Fonyód, 2001-2008

Ébli Gábor - Műgyűjtés, múzeum, mecenatúra
A magángyűjtők és a múzeumok hagyományosan segítik egymást – és ugyancsak régóta rivalizálnak. Napjainkra a kortárs művek árszintje is annyira megemelkedett, hogy azokat zömmel magánosok szerzik meg, majd kölcsönadják a múzeumoknak. Ám a szakmai nyilvánosság révén e művek ára még feljebb kúszik, ezért a gyűjtők visszavonják letétjüket, s a műtárgypiacon értékesítik az alkotást. Felmerül a kérdés: támogatták a múzeumot, vagy kihasználták árfelhajtó szerepét? Míg az ilyen és hasonló dilemmák kritikai elemzése külföldön számos fórumon zajlik, idehaza csak mostanában tudatosodik a fontosságuk. Ezt a hiányt igyekszik pótolni ez a könyv a magán- és közgyűjtemények, továbbá a vállalati támogatók viszonyrendszerének körbejárásával. Az esettanulmányok a hazai kortársgyűjtést történeti és nemzetközi összefüggésben vizsgálják, tematikus fejezetekben, teljességre törekvő forrásjegyzékkel. Ébli Gábor (1970) esztéta, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Elméleti Intézetének docense.

Bódi Péter - Szétírt ​falak
Mi ​jut eszedbe a Graffitiről? Persze, hogy a gombamód szaporodó tagek. Azok a furcsa, elfolyó, nehezen olvasható, máskor meg egyenesen idegesítő és ocsmány filcfirkák. Meg a szanaszét karistolt ablakok. Aztán a szépen megírt és veszélyes helyekre kirakott cuccok. És a vasút menti lepattant senkiföldje agyonfestett, látványosan színes világa. Hogy már indul tovább a vonat, de még mindig nem tudod kibetűzni… Vagy az a hirtelen támadó dühroham, hogy na, ez már pofátlanság! Hisz ez egy műemlék! Ezek ezt sem tisztelik! De egyáltalán kik ezek? Mindenütt nyomot hagynak, mégis láthatatlanok. Az elsőkönyves író, Bódi Péter regényének főhőse ezeknek a srácoknak az egyike, aki most elvisz téged magával… írni. Szétírni a várost, a vonatot, a padokat, a falakat. És mesélni önmagáról, másokról, motivációkról és mindennapokról. Arról gondolkozni, hogy mindez vandalizmus, önkifejezés, vagy művészet. S eközben érzéki élményként tárul eléd a graffitis életforma minden mozzanata. A festék szagától a harsogó szirénáig. Nevezhetjük ezt a könyvet ifjúsági regénynek is, csak épp fordított értelemben: nem az ifjúság okítását szolgálja, talán inkább okítás az ifjúságról. Szerepel benne a tinédzserkor minden szőnyeg alá söpört kihívása és nyűge: a zsebpénzen megvehető olcsó sörök és kannás borok, az újdonsült középiskolásként belénk vert görög klasszikusok, az mp3 lejátszóból bömbölő zenék, a dealertől vett fű bűnös csábereje, a mit sem sejtő szülőktől szerzett házi pálinka okozta alkoholmérgezés, a pár hétig tartó, gyorsan lecserélhető szerelmek, az iskolai fenyítések. Debod Dániel, a regény főhőse, ezeknél többre vágyik. Nyomot akar hagyni. A maga módján kitűnni. Hagyják neki? A könyv végére, habár nem válik belőlünk vonatokat teletagelő vandál, és továbbra sem leszünk feltétlen rajongói a fekete filc - márványszobor kombónak, mégis nagy mélységekig megismerünk, és ezáltal el tudunk fogadni egy szubkultúrát (vagy ha úgy tetszik: ellenkultúrát.) És ez nagy szó egy olyan országban, ahol a „másság”, a „szabad”, az „alternatív”, sőt a „másságizmus” már közkedvelt szitokszavak, és ahol nem kívánatos, sőt egyre gyakrabban büntetendő az, ha valaki nem kíván a fősodorral együtt haladni. Pedig van, aki legalább színeket álmodik ezekre az omladozó, szürke falakra.

Martin Hervé Delpierre - Jérome Schmidt - Manga
A ​japánok „mókás képeknek" hívják őket, és több, mint egymilliárd példányt vásárolnak belőlük évente. A mangákat, ezeket a fekete-fehér képregényeket a kiadók olcsó papíron, magazin formájában jelentetik meg. A japánok mindenhol ezt olvassák: külvárosi vonatokon, várótermekben,közparkokban. Akárcsak a televíziós sorozatok, a mangák is hetente, epizódon- ként jelennek meg, olyan, hosszú életű főhősökkel, akiknek újabb kalandjait izgatottan várják a rajongók. A Manga című könyv célja, hogy a manga kedvelőivel és a műfajjal most ismerkedőkkel is megismertesse e furcsa,különleges világot. A fényképek, eredeti rajzok és eddig kiadatlan interjúk között megismerhetjük az alkotókat, akiket hazájukban bálványként tisztelnek, a nagy sorozatok genezisét (Astroboy,Dragon Ball stb.), a tokiói cosplayereket (a manga-hősöknek öltöző és rendezvényeken pózoló fiatalokat) és a manga-őrültek világát, az éjjel-nappal nyitva tartó magazinkölcsönzőket, vagy a japán üzletembereket, akik, ha lekésik az utolsó vonatot, hajnalig olvasgatással ütik el idejüket. E könyv elkalauzolja az olvasót a Felkelő Nap országának Nyugaton is egyre népszerűbb manga-kultúrájába.

Albert Tímea - Gipsz ​égbolt
"Egyetlen ​opció van. Hogy visszatalálsz. Valójában mindenre emlékezni akarok. Ahogyan elszívtad kint az első cigarettád, majd a következőt. És reméltem, hogy előkerül abból a dobozból még sok másik, csak hogy órákon át állhassunk a verandán." • Ez a könyv két szerelem története. Két olyan emberé, akik a legszebb világokat teremtették meg bennem. Bár néha rettentően fájt, ma már örülök, hogy az útjaink keresztezték egymást. • A Gipsz égbolt blogregény. Minden egyes bejegyzésnek saját univerzuma van. Ha beengeded őket, akkor elkezdenek működni benned, és talán képes leszel szembenézni olyan dolgokkal, amiket hosszú idő óta csak teherként cipelsz magaddal. Hiszem, hogy ezek az írások képesek gyógyítani. Lehajolnak hozzád, és arra kérnek, hogy indulj el, még a legnehezebb időkben is!

Gaál Zoltán - 1 ​év, 50 pillanat - Válogatás
1 ​év, 50 pillanat (Válogatás) Gaál Zoltán 1953-ban született, fotóriporterként indult, majd művésszé vált. A hagyományos fotótechnikát részesíti előnyben, eszköztelenségével hatásos, dokumentalista, emberközpontú megjelenítést ér el. Ebben hatottak rá a japán mesterek is, akiktől szintén tanult. Válogatás-kötetében 50 pillanatban örökít meg egyetlen évet, és segítségével mi is másképp láthatunk, a fotóművész szemével.

Beregi Tamás - Pixelhősök
Mi ​köze Pac Mannek a pizzához, és miként lett a Space Invaders miatt hiánycikk Japánban a százjenes pénzérme? Hogyan hatottak a hollywoodi akciófilmek a videojátékokra, és miért gondolta azt Douglas Adams, hogy új műfaj születhet a kalandjáték és az irodalom egyesítéséből? Hány pixelből állt össze a Samantha Fox Strip Poker hősnőjének keble és léteztek-e női játéksztárok Lara Croft előtt is? Hogyan működtek a hazai játékklubok a nyolcvanas években és milyen változásokat hozott a Doom a videojáték-piacon? Kik voltak a leghíresebb Commodore 64-zeneszerzők, és meddig tartott az interaktív mozi aranykora? Igaz-e, hogy minden idők egyik leghíresebb számítógépes játékát, a The Last Ninját magyarok fejlesztették, és ha igen, vajon miért nem gazdagodtak meg belőle? A hazánkban unikumnak számító könyv olvasója a számítógépes játékok történetét járhatja végig az ötvenes évektől 2000-ig – és tovább. A mintegy ezer játékot felsorakoztató könyvből megismerhetjük a játékműfajok kialakulását, a leghíresebb játékfejlesztőket, játékcégeket: a játékőrült éppúgy megtalálja itt, amit keres, mint a nosztalgiázni vágyó vagy a laikus, akit a videojátékok kultúrája érdekel. Az enciklopédikus és olvasmányos könyvet a magyar játéktörténelem emblematikus alakjaival készített interjúk egészítik ki, az ajándék DVD segítségével pedig otthon is bárki kipróbálhatja a komputerjátékok aranykorának több száz kultikus játékát. Az első számítógépes játék, a Spacewar! majdnem fél évszázada született az amerikai MIT kutatóintézet egyik hűtőszekrény méretű komputerén. A játékokat eleinte csak egy szűk informatikai elit ismerte, de a hetvenes években már az otthonokba is eljutott az új szórakozási forma. A videojátékok hőskorát egy csodálatosan termékeny aranykor követte, amelyet változatos stílusok jellemeztek, és olyan gépek, mint a ZX Spectrum, a C64, vagy az Amiga. A számítógépes játékok ma már a hollywoodi filmek méltó vetélytársai, a szórakoztatóipar fontos motorjai, sajátos művészeti kifejezési formákkal. A tudományos-ismeretterjesztő könyv az első pixelhősök megszületésétől kezdődően elemzi a játékok fejlődését a modern 3D-s virtuális világok kialakulásáig.

Kiki Eldridge - 1000 ​táska, tasak, cédula és címke
Végre ​egy könyv, ahol egy helyen látható 1000 válogatott táska, tasak, Cédula és Címke. A könyv friss, eredeti ötleteket és számtalan alkalmazási módot tár elénk könnyen áttekinthető formában. A termékeket bemutató képanyag önmagáért beszél - a lényegretörő fotók pezsdítően hatnak kreativitásunkra. Könnyedén tallózhatunk a világ minden tájáról összegyűjtött izgalmas alkotások között, ihletet meríthetünk a stílusok kavalkádjából. A kötet inspirálta ötletek segítenek olyan grafikai tervek létrehozásában, amelyeken keresztül ügyfeleink termékeire is bizonyosan felfigyelnek majd, és ami még fontosabb: emlékezni fognak rájuk.

Szilasi Alex - Hogy ​van, művész úr?
A ​kötet a művészlét számos problémájára világít rá, miközben leleplezi a művészeti menedzsment tehetetlenségét, olykor öntudatlanul is ártó szándékát. A könyvet Szilasi Alex külföldön sokkal ismertebb, hazájában csak a vájtfülűek által elismert zongoraművész írta.

Szálinger Balázs - Fehérlófia
Szálinger ​Balázs bábdarabja olyan területen hoz újat az irodalomban és a magyar kulturális hagyományban, ahol már nem remélt újdonságot a legvadabb újraértelmezői lendület sem: a Fehérlófia című hősmesét dolgozza át korszerű nyelvi eszközökkel, rengeteg leleménnyel és a szövegintegritást csöppet sem csorbító kikacsintásokkal úgy, hogy mind a gyermeknézőket, mind pedig a felnőtt befogadókat a jóllakottság (kásával, krumplipürével és kiváló szöveggel való jóllakottság) érzetével tölti el. Fehérlófia elindul és barátai segítségével, majd később egyedül legyőzi a Gonoszt; és természetesen elnyeri méltó jutalmát három, a darab végén eggyé olvadó királylány személyében. Közben szóba kerül a krumplipüré készítésének módozatain túl néhány olyan filozófiai kérdés is, hogy a gyermeki reakciókat megfigyelni kívánó felnőtt néző csak kapkodja a fejét - nem csupán a gondolatok mélységén és kidolgozottságán, hanem a szerző azon képességén is, hogy a kiváló előadás eszközeivel milyen természetes módon tudja mindezt a gyerekek gondolatai közé szivárogtatni. Mindazoknak tehát, akik azt hitték, hogy ezernyi feldolgozás (közülük talán a Bëlga együttes 2005-ös újraértelmezése a legújabb, melyet a Zsolti a béka című, gyerekeknek szóló albumon hallhatunk) után már nem lehet újat mondani Fehérlófia-témakörben, javasoljuk, hogy nézzék meg és olvassák el Szálinger Balázs darabját, illetve könyvét.

Veadandp0182
Németh ​Kálmán Ismeretlen szerző
1

Ismeretlen szerző - Németh ​Kálmán
Németh ​Kálmán szobrászművész egyike volt azon művészeinknek, aki olyan történelmi, társadalmi stílusáramlatok mezővonalában élt és alkotott, amelyben akarata ellenére elmagányosodott. Ugyanekkor a magyar művészettörténetben tiszta, töretlen műalkotásokat hozott létre. Műfajának különleges és egyedülálló képviselőjévé vált.

Németh Lajos - Banga
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Jean-Louis Pradel - A ​jelenkor művészete
Jean-Louis ​Pradel könyve a második világháború végétől napjainkig tekinti át a művészet alakulását. Az, hogy a háború alatt számos modern művész emigrált az Egyesült Államokba, fontos következményekkel járt: az amerikai irányzatok szerepe a modern művészet legújabb kori kalandjában ezt követően nagyobb hangsúlyt kapott. A paradoxonok számát növeli, hogy a modern művészet minden normától és kényszertől függetleníti magát, s eszköztárát nyilvánvaló provokációk és megkérdőjelezések jellemzik. A különféle irányzatok: az absztrakt expresszionizmus, az op-art, pop-art, land-art, minimal-art, a hiperrealizmus, a nouveau realisme, a narrativitás, a transzavantgárd stb. a maguk sokféleségében a 20. század második felére oly jellemző ürességérzetről és a szavakban meg sem fogalmazható zavarodottság kutatásáról tanúskodnak. E korszak művészete támadást intéz a zárt művészeti kategóriák, a művészet hagyományos funkciója és térfelfogása ellen. Ez a magatartás éppúgy kifejezésre jut Dan Flavin neonjaiban és Kuramata foteljében, mint Barceló vegy Erró festméynein; Nam June Paik videoinstallációin, César préselt munkáin, illetve Issey Miyake ruháin; a land-art alkotásokban s Duane Hanson üvegszálból formált alakjainak kegyetlen banalitásában is, akárcsak aTadao Ando vagy Jean Nouvel épületein. Pradel könyve e korszak ismert (mint Bacon, Dubuffet, Soulages, Pollock, Basquit, Foster…) és kevésbé ismert művészeinek munkásságát mutatja be. Időrendi sorrendben követi a második világháború végétől a kilencvenes évekig az irányzatok, csoportok kialakulását, s minden művészt a maga politikai, társadalmi és kulturális közegén belül helyez el, hozzásegítve az olvasót a korunk művészetének kaotikus és változatos világában való eligazodásához.

Ruttka Ildikó - A ​Bajorimi
Aki ​nem látta Bajor Imrét színpadon, filmen, televízióban, aki nem hallotta rádióban, az ne olvassa el ezt a könyvet. A színész ismert valója nélkül az egész érdektelen. Negyvenvalahány év krónikája, ha valaki nem tudja, ki az a Bajor Imre, akárkié lehet, aki épp negyvenvalahány éves.

Fonó Györgyné - Kis Tamás - Ki ​kicsoda?
Életrajzi ​lexikon magyar és külföldi személyiségekről, kortársainkról. Az 1972-ben megjelent 2. kiadás több, mint 7000 személy adatait tartalmazza, vannak köztük tudósok, művészek, írók, költők, politikusok, sportolók

Orbán János Dénes - Bizalmas ​jelentés egy életműről
Nem ​szeretnék arra a következtetésre jutni, hogy ez a szabadúszó, a rendszer kiszolgálását végig megtagadó, az irodalmi klikkektől távol maradó író azért volt érdektelen a kortárs kritika számára, mert nem volt bértollnok, így nem volt kötelező ajnározni őt, és a transzszilván messiás szerepében sem próbált tündökölni, így nem volt szívügye azoknak, akik a megmaradás ideológiáját az esztétikum fölé helyezték. Oda se szeretnék eljutni, hogy egyes kortársak irigyelték Méhes színpadi sikereit. Nem akarom vádolni ezt a több oldalról megnyomorított erdélyi intézményrendszert - de sajnos ezek a feltevések is valósnak tűnnek. És egyúttal figyelmeztetnek: hiába kerülgetjük egy évtizede az erdélyi magyar irodalom újraértékelését, akár a forró kását, a szembenézésnek előbb-utóbb meg kell történnie.

Fehér Renátó - Holtidény
Fehér ​Renátó új könyve az idő és az emlékezet motívumai köré szerveződik. Az emlékezés ideje és az idő emlékezete is belefér a Holtidény metaforavilágába. Mintha a kötet terei is az időben lennének - Terminál, ahogy az egyik vers címe is mutatja. A múlt azonban nem befejezett, hanem folyamatos. Mintha egyszerre lenne a határsáv egyik oldalán a múlt, a másikon pedig a jelen ideje. Fehér finoman stilizált versmondatai is ezt érzékeltetik, egy szórend cseréjével, egy szintagma megfordításával kilép a közlés az eredeti medréből, és máshová kerül a hangsúly. Könyvében külön búvópatakot képez az ismétlésalakzatok nagyszerű alkalmazása. Halkan radikális líráját az első kötet (Garázsmenet) után a kritika a közéleti líra és a nemzedéki irodalom újabb hullámához sorolta. A Holtidény nem az így-jöttem költészete, sokkal inkább a hol-vagyok lírája.

M%c3%b6bion
elérhető
7

Horváth Viktor - Möbion
___Ezzel ​a könyvvel a Villa Negra Egyesület tizenötödik születésnapját ünnepeljük. Meg akartuk mutatni munkáinkat, de nem hagyományos módon: így született meg a Möbion - Szobor, kép és regény. Horváth Viktor meséje izgalmas viszonyban van a művekkel, az odaátról szól. Az eszenciát kutatja egy történeten keresztül, miként Dante és persze mi a művek alkotói. ___A Villa Negra egy létező művészeti jelenség, laza csoportosulás, amely független alkotókból áll. Nyaranta Zalaszentgróton tartanak szimpóziumokat és kiállításokat. Horváth Viktor író, költő, műfordító 1962-ben született Pécsen. 2012-ben elnyerte az Európai Unió Irodalmi Díját a Török tükör című regényéért.

Tépő Donát - Árnyékkapszulák
Tépő ​Donát ötödik tételében ismét mélyre hatolunk az emberi elme legeldugottabb bugyraiba, felszínre kerülnek a lélek gyökereiben fészkelő nyers vágyak, őszinte érzelmek, hogy aztán fájdalomtól, tehetetlenségtől és kábulattól telítve sodródhassunk tovább szürreális jelen és jövővíziókon át az átlátszó valóság felé. Mindez persze a szerzőtől megszokott módon, köröm-szakadásig kapart reményekbe áztatott fajsúlysúlyos társadalomkritikával ötvözve.

B._e._belle_megt%c3%b6rtek
elérhető
2

B. E. Belle - Megtörtek
Egy ​fájdalmasan őszinte és szívszorító történet, amelyet az élet ihletett Dása Szmirnova komoly versenytáncos múlttal a háta mögött diplomás táncpedagógus lesz. Angyali szépség, ám a lelke fagyos, mint a tél. Magyarországra költözik, ahol az orosz rutint követve, vasszigorral neveli tanítványait. Anyagi jóléte és szakmai tudása miatt azt hiszi, neki mindent szabad. Szembemegy a magyar oktatási rendszerrel, nem törődve növendékei szüleivel sem. Kezelhetetlen természet, mígnem váratlanul megismerkedik egy szeretetteljes férfival. Oroszi Hunor gyötrelmes gyermekkora után Istennel a szívében kezd új életet. Agyontetovált, kigyúrt testű drogterapeutaként, őszinte elhivatottsággal segíti a régi önmagára emlékeztető, szerencsétlen sorsú gyerekeket a kiskorúak drogrehabilitációs intézetében. Melegszívű férfi, mígnem véletlenül találkozik egy kemény lelkű, elutasító nővel. Két külön világ: társadalmi különbségek, ellentétes oktatási normák, eltérő vallási nézetek. Mégis mindketten szerelemre ébrednek. Vajon képes lesz ez a két megtört lélek kézen fogva elindulni a gyógyulás útján? B. E. Belle, a nagy sikerű Hazugok című regény szerzőjének legújabb, fájdalmasan őszinte, gyönyörű szerelmi története a mai korra jellemző legelemibb társadalmi problémákat tárja az olvasó elé, miközben bebizonyítja, hogy a szerelem nem ismer határokat.

Kollekciók